Több, külsős szakmai forrásból származó ismeretre, támogatásra lenne szüksége az általános- és középiskolai tanároknak, hogy a diákjaik pályaválasztását hathatósan segítsék, és körükben a műszaki szakmákat eredményesebben népszerűsítsék – derült ki az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) által szervezett 21. századi STEM pedagógus konferencián.
A résztvevő tanárok, vállalatvezetők és oktatási szakemberek egyetértettek abban, hogy csak akkor lehet jelentős előrelépést tenni ezen a téren, ha a tanintézmények és a velük kapcsolatba kerülő vállalatok révén a diákok magas színvonalú műszaki- és természettudományos képzésben részesülnek, illetve idejében minden, a műszaki pályaorientációhoz, karriertervezéshez szükséges tudnivaló birtokába jutnak.
Az EJMSZ saját kutatása is alátámasztotta azt a közismert tényt, hogy a szülők mellett a pedagógusok azok, akik a legnagyobb hatással vannak a gyerekek pályaválasztási döntéseire. Ez annak köszönhető, hogy ők ismerik leginkább a diákok kompetenciáit, teljesítményét, érdeklődését, motiváltságát és szorgalmát. Mégis gyakran a tanárok azok, akiknek nincsenek naprakész ismereteik a munkaerőpiac helyzetéről, az egyes szakmák által igényelt kompetenciákról, vagy a karrier- és kereseti lehetőségekről. Emiatt pont azokkal a legfontosabb információkkal nem rendelkeznek teljeskörűen, vagy csak részben képesek átadni, amelyek valódi segítséget nyújtatnának a fiataloknak ahhoz, hogy a műszaki területen való továbbképzés mellett dönthessenek.
Az információhiány csökkentése és leküzdése érdekében, valamint a pedagógusok igényeit felmérve, az EJMSZ azt javasolja az iskoláknak, hogy a szakmanépszerűsítés terén adjanak több bekapcsolódási lehetőséget a műszaki szakembereket foglalkoztató vállalatoknak. Ennek számos olyan formája létezik, amelyek gyakorlati betekintést adnak abba, hogyan lehet karriert építeni, jól kereső szakmát találni műszaki területen.
A munkahely látogatások kínálják az egyik módját a direkt tapasztalatszerzésnek, amikor a fiatalok testközelből ismerhetik meg a különböző feladatköröket, pozíciókat, előrelépési utakat, és láthatják jövőbeli munkakörnyezetüket. Emellett szintén inspiráló lehet az iskolákba szervezett roadshow-kon keresztül a személyes életutak megismertetése, azaz sikeres fiatalok, akár öregdiákok karrierjén keresztül bemutatni a pályaválasztás előtt állóknak a műszaki, mérnöki szakmákban rejlő lehetőségeket.
Az EJMSZ állásfoglalása szerint a vállalatok partnerek lennének abban is, hogy a naprakész tudásmegosztás érdekében az iskolák számára azokat a modern technológiákat, eszközöket is bemutassák, kipróbálásra elérhetővé tegyék, amelyeket ma használnak a gyárakban, üzemekben, szolgáltató központokban.
Mindezeket megelőzi azonban a műszaki- és természettudományos tananyag frissítése, napjaink piaci elvárásaihoz való igazítása – állítja az Együtt a jövő Mérnökeiért Szövetség, az EJMSZ konferencián is résztvevő pedagógusok oldaláról érkező visszajelzésekre reagálva. A matematika, a fizika és az informatika tantárgyak megszerettetése, azok készségszintű elsajátítása nélkül ugyanis jelentős áttörésre nem lehet számítani a műszaki pályaorientációban. Emiatt a Szövetség tagvállalatai és azok partnerei számos, akár az iskolai tananyagba is illeszthető, a műszaki fókuszú tudásátadást színesebbé, játékosabbá és érdekesebbé tevő megközelítést, gyakorlatot dolgoztak ki, illetve számtalan olyan vizualizációs eszköz birtokában vannak, amelyekkel eredményesebbé, a diákok számára élvezhetőbbé tehető a tananyag. Az EJMSZ ugyanakkor már az utolsó simításokat végzi az ezeket a jó példákat, módszereket átfogóan bemutató EJMSZ Iskola Koncepción, amit a tervek szerint a jövő évben szintén szeretnének az iskolák, a pedagógusok rendelkezésére bocsátani és a bevonásukkal folyamatosan fejleszteni, naprakésszé tenni.