Mozgásban
Sikeresen tesztelte új hajtóművét a Rolls-Royce
Sikeresen teljesítette első „üzemanyag-égetéses” tesztjét a Rolls-Royce új, kisméretű gázturbinája, amelyet a légiipari vállalat kifejezetten a jövő hibrid-elektromos repülőgépeinek meghajtására fejlesztett ki. A hajtóművet újszerű égéstechnológiával tervezték, hogy kibocsátása rendkívül alacsony legyen. Ez a jelentős eredmény megerősíti a kompakt turbina hatékonyságát, amelyet egy könnyű turbógenerátor rendszerbe integrálnak.
A teljes turbógenerátor rendszert a fejlett légiközlekedés (Advanced Air Mobility) piacára fejlesztik a vállalat mérnökei. A tesztelés alatt álló gázturbina a helikopterek, és a segédhajtóművek piacán, valamint a védelmi piacokon is potenciálisan alkalmazható.
Matheu Parr, az elektromos üzletág ügyféligazgatója elmondta:
„A Rolls-Royce tisztán elektromos és hibrid-elektromos energiaátalakító- és hajtásrendszereket fejleszt a fejlett légiközlekedés piacára. A vadonatúj, kisméretű gázturbinánk első „üzemanyag-égetési” tesztje jelentős előrelépésnek számít, a rendszer beindításától a felgyorsításon át a stabil alapjáratig minden szakasz sikeres volt.
Ezt a jelentős eredményt az új gázturbina gyors ütemű fejlesztése előzte meg: a koncepció kiválasztásától a tesztelés teljesítéséig kevesebb, mint két év telt el. Az új gázturbinát tartalmazó turbógenerátoros rendszer lehetővé teszi ügyfeleink számára, hogy kiterjesszék az elektromos repülés által megvalósítható útvonalakat, valamint, hogy több utas utazzon, nagyobb távolságokat megtéve alacsony károsanyag-kibocsátású repülőgépeken.”
A turbógenerátor rendszer kiegészíti a Rolls-Royce elektromos meghajtási portfólióját, 500 kW és 1200 kW közötti skálázható teljesítménykínálattal rendelkező energiaforrást biztosít. Ez lehetővé teszi a hatótávolság növelését fenntartható repülőgép-üzemanyagokkal, később pedig akár hidrogénnel.
A turbógenerátoros megoldás kifejlesztése egyesíti a kompakt, könnyű, nagysebességű forgó villamosgépek és a nagy hatékonyságú gázturbinák tervezésében rejlő képességeinket, valamint az ezek rendszer- és platformszintű integrálásához szükséges szakértelmünket.
Az összesen 14 alrendszerből álló tesztberendezéseket a globális csapat rekordidő alatt tervezte meg, szerezte be és építette meg, valamint alakította át.
Az első tesztek segítettek a csapatnak abban, hogy komoly tudásra tegyenek szert, és hogy a fejlesztés korai szakaszában valós adatokat nyerjenek a tervezés kulcsfontosságú műszaki jellemzőinek ellenőrzéséhez. Ezzel lehetőség nyílt a további tervezési adaptációk beépítéséhez a következő tesztekbe, ezek sikeres teljesítésével egy tanúsítvánnyal rendelkező hajtóművet vezet be egy új piaci szegmensben a Rolls-Royce.
Matheu hozzátette:
„Ezzel az eredménnyel bebizonyítottuk, hogy szaktudásunkat újszerű tervekre is tudjuk alkalmazni, és képesek vagyunk nagyon rövid időn belül tesztelni azokat. Ez a képesség segít a Rolls-Royce-nak abban, hogy a fejlett légiközlekedés piacán az ambiciózus iparági határidőkön belül olyan termékeket szállítson, amelyek segítenek a karbonsemleges működés elérése felé vezető úton.”
A turbógenerátor soros vagy párhuzamos hibrid alkalmazásokban használható. Az akkumulátorok feltöltésére, valamint az elektromos meghajtóegységek közvetlen energiaellátására vehető igénybe, így lehetővé teszi, hogy a repülőgépek repülés közben váltsanak az energiaforrások között. A technológia kutatását és fejlesztését Németország Gazdasági és Klímavédelmi Minisztériuma, valamint Magyarország Kormánya támogatja.
A Rolls-Royce teljes energiaátalakító- és hajtásrendszereket fejleszt tisztán elektromos és hibrid -elektromos alkalmazásokhoz. Portfóliónk a legújabb technológiákat tartalmazza, az energiatermeléstől és energiatárolástól kezdve a teljesítményelektronikán és vezérlőrendszereken át az elektromos motorokig.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Hankook Smart Work AM11+: Új gumiabroncs hulladékgazdálkodási vállalatok számára
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó bemutatta új teherabroncsát, a Smart Work AM11+-t, amelyet helyi és regionális fuvarozásra fejlesztettek.
Az új modellt kifejezetten olyan, nagy igénybevételű utakra tervezték, amelyek gyakori megállásokkal, újraindulásokkal járnak, valamint fokozott strapabírást követelnek meg, mint például a hulladékgazdálkodási szektor, ahol a járművek abroncsai gyakran érintkeznek a járdaszegélyekkel.
Ezt szem előtt tartva a Hankook Smart Work AM11+ egyik legfontosabb jellemzője a beépített kopásvédelemmel és speciális jelzőkkel ellátott megerősített oldalfal. Ez az újítás hatékony védelmet nyújt a járdaszegélyekkel való érintkezésnél, és megkönnyíti a kopás ellenőrzését is. A gumiabroncs oldalán található három kopásjelző gyors ellenőrzést tesz lehetővé, elősegítve a biztonságot a mindennapi használat során.
A Hankook Smart Work AM11+ szeptembertől lesz elérhető 315/80 R22.5 méretben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Skóciában tör győzelemre a hétvégén Molnár Martin
A brit F4 idei hetedik versenyhétvégéje következik, a helyszín Knockhill.
A Forma–1-es Magyar Nagydíjon tett kitérő és egy Brands Hatch-ben rendezett teszt után Molnár Martin a hétvégén azon a pályán tér vissza a versenyzéshez, ahol már tavaly, Forma–4-es újoncévében is remekül szerepelt.
A hétvégén Skóciában vendégeskedik a brit Forma–4 mezőnye. A Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő, mindössze 2 km hosszú Knockhill versenypálya 1974-ben, bárányfarm helyén épült, és bár nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint a brit F4 legtöbb helyszíne, Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport térképén.
És Molnár Martin pályafutásában is, hiszen a Virtuosi Racing pilótája tavaly ezen a helyszínen állhatott fel életében először az összetett dobogó második fokára, egyben itt végzett először egy hétvégén belül kétszer is a legjobb háromban. A magyar versenyző az összetett második helyéről várja a szezon hetedik hétvégéjét, és bízik benne, hogy a tavalyi remek szereplés után az idén már a győzelem is összejöhet.
„Szerintem gyorsak leszünk, mert ez a pálya tavaly is feküdt nekünk. Nem könnyű jó kört összerakni itt, néhány helyen kicsit ugratunk is, a kulcs pedig a precizitás. Aki itt pontosan tud vezetni, az ebből profitálni fog. Tavaly sikerült jól ráéreznem a ritmusra, jó az alapbeállításunk is, úgyhogy bizakodó vagyok. Sajnos az első versenyen a Zandvoortból áthozott három helyes rajtbüntetés meg fogja nehezíteni a dolgomat, de ez van, remélhetőleg a harmadik futamra sikerül jó rajthelyet szereznem és a győzelemért csatázhatok”
– tekintett előre Martin.
A Hungarian Motrosport Academy (HMA) versenyzője számára sűrű volt a háromhetes szünet, amelyben kilátogatott a Forma–1-es Magyar Nagydíjra, ahol találkozott a Virtuosi Racing Forma–2-es testvéristállójának, az Invicta Racingnek a tagjaival. A jubileumi 40. magyarországi F1-es futamot a Hungaroringen azonban már nem tudta megnézni, mert sietnie kellett a reptérre, hogy Angliában pattanjon autóba.
„Brands Hatch-ben teszteltünk a múlt hét elején és nagyon jól sikerült, miközben nem tudtunk annyi kört megtenni, amennyit szerettünk volna, mert rengetegszer kellett piros zászlóval megszakítani a körözést. Viszont amikor mentünk, akkor jó tempót autóztunk, az utolsó etapban pedig a miénk lett a legjobb idő, mert akkor végre tudtam futni egy tiszta kört. Ami a valódi szünnapokat illeti, azokon igyekeztem kikapcsolni és kicsit eltávolodni a versenyzéstől.”
Martin hátránya 28,5 pont az összetettben az éllovas Fionn McLaughlin mögött, ami a hátralevő négy hétvége, azaz összesen 12 futam alatt egyáltalán nem ledolgozhatatlan, ő azonban nem számolgat.
„Őszintén szólva nem szoktam nézegetni a tabellát. Én csak minden hétvégén a legjobbamat igyekszem nyújtani, és remélem, hogy a szezon végén ez elég lesz a bajnoki címhez. Másra amúgy sincs ráhatásom. Mivel az idei szezon eddigi részében azokon a pályákon is jól szerepeltünk, amelyeken tavaly kevésbé, bízom benne, hogy azokon a még hátralevő helyszíneken, amelyeken tavaly kifejezetten erősek voltunk, most még jobbak leszünk.”
A knockhill-i versenyhétvége menetrendje magyar idő szerint:
Szombat
10:00 – 10:25: Időmérő edzés
14:40 – 15:00: 1. futam
Vasárnap
11:35 – 11:55: 2. futam
16:55 – 17:20: 3. futam
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
A 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíj közeledtével a LEGO Csoport és a Formula 1 egyedülálló installációval készül az Allee Bevásárlóközpontban, július 25. és augusztus 5. között.
A látogatók most testközelből csodálhatják meg azt az életnagyságú LEGO® F1 autót, amely nemcsak méretében és részletgazdagságában lenyűgöző, hanem valódi versenypályás múltja miatt is figyelemre méltó.
A LEGO® Mercedes-AMG F1® W15 autó közel 400 000 LEGO kockából épült, több mint 1500 kg-ot nyom, és akár 20 km/h-s sebességgel is képes haladni. A LEGO Csoport csehországi Kladnóban található gyárában készült építményen 26 LEGO tervező, mérnök és építő dolgozott. A modell szinte teljesen megegyezik egy valódi 2024 Mercedes-AMG Petronas Forma–1-es autó méretével, és olyan részleteket is tartalmaz, mint a szponzorlogók vagy az eredeti Pirelli gumik. Az autó működő motorral rendelkezik, George Russell és Andrea Kimi Antonelli vezették a 2025-ös Formula 1 Miami Nagydíj hivatalos pilótaparádéján. A különleges verseny után a LEGO Mercedes-AMG Petronas F1 autót megőrizték az eredeti, verseny utáni állapotában, és most először látható Magyarországon.
A Miami Nagydíj pilótaparádéja több szempontból is mérföldkő volt a LEGO Csoport számára: először fordult elő, hogy egyszerre több megépített és vezethető, életnagyságú LEGO autó vonult fel a versenypályán, amelyek mindegyike egy-egy F1-es istállót képvisel, és a csapatok pilótái vezették.
„A LEGO Csoportnál mindig keressük az új lehetőségeket arra, hogy hogyan tudjuk izgalmas módokon ötvözni a kreativitást és a mérnöki gondolkodást”
– mondta Oláh Péter, a LEGO Hungária marketingigazgatója.
„Ezzel a budapesti installációval valami különlegeset szerettünk volna nyújtani a hazai LEGO és Forma–1 rajongóknak – egy egyedi élményt, amely fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt.”
A 2025-ös Formula 1 Magyar Nagydíjat megelőzően július 25-27. között, illetve a versenyhétvégén augusztus 1-3. között különleges, ingyenes programokkal várják a látogatókat az Alleeban. Az érdeklődők megépíthetik saját versenyautójukat LEGO elemekből, majd az elkészült járgányokat egy rámpás versenypályán próbálhatják ki. A vezetés szerelmesei egy ügyességi pályán irányíthatják a kis méretű LEGO F1 versenyautókat, ahol pontosságra és finom mozdulatokra lesz szükség. A gyorsaságé lesz a főszerep a reflexjátéknál, ahol bárki próbára teheti a reakcióidejét – akárcsak egy igazi F1-es pilóta. Emellett egy mini kiállításon is megcsodálhatók lesznek a LEGO F1 készletek, ahol a LEGO® Speed Champions, LEGO® City, valamint a legkisebbeknek készült LEGO DUPLO sorozat darabjai is helyet kapnak.
A program ingyenes és mindenki számára elérhető július 25. és augusztus 5. között az Allee Bevásárlóközpont földszintjén. A rendezvény célja, hogy a 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíjhoz kapcsolódóan interaktív élményt nyújtson a LEGO rajongóknak és az autósport szerelmeseinek egyaránt.
A LEGO Csoport és a Forma–1 2025-ben indított partnersége egyedülálló módon ötvözi a kreatív építés élményét a Forma-1 iránti rajongással, valamint a családokhoz is közelebb hozza a sport izgalmas világát. Az együttműködés nemcsak az innovációt, a technológiát és a mérnöki gondolkodást népszerűsíti, hanem egyúttal inspirálja a fiatalabb generációt, és szórakoztató élményt nyújt minden korosztály számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Zöld2 hét ago
Újabb fontos mérföldkövek a Schneider Electric fenntarthatósági programjában
-
Ipar7 nap ago
AI-keresésekhez igazodó eszközt fejlesztettek Magyarországon
-
Okoseszközök2 hét ago
ZTE Watch K1 Pro: gyerekekre szabott okostechnológia – biztonság az iskolakezdéshez
-
Tippek2 hét ago
Nem beszélünk róla, pedig egyszer minden pár hálószobájába beköltözik
-
Gazdaság1 hét ago
Soha nem volt még ekkora a hitelkártya tartozás
-
Ipar2 hét ago
Már a könyvtárakat is karbonmentesítik a németek
-
Ipar2 hét ago
A SUSE-t a vezetők közé sorolták a többfelhős konténerplatformokról szóló, 2025. 3. negyedévi elemzői értékelésben
-
Gazdaság2 hét ago
Panelek újabb reneszánsza: a leggyorsabban értékesíthető lakástípus