Míg öt éve húszan tolongtak egy álláshirdetésre, ma jó, ha egy jelentkező akad. Legnagyobb hiány a fejlődni akaró szakemberekből van.
A probléma összetett, megoldás egyelőre nincs. Szervezéssel, digitalizációval lehet javítani a hatékonyságot, de ennek is van határa. Ha a tendencia tovább folytatódik az elhozhatja a szolgáltatási díjak drasztikus emelkedését – véli Lafferton Annamária az elrontott frizurák helyrehozására specializálódott Lafferton Fodrászat szakmai vezetője.
Egyre nehezebb jó fodrász szakembert találni és az álláshirdetések hatékonysága nagymértékben leromlott. Egyre kevesebb és egyre gyengébb képességű fodrász jelentkezik. De a jelentkezők hozzáállása is megváltozott. Korábban, ha jelentkezett egy jelölt, megkérték, hogy hozzon egy modellt, akin próbamunkát végez és megmutathatja mit tud. Ma ezt már nem lehet, mert elmegy máshová ahol látatlanban azonnal fel is veszik, akkora a szakemberhiány.
Közben az az ember érzése, hogy hígul a szakma. Egyre kevesebb az olyan jelentkező, akinek megfelelő a szakmai és emberi hozzáállása, kellően motivált, nyitott a tanulásra és fejlődésre. Sok jelentkezőből hiányzik a kellő elköteleződés, csak a pénz érdekeli vagy még az sem.
A probléma összetett. Sok – főleg kezdő – szakembert felszívtak a fodrász franchise-ok. Ezekben azonban épp úgy nincs lehetőség a szakmai fejlődésre, mint egy szakácsnak egy gyorsétterem konyháján. Ugyanakkor egyre kevesebb szakember szeretne egyáltalán elhelyezkedni, inkább önálló vállalkozással próbálkoznak, aminek a jelenlegi adózási rendszer is kedvez – mondta Lafferton Annamária.
Mindemellett nincs olyan hirdetési csatorna, melyen hatékonyan el lehetne érni a fodrászokat. Az álláskeresési portálok a tapasztalatok szerint nem hatékonyak a szolgáltató szektor munkaerő problémáinak megoldására. További gondot jelent a megfelelő szakember utánpótlás is. Amellett, hogy sok fiatalnak nincs meg a megfelelő gyakorlati tudása, hiányzik a tanulás és fejlődés iránti motiváció illetve a szakmai alázat. Ha egy jelentkező jelenlegi tudása nem felel meg, nem fejlődni akar, hanem elmegy, mert úgyis el tud helyezkedni.
Lafferton Annamária szerint egy darabig megoldást jelenthet a hatékonyság javítása. Előbb külön ügyfélszolgálatos munkatárs intézi a foglalásokat, majd digitalizációval még hatékonyabbá lehet tenni a bejelentkezést, az ügyfélkiszolgálást és még számos dolgot. Ebben a Lafferton Fodrászat mindig az élen járt, azonban ezt nem lehet egy szintnél tovább fokozni, a mesterséges intelligencia nem vág hajat. Ha nem sikerül megoldást találni, az az árak drasztikus emelkedését vonhatja maga után az egész szektorban. A bérverseny már érezhetően elindult a legjobb szakemberekért.