Kiemelkedő sikert ért el a magyar tulajdonú Inventure Automotive egy Chile-i bányatársaságnál, ahol az elmúlt időszakban nagyon magassá vált a balesetek száma.
A járműadatokra épülő megoldásokkal foglalkozó Inventure a bányatársaság telematikai szolgáltatójával együtt fejlesztett ki egy új, a vezetési viselkedésre vonatkozó elemzési módszert.
A bányatársaság egy többezer járműből, leginkább pickupokból álló flottával rendelkezik. A balesetek növekedésének hátterében az állt, hogy a munkavállalók nem tartották be a biztonságos közlekedés szabályait sem a bánya területén, sem annak közelében. A balesetek számának visszaszorításáért a bányatársaság telematikai partnere az Inventure Automotive-hoz fordult azzal az igénnyel, hogy első lépésben a Toyota Hilux pickupok-ból kinyerhető adatok alapján fény derüljön arra, hogy megvalósul-e a gépjárművezetők részéről valamilyen gondatlanság, vagy „nemtörődömség”.
Az Inventure Automotive a korábbi együttműködés révén már a balesetek számának elharapózásáéig is képes volt számos sztenderd adatot kinyerni, mint a fogyasztás, a fordulatszám, a megtett kilométer és az üzemanyagszint. Ezekből az adatokból is már lehet következtetéseket levonni a „járművezető viselkedésre”, de inkább a működés optimalizását segítik elő. Más járműveken még kinyerhetők adatok a tengelyterheléssel, a menetstabilizáló rendszerrel (ESP), vagy a blokkolásgátló (ABS) rendszerrel kapcsolatban az Inventure gyártófüggetlen, kontaktusmentes CAN-busz olvasási és feldolgozási megoldásaival.
„Ezek az adatok nagyon fontos információval szolgálhatnak egy üzemeltető számára és elviekben már elegendőek lennének ahhoz, hogy kialakuljon egy biztonságosabb vezetési stílus, de ennek ellenére, nem csökkent a balesetek száma érdemben. Így szükségessé vált további értékek ellenőrzése és kinyerése”
– hangsúlyozta Nagy Zsolt, az Inventure Automotive Zrt. igazgatója.
A feladat nem volt kicsi, hiszen új paramétereket kellett találni. Az Inventure Automotive mérnökei az ADAS (Advanced Driver-Assistence System) fejlett vezetéstámogató rendszerben keresték a megoldást. Az új típusú járműadatok feltárása azonban két nagyobb problémába ütközött.
„Hiába volt meg a pick-upok adatfeltárása, kiderült, hogy a dél-amerikai piacra gyártott járművek CAN-busz hálózata eltért az európaiakétól. A távolság miatt és a mielőbbi gyors megoldás érdekében mérnökeink távsegítség révén határozták meg a kinti technikusoknak, hogyan és honnan nyerhetik ki az ADAS adatokat. Hasonlóan, mint egy távműtétnél, ahol a sebész többezer kilométer távolságból irányítja a műtétet végző robotkarokat.”
– árulta el Nagy Zsolt.
A balesetek csökkentéséhez három fontos területről sikerült adatokat feltárni. Egyik a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, a másik a vészfékasszisztens, a harmadik pedig az adaptív sebességtartó automatika.
„A bányatársasággal együttműködő telematikai cégnek innentől kezdve egyszerűbbé vált a munkája, mert a kibővített elemzésekkel sokkal könnyebben ki tudták szűrni azokat a sofőröket, akik nem törekednek a biztonságos vezetésre. Számukra képzéseket biztosítottak, amelynek eredményeként sikerült hathatósan csökkenteni a balesetek számát”
– mondta el az Inventure Automotive Zrt. igazgatója.
A magyar cég sikerét jól tükrözi, hogy azóta már egy másik pick-up típusra is kapott felkérést az ADAS paraméterek kinyerésére.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A Kelet-magyarországi régió fejlődésének új perspektíváiról csaknem 300 üzleti szereplő – köztük a legnagyobb multinacionális vállalatok hazai vezetői – részvételével megtartották az első Business Forum 2024 rendezvényt Debrecenben, ahol a legsikeresebb helyi gazdasági szereplőket is díjazták.
Hagyományteremtő céllal szervezte meg a PwC április 9-én a Business Forum 2024 elnevezésű rendezvényt a debreceni Kölcsey Központban. A Kelet-magyarországi régió gazdasági csúcstalálkozójaként aposztrofált eseményen elsősorban közép- és nagyvállalatok vezetői voltak jelen, hogy a város és a térség jövőjéről, valamint iparági és gazdasági trendekről gondolkodjanak közösen.
Párbeszéddel Debrecen jövőjéért
„A fővároson kívül ilyen volumenű gazdasági eseményre nem volt korábban példa, ami jól mutatja Debrecen szerepét és a kínálkozó lehetőségeket a város és a térség számára”
– hangsúlyozta nyitóbeszédében Lőcsei Tamás, a PwC vezérigazgatója. Többször hivatkozott arra, hogy a jövő Debrecenben épül, Magyarország második legnagyobb városában, a régió tudásközpontjában és beruházási epicentrumában. Ennek a jövőnek az építésébe kapcsolódott be a PwC tavaly novemberben, amikor bejelentette debreceni irodanyitását, hogy szolgáltatásainak teljes skáláját nyújthassa a régió gazdasági szereplőinek, valamint jelenlétével hatékonyabban tudja támogatni a helyi ökoszisztémát.
„Mi a PwC-ben olyan helyeken keressük a kapcsolódást, ahol tudás és lehetőség is van arra, hogy új, értékes, jövőálló ötletek és szövetségek valósulhassanak meg. Ahol tanulhatunk egymástól, és ahol a párbeszéddel mindenki nyerhet. Hisszük, hogy minden vállalás és vállalkozás alapja a bizalom, és attól vagyunk sikeresek az üzleti világban felmerülő nehézségek megoldásában, hogy érintettjeinkkel bizalmat építünk”
– emelte ki a cégvezető.
Kis Tünde, a PwC igazgatója és debreceni irodájának vezetője elmondta:
„Azzal, hogy Debrecenbe szólítunk mindenkit, helyi és nemzetközi, kis- és nagyvállalatot, oktatási intézményt és gazdasági szervezetet, elősegítjük a párbeszédet egy sikeres jövőért.”
Exponenciális fejlődés vs fokozódó munkaerőhiány
A szakember a PwC 13. Magyarországi Vezérigazgató Felmérésére utalva rámutatott arra, hogy a Kelet-magyarországi cégvezetők (a 297 hazai válaszadóból 31 fő) jóval borúlátóbbak a munkaerőhiányt illetően az országos átlagnál (81% a 48% képest). Szintén pesszimistábbak a tőkehiány, a finanszírozási és ellátási nehézségek tekintetében és a HR-kérdések kezelése, (úgymint szervezeti kultúra, munkaerő-megtartás és teljesítmény-menedzsment) még inkább prioritás számukra (az országos 80%-hoz képest ezeket 90%-os arányban említették). Ezeknek a témáknak a megvitatására és az egymástól való tanulásra, az újszerű megoldások minél szélesebb körű implementálására nyújt szakmai fórumot a PwC hagyományteremtő eseménye és debreceni jelenléte.
Külön kiemelte az innováció és a kutatás-fejlesztés, valamint az oktatás támogatását, utóbbi jegyében a PwC szakértői által vezetett adózási ismeretek képzés indul a Debreceni Egyetemen 2024. szeptemberében. Emellett a következő hetek is számos, PwC által szervezett szakmai programot tartogatnak – transzferár, valamint kibervédelem és NIS2 témában – , illetve a PwC Academy felnőttképzési tréningjeivel is Debrecenbe készül IFRS és egyéb számviteli, valamint ESG és fenntarthatósági témakörökkel.
Papp László, Debrecen polgármestere gazdasági évértékelőjében a város strukturált gazdaságfejlesztési stratégiájára hívta fel a figyelmet, valamint az elért befektetés-ösztönzési eredményekre, különös tekintettel az ipari park és a hozzá kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésre. Mint mondta: „Keleten is lehet olyan gazdaságot építeni, mely nyugaton is elismerésre tarthat számot. Debrecen elmúlt 10 éve arra bizonyíték, hogy egy gazdasági szerkezetváltásnak köszönhetően fel lehet zárkózni Közép-Európa legdinamikusabban növekvő városaihoz.”
A város erősen diverzifikált gazdasága, valamint oktatási rendszerének minőségi és mennyiségi fejlesztése együtt garantálják Debrecen és a régió fejlődését. A városvezetés számításai szerint Debrecen gazdasága a 2020-as méretéhez képest 6-szorosára fog nőni 2030-ra.
„Debrecen ma egy különleges és hatalmas méretű gazdasággal járul hozzá az ország gazdasági fejlődéséhez, hiszen a világ kiemelkedő technológiai tudását jelentő iparvállalatokat vonzotta magához az elektromobilitás és az energiatárolás területén. Ugyanakkor ez a folyamat csak akkor tekinthető hosszú távon sikeresnek, ha megfelelő figyelmet fordítunk a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra. Ebben pedig mindannyiunknak komoly feladata és felelőssége van”
– zárta beszédét a polgármester.
Fenntarthatóan és vállalati szinergiákkal a sikerért
A köszöntőket követő panelbeszélgetésben debreceni multinacionális vállalatok (BMW, LEGO, CATL, WizzAir) felsővezetőit ültették egy asztalhoz, hogy megosszák tapasztalataikat és várakozásaikat a régió fejlődését illetően. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a fenntarthatóság, a helyi adottságokra és erőforrásokra történő építkezés elsődleges szempont kell legyen minden Debrecenben és a régióban befektető vállalat számára.
A generatív mesterséges intelligencia gazdaságélénkítő hatásának témáját Marc Olric, a PwC Németország nemzetközi szakértője járta körbe, míg Végh Richárd, a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója aktuális tőkepiaci trendekről és a vállalatoknak kínálkozó börzei lehetőségekről beszélt. A Debrecenben és a régióban működő magyar tulajdonú vállalatok kilátásait, növekedési terveit és beszállítói potenciálját járták körbe a Tranzit Csoport, a Xanga, a Hajdu és a KITE vezetői egy pódiumbeszélgetés keretében.
Kiválósági díjak a legkiemelkedőbb helyi gazdasági szereplőknek
A délelőtti program zárásaként került sor annak a két díjnak az átadására, melyeket Lőcsei Tamás, a PwC vezérigazgatója és Papp László, Debrecen polgármestere nyújtottak át. Dr. Ábrahám László, a Sensirion Hungary Kft. ügyvezető igazgatója nyerte a „Üzleti Életért Kiválóság Díj 2024” elismerést a Kelet-magyarországi régió gazdasági fejlődése érdekében végzett példamutató szakmai és közéleti munkájának elismeréseként.
„A Jövő Vállalata Kiválóság Díj 2024” a DataExpert Services Kft.-t illette innovációs képességéért és a Kelet-magyarországi régióban hiánypótló tevékenységéért, mellyel nagymértékben hozzájárul a térség gazdasági fejlődéséért.
Az előadásokat követően 3 szekcióteremben folytatódott a közös gondolkodás szakmai workshopok keretében. A Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara (DUIHK) a műszaki és kutatás-fejlesztési tevékenységeknek a régió fejlődésében betöltött szerepéről szervezett panelbeszélgetést. Az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) workshopján a fenntartható munkaerőpiac volt fókuszban. A VOSZ Hajdú-Bihar vármegyei szervezete a generációváltás és a digitalizáció kapcsolatát vette górcső alá abban a szekcióban, ahol a sikeres vállalat és a vállalati siker ismérveit keresték.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Hogyan és milyen cégeknek segíthet az RPA folyamatautomatizálás?
Képek forrása: Freepik.com
Egy szervezet teljesítményét nagy mértékben befolyásolják a mindennapok során alkalmazott folyamatok. Amennyiben ezek nincsenek megfelelően kialakítva, számos problémát idézhetnek elő, például nem egyértelmű feladat-, felelősség- és hatásköröket, túlzott adminisztrációs terheket, rossz kommunikációt, az együttműködés hiányát a szervezeti egységek között, szervezetlen döntési mechanizmusokat stb. Mindezek pedig az eredményezik, hogy lelassulnak a folyamatok és a vállalat nem lesz elég hatékony. A céges sikerek eléréséhez ezért elengedhetetlen a folyamatok optimalizálása és automatizálása. Cikkünkben most megnézzük, hogy az RPA folyamatautomatizálás hogyan segítheti a szervezetek életét, mely cégek számára lehet hasznos, és milyen folyamatoknál érdemes alkalmazni.
Mi az az RPA és milyen cégek esetében lehet hasznos a folyamatautomatizálás?
Az RPA (Robotic Process Automation) egy robotizált folyamatautomatizálás, mely lehetővé teszi az olyan hétköznapi és ismétlődő feladatok és folyamatok automatizmusát, amelyek rendkívül sok időt és energiát emésztenek fel. Ezáltal a cégek rengeteg adminisztrációt és munkaórát spórolhatnak meg és növekedhet a szervezet hatékonysága.
Akár a folyamatok optimalizálásáról, akár automatizálásról van szó, a cél, hogy a szervezet minél produktívabb lehessen, fontos azonban kerülni az öncélú folyamat átalakításokat. Első körben a folyamatok megfelelő szervezésére és a határkörök tisztázására van szükség, és csak az optimalizálást követheti az automatizmus. Emellett definiált szervezeti célok kialakítása is szükséges.
Az automatizálást azon cégek esetében érdemes fontolóra venni, ahol:
meghatározásra került az adminisztratív teendők szükséges szintje, de ezek még mindig túl sok időt és energiát visznek el
egyes kötelező teendők túl sok kapacitást és fókuszt igényelnek
a feladatokat munkaerőhiány miatt nem lehet megfelelően elvégezni
Milyen folyamatok automatizálhatók?
Lássuk most, hogy milyen folyamatjellemzők esetén célszerű az automatizálás!
sok manuálisan végzendő és ismétlődő feladat esetén
amennyiben nagy mennyiségű adat feldolgozására, kezelésére van szükség
ha bizonyos folyamatok egyértelmű szabályok szerint történnek
standardizált, beolvasható bemenetek esetén (pl. excel, word, e-mail, ppt, xml, beolvasható pdf stb.)
ha automatizálással legalább 2-3 FTE munkamennyiség takarítható meg
kis eltéréssel vagy alternatív útvonallal rendelkező folyamatoknál
megfelelő érettségű, stabil, a közeljövőben nem változó folyamatok, rendszerek esetén
Hogyan történik az RPA folyamatfejlesztés?
A folyamatautomatizálással csak megfelelő előkészítés és optimalizált folyamatok esetén érhetők el sikerek. Meg kell határozni a fókuszokat és a potenciálisan érintett területeket, amelyet egy automatizálhatósági alkalmassági vizsgálat követ. Majd a fókuszfolyamatok gyorselemzésére és megtérülés számításra van szükség.
A következő lépésben a folyamatok optimalizálása a cél, valamint egy részletes folyamattérkép készül. Ezután jön a dizájn és a fejlesztés, majd a tesztelés. Ha ezek lezajlanak, jöhet a használatba vétel, valamint az oktatás. A folyamat végül visszaméréssel zárul.
Milyen eredmények várhatók az RPA folyamatautomatizálástól?
Ezzel a megoldással már az első évben megtérülés könyvelhető el abban az esetben, ha megfelelően történt az előkészítés és a folyamatdefiníció. Az RPA megoldások hatékonysága jól mérhető számokban, hiszen egy cégnek akár havi 60-120 óra adminisztratív munkát is felszabadíthatnak, így a munkatársak a monoton és sokszor unalmas feladatok helyett az értékteremtésre összpontosíthatnak. Ez növeli a motivációt, az elégedettséget és csökkenti a fluktuációt. Emellett mérhetően javítható az ügyfélelégedettség.
Szeretné Ön is automatizálni cége folyamatait? Válassza a Proman Consultingot!
A Proman Consulting szakértői díjmentes konzultációval segítenek eldönteni, hogy cégének mely folyamatlépései alkalmasak automatizálásra üzleti megtérülés mellett, illetve igény esetén képesek az optimalizációt, fejlesztést és bevezetést is megvalósítani a kezdeti megtérülés elemzést követően. Válassza az RPA folyamatautomatizálást és növelje szervezete hatékonyságát és teljesítményét!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Továbbfejlesztette töltési portfóliójának zászlóshajóját a Siemens. Az új, 400 kW teljesítményű készülék a 2021-ben piacra dobott SICHARGE töltőcsalád legújabb verziója.
Az immár ultragyors töltést biztosító modell kapacitásának köszönhetően leginkább autópályák mellett és e-kamionok töltőoszlopaként válhat a mindennapi mobilitás támaszává.
Az akár 40 °C-os hőségben is teljesítménycsökkentés nélkül működő töltőket – speciális kialakításuknak (diszpenzeres rendszerüknek) köszönhetően – négy DC (egyenáramú) töltőkarral látták el. Azaz egyidejűleg több jármű is csatlakoztatható, amelyek között az eszközt kezelő szoftver dinamikusan osztja meg a rendelkezésre álló teljesítményt. A fenntartható működéshez így a helytakarékosság is hozzájárul. A többféle fizetési opciót is integrálni képes töltők többnyelvű, intuitív, érintőképernyős kezelőfelület segítségével irányíthatóak, amelyeken a töltőpont-üzemeltetők akár hirdetéseket is elhelyezhetnek.
„Ez egy úttörőnek számító fejlesztés, hiszen magas környezeti hőmérsékletnél szinte minden gyártónak problémát okoz, hogy az oszlopaik nem képesek folyamatosan a 400 kW-os teljesítmény stabil leadására. Emellett az is kiemelkedő a piacon, hogy a Siemens partnereinek személyre szabott szolgáltatásokat és folyamatos támogatást biztosít a termék teljes életciklusa alatt, a telepítéstől a digitális és távoli, valamint a helyszíni szolgáltatásokig.”
– mondta el Szilágyi Norbert, a Siemens Zrt. e-mobilitási szakértője.
Az előző verziójú, „csak” 300 kW teljesítményű SICHARGE D gyorstöltőből tavaly nyáron gyártották le az ezredik darabot a Siemens lipcsei gyárában.
Az új modell már rendelhető a hazai piacon is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!