Connect with us

Mozgásban

Manapság az ember már elektromos autón is tanulhat vezetni

Elektromos autóval sikerélmény a jogosítványhoz vezető út

Az utóbbi években egyre jobban hódítanak az elektromos autók: tavaly világszerte 2,1 millió darabot adtak el belőlük, idén pedig várhatóan további 600 000-rel nő majd ez a szám.

liu-shaoang

Ami pedig a hazai helyzetet illeti, a plug-in hibrid járművekkel együtt már több mint 4200 e-kocsi közlekedik a magyar utakon. A villanyautók elterjedése azonban nem csak a környezettudatosságnak köszönhető. Amellett, hogy ezek a járművek nem bocsátanak ki káros anyagot, a fenntartásuk is olcsóbb, ráadásul vezetni is egyszerűbb őket a hagyományos autókhoz képest, ami a kezdő vezetők számára különösen vonzó előny. Ebben látta meg a lehetőséget az online képzéseket kínáló, innovatív WEBJOGSI autósiskola, amely az országban elsőként lízingelt elektromos autókat oktatási célra a LeasePlan flottakezelőtől. A kocsikat azóta is sikeresen használják, és az oktatók, valamint a tanulók, köztük Liu Shaoang olimpiai bajnok magyar rövidpályás gyorskorcsolyázó visszajelzései szerint is igazán stresszmentes a jogosítványszerzés a villanyautókkal.

Aki ült már tanulóvezetőként autóban, az valószínűleg jól emlékszik az első próbálkozásokra és az ezzel járó különféle stresszhelyzetekre. Mindenre egyszerre kell figyelni – a sebességváltásra, a pedálok kezelésére, a tükrökből való tájékozódásra, a KRESZ táblákra és a forgalomra –, nem beszélve a lefulladástól való félelemre. Persze egy jó oktató ilyenkor aranyat ér, de azon is sok múlik, hogy milyen autón tanulunk meg vezetni. A manapság népszerű elektromos autókkal már az első órán sikerélmény a közlekedés, mivel vezetésük az automata váltós kocsikéhoz hasonlóan egyszerűbb és könnyebb, mint a manuális váltós járműveké. Ez pedig komoly segítséget jelent a tanulásban és az oktatásban egyaránt, így gyorsabban megszerezhető a jogosítvány.

Zöld út az elektromos oktatóautóknak

Újító szellemű autósiskolaként a WEBJOGSI felismerte az elektromos autókkal való oktatásban rejlő piaci rést, és 5 darab Nissan Leaffel bővítette járműparkját a LeasePlannel kötött operatívlízing-szerződés keretében, amelyhez olyan teljes körű szolgáltatások is tartoznak, mint kötelező, CASCO és GAP biztosítások, nemzetközi assistance szolgáltatás, szerviz- és gumiszolgáltatás, valamint üzemanyagkártya-menedzsment. A négy évre bérelt kocsik a hálózat budapesti, szegedi, nyíregyházi, győri és szombathelyi autósiskoláiban érhetők el a tanulók számára, az ország nagy részét lefedve.

A WEBJOGSI azért döntött az elektromos autók lízingje mellett, mert egyre több olyan érdeklődő van az e-kocsik iránt, akiknek az automata váltós korlátozással kiadott jogosítvány is elég. De a már vezetői engedéllyel rendelkezők számára is hasznos a villanyautós „átképzés”, amellyel könnyedén elsajátíthatják a zöld kocsik vezetésének praktikáit mielőtt először ülnek ilyen járműbe. A tanulói igények mellett azonban az is az elektromos autók tartós bérlete mellett szól, hogy a magasabb beszerzési költségük ellenére a várható karbantartási és üzemeltetési költségek lényegesen alacsonyabbak a hagyományos autókénál, illetve, hogy jelenleg még sok helyen ingyenes a töltésük.

A WEBJOGSI és a LeasePlan közös projektje többszörös újdonságértékkel bír. Egyrészt manapság még nem megszokott, hogy a tanulók vadonatúj, ráadásul elektromos meghajtású autón sajátíthatják el a járművezetést. Másrészt az együttműködés a holland flottakezelő számára is úttörő jellegű, mivel korábban nem adott bérbe oktatóautókat. Az autósiskola ráadásul állami támogatást is nyert a Nissan Leafek beszerzéséhez, így autónként bruttó másfél millió forintot kapott, havidíj-csökkentő tételként.

Stresszmentes vezetés

A WEBJOGSI az e-kocsik beszerzésével egyidejűleg bevezetett egy új, előremutató gyakorlati oktatási módszertant is, az ún. többlépcsős képzést. Ennek lényege, hogy a tanulók a saját tempójukban, különféle vezetéstechnikai oktatási rendszereket használva és már az első órán sikerélményt megélve haladnak a jogosítvány megszerzése felé. Az új módszertan a vezetéstechnikai szimulátoron, a könnyebben vezethető elektromos autón és a hagyományos, kézi váltós oktatókocsin való gyakorláson alapul, a három egymásra épülő modul pedig a diákok egyéni igényeire szabható. A tanulók az alapoktatás részeként 4-6 órát vezetnek villanyautón, legalább 24-26 órát pedig belsőégésű motoros, kézi váltós járművön. A módszer eredményeként 10-15 százalékkal csökkentek a szükséges óraszámok, hiszen e-autón hamarabb, ezáltal költséghatékonyan sajátíthatók el az alapok: a jármű irányítása, a forgalmi helyzet és a közlekedési jelzések érzékelése, illetve értékelése.

„A LeasePlan jelentős szerepet vállal az elektromos közlekedés népszerűsítésében: céljuk, hogy 2030-ra teljes flottájukban nullára csökkentsék a károsanyag-kibocsátást. Ezért vállalkozó szellemük, szakértelmük és folyamatos rendelkezésre állásuk sokat segített nekünk az elektromos oktatóautók munkába állításánál és a későbbi üzemeltetés során. Közös kezdeményezésünk kiemelt fontosságú a jelen és a jövő szempontjából is, hiszen a fiatalok a tanfolyam során megismerik a villanyautó vezetési élményét, így a pozitív tapasztalat hatására várhatóan ők is zöld autót választanak majd a jogosítvány megszerzése után”

– hangsúlyozta Kovács Attila Tamás, a WEBJOGSI autósiskola-hálózat üzletfejlesztési vezetője.

Ezt támasztják alá az oktatók visszajelzései is, akik szerint a képzés iránti egyre nagyobb igény annak köszönhető, hogy a tanulók számára kevésbé stresszes ez a fajta oktatás, hiszen már pár óra után magabiztosan irányítják a járművet, így egyre többen ajánlják az autót és a módszert barátaiknak, ismerőseiknek. Így van ezzel többek között Liu Shaoang, olimpiai bajnok magyar rövidpályás gyorskorcsolyázó is, aki a WEBJOGSI tanulójaként 2018-ban szerezte meg jogosítványát.

„Az elektromos kocsit nagyon egyszerű kezelni, kényelmes, és biztonságban érzem magam benne. Örülök, hogy Magyarországon is egyre több a zöldrendszámos autó, a későbbiekben pedig én is ilyet szeretnék majd magamnak”

– mondta Liu Shaoang.

A speciális képzésre már az első évben 81-en jelentkeztek, és azóta is folyamatosan nő az érdeklődők száma.  A WEBJOGSI várakozásai szerint a jövőben még tovább nő az igény a képzés iránt, és bővíthetik a lízingelt villanyautó-kínálatukat.

Mozgásban

Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon

A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.

A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.

A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:

  • F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
  • YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
  • Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
  • BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
  • Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.

„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”

– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.

„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”

A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.

Extrém körülmények, maximális teljesítmény

A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.

Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.

2025-ös FIM EWC versenynaptár:

  • 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
  • 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
  • 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
  • 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot

here 3d térképezés
kép: Freepik

A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.

A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.

Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.

A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.

A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.

Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.

További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.


A HERE-ről

A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai

A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.

A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.

A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.

A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.

A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.

A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.

A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Friss