Adni, vagy nem adni? – Szívesen, de kételyek közt adományoznak a magyarok
Az UniCredit Bank és a SteiGen közös kutatásából kiderült, hogy mennyire vannak tisztában az emberek az ESG fogalmával Magyarországon, illetve mit jelent számukra a fenntarthatóság.
A kutatás azt is megmutatta, hogy a megkérdezettek 16 százaléka a használati tárgyak adományozását sorolja a fenntarthatósághoz. Az emberek szívesen segítenek másokon, de vajon milyen tényezők befolyásolják őket az adományozással kapcsolatos döntéseikben?
Emlékeztetőül: Az ESG (E, environmental: környezeti, S, social: társadalmi, G, governance: vállalatirányítási területek) a fenntarthatóságért végzett munkát teszi láthatóvá és mérhetővé a közép- és nagyvállalatok esetében. Az UniCredit Bank és a SteiGen közös kutatásából nemrég megtudhattuk, hogy az ESG fogalmát a magyarok mindössze 12 százaléka ismeri, annak társadalmi, vállalatirányítási vonatkozásait pedig még kevesebben. A fenntarthatóság fogalmához a megkérdezettek 73 százaléka a környezetvédelmet, 66 százalék a tudatos fogyasztást, 16 százalék a használati tárgyak adományozását sorolta.
Szívesebben segítünk, ha tudjuk, kihez kerül a támogatás
Az eredményekből jó látható, hogy az ESG „S” területéhez tartozó társadalmi kezdeményezések közül az adományozás vezeti a listát mind ismertségében (54%), mind a részvétel tekintetében (36%).
Az adományozással kapcsolatos tapasztalatok azonban vegyesek: a válaszadók több mint fele nem hiszi el az adománykérőknek, hogy az adományaik a megfelelő helyre jutnak el. Ez magyarázza azt, hogy leginkább a helyi kezdeményezéseket támogatják. Elmondásuk szerint aktivitásukat pozitívan befolyásolja, ha ismerik a kezdeményezés elindítóit, akik lehetnek ismerősök, barátok, helyi cégek, szervezetek, oktatási, egyházi intézmények, számukra ismert Facebook-oldalak és olyan csoportok, melyeknek tagjai. Fontos szempont, hogy ezekben az esetekben lehetőségük van személyesen kapcsolódni az adott kezdeményezéshez:
„Az a jó, ha konkrét személynek, alapítványnak segít az ember, akinek a tevékenységéről, helyzetéről valós információja van” – fogalmazott a kutatás egyik résztvevője a fókuszcsoportos beszélgetések során. „Akkor támogat az ember ilyen kezdeményezéseket szívesen, ha van valamilyen személyes kapcsolata a szervezettel vagy azzal a konkrét céllal”
– fogalmazott egy másik válaszadó a személyes interjúk alkalmával.
Nagy léptékben már óvatosabbak vagyunk
A megkérdezetteknek sok rossz személyes tapasztalata van – főleg a pénzbeli – adományozással kapcsolatban, így országos kezdeményezésekhez leginkább akkor kapcsolódnak, ha jól ismert szervezet indítja az akciót. Ilyenek a nagy, országosan ismert segélyszervezetek adományvonalai, gyűjtései, míg a kisebb vagy újonnan alapított szervezetekkel szembeni bizalom hosszabb idő alatt épül ki.
Az országos kezdeményezések jellemzője még a felmérés szerint, hogy kampányszerűek; az egyszeri kezdeményezésekben pedig szívesebben vesznek részt a magyarok, mint azokban, amelyek rendszeres elköteleződést igényelnek. Egyszeri lehetőségek, például az adó 1 százalékának felajánlása, a karácsonyi időszakokra, illetve egyes eseményekhez időzített kampányok vagy a média által felkapott segélyakciók.
Miért segítünk?
A válaszolók 68 százaléka nyilatkozott úgy, hogy azért vesznek részt adományozási akciókban, mert jó érzés segíteni másokon. A résztvevők számára fontos a tevékenység okán érzett öröm, lelkiismereti megelégedettség és akár új barátok szerzése.
Az UniCredit Bank és a SteiGen közös kutatásából megállapítható, hogy alulról építkezve, kihasználva a helyi kezdeményezésekben rejlő erőt lehet szélesebb rétegeket is bevonni az adományozásba, önkénteskedésbe. Jól látszik azonban, hogy miután a bizalom kiemelten fontos ebben a témakörben, a gazdaság szereplőinek jelentős és másokat is inspiráló szerepet kell vállalnia.
Az UniCredit Csoport például – egyéb társadalmi kezdeményezései mellett – a nemzetközi Call for Europe nevű pályázatán keresztül olyan helyi civil szervezeteket támogat, amelyek oktatási, esélyegyenlőségnövelő projektjeikkel küzdenek a társadalmi egyenlőtlenségek felszámolásáért. A magyarországi bank többféle kezdeményezést is támogat; prioritást jelentenek a gyermekek egészségét célzó és a hátrányos helyzetű közösségek felzárkóztatását, életét segítő kezdeményezések.Emellett aktívan reagálnak az aktuális társadalmi igényekre, legyen az a pandémiás időszakban a legveszélyeztetettebb idősek egészségének megóvását segítő eszközök beszerzése, az ukrajnai háborús konfliktusból menekülők számára nyújtott tárgyi és anyagi támogatás, a bank munkatársainak szociális lakhatási projektekhez vagy környezetvédelmi projektekhez kapcsolódó önkéntessége, vagy számos más adományozási és önkénteskedési lehetőség.