Mozgásban

Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár

japán

A Toyota Century az 1967-es megjelenése óta a japán sofőrös közlekedés szimbóluma, a császári család és számos más előkelő személyiség autója.

A több, mint fél évszázados múltra visszatekintő modell idén történetében először SUV kivitelt kapott. Bár sziluettje nem hasonlít az eddigiekhez, az új autó olyan stílussal rendelkezik, amely nem hagy kétséget afelől, hogy egy vérbeli Century.

Az új Century megjelenését úgy tervezték meg, hogy az impozáns elegancia képét sugározza. Még ha profilja egyértelműen el is tér a korábbi szedánoktól, az autó megőrizte az összetéveszthetetlen Century stílust. Ez túlmutat a mindenütt megjelenő főnix emblémákon. Az új modell örökli a Century egymást követő generációi által kialakított hagyományt, a „Centurységet”, amely mindenben megmutatkozik, a vízszintes és függőleges vonalakra épülő, tekintélyt parancsoló kiállástól kezdve a karosszéria oldalain található kichomen megoldásig (A Heian-korszakban (794-1185) a magánélet védelmére emelt szobai válaszfalak és összecsukható paravánok oszlopain alkalmazott faragási technika).

Egy olyan új forma megalkotására törekedve, amely mégis megőrzi a Centurység hagyományait, Sonoda főmérnök és csapata számtalan tervvázlatot készített, míg az agyagmodellezők több időt töltöttek a külső formálásával, mint bármely más jármű esetében. Sonoda azt mondja, hogy az összes elem közül az autó arányai és az első hűtőrács tekintetében volt a legszigorúbb.

Különös figyelmet fordítottunk az arányokra, a hátsó üléstérre és a sziluettre összpontosítva, hogy egy sofőrös autóhoz illő, impozáns megjelenést mutassunk. Az első hűtőrács tervezését, akárcsak a szedán esetében, a japán építészetben megtalálható hagyományos Kumiko rácsszerkezet ihlette, amelyet egy új akril anyag alkalmazásával fejlesztettünk tovább. A tömör felső akril rész lefelé haladva méhsejtmintává alakul át, így olyan fokozatosságot érve el, amely a hűtőrácsnak mélységérzetet ad. Az általunk létrehozott dizájn a nézőpont helyzetétől és a távolságtól függően különböző kifejezéseket is mutat, megragadva a változó fényviszonyokat. Úgy gondolom, hogy ez a rács tökéletesen megtestesíti az öröklődés és az evolúció fogalmát.”

– meséli Sonoda.

Ahogy Sonoda elmondta, kezdetben úgy gondolta, hogy az akrilrács megvalósíthatatlan, mivel nehéz az anyagot ilyen bonyolult formába önteni. A csapat végül a vállalat egyik partnere, a Toyoda Gosei segítségével valósította meg ezt a megoldást. Az elülső hűtőrácshoz hasonlóan az új Century is tele van olyan funkciókkal, amelyeket a Toyotán belüli és kívüli gyártói együttműködések tettek lehetővé.

,,Az oldalsó oszlopok hegyes szögét, amely éles karaktert kölcsönöz nekik, szintén nem lehetett volna egy hagyományos présgéppel reprodukálni. A tervünket látva a présgyártó mérnökök egy próba-hiba eljárásba kezdtek, amelyet a Heian-korszak híres kardjának és nemzeti kincsnek nyilvánított Mikazuki Munechika részletei ihlettek. Végül sikerült megoldani ezt a kihívást egy olyan formázási módszer kidolgozásával, amely a bélyegzést és a lézeres megmunkálást kombinálja (ez volt az első alkalom, hogy egy tömeggyártású jármű esetében használták ezt a megoldást). Tervezés, gyártástechnológia, kézművesség –az új Century csak úgy vált lehetővé, hogy mindenki összefogott a fejlesztés során.”

avat be Sonoda.

toyota century

Aprólékosan kidolgozott be- és kiszállás

A legjobb példa arra, hogy a másik főmérnök, Tanaka és Sonoda fejlesztőcsapata hogyan adott új értéket a Centurynak az evolúció révén, a tágas és funkcionális hátsó üléstér, amely megfelel a mai VIP felhasználók változó igényeinek, akik a kisbuszokat részesítik előnyben személyautóként. A hátsó ülések kialakításához Tanaka megvizsgálta, hogy pontosan mit értékelnek az ilyen felhasználók a kisbuszok által kínált térben.

,,A belmagasságtól a lábtérig a hátsó üléseket olyan tágassá tettük, mint amilyen a kisbuszoké. Ami a funkcionalitást illeti, a két független hátsó ülés elektromos lábtámasszal rendelkezik, és akár 53 fokban is dönthető anélkül, hogy előre kellene csúszni. Ugyanakkor az ülést előre is lehet tolni a teljes hátradőléshez, hasonlóan a repülők első osztályú foteljaiig. Az első utasülés úgy van beállítva, hogy tovább csúsztatható előre, hogy a bal hátsó ülésen még nagyobb lábteret biztosítson. Az ülések kifejlesztésekor a csapat nagyfokú párnázottságra törekedett, miközben jó tartástámogatást biztosít. Az ideális üléskényelem elérése érdekében tízszer annyi prototípust készítettek, mint egy hagyományos jármű esetében. (…) Vannak hasonló profilú autók, de szerintem az új Centuryt az különbözteti meg a többitől, ahogyan a belső tér a funkcióval ötvözi a teret. Ez volt a szándékunk, amikor egy sofőrös autót akartunk építeni, de úgy vélem, ezt a Toyota tervezési megközelítése tette lehetővé, amely minden tizedmilliméterből a legtöbbet hozza ki (…) A hátsó ülések közötti kartámasz (középkonzol) egy 13 colos számítógép számára is elég nagy helyet ad. A hátsó ablakok és a hátsó kisablakok fényszabályozó funkcióval ellátott sötétített üveget alkalmaznak, amely egy gombnyomással homályossá változik. Ez nyugodt teret teremt azáltal, hogy beengedi a lágy természetes fényt, miközben a külvilágtól elszigetel. Mint már említettük, a mai VIP ügyfelek útközben is szeretnének dolgozni, vagy pihenni és feltöltődni a következő üzleti találkozójuk előtt. Olyan tágasságra és funkcionalitásra törekedtünk, amely mindkét igényt kielégíti, akár mobil irodaként, akár értékes pihenőhelyként. Tekintettel arra, hogy a hátsó ülések szolgálnak a hátsó utasok és az autó közötti kapcsolódási pontként, mindenekelőtt ezt a teret szerettük volna kényelmessé tenni. A fejlesztés során minden apró részletre gondosan ügyeltünk, miközben új technológiákat és ötleteket építettünk be.”

– meséli Tanaka.

Ami a járműbe való be- és kiszállást illeti, a főmérnök és az igazgató elmondása szerint aprólékosan ügyeltek a kecses mozdulatok biztosítására. Általában úgy gondolják, hogy a kisbuszok könnyebb beszállást biztosítanak, mivel a szedánokhoz képest magasabb üléspozícióval rendelkeznek. A valóságban azonban a második üléssor viszonylag hátul helyezkedik el, így az utasoknak le kell hajolniuk, amikor be- vagy kiszállnak a járműbe.

,,Az új Century esetében ügyeltünk arra, hogy a felépítés és a formatervezés lehetővé tegye a kecses, elegáns mozgást a járműbe való be- és kiszálláskor, ahogyan az a közélet neves személyiségeihez illik. Ezt úgy értük el, hogy mindent többször teszteltünk, beleértve a szélesre nyíló ajtókat, a nyílások nagyvonalú magasságát, az ülések és a markolatok elhelyezését, az utastér padlójának lendületét, valamint a könnyebb beszállást biztosító elektromos lépcsők magasságát és szélességét.”

– osztotta meg Sonoda.

A női munkatársakat is bevontuk a tervezési folyamatba, hogy a kimonót vagy magas sarkú cipőt viselő nők is méltóságteljesen szállhassanak be és ki.”

– egészíti ki Tanaka.

Hagyományos japán esztétika minden részletében

A tágas, funkcionális belső térben mindenütt a hagyományos japán esztétika érvényesül, amelyet a képzett kézművesek szakértő munkája kelt életre. Ez a Century korábbi generációitól átörökített kulcsfontosságú szempont. Ennek egyik példája az ülések és az ajtópanelek hímzése. A suga-nui egy hagyományos japán kézimunka-technika, amelyet arra használnak, hogy a kimonókon és más textíliákon lévő mintáknak fényt és mélységet adjanak. A legújabb században a suga-nui szolgált referenciaként az új öltési és fonaltechnikák kifejlesztéséhez. Az eredmény egy egyszerű, mégis gazdag textúrájú megoldás, amely semmihez sem hasonlítható, ami korábban létezett.

,,A belső tér kialakításánál a célunk a fényűző egyszerűség volt, amely egyszerre szép és örömteli.A hímzéssel kapcsolatban is eléggé válogatósak voltunk. Ha például jobban megnézzük, láthatunk egy mögöttes rombuszmintát, amely a hosszú életet és a szerencsétlenségtől való védelmet jelenti. Ezt a kivitelezést a kedvezőnek tartott nyílvesszőtollak formája ihlette. Ez több mint pusztán dekoráció, hiszen a Century egyedi üzenetét is megtestesíti.”

– avat be Sonoda.

,,Ezek a panelek a zongorákhoz használt fadeszkákból készültek, amelyek alatt egy alumíniumlemez található. A csíkokat lézervágással hoztuk létre, hogy láthatóvá váljon a fém. A két különböző anyag, a természetes fa és az alumínium összefonódásával kialakuló gyönyörű minta a fény szögétől függően finoman változik. Ezt úgy értük el, hogy a zongorakészítés során kiforrott kézműves mesterségbeli tudást a fejlett lézeres gyártási technikákkal kombináltuk.”

teszi hozzá Sonoda.

,,Hálásak vagyunk a Yamahának, amiért osztozik a Century monozukuri víziójában, amely a japán kézművességen keresztül minőségi termékeket hoz létre.”

– árulja el Sonoda.

toyota century japán

Formát adva a „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” kifejezésnek

A Century hagyományaihoz híven a Tanaka büszke arra, hogy minden rendelkezésre álló technológiát felhasznál, hogy a sofőrös autókhoz méltó csendes és kényelmes utazást biztosítson. Vegyük például a karosszériaszerkezetet. Az integrált utas- és raktérrel, valamint nagy csomagtérnyílással rendelkező kisbuszokat, SUV modelleket és más ferdehátú felépítésű járműveket általában hátrébb sorolják a menetkomfort és a csendesség tekintetében, mint a szedánokat.

Ennek oka, hogy nehezebb elérni a karosszéria merevségét (szilárdságát) –  mely alapvető fontosságú a menetkomfort és a vezetési élmény szempontjából –, valamint a gumiabroncsok által keltett zajok kizárását.

„Bár az új Century ferdehátúnak tűnik, szerkezetileg a karosszéria valójában közel áll egy szedánéhoz, a belső üveg- és vázszerkezet a hátsó ülések és a raktér közötti elválasztóként szolgál. Ez merevebb karosszériát eredményez, ami csendesebb és egyenletesebb utazást eredményez. A belső üvegezés az útfelületről és a raktérből beszivárgó zajokat is minimalizálja. Azt sem akartuk, hogy a VIP utasok ugyanabban a térben utazzanak, mint a csomagjaik, illetve hogy a csomagok be- és kirakodása ne befolyásolja a belső hőmérsékletet. Ebben az értelemben a válaszfal elengedhetetlen volt ahhoz, hogy ez az autó a Century nevet viselje.”

– fogalmaz Tanaka.

Mint Tanaka elmondta, a szedán stílusú karosszéria nagyfokú merevsége szintén döntő fontosságú volt Akio Toyoda elnök (akkori elnök) tanácsának megvalósításában, miszerint „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” legyen a cél.

„Ezzel az erős karosszériával, mint alappal, egy kiemelkedő teljesítményű autót hoztunk létre, beleértve a kifinomult felfüggesztést és a dinamikus PHEV erőforrást. Az autót nagyon élvezetes vezetni, és főmérnökként biztos vagyok benne, hogy a tulajdonosok nagy élvezettel fognak a volán mögé ülni.”

– árulja el Tanaka.

„Ehhez a középbarna belső színpalettához például a kormánykerék is illeszkedik. Ez csak egy példa arra, hogyan törekedtünk arra, hogy a tervezés során azon tulajdonosok igényeit is kielégítsük, akik vezetik is majd az autót.”

– mondja Sonoda.

Hála mindenkinek

Most, hogy az új Century fejlesztése már a hátuk mögött van, Tanaka és Sonoda egyaránt azt mondják, hogy csak hálával tartoznak mindenkinek, aki a projektben dolgozott, beleértve a külső partnereket is.

„A Century megalkotása azt jelenti, hogy nem kell kompromisszumokat kötni. Ennek megalkotása pedig nehéz kihívásokkal jár. Korábban Sonoda említette, hogy a gyártástechnológiai oldalról érkező ötletek lehetővé tették néhány ambiciózus terv megvalósítását, mint például az A-oszlopokon lévő karaktervonal és az akril hűtőrács. Ebben a projektben sok ilyen eset volt. A Toyota „emberközpontú” filozófiájának részeként úgy gondoljuk, hogy egy autó általános vonzerejét nagyban meghatározza, hogy minden résztvevő mennyire veszi figyelembe az ügyfelet, és mennyire járul hozzá képességeivel a fejlesztési folyamathoz. Ezért szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki az új Centuryn dolgozott.”

– fogalmaz Tanaka.

„A múltban sok határvonal húzódott a fejlesztéssel, tervezéssel és gyártással foglalkozó részlegek között. Ma már ezek a falak nem léteznek. Ez a projekt ráébresztett arra, hogy egyesít bennünket a közös vágy, hogy közösen hozzunk létre valami igazán nagyszerűt.”

– teszi hozzá Sonoda.

Akio Toyota, a Toyota igazgatótanácsának elnöke már ügyvezető elnökként is arra ösztönözte kollégáit, hogy egyre jobb autókat készítsenek. Ha az új Century fejlesztése valamit is jelez, ezek az egyszerű szavak megragadták az autó megalkotásában résztvevők fantáziáját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Ikonikus alpesi hütte és drótkötélpálya kapott Siemens-technológiát

Főszerepben a megbízhatóság és a fenntarthatóság.

Az Alpok egyik legmagasabb és legismertebb, 4478 méteres Matterhorn-hegyéről híres Zermatt városa Svájc egyik legnépszerűbb turisztikai célpontja, 2023-ban mintegy 2,5 millió vendégéjszakát regisztráltak itt. A térségben összesen 38 olyan hegycsúcs található, ami 4 ezer méternél is magasabb, ráadásul a város távoli fekvése és zord terepviszonyai miatt sajátos kihívásokkal néznek szembe a helyiek. Ezek közé tartoznak a szélsőséges időjárási körülmények, a lavinák, a nagy magasságkülönbségek, az oxigénhiányos levegő és a meredek terep is, ami mind megnehezíti egy megbízható és fenntartható infrastruktúra kiépítését, valamint különösen fontossá teszi az innovatív megoldások alkalmazását.

Monte Rosa Hütte

A 2883 méteren található, modern, high-tech kinézetű Monte Rosa Hütte Svájc egyik legikonikusabb menedékháza, ami 2010-ben nyitott újra, és nagyrészt autonóm módon működik, energiaigényét tekintve főként önellátó. Ehhez korábban 8,6 tonna ólomakkumulátort használtak, amelyek energiaáramlását online figyelték, és ez alapján 2021-ben a csere mellett döntöttek: azóta 2,7 tonna lítiumakkumulátor látja el ezt a funkciót.

Az újranyitáskor a hüttét Siemens épületautomatizációs megoldásokkal is felszerelték. A Desigo CC átfogó épületfelügyeleti platform segítségével az összes rendszer, – például a hűtési-, fűtési-, és szellőztetési- (HVAC), az árnyékoló-, a világítási-, az áramellátási-, a tűzvédelmi-, illetve a biztonsági rendszerek – egyszerre kezelhető. Az üzemeltető így gyorsan áttekintheti a legfontosabb berendezések értékeit, ellenőrizheti a kulcsfontosságú helyiségeket, és elháríthatja az esetleges problémákat.

2024-ben pedig ez a rendszer is megújult; a legújabb platformot, a Siemens Building X-et alkalmazták. Ezzel a skálázható megoldással digitalizálhatóvá vált az épület üzemeltetése, irányítása és optimalizálása, ami nagyobb teljesítményt és hatékonyabb energiafelhasználást, azaz fenntarthatóbb működést biztosít a hüttének.

Drótkötélpályás felvonó a gleccserparadicsomban

Európa legmagasabban fekvő drótkötélpályás felvonó állomása is a Matterhorn szikláin, 3883 méteren található. Ez is része az összesen 54 felvonó szakaszból és 360 kilométeres drótkötél-pályából álló rendszernek, ami lenyűgöző a kilátást biztosít az egész évben havas csúcsokra, az alacsonyabb részeken pedig nyáron 400 kilométernyi kalandos kerékpár- és túraútvonal várja a látogatókat.

A hegyvidéki terep azonban erős követelményeket támaszt az infrastruktúra kialakításához. A felvonókat üzemeltető Zermatt Bergbahnen AG partnereként a Siemens biztosítja a kisfeszültségű áramellátás zökkenőmentességét, valamint a korszerű vezérlési megoldásokat. Ezek segítségével a rendszer transzparens módon nyomon követhető, és az egész infrastruktúra energiagazdálkodása áttekinthető, közvetlenül a vezérlőegységeknél, egy kijelző (HMI) vagy SCADA-megjelenítő használatával. A szabvány interfészeknek köszönhetően pedig számos gyártó alrendszerei és berendezései integrálhatóak a vezérlés alá, ezzel is megkönnyítve az üzemeltetők munkáját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Kékszalag: nyomkövető rendszert fejlesztett a Széchenyi István Egyetem a vitorlásszövetséggel és a Telekommal partnerségben

kékszalag

Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj vitorlásversenyen idén először minden hajót nyomkövető eszközzel látnak el, amelyet a hozzá tartozó online alkalmazással együtt a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja a Magyar Telekommal közösen, a Magyar Vitorlásszövetséggel együttműködésben fejlesztett.

Az újítás segítségével folyamatosan figyelhető a versenyzők haladása, emellett a rendszer háttértámogatást nyújt a szervezőknek.

Július 18-án rajtol az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amelyet 1934 óta rendeznek meg. A Balaton-kerülő versenyre idén több mint 500 hajót vár a Magyar Vitorlásszövetség. Az előző év újításaként a Magyar Telekom online élőben közvetítette az eseményt, amit idén a Széchenyi István Egyetem partnersége még magasabb szintre emel majd. Az intézmény Digitális Fejlesztési Központja a Telekommal közösen olyan rendszert fejlesztett, amellyel minden induló hajó haladása pontosan figyelhető. Ezt egy tenyérnyi méretű eszköz teszi lehetővé, ami rendszeres időközönként műholdas nyomkövető technológiát alkalmazva kiszámolja pozícióját, majd az adatokat mobilkommunikációs technológia segítségével továbbítja a webes alkalmazás oldalára.

„Maga az eszköz három fő részből áll: tokból, akkumulátorból és nyomtatott áramkörből. Utóbbi tartalmazza a GPS- és a kommunikációs modulokat, amelyek segítségével a műholdas jelekből kinyert pozícióadatokat a Telekom hálózatán keresztül beküldi az online rendszerünkbe. Így tudjuk megállapítani, hogy az adott hajó éppen hol tartózkodik, és milyen sebességgel megy”

– foglalta össze Lukács Balázs, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának infokommunikációs technológiai (IKT) fejlesztési vezetője.

A központ munkatársai online elérhető alkalmazást készítettek, amelynek segítségével az érdeklődők élőben láthatják a verseny állását, visszanézhetik a részidőket, sőt akár kedvenc csapatot is beállíthatnak maguknak. A nyomkövető rendszer azonban nemcsak a szurkolóknak, hanem a Kékszalag lebonyolítóinak is hatalmas segítség, hiszen a versenyirányítás megbízható adatokat kap a mintegy félezer induló tartózkodási helyéről és mért idejéről. A GPS-eszköz által begyűjtött adatok az élő közvetítés során is többletinformációt nyújtanak a versenyt figyelőknek.

„A Magyar Vitorlásszövetséggel szoros együttműködésben dolgoztunk, odafigyelve a sportágspecifikus kérésekre és az egyedi igényekre. Stabil rendszert fejlesztettünk a Kékszalag versenyre, amelyhez biztosítjuk az eszközöket és a felhasználóbarát internetes felületet”

– részletezte a projektet vezető Lukács Balázs. Hozzátette: elsődleges céljuk a nézői élmény fokozása és a versenyben előforduló, nehezen eldönthető helyzetek esetén döntéstámogatás biztosítása a szervezőknek.  

„A főpróba a július 13-i Fehér Szalag versenyen jól sikerült, és bízunk abban, hogy a Kékszalagon is tökéletesen működik majd a rendszer – mondta Lukács Balázs. – A nagydíjat követően értékeljük majd a tapasztalatokat, és ha szükséges, tovább optimalizáljuk a fejlesztést. A célunk az, hogy a jövőben is szoros kapcsolatot ápoljunk a Magyar Vitorlásszövetséggel és a Telekommal, és később akár nemzetközi versenyeken is mi biztosítsuk a nyomkövetést.”


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Belső égésű, hibrid vagy elektromos?

Amire a céges autók vásárlásakor érdemes figyelni.

Új autó vásárlásánál egyre hangsúlyosabb kérdésként jelenik meg a meghajtás típusa mind vállalatok, mind magánszemélyek részéről. Bár 25,8% piaci részesedéssel a benzines autók még vezetnek, a hagyományos dízel és benzines motorok együttes aránya 83%-ról 50%-ra esett vissza 3 év alatt. Második helyen 25%-kal a hibrid-elektromos, harmadik helyen 14,6%-kal az elektromos autók állnak. Ezek az adatok a teljes autópiacra vonatkoznak, de érdekes megvizsgálni, mi történik a vállalati autóbeszerzésekkel, ott milyen alapelvek érvényesülnek, kik és mi alapján döntenek, a költséghatékonyság vagy a fenntarthatósági szempontok erősebbek, illetve egyáltalán kell-e választani a kettő között. A témáról Bacsó Ádámmal, az AVON európai indirekt beszerzési vezetőjével beszélgettünk.

Az ACEA (Európai Autógyártók Szövetség) publikált statisztikái alapján 2023 teljes évet nézve a benzines motorok 35,3%-kal megtartották vezető pozíciójukat, a második helyre a full-hibrid technológia kúszott fel 25,8%-os piaci részesedéssel. A tisztán elektromos autók a harmadik legnépszerűbb választási lehetőségnek bizonyultak 14,6%-al, megelőzve a dízel motorok részarányát. Ugyanezt a periódust vizsgálva Magyarországon a full-hibrid technológia első helyezett, második a benzin, harmadik helyen a dízel motorok álltak.

A fenti rangsorban feltehetően nagy szerepet játszik az is, hogy egyre több vállalat vizsgálja át autóflottáját, és tér át környezetbarátabb technológia használatára. Ez egyrészt megfelel a nagyvállalatok ESG vállalásainak is, másrészt az óriási mennyiségű piaci és gyártói információ elemzése után olyan megoldást is találnak, amely költségek szempontjából hosszú távon kedvezőbbek lehetnek.

„Emögött a tendencia mögött két tényező állhat: van-e alternatíva a környezetbarátabb technológia irányába és az milyen teljes költségmutatóval érhető el. Az elmozdulás nagyvállalatok részéről nem is alapvetően a szándék, hiszen az már jó ideje megvan, hanem az említett két paraméter együttállásának köszönhető”

– mondta el Bacsó Ádám, majd hozzátette:

„Az AVON két évvel ezelőtt készített egy globális  autópiaci elemzést. Megvizsgáltuk többek között a piaci tendenciákat, tárgyalásokat folytattunk importőrökkel és flottakezelőkkel, figyelembe vettük ajánlásaikat. Mindemellett átnéztük az autóflottánk károsanyag kibocsátását, a használati szokásokat, a kapcsolódó költségeket, valamint a megújuló energia kapcsán annak elérhetőségét és árát is.  Annak ellenére, hogy vállalatunk relatíve nem nagy autóflottával rendelkezik – Európában kb. 700, Magyarországon mintegy 60 autót használunk – készült el egy ajánlás és új globális belső szabályzat. Célunk, hogy 2025-re 30%-kal, 2030-ra 50%-kal csökkentsük CO2 kibocsátásunkat autóflottánk terén. A rendelkezésre álló adatok áttekintése, a globális és lokális piacfelmérés után, mi a full hibrid technológia mellett tettük le a voksunkat, és elkészítettünk egy javaslatot a lízing konstrukciókra is.”

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vállalat nem egy márka vagy ár szerinti limit mellett dönt, hanem a full-hibrid meghajtású modelleken belül határoz meg szegmensenkénti konkrét modell és motorajánlásokat, melyekből választhat az adott országban a céges autókért felelős kolléga, illetve végfelhasználó.

A szakember szerint talán itt van a legnagyobb különbség a magánszemély és vállalati autóvásárlás között. A magánemberek vagy kisebb cégek vezetői sok esetben vételi ár, akciók alapján választanak, vagy emocionálisabb alapon döntenek, sok esetben lojálisak egy márkához.  Ha a vállalatnál van olyan beszerző munkatárs, aki időt, energiát fektet a lehetőségek elemzésébe, a javaslat megalkotásába, akkor a választás optimalizálható egy racionális szempontrendszer mentén, ahol a fenntarthatósági elvek éppúgy érvényesülnek, mint az autó teljes élettartamára – vagy legalábbis a céges használat idejére – vonatkozó költséghatékonyság. Természetesen ismerni kell a saját adottságokat és felhasználói szokásokat is: hiába szeretne például egy cég elektromos autóflottát, ha a vállalati parkolóban nincs kiépítve a töltésére alkalmas hálózat, vagy a dolgozók otthon nem tudják tölteni az autókat, illetve elszámolni annak költségét.

„Az autópiac hihetetlen gyorsasággal fejlődik, így ezeket a javaslatokat bizonyos időszakonként felül kell vizsgálni. Érdemes minden év januárjában frissíteni a szegmensenkénti modellajánlásokat, 4-5 évente pedig akár komplex kutatást elvégezni. Egyetértek azokkal a szakemberekkel, akik szerint a következő nagy ugrás akkor lesz, amikor az elektromos autók hatótávja meghaladja a benzines autókét”

– mondta el a beszerzési szakember, majd hozzáfűzte:

„Nyilván akkor az AVON-nál is újabb komoly átvilágítás következik mind kínálat mind pedig a munkavállalói igények szempontjából keresve a leghatékonyabb motorválasztási mixet. Azt valószínűsítem, hogy ekkorra valósul meg a költséghatékonyság és fenntarthatóság újabb szintje, ahol még jobban tudunk majd az egyéni felhasználói szokásokhoz alkalmazkodni.”

A szakember szerint a vállalati szektornak nagy szerepe van a lakosság edukációjában is. A vállalati jó gyakorlatot szívesen viszi haza a munkatárs, ha cégen belül fontos a fenntarthatóság, akkor otthon is jobban odafigyel rá. Ha a dolgozó megtapasztalja egy-egy új technológia előnyeit és tudatában van, hogy ezzel a környezetet is kevésbé terheli, akkor később saját autó vásárlásakor ez is fontos szemponttá válik.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss