Ipar

Az alumínium mindig is értékes volt és az is lesz!

alumínium

Mi a közös az 1969-ben Holdon hagyott zászlórúdban, III. Napóleon étkészletében, egy farmer gombjában és egy italos dobozban? Meglepő vagy sem, de az anyaga.

Az alumíniumot már évezredek óta ismerjük, de kinyerése és feldolgozása hosszú időn át nehézségekbe ütközött, ezért értéke az aranyéval vetekedett. Napjainkban az egyik legértékesebb és legsokoldalúbb nyersanyagként tekinthetünk rá, de ma már elsősorban nem a gazdasági értéke miatt, hanem azért, mert végtelenszer újrahasznosítható, ez pedig a fenntarthatóság miatt kiemelten hasznos tulajdonsága.

Az alumínium a leggyakrabban előforduló fém a Földön, de előállítása igen energiaigényes és költséges folyamat, éppen ezért közös feladatunk vigyázni arra a mennyiségre, amit már korábban előállítottak. Érdekesség, hogy a valaha kibányászott alumínium mintegy 75 százaléka még mindig használatban van. Engedjük szabadjára a fantáziánkat, mit jelent ez. Lehetséges, hogy éppen az az aludoboz, amiből ma megittuk a reggeli kávénkat korábban alkotóeleme volt egy régi pénzérmének, egy autóipari alkatrésznek vagy éppen egy 1800-as években élt nemes asszony nyakláncának.

A kezdetek

Ma már természetes, hogy a háztartásokban mindig kéznél van egy tekercs alufólia vagy a spájzban néhány konzervdoboz, és az is, hogy reggel a buszmegállóban várakozás közben alumínium dobozos italt fogyasztunk, de felhasználása nem volt mindig ennyire kézenfekvő.

Bár az alumínium létezése korábban is ismert volt, csak az ipari forradalom és az 19. században bekövetkezett hatalmas technológiai fejlődés és felfedezés tette lehetővé a tömegtermelését. Az 1800-as években olyannyira értékes anyagként tekintettek rá, hogy csak a leggazdagabb uralkodók használták, értéke az aranyét is túlszárnyalta. Kezdetben ékszerek és dísztárgyak készítésére használták, a könnyűsége és fényessége rendkívül vonzóvá tette az úri rétegek számára, a művészeket pedig lenyűgözte formálhatósága. Régi források szerint III. Napóleon francia császár annyira elkötelezett volt az alumínium termelése iránt, hogy szinte végtelen anyagi támogatást nyújtott kémikusoknak a kutatásához. A hiedelmek szerint egy alumínium étkészletet is készítettet, amelyből kizárólag a legbefolyásosabb vendégei étkezhettek, mindenki másnak az arany étkészlettel kellett „beérnie”.

Az ipari áttörés után igen hamar egyértelművé vált, hogy egy olyan nyersanyag került az emberek birtokába, amely széles körben felhasználható könnyedsége, tartóssága és ellenálló képessége miatt: az esztétikai tárgyakon túl például pénzérme, egyre több háztartási eszköz, később építőipari- és autóipari eszköz készült belőle, valamint csomagolóanyagként is remekül hasznosította az élelmiszeripar.

Előnye, hogy nagyon könnyű, ugyanakkor törhetetlen, jól formázható és végtelenszer újrahasznosítható, úgy, hogy az anyag nem veszít tulajdonságaiból. Az alumínium alapjául szolgáló bauxit bányászata igen költséges, ellenben magának az alumíniumnak az újrahasznosítási folyamata rendkívül egyszerű és energiahatékony. Amennyiben élünk ezzel a lehetőséggel és tudásunkkal, vigyázunk az alumíniumra, az újrahasznosításával módunk van csökkenti a hulladéktermelést és a környezeti terhelést is.

Alumínium mindenhol

Nehéz lenne felsorolni mennyi területen találkozhatunk az alumíniummal a hétköznapokban. Említhetnénk akár a közlekedési eszközöket, a háztartási- vagy az elektronikai eszközöket, de hogy még hétköznapibb példát említsünk, nézzünk szét az élelmiszerüzletek polcain. Az alumínium, mint csomagolóanyag egyre elterjedtebb. Gondoljunk csak az egyre szélesedő aludobozos italok kínálatára: ma már üdítő, sör, jegeskávé és energiaital is kapható aludobozos csomagolásban, kihasználva ezzel az alumínium előnyeit és támogatva a fenntartható kereskedelem működtetését.

A Minden Doboz Visszajár kezdeményezés 2010 óta működik Magyarországon azzal a céllal, hogy a lehető legtöbb emberhez eljusson az üzenet, miszerint az alumínium értékes nyersanyag, amelyre vigyáznunk kell!

„Szeretnénk, ha mindenki tudná, hogy az alumíniumdobozoknak nem a háztartási hulladékok között a helye. Az egyik legértékesebb és legsokoldalúbban felhasználható nyersanyagok egyike. Az újrahasznosítása nagyon egyszerű, alig 60 nap alatt megtörténik és egy új eszköz, tárgy vagy akár csomagolóanyag is készülhet belőle. Az alumíniumban, mint nyersanyagban benne van a lehetőség, hogy a jövő generációit is kiszolgálja, ezért közös célnak kell tekintenünk a megóvást és ezt a legegyszerűbben a szelektív gyűjtésével tehetjük meg”

– mondta Vida Péter, az Every Can Counts kezdeményezés magyarországi tagjának, a Minden Doboz Visszajárnak képviselője, a Returpack Kft. operatív vezetője.

Az Every Can Counts szervezésében idén már harmadik alkalommal megrendezésre kerülő International Recycle Tour eseménysorozat is erre a célra irányult. 2023. június 5-én, a Környezetvédelmi világnapon, több európai nagyvárosban egy időben hívták fel a járókelők figyelmét az alumínium italos dobozok újrahasznosításának előnyeire. Az idei figyelemfelhívó kampány során, Budapest bevárosában, a Fővám térnél, a járókelők és a szervezők közösen egy tigrist ábrázoló installációt is felállítottak a Szabadság-híd lábánál, amely egyszerre jelképezi az újrahasznosíthatóságot, a sokszínűséget és a művészetet.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

MITTE

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

A Sunmoney Solar Group több mint egy évtizede működő, dubaji székhelyű globális startup. Két évvel ezelőtt indította útjára a világ első tokenizált naperőmű projektjét, a Smart Digital Business Network-őt (SDBN). Ez a blokklánc alapú innováció lehetővé teszi, hogy bárki biztonságosan és könnyen hozzáférjen a megújuló energia beruházásokhoz. A projekt mögött valós napenergia termelő kapacitás áll, ami tovább növeli a befektetés vonzerejét. A projekt elnyerte az év Web3 vállalkozása díjat a Virtuzone Entrepreneurship Awards versenyén 2023-ban.

A Smart Digital Business Network (SDBN) márka online brandjének gondozását a MITTE vállalta, beleértve az Instagram oldal dinamikus menedzselését is.

A Sunmoney közösség tagjai a Sunmoney 360 app segítségével csatlakozhatnak egymáshoz és jutalompontokat gyűjthetnek. Az applikáció dizájnját ügynökségünk készítette, tovább erősítve a felhasználói élményt és a márka digitális lábnyomát. Az app nem csupán egy közösségi platform, hanem egy innovatív eszköz a megújuló energiaforrások iránt elkötelezett embereknek, hogy aktívan részt vegyenek a zöld energia forradalmában.

A MITTE egy évtizede elkötelezett kommunikációs partnere a hazai startup ökoszisztémának. Márkakommunikációs mentorai voltak a Design Terminál induló inkubációs programjának, a mai napig full service ügynöksége a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának, három évig arculati partnere volt a világ egyik piacvezető navigációs szoftverfejlesztő vállalatának, az NNG-nek, három évig full service ügynöksége volt a mára 52 országban jelen lévő Protect One egészségügyi startupnak, branding és social partnere volt a 10 országban működő nemzetközi szoftverfejlesztőnek a WeCan-nek, illetve harmadik éve kommunikációs és branding partnere a Műszaki Egyetem innovációmenedzsment szervezetének a BME FIEK-nek.

A Sunmoney Solar Group weboldala:  https://sunmoney.com/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss