Connect with us

Mozgásban

Ilyen autóban ülhet mostantól a japán császár

japán

A Toyota Century az 1967-es megjelenése óta a japán sofőrös közlekedés szimbóluma, a császári család és számos más előkelő személyiség autója.

A több, mint fél évszázados múltra visszatekintő modell idén történetében először SUV kivitelt kapott. Bár sziluettje nem hasonlít az eddigiekhez, az új autó olyan stílussal rendelkezik, amely nem hagy kétséget afelől, hogy egy vérbeli Century.

Az új Century megjelenését úgy tervezték meg, hogy az impozáns elegancia képét sugározza. Még ha profilja egyértelműen el is tér a korábbi szedánoktól, az autó megőrizte az összetéveszthetetlen Century stílust. Ez túlmutat a mindenütt megjelenő főnix emblémákon. Az új modell örökli a Century egymást követő generációi által kialakított hagyományt, a „Centurységet”, amely mindenben megmutatkozik, a vízszintes és függőleges vonalakra épülő, tekintélyt parancsoló kiállástól kezdve a karosszéria oldalain található kichomen megoldásig (A Heian-korszakban (794-1185) a magánélet védelmére emelt szobai válaszfalak és összecsukható paravánok oszlopain alkalmazott faragási technika).

Egy olyan új forma megalkotására törekedve, amely mégis megőrzi a Centurység hagyományait, Sonoda főmérnök és csapata számtalan tervvázlatot készített, míg az agyagmodellezők több időt töltöttek a külső formálásával, mint bármely más jármű esetében. Sonoda azt mondja, hogy az összes elem közül az autó arányai és az első hűtőrács tekintetében volt a legszigorúbb.

Különös figyelmet fordítottunk az arányokra, a hátsó üléstérre és a sziluettre összpontosítva, hogy egy sofőrös autóhoz illő, impozáns megjelenést mutassunk. Az első hűtőrács tervezését, akárcsak a szedán esetében, a japán építészetben megtalálható hagyományos Kumiko rácsszerkezet ihlette, amelyet egy új akril anyag alkalmazásával fejlesztettünk tovább. A tömör felső akril rész lefelé haladva méhsejtmintává alakul át, így olyan fokozatosságot érve el, amely a hűtőrácsnak mélységérzetet ad. Az általunk létrehozott dizájn a nézőpont helyzetétől és a távolságtól függően különböző kifejezéseket is mutat, megragadva a változó fényviszonyokat. Úgy gondolom, hogy ez a rács tökéletesen megtestesíti az öröklődés és az evolúció fogalmát.”

– meséli Sonoda.

Ahogy Sonoda elmondta, kezdetben úgy gondolta, hogy az akrilrács megvalósíthatatlan, mivel nehéz az anyagot ilyen bonyolult formába önteni. A csapat végül a vállalat egyik partnere, a Toyoda Gosei segítségével valósította meg ezt a megoldást. Az elülső hűtőrácshoz hasonlóan az új Century is tele van olyan funkciókkal, amelyeket a Toyotán belüli és kívüli gyártói együttműködések tettek lehetővé.

,,Az oldalsó oszlopok hegyes szögét, amely éles karaktert kölcsönöz nekik, szintén nem lehetett volna egy hagyományos présgéppel reprodukálni. A tervünket látva a présgyártó mérnökök egy próba-hiba eljárásba kezdtek, amelyet a Heian-korszak híres kardjának és nemzeti kincsnek nyilvánított Mikazuki Munechika részletei ihlettek. Végül sikerült megoldani ezt a kihívást egy olyan formázási módszer kidolgozásával, amely a bélyegzést és a lézeres megmunkálást kombinálja (ez volt az első alkalom, hogy egy tömeggyártású jármű esetében használták ezt a megoldást). Tervezés, gyártástechnológia, kézművesség –az új Century csak úgy vált lehetővé, hogy mindenki összefogott a fejlesztés során.”

avat be Sonoda.

toyota century

Aprólékosan kidolgozott be- és kiszállás

A legjobb példa arra, hogy a másik főmérnök, Tanaka és Sonoda fejlesztőcsapata hogyan adott új értéket a Centurynak az evolúció révén, a tágas és funkcionális hátsó üléstér, amely megfelel a mai VIP felhasználók változó igényeinek, akik a kisbuszokat részesítik előnyben személyautóként. A hátsó ülések kialakításához Tanaka megvizsgálta, hogy pontosan mit értékelnek az ilyen felhasználók a kisbuszok által kínált térben.

,,A belmagasságtól a lábtérig a hátsó üléseket olyan tágassá tettük, mint amilyen a kisbuszoké. Ami a funkcionalitást illeti, a két független hátsó ülés elektromos lábtámasszal rendelkezik, és akár 53 fokban is dönthető anélkül, hogy előre kellene csúszni. Ugyanakkor az ülést előre is lehet tolni a teljes hátradőléshez, hasonlóan a repülők első osztályú foteljaiig. Az első utasülés úgy van beállítva, hogy tovább csúsztatható előre, hogy a bal hátsó ülésen még nagyobb lábteret biztosítson. Az ülések kifejlesztésekor a csapat nagyfokú párnázottságra törekedett, miközben jó tartástámogatást biztosít. Az ideális üléskényelem elérése érdekében tízszer annyi prototípust készítettek, mint egy hagyományos jármű esetében. (…) Vannak hasonló profilú autók, de szerintem az új Centuryt az különbözteti meg a többitől, ahogyan a belső tér a funkcióval ötvözi a teret. Ez volt a szándékunk, amikor egy sofőrös autót akartunk építeni, de úgy vélem, ezt a Toyota tervezési megközelítése tette lehetővé, amely minden tizedmilliméterből a legtöbbet hozza ki (…) A hátsó ülések közötti kartámasz (középkonzol) egy 13 colos számítógép számára is elég nagy helyet ad. A hátsó ablakok és a hátsó kisablakok fényszabályozó funkcióval ellátott sötétített üveget alkalmaznak, amely egy gombnyomással homályossá változik. Ez nyugodt teret teremt azáltal, hogy beengedi a lágy természetes fényt, miközben a külvilágtól elszigetel. Mint már említettük, a mai VIP ügyfelek útközben is szeretnének dolgozni, vagy pihenni és feltöltődni a következő üzleti találkozójuk előtt. Olyan tágasságra és funkcionalitásra törekedtünk, amely mindkét igényt kielégíti, akár mobil irodaként, akár értékes pihenőhelyként. Tekintettel arra, hogy a hátsó ülések szolgálnak a hátsó utasok és az autó közötti kapcsolódási pontként, mindenekelőtt ezt a teret szerettük volna kényelmessé tenni. A fejlesztés során minden apró részletre gondosan ügyeltünk, miközben új technológiákat és ötleteket építettünk be.”

– meséli Tanaka.

Ami a járműbe való be- és kiszállást illeti, a főmérnök és az igazgató elmondása szerint aprólékosan ügyeltek a kecses mozdulatok biztosítására. Általában úgy gondolják, hogy a kisbuszok könnyebb beszállást biztosítanak, mivel a szedánokhoz képest magasabb üléspozícióval rendelkeznek. A valóságban azonban a második üléssor viszonylag hátul helyezkedik el, így az utasoknak le kell hajolniuk, amikor be- vagy kiszállnak a járműbe.

,,Az új Century esetében ügyeltünk arra, hogy a felépítés és a formatervezés lehetővé tegye a kecses, elegáns mozgást a járműbe való be- és kiszálláskor, ahogyan az a közélet neves személyiségeihez illik. Ezt úgy értük el, hogy mindent többször teszteltünk, beleértve a szélesre nyíló ajtókat, a nyílások nagyvonalú magasságát, az ülések és a markolatok elhelyezését, az utastér padlójának lendületét, valamint a könnyebb beszállást biztosító elektromos lépcsők magasságát és szélességét.”

– osztotta meg Sonoda.

A női munkatársakat is bevontuk a tervezési folyamatba, hogy a kimonót vagy magas sarkú cipőt viselő nők is méltóságteljesen szállhassanak be és ki.”

– egészíti ki Tanaka.

Hagyományos japán esztétika minden részletében

A tágas, funkcionális belső térben mindenütt a hagyományos japán esztétika érvényesül, amelyet a képzett kézművesek szakértő munkája kelt életre. Ez a Century korábbi generációitól átörökített kulcsfontosságú szempont. Ennek egyik példája az ülések és az ajtópanelek hímzése. A suga-nui egy hagyományos japán kézimunka-technika, amelyet arra használnak, hogy a kimonókon és más textíliákon lévő mintáknak fényt és mélységet adjanak. A legújabb században a suga-nui szolgált referenciaként az új öltési és fonaltechnikák kifejlesztéséhez. Az eredmény egy egyszerű, mégis gazdag textúrájú megoldás, amely semmihez sem hasonlítható, ami korábban létezett.

,,A belső tér kialakításánál a célunk a fényűző egyszerűség volt, amely egyszerre szép és örömteli.A hímzéssel kapcsolatban is eléggé válogatósak voltunk. Ha például jobban megnézzük, láthatunk egy mögöttes rombuszmintát, amely a hosszú életet és a szerencsétlenségtől való védelmet jelenti. Ezt a kivitelezést a kedvezőnek tartott nyílvesszőtollak formája ihlette. Ez több mint pusztán dekoráció, hiszen a Century egyedi üzenetét is megtestesíti.”

– avat be Sonoda.

,,Ezek a panelek a zongorákhoz használt fadeszkákból készültek, amelyek alatt egy alumíniumlemez található. A csíkokat lézervágással hoztuk létre, hogy láthatóvá váljon a fém. A két különböző anyag, a természetes fa és az alumínium összefonódásával kialakuló gyönyörű minta a fény szögétől függően finoman változik. Ezt úgy értük el, hogy a zongorakészítés során kiforrott kézműves mesterségbeli tudást a fejlett lézeres gyártási technikákkal kombináltuk.”

teszi hozzá Sonoda.

,,Hálásak vagyunk a Yamahának, amiért osztozik a Century monozukuri víziójában, amely a japán kézművességen keresztül minőségi termékeket hoz létre.”

– árulja el Sonoda.

toyota century japán

Formát adva a „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” kifejezésnek

A Century hagyományaihoz híven a Tanaka büszke arra, hogy minden rendelkezésre álló technológiát felhasznál, hogy a sofőrös autókhoz méltó csendes és kényelmes utazást biztosítson. Vegyük például a karosszériaszerkezetet. Az integrált utas- és raktérrel, valamint nagy csomagtérnyílással rendelkező kisbuszokat, SUV modelleket és más ferdehátú felépítésű járműveket általában hátrébb sorolják a menetkomfort és a csendesség tekintetében, mint a szedánokat.

Ennek oka, hogy nehezebb elérni a karosszéria merevségét (szilárdságát) –  mely alapvető fontosságú a menetkomfort és a vezetési élmény szempontjából –, valamint a gumiabroncsok által keltett zajok kizárását.

„Bár az új Century ferdehátúnak tűnik, szerkezetileg a karosszéria valójában közel áll egy szedánéhoz, a belső üveg- és vázszerkezet a hátsó ülések és a raktér közötti elválasztóként szolgál. Ez merevebb karosszériát eredményez, ami csendesebb és egyenletesebb utazást eredményez. A belső üvegezés az útfelületről és a raktérből beszivárgó zajokat is minimalizálja. Azt sem akartuk, hogy a VIP utasok ugyanabban a térben utazzanak, mint a csomagjaik, illetve hogy a csomagok be- és kirakodása ne befolyásolja a belső hőmérsékletet. Ebben az értelemben a válaszfal elengedhetetlen volt ahhoz, hogy ez az autó a Century nevet viselje.”

– fogalmaz Tanaka.

Mint Tanaka elmondta, a szedán stílusú karosszéria nagyfokú merevsége szintén döntő fontosságú volt Akio Toyoda elnök (akkori elnök) tanácsának megvalósításában, miszerint „80 százalékban sofőrös, 20 százalékban személyes használat” legyen a cél.

„Ezzel az erős karosszériával, mint alappal, egy kiemelkedő teljesítményű autót hoztunk létre, beleértve a kifinomult felfüggesztést és a dinamikus PHEV erőforrást. Az autót nagyon élvezetes vezetni, és főmérnökként biztos vagyok benne, hogy a tulajdonosok nagy élvezettel fognak a volán mögé ülni.”

– árulja el Tanaka.

„Ehhez a középbarna belső színpalettához például a kormánykerék is illeszkedik. Ez csak egy példa arra, hogyan törekedtünk arra, hogy a tervezés során azon tulajdonosok igényeit is kielégítsük, akik vezetik is majd az autót.”

– mondja Sonoda.

Hála mindenkinek

Most, hogy az új Century fejlesztése már a hátuk mögött van, Tanaka és Sonoda egyaránt azt mondják, hogy csak hálával tartoznak mindenkinek, aki a projektben dolgozott, beleértve a külső partnereket is.

„A Century megalkotása azt jelenti, hogy nem kell kompromisszumokat kötni. Ennek megalkotása pedig nehéz kihívásokkal jár. Korábban Sonoda említette, hogy a gyártástechnológiai oldalról érkező ötletek lehetővé tették néhány ambiciózus terv megvalósítását, mint például az A-oszlopokon lévő karaktervonal és az akril hűtőrács. Ebben a projektben sok ilyen eset volt. A Toyota „emberközpontú” filozófiájának részeként úgy gondoljuk, hogy egy autó általános vonzerejét nagyban meghatározza, hogy minden résztvevő mennyire veszi figyelembe az ügyfelet, és mennyire járul hozzá képességeivel a fejlesztési folyamathoz. Ezért szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki az új Centuryn dolgozott.”

– fogalmaz Tanaka.

„A múltban sok határvonal húzódott a fejlesztéssel, tervezéssel és gyártással foglalkozó részlegek között. Ma már ezek a falak nem léteznek. Ez a projekt ráébresztett arra, hogy egyesít bennünket a közös vágy, hogy közösen hozzunk létre valami igazán nagyszerűt.”

– teszi hozzá Sonoda.

Akio Toyota, a Toyota igazgatótanácsának elnöke már ügyvezető elnökként is arra ösztönözte kollégáit, hogy egyre jobb autókat készítsenek. Ha az új Century fejlesztése valamit is jelez, ezek az egyszerű szavak megragadták az autó megalkotásában résztvevők fantáziáját.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Mozgásban

A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja

A Kia EV5 az elektromos innovációt hozza el az európai C-SUV szegmensbe, amely a kontinens legnagyobb és leggyorsabban növekvő járműszegmense.

A Hyundai Motor Group dedikált EV platformjára, az Electric-Global Modular Platformra (E-GMP) épülő EV5 400V technológiával ötvözi a merész SUV-stílust, a való életben is használható praktikusságot és a legkorszerűbb technológiát. Masszív, ugyanakkor kifinomult formatervezésével, tágas és rugalmas utasterével, valamint fejlett elektromos funkcióival az EV5 az európai ügyfelek elvárásaihoz és életstílusához igazodik.

Stratégiai modell a Kia elektromos stratégiájában

A Kia globális „Plan S” elektromos járművekre vonatkozó terveiben az EV5 kulcsszerepet játszik a vállalat vezető pozíciójának megerősítésében az európai fenntartható mobilitás területén.

„Az EV5 a Kia európai növekedési stratégiájának sarokköve”

– mondja Sjoerd Knipping, a Kia Europe operatív igazgatója.

„Európa legversenyképesebb elektromos jármű szegmensében egy olyan modellel lépünk piacra, amely ötvözi ikonikus ‘Opposites United’ dizájnunkat, a mindennapi praktikusságot és az elektromos mobilitásban gyökerező innovációt. Ezzel megerősítjük elkötelezettségünket a fenntartható mobilitás iránt, amely az európaiak életmódjához, munkájához és vezetési szokásaihoz igazodik.”

Európára szabott tervezés

Hűen a Kia „Opposites United” dizájnfilozófiájához, az EV5 esztétikája egyszerre masszív és kifinomult, az európai ízléshez igazítva. Az autó erős, dobozszerű sziluettel, hangsúlyos Doszloppal és a Kia „Star Map” világításával rendelkezik elől és hátul. Három kerékméret közül lehet választani: az alapmodellhez 18 vagy 19 colos kerekeket, a stílusos EV5 GT-Line-hoz 19 colos kerekeket, később pedig a sportos EV5 GT-hez 20 colos kerekeket, amelyek egyszerre nyújtanak vizuális és funkcionális előnyt is.

Az utastér szintén az európai életmód gyakorlati igényeit szolgálja. A hátsó ülések teljesen síkba dönthetők, maximálva a csomagtér kapacitását, amely akár 2 méter hosszú pakolóteret is biztosít. A szervezési megoldások, például a fiókos középkonzol tároló, ideálissá teszik az autót mind városi, mind szabadtéri használatra, zökkenőmentesen alkalmazkodva az urbánus élethez és a természetjáráshoz.

Az EV5 utastere egy “lounge-like” hangulatot teremt. A kényelem-fókuszú ülések a vezető számára masszázsfunkcióval rendelkeznek, négy irányú deréktámasszal, fűtéssel és szellőztetéssel. Az utastér anyagai között újrahasznosított PET található az üléseken és szőnyegeken; biohab az üléseken, középkonzolon és fejtámlákon; valamint BTX-mentes festék az ajtókon, műszerfalon és középkonzolon.

Európai utakra és éghajlatra tervezve

Az európai vezetők olyan teljesítményt várnak, amely alkalmazkodik a változó körülményekhez. A 81,4 kWh-s nagy kapacitású akkumulátorral az EV5 akár 530 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságot kínál (WLTP szerint). Az alapmodell és a GT-Line változat is támogatja a gyorstöltést, amely 10-ről 80%-ra mindössze 30 perc alatt tölthető.

Az E-GMP platformra építve az EV5 megbízható i-Pedal 3.0 rendszerrel rendelkezik az egyszerű egypedálos vezetéshez. A Smart Regeneration System Plus fokozza az energiahatékonyságot és a kényelmet, a navigációs adatok alapján automatikusan igazítja a fékezést és a sebességet kereszteződésekhez, sebességkorlátozásokhoz és egyéb helyzetekhez. A következő generációs akkumulátor fűtési és hűtési rendszer nemcsak hatékonyabbá teszi az utastér fűtését, hanem hideg időben is megőrzi a hatótávot, garantálva az akkumulátor megbízható működését a kontinens változatos éghajlatán – az északi telektől a mediterrán nyarakig.

A kétirányú töltési funkció, köztük a Vehicle-to-Load (V2L) akár 3,6 kW teljesítménnyel, lehetővé teszi a vezetők számára, hogy az autó akkumulátorát külső eszközök áramellátására és töltésére használják belső csatlakozóval vagy külső adapterrel. A modell a Vehicle-to-Grid (V2G) hardverrel is rendelkezik, amely az infrastruktúra vagy az egyes országok szabályozásának engedélyezése után válik működőképessé.

„Az EV5 fejlesztése során az európai vásárlókat tartottuk szem előtt”

– mondja Pablo Martínez Masip, a termékfejlesztés és marketing alelnöke.

„A sokoldalú ülésektől a teljes évre optimalizált akkumulátor teljesítményéig, a masszív SUV-stílusig és a fejlett ccNC rendszerig minden részlet az európai vezetők egyedi elvárásait tükrözi, akik nemcsak a funkciókat, hanem a megjelenést is értékelik.”

Okos technológia a kiváló kapcsolódásért

Az EV5 a Kia legújabb ccNC (connected car Navigation Cockpit) rendszerével van felszerelve, amely egy panorámás széles kijelzőt tartalmaz: egy 12,3 colos műszerfal-kijelzőt, egy 12,3 colos képernyőt és egy 5,3 colos klímavezérlő kijelzőt. Az OTA frissítések és a Kia Upgrades platform azt biztosítják, hogy az autó a jövőben is új funkciókkal és szolgáltatásokkal bővíthető legyen.

A csatlakoztathatóságot továbbfejlesztették, különösen az útvonaltervezést. Az EV5 Online Navigációval rendelkezik, amely élő térképadatokat biztosít az autónak, és négyhetente frissül.

A klímaberendezés háromzónás, mely minden utas számára kényelmet biztosít. Az egyszerűsített fizikai kezelőfelület letisztult megjelenést kínál, csak néhány alapvető gombbal. A kényelmet és a biztonságot tovább növeli a Digital Key 2.0, az ujjlenyomat-azonosítás és a Harman Kardon prémium hangrendszer, amelyek az európai vásárlók intuitív, prémium technológiára irányuló igényeit tükrözik.

Az európai elvárásoknak megfelelő biztonság

Az európai utak magas biztonságot és agilitást igényelnek. Az EV5 hét légzsákkal, szerkezeti megerősítésekkel és a Kia legfrissebb Fejlett Vezetőtámogató Rendszereivel (ADAS) van felszerelve. Az EV5 az elsők között kapja meg a Kia legújabb Intelligens Sebességkorlátozó Asszisztens (ISLA) rendszerét, amely a vásárlói visszajelzések alapján fejlett hangjelzésekkel szolgál a vezető kényelméért.

Az intelligens sebességszabályozás (Smart Cruise Control 2, SCC2) vészhelyzetben képes a teljes megállásra, amennyiben a vezető nem reagál.

Ezen túlmenően a Parkolási Ütközéselkerülő Asszisztens (PCA) most már az első és oldalsó területekre is kiterjed (PCA-F/S/R), érzékelők és kamerák segítségével segítve az ütközések megelőzését parkolás közben.

A Highway Driving Assist 2 kézfelismeréssel (HDA 2 with HOD) támogatja a vezetőt a biztonságos követési távolság megtartásában, a sáv közepén maradásban, a sávváltásban és az oldalsó pozíció beállításában.

Végül a Remote Smart Parking Assist 2.0 (RSPA 2.0) lehetővé teszi a vezetők számára, hogy akár az autóból kiszállva is be- vagy kihajtsanak parkolóhelyről.

Magabiztos lépés az elektromos mobilitás felé

A Kia EV5 az elektromos mobilitás következő korszakára készült Európában. Merész SUV dizájnjával, kényelmi funkcióival és az európai vezetők által elvárt teljesítménnyel ideális elektromos társ. Magabiztos lépés a Kia és Európa növekvő elektromos jármű közössége számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Molnár Martin Forma–1-es hétvégén bizonyított Silverstone-ban

Molnár Martin életében először állt rajthoz Forma–1-es versenyhétvégén, a Brit Nagydíj helyszínéül szolgáló Silverstone-ban pedig megcsillogtatta képességeit.

A magyar versenyző mindkét Forma–4-es betétfutamon remek előzésekkel vétette észre magát, az időmérő edzésen elért 3. helyezésével pedig a tempója felől sem hagyott kétséget.

A bajnokságba nem számított bele, mégis kiemelten fontos hétvége várt a brit F4 mezőnyének nagy részére Silverstone-ban, a Forma–1-es Brit Nagydíj helyszínén, ahol a történelem során először esett meg, hogy a három FIA-szintű utánpótlás-széria, azaz az F2, az F3 és az F4 egyazon hétvégén versenyezzen az F1-gyel.

Az összetett második helyén álló Molnár Martin úgy vágott neki a küzdelemnek, hogy szeretné kiélvezni az egyedülálló lehetőséget, ami maximálisan sikerült is neki. A Virtuosi Racing magyar pilótája a szombati időmérő edzésen a 3. legjobb időt érte el, a második legjobb körök rangsorában pedig 9. lett, így az első futamot – ezen a hétvégén a megszokott három helyett csak két, 25 perces versenyt rendeztek – utóbbi pozícióból kezdhette.

Amit pedig a Max Verstappen csodaszámba menő pole pozícióját hozó F1-es időmérő edzés után rendezett viadalon mutatott a késő délutáni időpont ellenére szép számban a lelátókon maradó silverstone-i közönségnek, azt alighanem még jó ideig megemlegeti majd az autósportot nemcsak imádó, de értő angliai szurkolósereg. Martin agresszív volt; hol a füvet súrolta a kerekeivel, máskor félig a bukótérbe lógva passzírozta be magát a riválisa mellé; a Stowe-kanyarban előzött kívül és belül is, egyszer pedig az emlékezetes Verstappen–Hamilton csattanást hozó Copse-ban fordult el a határon táncolva az egyik ellenfele külső oldalán és vette át a pozíciót. Noha a rajthelyéből adódóan a dobogós helyezések sorsába nem tudott beleszólni, a közvetítés nagy részében az ő megmozdulásait láthattuk. Végül a 7. helyen intették le.

A dobogós remények így a második futamra maradtak, ám ezeket szerte foszlatta az a három rajthelyes büntetés, amit a Hungarian Motorsport Academy (HMA) versenyzője a szombati verseny után az Ella Lloyd-dal történt összeérésért kapott. Azt azonban a 6. pozícióból indulva is sikerült megmutatnia, hogy a küzdőszelleme vasárnapra is töretlen maradt: rögtön a rajtnál javított egy pozíciót, majd miután visszaelőzték, újabb három nagyszerű előzést bemutatva, többek között bajnoki riválisát, Fionn McLaughlint is lehagyva a 4. helyig kapaszkodott fel, ám ez olyan sokat kivett a gumijaiból, hogy innen már nem volt feljebb. Végül az 5. helyen ért célba.

„Még szinte jobb is, hogy így alakult a hétvége, és mindkét futamon hátrébb kellett rajtolnom és többet tudtam csatázni. Összességében nagyon jó hétvége volt, jó volt ilyen sok néző előtt versenyezni, remek volt a hangulat, sikerült kiélveznem minden pillanatát. Különleges élményt jelentett az is, hogy a Forma–1-es bokszutcából indulhattunk: a Virtuosi Racing a Ferrari garázsa előtti területet kapta meg, így az autóból oldalra pillantva Lewis Hamilton autóját láttam, mielőtt kihajtottam a pályára. Ezek mind olyan élmények, amelyekből motivációt tudok meríteni a folytatásra. Most jön egy kis szünet, de az edzéssel természetesen nem állok le és a versenyzéstől sem szakadok el teljesen, mert a jövő héten gokartban fogok coacholni. Július végén pedig Zandvoortban, az egyik kedvenc pályámon megy tovább a bajnoki küzdelem”

– összegzett Martin.

A 16 esztendős versenyző véleményét osztotta Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője is, aki szintén úgy vélte, fontosabb az eredménynél az, amit a pályán láttunk a magyar versenyzőtől.

„Azzal, hogy ekkorákat csatázott és elképesztően látványos előzéseket mutatott be, sokkal inkább meg tudta mutatni a tudását, mintha jobb pozícióban egyedül autózott volna és nem történt volna vele semmi. Martin egy ilyen komoly, nagy presztízsű versenyen megmutatta, hogy mire képes a pályán.”

Őry Tamás, a MOTAM ügyvezető igazgatója összességében sikeresnek értékelte a Brit Nagydíj hétvégéjét, és elárulta, hogy a háttérben is fontos munka zajlott.

„Sikeres hétvégén vagyunk túl. Nagyon pici hiányérzet van bennem az elmaradt dobogó miatt, ami nyilvánvalóan a három rajthelyes büntetés számlájára írható, de ezeket a helyzeteket is meg kell tanulnunk kezelni, még ha nem is értünk egyet a döntéssel. Focinyelven szólva adható volt, még ha mi nem is adtuk volna meg. Ahogy haladunk előre Martinnal, egyre több nehézséggel fogunk találkozni, amiket meg kell tanulnunk kezelni”

– kezdte értékelését Őry Tamás.

„Azt nézve, hogy mit adott nekünk ez a hétvége, Martin beleszagolt abba, hogy milyen az a közeg, ahova tartozni szeretne, és el is mondta, hogy ide vissza szeretne jönni. Mi azon dolgozunk, hogy ez megvalósulhasson. Martin az eredménytől függetlenül bebizonyította, hogy versenyképes. Minden versenyzőben valamilyen különleges képességet keresnek a csapatok, Martin szombati futamának második felében végrehajtott elképesztő előzései pedig megmutatták, hogy van benne kiválóság, van benne valami, ami biztosan nincs meg mindenkiben. Számomra ez ennek a hétvégének az egyik legnagyobb eredménye, mert ez a néhány perc nagyon felemelő volt mind a szakmának, mind Martin hazai szurkolóinak.”

„Emellett volt néhány tárgyalásunk, mert ahogy haladunk előre, úgy kell egyre korábban döntést hoznunk Martin jövőjéről. Most az előttünk álló egy-két évnek a szakmai programját rakjuk össze, és nyár végéig valószínűleg tudni fogjuk, hogy merre megyünk tovább. Ebből a szempontból is hasznos volt ez a hétvége a számunkra. Most következik három hét szünet, amelyben Martin picit tud mással foglalkozni, edzeni, készülni, hogy aztán megkezdje a szezon második felét, aminek célja, hogy megküzdjön a brit bajnoki címért.”

A silverstone-i hétvége első futamát ITT, a másodikat ITT lehet visszanézni.

A brit F4-es bajnokság következő fordulóját július 26-án és 27-én rendezik a hollandiai Zandvoortban.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén

Eljött a nagy pillanat, Molnár Martin a hétvégén életében először lép pályára Forma–1-es versenyhétvégén, hiszen a 16 esztendős sportoló is tagja lesz a Silverstone-ban a Brit Nagydíj betétsorozataként szereplő Forma–4-es mezőnynek. A brit F4-es bajnokság összetettjének második helyén álló pilóta nyerni szeretne a világ legnagyobb autósportos színpadján, de mindenekelőtt élvezni akarja a történelmi hétvégét.

Soha nem volt még olyan, hogy mind a három fő, FIA által felügyelt nevelőszéria, azaz a Forma–2, a Forma–3 és a Forma–4 ugyanazon a hétvégén, a Forma–1 betétsorozataként szerepeljen. Történelmi hétvégére kerül tehát sor a hétvégi Brit Nagydíjon, amelyen versenyzőként Molnár Martin is ott lesz. A Virtuosi Racing pilótája a brit F4 idei szezonjának felénél az összetett második helyén áll, az idény első felében pedig magyar autósport-történelmet írva megszerezte első győzelmét és pole pozcióját a sorozatban.

Noha a Forma–1-es Brit Nagydíj F4-es mezőnyét a brit bajnokság csapatai alkotják, több, erre a fordulóra szerződtetett fiatallal kiegészülve a megszokottnál nagyobb lesz a létszám. A magas színvonalra garancia, hogy a brit sorozatban versenyzők közül 20-an is autóba ülnek, a pontverseny első 12 helyezettje közül pedig mindenki ott lesz.

„Mondani sem kell, hogy ez egy igazi mérföldkő mindenkinek, aki részt vesz a brit Forma–4-es bajnokságban. Régóta dolgozunk azon, hogy lehetőségünk legyen a Forma–1 egyik betétsorozataként részt venni a Brit Nagydíjon, és örömmel tölt el minket, hogy képesek voltunk megvalósítani ezt. Büszkék vagyunk rá, hogy mi számítunk az első lépcsőfoknak a Forma–1 felé vezető úton, a versenyzőinknek pedig egyszerre lesz különleges és inspiráló, hogy ugyanazon a hétvégén láthatják a potenciálisan előttük álló karrierutat, amelyen ők is versenyeznek” – nyilatkozta az Autosportnak Eve Lake-Grange, a brit F4-es bajnokság menedzsere az előttünk álló hétvégéről, amelyen korántsem volt magától értetődő Martin részvétele.

„Mivel ez egy Forma–1-es hétvége, a díjszabása is ehhez igazodik, nem az F4-hez. Először is meg kellett győzni a főtámogatónkat, a One Magyarország Zrt.-t, hogy álljon mellénk ebben a kivételes lehetőségben. Ezúton is szeretném megköszönni nekik, hogy lehetővé tették mindezt – mondta Őry Tamás, a Martin pályafutását 2021 óta segítő Motorsport Talent Management (MOTAM) ügyvezető igazgatója. – Egy Forma–1-es hétvégén hatalmas nézői és médiaérdeklődés mellett tudják megmutatni magukat a fiatal pilóták, és egy jó eredménnyel hirtelen fel lehet tűnni olyasvalakinek a radarján, ahol addig nem. Jutalomjátéknak tekintjük ezt a hétvégét, de titkon bízunk benne, hogy Martin továbbra is kiváló formában lesz és futamot tud nyerni.”

„Szeretném, ha örömversenyként fogná fel ezt az egészet, ahol nem kell a pontokat számolgatni és lehet felszabadultan versenyezni – jelölte ki a fő szempontot Kiss Pál Tamás, a MOTAM sportszakmai vezetője. – Martin fejlődésének szempontjából is fontos, hogy itt lehet, hiszen minden autóban töltött plusz kilométer további tapasztalatot jelent, és ha kihagyná ezt a hétvégét, hátrányba kerülne a fő versenytársaival szemben.”

Martin az idén már másodszor versenyez Silverstone-ban, hiszen a brit F4-es szezon második fordulóját is itt rendezték, ráadásul akkor is a Forma–1 által használt Grand Prix-nyomvonalon köröztek a pilóták. A magyar versenyző a tempója alapján a pole pozícióra is eséllyel pályázott, végül pedig a 3. helyet szerezte meg az időmérőn, amit egy 3. és egy 2. helyre váltott a versenyeken, az utolsó futamon pedig a leggyorsabb kör is az övé lett.

„A csapattal úgy köszöntünk el az előző hétvége után az Oulton Parkban, hogy a következő verseny nem számít bele a bajnokságba, úgyhogy csak menjünk oda és élvezzük. Az lesz a cél, hogy hozzuk ki a legtöbbet a lehetőségeinkből, miközben minden pillanatát kiélvezzük annak, hogy Forma–1-es hétvégén szerepelhetünk” – tekintett előre Martin.

A hétvége menetrendje némileg eltérő lesz a megszokottól, hiszen kettő helyett csak egy szabadedzés áll majd a versenyzők rendelkezésére, három helyett pedig csak két, ugyanakkor valamivel hosszabb, 25 perces versenyt rendeznek.

A MOTAM és a Forma–1-es hétvégék közvetítésének magyarországi jogtulajdonosa nem tudott megegyezni a közvetítésről, Martin futamai így a tévénézők számára csak a Sky Sports csatorna előfizetésével lesznek elérhetők, az interneten azonban a megszokottak szerint a brit F4 YouTube-csatornáján, illetve ezúttal F1 TV-előfizetéssel rendelkezők számára is követhetők lesznek az események, utóbbi ráadásul a szabadedzéstől kezdve az időmérőn át a két futamig minden eseményt közvetít.

A hévége eredményei ITT lesznek elérhetők.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss