Connect with us

Mozgásban

Manapság az ember már elektromos autón is tanulhat vezetni

Elektromos autóval sikerélmény a jogosítványhoz vezető út

Az utóbbi években egyre jobban hódítanak az elektromos autók: tavaly világszerte 2,1 millió darabot adtak el belőlük, idén pedig várhatóan további 600 000-rel nő majd ez a szám.

liu-shaoang

Ami pedig a hazai helyzetet illeti, a plug-in hibrid járművekkel együtt már több mint 4200 e-kocsi közlekedik a magyar utakon. A villanyautók elterjedése azonban nem csak a környezettudatosságnak köszönhető. Amellett, hogy ezek a járművek nem bocsátanak ki káros anyagot, a fenntartásuk is olcsóbb, ráadásul vezetni is egyszerűbb őket a hagyományos autókhoz képest, ami a kezdő vezetők számára különösen vonzó előny. Ebben látta meg a lehetőséget az online képzéseket kínáló, innovatív WEBJOGSI autósiskola, amely az országban elsőként lízingelt elektromos autókat oktatási célra a LeasePlan flottakezelőtől. A kocsikat azóta is sikeresen használják, és az oktatók, valamint a tanulók, köztük Liu Shaoang olimpiai bajnok magyar rövidpályás gyorskorcsolyázó visszajelzései szerint is igazán stresszmentes a jogosítványszerzés a villanyautókkal.

Aki ült már tanulóvezetőként autóban, az valószínűleg jól emlékszik az első próbálkozásokra és az ezzel járó különféle stresszhelyzetekre. Mindenre egyszerre kell figyelni – a sebességváltásra, a pedálok kezelésére, a tükrökből való tájékozódásra, a KRESZ táblákra és a forgalomra –, nem beszélve a lefulladástól való félelemre. Persze egy jó oktató ilyenkor aranyat ér, de azon is sok múlik, hogy milyen autón tanulunk meg vezetni. A manapság népszerű elektromos autókkal már az első órán sikerélmény a közlekedés, mivel vezetésük az automata váltós kocsikéhoz hasonlóan egyszerűbb és könnyebb, mint a manuális váltós járműveké. Ez pedig komoly segítséget jelent a tanulásban és az oktatásban egyaránt, így gyorsabban megszerezhető a jogosítvány.

Zöld út az elektromos oktatóautóknak

Újító szellemű autósiskolaként a WEBJOGSI felismerte az elektromos autókkal való oktatásban rejlő piaci rést, és 5 darab Nissan Leaffel bővítette járműparkját a LeasePlannel kötött operatívlízing-szerződés keretében, amelyhez olyan teljes körű szolgáltatások is tartoznak, mint kötelező, CASCO és GAP biztosítások, nemzetközi assistance szolgáltatás, szerviz- és gumiszolgáltatás, valamint üzemanyagkártya-menedzsment. A négy évre bérelt kocsik a hálózat budapesti, szegedi, nyíregyházi, győri és szombathelyi autósiskoláiban érhetők el a tanulók számára, az ország nagy részét lefedve.

A WEBJOGSI azért döntött az elektromos autók lízingje mellett, mert egyre több olyan érdeklődő van az e-kocsik iránt, akiknek az automata váltós korlátozással kiadott jogosítvány is elég. De a már vezetői engedéllyel rendelkezők számára is hasznos a villanyautós „átképzés”, amellyel könnyedén elsajátíthatják a zöld kocsik vezetésének praktikáit mielőtt először ülnek ilyen járműbe. A tanulói igények mellett azonban az is az elektromos autók tartós bérlete mellett szól, hogy a magasabb beszerzési költségük ellenére a várható karbantartási és üzemeltetési költségek lényegesen alacsonyabbak a hagyományos autókénál, illetve, hogy jelenleg még sok helyen ingyenes a töltésük.

A WEBJOGSI és a LeasePlan közös projektje többszörös újdonságértékkel bír. Egyrészt manapság még nem megszokott, hogy a tanulók vadonatúj, ráadásul elektromos meghajtású autón sajátíthatják el a járművezetést. Másrészt az együttműködés a holland flottakezelő számára is úttörő jellegű, mivel korábban nem adott bérbe oktatóautókat. Az autósiskola ráadásul állami támogatást is nyert a Nissan Leafek beszerzéséhez, így autónként bruttó másfél millió forintot kapott, havidíj-csökkentő tételként.

Stresszmentes vezetés

A WEBJOGSI az e-kocsik beszerzésével egyidejűleg bevezetett egy új, előremutató gyakorlati oktatási módszertant is, az ún. többlépcsős képzést. Ennek lényege, hogy a tanulók a saját tempójukban, különféle vezetéstechnikai oktatási rendszereket használva és már az első órán sikerélményt megélve haladnak a jogosítvány megszerzése felé. Az új módszertan a vezetéstechnikai szimulátoron, a könnyebben vezethető elektromos autón és a hagyományos, kézi váltós oktatókocsin való gyakorláson alapul, a három egymásra épülő modul pedig a diákok egyéni igényeire szabható. A tanulók az alapoktatás részeként 4-6 órát vezetnek villanyautón, legalább 24-26 órát pedig belsőégésű motoros, kézi váltós járművön. A módszer eredményeként 10-15 százalékkal csökkentek a szükséges óraszámok, hiszen e-autón hamarabb, ezáltal költséghatékonyan sajátíthatók el az alapok: a jármű irányítása, a forgalmi helyzet és a közlekedési jelzések érzékelése, illetve értékelése.

„A LeasePlan jelentős szerepet vállal az elektromos közlekedés népszerűsítésében: céljuk, hogy 2030-ra teljes flottájukban nullára csökkentsék a károsanyag-kibocsátást. Ezért vállalkozó szellemük, szakértelmük és folyamatos rendelkezésre állásuk sokat segített nekünk az elektromos oktatóautók munkába állításánál és a későbbi üzemeltetés során. Közös kezdeményezésünk kiemelt fontosságú a jelen és a jövő szempontjából is, hiszen a fiatalok a tanfolyam során megismerik a villanyautó vezetési élményét, így a pozitív tapasztalat hatására várhatóan ők is zöld autót választanak majd a jogosítvány megszerzése után”

– hangsúlyozta Kovács Attila Tamás, a WEBJOGSI autósiskola-hálózat üzletfejlesztési vezetője.

Ezt támasztják alá az oktatók visszajelzései is, akik szerint a képzés iránti egyre nagyobb igény annak köszönhető, hogy a tanulók számára kevésbé stresszes ez a fajta oktatás, hiszen már pár óra után magabiztosan irányítják a járművet, így egyre többen ajánlják az autót és a módszert barátaiknak, ismerőseiknek. Így van ezzel többek között Liu Shaoang, olimpiai bajnok magyar rövidpályás gyorskorcsolyázó is, aki a WEBJOGSI tanulójaként 2018-ban szerezte meg jogosítványát.

„Az elektromos kocsit nagyon egyszerű kezelni, kényelmes, és biztonságban érzem magam benne. Örülök, hogy Magyarországon is egyre több a zöldrendszámos autó, a későbbiekben pedig én is ilyet szeretnék majd magamnak”

– mondta Liu Shaoang.

A speciális képzésre már az első évben 81-en jelentkeztek, és azóta is folyamatosan nő az érdeklődők száma.  A WEBJOGSI várakozásai szerint a jövőben még tovább nő az igény a képzés iránt, és bővíthetik a lízingelt villanyautó-kínálatukat.

Mozgásban

Innováció a sportban: neves szakemberekkel indít technikaisport-menedzser szakot a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzést indít szeptembertől.

A szakot sikeresen elvégzők versenypályák üzemeltetésében, nemzetközi versenyek lebonyolításában és a versenyzők karrierútjának építésében vállalhatnak szerepet. A hallgatók a két félév során olyan neves szakemberektől tanulhatnak majd, mint Talmácsi Gábor, Kiss Norbert, Szujó Zoltán vagy Wéber Gábor. A jelentkezési határidő augusztus 31.

A Széchenyi István Egyetem nemcsak a járműmérnökképzésben és a mobilitással kapcsolatos kutatás-fejlesztési és innovációs területeken rendelkezik jelentős hagyományokkal, de az autó- és motorsport világának is egyre meghatározóbb szereplője. Az intézmény hallgatói olyan, a világ élvonalába tartozó csapatokban szerezhetnek gyakorlati tapasztalatot, mint a többszörös világcsúcstartó SZEnergy Team, vagy a Formula Studentben sikeresen szereplő Arrabona Racing Team. Közülük később többen neves versenycsapatok szakembereiként kamatoztatják tudásukat. Van, aki már egyetemi évei alatt Forma–1-es csapat gyakornokaként tevékenykedik, míg a győri egyetem Közép-Európában egyedülálló motorsportmérnök mesterképzésén több, a Forma–1 világában nevet szerzett személyiség is oktat. A technikai sporthoz egyre erősebben kötődő intézménynek saját motorsportszakosztálya van, és jelentős sikereket ér el Uni Győr WMS gokartcsapata is. Az intézmény e területen nemzetközi szintű kutatás-fejlesztési tevékenységet is folytat.

A színes képzési paletta szeptembertől egy újabb elemmel, a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzéssel bővül. A kurzus jelentkezési feltétele bármely képzési területen szerzett, minimum BSc, BA vagy ezzel egyenértékű főiskolai, illetve egyetemi diploma.

„A képzés célja azoknak a szakembereknek a felkészítése, akik segítséget nyújtanak a technikai sportokban versenyzőknek a sportkarrierjük építésében, képesek rentábilisan működtetni a versenypályákat, valamint különféle egyéb infrastruktúrákat, létesítményeket, továbbá sikeres technikai sport – ezen belül autó- és motorsport – rendezvények szervezését, lebonyolítását menedzselik”

– fogalmazott Radics János, a Széchenyi-egyetem Felnőttképzési és Kompetenciafejlesztési Központjának képzési szakreferense.

Mint mondta, a hallgatók a terület kiemelkedő személyiségeitől tanulhatnak, hiszen az oktatói gárdát erősíti többek között Talmácsi Gábor gyorsaságimotoros világbajnok, Kiss Norbert hatszoros kamion-Európa-bajnok autóversenyző (Révész Racing Team), aki a Széchenyi István Egyetem profi szimulátorcsapatának is tagja, Matics Zsolt, a Fit4Race alapítója, Nagy Dani autóversenyző, szakkommentátor, Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke és Wéber Gábor autóversenyző, televíziós szakkommentátor is.

A budapesti helyszínen megvalósuló képzés szakfelelőse dr. Kovács Barnabás címzetes egyetemi docens, volt barcelonai főkonzul, aki az intézmény nagy népszerűségnek örvendő sportdiplomáciai szaktanácsadói képzésének felelőse is.

„A hallgatóknak a két félév alatt összesen 60 kreditnyi tantárgyat kell teljesíteniük, amelyek a technikai sportok menedzsmentjére, közgazdaságtanára, kommunikációjára, szabályrendszereire és történetére fókuszálnak, valamint projektmunkát is tartalmaznak. A választható tantárgyak három specializációt ölelnek fel: versenyzőmenedzser, sportrendezvény- és létesítményüzemeltető menedzser

– fogalmazott.

Kiemelte: a sportdiplomácia, a marketing, a sportpszichológia és a technikai sportok területéről érkező oktatók örömmel álltak a program mellé, széles körű szakmai tapasztalatukkal biztosítva a magas színvonalat. A szakfelelős elárulta, hogy a képzés részismereti ágaiba már az érettségivel rendelkezők is bekapcsolódhatnak, akik így tanúsítványt szerezhetnek azok elvégzéséről.

A képzésre augusztus 31-ig lehet jelentkezni ezen a felületen.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Kátyúk, hőség, teli csomagtartó: Így tegye rendbe autóját a nyári stresszteszt után

Az augusztus a nyári szezon csúcspontja és a nagy hazatérések időszaka.

Több ezer kilométernyi autópálya, forró aszfalt, szerpentines hegyi utak és tengerparti murvás bekötők után az autók és utasaik élményekkel feltöltődve érkeznek haza. De mi a helyzet az utazás csendes hőseivel, az abroncsokkal? A Hankook, a világ egyik vezető abroncsgyártója biztonságunk érdekében egy gyors, 5 perces átvizsgálást ajánl, amely sokat elárulhat autónk állapotáról és segíthet a jövőbeli tudatos abroncsválasztásban is.

A nyári családi nyaralás valóságos stresszteszt az abroncsok számára. A teljes terhelés (család és csomagok), a tartósan magas sebesség az autópályán és az akár 50-60 Celsius-fokosra hevült aszfalt mind extrém igénybevételt jelentenek. Még ha útközben minden rendben is volt a gépjárművel, a hazaérkezés után érdemes egy pillantást vetni a gumikra, hogy a hétköznapi közlekedés is gondtalan maradhasson.

Gondoljunk az abroncsokra úgy, mint egy jó túracipőre egy hosszú hegyi túra után. Lehet, hogy semmi baja, de egy alapos tisztítás és átvizsgálás után derül csak ki, hogy bírni fogja-e a következő kihívást. A nyaralás utáni ellenőrzés nem ördöngösség, bárki elvégezheti a garázsban vagy a következő tankolásnál. Az első és legfontosabb a guminyomás. Nyaralás előtt, a megpakolt autóhoz ideális, magasabb nyomásértéket hazaérkezés után állítsuk vissza a jármű B-oszlopán vagy a tanksapka ajtaján feltüntetett normál értékre. Ezzel nemcsak az üzemanyag-fogyasztásunk lesz kedvezőbb a hétköznapokban, de az abroncsok egyenletes kopását is biztosítjuk

– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.

A szakértő mindemellett egy gyors vizuális ellenőrzést is javasol, amely sokat elárulhat az abroncsok állapotáról.

Vizsgáljuk meg alaposan az abroncsokat! Keressünk apró vágásokat, dudorokat vagy a futófelületbe ékelődött idegen tárgyakat, például kavicsokat vagy üvegszilánkokat. Különösen figyeljünk a rendellenes, féloldalas kopásra! Ha a gumiabroncs valamelyik oldala kopottabb a másiknál, az a futómű hibás beállítására utalhat, amit egy-egy rosszabb minőségű úton összeszedett kátyú is okozhatott. Egy ilyen apró jel időben történő felismerése komolyabb kiadásoktól kímélheti meg a gépjármű tulajdonosokat

– tette hozzá Tomin István.

A jövőre nézve pedig a nyaralás tapasztalatai lehetnek a legjobb iránymutatók. Mennyire volt zajos az abroncs az autópályán? Hogyan viselkedett egy hirtelen jött nyári záporban? Stabilnak éreztük az autót a kanyargós utakon? Ezek a személyes tapasztalatok segítenek legközelebb olyan abroncsot választani, amely tökéletesen illeszkedik a vezetési stílusunkhoz és szokásainkhoz, legyen szó akár a csendes suhanásról, akár a sportos teljesítményről. A Hankook széles termékkínálatában minden autós megtalálhatja a számára ideális, a nyári kihívásokra kifejlesztett, megbízható társat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Így alakítja át a jövőt a töltés, a parkolás és a navigáció digitalizációja

elektromos autó töltés
képek: Freepik

Az autóipar az elmúlt években látványos átalakuláson ment keresztül. Az elektromos autók térnyerése, az okos parkolási rendszerek elterjedése és a mesterséges intelligencia fejlődése alapjaiban változtatja meg a közlekedés élményét. A digitalizáció már nem csupán kényelmi funkciókat hoz, hanem a fenntarthatóság, a hatékonyság és a biztonság területén is forradalmat indít.

Elektromos autók és a töltési infrastruktúra fejlődése

Az elektromos járművek rohamos terjedésével párhuzamosan egyre fejlettebb töltési technológiák jelennek meg. A villámtöltők képesek akár 20-30 perc alatt jelentős hatótávot biztosítani, a vezeték nélküli indukciós töltés pedig a jövő egyik legígéretesebb megoldásaként ígérkezik.

A digitális töltőpont-kereső alkalmazások valós idejű adatokat nyújtanak a szabad állomásokról, a töltési sebességről és az árakról. Ez nemcsak a felhasználói élményt javítja, hanem az energiaelosztást is optimalizálja, így csökkentve a hálózati terhelést csúcsidőben.

elektromos autó parkolás

Az okos töltőrendszerek képesek figyelembe venni a felhasználói szokásokat, az áramtarifákat és a hálózati terhelést. Egyre több szolgáltató kínál dinamikus árazást, ami ösztönzi a sofőröket, hogy a kevésbé terhelt időszakokban töltsenek, ezzel csökkentve a villamosenergia-rendszer terhelését és a költségeket.

Okos parkolás a városokban

Az okos parkolás hozzájárul a forgalom csökkentéséhez és a parkolóhelyek hatékonyabb kihasználásához. A valós idejű parkolóhely-információkat biztosító applikációk nemcsak a sofőrök idejét takarítják meg, hanem a károsanyag-kibocsátást is mérséklik, hiszen kevesebb időt töltenek a járművek parkolóhely keresésével.

Már számos parkolóház Budapesten is rendelkezik szenzoros parkolórendszerrel, amely érzékeli a foglaltságot, és az adatokat a felhőbe továbbítja, ahol egy felhasználóbarát felületen jelennek meg. Ez lehetővé teszi, hogy a városok a parkolóhelyek kihasználtságát elemezzék, és a jövőben hatékonyabban tervezzék a parkolási infrastruktúrát.

A mobilapplikációk már nemcsak a helykeresésben segítenek, hanem a parkolás fizetését és hosszabbítását is lehetővé teszik, akár távolról is. Ez különösen hasznos, ha egy megbeszélés vagy váratlan forgalmi helyzet miatt tovább tart a parkolás, mint tervezted.

Navigáció mesterséges intelligenciával

A modern navigációs rendszerek már nem pusztán térképet és útvonalat kínálnak, hanem valós idejű forgalmi adatokat, útlezárásokra és balesetekre vonatkozó riasztásokat is. A mesterséges intelligencia képes folyamatosan tanulni a vezetési szokásaidból, és az optimális útvonalat ajánlani az adott napszakhoz és közlekedési helyzethez igazodva.

Az AI alapú rendszerek integrálják a különböző közlekedési módokat is: például javasolhatják, hogy a város bizonyos pontján válts autóról tömegközlekedésre vagy mikromobilitási eszközre, így csökkentve a dugóban töltött időt.

A hangvezérelt asszisztensek révén a sofőröknek kevesebbet kell a kijelzőre nézniük, ami növeli a biztonságot. A kiterjesztett valóság (AR) alapú kijelzők pedig a szélvédőre vetítve mutatják a navigációs utasításokat, a sebességet és a forgalmi információkat, így minden lényeges adat a látómezőben marad.

Hogyan kapcsolódnak ezek a technológiák egymáshoz?

Az elektromos töltés, az okos parkolás és az AI navigáció együttesen alakítják a jövő városi közlekedését. Egy olyan ökoszisztéma jön létre, amelyben a járművek, az infrastruktúra és a felhasználói adatok összhangban működnek. Ez nemcsak kényelmet, hanem hatékonyságot és fenntarthatóságot is jelent a mindennapi autóhasználatban.

A jövő autós technológiái nem elszigetelt újítások, hanem egymást erősítő megoldások, amelyek együtt képesek forradalmasítani a közlekedést – a töltéstől kezdve a parkoláson át a navigációig.

Ne feledd, a digitális megoldások használata nemcsak kényelmet, hanem környezettudatosságot is jelent: a hatékonyabb útvonaltervezés, a rövidebb parkolóhely-keresés és az optimalizált töltés mind hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi élethez.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss