Gazdaság

Adatok és azokból levont következtetések a legjobb ellenszerei a koronavírusnak a vállalatok számára

Második szakaszába lépett a koronavírus elleni küzdelem, egyre több vállalatnál indul be a termelés, és térnek vissza a dolgozók. Az SAP szakértői összefoglalták 5+1 ajánlásukat a járványhelyzet miatti készültség fokozatos lazításának időszakára. Noha elsősorban közép- és nagyvállalati ügyfelek részére szólnak ezek a javaslatok, a metodika a kisebb vállalkozások számára is releváns lehet.

  1. Munkaegészségügy

Az első és legfontosabb kérdés, hogy a járványügyi intézkedéseket és a hivatalos iránymutatásokat milyen módon ültesse át a gyakorlatba az újonnan beinduló vállalat vezetése. Ebben az időszakban a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy – a szó szoros értelmében – egészséges egyensúlyban legyenek az óvatossági intézkedések és az üzleti megfontolások. Ehhez először is teljes kockázatelemzést kell végrehajtani a vállalati terekre, az egymás közötti interakciókra és a munkafolyamatokra kiterjedően. Amennyiben a vállalat még nem rendelkezik egészségvédelem, biztonságtechnika, környezetvédelem (EBK) folyamatokat támogató megoldással, úgy az intézkedések kialakítása és szigorú végrehajtása komoly feladatot róhat a felelősökre. Ilyen teendők lehetnek a belső szabályok (pl. beléptetéskor történő lázmérés, távolságtartás, gyanús esetek jelentése) és kommunikációs csatornák megalkotása, illetve az ezek használatáról tájékoztató és ezeket ösztönző akciók kivitelezése is. Az egészségügyi kockázatok mérséklésén túl az ilyen rendszereken keresztül biztosítható, hogy a fertőzés esetleges jelei vagy a meghozott szabályok megsértése a leghamarabb tudomására juthasson az illetékes döntéshozónak.

Az SAP Environment, Health and Safety (röviden SAP EHS) megoldása pontosan ezen folyamatok kialakításában és szabályozásában nyújt professzionális támogatást: segítségével elvégezhetőek a kockázati felmérések, végigvezet a protokollok kialakításában, s mindezen túl a vállalati rendszerrel való integráltságának köszönhetően egymaga képes kiváltani a legtöbb nagyvállalatnál akár tucatszám létrehozott incidenskezelő, dolgozói egészség-monitorozó és egyéb alrendszereket. Látván, hogy a koronavírus milyen kihívások elé állította az EBK-s szakembereket, az SAP kedvezményes licenc- és bevezetési konstrukciókkal próbálja segíteni a munkájukat.

Természetesen az SAP EHS korántsem csak a mostani járvány idején fontos mozaikszó: általánosságában elmondható, hogy a dolgozók munkabiztonságával, egészségével valamint a környezetvédelemmel kapcsolatos kockázatok azonosítására, értékelésére és mérséklésére szolgáló rendszer, amely emellett a jogszabályi elvárásoknak való megfelelőség biztosításában is segít, valamint riporting funkcióinak köszönhetően a vezetőség és a hatóság számára is rendkívüli betekintést biztosít az EBK folyamatokba.

  1. Ellátási láncok folytonossága

A vállalatoknak fontos felismerniük: amiként saját házuk táján is tapasztalhattak kisebb-nagyobb fennakadásokat, ugyanúgy összes partnerüknél és beszállítójuknál is ugyanez mehetett végbe. Alapanyagok, alkatrészek, félkész termékek érkezésében, minőségében, de akár az igénybe vett humánerő tekintetében is lehettek, illetve továbbra is lehetnek zavarok a hirtelen megnövekedett vagy épp lecsökkent kereslet miatt. Érdemes kihasználni az időszakosan ingyenesen felajánlott hozzáférési lehetőséget az SAP vevőket és beszállítókat összekötő platformjához, az Ariba Discovery platformhoz, ahol bármilyen árura vagy szolgáltatásra felmerülő beszerzési igény szabadon megpályáztatható, a beszállítók pedig jutalékoktól mentesen tehetik közzé az ezekre adott ajánlataikat.

A pandémiás körülmények között éppen azok a cégek állnak a legnagyobb kihívás előtt az ellátási lánc tekintetében, akik az elmúlt években mesterei lettek a hatékonyság maximalizálásának. Azok a cégek, amelyek a készletminimalizálást, a just-in-time rendszerek bevezetését és akár a főtevékenységeik kiszervezését is zászlajukra tűzték, most újra kell gondolják az üzletfolytonossági szempontjaikat. Ehhez jöhet jól az SAP IBP (Integrated Business Planning) tervező megoldása, mely segít az ellátási láncban jelentkező zavarok mielőbbi felismerésében és az ilyen helyzetekre való reagálásban. A megoldás lényege, hogy az ellátási láncban részt vevő – silókban működő – összes külső és belső felet  – vevők, értékesítők és marketingesek, pénzügyesek, készlettervezők, gyártástervezők, beszerzők, beszállítók – összeköti, akik közösen, egy adathalmazon dolgozva alakítják ki az ellátáshoz kapcsolódó működési terveket. Ráadásul május folyamán az SAP IBP-re is 90 napos kedvezményes időszakot hirdet az SAP.

Az SAP IBP megoldás a kormányzati szerveknek is nélkülözhetetlen segítség és digitális platform lehet a pandémiás helyzetben. A megoldás prediktív algoritmusainak köszönhetően könnyedén előre jelezhető a maszkok, védőfelszerelések és egyéb egészségügyi kiegészítők, műszerek iránti igény.
Továbbá a készletinformációk és a beszállítóktól kapott adatok alapján arra is hamar fény derül, hogy ezek a szükségletek akár országos, megyei vagy egészségügyi intézmény szinten kielégítésre kerülnek-e, vagy esetleg új beszállítók iránt szükséges néznünk. Utóbbi esetben pedig néhány kattintással beszerzési folyamat indítható az Ariba rendszerben a hiányzó eszközökre.

  1. Munkaerő támogatása

A lazítással újrainduló vállalati élet messze nem jelenti azt, hogy onnan folytatná mindenki, ahol abbahagyta: változó szabályok, változó munkahelyi környezet, sokasodó plusz feladatok, és megoldandó problémák teszik próbára a dolgozók kitartását. Ilyen körülmények között különösen nagy figyelmet kell fordítani a dolgozók tájékoztatására, motiválására, feladataik elvégzéséhez szükséges inputok és eszközök biztosítására, munkájuk újraszervezésére. Az SAP Here To Help akciója keretében már áprilisban közzétette az SAP Qualtrics platformján futó ’Remote Work Pulse’ kérdőívet, amellyel folyamatosan nyomon követhető a munkatársak elégedettsége, gyűjthetők esetleges észrevételeik, és azonosíthatók a megoldandó problémák, illetve most a második fázisban a ’Return to Work Pulse’ felméréssel segíti az SAP a vállalatokat a munkarend fokozatos visszaállításában. Az SAP a kkv-k számára ingyenessé tette a távmunka során hasznos együttműködési felületeket, a Ruumot a projekttervezési és -menedzselési feladatokhoz, az SAP Litmost pedig a dolgozók számára szükséges erőforrások, távmunka során hasznos megoldások összegyűjtéséhez és közreadásához, részint oktatóvideók formájában.

Azok a vállalatok, akik a HR folyamataikat még nem tették ki a felhőbe és nem digitalizálták, illetve automatizálták azokat, sokkal nehezebb helyzetben találták magukat a krízishelyzetben. A munka világának alapvető változása nem visszafordítható, így a digitálisan vezérelt és rugalmasabb HR rendszer kialakítása elkerülhetetlen lesz az innovatív vállalatok számára a jövőben. Az SAP HR-menedzsment platformja, az SAP SuccessFactors minden HR feladatra és folyamatra új generációs megoldást kínál: legyen szó a toborzásról, a munkvállalói adatok tárolásáról, a munkavállalók felé irányuló kommunikációról, az utánpótlás kezeléséről, a fejlesztési és tanulási kérdések menedzseléséről, a teljesítménymérésről, a kompenzációs tervek kialakításáról, a munkaerő-vagy a munkaerővel kapcsolatos analitikai feladatokról, riportok készítéséről.

  1. Pénzügyi újratervezés

A folyamatok fokozatos helyreállásával a tűzoltás-jellegű, aktuális feladatok helyét egyre inkább át fogja venni az előre tekintő tervezés. A piaci környezet változása szinte minden céget a vállalat teljesítményével kapcsolatos forgatókönyvek újragondolására késztet. A legszerencsésebbek változatlan vagy akár jobb kilátásokkal vághatnak neki a lazítás utáni időszaknak, azonban a legtöbb cég inkább szerényebb forgalomra számít, és eltérő időtávon remélheti a korábbi bevételi szintek elérését. Ilyen körülmények között különösen fontos, hogy egy cég olyan gazdálkodást folytasson, ahol az eladott termékek vagy szolgáltatások a fix költségekre mindenképp fedezetet nyújtanak. Ráadásul a válságjelenségek egyik érdekes ellentmondása, hogy a konjunktúra idején megszokott árakhoz képest számos alapanyag vagy félkésztermék ára a csökkenő kereslet ellenére felfele mozog. Ennek magyarázata éppen az, hogy az állandó költség részarányosan kevesebb eladott terméken oszlik meg, ez pedig szükségszerűen tovagyűrűzik.

A jövedelmezőséget tehát minden vállalatnak újra kell számolni, adott esetben a költségoldalt újrastrukturálva, hogy a reális piaci remények mellett is fenntartható pályán maradjon. Ehhez érdemes olyan innovatív, a mesterséges intelligenciára, gépi tanulásra és más intelligens technológiára épülő vállalatirányítási rendszerekre hagyatkozni, mint amilyen nagyvállalati környezetben az SAP S/4 HANA, KKV szektorban pedig az SAP Business One szoftver. Ezek a megoldások ugyanis automatizálják a beszámolók készítését a pénzügyi időszakok végén esedékes zárásokhoz, valós idejű adatokon alapuló intelligens munkafolyamatokat alakítanak ki az értékesítés folyamatos tervezéséhez és a likviditás dinamikus előrejelzéséhez, a mesterséges intelligencia képességeivel optimalizálják a beszerzéseket és költségeket, felgyorsítják az ügyfélre szabott ajánlatadást és termékkonfigurálást. Emellett a kockázatokat is csökkentik az üzleti szabályok felállításával és monitorozásával, valamint megkönnyítik és követhetővé teszik a szerződések előkészítését, aláírását és kezelését.

Az SAP S/4 HANA ügyfelei használhatják az SAP új generációs jövedelmezőség- és teljesítménymenedzsment alkalmazását, az SAP Profitability and Performance Management (PaPm) szoftvert. Ez lehetővé teszi a vállalat jövedelmezőségének valós idejű elemzését és kezelését, összekapcsolja a pénzügyi- és a működésorientált szemléletet. Az alkalmazás segítségével a működés erőforrásai és kapacitása a szükséglethez igazíthatók.

  1. Ügyfélmegtartás

Válság idején a legnagyobb érték a hűség, nem csak beszállítói, munkatársi, hanem vevői oldalon is. Az egy ügyfélen elérhető bevétel, vagy az egy ügyfél megszerzésének és megtartásának költsége sokban függ a vevői elégedettségtől. Az SAP évek óta megkülönböztetett figyelmet fordít az ügyfélelégedettség nyomonkövetésére, SAP Qualtrics platformja kifejezetten erre koncentrál. Minden olyan kvalitatív adatnak jelentősége lehet, ami az értékesítési procedúra során születik, és akár megerősíti, akár megkérdőjelezi a termék és szolgáltatás minőségét, a vevői elégedettséget és a további vásárlással kapcsolatos várakozásainkat. Az SAP a pandémiás időszakban számos kulcsrakész, ingyenes Qualtrics felmérést tett közzé, amivel a vevői lojalitás mérésében és megtartásában kapnak segítséget a vállalatok: többek között a Customer Confidence Pulse vagy a Digital Open Door megoldásokra támaszkodhatnak e téren.

A válság utáni újratervezés egyik mozgatórugója lehet sok cégnél, hogy minél közelebb hozza magához a vevőt, kettős céllal: egyrészt ezáltal szorosabb ellenőrzést gyakorolhat az ideálisan elképzelt kiszolgálási és termékminőségre, másfelől pedig megspórolhatja a termékre rakódó közvetítői felárakat, amivel saját nyereségességét javíthatja, illetve tartalékolhat a vevői kedvezményekre.

A vállalatoknál ezen folyamatok nyomán fel fog értékelődni a marketing, az online értékesítés, az értékesítéstámogatás, valamint az ügyfélszolgálatok szerepe, éppen ezért érdemes e-commerce és marketing-automatizációs megoldásokba fektetni a közeljövőben – az SAP piacvezető megoldásai e területen is támogatni tudják a cégeket.

+1.  Automatizáció

Az innováció válság idején sem állhat le – sőt, akár új lökést is nyerhet. Akár a jövedelmezőségi, akár az ügyfélkiszolgálási, akár a munkabiztonsági megfontolások lehetnek mozgatórugói a vállalatok további automatizációs projektjeinek. Ezek lebonyolításához RPA (Robotic Process Automation) bevezetésre van szükség. Az SAP szakemberei azt jósolják, hogy a rutinszerű feladatok kiváltásához egyre több cég, egyre több munkaterületen veszi majd igénybe mesterséges intelligencia támogatását, hogy a humán munkaerő valódi, összetett problémák megoldására, a vevők magas szintű kiszolgálására koncentrálhasson. Ugyanígy a termelési, logisztikai, de még a fizikai igénybevétellel járó szolgáltatási területeken is várható robotizáció, a humánerőforrás költségek és az emberi hibázás, az adminisztációs terhek, az átfutási idők csökkentése, és a folyamatok egységesítése érdekében.

Gazdaság

Leendő startupperként mérkőztek diákok a Neumann Társaság tehetségkutató versenyén

neumann

Többek között iskolai kiberbiztonsági rendszerrel, önvezető kerekesszékkel és robotizált mikrokerttel készültek a diákok a 20. Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyre.

A résztvevők vérbeli startuppernek érezhették magukat: létező igényekre adtak valós válaszokat megoldásaikkal. A szekszárdi versenyre kiemelkedő arányban érkeztek diákok a Vajdaságból, Erdélyből és Szerbiából, valamint idén rekordmennyiségű lány képviseltette magát.

A DXC Technology támogatásával, az I. Béla Gimnázium és a Neumann Társaság közös szervezésében megrendezett kétnapos Neumann János Nemzetközi Tehetségkutató Programtermék Versenyre március 21-22-én került sor, Szekszárdon.

A döntőn mintegy 130 diák vett részt két korcsoportban – általános iskolások és középiskolások – az alábbi kategóriákban: számítógépes animáció, alkalmazói programok, játékprogramok, számítógéppel támogatott tervezés és megépített digitális automata vezérlése. Emellett a versenyzők lehetőséget kaptak arra is, hogy egy kiállításon mutassák be grafikai pályamunkáikat.

A megmérettetésen nem csak magyarországi iskolákból érkező diákok mérték össze tudásukat: a gyerekek több mint negyven százaléka a Vajdaságból, Erdélyből, Szerbiából jött, és szerb anyanyelvű gyerekek is jelen voltak. Az idei huszonkilenc versengő középiskolából tizenhárom vajdasági. A lányok a mezőny közel negyedét tették ki, ami a korábbi évekhez képest kiemelkedő, és remélhetőleg arányuk tovább fog növekedni.

A jogelődjével együtt már negyvenéves verseny kiemelkedő fontosságú a hazai informatikai tehetségkutatás terén, ugyanis olyan szempontokat értékel, melyek a startup-szcénában elengedhetetlenek: az önállóságot, az új ötleteket és az előadói és marketinges készségeket. Célja, hogy az informatikát szerető diákok számára lehetőséget biztosítson tehetségük és kreativitásuk kibontakoztatására pályamunkáik elkészítésén keresztül.

Robotizált mikrokert és sakk tudásbázis a nyertes pályamunkák között

A projektmunkák fontos, valódi igényekre reflektáltak gyakorlati megoldásaikkal, így a diákok prezentáltak például virtuális recepciós szoftvert, iskolai kiberbiztonsági rendszert, fejőgépet, automatizált mezőgazdasági fóliasátrat és önvezető kerekesszéket. A mesterséges intelligencia az idei alkotásokban minden korábbinál fontosabb szerepet kapott.

A hagyományosan erős kategóriának számító megépített automata mezőnyében idén Kenyeres Imre és Kenyeres Máté érte el az első helyezést a mezőgazdaságban alkalmazott fóliasátor automatizációjával. A kategória nyertesei egy robotizált mikrokertet építettek meg, melyben az öntözés, szellőztetés, a különböző hőmérsékleti adatok mérése gépi úton történik. A bemutatott modell mellett a nyertes munka a családi vállalkozás igazi kertészetét is segíteni hivatott. A kategóriában második helyezést ért el az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Gimnázium tanulóinak, Vajda Ádámnak és Bacsúr Dánielnek az önvezető kerekesszéke, amely egy valódi, több mint 300 kilogrammos kerekesszék szenzorok általi vezérlésére keres megoldást, a halmozottan mozgássérült polgárok életét megkönnyítve.

A Játékprogram kategória szintén nagyon erős mezőnyt vonultatott fel. Az általános iskolás versenyzők közül Teodor Kis Rocket flight simulator játéka, míg a középiskolások közül Szilágyi Balázs WhiteCore játékprogramja gyűjtötte be a legtöbb pontot. Szilágyi Balázs a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium tanulója és a neve a Neumann Társaság tehetséggondozási programjából, több hazai és nemzetközi kódolási versenyről ismert lehet. WhiteCore programja egy olyan sakk tudásbázis, amely a legprofibb sakkozók számára lehet hasznos elemző eszköz, ugyanakkor erősségben bizonyos szempontból már felül is múlja az emberi játékosokat.

A számítógépes grafika kategóriában az első helyezést Szélyes Panna érte el. Az általános iskolai számítógépes animáció kategóriában Döme Petra és Brukusanin Alíz nyerte el a zsűri tetszését Jurassic World témájú pályamunkájukkal, míg a középiskolai mezőnyben Vajda Bence nyert a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium címerével. Az alkalmazói programok között Horváth Zsombor virtuális recepciós szoftvere aratott. A számítógéppel támogatott tervezés kategóriában az általános iskolás Pokoraczki Gergő szoba rajza, valamint a középiskolás Ágoston Viktória “Amikor még a bútoroknak lelke volt” című munkája aratta a legnagyobb sikert.

Nagyon örültem, hogy ebben a jeles évben, amikor arra is emlékeztünk, hogy a Neumann Társaság egykori főtitkára, Kovács Győző és Zentai András iskolaigazgató 40 éve, 1984-ben rendezte meg a verseny jogelődjét, a Garay Versenyt, egy nagyon erős mezőny bizonyította rátermettségét és kreativitását. A diákok pedig azt bizonyították, hogy egyrészt vállalkozó kedvű startupperek, másrészt pedig fontos számukra a társadalmi hasznosság: a fogyatékossággal élők segítése, a környezet védelme és az oktatás segítése” – értékelte a döntőt Képes Gábor, a Neumann Társaság igazgatója, a zsűri elnöke.

A nyertesek listája

KategóriaVersenyzőPályamunkaOktatási intézmény
Számítógépes grafikaSzélyes PannaSzélyes PannaApáczai Csere János Elméleti Líceum
Számítógépes animáció (középiskola)Vajda BenceBolyai TGK CímerBolyai Tehetséggondozó GImnázium és Kollégium
Számítógépes animáció (általános iskola)Döme Petra, Brukusanin

Alíz

Jurassic WorldCseh Károly Általános Iskola
Alkalmazói programok (középiskola)Horváth ZsomborVirtual Front Desk, a virtuális recepciós szoftverBudapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
Játékprogramok (általános iskola)Teodor KisRocket flight simulator GameElementary School Djura Jaksic Kac
Játékprogramok (középiskola)Szilágyi BalázsWhiteCoreBékásmegyeri Veres Péter Gimnázium
Számítógéppel támogatott tervezés (általános iskola)Pokoraczki GergőSzoba rajzBocskaikerti Németh László Általános Iskola és AMI
Számítógéppel támogatott tervezés (középiskola)Ágoston ViktóriaAmikor még a bútoroknak lelke voltBeszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont
Megépített automata berendezés és vezérléseKenyeres Imre, Kenyeres

Máté

Mezőgazdaságban alkalmazott fóliasátor automatizációjaBeszédes József Mezőgazdasági és Műszaki Iskolaközpont

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Díjkorrekciókkal indult a kampányfinis a lakásbiztosításoknál

lakásbiztosítás

A várakozásoknak megfelelően kismértékű díjkorrekcióval fordultak a kampány utolsó hetére a biztosítók, most még többet lehet spórolni – mondta Gergely Péter.

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint bár az április 2-ai határidő csak a felmondásokra vonatkozik, érdemes azonnal elküldeni az új ajánlatot is, nehogy biztosítás nélkül maradjon otthonunk májustól – ez a hiteleseknek komolyan fájhat. 

Díjcsökkentés az utolsó hétre

A kampány utolsó hetére fordulva élesedett a verseny a lakásbiztosítást kínáló társaságok között. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint az utolsó napokra több biztosító is módosított az ajánlatain, aminek köszönhetően március elejéhez képest még további összegeket lehet megspórolni a váltásban gondolkodóknak. 

Ahogy arra a piac számított, számottevően csökkentette korábbi igen magas díjajánlatait a finisre fordulva az Allianz Hungária, de a próbaszámítások szerint több más társaság is kisebb-nagyobb korrekciót hajtott végre. A lépéseknek köszönhetően a legjobb és legrosszabb ajánlat közötti díjkülönbség 30 százalékkal csökkent. A biztosítók legjobb díjaiból képzett átlagdíj értéke csak a kampány alatt 5-10 százalékkal mérséklődött, de ami talán ennél is fontosabb, az ügyfelek a korábbi díjaiknál szinte bizonyosan 20-30 százalékkal olcsóbb díjú biztosítást találhatnak. Ezzel – idézte a BiztosDöntés.hu az Insura.hu biztosítási alkusz vezérigazgatójának, dr. Kozma Gábornak véleményét – az ügyfelek jó eséllyel találnak a meglévőnél legalább 15-20 ezer forinttal kedvezőbb díjú biztosítást. 

Gergely Péter szerint ráadásul kedvező díjakért nem feltétlenül kell biztosítót váltani. A Magyar Nemzeti Bank  (MNB) statisztikái szerint a hónap első felében a biztosításukhoz hozzányúlók közel 40 százaléka a meglévő biztosítójánál korábbról meglévő szerződését dolgoztatta át – döntő részben díjkedvezményért, sok esetben és/vagy magasabb kártalanítási kondíciókért maradva az adott biztosítónál.

Ne várjunk kedd éjjelig

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a hét végéig már nem várható különösebb díjkorrekció a piacon, épp ezért az ügyfeleknek nem feltétlenül érdemes megvárniuk a húsvéti locsolkodást azzal, hogy felmondják korábbi szerződésüket. Gergely Péter arra figyelmeztet, hogy a szabályok szerint a korábbi lakásbiztosítást az ügyfeleknek április 2-áig, azaz kedd éjfélig van lehetőségük felmondani, ám ez a felmondás beérkezésének a határideje. Számos esetben – például hogy ha alkuszon keresztül bonyolítjuk a lakásbiztosítás-váltást – a további adminisztráció miatt szükség van arra, hogy korábban zárják az adott társaságok a bejelentési határidőt. Az Insura.hu például április 2-án este 10 óráig fogadja be a felmondási kérelmeket azért, hogy a felmondás bizonyosan határidőre beérkezzen a korábbi biztosítóhoz. 

Elúszhat a lakásunk, ha elfelejtjük az új szerződés megkötését

Gergely Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy a szabályok értelmében csak a felmondásnak kell április 2-áig megtörténnie, az új biztosító kiválasztására a későbbiekben is lehetőség van. A szabályok szerint ugyanis a régi lakásbiztosítási szerződés a felmondást követő 30 napig még él, az új kontraktust így május elsejétől kell életbe léptetni.

Ettől függetlenül a BiztosDöntés.hu szakértője mindenkinek azt ajánlja, hogy érdemes a korábbi biztosítás felmondását és az új biztosítási ajánlat megküldését egy időben bonyolítani az alkuszi felületeken, hiszen a kampány legcsendesedésével már nem lesz annyira reflektorfényben a lakásbiztosítás. 

Ha az ügyfél elmulasztja az új szerződés megkötését, akkor májustól nem lesz biztosítva a lakása. Ez a legnagyobb gondot azoknak jelentheti, akiknek a lakásbiztosítás meglétét a lakás megvásárlását finanszírozó bank írta elő: ha a hitelből vett ingatlan 30 napon túl nincs biztosítva, a bank jogosult a hitelszerződést felmondani és a teljes hiteltartozást egy összegben követelni – emlékeztet a szakértő. 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Az AI önmagában kevés a sikerhez a marketingben

AI

A mesterséges intelligencia (AI) technológia rohamos fejlődése és alkalmazása a marketing világában jelentős paradigmaváltást hozott.

Napjainkban az AI nem csupán egy új eszköz a marketingesek kezében. Sokkal inkább egy stratégiai partner, ami teljesen új megközelítést kínál a piackutatástól a vásárlói interakciók előrejelzéséig, újradefiniálva a hagyományos marketingstratégiákat, és lehetővé téve a szakemberek számára, hogy a korábbiaknál pontosabb, személyre szabottabb és költséghatékonyabb marketingmegoldásokat alkalmazzanak. Ez a technológia tehát nem csupán időt és erőforrásokat takarít meg, hanem növelheti a marketingkampányok sikerességét is, hozzáadott értéket teremtve az ügynökségek és ügyfeleik számára egyaránt.

A mesterséges intelligencia képes felfedezni az ügyfelek viselkedési mintáit, előrejelezni a piaci trendeket és automatizálni bizonyos marketingfolyamatokat, amivel jelentős időt és erőforrásokat takaríthat meg. A hagyományosan időigényes és magas szakértelmet kívánó adatgyűjtési és feldolgozási módszerekkel szemben a mesterséges intelligencia a hatalmas adathalmazokat is képes gyorsan és pontosan feldolgozni. Ez lehetővé teszi az ügynökségek számára, hogy mélyebb betekintést nyerjenek a piaci trendekbe, illetve a vásárlók viselkedésébe, melynek köszönhetően hatékonyabb marketingstratégiákat dolgozhatnak ki.

A marketingügynökségek már évek óta támaszkodnak mesterséges intelligencián alapuló, ún. döntéstámogató rendszerekre. Az újdonság számunkra a mesterséges intelligencia által hozott nézőpontváltás, ami lényegében a munkamódszereink átalakulását jelenti. Az AI eszközök ugyanis képesek az adatok azonnali feldolgozására, miközben más rálátást adnak a stratégiára és új összefüggéseket tárnak fel. Az AI képes különböző látásmódokat felvenni – legyen szó az eladó, a vevő vagy az ügynökség perspektívájáról –, és ennek alapján validált (hitelesített) stratégiákat kínál. Ez forradalmi változást jelent abban, ahogyan a kampányokat tervezzük és végrehajtjuk. Elsősorban tehát nem időmegtakarításról van szó, hanem arról, hogy kapunk egy olyan harmadik féltől generált nézőpontot, amelyhez viszonyítva sokkal stabilabban állíthatjuk egy kampányról, hogy sikeres lesz-e vagy sem”

– avat be Magdó Emil, a Grafcom Media Kft. alapítója.

A kreativitást máshol kell keresni

A mesterséges intelligencia marketingben való alkalmazása számos előnnyel jár, ám nem mentes bizonyos kihívásoktól és dilemmáktól. Az AI képessége az adatgyűjtésre és feldolgozásra, valamint a személyre szabott tartalom előállítására lehetőséget ad a marketingszakembereknek arra, hogy mélyrehatóbban megértsék és elérjék célközönségüket. Ugyanakkor felmerül a kérdés: Milyen határokat kell szabni az alkalmazásának, hogy az ne sértsen meg bizonyos etikai normákat, és hogyan érhető el, hogy a marketingkampányok ne váljanak sablonossá?

„A mesterséges intelligencia kreatív feladatokra való alkalmazása jelentős előnyökkel járhat, de mivel önmagában nem túl kreatív, ezért inkább csak támogató eszközként szolgál, nem teljes körű megoldásként. A marketingügynökségek elsősorban automatizációra, hatékonyságnövelésre és a felhasználói élmény fokozására alkalmazhatják sikeresen. Azonban az etika és a kreativitás már más kérdés. Ezeken a területeken a szakértői hozzáértés pótolhatatlan, hiszen a mesterséges intelligencia, bár rengeteget segíthet a megalapozott döntések, illetve a végleges irányvonalak meghatározásában és a kampányok finomhangolásában, nem rendelkezik emberi ítélőképességgel és érzékenységgel”

– teszi hozzá a szakértő.

Vissza az alapokhoz

A marketingszakemberek számára szükséges készségek és kompetenciák terén jelentős átalakulás figyelhető meg. Nem elég csupán az új technológiák használatának elsajátítása, a marketingeseknek mély szakmai ismeretekre és komplex látásmódra is szükségük van, hogy a munkájuk során hatékonyan tudják alkalmazni az AI-t, és kiemelkedjenek a versenytársak közül. A kreativitás továbbra is kulcsfontosságú, a mesterséges intelligencia nem helyettesítheti a kreatív gondolkodást, de új dimenziókat nyithat meg, inspirálva a szakembereket, hogy más irányból és módon közelítsenek meg bizonyos problémákat és kihívásokat.

„A mesterséges intelligenciával való munka során a hangsúly a rendszerezésre, a szabályok és folyamatok értelmezésére, valamint azok alkalmazására helyeződik. Meg kell tanulnunk új szemléletmódban rendszerezni az információkat, és tisztában kell lennünk a marketingszakma alapvető szabályaival és folyamataival. Ez lehetővé teszi, hogy pontosan meghatározzuk, mit kérjünk az AI-tól és hogyan alkalmazzuk az eredményeket a gyakorlatban. A sikeres marketingstratégiákhoz elengedhetetlen a szakmai alapok állandó frissítése és a mesterséges intelligencia etikus, tudatos alkalmazása”

– magyarázza Magdó Emil.

Más sebességfokozatra kell kapcsolni, hogy versenyben maradjunk

A mesterséges intelligencia színre lépésével a gyorsaság mellett a minőség is újra középpontba kerül és ez, valamint az emberek közötti kreatív együttműködés fokozódása olyan trendek, amelyek reklámiparra gyakorolt hatása kétségtelenül pozitív jövőképet fest. A siker érdekében azonban a marketingszakembereknek és a cégvezetőknek is magasabb sebességfokozatba kell kapcsolni, ami nemcsak kihívás, hanem lehetőség is egyben. A versenyben maradás érdekében szükség van az AI technológia által kínált előnyök maximális kihasználására.

„A mesterséges intelligencia minden szinten pozitív hatással lesz az életünkre, mert felfrissít bizonyos marketingfolyamatokat, ami lehetőséget ad a kényelmi zónából való kilépésre. Annak, aki ebben a felgyorsult világban sikeres akar lenni, nem lesz elég a kitaposott út, ami korábban, kevesebb energiával is működött. Többet kell majd dolgozni, de ez az eredményekre is jótékony befolyással lesz. Mert ma már könnyű tartalmat előállítani, de a cél, a célcsoport és a stratégia pontos meghatározása nélkül nem lesz elegendő. Ezért arra számítok, hogy az emberi kreativitás új erőt és új lendületet kap, így lehet majd kitűnni”

– zárta gondolatait a Grafcom Media Kft. ügyvezetője.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss