Fogyasztói élménynövelés és elérhetőbb export piacok felé vezethet a megoldás útja.
Jelentős változást érzékelhetnek a webáruházak a piaci trendekben: az online kereskedelem COVID-időszak alatti hipernövekedése megtorpant, és a teljes kereskedelmen belüli aránya is csökkent. Az új Digitális Kereskedelmi Körképből kiderül, hogy a megoldást az e-kereskedők leginkább a vásárlói élmény növelésében látják. Ide tartoznak a vonzó szállítási lehetőségek is: vagyis a mostani helyzetben kulcsszerepet játszhat egy jó csomaglogisztikai partner. A több ezer hazai webáruházzal együttműködő Packeta szakemberei szerint ráadásul az ideális partner a most szintén fontos kiutat jelentő exportpiacokat is segíthet megnyitni és kiaknázni.
Megjelent a Digitális Kereskedelmi Körkép legújabb kiadása, amelyből kiderült: a COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a magyarországi e-kereskedelmi piac 2022-ben lassulva, mindössze 9,9%-kal bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét 10% alá esett. Ez a változás a továbbra is magas inflációval és gazdasági lassulással együtt újabb kihívások elé állítja a kiskereskedőket.
A GKID által készített átfogó iparági felméréséből kiderül: a növekedéshez az e-kereskedők leginkább a vásárlói élmény növelésében látják a lehetőséget a jelenlegi helyzetben – a megkérdezett cégek közel kétharmada tartja fontosnak ezt. A gyakorlatban mindezt a felhasználóbarát vásárlási felületek mellett a vonzó fizetési és szállítási lehetőségek jelentik – vagyis a megfelelő logisztikai partner kulcsszerepet játszhat a webáruházak életében. Ez azért is fontos, mert a vásárlók számára továbbra is a szállítás gyorsasága az egyik legfontosabb szempont az online rendeléseknél.
Kulcsfontosságú az országos automatahálózat
A Packeta tapasztalatai szerint, az egyik legfontosabb szempont a csomagszállító cég kiválasztásakor, hogy az rendelkezzen országos lefedettségű átvevőhely, illetve csomagautomata-hálózattal. Noha sok vásárló még a házhozszállítást választja, de rohamtempóban nő a csomagautomaták népszerűsége is. Ennek egyik jele, hogy 2021-ben 800 új automata került telepítésre a piaci szereplők által Magyarországon, 2022-ben pedig 2640, így két év leforgása alatt több mint háromszorosára nőtt a magyarországi automata-hálózat teljes nagysága.
„Az automaták előnye, hogy non-stop elérhetőek és ugyanolyan gyorsak, mint ha házhoz hozná a csomagot a futár, ráadásul rugalmasabb átvételt kínálnak. Ezért érdemes olyan futárcéggel szerződni, amely mindhárom kiszolgálási módot – házhoz szállítás, átvevőhely, csomagautomata – kínálja, és országos lefedettségű hálózattal rendelkezik”
– mutat rá Szép Károly, a több ezer magyar webáruházzal együtt dolgozó Packeta értékesítési igazgatója.
A szakember hozzátette:
„Mi 35 automatával kezdtük a 2022-es évet, ez a szám év végére már elérte a 800-at. Az ügyfelek kedvelik ezt a megoldást, a lefedettség növelésével egyenes arányban nőtt a Z-BOX-okba, vagyis a Packeta automatáiba rendelt csomagok száma is. A tavalyi harmadik negyedévben a Packeta által kiszállított csomagok 10%-a már csomagautomatából került átvételre, 2023 januárjában pedig már a 22%-ot is elérte. Ezt a dinamikát szeretnénk lekövetni új fejlesztéseinkkel is: célunk, hogy országszerte minden legalább 10 000 főt számláló településen telepítsünk Z-BOX-ot, és minden legalább 5000 fős településen üzemeltessünk Z-Pont átvevőhelyet. Összességében a jelenlegi 2300 csomagpontról az év végére 3000 helyszínre szeretnénk bővíteni hálózatunkat.”
Az automatahálózat mellett fontos szempont a korszerű applikáció is. Az ügyfelek egyre nagyobb része mobilon rendel és követi nyomon a rendelését, ezért fontos az egyszerű navigáció, a logikus elrendezés, a gyors működés. Egy jó app lehetővé teszi a csomagok visszaküldését, a csomagautomaták kinyitását, a legközelebbi átvevőhely megtalálását, illetve áttekintést ad a beérkezett és elküldött csomagokról.
„Immáron több mint 1 millióan töltötték le az alkalmazást hazánkban. A felhasználók egyre inkább elvárják, hogy ne csak számítógépen, hanem a telefonjukon is elintézhessék csomagokkal kapcsolatos teendőiket”
– mondta el Szép Károly.
A szakember kifejtette: tapasztalataik szerint partnereik nagyra értékelik, ha a csomagküldő szolgáltatás egyszerűen építhető be a webáruházba. Megkönnyítheti a webáruházak dolgát az is, ha a kiválasztott futárszolgálat praktikus és a mindennapi munkamenetet megkönnyítőmegoldásokkal segíti a munkáját. Ilyen például az automatikusan létrehozható csomagcímke: a kereskedőnek nincs más dolga, minthogy pár kattintással létrehozza az egyedileg generált címkét, majd nyomtatás után ráragasztja a csomagra.
Fejlődési út lehet az exportpiac – így segíthet a külföldi terjeszkedésben a felkészült logisztikai partner
A stagnáló piacon különösen fontosak lehetnek a webáruházaknak az exportpiacok, ahonnan pótolható a belföldön esetleg elmaradó megrendelések egy része. Ezt a magyar cégek ma még kevéssé használják ki: a statisztikák szerint a 37 ezer hazai online kereskedőből alig ezer olyan van, amely valamilyen külföldi piacon is értékesít, legtöbbször Romániába, Szlovákiába, Németországba vagy Ausztriába – derült ki a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ) megbízásából tavaly készített kutatásból. Mindeközben a hazai vásárlók körében legnépszerűbbnek számító szolgáltatók között jó néhány cseh, lengyel vagy román online kereskedő van.
„Sokszor jelent kihívást a kiskereskedők számára egy idegen nyelvű országba terjeszkedni, hiszen a szállítástól kezdve a vámkezelésig rengeteg nehezítő tényezővel kell számolniuk – mutat rá Szép Károly. – Manapság egy tapasztalt csomagküldő cég komplex szolgáltatási csomagja mindezeket magába foglalja, így bárki számára ugyanolyan könnyűvé válik a kontinens másik végébe küldenie az eladott terméket, mint belföldre. Ha egy webáruház úgy dönt, hogy egy több országban működő szállítópartnerrel dolgozik, nem szükséges külön-külön szerződnie az egyes piacokon különböző cégekkel. Összességében tehát egy nagy nemzetközi háttérrel, piacismerettel és tapasztalattal rendelkező logisztikai cég ideális platformot jelenthet az exportpiacokra készülő online kereskedők számára.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!