Ipar

Szolgálatba lépnek a drónok az óriási szingapúri tengeri kikötőben

Már tesztelik azt az új rendszert, amelyben autonóm repülő drónok hordanák a csomagokat a part és a kikötőben egy időben horgonyzó ezernyi hajó között.

Egy Szingapúrban működő konzorcium kilenc hónaposra tervezett pilot program során teszteli, hogyan lehet drónok segítségével megoldani a csomagok kézbesítését a partról a hajókig. Ennek során a pilóta nélküli légijárművekkel (UA) szállítják a horgonyzó hajókra a tengeri közlekedéshez szükséges eszközöket a világ egyik legnagyobb forgalmú tengeri kikötőjében, ahol 2-3 percenként indul vagy érkezik egy újabb tengeri jármű. A résztvevő cégek (ST Engineering, Sumitomo, Skyports) kulcsfontosságú iparági szereplőkkel működik együtt a hálózat kialakításában.

A drónok a jelen állás szerint 7 kilogramm tömegű csomagokkal röpködnek az elvileg városi életkörülményekre és katonai alkalmazásokra is testreszabható DropNet autonóm UA rendszerében, támogatva az olyan technológiákat is, mint amilyen az arcfelismerés és a vizuális képalkotás, és természetesen biztosítva a valós idejű adatelemzés lehetőségét is. Az ST Engineering szerint emellett a helyi szabályozó hatóságokkal és iparági partnerekkel együttműködve önálló alkalmazásokat is tesztelnek a kikötőben megvalósított szállításokhoz.

Eredetileg ezek közé tartozott a DropNet által működtetett drónok és a parttól a hajókig tartó csomagküldés kezdeti fejlesztése, amelyet a szingapúri polgári légiközlekedési hatóság is finanszírozott a Wilhelmsen Ships Service közreműködésével – ez utóbbi a beszámolók szerint fontos tényező volt a szolgáltatás kereskedelmi forgalomba hozatalának és műveleti hatékonyságának javítását illetően. Az UA-rendszerek használata ugyanis jelentősen lerövidítheti a válaszidőt és megnövelheti az átfutási sebességet a hagyományos, hajókkal történő szállításokhoz képest.

Csomagot is szállítanak, és a hajókat is átvizsgálhatják

Nem elhanyagolható szempont, hogy az autonóm rendszerrel sikerült csökkenteni a vonatkozó szén-dioxid-kibocsátást, ami hozzájárulhat majd a tengeripar fenntarthatóbb működéséhez. Szingapúr egyébként még 2019-ben különített el 60 millió szingapúri dollárt (nagyjából 14 milliárd forintnak megfelelő forrást) a helyi startupok támogatására és a technológiai fejlesztés ösztönzésére, kifejezetten a tengeripar működési hatékonyságának és fenntarthatóságának javítása érdekében.

A kormányzati beruházás legfontosabb célja olyan új üzleti modellek és műszaki megoldások létrehozása volt, amelyek javíthatják a működést, a biztonságot és a fenntarthatóságot is az ágazat különböző területein, beleértve a hajózást, a kikötői logisztikát, a kikötői műveleteket vagy a tengeri szolgáltatásokat. Az ST Engineering közleménye szerint az UA rendszerek már elég gyorsan fejlődtek az elmúlt években, hogy biztonságos és robusztus alternatívát nyújtsanak a hagyományosan munka- és időigényes feladatok kiváltására.

A mostani pilot program közel kétéves elemzői és kutatás-fejlesztési munka eredménye, beleértve a rendszer működésének kiterjesztését is. Szingapúrt ideális helyszínnek tartják ahhoz, hogy a konzorcium bemutassa ügyfeleinek az autonóm pilóta nélküli rendszerben rejlő lehetőségeket a tengeri logisztikában; a kikötő déli részén már tavaly április óta működik egy drónkikötő, amelyik megfelelő teret biztosít a teszteléshez, illetve a parttól a hajóig történő szállítás mellett a dróntechnológiák olyan fejlesztéseihez, mint például a hajók távolli ellenőrzése.

Forrás: Bitport

Friss