Mozgásban

Egy 6100 km/h-val hasító repülő az amerikai légierő jövője

hermeus
Elképzelt kép a Hermeus hiperszonikus repülőjének Air Force One változatáról – Fotó: Hermeus

Jelentős összeggel támogatta meg az amerikai légierő a világ leggyorsabb repülőgépe címre hajtó, 2018-ban alapított, Hermeus nevű céget, amely azt ígéri, hogy hamarosan a hangsebesség ötszörösére, vagyis mintegy 6100 km/h-s sebességre képes eszközt építenek.

A Hermeus olyannyira eltökélt ebben, hogy a koronavírus-járvány ellenére tavaly már meg is építették a fejlesztés alatt álló eszköz hajtóművét, egy úgynevezett turbinaalapú, kombinált ciklusú egységet, vagyis TBCC-t, aminek alapja a General Electric J85-ös turbinája, amelyet több vadászrepülőben is használnak.

A projekthez 60 millió dolláros, vagyis mintegy 18 milliárd forintos hozzájárulást adott az amerikai légierő, a hajtómű fejlesztését pedig a NASA is figyelemmel kíséri. Ami a légierő szerepvállalását illeti, külön érdekes, hogy az úgynevezett Presidential and Executive Airlift Directorate részlegtől érkezett a pénz – alájuk tartozik többek között az elnöki különgép, az Air Force One is.

Bár a kiemelt kormányzati gépeket felügyelő részleg 2020-ban 1,5 millió dollárt adott a Hermeusnak arra, hogy kidolgozzák a hiperszonikus eszköz Air Force One változatát, a légierő nem elsősorban egy új elnöki különgépet, hanem egy többször felhasználható, hiperszonikus drónfegyvert vár a fejlesztéstől. A Hermeus ugyanakkor jelezte, az ő végcéljuk egy olyan repülő, amely képes 90 perc alatt 20 főt juttatni Párizsból New Yorkba – minden idők egyik leggyorsabb utasszállítója, a Concorde 3-3,5 óra alatt tette meg ugyanezt az utat. A cég tervei szerint egyébként 2029-re készülhet el az első ilyen gép.

A hiperszonikus drón

Addig viszont egy gyorsabban megvalósítható projekten, a Quarterhorse nevű személyzet nélküli drónon dolgoznak majd, ami az amerikai légierőt is jobban érdekli, hiszen ezzel versenyben maradnának az alighanem hasonló eszközökön dolgozó Kínával és Oroszországgal szemben. A hiperszonikus fegyverek terén megemlíthető a Dark Eagle névre keresztelt rakétaprojekt is, amit az amerikai hadsereg pénzel, és ami 2023-ra lehet kész. A Hermeus drónjainak első három prototípusa egy évvel később, 2024-ben lehet működőképes a mostani várakozások szerint.

A Quarterhorse hiperszonikus drón látványterve – Fotó: Hermeus

A tervek alapján a Quarterhorse nagyobb lehet, mint a Boeing két eddigi hiperszonikus kísérleti drónja, a nagyjából 3,5 méter hosszú X-43 és a 7,5 méteres X-51, a Hermeus eszköze ugyanis 12 méteres lesz majd, a le- és felszállásához pedig valamivel több, mint két kilométerre lesz majd szüksége. Fontos különbség a méret mellett, hogy a Boeing drónjai a Hermeuséinál valamivel bonyolultabb, úgynevezett torlósugár-hajtóművet (ramjet és scramjet) használnak, a kisebb anyagi keretből dolgozó Hermeus viszont egy egyszerűbb, ugyanakkor olcsóbb megoldás mellett döntött egyelőre.

Forrás: Telex

Mozgásban

Okoszebrát adtak át az ország egyik legveszélyesebb gyalogátkelőhelyénél

okoszebrát

Idén tavasszal hirdette meg a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során a voksolók egy ózdi és egy váci zebrát szavaztak meg az ország legveszélyesebb gyalogátkelőjének a 102 zebrát tartalmazó összesített listáról. A verseny nyereményeként a Generali és a Pearl Enterprises Kft. jóvoltából mindkét város gyalogátkelőhelye okoszebrává válik, az ózdi Munkás úton a mai napon került átadásra az új, 2,5 millió forint értékű SafeCross® okoszebra®.

Okoszebrával a közlekedésbiztonságért

A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és gyalogosok védelme. Ennek érdekében a SafeCross® okoszebra® fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek okoszebrákat, melyek növelik a biztonságos átkelések számát. Az okoszebra kialakítására önkormányzatok pályázhatnak, az Alapítvány a kivitelezési költségek 50%-át vállalja. A Generali 2018 óta több, mint 40 okoszebrát adott át országszerte, mintegy 65 millió forint értékben. Idén a mostanival együtt eddig 8 zebra készült el és az év végéig még további 7 zebrát adnak át, ezek között szerepel az ország másik legveszélyesebb, váci gyalogátkelőhelye is.

Ózd és Vác legveszélyesebb zebrája is okossá válik

A közlekedésbiztonság elősegítése érdekében idén tavasszal a Generali és a Pearl Enterprises Kft. közösségimédia-oldalon meghirdetett versenyt indított, melyben a lakosság véleményét kérve keresték az ország legveszélyesebb zebráját. A több, mint 200 ezer szavazatból a két legtöbb szavazatot az ózdi Munkás úti zebra (64 ezer szavazat), valamint a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő (51 ezer szavazat) kapta, így mindkét átkelőhely okossá válik.

Ózd számára nem ismeretlen az okoszebra, korábbi pályázatának keretében ugyanis a város már rendelkezik egy SafeCross® okoszebrával®, ami kapcsán mind a lakosoknak, mind pedig a városvezetésnek pozitív tapasztalatai vannak.

A verseny egyik nyertese, vagyis az ország egyik legveszélyesebb gyalogosátkelőjével rendelkező Ózd így immár a második okoszebráját avatta, ugyanis a mai napon ünnepélyes keretek között, Gallóné Korompai Ágnes, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselőjének, valamint Janiczak Dávid, Ózd polgármesterének részvételével átadásra került a zebra.

„A Bolyki főútról már ismerjük az okoszebrát és tapasztalhatjuk, hogy tényleg hatásos, rengeteget segít az autósok figyelmét felhívni az átkelésre, és ezáltal nagyobb biztonságban tudhatja magát a gyalogos, aki éppen átsétál. Éjjel és nappal is látható megoldást biztosít. Itt most nagyobb felületen, 4 sávon át húzódóan kerül megvalósításra az okoszebra, és bízom benne, hogy a megvalósítástól kezdve megszűnnek majd a balesetek. Figyelmet minden közlekedőnek!”

– mondta el Janiczak Dávid, Ózd polgármestere az átadáson.

„A Generali számára kiemelten fontos a közlekedésbiztonság növelése, hiszen évente közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön, és támogatásunkkal még idén elkészül az 50. okoszebra is.  Örülök, hogy ennyi embert megmozgatott szűkebb környezetének biztonsága, és ilyen sokan szavaztak az ózdi gyalogátkelőre. Bízom benne, hogy ezzel sok ember életét sikerül nagyobb biztonságban tudni”

mondta Gallóné Korompai Ágnes a Generali alapítványának képviseletében.

Az ország másik legveszélyesebb zebrája, a váci Vác-Alsóváros Földvári téri gyalogátkelő is még az idén elkészül és átadásra kerül.

Mit tud az okoszebra?

A SafeCross® okoszebra® egy mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal ellátott rendszer, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A LED fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.

Sokan nem tudják, de az autóvezető látótere a sebesség növekedésével egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelő teljes szélességének csak 60%-át, a középső részét látja élesen. Az okoszebrák esetében a vezető látóterének fókuszában felvillanó LED-fények hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra. Statisztikák szerint az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – mérések szerint 55%-ról 76%-ra – növekedik azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek.

További információk az okoszebráról:

Generali a Biztonságért Alapítvány – Okos zebra a gyalogosokért

Tovább

Mozgásban

Fegyveres robotkutya: amikor a Black Mirror sorozat életre kel

robotkutya

A „négylábú” robotok az elmúlt évtized legérdekesebb fejlesztései a robotikában, és csak idő kérdése volt, hogy az egyébként is sokak számára ijesztőnek ható szerkezetekre valaki fegyvert szereljen.

Az amerikai Ghost Robotics épített egy Vision 60 nevű egységet, amire a Sword International egyedi fegyverét (SPUR – Special Purpose Unmanned Rifle) szerelték fel. A robotkutya hátára erősített modul hatótávolsága 1,2 kilométer, harmincszoros optikai nagyításra képes, és van hőkamerája is. A cégről tudni kell, hogy az amerikai hadseregnek készít eszközöket.

A fegyveres robotkutyát egy héten zajló konferencián mutatták meg, nem tudni, hogy így ebben a konstrukcióban a két cég árulni fogja-e szélesebb körben is a bizarr modellt.

Forrás: 24.hu

Tovább

Mozgásban

Életünkben először szállított drón tüdőt transzplantáció céljából

drón

A kanadai szakemberek még szeptemberben végeztek éles repülést egy pilóta nélküli drónnal, hogy azzal juttassák célba a donorszervet. A repülés és a műtét is sikeres volt.

Az elmúlt években többször is hallhattunk már arról, hogy a jövőben a drónok komoly segítséget jelenthet az egészségügy számára. 2018 decemberében például a világon először szállítottak le egy védőoltást egy kisbaba számára ezzel a módszerrel, egy hónappal korábban pedig az amerikai Maryland-i Egyetem szakemberei kísérletképpen utaztattak körbe egy emberi vesét a városon.

Ez utóbbi teszt azért is volt nagyon fontos, mert megmutatta, hogy a jövőben egy transzplantációnál már a drónokra lehet bízni egy ilyen feladatot, így a korábbinál sokkal gyorsabban és költséghatékonyabb módon végezhetik el ezt a műveletet.

A jelek szerint a módszer valóban működik, Kanadában ugyanis elvégezték a világ első olyan szervszállítását, amit valóban beültettek az orvosok egy betegbe. A CBC beszámolója szerint a Toronto Western kórháztól a Toronto General kórházig szállított a drón egy beültetésre váró tüdőt, ami alig 6 perc alatt ért célba.

A repülést még szeptember 25-én hajtották végre a pilóta nélküli eszközzel, ami hajnali 1 óra körül szállt le a céljánál. A beteg, aki a tüdőt kapta, a 63 éves mérnök, Alain Hodak volt. A beültetés jól sikerült.

A beszámoló szerint azért a Toronto General kórház volt a kísérlet helyszíne, mert 1983-ban itt hajtották végre először a világ első, sikeres féltüdő-transzplantációját, 1986-ban pedig az első teljes átültetést.

Forrás: HVG

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss