Ipar
Közös innovációval jelentkezett a Mapei Kft. és a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt.
A Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. és a Mapei Kft. együttműködésében létrejött Zsolnay+Mapetherm Klinker System a historikus kézművességet ötvözi a legkorszerűbb építőipari technológiával.
A rendszer – amely a nagyközönség és a szakma előtt először a 2025-ös Construma építőipari szakkiállításon mutatkozott be – nem csupán műszaki teljesítményével, hanem vizuális eszköztárával is új távlatokat nyit a homlokzattervezésben.
„Ez a rendszer két világszinten elismert, nagymúltú gyártó vállalat házasságának szerelemgyereke. Egyik oldalról egy magas minőségű, megbízható technológiai rendszer, másik oldalról egy kézműves iparművészeti tradíció, amely közel másfél évszázada ikonikus eleme a magyar építészeti kultúrának”
– mondta Dávid Lajos, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra stratégiai vezetője.
Hozzátette: az együttműködés célja nem pusztán egy iparművészeti és technológiai szintézis létrehozása volt, hanem egy olyan építészeti minőség megteremtése, amely időtállóságával és esztétikai értékével képes maradandóan beépülni az épített környezet szövetébe.
Történeti örökség modern rendszerben
A rendszer díszítő kerámiaburkolatainak anyagát a magyar szecessziós építészet kimagasló építész egyénisége, Lachner Ödön is inspirálta: az 1900-as évekhez közeledve Zsolnay Vilmos többek között az ő igényei alapján alkotta meg az ehhez szükséges új épületkerámia típust, a pirogránitot.
A pirogránit a Zsolnay saját, magas hőfokon égetett, rendkívül ellenálló, gránitszilárdságú kerámiatípusa, amely időtállóságának, fagy-, és a környezeti, pl. a környezetszennyezés káros hatásaival szembeni ellenállóságának köszönhetően ideális homlokzati burkolatként és építészeti díszítőelemként egyaránt. A magyar építészet ikonikus épületein – például a budapesti Párisi Udvaron – máig látható formában őrzi minőségét és esztétikai értékét. Az innováció abban rejlik, hogy ez a hagyományos anyag most teljes hőszigetelési rendszerbe illesztve, modern technológiai háttérrel, engedélyezett formában kerül alkalmazásra.
A rendszer műszaki alapját nagy teljesítményű és stabilitású komponensek – ragasztók, üvegszövet erősítés, acélmenetes dűbelek – alkotják, melyek együttesen biztosítják a szerkezeti stabilitást, még a kézzel készített, nagyobb tömegű Zsolnay kerámiák esetében is. A rendszer különlegessége, hogy nemcsak polisztirol és grafitos, hanem – egyedülállóan a hazai piacon – ásványgyapot hőszigetelésre is alkalmazható, amely magas páraáteresztő képessége mellett kiemelkedő tűzállóságot is garantál.
Háromféle pirogránit díszítőelem – végtelen lehetőség
A Zsolnay+Mapetherm Klinker System kifejezetten úgy került kialakításra, hogy a Zsolnay Porcelánmanufaktúra által készített kézműves díszítőelemek kompatibilisek legyenek a klinkerburkolati rendszerekkel. A megoldás lehetővé teszi, hogy a hőszigetelésre rögzített klinkertéglák közé, mellé vagy köré Zsolnay pirogránit elemek kerüljenek – akár mint ritmikusan ismétlődő sorminta, akár mint egyedi hangsúlyok.
A Zsolnay+Mapetherm Klinker kínálatában háromféle pirogránit díszítőelem érhető el, melyek hátoldalán minden esetben feltüntetik a kézi gyártás dátumát, a sorozatszámot és a Zsolnay védjegyet.
Az első típus egy sima felületű pirogárnit kerámia, amely többféle színű mázzal elérhető, letisztult, homogén megjelenést biztosít. A második egy strukturált felületű változat, amelynél a máz kiemeli a reliefszerű mintázat részleteit – ezek között megtalálható például a Ginkgo biloba motívum és más klasszikus Zsolnay minták is.
A harmadik típus egy három klinkertéglányi méretű domborműves elem, amely meglévő mintákból, vagy akár egyedi megrendelés alapján készül, amely kifejezetten kép jellegű megjelenítést tesz lehetővé. Ez utóbbi ideális megoldás például a bejáratok vagy nyílászárók mellett, ahol az egyedi, kézzel készített kerámia díszítőpanel kiemelheti az épület karakterét.
Emellett lehetőség nyílik önálló, egyedi motívumok tervezésére, terveztetésére is, amelyek az épület vagy a helyszín szellemiségéhez igazodnak. Ennek keretében alkalmazható a szín- és formavariációk széles spektruma, akár olyan elemekkel is, amelyek történeti, helyi vagy személyes narratívákat jelenítenek meg vizuálisan a homlokzati kompozíció részeként.
Eozinmáz: kulturális örökség modern homlokzatokon
„A díszítő kerámia elemek – igény szerint – a Zsolnay védjegyéül szolgáló eozinmázzal is rendelhetők, amely a Porcelánmanufaktúra egyik legismertebb és mindmáig egyedülálló technológiája. A színjátszó, irizáló mázat világszerte máig sem sikerült máshol reprodukálni, kizárólag a pécsi manufaktúrában készül mind a mai napig, titkos receptje mesterről mesterre száll”
– mondta Dávid Lajos.
Az eozin varázsa abban rejlik, hogy minden egyes darab egyedi: az égetési folyamat során a színárnyalatokat olyan tényezők is befolyásolják, mint például az égetés közben változó légnyomás. Így soha nem készül két azonos színjátszású elem – a zöld, lila, piros vagy kék színű eozin felület minden esetben új, és ténylegesen egyediesztétikai élményt nyújt.
Az eozinmázzal készült kerámiák nemcsak látványosak, de rendkívül időtállóak és ellenállóak is, ahogy akár azt a pécsi Széchenyi-téren található Zsolnay-kút példája is bizonyítja. Ez a különleges máz a magyar építészeti és iparművészeti örökség része, amely most először jelenhet meg integrált módon, korszerű hőszigeteléssel ellátott homlokzatokon.
A homlokzat, mint narratíva
A rendszer lehetőséget kínál arra, hogy a hőszigetelés a homlokzati arculat szerves és kreatív részévé váljon. A Zsolnay+Mapetherm Klinker alkalmazása során az építészeti kompozíciók sokrétűen formálhatók: lehetőséget biztosít horizontális vagy vertikális tagolásra, amellyel a homlokzat ritmusa és dinamizmusa alakítható, sőt, akár egyedi formák is kialakíthatóak.
Megvalósítható a nyílászárók és bejáratok keretezése is, ezáltal hangsúlyozva a belépési pontok építészeti jelentőségét. Ugyanígy alkalmazható épületszintek közötti átmenetek kijelölésére, díszítő sávokkal, amelyek nemcsak esztétikai, hanem funkcionális szerepet is betöltenek a homlokzat tagolásában.
A variációk száma végtelen, csak a kreativitás szabhat határt. Ezért a rendszer különösen azokat a tervezőket szólítja meg, akik magas esztétikai minőséget képviselő építészeti koncepciók mentén gondolkodnak.
Szakértők segítik az tervezőket és kivitelezőket
A Zsolnay+Mapetherm Klinker hivatalosan a 2025-ös Construma építőipari szakkiállításon mutatkozott be, ahol a rendszer jelentős érdeklődést váltott ki a tervezők, kivitelezők és beruházók körében egyaránt. A termék 2025. május 1-jétől lesz elérhető a Mapei auditált kereskedőpartnereinél. A rendszer bevezetését a Mapei szakértői csapata díjmentes tanácsadással támogatja, segítve a tervezőket és kivitelező szakembereket a rendszer szakszerű és esztétikai szempontból is integrált alkalmazásában.
„Különösen nagy jelentőséget tulajdonítok ennek az együttműködésnek. A Mapeinél az a küldetésünk, hogy valóra váltsuk az építészeti álmokat, de ez most számomra is egy álom. Titkon bízom benne, hogy a Zsolnay+Mapetherm Klinker révén olyan épületek születnek majd, amelyek nemcsak a jelen kor elvárásainak felelnek meg, hanem az utókor számára is maradandó értéket képviselnek – akár száz év múlva is”
– mondta Markovich Béla, ügyvezető, Mapei Kft.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Közép-Európa legmodernebb takarmányüzeme Dabason
Adatvezérelt üzemelés – A Vitafort Zrt. és az Abraziv Kft. közös munkájának eredményeként megépült Dabason Közép-Európa egyik legfejlettebb takarmányüzeme.
Az A–Z ÜZEM 4.0 elnevezésű létesítmény nem csupán a magyar takarmánygyártás új mérföldköve, hanem a digitalizált ipari automatizálás és a precíziós gyártástechnológia kiemelkedő példája, melynek vezérlését Siemens-technológia biztosítja.
A beruházás nagyságrendileg kettő év előkészítési munkát igényelt, melynek során az Abraziv Kft. mérnökei a Vitafort szakembereivel szoros együttműködésben dolgoztak ki egy olyan rendszert, amely integrálja a takarmány-, premix- és koncentrátum gyártást.
“A cél egy magas fokon automatizált, rugalmas termelési rendszer létrehozása volt, amely képes napi 60–80 különböző receptúra szerint, 2 grammos mérési pontossággal, akár 5–6 perces sarzsidővel terméket előállítani.”
– Gyulai József automatizálási üzletágvezető.
A zöldmezős beruházás eredményeként létrejött, kilencszintes, közel 40 méter magas üzem 6700 m² alapterületen helyezkedik el. Az épület három, egymással integrált gyártóvonalat foglal magába: takarmánykeverék-, premix- és koncentrátum vonalakat. A rendszer felépítése és vezérlése a teljes gyártási láncot lefedi az alapanyag-fogadástól a késztermék kitárolásáig.
Anyagkezelés és technológiai folyamat
Az üzem működésének kiindulópontja az alapanyagok fogadása és tárolása. A szemes alapanyagokat kamionról garatokba töltik, majd szállítóeszközökön szállítószalagokon és rédlereken keresztül jutnak a tisztító egységbe, ahol az anyag szétválasztása és előválogatása történik. A rendszer ezt követően az alapanyagokat tárolótartályba juttatja el, Az üzemben összesen 144 makro- és mikrokomponens-tartály működik, amelyek 1000 m³ feletti össztérfogatot képviselnek.
Az alapanyagok a receptúrák alapján automatikusan bemérésre kerülnek. A mérlegelés során a vezérlés automatikusan meghatározza az adagolás sorrendjét és mennyiségét. A szemes alapanyagokat nagy teljesítményű darálók őrlik meg, majd a darált anyagokat a keverőegységekbe továbbítják.
Az anyagmozgató rendszer
Az A–Z ÜZEM 4.0 egyik leginnovatívabb eleme az ACT konténeres szállítórendszer. Ez egy több szintes, sínpályás hálózaton mozgó, automata konténeres anyagmozgató rendszer, amely biztosítja a keresztszennyeződés-mentes gyártást. A konténerek lift segítségével mozognak az egyes szintek között, és előre programozott útvonalakon szállítják az anyagokat a darálóktól a keverőgépeken át egészen a készárutartályokig.
A rendszerben egyszerre akár 8 konténer mozoghat. Ez a technológia jelenleg Közép-Európában egyedülálló; hasonló rendszer mindössze néhány nyugat-európai üzemben található.
Vezérléstechnika Siemens alapokon
A gyár automatizálását Siemens PLC-vezérlőrendszer irányítja. A központi vezérlést egy S7-517 típusú CPU végzi, amelyhez modulárisan csatlakoznak a Siemens I/O kártyák is, érzékelők és motorvezérlők. A lágyindítók szintén Siemens gyártmányúak, így a teljes vezérlési architektúra egységes, nagy megbízhatóságú rendszert alkot.
A vezérlés hierarchikus struktúrában működik: a központi szerverszámítógép kommunikál az összes alrendszerrel és az üzem operátori munkaállomásaival. Összesen öt állomás segíti a folyamatfigyelést és az operátorok munkáját. Az adatkommunikáció a központi helyiségben elhelyezett szerverről történik, amely valós időben gyűjti és naplózza a technológiai paramétereket. A rendszer redundáns kialakítású: az Abraziv Kft. saját telephelyén ugyanilyen szerverszámítógép áll készenlétben, így bármilyen hardverhiba esetén az üzem leállása nélkül biztosítható a folyamatos termelés. A gyártó távfelügyeleti szerződés keretében 0–24 órás rendszertámogatást nyújt, így a műszaki személyzet valós időben kaphat segítséget.
