Mozgásban

LeasePlan kutatás: A saját autó és a környezettudatos közlekedés az elsőszámú szempont az „új normálisban”

A koronavírus-járvány okozta lezárások, a távmunkára való átállás és egyéb, a mozgásterünket korlátozó intézkedések a világ legtöbb városában átalakították a közlekedési szokásokat.

A statisztikák szerint tavaly 416 vizsgált város közül 318-ban csökkent jelentősen az autóforgalom a 2019-es adatokhoz képest, a legnagyobb visszaesés pedig áprilisban volt. Ugyanakkor a pandémia hatására a járművezetők többsége inkább saját autójának biztonságát és kényelmét részesíti előnyben a tömegközlekedéssel szemben – derül ki a flottakezelésben piacvezető LeasePlan éves Mobility Insights Report tanulmányából. A felmérés többek között arra is rámutatott, hogy az autóvezetők közel fele zéró kibocsátású járműre váltana, illetve szerepet vállalna az éghajlatváltozás kezelésében, valamint a világjárvány elején tapasztalt jobb levegőminőség fenntartásában.

A 22 országban, több mint 5 000 fő részvételével készült Mobility Insights Report „új normálissal” foglalkozó anyagában a LeasePlan az Ipsos kutatóintézet közreműködésével azt vizsgálta, hogy a koronavírus-járvány hogyan változtatta meg a mobilitással kapcsolatos gondolkodásmódunkat. Például, hogy milyen közlekedési eszközt részesítenek most előnyben a válaszadók, mennyire tartják fontosnak a saját szerepüket a klímaváltozás elleni küzdelemben, továbbá mit gondolnak az online vásárlási boom és a házhozszállítás elterjedésével tömegesen megjelenő kishaszongépjárművek ökológiai lábnyomáról.

A felmérés legfontosabb megállapításai a következők:

  • A Covid-19 járvány kezdete óta mind a 22 ország válaszadói lényegesen kevesebbszer használják a tömegközlekedést (a válaszadók 65%-a), és inkább saját személygépkocsival utaznak (a válaszadók 76%-a).
  • A legtöbb válaszadóban (79%) a pandémia jobban tudatosította a saját jármű biztonságának és kényelmének fontosságát, előnyeit.
  • A megkérdezettek több mint fele (53%) a vírus elterjedése óta komolyabban veszi az éghajlatváltozás globális hatásait. Ezért közel ugyanennyien (47%) váltanának szívesebben zéró emissziós járműre, hogy csökkentsék saját szén-dioxid-kibocsátásukat, és fenntartsák a járvány kezdetén tapasztalt jobb levegőminőséget.
  • A pandémia kezdete óta a megkérdezettek szívesebben vásárolnak online, és a nem alapvető termékeket házhoz szállítással rendelik meg (a válaszadók 47%-a), ami növeli a hagyományos és az elektromos meghajtású kishaszongépjárművek (LCV és eLCV) iránti keresletet.
  • A kutatásban részt vevők közel fele (47%) aggódik amiatt, hogy a kiszállítást végző járművek növelik a forgalmat és a légszennyezést a közvetlen környezetükben, közülük is legnagyobb részben a fiatalok (57%) és a nagyvárosban élők (52%) érzik komoly veszélynek a növekvő kibocsátást. Azonban a kézbesítéssel foglalkozó járművezetők döntő többsége (61%) hajlandó lenne együttműködni más vállalkozásokkal, hogy csökkentse a forgalmi dugókat, és szívesen váltana zéró kibocsátású eLCV-re (75%) a légszennyezés mérséklése érdekében.

„A kishaszongépjárművek szerepe soha nem volt olyan fontos, mint most. Minden olyan kiskereskedelmi vállalatnak, amely szeretne sikeres lenni az új normálisban, szüksége lesz kishaszongépjármű-flottára, hogy ki tudja elégíteni az online vásárlások és házhozszállítások iránti megnövekedett igényt. Ám ezt a keresletet felelősségteljesen kell kiszolgálni, választ adva a dugók kialakulásával és a környezetszennyezéssel kapcsolatos aggályokra. Jó hír, hogy az OEM gyártók minden eddiginél több elektromos kishaszongépjárművet gyártanak, így 2021-ben lehetőség nyílik rá, hogy e-furgonokra álljanak át a cégek, és minden egyes szállítás szén-dioxid-kibocsátását nullára csökkentsék”

– emelte ki Mark Lovett, a LeasePlan haszongépjármű részlegének vezetője.

„A jelentés egyfajta figyelmeztetés a járműipar számára, amely rávilágít arra, hogy a megosztásalapú mobilitást és a tömegközlekedést felváltják a biztonságos és higiénikus, privát közlekedési eszközök. Emellett a járművezetők környezettudatosabbak mint valaha, és közel felük készen áll az elektromos átállásra. A politikai döntéshozóknak figyelembe kell venniük ezeket az igényeket, és hosszú távra szóló e-mobilitási ösztönzőkkel, illetve a töltési infrastruktúra fejlesztésével reagálni rájuk. Mindenki számára meg kell teremteni a villanyautókra való átállás lehetőségét, hogy 2021 a közúti közlekedés legzöldebb éve legyen”

– mondta Tex Gunning, a LeasePlan CEO-ja.

A kutatás alapján tehát a lakosság félelmei és igényei, valamint a gyártói oldal felkészültsége és az egyre növekvő kínálat is aktívan támogatja a kiszállítással foglalkozó cégeket az elektromos kishaszongépjármű-flották kialakításában, mindemellett azonban folyamatos ösztönzésre van szükség. A LeasePlan az emissziómentes közlekedésért folytatott küzdelem egyik élharcosaként világszerte számos eszközzel, tanulmányokkal és termékfejlesztésekkel igyekszik segíteni ügyfeleit az elektromos flottákra való átállásban.

Friss