A teherautóknak, haszongépjárműveknek nagy terheket kell szállítaniuk a mindennapokban. A megpakolt raktér komoly hatással van a járműdinamikára is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nehezebb lesz a kanyarodás, a fékezés és természetesen a végsebesség is csökken. Éppen ezért a negatív hatások minimalizálása érdekében laprugókat használnak.
Egyszerű, de nagyszerű kiegészítő
A laprugó beszerzése ma már egyszerűen megoldható, köszönhetően az olyan oldalaknak, mint amilyen a Weber Autotechnik is. Egy rugólap több apró alkatrészből áll, mint amilyen a rugókengyel, gumibak, rugócsavar és rugócsapszeg. A laprugók között többféle kialakítással találkozhatunk. Minden egyes modellhez beszerezhetjük a megfelelő változatot, függetlenül attól, hogy egy terepjáróról, lakóautóról, pick-upról, pótkocsiról vagy teherautóról beszélünk.
Továbbá a laprugókat erősítéssel is elláthatjuk. Ezek olyan apróbb kiegészítők, amelyek segítségével sokkal nagyobb hatást tud kifejteni a rugólap. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nagy teher nem fogja negatívan érinteni a manőverezési képességet. Könnyebb lesz a kanyarodás, nem fog az élesebb fordulók során sem olyan érzésünk lenni, mintha éppen el akarna szabadulni a rakomány. Menet közben a kisebb-nagyobb döccenőknél enyhíteni fogja a laprugó a jármű függőleges mozgását. Továbbá a féktáv is a biztonságos mértéken belül marad.
A laprugó a gyakorlatban egy nagyon egyszerű eszköznek tűnik első ránézésre. A működése úgy néz ki, hogy a jármű futóművét rengeteg erőhatás éri, a rugólap képes csökkenteni a lengési hatásokat, elnyeli a mozgás, valamint a kanyarodás miatt kialakuló erőket. Ezek alapesetben oldalirányba is megpróbálhatják kimozgatni a járművet, de ezt is enyhíteni tudja a rugólap. Az alkatrész nélkül a súlypont is áthelyeződhet menet közben, ami már a vezetés biztonságát is képes veszélyeztetni.
Többféle kialakítás érhető el
A legnépszerűbbnek, amivel a legtöbbször találkozhatunk, a trapéz laprugó számít. Ez a legrégebbi technológia, amit alkalmazni kezdtek. A trapézt követte a parabolikus laprugó, ami 30-50%-kal is könnyebb lehet, de a terhelési képességei nem csökkentek. A technikai újításoknak hála, ma már megjelentek a műanyag kompozit rugólapok is, de ez még jelenleg inkább tesztelési fázisban van, még több évnek kell eltelnie ahhoz, hogy a hétköznapokban is használják őket.
A nagyobb járművek elengedhetetlen kiegészítője
Laprugót a személyautókon kívül szinte minden járműben találhatunk. Kamionok, buszok, lakóautók, teherautók, haszongépjárművek, de még pótkocsik is rendelkeznek vele. Fontos, hogy minden modellhez, típushoz eltérő laprugóra van szükség. Különböznek méretben, vastagságban, teherbírásban és kialakításban is. Ezért is fontos vásárlás előtt alaposan tájékozódni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!