Ipar

A fenntarthatóságból formált üzleti stratégiát az IBM

ibm

A hamarosan megjelenő ENSZ környezeti jelentést úgy jellemezték a szakértők, hogy a tudomány száraz nyelvén megfestett rémálom.

Soha nem volt nagyobb szükség rá, hogy a vállalatok is életük szerves részévé tegyék a fenntarthatóságot. Az IBM jó példát ad erre.

Már több mint 50 éve, hogy az IBM akkori vezérigazgatója, Thomas J. Watson 1971-ben bemutatta a vállalat első környezetvédelmi politikáját, amely az IBM összes alkalmazottját érintette. A politika a termékek teljes fejlesztési ciklusára összpontosított, abból a megfontolásból, hogy a cégnek „állandó figyelmet kell fordítania nemcsak a termék előállításával járó hulladékra, hanem a termékfejlesztés során kialakított folyamatok következményeire is” – idézte a dokumentumot Jim McGregor, a Tirias Research vezető kutatója az EE Times mérnöki portálon megjelent elemző cikkében.

Az IBM környezetvédelmi politikája azóta folyamatosan fejlődött, és a környezetvédelem beépült a vállalat üzleti modelljébe. Az IBM az Egyesült Államokban már 1992-ben segített elindítani az Energy Star programot, hogy felhívja a figyelmet a készülékek energiafogyasztására. A szén-dioxid-kibocsátásáról szóló első jelentése 1994-ben készült, és erre ösztönözte partnereit is. A vállalat 2007-ben hivatalos állásfoglalást tett közzé az éghajlatváltozásról, majd 2015-ben az IBM támogatta a párizsi klímaegyezményt is. Sőt 2019-ben a big blue tagja lett a Climate Leadership Councilnak, egy nonprofit szervezetnek, amely a leghatékonyabb, legigazságosabb és politikailag megvalósítható klímamegoldások támogatására jött létre.

A folyamat azonban folytatódik. Az IBM nemrég bejelentette, hogy 2030-ra szén-dioxid-semlegességet fog elérni, anélkül, hogy a CO2-kibocsátás kompenzálására bármilyen formában szén-dioxid-tanúsítványokat használna. Ez a terv tartalmazza, hogy 2025-ig a vállalat által felhasznált energia 75 százalékát megújuló forrásokból szerzi be, 2030-ra pedig ez az arány 90 százalékra emelkedik. Az IBM azt is tervezi, hogy 2025-re 65 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a 2010-es bázisévhez képest. Ez a vállalat ötödik kibocsátáscsökkentési célkitűzése 2000 óta. Az IBM a szén-dioxid-eltávolítási megoldásokban alkalmazható új membránok kutatásába is befektet.

Ahogy egyre több adatot termelünk és fogyasztunk, egyre nagyobb az igény az adatfeldolgozására, ami mindinkább hibrid felhők (on-prem, privát és a kereskedelmi felhő adatközpontok kombinációja) segítségével történik. Az adatmennyiség exponenciális növekedése ráirányította a figyelmet az adatközpontok óriási energiafogyasztására. Ezért a fenntarthatóság növeléséért nagyon sokat lehet tenni e számítógép-rendszerek energiahatékonyságának növelésén keresztül.

Az IBM folyamatosan javítja a hibrid felhők minden elemének működését, a rendszerek teljesítményének és hatékonyságának növelésétől kezdve a munkaterhelések dinamikus elosztásáig az összes rendelkezésre álló erőforrás között, azért, hogy csökkenteni lehessen az adatközpontok és a vállalatok energiafelhasználását és kibocsátását.

A jelenlegi IBM Power10 processzorok becslések szerint 30 százalékkal javították a hatékonyságot az előző generációhoz képest. Ez processzoronként, rackenként és adatközpontonként nagyobb teljesítményt jelent. A rendszereknél ez a teljesítményhatékonyság 33 százalékos javulását mutat az IBM Power E1080 szerverplatform esetében a Power9 processzorral ellátott E980-hoz képest, és 52 százalékos javulást a Power8 processzorral ellátott E880C-hez képest.

Az IBM úgy építette be a fenntarthatóságot az üzleti stratégiájába, hogy a termékeit és szolgáltatásait világszerte használó kormányzati és kereskedelmi szervezetekkel számos területen – a mezőgazdaságtól a közlekedésig – a fenntarthatósággal is számoló üzleti és technológiai megoldásokat dolgoznak ki – jegyzete meg Jim McGregor.

Az IBM-nek jelentős erőforrásai vannak az időjárás-modellezésben, az amerikai Weather Company (amely a weather.com időjárás-előrejelző portált üzemelteti) is az érdekeltségei közé tartozik. A Big Blue az éghajlati kockázatelemzésben vezető The Climate Service-szel is együttműködött, hogy a Climanomics elemzési platformon keresztül az éghajlati adatokat beágyazzák a pénzügyi döntésekbe. A platform segít a szervezeteknek megérteni, számszerűsíteni és mérsékelni az éghajlati kockázatokat.

De az IBM energia-, gyártó- és közlekedési vállalatokkal dolgozik a kibocsátás csökkentése, az éghajlati kockázatok kezelése, a fenntartható energia hasznosítása, a rendszerhatékonyság javítása és a fenntartható ellátási láncok működtetése érdekében. Emellett az IBM tudományos szervezetek széles körével is együttműködik az éghajlatváltozás modellezésében és elemzésében.

Az IBM Research, a cég K+F részlege a világ egyik legnagyobb ipari kutatóintézete, amely hat kontinensen tizenkét laboratóriumot működtet. Ezekben különféle fejlett technológiákat használva készítenek elemzéseket az éghajlatváltozás enyhítéséhez, illetve segítenek a különféle szervezeteknek a kockázatok felmérésében és az alkalmazkodásban a klímaváltozáshoz. Emellett részt vesznek a szén-dioxid leválasztásához és tárolásához szükséges új anyagok és módszerek fejlesztésének felgyorsításában is.

A cég Rio de Janeiro-i és tokiói laboratóriumaiban például egy anyagtudományi kutatásban a számítási felhőket és a mesterséges intelligenciát kombinálva fejlesztettek ki új polimereket CO2-leválasztó membránokhoz. Az IBM Research tudósai emellett azt is elemezték, hogyan lehet kihasználni a porózus kőzetekben természetesen előforduló apró üres tereket a szén-dioxid tárolására folyékony vagy szilárd formában. Az IBM tehát a fenntarthatóság miatt folyamatosan megjelenő kihívásokat arra is használja, hogy megőrizze, működésben tartsa a technológiai vezető szerephez szükséges innovációt.

Forrás: Computerworld

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

MITTE

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

A Sunmoney Solar Group több mint egy évtizede működő, dubaji székhelyű globális startup. Két évvel ezelőtt indította útjára a világ első tokenizált naperőmű projektjét, a Smart Digital Business Network-őt (SDBN). Ez a blokklánc alapú innováció lehetővé teszi, hogy bárki biztonságosan és könnyen hozzáférjen a megújuló energia beruházásokhoz. A projekt mögött valós napenergia termelő kapacitás áll, ami tovább növeli a befektetés vonzerejét. A projekt elnyerte az év Web3 vállalkozása díjat a Virtuzone Entrepreneurship Awards versenyén 2023-ban.

A Smart Digital Business Network (SDBN) márka online brandjének gondozását a MITTE vállalta, beleértve az Instagram oldal dinamikus menedzselését is.

A Sunmoney közösség tagjai a Sunmoney 360 app segítségével csatlakozhatnak egymáshoz és jutalompontokat gyűjthetnek. Az applikáció dizájnját ügynökségünk készítette, tovább erősítve a felhasználói élményt és a márka digitális lábnyomát. Az app nem csupán egy közösségi platform, hanem egy innovatív eszköz a megújuló energiaforrások iránt elkötelezett embereknek, hogy aktívan részt vegyenek a zöld energia forradalmában.

A MITTE egy évtizede elkötelezett kommunikációs partnere a hazai startup ökoszisztémának. Márkakommunikációs mentorai voltak a Design Terminál induló inkubációs programjának, a mai napig full service ügynöksége a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának, három évig arculati partnere volt a világ egyik piacvezető navigációs szoftverfejlesztő vállalatának, az NNG-nek, három évig full service ügynöksége volt a mára 52 országban jelen lévő Protect One egészségügyi startupnak, branding és social partnere volt a 10 országban működő nemzetközi szoftverfejlesztőnek a WeCan-nek, illetve harmadik éve kommunikációs és branding partnere a Műszaki Egyetem innovációmenedzsment szervezetének a BME FIEK-nek.

A Sunmoney Solar Group weboldala:  https://sunmoney.com/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Európa egyik legmodernebb betoncserépgyárát épít fel Hejőpapin a Wienerberger

Wienerberger

Az Európában elérhető legmodernebb technológiával működő, nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger.

Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0 megoldásokat alkalmazó gyártástechnológia, betonkeverő berendezés és egy hektáros, kültéri digitális raktár is létesül. A 12 milliárd forintból megvalósuló beruházással a vállalat egy teljesen új termékszegmensbe lép be, így a fejlesztés egyaránt fontos mérföldkő a vállalat és a régió ipari fejlődése szempontjából. A döntően exportra gyártó, CO2-semlegesen működő üzem 2025-ben kezdi meg működését évi 3 millió négyzetméteres kapacitással, amivel több mint 300 futballpályányi felület lehetne lefedni.

Teljesen új piaci szegmensbe lép legújabb fejlesztésével a Wienerberger Magyarország. A Hejőpapin épülő létesítmény a vállalat első, beton tetőcserepeket gyártó üzeme lesz Magyarországon. A 7300 négyzetméteres csarnokban működő két gyártósoron nagyméretű betoncserepek, illetve a hozzájuk tartozó kiegészítők – például kúpcserép, szegély- és szellőzőcserép – készülnek több szín- és termékvariációban.

A cserepek gyártása a beton bekeverésétől kezdve a formázáson és szárításon át a targoncákra kerülésig teljesen automatizált lesz. A kész darabokat gépek formázzák, robotok mozgatják, csomagolják és készítik elő a szállításra. Mindössze a kiegészítő termékek néhány típusa esetében végeznek majd egyes folyamatokat továbbra is manuálisan, mert ezek nem automatizálhatók teljesen. A munkatársak a jövőben folyamatosan felügyelik majd a gépeket és berendezéseket, biztosítják a gyártási folyamat zavartalanságát.

Ipar 4.0 és még magasabb minőségi színvonal

Az elkészülő üzem megfelel majd az ipar 4.0 követelményeinek az automatizált adatgyűjtés, adattovábbítás és kiértékelés tekintetében. A termelés a teljes gyárban nyomon követhető lesz online: a gyártási sebesség, az energiafogyasztás és az esetleges hibák. Részben ez is hozzájárul majd ahhoz, hogy a Wienerberger egyébként is magas minőségi elvárásai a jövőben még magasabb szintet érjenek el. Emellett itt is kiépül a vállalat békéscsabai üzemében kifejlesztett és sikeresen működő digitális kültéri raktározási rendszer, mely forradalmasítja a vállalat raktárkezelési folyamatait, nagyban elősegíti a készletek nyomon követhetőségét és kontrollját, illetve gyorsítja az összekészítési folyamatokat.

A betonkeverő berendezés bizonyos időközönként automatikusan megtisztítja önmagát. Az így keletkező mosóvizet szűrés után ismét felhasználják a gyártási folyamatban, így a betonkeverési folyamatból nem kerül ki szennyvíz, ami hozzájárul a környezeti szempontból fenntartható működéshez. A megvalósuló gyártási folyamat teljes mértékben CO2-semleges lesz. Az épület és az érlelőkamrák fűtése földgáz helyett hőszivattyúval történik majd.

„A világ legnagyobb tégla- és Európa vezető tetőcserép gyártójaként folyamatosan törekszünk az innovációra és fontosnak tartjuk, hogy azon vásárlóink igényeire is tudjunk megoldásokat kínálni, akik inkább a betontermékekben hisznek. A Wienerberger továbbra is hosszú távra tervez Magyarországon, ezért folyamatosan modernizáljuk gyárainkat, folyamatainkat és új kapacitásokat hozunk létre. A most bejelentett Hejőpapi betoncserépgyár segítségével tejesen új piaci szegmensbe lépünk, miközben hozzájárulunk a magyar exportteljesítmény további növekedéséhez is”

– mondta Tarsoly József, a Wienerberger Magyarországért felelős ügyvezető igazgatója.

A Wienerberger magyarországi leányvállalata már jelenleg is több európai ország régiós gyártóközpontjaként működik. A Békéscsabán gyártott kerámia tetőelemek 70 százaléka, míg a kőszegi áthidalók több mint háromnegyede exportra készül. A hazánkat ellátóközpontként pozicionáló stratégiába jól illeszkedik a Hejőpapin létesülő üzem, melynek elhelyezkedése ideális a környező piacok szempontjából. A környéken található kavics és homokbányákból pedig olyan kiváló alapanyag szerezhető be, ami hosszútávon lehetővé teszi prémium minőségű termékek gyártását. A gyár 2024 áprilisi alapkőletétel után a tervek szerint 2025 második felében kezdi majd meg a termelést.

„A Wienerbergernél mindig is arra törekedtünk, hogy javítsuk az emberek életminőségét és új mércét állítsunk fel az építőiparban, így az iparág éllovasaként teljes mértékben ki szeretnénk használni a digitalizáció nyújtotta lehetőségeket. A 12 milliárd forintos beruházás, amely Magyarország egyik legjelentősebb iparági beruházása, folytatja ezt a hagyományt. Ezzel a CO2-semlegesen működő üzemünk Európa egyik legmodernebb betoncserép- és a hozzájuk tartozó kiegészítők gyárává válik, és fontos mérföldkő a vállalat és a régió ipari fejlődése szempontjából is. Erős innovációs képességünknek köszönhetően már számos, az új Hejőpapi üzemhez hasonló ipar 4.0. megoldást terveztünk, melyek lehetővé teszik fenntartható épületek építését, és előnyösek ügyfeleink, munkavállalóink, részvényeseink, valamint az utánunk következő generációk számára”

– mondta Heimo Scheuch, a Wienerberger AG igazgatótanácsának elnöke.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss