Mozgásban
Tavasztól a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés is elérhető lesz az új BMW 7-es sorozatban
A 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés – amely lehetővé teszi, hogy utazás közben a vezető levegye kezeit a kormányról és átmenetileg az előtte álló út helyett másra koncentráljon – hamarosan elérhetővé válik az új BMW 7-es sorozatban. Az új BMW Personal Pilot L3 funkció képes teljes egészében átvenni a vezetés feladatát az előre meghatározott vezetési szituációkban, miközben folyamatosan vezérli az autó sebességét és tartja az elöl haladó jármű mögötti biztonságos követési távolságot, illetve az adott forgalmi sávot. Az új opció decembertől válik rendelhetővé az új BMW 7-es sorozathoz (kivéve a BMW i7 eDrive50 és a BMW i7 M70 xDrive modelleket)* és elsőként a 2024 márciusában gyártott modellekbe építik be.
Az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE – Society of Automotive Engineers) által 3-as szintűként meghatározott, nagymértékben automatizált járművezetést lehetővé tevő funkciót – amelyet úgy terveztek meg, hogy teljes egészében képes legyen átvenni a vezetés feladatát – a BMW kizárólag Németországban teszi elérhetővé, 6 000 eurós áron.
Az innovatív technológia lehetővé teszi, hogy a vezető a szalagkorláttal mindkét oldalt folyamatosan elválasztott autópálya-szakaszokon, 60 km/órás utazósebesség alatt az előtte álló út helyett másra figyeljen és más utastéri tevékenységet végezzen. A kiváltképp kifinomult szenzoroknak köszönhetően ráadásul ez az első olyan, nagymértékben automatizált járművezetést lehetővé tevő rendszer, amely sötétben is használható.
A BMW 7-es sorozat 3-as szintű funkcionalitásának bevezetésével a BMW Group az első olyan autógyártóvá emelkedik, amely modellpalettáján egyszerre kínálja fel ügyfeleinek a 2-es szintű, részben automatizált járművezetés azon továbbfejlesztett változatát, amely mentén a vezető leveheti kezeit a kormányról és azokat kényelmesen pihentetve utazhat, valamint a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetést. Az Autópálya Asszisztens (Highway Assistant) az új BMW 5-ös sorozatban kelti életre a 2-es szintű, részben automatizált járművezetés kiváltképp innovatív formáját. A csomag része a szemmozgással is aktiválható, aktív sávváltó asszisztens (Active Lane Change Assistant) is, amelyet elsősorban a hosszabbra nyúló utazásokhoz terveztek meg a mérnökök. 130 km/órás sebességig ráadásul az új BMW 5-ös sorozatban a távolságtartó és Stop & Go funkcióval dolgozó kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Control Assistant) is aktiválható, amely képes folyamatosan fenntartani az autó előtt haladó jármű mögött kijelölt távolságot és elvégezni a sávtartáshoz szükséges kormánymozdulatokat is, így a vezető kényelmes pozícióban pihentetheti karjait és maximálisan az autó körüli forgalmi szituációra koncentrálhat.
A legfőbb különbség az automatizált járművezetés 2-es szintje és 3-as szintje között, hogy a 2-es szintű, részben automatizált járművezetés esetén továbbra is a vezetőé minden felelősség, akinek még az Autópálya Asszisztens (Highway Assistant) használatakor is folyamatosan figyelnie kell az útra és minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy átvegye az autó irányítását. Ez utóbbit egy intelligens, figyelemfigyelő kamera monitorozza folyamatosan.
A 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetést lehetővé tevő BMW Personal Pilot L3 funkció aktiválását követően a vezető – 60 km/órás utazósebesség alatt – a BMW 7-es sorozat kormánya mögött ülve másodlagos utastéri tevékenységeket végezhet, így például e-maileket szerkeszthet, mélyebben elmerülhet egy-egy telefonbeszélgetésben és a központi kijelzőn megannyi digitális szolgáltatást, illetve streamelt videótartalmat élvezhet. Az új BMW Personal Pilot L3 funkció így ideális időtöltési lehetőségeket kínál az araszoló forgalmakban és a feltorlódó autópálya-szakaszokon.
A BMW Personal Pilot L3 funkció elérhetőségét a kormány mögötti kijelzőn felvillanó szimbólum jelzi. A technológia a kormányon elhelyezett gombbal aktiválható és deaktiválható. A funkció használata közben a vezetőnek minden pillanatban készen kell állnia arra, hogy átvegye az autó irányítását – ha az adott forgalmi szituáció megköveteli vagy a BMW Personal Pilot L3 funkció alkalmazását lehetővé tevő útszakasz a végéhez közeledik. A vezetőt vizuális és akusztikus jelzések is figyelmeztetik, hogy át kell vennie az autó irányítását. Ha a vezető nem reagál, az autó biztonságosan álló helyzetbe fékezi önmagát.
A fedélzeti navigációs rendszer precíz útvonalakat tartalmazó, élő HD térképe folyamatos összhangban dolgozik a rendkívül pontos GPS helymeghatározással és 360 fokos szenzorokkal biztosítja az autó közvetlen környezetének tökéletes feltérképezését, illetve folyamatos monitorozását. A folyamatos frissítéseknek köszönhetően az élő HD térkép minden pillanatban naprakész. Az új BMW 7-es sorozatban mindezt vadonatúj szoftvercsomag, nagyteljesítményű informatikai platform és a BMW Cloud 5G mobiltechnológiája támasztja alá. A BMW Personal Pilot L3 funkcióval felszerelt autók fedélzetén a kamerák mellett a legkorszerűbb ultrahangos szenzorok és radarok, valamint rendkívül érzékeny, háromdimenziós lidar szenzorok is dolgoznak, amelyek folyamatosan figyelik az autó közvetlen környezetét és az adott vezetési szituációt.
E technológiai csomag garantálja, hogy a BMW Personal Pilot L3 funkció sötétben is megbízhatóan dolgozzon. Ezen tulajdonságokat jelenleg egyik rivális autógyártó sem tudja felülmúlni. A 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés az utazás kényelmét és biztonságát egyaránt fokozza.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Öt csapat is Bridgestone abroncsokon száguld a „motorsport Le Mans-jának” számító FIM Endurance Világbajnokságon
A Bridgestone 2025-ben is csúcskategóriás Bridgestone BATTLAX motorkerékpár-abroncsokkal szereli fel csapatait a FIM Endurance World Championship (EWC) versenysorozatában.
A világ legnagyobb endurance, azaz hosszútávú motorversenyének idei szezonjában a vállalat immár öt csapat kizárólagos abroncspartnere lesz, köztük a BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM és a Kawasaki Webike Trickstar csapaté is.
A Bridgestone elkötelezetten támogatja a motorsportkultúrát világszerte, a professzionális versenysorozatoktól a helyi amatőr futamokig. A vállalat 2017 óta biztosítja csúcstechnológiás versenyabroncsait az EWC teljes szezonjára nevező csapatok számára, amelyek nagyfokú tapadást, tartósságot és kiváló kezelhetőséget kínálnak. A Bridgestone által támogatott Yoshimura SERT Motul csapat 2024-es bajnoki győzelme már zsinórban a negyedik, összesen pedig az ötödik alkalom, amikor Bridgestone abroncsokkal versenyző csapat nyerte az EWC-t. 2025-ben a vállalat a következő öt lelkes csapat kizárólagos partnere:
- F.C.C. TSR Honda France – Az első japán csapat, amely elnyerte az FIM Endurance Világbajnoki címet a 2017–2018-as szezonban. 2025-ben Alan Techer korábbi EWC-bajnok, a Supersport versenyeken kiemelkedő sebességéről ismert Corentin Perolari, valamint a feltörekvő japán tehetség, Taiga Hada alkotja a csapatot.
- YART YAMAHA Official EWC Team – Az osztrák központú csapat évek óta az endurance versenyek élmezőnyébe tartozik. 2025-ben Marvin Fritz és Karel Hanika, tapasztalt versenyzők mellett Jason O’Halloran, a British Superbike Championship mezőnyéből érkező újonc is csatlakozik a csapathoz.
- Yoshimura SERT Motul – A francia–japán együttműködésben működő csapat többszörös bajnokként vág neki a következő szezonnak. 2025-ben is Gregg Black, Étienne Masson és Dan Linfoot képviseli a csapatot, míg Cocoro Atsumi tartalékos versenyzőként áll készenlétben.
- BMW MOTORRAD WORLD ENDURANCE TEAM – A 2019 óta versenyző csapat gyorsan a bajnokság meghatározó szereplőjévé vált. 2025-ben Markus Reiterberger, Superbike-világbajnok Sylvain Guintoli, a dél-afrikai endurance specialista Steven Odendaal és az észt motoros, Hannes Soomer alkotja a csapatot.
- Kawasaki Webike Trickstar – A japán csapat az ázsiai motorsport egyik meghatározó szereplője, különösen az Asia Road Racing Championship és a Suzuka 8 órás versenyen. 2025-ben Christian Gamarino mellett az endurance versenyek tapasztalt pilótája, Mike Di Meglio, a többszörös Bol d’Or győztes Gregory Leblanc és a különböző motoros kategóriákban bizonyított Roman Ramos erősíti a csapatot.
„A Bridgestone mélyen elkötelezett a motorsportok iránt, az FIM Endurance Világbajnokság pedig az abroncsteljesítmény, a tartósság és az innováció legmagasabb szintű próbatétele”
– mondta el Nico Thuy, a Bridgestone EMEA motorkerékpár-részlegének igazgatója.
„Büszkék vagyunk rá, hogy 2025-ben tovább bővíthetjük támogatásunka. Három kiváló csapattal folytatjuk a meglévő együttműködést, további kettőt, a BMW-t és a Kawasakit pedig immár a Bridgestone családjában üdvözölhetjük. Hiszünk benne, hogy versenyabroncsaink ismét kulcsszerepet játszanak majd a kitartás és teljesítmény határainak feszegetésében.”
A Bridgestone számára a motorsport nem csupán kihívás, hanem egyben a kiválóságra való törekvés és a jövő innovációinak táptalaja is. A „Passion to Turn the World” üzenetük révén a vállalat az endurance versenyeket mozgó laboratóriumként kezeli, ahol extrém körülmények között tökéletesíti technológiáit, majd ezeket az újításokat a „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció mentén az utcai abroncsok fejlesztésébe is átülteti. A Bridgestone elkötelezett a fenntartható mobilitás támogatása mellett, miközben prémium márkáját tovább építi a motorsportok világában.
Extrém körülmények, maximális teljesítmény
A FIM EWC a versenyző és a gép végső próbatétele, a 8–24 órás versenyek óriási terhelést jelentenek a gumiabroncsoknak, és kivételes tartósságot követelnek meg.
Mivel a Bridgestone versenyabroncsok ilyen szélsőséges körülményeknek vannak kitéve, fejlett technológiával és anyagokkal tervezték őket, hogy maximális tapadást, kezelhetőséget és tartósságot biztosítsanak, lehetővé téve a csapatok számára, hogy a verseny teljes időtartama alatt a legjobb teljesítményt nyújtsák. A Bridgestone versenyabroncsokat úgy tervezték, hogy a különböző időjárási körülmények között is kiválóan megállják a helyüket, hogy a versenyzők magabiztosan feszegethessék határaikat.
2025-ös FIM EWC versenynaptár:
- 2025. április 19–20.: 24 Heures Motos, Le Mans, Franciaország
- 2025. június 7.: 8 Hours of Spa Motos, Circuit de Spa-Francorchamps, Belgium
- 2025. augusztus 3.: Suzuka 8 Hours, Suzuka versenypálya, Japán
- 2025. szeptember 20–21.: Bol d’Or, Circuit Paul Ricard, Franciaország
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A HERE 3D-ben térképezi fel Magyarországot
A HERE, a helyalapú felhőszolgáltató, júliustól rendkívül pontosan, 3D-ben térképezi fel Magyarország egy részét, hogy a világ legfejletteb térképét biztosítsa.
A HERE azzal kezdi, hogy a legújabb technikával felszerelt autókkal járják be az utakat, és nagy pontossággal rögzítik az útadatokat, így az útburkolati jeleket és a KRESZtáblákat egyaránt. Az egyértelműen azonosítható HERE autók 3D-ben is rögzítenek, valamint utcaszintű képeket hoznak létre a látványosságokról, az üzletekről, benzinkutakról és éttermekről.
Az információkat egy részletgazdag Magyarország-térképen fogják használni, melyet az önvezető autókhoz és egyéb fejlett szolgáltatásokhoz terveztek, amik növelik a közlekedésbiztonságot, enyhítik a forgalmi dugókat és megkönnyítik a városi navigációt.
A következő hetekben a HERE autói az ország összes fontosabb útját bejárják. A felmérés nem zavarja a rendes forgalom menetét.
A HERE elkötelezett a magánszféra tiszteletben tartása iránt. A rögzített képek csak az autóban tárolódnak, majd később, titkosított formában kerülnek át egy biztonságos tárhelyre. Ezután elkezdődik a feldolgozásuk az iparágban vezető szoftver és egy fejlett algoritmus segítségével. A képek csak az után lesznek elérhetőek, hogy az arcokat és rendszámokat elhomályosították.
Abban a ritka esetben, ha a képen látható személy vagy rendszám felismerhető maradt, bárki egyszerűen jelentheti ezt a HERE felé. Nézze meg az online képet, majd kattintson a térképen a “Report Image” linkre a bal alsó sarokban.
További információkért, kérjük, látogassa meg a https://here.com/en/drive-schedule weboldalt, ahol megtudhatja, hogy a HERE, hogyan óvja magánéletét.
A HERE-ről
A HERE Technologies, a helyalapú felhőszolgáltató, valós idejű navigációs szolgáltatást nyújt a hétköznapi emberek, a közlekedési eszközök, a vállalkozások és városok számára. A HERE mögött a vezető autóipari cégek konzorciuma áll. Ha szeretne rólunk többet megtudni, látogassa meg weboldalunkat: http://360.here.com.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! A cikkben partnerünk volt az instant.co.hu. Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Út a vadonba: igazi porfelhőt kavarnak a Hankook abroncsai
A 2025-ös FIA Rally Világbajnokság (WRC) harmadik fordulóját, a legendás Szafari Rally-t március 20. és 23. között rendezik meg a kenyai Naivasha és Nakuru megyék területén.
A prémium gumiabroncsokat gyártó Hankook a WRC hivatalos abroncsszállítójaként támogatja a világ legjobb rallycsapatait, akik ezen a hétvégén a WRC versenynaptár egyik legkeményebb megmérettetésével néznek szembe.
A végeláthatatlan, vadregényes tájakon zajló Szafari Rally híres arról, hogy a végsőkig próbára teszi mind a versenyzőket, mind a rallyautókat. A kimerítő sziklás utak, a mély homokrétegek, a perzselő hőség, a hirtelen esőzések és a vadon élő állatok kiszámíthatatlansága mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a verseny – közel 385 kilométeres versenytávval és 21 szakasszal – a kitartás, az irányítás és a teljesítmény igazi próbája legyen.
A Hankook a kenyai Szafari Rally-n a csapatokat az extrém terepre készült rallyabroncsával, a Dynapro R213-mal látja el. Az abroncsot kifejezetten úgy tervezték, hogy a burkolatlan útfelületeken is csillapítsa az ütéseket, miközben kiemelkedő élettartamot és tapadást biztosít extrém körülmények között is. Megerősített szerkezete ellenáll a vágásoknak és a defekteknek, míg az optimalizált tapadás és a precíz kezelhetőség a kiszámíthatatlan terepen is nagy magabiztosságot nyújt a pilótáknak. A rally extrém körülményeihez igazodva a Dynapro R213 két változatban érhető el: lágy és kemény gumikeverékben, biztosítva a legjobb teljesítményt a különböző utakon és hőmérsékleti viszonyok között.
A Hankook 2023 óta működik együtt az FIA-val és a résztvevő gyártókkal, így több mint 2000 kilométernyi valós körülmények közötti tesztelést végzett a nagy teljesítményű rallyabroncsok fejlesztése és minősítése érdekében. Ez az intenzív fejlesztési folyamat biztosítja, hogy a pilóták a Hankook prémium abroncstechnológiájára támaszkodhassanak a kenyai Szafari Rally zord körülményei között is.
A Rally Sweden-en szerzett győzelmüket követően a bajnoki tabellán jelenleg Elfyn Evans és navigátora, Scott Martin (Toyota GAZOO Racing World Rally Team) vezet 61 ponttal.
A Hankook a WRC mellett jelenleg mintegy 70 globális motorsporteseményre szállít versenyabroncsokat, és számos csapatot támogat. A versenyekről érkező adatok felhasználásával a vállalat folyamatosan fejleszti abroncstechnológiáját, és az így szerzett kulcsfontosságú ismereteket mind a nagy teljesítményű versenyabroncsok, mind a fogyasztói abroncsok fejlesztésében alkalmazza, biztosítva az iparágvezető minőséget és teljesítményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Ipar7 nap ago
Egyre népszerűbb az ADA P1 Meter – de nem csak a HMKE felhasználók körében
-
Okoseszközök2 hét ago
Április 7-től további Samsung készülékekre érkezik a One UI 7
-
Tippek2 hét ago
A hó végéig még elérhetők az ajándék LEGO utalványok a HONOR Magic7 széria mellé
-
Zöld2 hét ago
Elindult a munka a házikertekben
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung bemutatja az AI-vezérelt, összekapcsolt élet jövőjét
-
Zöld2 hét ago
A világ legfenntarthatóbb vállalatai közé került a Zyxel
-
Okoseszközök6 nap ago
A Sony bemutatja az új WF-C710N fülhallgatót
-
Mozgásban2 hét ago
Szoboszlai Futammal bővül az idei Vivicittá