Késztermék-kezelés és kitárolás
A keverési folyamat után az anyag a három granuláló vonal valamelyikére kerül, ahol gőz hozzáadásával ~80 °C hőmérsékletre melegítve préselik granulátummá. A granuláló gépek után a terméket lehűtik, rostálják, majd készárutartályokba továbbítják. A gyártás során külön keverővonalakat alkalmaznak hatóanyagos és nem hatóanyagos termékekhez, így a keresztszennyeződést teljesen ki tudják küszöbölni.
A késztermékeket mozgókocsis kitároló rendszer kezeli, amely a tartályok alatt sínpályán közlekedik. A pozicionálás vonalkódos kódszalag segítségével történik, így pontosan beállítható, hogy melyik készárutartályból, milyen mennyiséget kell kitárolni. A rendszer képes big-bag, zsákolt és ömlesztett kiszerelés kezelésére, valamint automatikus kamiontöltésre is.
Digitális gyártás
Az A–Z ÜZEM 4.0 digitális termelésirányítási rendszere (VxSCADA + VxMES) valós időben követi a gyártási folyamatokat. A Siemens-vezérlés az Abraziv Kft. szoftverek együttműködésével minden gyártási lépés adatgyűjtése, naplózása és visszakeresése megoldott. A rendszer előrejelző karbantartási funkciókat, hibadiagnosztikát és energiafelhasználási optimalizációt is tartalmaz. A környezettudatosság szintén fontos tervezési szempont volt: a kiporzásmentes, zárt anyagkezelés mellett az energiahatékonyságot hővisszanyerő rendszerek és optimalizált hajtásvezérlés támogatják. Az üzemeltetés így nemcsak gazdaságos, hanem fenntartható is.
Jövőbeli fejlesztések
Az Abraziv Kft. a dabasi projekt tapasztalatait nemzetközi szinten is kamatoztatja. A cég jelenleg Romániában és Moldáviában épít hasonló Siemens-alapú, automatizált üzemeket, ahol a Dabason alkalmazott technológiai koncepció továbbfejlesztett változata kerül bevezetésre.
www.abraziv.hu, www.siemens.hu
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Partnerség a jövő energiaiparáért: stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Zrt.
Mindkét fél számára új lehetőségeket teremt az a megállapodás, amelyet a Széchenyi István Egyetem és a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. képviselői írtak alá Győrben.
A partnerek együttműködnek a villamosenergia-ipari szektor szakember-utánpótlásának biztosításában, közös kutatás-fejlesztési projektek megvalósításában, valamint innovációs és oktatási tevékenységük fejlesztésében.
A MAVIR Zrt. mint rendszerirányító feladata a villamosenergia-rendszer – nemzetközi kapcsolatokra is kiterjedő – irányítása, a magyarországi villamosenergia-ellátás biztonságának garantálása, a rendszeregyensúly biztosítása, a piac működtetése, valamint az átviteli hálózat üzemeltetése és folyamatos fejlesztése. A győri Széchenyi István Egyetem feladatának tekinti, hogy az élenjáró technológiák kutatására és fejlesztésére alapozva készítse fel hallgatóit a sikeres szakmai pályára. Az intézmény számára ezért fontos partner a MAVIR Zrt. A két fél által megkötött stratégiai megállapodás célja az ágazat szakember-utánpótlásának támogatása, a közös kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységek ösztönzése, valamint az energiaipar fenntartható fejlődését szolgáló tudományos együttműködések erősítése.
A megállapodás révén a MAVIR és az egyetem az oktatás, a képzés és a kutatás területén egyaránt szorosabbra fűzi kapcsolatait.
Ennek részeként új képzések indulhatnak, a MAVIR szakemberei pedig óraadóként és vendégelőadóként bekapcsolódhatnak az oktatásba. A dokumentumban szerepel a szakdolgozati és tudományos diákköri témák közös meghirdetése, ösztöndíjak és életpályamodell kialakítása, valamint a hallgatók MAVIR-nál történő szakmai gyakorlati és részmunkaidős foglalkoztatásának támogatása is.
A kutatás-fejlesztési együttműködés többek között olyan területekre terjed ki, mint a folyamat- és hálózatmodellezés, a robusztusságelemzés, a kockázatelemzés és az optimalizálás alkalmazhatóságának vizsgálata stratégiai tervezési és üzemeltetési folyamatokban. A partnerek vizsgálják a hálózatfejlesztési beruházások hatékonyságát, a mesterséges intelligencia iparági felhasználásának lehetőségeit, továbbá a dróntechnológia lehetséges szerepét a magasfeszültségű hálózat üzemeltetésében. Cél olyan innovatív megoldások kidolgozása is, amelyek segítik a jelentős mértékű megújulóenergia-csatlakozásokból adódó feladatok kezelését.
„Az energiarendszer stabilitása és fenntarthatósága nemcsak műszaki, hanem tudományos és társadalmi kérdés is. A MAVIR számára kulcsfontosságú, hogy versenyképes módon üzemeltesse komplex rendszereit a legújabb tudományos eredmények alapján, a folyamatosan változó globális körülmények között. Ez kiváló alapot jelent egyetemünknek, mert a kapcsolódó kutatásokban és fejlesztésekben való részvétel intézményünk nemzetközi versenyképességét is erősíti”
– emelte ki dr. Friedler Ferenc professzor, a Széchenyi István Egyetem rektora, tudományos elnökhelyettese.
„A Széchenyi István Egyetem Magyarország meghatározó felsőoktatási intézménye az olyan élenjáró technológiák területén, mint az 5G, a digitalizáció és a drónok. A MAVIR-ral való együttműködés kiváló példája annak, hogyan tud a tudományos kutatás és az ipari gyakorlat egymást erősítve hozzájárulni a hazai energiaszektor fejlesztéséhez”
– húzta alá dr. Drotár István, az egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője.
„A MAVIR mint a magyarországi villamosenergia-ipar meghatározó társasága és mint technológiai cég számára rendkívül fontos a magyarországi műszaki felsőoktatással való partnerség. Nemcsak a feladataink ellátásához szükséges szakember-utánpótlás szempontjából tartjuk stratégiai kérdésnek és támogatjuk a hazai műszaki értelmiség képzését és munkaerőpiaci versenyképességét”
– fogalmazott Szarvas Ferenc, a MAVIR Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. vezérigazgatója a megállapodás aláírását követően. Hozzátette: a MAVIR mint kritikusinfrastruktúra-üzemeltető számára kiemelt jelentőségű, hogy kapcsolatot és közös nyelvet találjon a magyarországi műszaki felsőoktatással és a hallgatókkal, aktív résztvevője legyen az új generációk szemléletformálásának, oktatásának.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Hidrogénmeghajtás a repülésben – magyar kutatók írják a légiközlekedés jövőjét
A gazdaságosabb és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb repülés jövője a hidrogénmeghajtás.
A repülőgépgyártók már ígéretes eredményekre jutottak, de az elterjedéshez még több kutatás-fejlesztésre van szükség. A technológián a HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (HUN-REN SZTAKI SCL) szakemberei az iparág legfontosabb szereplőivel dolgoznak együtt.
A repüléshez használt jelenlegi üzemanyagok – elsősorban a kerozin – nagy mennyiségű üvegházhatású gázt juttatnak a légkörbe, ezért elengedhetetlen a fenntarthatóbb alternatívák keresése. A repülés dekarbonizációja, károsanyag-kibocsátásának csökkentése felé a hidrogén az egyik legígéretesebb út – a hidrogén a vízből kinyerhető, és elégetésekor széndioxid nem szabadul fel.
Az Európai Unió szorgalmazza – és például adópolitikájával is támogatja –, hogy a légitársaságok a hidrogénmeghajtás felé mozduljanak el. A megoldás azonban csak akkor működhet, ha ebben a világ más meghatározó gazdasági térségei, legfőképpen Ázsia és az Egyesült Államok is lépéseket tesznek.
Technológiai kihívások és eredmények
A hidrogén alacsony energiasűrűsége miatt ugyanakkora táv megtételéhez nagyobb üzemanyagtárolókra van szükség, és a repülőgépekben használt jelenlegi üzemanyagtankok egyébként sem alkalmasak a hidrogén elraktározására. A nagy repülőgépgyártók már aktívan dolgoznak a megoldáson: egy Airbus A380-at kísérleti célból már felszereltek hidrogénmeghajtású hajtóművel és tárolórendszerrel. A cél az, hogy a töltésben, tárolásban és a tartályok elöregedésének vizsgálatában minél több tapasztalatot gyűjtsenek.
A hidrogén használata – egyelőre legalábbis – különösen a hosszú- és középtávú repülésnél indokolt, rövid távolságra a teljesen elektromos meghajtásé a jövő. Prototípus szinten léteznek már 10–20 fős hidrogénmeghajtású gépek, illetve például Norvégiában teljesen elektromos gépek, ahol két fjord között kis távolságokra szállítanak utasokat, a magyar Magnus Aircraft pedig pilótaképzéshez gyárt kisebb elektromos gépeket.
A hidrogénhez kapcsolódó repülőtéri infrastruktúra és ellátási lánc kialakítása szintén megoldandó feladat. Az Airbus a hidrogénmeghajtású utasszállítók sorozatgyártásának céldátumát a közelmúltban módosította 2050-re – nem műszaki okok miatt, hanem mert a repülőterek és a légitársaságok egyelőre nem tudják követni a gyártók fejlesztéseit.
Hidrogénalapú hajtás – dróntól az utasszállító repülésig
A hidrogén közvetlenül is elégethető, de üzemanyagcellák segítségével is átalakítható villamos energiává. A drónok hibrid meghajtással működnek: az üzemanyagcella nem képes gyorsan, hirtelen nagy teljesítmény leadására – amire például felszállásnál van szükség –, ezért ehhez akkumulátorral kell kombinálni. A cél: megtalálni az ideális kombinációt az akkumulátor, az elektromos hajtás és az üzemanyagcella között. Ha előre ismert a repülési pálya, akkor a rendszer előre tartalékolhat energiát a fel- vagy leszálláshoz, amivel a hatékonyság javítható.
A HUN-REN SZTAKI SCL hidrogénhajtású drónokkal és kisebb járművekkel foglalkozik – a kutatólabor reptetett elsőként hidrogénmeghajtású drónt Magyarországon.
„Szakembereink a drónszinttől építkezve dolgoznak azon, hogy a technológia kiterjeszthető legyen nagyobb járművekre, hajtóműves nagygépekre is – mondta el Vanek Bálint, a HUN-REN SZTAKI SCL vezetőhelyettese. – Az ilyen esetekben a drónok, kisebb járművek tulajdonképpen repülő laborként működnek, amelyeken modellezhető a nagy gépek viselkedése.”
Egy 1:10 arányú maketten – azaz a 30 méteres nagy gép esetében egy 3 méteres modellen – így meg lehet vizsgálni a felszállás, a repülés és a leszállás fázisait, illetve ezek energiaigényét. Ez alapján lehet optimalizálni, milyen energiát – áramot vagy hidrogént – használjunk.
A megoldás kidolgozásához szoros együttműködés szükséges az üzemanyagcella gyártójával. A kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységeket finanszírozó Tématerületi Kiválósági Program által támogatott magyar védelmi projekt keretében a HUN-REN SZTAKI SCL a cellák angol gyártójával dolgozik együtt: egyik fő feladatuk az üzemanyagcella matematikai modellezése és annak finomítása.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban2 hét ago
A Kia EV4 bekerült a 2026-os Év Autója díj döntősei közé
-
Okoseszközök2 hét ago
Gigantikus, átlátszó OLED tévékből készült csillárral nyűgözte le az LG az APEC látogatóit
-
Okoseszközök2 hét ago
iRobot Roomba Max 705 Combo 2 az 1-ben robotporszívó
-
Gazdaság2 hét ago
Új házi fejlesztésű AI-platform a K&H-nál
-
Ipar2 hét ago
Évente 250 milliárd eurót takaríthatna meg Európa az elektrifikációval a Schneider Electric új elemzése szerint
-
Ipar2 hét ago
Közel 800 millió tonna CO2-kibocsátás elkerülésében segítette ügyfeleit a Schneider Electric
-
Tippek2 hét ago
Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás
-
Okoseszközök2 hét ago
Jelszó nélküli bejelentkezések és mesterséges intelligencia által vezérelt biztonság




