Mozgásban
Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár
A Toyota Century az 1967-es megjelenése óta a japán sofőrös közlekedés szimbóluma, a császári család és számos más előkelő személyiség autója.
A több, mint fél évszázados múltra visszatekintő modell idén történetében először SUV kivitelt kapott. Bár sziluettje nem hasonlít az eddigiekhez, az új autó olyan stílussal rendelkezik, amely nem hagy kétséget afelől, hogy egy vérbeli Century.
Az új Century megjelenését úgy tervezték meg, hogy az impozáns elegancia képét sugározza. Még ha profilja egyértelműen el is tér a korábbi szedánoktól, az autó megőrizte az összetéveszthetetlen Century stílust. Ez túlmutat a mindenütt megjelenő főnix emblémákon. Az új modell örökli a Century egymást követő generációi által kialakított hagyományt, a „Centurységet”, amely mindenben megmutatkozik, a vízszintes és függőleges vonalakra épülő, tekintélyt parancsoló kiállástól kezdve a karosszéria oldalain található kichomen megoldásig (A Heian-korszakban (794-1185) a magánélet védelmére emelt szobai válaszfalak és összecsukható paravánok oszlopain alkalmazott faragási technika).
Egy olyan új forma megalkotására törekedve, amely mégis megőrzi a Centurység hagyományait, Sonoda főmérnök és csapata számtalan tervvázlatot készített, míg az agyagmodellezők több időt töltöttek a külső formálásával, mint bármely más jármű esetében. Sonoda azt mondja, hogy az összes elem közül az autó arányai és az első hűtőrács tekintetében volt a legszigorúbb.
„Különös figyelmet fordítottunk az arányokra, a hátsó üléstérre és a sziluettre összpontosítva, hogy egy sofőrös autóhoz illő, impozáns megjelenést mutassunk. Az első hűtőrács tervezését, akárcsak a szedán esetében, a japán építészetben megtalálható hagyományos Kumiko rácsszerkezet ihlette, amelyet egy új akril anyag alkalmazásával fejlesztettünk tovább. A tömör felső akril rész lefelé haladva méhsejtmintává alakul át, így olyan fokozatosságot érve el, amely a hűtőrácsnak mélységérzetet ad. Az általunk létrehozott dizájn a nézőpont helyzetétől és a távolságtól függően különböző kifejezéseket is mutat, megragadva a változó fényviszonyokat. Úgy gondolom, hogy ez a rács tökéletesen megtestesíti az öröklődés és az evolúció fogalmát.”
– meséli Sonoda.
Ahogy Sonoda elmondta, kezdetben úgy gondolta, hogy az akrilrács megvalósíthatatlan, mivel nehéz az anyagot ilyen bonyolult formába önteni. A csapat végül a vállalat egyik partnere, a Toyoda Gosei segítségével valósította meg ezt a megoldást. Az elülső hűtőrácshoz hasonlóan az új Century is tele van olyan funkciókkal, amelyeket a Toyotán belüli és kívüli gyártói együttműködések tettek lehetővé.
,,Az oldalsó oszlopok hegyes szögét, amely éles karaktert kölcsönöz nekik, szintén nem lehetett volna egy hagyományos présgéppel reprodukálni. A tervünket látva a présgyártó mérnökök egy próba-hiba eljárásba kezdtek, amelyet a Heian-korszak híres kardjának és nemzeti kincsnek nyilvánított Mikazuki Munechika részletei ihlettek. Végül sikerült megoldani ezt a kihívást egy olyan formázási módszer kidolgozásával, amely a bélyegzést és a lézeres megmunkálást kombinálja (ez volt az első alkalom, hogy egy tömeggyártású jármű esetében használták ezt a megoldást). Tervezés, gyártástechnológia, kézművesség –az új Century csak úgy vált lehetővé, hogy mindenki összefogott a fejlesztés során.”
– avat be Sonoda.
Aprólékosan kidolgozott be- és kiszállás
A legjobb példa arra, hogy a másik főmérnök, Tanaka és Sonoda fejlesztőcsapata hogyan adott új értéket a Centurynak az evolúció révén, a tágas és funkcionális hátsó üléstér, amely megfelel a mai VIP felhasználók változó igényeinek, akik a kisbuszokat részesítik előnyben személyautóként. A hátsó ülések kialakításához Tanaka megvizsgálta, hogy pontosan mit értékelnek az ilyen felhasználók a kisbuszok által kínált térben.
,,A belmagasságtól a lábtérig a hátsó üléseket olyan tágassá tettük, mint amilyen a kisbuszoké. Ami a funkcionalitást illeti, a két független hátsó ülés elektromos lábtámasszal rendelkezik, és akár 53 fokban is dönthető anélkül, hogy előre kellene csúszni. Ugyanakkor az ülést előre is lehet tolni a teljes hátradőléshez, hasonlóan a repülők első osztályú foteljaiig. Az első utasülés úgy van beállítva, hogy tovább csúsztatható előre, hogy a bal hátsó ülésen még nagyobb lábteret biztosítson. Az ülések kifejlesztésekor a csapat nagyfokú párnázottságra törekedett, miközben jó tartástámogatást biztosít. Az ideális üléskényelem elérése érdekében tízszer annyi prototípust készítettek, mint egy hagyományos jármű esetében. (…) Vannak hasonló profilú autók, de szerintem az új Centuryt az különbözteti meg a többitől, ahogyan a belső tér a funkcióval ötvözi a teret. Ez volt a szándékunk, amikor egy sofőrös autót akartunk építeni, de úgy vélem, ezt a Toyota tervezési megközelítése tette lehetővé, amely minden tizedmilliméterből a legtöbbet hozza ki (…) A hátsó ülések közötti kartámasz (középkonzol) egy 13 colos számítógép számára is elég nagy helyet ad. A hátsó ablakok és a hátsó kisablakok fényszabályozó funkcióval ellátott sötétített üveget alkalmaznak, amely egy gombnyomással homályossá változik. Ez nyugodt teret teremt azáltal, hogy beengedi a lágy természetes fényt, miközben a külvilágtól elszigetel. Mint már említettük, a mai VIP ügyfelek útközben is szeretnének dolgozni, vagy pihenni és feltöltődni a következő üzleti találkozójuk előtt. Olyan tágasságra és funkcionalitásra törekedtünk, amely mindkét igényt kielégíti, akár mobil irodaként, akár értékes pihenőhelyként. Tekintettel arra, hogy a hátsó ülések szolgálnak a hátsó utasok és az autó közötti kapcsolódási pontként, mindenekelőtt ezt a teret szerettük volna kényelmessé tenni. A fejlesztés során minden apró részletre gondosan ügyeltünk, miközben új technológiákat és ötleteket építettünk be.”
– meséli Tanaka.
Ami a járműbe való be- és kiszállást illeti, a főmérnök és az igazgató elmondása szerint aprólékosan ügyeltek a kecses mozdulatok biztosítására. Általában úgy gondolják, hogy a kisbuszok könnyebb beszállást biztosítanak, mivel a szedánokhoz képest magasabb üléspozícióval rendelkeznek. A valóságban azonban a második üléssor viszonylag hátul helyezkedik el, így az utasoknak le kell hajolniuk, amikor be- vagy kiszállnak a járműbe.
,,Az új Century esetében ügyeltünk arra, hogy a felépítés és a formatervezés lehetővé tegye a kecses, elegáns mozgást a járműbe való be- és kiszálláskor, ahogyan az a közélet neves személyiségeihez illik. Ezt úgy értük el, hogy mindent többször teszteltünk, beleértve a szélesre nyíló ajtókat, a nyílások nagyvonalú magasságát, az ülések és a markolatok elhelyezését, az utastér padlójának lendületét, valamint a könnyebb beszállást biztosító elektromos lépcsők magasságát és szélességét.”
– osztotta meg Sonoda.
„A női munkatársakat is bevontuk a tervezési folyamatba, hogy a kimonót vagy magas sarkú cipőt viselő nők is méltóságteljesen szállhassanak be és ki.”
– egészíti ki Tanaka.
Hagyományos japán esztétika minden részletében
A tágas, funkcionális belső térben mindenütt a hagyományos japán esztétika érvényesül, amelyet a képzett kézművesek szakértő munkája kelt életre. Ez a Century korábbi generációitól átörökített kulcsfontosságú szempont. Ennek egyik példája az ülések és az ajtópanelek hímzése. A suga-nui egy hagyományos japán kézimunka-technika, amelyet arra használnak, hogy a kimonókon és más textíliákon lévő mintáknak fényt és mélységet adjanak. A legújabb században a suga-nui szolgált referenciaként az új öltési és fonaltechnikák kifejlesztéséhez. Az eredmény egy egyszerű, mégis gazdag textúrájú megoldás, amely semmihez sem hasonlítható, ami korábban létezett.
,,A belső tér kialakításánál a célunk a fényűző egyszerűség volt, amely egyszerre szép és örömteli.A hímzéssel kapcsolatban is eléggé válogatósak voltunk. Ha például jobban megnézzük, láthatunk egy mögöttes rombuszmintát, amely a hosszú életet és a szerencsétlenségtől való védelmet jelenti. Ezt a kivitelezést a kedvezőnek tartott nyílvesszőtollak formája ihlette. Ez több mint pusztán dekoráció, hiszen a Century egyedi üzenetét is megtestesíti.”
– avat be Sonoda.
,,Ezek a panelek a zongorákhoz használt fadeszkákból készültek, amelyek alatt egy alumíniumlemez található. A csíkokat lézervágással hoztuk létre, hogy láthatóvá váljon a fém. A két különböző anyag, a természetes fa és az alumínium összefonódásával kialakuló gyönyörű minta a fény szögétől függően finoman változik. Ezt úgy értük el, hogy a zongorakészítés során kiforrott kézműves mesterségbeli tudást a fejlett lézeres gyártási technikákkal kombináltuk.”
– teszi hozzá Sonoda.
,,Hálásak vagyunk a Yamahának, amiért osztozik a Century monozukuri víziójában, amely a japán kézművességen keresztül minőségi termékeket hoz létre.”
– árulja el Sonoda.
Formát adva a „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” kifejezésnek
A Century hagyományaihoz híven a Tanaka büszke arra, hogy minden rendelkezésre álló technológiát felhasznál, hogy a sofőrös autókhoz méltó csendes és kényelmes utazást biztosítson. Vegyük például a karosszériaszerkezetet. Az integrált utas- és raktérrel, valamint nagy csomagtérnyílással rendelkező kisbuszokat, SUV modelleket és más ferdehátú felépítésű járműveket általában hátrébb sorolják a menetkomfort és a csendesség tekintetében, mint a szedánokat.
Ennek oka, hogy nehezebb elérni a karosszéria merevségét (szilárdságát) – mely alapvető fontosságú a menetkomfort és a vezetési élmény szempontjából –, valamint a gumiabroncsok által keltett zajok kizárását.
„Bár az új Century ferdehátúnak tűnik, szerkezetileg a karosszéria valójában közel áll egy szedánéhoz, a belső üveg- és vázszerkezet a hátsó ülések és a raktér közötti elválasztóként szolgál. Ez merevebb karosszériát eredményez, ami csendesebb és egyenletesebb utazást eredményez. A belső üvegezés az útfelületről és a raktérből beszivárgó zajokat is minimalizálja. Azt sem akartuk, hogy a VIP utasok ugyanabban a térben utazzanak, mint a csomagjaik, illetve hogy a csomagok be- és kirakodása ne befolyásolja a belső hőmérsékletet. Ebben az értelemben a válaszfal elengedhetetlen volt ahhoz, hogy ez az autó a Century nevet viselje.”
– fogalmaz Tanaka.
Mint Tanaka elmondta, a szedán stílusú karosszéria nagyfokú merevsége szintén döntő fontosságú volt Akio Toyoda elnök (akkori elnök) tanácsának megvalósításában, miszerint „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” legyen a cél.
„Ezzel az erős karosszériával, mint alappal, egy kiemelkedő teljesítményű autót hoztunk létre, beleértve a kifinomult felfüggesztést és a dinamikus PHEV erőforrást. Az autót nagyon élvezetes vezetni, és főmérnökként biztos vagyok benne, hogy a tulajdonosok nagy élvezettel fognak a volán mögé ülni.”
– árulja el Tanaka.
„Ehhez a középbarna belső színpalettához például a kormánykerék is illeszkedik. Ez csak egy példa arra, hogyan törekedtünk arra, hogy a tervezés során azon tulajdonosok igényeit is kielégítsük, akik vezetik is majd az autót.”
– mondja Sonoda.
Hála mindenkinek
Most, hogy az új Century fejlesztése már a hátuk mögött van, Tanaka és Sonoda egyaránt azt mondják, hogy csak hálával tartoznak mindenkinek, aki a projektben dolgozott, beleértve a külső partnereket is.
„A Century megalkotása azt jelenti, hogy nem kell kompromisszumokat kötni. Ennek megalkotása pedig nehéz kihívásokkal jár. Korábban Sonoda említette, hogy a gyártástechnológiai oldalról érkező ötletek lehetővé tették néhány ambiciózus terv megvalósítását, mint például az A-oszlopokon lévő karaktervonal és az akril hűtőrács. Ebben a projektben sok ilyen eset volt. A Toyota „emberközpontú” filozófiájának részeként úgy gondoljuk, hogy egy autó általános vonzerejét nagyban meghatározza, hogy minden résztvevő mennyire veszi figyelembe az ügyfelet, és mennyire járul hozzá képességeivel a fejlesztési folyamathoz. Ezért szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki az új Centuryn dolgozott.”
– fogalmaz Tanaka.
„A múltban sok határvonal húzódott a fejlesztéssel, tervezéssel és gyártással foglalkozó részlegek között. Ma már ezek a falak nem léteznek. Ez a projekt ráébresztett arra, hogy egyesít bennünket a közös vágy, hogy közösen hozzunk létre valami igazán nagyszerűt.”
– teszi hozzá Sonoda.
Akio Toyota, a Toyota igazgatótanácsának elnöke már ügyvezető elnökként is arra ösztönözte kollégáit, hogy egyre jobb autókat készítsenek. Ha az új Century fejlesztése valamit is jelez, ezek az egyszerű szavak megragadták az autó megalkotásában résztvevők fantáziáját.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ajánljuk még
Tavasztól a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés is elérhető lesz az új BMW 7-es sorozatban
E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?
Elképesztő akkumulátoros elektromos jövőautókat villant a Toyota a Japán Mobilitási Kiállításon
Az LG szállít majd be akkumulátorokat a Toyota számára az USA-ban
Két versennyel a szezon vége előtt gyártói rally világbajnok a Toyota
A Toyota Csoport fokozott erőfeszítéseket tesz a szén-dioxid és a karbonsemlegesség érdekében
Mozgásban
Új összefogás az ökotudatosság jegyében
Izgalmas együttműködésre lépett a Biciklizing.hu és a Greencent
Forradalmi, környezetbarát startup és ökotudatos elektromos kerékpár flotta szolgáltató szerencsés találkozásának lehetünk most tanúi, hiszen az új zöld app, a Greencent és a Biciklizing.hu közös szolgáltatásokat ötöltek ki. Az összefogás tesztüzeme októberben, egy nemzetközi vállalatnál startolt.
De mi is az a Greencent? A Greencent olyan multifunkcionális eszközt kínál vállalatok részére, amelynek alapja a megtakarított szén-dioxid mennyisége. Egyszerre zöld marketing- és kommunikációs eszköz, alkalmazotti juttatás és újgenerációs, hűségpont-rendszer.
„Elsődleges célcsoportunk azok a nagyvállalatok, akiknek meg kell felelniük az Európai Unió CO2-kibocsátási szabályozásának. A szolgáltatás fő elemét az applikáció adja, amellyel a dolgozókat motiválhatják. Az alkalmazás – hasonlóan a sport appokhoz – méri, hogy egy-egy út során mennyi szén-dioxidot takarítottál meg egy autóhoz képest. 1 kg megspórolásával 1 greencentet kapsz, amiért nagyjából 6 km-t kell biciklizned.”
– mondta el Bernáth Dénes, a Greencent egyik alapítója.
„Ez a jelen. De a startup-lét a folyamatos fejlesztésről szól. Januártól egy olyan rendszert vezetünk be, ami minden közlekedési módot képes nagy precizitással, automatizáltan mérni a gyaloglástól a repülésig. Ezzel egy teljesen átfogó képet tudunk adni a felhasználóink közlekedési szokásairól.”
A Greencent alapítók középtávú céljai között szerepel a helyi vállalkozások támogatása is. Olyan win-win helyzetet kívánnak megteremteni, ahol a környékbeli partnerek több vásárlót érhetnek el, a felhasználók pedig – a bezsebelt greencenteknek hála – akár 5-40%-kal olcsóbban juthatnak környezetbarát termékekhez és szolgáltatásokhoz.
A csapat elképzelései a külföldi befektetők figyelmét is felkeltették: a startup már egy svájci hátterű, nemzetközi céget is befektetőjének tudhat.
A magyarok szeretnek biciklizni
Egy friss, egy főre eső kerékpárhasználatot vizsgáló kutatás szerint Magyarország Hollandia és Dánia után az előkelő harmadik helyen áll. Ez is mutatja, hogy egy elektromos kerékpár flotta az autóhasználat reális alternatívája lehet, akár céges szinten is.
„Ha biciklizem, mindig azon kapom magam, hogy mosolygok és ez nem lehet véletlen, ahogy a Biciklizing.hu-val való szolgáltatásbővítésünk sem az”
– árulta el Bernáth Dénes. Hozzátette, hét hónapig élt Berlinben egy startup programnak köszönhetően, ahol elsőkézből tapasztalhatta meg, milyen is, amikor egy 4,5 millió lakosú városban nincs közlekedési dugó – ott ugyanis az emberek többsége kerékpározik vagy tömegközlekedést használ.
Céges elektromos kerékpár a munkatársaknak
A Biciklizing,hu küldetése, hogy innovatív, egészséges és fenntartható közlekedési megoldásokkal segítse az élhetőbb városi környezet kialakítását, csökkentve a közlekedéssel járó stresszt, dugókat és a környezetártalmas hatásokat. Havi díjas rendszerben kínálnak komplex megoldásokat, cégek számára az elektromos kerékpárflotta kialakításához, amely immár a Greencent szolgáltatásait is tartalmazza. Fontos megemlíteni, hogy 2022-től kedvező adózási szabályok vonatkoznak a céges kerékpár juttatására a személyi jövedelemadó és a társasági adó terén.
„Az elektromos kerékpár tökéletesen alkalmas arra, hogy fenntartható módon bővítse a vállalati juttatások körét, hiszen képes kiváltani a céges autót, egyedi premizálási lehetőséget biztosít és segíti a környezettudatos gondolkodás kialakítását. Kutatások igazolják, hogy azoknál a vállalatoknál, ahol elektromos kerékpárt használnak a munkavállalók, sokkal energikusabbak, boldogabbak és produktívabbak a dolgozók, jobban bírják a stresszt, ezáltal lényegesen kevesebb időt töltenek betegszabadságon. A Greencent elsődleges küldetése remekül rímel a mi törekvéseinkre, hiszen ők is a városi széndioxid-kibocsátás ellen állnak ki az újonnan fejlesztett alkalmazásukkal.”
– hangsúlyozta Nochta László, a Biciklizing alapítója.
A cégek szerencsére világszerte, így fokozatosan Magyarországon is kezdenek ráébredni, hogy a fenntarthatóságra törekvésnek számos előnye van. Az IT-szektorban például intenzív probléma a jobhopping, azaz a gyakori munkahelyváltás. Ezt a fluktuációt egy céges elektromos kerékpárral hatékonyan lehet csökkenteni.
A két cég októberben indítja közös pilot projektjét, első közös ügyfelükkel a Metrodommal, aki nem csak az alkalmazást teszteli, e-bike flottát is bérel mellé. Az együttműködést tesztüzem előzte meg, a kerékpárokkal többek között egy Budapest-Balaton távot is gond nélkül letekertek. Saját bőrükön is megbizonyosodhattak róla, hogy remek szolgáltatást kínálnak a felhasználóknak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Ilyen lesz a jövő autóbiztosítása
A biztosítás szorosan hozzátartozik az autóhasználathoz, legyen szó saját tulajdonú vagy lízingelt járműről. Időnként azonban hajlamosak vagyunk fölösleges plusz kiadásként és adminisztrációként tekinteni rá egészen addig, amíg be nem következik egy káresemény.
Ilyenkor azonnal kulcstényezővé lép elő a biztosítási díj keretében nyújtott fedezet, illetve a kárügyintézéshez kapcsolódó szolgáltatások. A fejlett technológiák – köztük a mesterséges intelligencia (MI) – használatával egyre több adat és lehetőség áll a biztosítótársaságok rendelkezésére ahhoz, hogy minél inkább személyre szabott szolgáltatásokat kínáljanak ügyfeleiknek. Így várhatóan már nincs távol az az időszak, amikor a vezetői szokások alapján rugalmasan változó díjazás vagy a baleset körülményeinek távoli, szenzoros felmérése az eljárási rutin részét képezik majd. Az ALD Automotive | LeasePlan szakemberei bemutatják, hogy az autópiacot jelentősen átformáló technológiai újdonságok milyen hatást gyakorolhatnak az autóbiztosítási szektorra a közel- és távolabbi jövőben.
Kárügyintézés könnyedén
A McKinsey adatai szerint a digitális megoldások használata és a folyamatautomatizálás akár 30 százalékkal is csökkentheti a kárügyintézéshez kapcsolódó költségeket . A fejlett technológiák lehetővé teszik ugyanis, hogy a szenzorokkal ellátott és hálózatba kapcsolt járművek baleset során rögzített adatai távolról is elérhetők és elemezhetők legyenek. Adott esetben így a biztosítótársaság vagy épp az autót biztosító flottakezelő gyorsan és pontosan fel tudja mérni a balesethez vezető körülményeket, a kár mértékét és előrevetíteni a kárügyintézés menetét. Ráadásul léteznek már olyan fejlett megoldások, amelyek a járműről készült felvételeket mesterséges intelligencia segítségével elemzik, és a sérülések alapján azonnal meg tudják becsülni a javíttatás költségét.
Ezek a modern rendszerek jelentősen felgyorsítják és leegyszerűsítik a kárügyintézés folyamatát és az eddigieknél még pontosabb költségelemzést nyújtanak. A különféle okosalkalmazások, beépített chatbotok és virtuális asszisztensek pedig még inkább megkönnyítik a kommunikációs folyamatot, és képesek egyszerűen végigvezetni az ügyfeleket a sokszor bonyolultnak tűnő lépéseken.
„A szenzorokkal ellátott okosautók új távlatokat nyitnak a vezetési élményben és a biztosítási kárügyintézésben is. A jármű különböző alkotóelemeiben keletkezett károk esetén hasznos segítséget jelenthetnek a kárfelmérés és javíttatás folyamatának felgyorsításában, ugyanakkor a szervizelés költségeit megnövelheti, ha a szenzorok is érintettek a sérülésben, hiszen az ezekhez szükséges alkatrészek viszonylag drágák a hagyományos komponensekhez képest. Flottakezelő szolgáltatóként az operatívlízing-konstrukciónk keretében teljes körű felelősségbiztosítást és CASCO-t kínálunk ügyfeleinknek, és a kárbejelentő kitöltését követően a teljes kárrendezési folyamatot vállalatunk intézi, szerződéstől függően pedig akár csereautót is biztosítunk a javítás idejére. Saját tulajdonú autók esetében azonban rendkívül hasznosak lehetnek az autóhasználók számára azok az intelligens megoldások, amelyek az összegyűjtött adatok által egyfajta útvezetőként is szolgálhatnak az ügyintézés során”
– mondta Bori Máté, a LeasePlan Hungária Zrt. operációs igazgatója.
Viselkedés alapján árazva
Az MI napjainkban már arra is képes, hogy a vezetési szokások alapján részletes becslést adjon a lehetséges kockázatokról, melyeket figyelembe véve a biztosítótársaságok személyre szabott díjazást alakíthatnak ki. A fejlett technológiára épülő prediktív analitikai modellek az adott járműhöz és vezetőhöz tartozó várható rizikófaktorokat is be tudják azonosítani, ami segít automatizálni a költségkalkulációt, és számos esetben csökkentheti a költségeket, ez pedig a biztosított és a biztosító számára is kölcsönösen előnyös.
„Telematikai szolgáltatásokon keresztül már most is lehetőség nyílik bizonyos vezetési szokások – például gyorshajtás, éberség stb. – nyomon követésére, ez azonban egyelőre nem elterjedt, és a GDPR szabályozások szigorodása miatt nem is valószínű a közeljövőben, hogy a céges gépjárműveken keresztül jellemzővé válik a munkavállalók ilyen jellegű ellenőrzése. Elsősorban teherautókba szerelnek nyomkövetőt, ám a legtöbb esetben ez is a járművek helyzetéről és fogyasztásáról ad visszajelzést, kevésbé használható rizikóelemzésre és ezáltal a biztosítási díjak becslésére. Az operatívlízing-szolgáltatáscsomag részeként nyújtott biztosítás díjtételeit jelenleg az adott ügyfél kártörténete alapján vizsgáljuk felül és indexáljuk évente. Ehhez képest a tényleges járműhasználati szokásokhoz igazított, a kockázatokat jobban tükröző díjazás egyedibb elbírálást tenne lehetővé”
– tette hozzá Bori Máté.
Fizetés használat szerint
Az elektromos autók elterjedésével az autóbiztosítási konstrukciók is átalakulnak, a tisztán elektromos járművek ugyanis kevesebb, de drágább alkatrészeket tartalmaznak, mint a hagyományos meghajtásúak, így sérülés esetén a javíttatásuk is többe kerül. Ráadásul ezeket az autókat csak a márkaszervizek külön szakképesítéssel rendelkező szakemberei javíthatják, ami tovább növeli a szervizelési költséget és magasabb CASCO biztosítást von maga után.
Ezt a többletköltséget mérsékelhetik a használatalapú biztosítási modellek, amelyek lehetővé teszik, hogy a biztosított csak azokra az időszakokra fizessen biztosítási díjat, amikor a jármű használatban van, vagyis tényleges kockázatnak van kitéve. A hazai piacon ez jelenleg még csak az autómegosztó szolgáltatások igénybevételénél megoldott, de a tulajdonlástól a használat felé történő folyamatos elmozdulás hamarosan változást hozhat ezen a téren is.
Az ALD | LeasePlan szakemberei azt tanácsolják, hogy mindentől függetlenül készüljünk fel a váratlan helyzetekre, és az általunk ismert kockázatokat mérlegelve kiegészítő biztosítások megkötésével előzzük meg a váratlan kiadásokat. A flottakezelő ügyfeleinek is nyújtott teljes körű CASCO például az elemi károktól (tűz, villámcsapás, szélvihar, árvíz, belvíz, jégverés stb.) kezdve a töréskáron és a lopáskáron keresztül az üvegtörés okozta károkig fedezetet nyújt. Emellé még érdemes lehet GAP biztosítást is igényelni, amely egy esetleges totálkár, lopáskár esetén fellépő pénzügyi veszteség ellen véd azzal, hogy megtéríti a biztosító által kalkulált piaci érték és a nyilvántartott eszközérték közötti különbözetet. Lehetőség van továbbá kiegészítő balesetbiztosítás vagy poggyász-, vadkár-, kátyúkár-, rágcsálókár-, szélvédőkár-biztosítás együttkötésére is, mely kedvezőbb konstrukciót jelenthet a biztosított számára.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Építkezésedhez is a raklapos futár lehet a megoldás!
5 éves a hazai áruterítési piac egyik meghatározó szereplője.
Tudtad, hogy költözésnél vagy építkezésnél a csomagküldő-szolgáltatásokhoz hasonlóan raklapos futárszolgálatot is igénybe vehetsz? Ezzel nem csak időt és energiát spórolsz, de sokkal egyszerűbb és olcsóbb, mint hogyha hagyományos fuvaroshoz fordulnál.
Az Angliából indult alapötletet, hogy fuvarozócégek fognak össze és együtt szolgálják ki az igényeket, Magyarországon a hálózatán keresztül több mint 100 embert foglalkoztató Palletways honosította meg. A módszer az eddigi lehetőségeknél egyszerűbb és sokkal gazdaságosabb megoldást kínál, ha egy raklapnyi árut szeretnénk két település között mozgatni.
Itthon is egyre népszerűbb a raklapos futárszolgálat
A rendszer nagyjából a hazai postaszolgálathoz hasonlít, azzal a különbséggel, hogy itt apró csomagok helyett raklapos áruk kerülnek mozgatásra. Mindegyik vidéki gyűjtőpontnak saját szolgáltatási területe van, csak ebben a régióban vesznek fel és szállítanak ki, éjszaka pedig nyergeskamionnal viszik fel a raklapokat a budaörsi központba. Így nem kell kifizetnünk az „üres kilométereket” a fuvarozónak, ráadásul a szolgáltatás állandó minőségű és a környezetet is kevésbé terheli.
De hogyan működik?
- Az első lépés a raklap előkészítése
- Ha megtörtént a biztonságos felrakodás, útjára is indul a legközelebbi depóba
- Éjszaka a depóból a központi raktárba kerül
- Ezek után kezdődik a kiszállítás, amit a weboldalon követhetnek végig az ügyfelek
Raklapra csomagolva pedig tényleg bármit elküldhetünk, kivéve a veszélyes és romlandó árukat. Előfordult már a rendszerben a tartós konzervélelmiszereken át a markolókanalakig minden. Sőt, a Palletways regisztrált partnerként közvetlenül az Amazon raktáraiba is beszállít! A leggyakoribb, hogy építőipari vagy állattakarmányozási tételek kerülnek a kamionra mondjuk például a Zalakerámia, vagy a Creaton jóvoltából. Mivel a szokványos maximum súlyhatár a szállítmányozásban az 1000 kg, a Palletways azonban 1200 kgig viszi a raklapot, ez az építőiparban, ahol cserepeket, téglákat kell mozgatni, különösen előnyös.
A vállalat 13 belföldi gyűjtőpontjával közel 30 éves tapasztalattal bír a raklapos áruk gyűjtőszállítmányozásának terén. Budapest melletti központi raktáruknak, és Tolnától Baranyáig a teljes országot lefedő hálózatuknak köszönhetően egyhamar a piac meghatározó szereplőjévé nőtték ki magukat. Ha a hálózat által eddig leszállított valamennyi raklapot egymás mellé tennénk, akkor Budapestről indulva a sor túlsó vége Berlinnél lenne. Amennyiben kamionra tennénk az eddig általuk kezelt több mint 300.000 tonna árut, úgy több, mint 12.000 nyerges szerelvényre lenne szükség. A kamionokból „épített” sor is Debrecen után érne véget, ha Budapesten kezdődne.
A magyarországi hálózat sikere immár 5 éve töretlen, közel 2500 kiszolgált ügyféllel és 700.000 leszállított raklappal, valamint rengeteg tapasztalattal a hátuk mögött. A szolgáltatást a multiktól kezdve egészen a kisebb vállalkozásokig, sőt magánszemélyekig rengetegen használják. A 13 depo az értékesítésben is kulcsfontosságú szerepet játszik.
„Azt hiszem, bátran állíthatom, hogy a népszerűségünk egyik titka a depo-hálózat. A 13 állomás nem csak az áru hatékony mozgatásában játszik nagy szerepet, hanem az ügyfelekhez is közelebb visz minket. Két évvel ezelőtt, amikor jöttek a lezárások, az komoly hatással volt az online értékesítésre is, a megnövekedett árumennyiség és ügyfél-igény próbára tette a szolgáltatókat, így minket is, de ebből a kihívásból is nyertesként tudtunk kikerülni”
– árulta el Balatonyi Balázs, kereskedelmi vezető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
A profittermelő FDM 3D nyomtatás
Fenntartható értékteremtés
E-autó-kisokos: melyik töltő mit tud?
Négy szempont alapján eldönthető, hogy fejleszteni érdemesebb vagy kész szoftvert venni
A biztonság még soha nem volt ennyire fontos az MSP-k számára
November 10-én összegyűlik a regionális startup világ Budapest szívében!
Tavasztól a 3-as szintű, nagymértékben automatizált járművezetés is elérhető lesz az új BMW 7-es sorozatban
A globális felmelegedés 1,5°C-ra szorításához a jelenleginél hétszer gyorsabban kell csökkenteni a szén-dioxid-intenzitást
Stresszes munkatársak, környezetszennyezés és akadozó munkafolyamatok
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
Technokrata.hu
Építkezésedhez is a raklapos futár lehet a megoldás!
A magyar cégek fele nem tud pályázni EU-s támogatásokra
Minden régióban emelkedik az 5G mobilelőfizetések száma
Az európai válaszadók többsége a stressz és az elhízás miatt aggódik
A Kyndryl technológiai előrejelzései 2024-re
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Legfontosabb hajtástechnikai innovációk
Mesterséges intelligencia alapú kampánnyal teszi még egyedibbé a Lexus az LBX élményt
Csatlakozott a flottához a Celebrity Cruises negyedik Edge-hajója és bejelentették az ötödiket is
Lezárult az első alkalommal megrendezett MCC Ötlet Inkubátor program
Műszaki-Magazin.hu
Nagy teljesítmény, pontosság és rugalmasság a prémium szegmensben
Új acélesztergálási minőség nagy előtolású nagyoláshoz
Új FAULHABER IEP3 inkrementális enkóder
A magyar hatóságok is élen járnak az IP jogsértések megfékezésében
A Microsoft mesterséges intelligencia megoldásával növeli hatékonyságát a Schneider Electric
Az elektromos Volvo FH nyerte el az Év Kamionja 2024 díjat
Waberer’s logisztikai központ épülhet Debrecenben
Hárommilliárd dolláros megállapodást kötött a Schneider Electric és a Compass Datacenters
Nagy alkatrészek nagy kihívásokkal
Kollaboratív robotok a hegesztésben
Friss
- Tippek2 hét
Öngondoskodás mentheti meg a jövő nyugdíjasait
- Tippek1 hét
Ezek lesznek a legkedveltebb reklámajándékok 2024-ben
- Mozgásban1 hét
Ilyen lesz a jövő autóbiztosítása
- Gazdaság2 hét
Tíz év alatt drasztikusan nőtt a munkaerőhiány Magyarországon
- Ipar1 hét
A Schneider Electric lezárta az EcoAct felvásárlását
- Okoseszközök1 hét
Az 5G-hálózat jelenleg legfejlettebb változatát indítja ügyfelei számára a Yettel
- Zöld1 hét
Újabb győzelem az üvegházhatású gázok ellen
- Okoseszközök6 nap
Még masszívabb lett a Casio G-SHOCK legújabb outdoor karórája