Az MiR robotjai már a Ford spanyolországi gyárában flangálnak
A Ford spanyolországi karosszéria és sajtoló üzemében tevékenykednek osztatlan sikerrel
Henry Fordot talán senkinek sem kell bemutatni, hiszen történelemóráról emlékezhetünk rá, ugyanis ő volt az, aki megálmodta azt a jövőképet, amelyben jelenleg élünk.
A Spanyolországban, Almussafes-Valenciában lévő üzemükben, Európa egyik leginnovatívabb gyárában, több népszerű modellt is előállítanak, többek közt a Kuga-t, a Mondeo-t és az S-Max-ot is.
A Ford napi 2000 járművet gyárt le 300.000 m?-es valenciai gyárában. A hatalmas létesítményben a vállalat a MiR három autonóm mobil ipari robotjával optimalizálta sikeresen belső logisztikáját.
„Büszkék vagyunk arra, hogy mienk Európa egyik leginnovatívabb gyára, és, hogy úttörők vagyunk az együttműködő robotokat használatában, melyeket az ipari anyagok mozgatására használunk. Ennek köszönhetően hatékonyabbá válik a belső logisztikánk.”
– mondja Pepe Pérez, a Ford Spain vállalati kommunikációs menedzsere.
A MiR robotok időre szállítanak, hogy ne akadjon meg a termelés
A Ford üzemében történő gyártás magas fokú automatizálással történik, melyben kulcsszerepet kapnak az ipari robotok. Azért, hogy a Ford termelése zökkenőmentesen haladhasson, rendkívül fontos az, hogy az új ipari és hegesztő anyagok időben érkezzenek meg a karosszéria és sajtoló üzem egyes robotállomásaira. Azonban a MiR robotok telepítése előtt mindez manuálisan történt, ami a Ford alkalmazottai számára egy hozzáadott érték nélküli, ismétlődő és időigényes feladatnak bizonyult. Ezért másfél évvel ezelőtt a Ford megvásárolta az első együttműködő MiR100 autonóm robotját, amelyik alkatrészeket szállít a Ford gyártóüzemébe. A mobil robot kikerüli az előre nem látható akadályokat, és képes útjának újratervezésére, vagy megállításra, amikor erre szükség van. Mindeközben pedig biztonságosan közlekedik az emberek és az egyéb járművek között a gyárterületen.
„A jelenleg használt három MiR100 robot közül az elsőnek érkezőt Túlélőnek kereszteltük, mivel egy nagyon veszélyes munkakörnyezetben dolgozik.”
– mondja Eduardo García Magraner, a karosszéria és sajtoló részleg műszaki menedzsere.
„Arra programoztuk be őket, hogy megtanulják a gyár teljes térképét, és a rájuk felszerelt érzékelőkkel együtt mindez azt jelenti, hogy a robotoknak nincs szükségük semmilyen külső segítségre ahhoz, hogy biztonságosan közlekedjenek. Amikor megkezdtük a tesztelést, a munkások úgy bámulták a mellettük éppen elhaladó robotot, mintha az egy sci-fiből jött volna ki. Mostanra már nem zavartatják magukat, tudják, hogy a robot elég okos ahhoz, hogy kikerülje őket.”
– tette hozzá.
Miután a Ford egy ideig tesztelte a robotot arra jutott, hogy
„tökéletesen működött és a csapat nagyon értékes tagjává vált. Reméljük, hogy más Ford üzemekbe is elvihetjük.”
– mondta García Magraner. A vállalat a két további robotot nem sokkal az első bemutatkozása után telepítette.
A friss ipari és hegesztési anyagok a karosszéria és sajtoló üzem robotállomásaira való szállítása létfontosságú a Ford számára ahhoz, hogy a különböző modellek gyártása fennakadások nélkül történhessen. A tesztek azt bizonyították, hogy egy mobil robot akár 40 órányi emberi munkaerőt is képes felszabadítani, így az alkalmazottak komplexebb feladatokkal foglalkozhatnak.
García folytatja a magyarázatot:
„A Ford Spain karosszéria és sajtoló üzemében az első MiR autonóm, együttműködő robottal kifejlesztett alkalmazás a gyártóberendezések által használt alkatrészek szállítása volt a raktár és a gyártósorok között. Mára elmondhatjuk, hogy a „Túlélő” túlélte ezt a barátságtalan környezetet, és a mai napig folytatja a munkadarabok szállítását a raktár és a gyártósorok között.”
A komplex környezetekben önálló tájékozódásra van szükség
Az egyik fő ok, amely a MiR mobil robotjai mellett szólt az volt, hogy ezek a robotok önálló tájékozódási rendszert használnak. Miguel Monta?a karbantartási elemző így beszél róluk:
„Nagyon fontos volt számunkra az, hogy a MiR robotok rendelkeztek azzal a fő funkcióval, hogy a navigációhoz semmiféle külső elemet (például jeladókat vagy a padlóra rögzített mágneseket, vagy szalagokat) nem vettek igénybe. Szóval egyszerűen betöltöttük a tesztterület térképét és a robot már meg is kezdte a munkát. Ennyiből állt az egész. Egy olyan komplex környezetben, mint amilyen a mienk, ez rendkívül fontos.”
A Ford alkalmazottainak szempontjából kulcsfontosságú volt a könnyű használhatóság. Erről Eduardo García Magraner így beszél:
„A robot úgy lett kialakítva, hogy bárki használhassa, még azok is, akik nem jártasak az együttműködő mobil robotok világában. A rendszer rendkívül felhasználóbarát, mivel mindegyik MiR robotnak megvan a maga saját útvonala, amelyen a gyárterületen belül közlekedik.”
Hogy jobban alkalmazkodjanak a Ford szükségleteihez, a MiR robotokat egy automata tároló rendszerrel szerelték fel, amely 17 fülkével rendelkezik, ahova különböző méretű és súlyú anyagok tehetőek. A hibák elkerülésének érdekében ezek a fülkék automatikusan nyílnak és záródnak, ami azt jelenti, hogy az üzemeltető munkatársak csak a nekik szánt anyagokhoz férnek hozzá. Helios Alvarez, a karosszéria és sajtoló üzem vezetője szerint
„a 3 MiR robot telepítésével az alkatrészek rutinszerű kiosztását egy nagyfokú szakképzést igénylő pozícióvá sikerült változtatnunk”.
A jövőben még több alkalmazással lehet optimalizálni az intralogisztikát
Ezek a MiR robotok az első együttműködő mobil robotok, amelyeket európai Ford gyárban alkalmaznak. Alvarez hozzáteszi:
„A három MiR robot ipari anyagok szállítása során nyújtott teljesítménye nagy elégedettséggel tölt el minket, és lehetővé teszi számunkra, hogy újabb robotokat telepíthessünk a karosszéria és sajtoló üzem további részlegein, sőt ennél még tovább terjeszkedve, akár a gyár másik területein is. Sikeresen demonstráltuk, hogy ezek a robotok képesek maguktól megtanulni az útvonalakat és tökéletes módon, teljes biztonsággal reagálnak a munkatársainkra, targoncákra, vagy bármilyen más, mozgó elemre.”