Mozgásban

Bemutatták szupertitkos új vadászgépüket az oroszok

A Checkmate névre keresztelt orosz vadászrepülő a MAKS-2021 kiállításon – Fotó: Sputnik / Alexei Nikolskyi / Kremlin / Reuters

Július 20-án, kedden leleplezték az oroszok a legújabb, ötödik generációs vadászrepülőjüket, az egyelőre a Checkmate, azaz Sakk-matt névre keresztelt repülőt, amit az amerikai F-35-ös riválisának szánnak.

A MAKS-2021 Nemzetközi Repülőgépipari és Űrtechnikai Kiállításon történt bemutatóra maga Vlagyimir Putyin orosz elnök is ellátogatott.

„Amit most Zsukovszkijban látunk, az nyilvánvalóan azt mutatja, hogy az orosz légiközlekedés nagy fejlődési potenciállal rendelkezik. Repülőgépiparunk is folytatja az új, versenyképes repüléstechnikai berendezések létrehozását”

– mondta Putyin a kiállítás megnyitóján.

A bemutatón viszont nem egy valódi, röpképes gépet mutattak be, erre utal, hogy állóhelyzetben semmiféle vezetékelést vagy hidraulikus rendszert nem lehetett látni rajta, és a papíron a radarok számára lopakodó repülést biztosító felületek is eléggé elnagyoltak voltak. Szintén feltűnést keltett a Sakk-matt szokatlanul hegyes orra, illetve a pilótafülke alatti légbeömlője – ezekről a gép eddigi szupertitkos mivolta miatt semmit nem lehetett tudni.

Az is csak orosz közlésből ismert, hogy a Checkmate a gép testén belül tárolja a fegyverrendszerét, természetesen a lopakodó mivolta miatt. Lényegében mindennel fel lehet szerelni, ami egy háborús helyzetben szükséges lehet. Egyaránt hordozhat levegő-levegő és levegő-föld rakétákat, beleértve infravörös és radarirányítású levegő-levegő rakétákat, levegő-föld és hajó elleni rakétákat, irányított és nem irányított bombákat, valamint nem irányított rakétákat. Az oroszok szerint valahol egy géppuska is van rajta, de ebből a bemutatón semmi nem látszott, így azt sem tudni, hogy ez szintén belül kapott-e helyet, vagy később, kívülre szerelhető-e fel.

A bemutató alapján a Checkmate hatótávolsága 1500 km teljes harci felszereltséggel, képes rövid pályán le- és felszállni, tehát alkalmas repülőgéphordozókról indulni, vagy azokra visszatérni.

A tervezésben a MiG-gel együtt résztvevő Szuhoj kiemelte, hogy a gép csúcssebessége 1900 km/h, illetve, hogy huzamosabb ideig képes szuperszonikus repülésre. Ezzel arra utalt, hogy a nagy amerikai rivális, az F-35-ös a hírek szerint csak 50 másodpercig képes erre anélkül, hogy károsodna a gép. A Szuhoj közlése szerint a Checkmate 8G erőhatást jelentő manőverekre is képes.

A jövő háborúira tervezve

A Checkmate egyik legkülönlegesebb funkciója a gyártó ígérete szerinti pilóta nélküli mód. Mivel a típus képes folyamatos adatmegosztásra a levegőben, akár olyan bevetésekre is alkalmas lehet, amin egy pilóta által irányított Checkmate-et több, pilóta nélküli gép kísér és támogat – ezeket a pilóta által vezérelt gép irányítaná.

Minderre persze még várni kell. A gyártó Egyesült Repülőgépgyártó Vállalat (OAK) 25-30 millió dollár körüli vételárat ígér – ami kevesebb, mint a fele az F-35-ös 78 millió dolláros listaárának –, az első repülést viszont legkorábban 2023-ban végezhetik vele, a potenciális vásárlóknak pedig 2026-27-ig kell várni arra, hogy megkapják a vadászgépeket.

Még a későbbi, 2027-es szállítási időpont is elég optimistán hangzik egy ilyen komplex vadászgép esetében, a MAKS-2021-en kiállított darab alapján ugyanis a fejlesztési folyamat jelentős hányada hátravan még. Mivel a bemutatón az orosz hang mellett angol feliraton is megjelent minden, az orosz fél jó eséllyel a Szu-57-eshez hasonlóan külföldi partnert keres a fejlesztésre. Annál a vadászgépnél India lett a partner, de ők végül menet közben kiszálltak a projektből, mert túlzottan elhúzódott. Nem jó jel a Checkmate számára, hogy még az indiaiak bevonásával is csak egy pár Szu-57-es van szolgálatban 11 évvel a típus első repülése után. A Checkmate előnye egyébként a Szu-57-essel szemben, hogy kisebb, könnyebb.

Orosz remények szerint legalább 300 darabot eladhatnak majd a Checkmate-ből, elsősorban India, Vietnám és több afrikai ország lehet a célpontjuk, de egy videós prezentáció alapján Argentína és az Egyesült Arab Emírségek pénztárcájára is pályáznak.

Mitől lesz ötödik generációs egy vadászrepülőgép?

Ezek a vadászrepülők leginkább arról ismertek, hogy kiváló manőverezőképességet ötvöznek az alacsony észlelhetőséggel. Utóbbi miatt a fegyverzetük egy részét a gép testébe épített fegyvertérben hordozzák. Ami a manőverezőképességet illeti, elsősorban hangsebesség felett, illetve alacsony sebességeknél sokkal jobbak a negyedik generációs társaiknál.

Az ötödik generáció vadászgépei alkalmasak a hálózatalapú hadviselésre, azaz harc közben folyamatosan információkat osztanak meg egymással. A több forrásból (rádiólokátor, infravörös érzékelő, hálózat) érkező információt jelentős feldolgozás után, integráltan képesek a pilóta számára megjeleníteni, írja a Wikipédia.

A már említett amerikai F-35 Lightning II mellett a szintén amerikai F-22, a még fejlesztés alatt álló kínai Chengdu J–20, illetve az orosz(-indiai) Szu-57 tartozik ehhez a generációhoz.

Forrás: Telex

Friss