Mozgásban

Így vált e-autókra a Schneider Electric

schneider

A munkatársakat is segíti az átállásban a cég.

Teljesen elektromos autókból álló flottára tér át a Schneider Electric, Magyarország élen jár a folyamatban. Globális szinten 2030-ig tervezik, hogy minden hagyományos motorral szerelt gépkocsit lecserélnek, de ez hazánkban akár előbb is megvalósulhat. Az áttérés az e-autózásra gyökeres szemléletváltást is jelent, ezt segítik otthoni töltőberendezéssel, hozzájárulással a töltés költségéhez és vezetéstechnikai tréninggel is. A tervek szerint a Schneider Electric gépjárműflottájának negyedét jövő év közepére már teljesen elektromos autók adják Magyarországon, az első nagyobb keretet éppen a napokban veszik át.

Jelentős fejlesztésbe kezdett járműflottája kapcsán a Schneider Electric, ez része a társaság fenntarthatósági célkitűzéseinek. A világ legfenntarthatóbban működő vállalatai közé tartozó cég 2025-re tervezi elérni a karbonsemleges működést, 2030-ra pedig a nettó zéró CO2 kibocsátást. Ennek érdekében a társaság teljes autóflottáját is elektromos járművekre cseréli.

Globálisan a bevezetés üteme elsősorban attól függ, hogy az adott országban milyenek a járműhasználati szokások, illetve hol tart az e-autózáshoz szükséges általános infrastruktúra, így például a nyilvános töltőhálózat kiépítése. A magyar menedzsment azonban úgy döntött, hogy úttörő szerepet vállal és aktív intézkedésekkel segíti az átállást, illetve az e-autózáshoz szükséges szemléletváltást. Ennek köszönhető, hogy a Schneider Electric hazánkban gyűjtött tapasztalatai más országokban is mintául szolgálhatnak majd a teljesen elektromos autókból álló flotta kialakításához, az ehhez szükséges folyamatokhoz.

A Schneider Electric Magyarországon közel 300 céges autót üzemeltet, az átállás részeként közel 70 elektromos gépjármű van már szállítás alatt, amelyek közül az első 20 már meg is érkezett a vállalathoz és hasonló nagyságrendben érkezik e-autó a céghez 2023 első negyedévében is. Ez egyben azt is jelenti, hogy a jövő év közepére a már most is használt járművekkel együtt a gépkocsik közel negyede elektromos lesz a vállalati flottában.

A járműflotta cseréje kapcsán először felmértük munkatársaink körében, hogy mit gondolnak az e-autózásról és hogyan viszonyulnak ehhez a technológiához. Örömmel tapasztaltuk és büszkeséggel tölt el minket, hogy jóval nagyobb volt az érdeklődés, mint amire számítottunk. Az e-autókra történő átállás a vállalatunk alapvető értékeiből, a fenntarthatóságra és a hatékonyabb működésre való törekvésből fakad, de az egész projekt során törekszünk arra, hogy a munkavállalóink minden esetben érezzék, hogy számunkra ők és az élhetőbb jövő megteremtése a legfontosabb

– mondta el Ivanov Katalin, a Schneider Electric országos HR igazgatója.

Az elektromos járműveket azok a munkatársak kapják, akik munkakörükből vagy pozíciójukból adódóan vállalati gépjárművet használnak. Az átállást ösztönzi, hogy közülük bárki kérheti, hogy hagyományos robbanómotoros autóját elektromosra cserélje a cég, függetlenül attól, hogy a jelenleg használt gépkocsi életciklusa hol tart, ráadásul ez a lehetőség folyamatosan nyitva áll mostantól. A cég fenntarthatóság iránti elkötelezettségét mutatja, hogy az energia- és fenntarthatósági tanácsadással foglalkozó szolgáltatóközpontjában a vállalati autó használatára jogosultak közül mindenki elektromos járművet kap.

Az e-autók használata kapcsán egyelőre kulcskérdés a megfelelő töltési infrastruktúra megléte. A Schneider Electric ezen a területen is a lehető legteljesebb támogatást nyújtja munkatársainak. A budapesti központnak otthont adó irodaház garázsában elektromos töltővel ellátott parkolóhelyek találhatók, melyeket térítésmentesen használhatnak az e-autóval közlekedő kollégák, az elérhető töltők számát az elektromos flotta növekedésével arányosan tovább bővítik a következő években.

“Azoknak a kollégáknak, akik vállalják az otthoni töltés megoldását, a Schneider Electric saját otthoni töltőberendezését biztosítjuk, és a felszerelését valamint beüzemelését bruttó 120 ezer forinttal támogatjuk. A mindennapi használat költségeihez is hozzájárulunk: nagyságrendileg 2-2,5 otthoni töltés, tehát közel 1000 km távolság megtételéhez elegendő elektromos energia díját fedezi az erre a célra bevezetett kompenzáció. Fontos, hogy az elektromos autókra való átállás egy felelősen gondolkozó vállalat részéről állandó odafigyelést igényel, így a Schneider Electric-nél folyamatosan figyelemmel kísérjük a körülöttünk zajló változásokat, illetve munkavállalóink visszajelzéseit, hogy optimalizálhassuk a folyamatokat és mindenki megelégedésére használhassa a járműveket. Számunkra ez az elmúlt évek egyik legnagyobb, egyben az egyik legnagyszerűbb szemléletformáló feladata

– számolt be az átállást segítő intézkedésekről Ivanov Katalin.

Mivel az e-autók súlya meghaladja a robbanómotoros kocsik tömegét és nagyobb nyomatékkal is rendelkeznek, vezetéstechnikailag is teljesen másképpen viselkednek, mint a korábbi cégautók. Éppen ezért a Schneider Electric vezetéstechnikai tréningeket is biztosít azon munkavállalói számára, akik e-autóra cserélik gépjárműveiket, hogy minél jobban érezzék, hogyan viselkednek ezek az autók és ezáltal is minimalizálják a balesetek kockázatát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Verstappen felvillanyozta a fiatal versenyzőket

verstappen

Max Verstappen még a szezon előtt bepattant a tisztán elektromos üzemű Honda e:Ny1 volánja mögé, hogy lenyűgözze az ifjú gokartversenyzőket, majd egy meglepetéstalálkozón személyesen is elbeszélgetett velük.

A háromszoros F1-világbajnok egy Oracle Red Bull Racing RB20 versenyautóval áll rajthoz, amelyben a Honda által fejlesztett, RBPTH002 típuskódú, 1,6 literes, V6-os, hibrid hajtáslánc dolgozik. A fejlesztése során nyert tapasztalatokat az e:Ny1 tervezésekor is felhasználták a Honda mérnökei, így amellett, hogy kényelmes és könnyen használható, menetteljesítményei is lenyűgözőek, hiszen 412 km-es hatótávval rendelkezik.

Verstappen titokban átment a Red Bull Technologies Campusból a közeli fedett gokartpályára, és megfigyelte a pályán köröző fiatal versenyzőket. Később arra is időt szakított, hogy tanácsot adjon nekik, illetve megossza emlékeit saját motorsport-pályafutásának kezdeti éveiről.

Nagy élmény látni, ahogy a fiatal versenyzők gyűrik a kilométereket, és próbálják beküzdeni magukat a motorsport világába – árulta el Verstappen. – Öröm nézni a mosolyt az arcukon, és nagyszerű találkozni a rajongókkal – tette hozzá.

Tekintse meg az eseményen forgatott „Hogyan készült?” videót és kövesse a Honda európai közösségimédia-csatornáit, nehogy lemaradjon a Verstappen titkos látogatásáról forgatott teljes film megjelenéséről.

– Igencsak meglepődtem… nagyon nagy élmény volt – mesélte Emeli Jordan (17). – Felmerült bennem a gondolat, hogy itt lesz a Red Bull egyik munkatársa, mérnöke, valaki. de azt álmomban sem gondoltam volna, hogy maga Max Verstappen az. Még a szavam is elakadt, fogalmam sem volt, hogy mit mondjak.

– Hatalmas meglepetés volt, mikor befordultam a sarkon, és megláttam Max Verstappent – nyilatkozott Sid Smith (17). – Nagy álmom volt, hogy egyszer találkozzak vele. És most sikerült… hatalmas élmény volt. Ráadásul én is kaptam egy aláírt sapkát, szóval erre a napra biztosan örökké emlékezni fogok.

A 2024-es FIA F1-évad több szempontból is fontos: 20 éves az Oracle Red Bull Racing csapat és hatvan éve, hogy a Honda először állt rajthoz a Formula-1-ben. Első futamuk az 1964-es Német GP volt, amelyen a legendás RA271-gyel indult a japán cég.

A páratlanul fejlett hajtásláncairól ismert Honda RBPT motorját használó Oracle Red Bull Racing nagy reményekkel fut neki a február 29-én Bahrainben rajtoló, 2024-es szezonnak, ugyanis szeretné bebiztosítani negyedik egyéni és harmadik konstruktőri címét.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

2023-ban az élelmiszerek rendelése nőtt a legdinamikusabban Magyarországon

dodo

Az okoslogisztikai vállalat több mint 6 millió megrendelést szállított ki Európa 88 városában, és rekorderedményekkel zárta a múlt évet

Tavaly magyarországi és európai viszonylatban egyaránt az élelmiszer-kiszállítás iránti igény nőtt a legdinamikusabban, derül ki a nemzetközi okoslogisztikai szolgáltató adataiból. Európa egyik legsikeresebb élelmiszer-kiszállítójaként a DODO az e-kereskedelemben általánosan tapasztalható visszaesés ellenére is rekorderedményekkel zárta a tavalyi évet; 63 millió eurós pénzügyi forgalmat ért el, piacra lépett két nyugati országban, több kulcsfontosságú partneri kapcsolatot kötött – többek között Magyarországon -, valamint olyan előremutató újításokat vezetett be, mint a dinamikus árazás és az AI megrendelés-előrejelző modell.

2023-ban kiélezett gazdasági helyzettel és az e-kereskedelemben tapasztalható visszaeséssel néztek szembe a piac résztvevői. A DODO-nak azonban ennek ellenére is sikerült felülmúlnia az előző évi adatait; forgalmát 20 százalékkal, több mint 63 millió euróra növelte, bruttó profitja 39 százalékkal nőtt, a magyarországi piaci részesedése pedig 13 százalékos bevétel-növekedést mutatott. Mindezt elsősorban a hatékony flottakihasználásnak, a kézbesítőhálózat bővítésének, valamint az új piacok működési folyamatainak optimalizálása terén elért további előrelépésnek köszönheti.

Nemzetközi okoslogisztikai vállalatként a DODO hat európai piacon van jelen, az előző évhez képest pedig 76-ról 88-ra nőtt azoknak a városoknak a száma, ahol házhoz szállítást végez, továbbá piacra lépett Németországban és Ausztriában. Összesen 14 különböző szegmensben tevékenykedik az élelmiszerektől az elektronikai cikkeken és a drogériákon át, egészen a gyógyszerekig. A legnagyobb éves növekedést az európai piacon az élelmiszer-szegmensben tapasztalták, ahol a DODO Európa egyik legsikeresebb kiszállító cégévé vált. Ez a tendencia itthon is megfigyelhető, sőt, a fellendülés nem átmeneti, a Statista Market Insights előrejelzései alapján ugyanis ebben a szegmensben az elkövetkező időszakban évente 6 százalék feletti növekedés várható. A DODO tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatása pedig arra is rávilágít, hogy az online élelmiszervásárlás során várják el a vásárlók a legnagyobb (75 százalékos) arányban az aznapi, vagy 90 percen belüli kiszállítást.

Piaci terjeszkedés és új együttműködések

Az ételkiszállítás mellett, a DODO a gyors és pontos aznapi kézbesítés iránti növekvő igényre reagálva, tavaly elsőként vezette be a szolgáltatást olyan új szegmensekben, mint a sport, az elektronikai és a barkács területek. A hazánkban több mint 30 városban működő vállalat legismertebb ügyfelei közé tartozik a Tesco, a KFC, a Rossmann, a SPAR és a BENU gyógyszertárhálózat, akikkel tavaly egyedülálló megoldást találtak a vény nélküli gyógyszerek aznapi kiszállítására. Nemzetközi partnerei körét bővíti többek között a Decathlon, Csehországban pedig az előző évben kötött együttműködési megállapodást a kulcsfontosságú élelmiszer-kiszállítási szegmens meghatározó szereplőjével, a Billa üzletlánccal, amelynek vásárlóit egy újonnan nyílt webáruházból szolgálja ki.

„Bár az e-kereskedelem tavaly általános visszaeséssel küzdött, vállalatunk jelentős növekedést tudott elérni, és tovább folytatta terjeszkedését a főbb nyugati piacokon. Sikeresen megvetettük a lábunkat Németországban és Ausztriában, és erős menedzsmentcsapatot építettünk ki a teljes DACH-régióban. A tavalyi év sikerese zárása azt jelzi, hogy idén ismét növekedés várható az e-kereskedelemben, amelyet terveink szerint piaci pozíciónk további erősítésére használhatunk. 2024-ben tovább fejlesztjük az élelmiszer-kiszállítás szegmenst, ehhez új, megbízható partnereket szeretnénk megnyerni. Emellett célunk, hogy szabványosított egynapos kiszállítási megoldást kínáljunk az e-boltoknak, és tovább növekedjünk azokon a piacokon, ahol már jelen vagyunk”

– mondta Michal Menšík, a DODO Group vezérigazgatója és többségi tulajdonosa.

A DODO tavaly több mint 6 millió megrendelést teljesített. Legforgalmasabb napján hat országban összesen 29 075 megrendelést szállított ki, és naponta átlagosan körülbelül 16 400 kézbesítést teljesített. Magyarországon december 22-én szállították ki a legtöbb rendelést, a kézbesítések száma aznap az éves napi átlag több mint kétszeresét érte el. A magyarországi futárok a tavalyi házhoz szállítások során naponta átlagosan 12 866 kilométert tettek meg. Legrövidebb szállítási útvonaluk 8,4 méter, a leghosszabb pedig közel 60 kilométer volt, az előbbi során egy gyorséttermimenüt, utóbbinál pedig egy közel negyven tételből álló élelmiszervásárlást kézbesítettek. A hazai élelmiszerszegmens rendeléseinek száma, közel 55 ezerrel, délelőtt 10 és 11 óra között tetőzött, míg napok tekintetében a szombat bizonyult a legforgalmasabbnak.

Technológiai újítások és a mesterséges intelligencia használata

A további növekedés és új szegmensekben történő terjeszkedés mellett, a DODO egyre inkább az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az adatelemzés technológiai innovációjára összpontosít. Tavaly a vállalat több olyan újítást vezetett be, amelyek célja a hatékonyság növelése és a szállítási költségek csökkentése, figyelembe véve a környezetet és a városok közlekedési helyzetét.

„A DODO-nál mindig nagy hangsúlyt fektettünk a saját logisztikai platformunk, valamint a mesterséges intelligencia alapú technológiák fejlesztésére, mivel hisszük, hogy az ilyen jellegű innovációk révén építhetjük a logisztika jövőjét. Tavaly kezdtük el ügyfeleink körében tesztelni az AI-alapú megrendelés-előrejelző modellünket, amely akár órára pontosan, két hétre előre meg tudja jósolni a megrendeléseket, de 2023-ban vezettük be a dinamikus árazás gyakorlatát is, vagyis az aktuális kereslet alapján optimalizált kézbesítési díjakat”

mondta Kordás Sándor, a DODO magyarországi értékesítési vezetője, aki azt is hozzátette, céljuk az iparág technológiai vezető szerepének betöltése és az e-kereskedelmi trendek meghatározása.

A DODO 2023-ban több szakmai elismerésben is részesült: az AI Prediktor (mesterséges intelligencia alapú megrendelés-előrejelző) és a zóna logisztikai koncepciójáért elnyerte a The Best of Czech and Slovak Logistics 2022/23 verseny első és harmadik díját, a neves cseh gazdasági napilap, az Ekonom nívós logisztikai versenyén, az Impuls Logistikán pedig két első helyezést ért el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

50 év után, 2024. február 22-én landolt a NASA által indított Nova-C holdra szálló

nova

50 év után, 2024. február 15-én ismét holdra szállást hajtott végre a NASA, nem is akárhogyan.

A Nova-C holdra szálló megépítésében és elindításában a világszerte ismert Columbia Sportswear ruházati márka is részt vett egy olyan speciális anyagával, amely ellenáll a Hold szélsőséges időjárásának. A holdra szálló 2024. február 22-én érkezett meg a Holdra.

A Nova-C holdra szálló, amelyet az Intuitive Machines amerikai vállalat tervezett kis, kereskedelmi rakományok szállítására a Hold felszínére, a hét minden napján, napi 24 órában képes adatokat fogadni és továbbítani, valamint akár 130 kg-os teherbírásra is képes. 50 év után tehát az Amerikai Egyesült Államok ismét Holdra szállt, azonban különleges partnerrel tette mindezt.

Hétköznapi viseletként használt anyag tudományos misszióban

A kilövés előtti laboratóriumi szimulációk során az Intuitive Machines kutatói megállapították, hogy a Columbia Omni-Heat Infinity aranyszínű fémfóliája hatékony a Nova-C szigetelésében a Hold szélsőséges, akár -250 és 250 Celsius fokos hőmérsékleteivel szemben. Az aranyszínű fóliás megoldás számos Columbia őszi-téli ruházatában – kabátban, aláöltözőben, sapkában, kesztyűben – megtalálható. A technológia különlegessége az aranyszínű pöttyökben rejlik, amik nagy arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt. Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve kimagasló szigetelő hatást és melegérzetet biztosít.

“Az együttműködés nem mindennapi. Az Omni-Heat Infinity innovatív technológiáját egyébként éppen a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek, így ez az együttműködés tökéletes összhangot jelent a márka és a szervezet között”

– mondja Szabó János, a Columbia regionális márkamenedzsere.

A Nova-C egy SpaceX Falcon 9 rakétával indult útnak 2024. február 15-én. A beépített 3D nyomtatott folyékony oxigén- és metánmotorral működő holdra szálló 21 napos küldetését három 12 fős csapat ellenőrzi és irányítja. Ez az első houstoni holdraszállás az 1972-es Apollo 17 óta.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss