A Bosch és a Volkswagen leányvállalata, a Cariad technológiájával!
A parkolóhelykeresés, majd az autó újbóli megtalálása – különösen a labirintusszerű parkolóházakban – meglehetősen fárasztó és időigényes lehet, és hasonló a helyzet a szabad töltőállomások keresésével is. A Bosch és a Volkswagen leányvállalata, a Cariad most közösen teszteli az automatizált töltési asszisztens (Automated Valet Charging) megoldását, amely az automatizált parkolási asszisztens (Automated Valet Parking) rendszeren alapul. Segítségével az elektromos gépjárművek vezető nélkül hajthatnak egy töltőberendezéssel felszerelt, szabad parkolóhelyhez, ahol egy töltőrobot automatikusan feltölti az akkumulátort. A feltöltés befejezése után a jármű szintén vezető nélkül átmanőverezik egy másik parkolóhelyre. A Bosch és a Cariad jelenleg Németországban, két saját parkolóházában teszteli az ehhez szükséges technológiát. Amíg a Cariad ingolstadti parkolóházában a két vállalat az automatizált parkolási asszisztensen keresztül a vezető nélküli parkolást vizsgálja, addig a Bosch ludwigsburgi létesítményében az automatizált töltési asszisztenssel működő, vezető nélküli töltést tesztelik. A Las Vegas-i CES 2024 szakkiállításon a Bosch az automatizált töltéshez szükséges technológiát is bemutatja.
Elektromobilitás: automatizálás a hatótávolsággal kapcsolatos aggályok eloszlatására
Az egyszerű és problémamentes töltés kétségkívül az elektromos autóval közlekedők kívánságlistájának élén áll. Ezzel szemben a mindennapi tapasztalatok mást mutatnak: hosszú sorok a töltőállomások előtt, a hálózati kábel túl késői eltávolításáért fizetendő díj, illetve a kábel manuális kezelése. Az automatizált töltési asszisztens (Automated Valet Charging) megoldja ezeket a kihívásokat, hiszen jelentősen növeli az ügyfelek kényelmét az elektromos járműveik töltése során. Ráadásul a technológia számos előnyt is kínál az autógyártók, a töltőpontok és a parkolóházak üzemeltetőinek, valamint az energiaszolgáltatóknak. Ahogy a fenntarthatóság szempontjából is fontos a szerepe az elektromobilitásnak, hiszen az elektromos járművek használatával a közúti közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás is csökken.
„Az automatizálás kulcsszerepet játszik a mobilitás forradalmában és az elektromobilitásra való átállásban. Két szolgáltatásunk – az automatizált parkolási asszisztens és az automatizált töltési asszisztens – a felhasználók számára zökkenőmentesebbé és kényelmesebbé teszi a mobilitás élményét”
– emelte ki Manuel Maier, a Bosch ágazatok közötti, 4. szintű parkolási termékterületének alelnöke.
„Az elektromos járművek egyszerű töltésének lehetősége eloszlatja az elektromos autózás hatótávolságával kapcsolatban megfogalmazott kételyeket, ami elengedhetetlen az elektromobilitás széles körű elterjedéséhez. A Bosch és a Cariad ezt szem előtt tartva még hatékonyabbá és kényelmesebbé teheti a parkolást és a töltést.”
Rolf Dubitzky, a Cariad parkolásért felelős vezetője szintén nagy lehetőséget lát az együttműködésben:
„Nagy örömünkre szolgál, hogy a Bosch szakembereivel közösen alakíthatjuk az automatizált parkolás és töltés jövőjét. Együttműködésünkkel lehetővé vált, hogy már a járműfejlesztés korai szakaszában teszteljük a technológiákat, így a végtermék a lehető legjobb felhasználói élményt hosszútávon is megbízhatóan nyújthatja az ügyfeleknek.”
Töltési szolgáltatás: automatizáltan a nagyobb kényelemért
Miután az infrastruktúra a parkolóhelyre vezette a járművet, egy robot kinyitja a töltőfedelet, és automatikusan behelyezi, majd a jármű akkumulátorának teljes feltöltését követően eltávolítja a töltőkábelt. Az autó ezután visszatér a hagyományos parkolóhelyre, így szabaddá teszi a töltőhelyet a következő, alacsony töltöttségű elektromos jármű számára. Ezzel akár több jármű feltöltése és parkolása is lehetővé válik emberi beavatkozás nélkül, ami növeli a töltőinfrastruktúra hatékonyságát, optimalizálja a töltőállomások kihasználtságát, illetve megkíméli az ügyfeleket a töltőállomás előtti hosszadalmas várakozástól.
Az automatizált töltési asszisztens (Automated Valet Charging) a világ első vezető nélküli, SAE 4. szintű parkolási szolgáltatása, amely már körülbelül egy éve működik a stuttgarti repülőtér P6 parkolóházában. A Bosch emellett Németország-szerte további parkolóházakban is megkezdte a megfelelő infrastrukturális technológia kiépítését.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems
Aki elektromos kerékpár vásárlása mellett dönt, a lehető leghatékonyabban szeretné megvédeni járművét lopás ellen.
Annak érdekében, hogy még jobban megnehezítse a tolvajok dolgát, a Bosch eBike Systems az akkumulátorokra is kiterjeszti a digitális lopásvédelmet. A Bosch a CES 2025 szakkiállításon mutatta be akkumulátorzár (Battery Lock) megoldását. Ez a piacon egyedülálló funkció gondoskodik arról, hogy lopás esetén az elektromos kerékpár akkumulátora használhatatlanná, így a tolvajok számára értéktelenné váljon. Az új megoldás kiegészíti az eBike Lock és az eBike Alarm funkciók köré épülő intelligens rendszer digitális lopásvédelmi portfólióját.
„Az akkumulátor az eBike egyik legértékesebb alkatrésze. Az akkumulátorzárral az elektromos kerékpárok tulajdonosai egy olyan intelligens biztonsági funkcióhoz juthatnak, amellyel járművüket még hatékonyabban védhetik a lopástól”
– ismertette Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális részlegének vezetője.
„Digitális lopásvédelmi portfóliónk bővítésével nagy lépést tehetünk víziónk felé, amely szerint a jövőben már egyetlen Bosch-rendszerrel szerelt elektromos kerékpárt sem lophatnak el.”
Akkumulátorzár: az eBike akkumulátor kiegészítő digitális védelme
A kivehető akkumulátorokat – mint például a PowerTube és a PowerPack – mechanikus zár biztosítja, az új akkumulátorzár (Battery Lock) digitálisan egészíti ki ezt a védelmet. Amint az eBike Flow alkalmazásban aktiválják az akkumulátorzár funkciót, az akkumulátor az eBike leállításakor automatikusan lezárul. Ha ezt egy másik, szintén intelligens rendszerrel felszerelt elektromos kerékpárba helyezik, a rendszer automatikusan megszakítja a motor energiaellátását, ezzel a teljes kerékpárt használhatatlanná teszi a felhasználó számára. Így a lopott akkumulátor értékesítése is értelmetlenné válik, ami tovább csökkenti a lopás kockázatát.
Teljes rugalmasság: az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátorkombinációval kompatibilis
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióhoz több digitális kulcs, így az eBike Flow alkalmazással rendelkező okostelefon, valamint a Kiox 300 vagy a Kiox 500 kijelző is használható egyidejűleg. Az eBike Flow alkalmazással ezek a digitális kulcsok rugalmasan kezelhetők, így az akkumulátorzár akár ki is kapcsolható, ha a tulajdonos például barátaival vagy családtagjaival szeretné megosztani az akkumulátort. Az akkumulátorzár emellett az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátor-kombinációval kompatibilis, illetve a DualBatteries technikával és a PowerMore 250 hatótávnövelővel (Range Extender) is működik.
Optimális kiegészítő lopásvédelem
Új akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióval a Bosch eBike Systems tovább bővíti digitális biztonsági portfólióját, még hatékonyabb lopásvédelmet kínál az elektromos kerékpárok tulajdonosai számára. A már elérhető eBike Lock funkció esetében az okostelefon, valamint a Kiox 300 és Kiox 500 kijelzők szolgálnak digitális kulcsként a motor energiaellátásának aktiválásához. Az eBike Alarm funkció a kerékpár pontos helyéről tájékoztatja a felhasználókat, és gyanús mozgás esetén riasztást ad. Az eBike eltulajdonításakor a felhasználó push-értesítést kap okostelefonjára, és elindul a helymeghatározás. Eltulajdonítás esetén a lopási jelentés foglalja össze az elektromos kerékpár azonosítóit és a bűncselekménnyel kapcsolatos összes fontos adatot, amely azután az élő nyomkövetés linkjével együtt továbbítható a rendőrség felé. Az eBike Pass egyfajta digitális járműnyilvántartási okmányként szolgál, amely az eBike-tulajdonosok a kerékpár összes fontos adatát könnyen és egyszerűen áttekinthetik.
2025 nyarától elérhető
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkció az eBike Flow alkalmazáson keresztül táveléréssel (Over the Air) telepíthető az intelligens rendszerrel rendelkező Bosch eBike modellekre. A Flow+ előfizetés részeként 2025 nyarától jelenik meg a kínálatban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Egyetemi fejlesztés a biztonságosabb közlekedésért
A közúti biztonságot, a közlekedési hálózatok hatékonyságát, valamint a balesetek és a forgalmi torlódások elkerülését is segítheti az a digitális iker keretrendszer, melynek fejlesztésén a floridai és a szöuli egyetemmel együttműködésben a Debreceni Egyetem Informatikai Karának szakemberei dolgoznak.
A Fraternity fantázianévre keresztelt tudományos projektet a HU-rizont program négyszáz millió forinttal támogatja.
November közepén Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Debreceni Egyetemen jelentette be, hogy a modellváltó felsőoktatási intézmények nemzetközi léptékű kutatásaihoz kapcsolódó HU-rizont programban 12 milliárd forintból harminc pályázat valósul meg. Ennek egyik eleme a Fraternity cooperatív környezet kialakítása az autonóm járművek tesztelésére elnevezésű projekt, melynek fejlesztését a Debreceni Egyetem Informatikai Kara (DE IK) végzi.
Hajdu András, a fejlesztés szakmai vezetője, a DE IK dékánja a hirek.unideb.hu-nak elmondta, hogy az intelligens közlekedési rendszerekben (ITS) mért valós idejű információk és megfelelő vezetést támogató üzenetek járművekhez való továbbítása jelentős mértékben javíthatja a biztonságos és a dinamikus közlekedést.
– Ez a projekt azért tekinthető hiánypótlónak, mert jelenleg nincsenek olyan platformok, amelyekkel az automatizált járművekkel kapcsolatos, kollektív együttműködésen alapuló ITS-megoldásokat, az intelligens közlekedési rendszereket tesztelni lehetne. Gyakorlatilag egy digitális keretrendszert szeretnénk kidolgozni, amely lehetővé tenné, hogy az autóhasználók és az intelligens közlekedési megoldások számára skálázható tesztkörnyezet jöhessen létre. Ebben bármilyen új forgalmi helyzet modellezhető lesz, az eredmények alapján pedig továbbfejleszthetőek azok az autonóm járműveket kiszolgáló algoritmusok, amelyek révén megbízhatóbban működhetnek majd az intelligens rendszerek – mondta a kari vezető.
Hajdu András megjegyezte: a városi és a gyorsforgalmi közlekedésre lefordítva egyaránt lehetne alkalmazni ezt a keretrendszert, melyben olyan megoldások tesztelése végezhető el, amelyekkel időben elkerülhető a nagyobb torlódások kialakulása, nagyobb figyelmet kaphatnak a gyalogosok, rolleresek, kerékpárosok. Nem csupán tesztkörnyezetet kínál az ITS-szenzoroknak a kar, hanem adatokat és az IK rendelkezésére álló autonóm jármű révén lidar adatokon alapuló saját teszteredményeket is képes lehet majd produkálni, így a keretrendszer helyben is használható lesz.
– Van egy adott jármű, ami sok mindenre képes, ennek a szoftverét az autógyártó frissíti. A keretrendszer azoknak érdekes, akik az autonóm járművezetéshez szükséges fejlesztéseket végzik és a hatékony szoftverfrissítések, azaz a biztonságosabb közlekedés érdekében minél többféle forgalmi helyzetet szeretnének lemodellezni, ezáltal még okosabb járművet létrehozni. A platformunkban eleinte egy általános, formális programozási nyelvet használunk, de később minden leírható lesz benne, amire szükség van, tehát bármilyen közlekedési forgatókönyv letesztelhető lesz – magyarázta a dékán.
A projekt másik vezető szakembere, Do Van Tien, a Debreceni Egyetem Informatikai Kar tudományos tanácsadója szerint hamarosan lehetőség lehet arra, hogy az intelligens szoftvereket gyártó cégek az IK keretrendszerében végezzék el a szükséges teszteket.
– Sok iparvállalat dolgozik az intelligens közlekedés támogatását célzó innovatív megoldásokon, a gyártók pedig ezeket a szoftvereket integrálják az autonóm járművekbe. Ezek minden esetben olyan komplett eszközök, amelyeket nagy hatékonysággal és biztonsággal lehet használni. A projektünk egyik célja a költségcsökkentés, ami a fejlesztő cégeket együttműködésre sarkallja. Nem arra törekszünk, hogy feltaláljuk a spanyolviaszt, sokkal inkább lehetőségeket szeretnénk kínálni arra, hogy a meglévő információt feldolgozó szoftvereket még pontosabban és biztonságosabban lehessen használni. Ezzel a közlekedésben résztvevők járnának a legjobban – hangsúlyozta a szakember.
A projektben két külföldi partner dolgozik együtt az Informatikai Karral. Az egyik a Floridai Egyetem, melyet a legjobb öt állami egyetem között tartanak számon és fő profiljuk a mesterséges intelligencia, az algoritmusfejlesztés, a megerősítéses tanulás, valamint a nagy nyelvi modellek alkalmazása. A kar másik partnere a Szöuli Egyetem, melynek nagy tapasztalata van az intelligens közlekedési szoftverek fejlesztésében, az új technológiák koordinálásában, valamint szoros kapcsolatban állnak a Magyar Közút Nonprofit Zrt-vel is.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Drágulás és növekvő kereslet a használt autók piacán
A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben lefedő Használtautó.hu adatai szerint az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót.
„Bár az autóvásárlásra fordítandó büdzsé a háztartások részéről csökkent, az autók átlagára az euróárfolyam alakulása miatt minimálisan emelkedett. Ennek egyik elsődleges oka, hogy több használtautó-kereskedő is külföldről tölti fel készleteit, így a forint gyengülésével drágábban tudják beszerezni az árut”
– emelte kiLőcsei Dániel, a Használtautó.hu brand managere.
A 2023-as évre vonatkoztatott, 4 318 000 Ft-os átlagár így 2024-ben 4 523 000Ft-ra emelkedett a portálon megtalálható teljes járműállományra nézve.
Mindeközben azonban a Használtautó.hu felhasználóinak száma növekedést mutat: a tavalyi csúcshónapok 2023-hoz képest április (+6,7%), február (+5,5%) és március (+4%) voltak, az éves átlag 4,2 millió aktív felhasználó/hónap pedig 1,3%-os ugrást jelent éves tekintetben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!