Gazdaság

Hogyan hat az e-kereskedelem térnyerése az energiafelhasználásra?

Az e-kereskedelem fenekestül forgatta fel a vásárlási szokásainkat. Ma már mindent el tudunk intézni a saját lakásunkból – a termék megrendelésétől a fizetésen át egészen a termék kézhezvételéig.

Ahhoz azonban, hogy egy ilyen komplex és sok lépésből álló folyamat ennyire egyszerűvé és kényelmessé váljon, rengeteg iparág összehangolt és egyidejű működésére van szükség.

Rengetegszer hallani például az elosztási láncok, vagy az egyes munkakörök átalakulásáról. Amiről viszont jóval kevesebbet lehet olvasni, az az e-kereskedelem és a globális energiafelhasználás kapcsolata.

Az e-kereskedelem és az energiafelhasználás

A kereskedelem elektronikussá válása hihetetlenül leegyszerűsítette a vásárlást.

Míg régen minden egyes terméket be kellett szereznie az üzletlánc-tulajdonosoknak, amelyet értékesíteni kívántak – mára már egyetlen kattintással bármilyen terméket fel tudnak venni a készlet kínálatunkba.

Ugyanez igaz például a különböző akciókra, ajánlatokra, kuponokra vagy szerencsejátékokra. Amit ma egy 5 perc alatt megvalósítható popup ajánlattal el tudunk érni, azt régen egy egész napos munka árán, rengeteg termék árának átcímkézésével lehetett csak megoldani.

Ez pedig mind-mind növelte a bolygó energiafelhasználását, attól függően, hogy éppen milyen eszközt vagy munkagépet kellett használni.

De pontosan ez az egyszerűség lett az, ami miatt az e-kereskedelem sokkal nagyobb eladásokat képes produkálni, mint a régi fizikai üzletek, hiszen minden fajta megerőltetés nélkül, otthonról, a kanapén ülve tudunk bármit megrendelni.

A több termék vásárlása pedig nagyobb energiafelhasználást jelent alapesetben.

Ahhoz azonban, hogy ezt kijelenthessük, először érdemes közelebbről is megvizsgálni az egyes elektronikus kereskedelemhez köthető tevékenységeket, és azok energiaigényét.

Az e-kereskedelem legfontosabb tevékenységei az energiafelhasználás szempontjából:

  • Termékek gyártása
  • Csomagolás
  • Szállítás
  • Ingatlanok

A listában az energiafelhasználás legnagyobb részét a szállítás teszi ki, nem sokkal lemaradva tőle az épületek energiafelhasználása.

A szállítás természetesen jóval gyakoribb lett az online áruházak térnyerésével, de fontos megjegyezni, hogy emiatt az embereknek már jóval ritkábban kell elmenniük az áruházakba személyesen. Ez pedig azt jelenti a gyakorlatban, hogy az egyéni bevásárló körutak helyett a futárszolgálatok járják a közutakat, akiknek a profitorientált működés miatt jóval hatékonyabban kell beosztaniuk az energiaforrásokat – tehát míg az áruforgalom megnövekedett, jóval hatékonyabbá is vált az energiafelhasználás szempontjából.

Az ingatlanoknál az energiafelhasználást az energetikai tanúsítványokkal szokták jelölni – JJ-től (ez a legrosszabb, legkevésbé energiatakarékos besorolás) egészen AA++-ig (ez a legjobb, leginkább energiatakarékos besorolás). Az e-kereskedelem térnyerésével nagyot emelkedett a raktárak száma, ami kedvezően hat az energiafelhasználásra, hiszen jóval energiatakarékosabbak, mint az üzletek (m2-re lebontva).

A csomagolás okozta energiafelhasználás az utóbbi pár évben a többszörösére nőtt, ám ez még mindig csak egy apróbb szeletet tesz ki a teljes e-kereskedelmi energiafelhasználásban.

A termékgyártás pedig az eladások növekedésével együtt nőtt, ám a felesleges termékek száma jócskán lecsökkent, hiszen a legtöbb esetben csak az kerül legyártásra, amire valós kereslet mutatkozik az egyes webshopokban.

Ahhoz tehát, hogy eldöntsük, vajon az e-kereskedelem növelte-e, vagy csökkentette a globális energiafelhasználást, számításba kell vennünk olyan egyedi faktorokat is, mint például a megvásárolt termékek száma az egyes vásárlásoknál. Amennyiben a megvásárolt termékek száma alacsony, az online kereskedelem hatékonyabb és energia-kímélőbb a globális energia felhasználást tekintve – de ez feltételezhetően nem marad így, hiszen az online vásárlások száma évről évre növekszik, ami természetesen azt eredményezi, hogy az energiafelhasználás is folyamatosan növekszik.

Friss