Mozgásban
Itt az új elektromos Kia EV3 SUV
Osztályát felülmúló, innovatív technológiával és fejlett formavilággal emeli még magasabb szintre az elektromos szabadidő-autók nyújtotta élményt a Kia EV3
A Kia nyilvánosságra hozta az új Kia EV3 részletes adatait. A kompakt, elektromos SUV merész formatervvel, innovatív műszaki megoldásokkal, és korszakalkotó jellemvonásokkal lép színre, és minden eddiginél magasabbra emeli a mércét kategóriájában.
Sikeréhez nemcsak a Kia által fejlesztett technológia járulhat hozzá, hanem azon értékek is, amelyeket a márka nagyobb méretű, többszörösen díjnyertes, felhasználó-központú SUV-jától, az EV9-től örökölt. Így aztán igazán egyedi, átütő élményt nyújthat a kompakt, elektromos SUV-k vásárlóinak, messze felülmúlva elvárásaikat. Különleges mivoltának hála az elektromos autózás népszerűsítésében is komoly szerepet játszhat.
– Az úttörő koncepció, a világelső hajtáslánc, és a praktikus, modern életvitelre szabott megoldások révén az EV3 még nagyobb tömegeknek teszi elérhetővé az elektromos Kia szabadidő-autók nyújtotta élményt. A 600 km-es WLTP-hatótávolság és a gyorstöltési lehetőség már önmagában elhessegeti az elektromos autókkal kapcsolatos aggodalmakat, így az EV3 azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autóra váltani, sőt tömegeket terelhet az EV-k irányába – mondta el Ho Sung Song, a Kia elnök-vezérigazgatója.
Külső formaterv: Egy merész, progresszív állásfoglalás
A Kia által képviselt, Opposites United, azaz „Egyesült ellentétek” névre keresztelt tervezői filozófia olyan kreatív energiákat szabadított fel, ami harmonikus egységbe rendezte a természet és a modern életvitel értékeit – ebből született a progresszív, lendületes és drámai megjelenésű Kia EV3. Ez a gondolkodásmód tette még különlegesebbé az EV3 keltette érzéseket és hangulatot, hiszen a dinamikus megjelenés, és az átgondolt, funkcionális kialakítás tökéletes összhangját sikerült megvalósítania a mérnököknek.
– Az EV3 nagyszerűen szemlélteti tervezési filozófiánkat: a játékos formát kombinálja az átgondolt, funkcionális kialakítással. A kompakt, roppant inspiráló karosszéria léges, nyitott belteret ölel körbe, mely minden egyes autózásnál a pihentető utazást hangsúlyozza. A jövőbe mutató, álomszép karosszériát csupa merész feltűnő szín teszi még látványosabbá, a tágas utastérben pedig új, természetes anyagok utalnak arra a fiatalos energiára és játékosságra, ami az EV3-at jellemzi – osztotta meg gondolatait Karim Habib, a Kia Global Design alelnöke.
Az EV3 elképesztő magabiztosságot sugároz. Orr-részét a – páratlanul letisztult felületbe integrált – függőleges lámpák határozzák meg, széles, ellentmondást nem tűrő kiállással ruházva fel a modellt. Nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában, és duzzad az erőtől. Erre játszik rá a különleges grafika, ami egységbe kovácsolja a kivételes, szemet gyönyörködtető formajegyeket.
A Kia jellegzetes „Tigris”-arculatának új, erőteljes interpretációja a márka Star Map világítási rendszerének legújabb változatát foglalja magában. A függőlegesen elhelyezett nappali menetfények (DRL-ek) még inkább kihangsúlyozzák a tigrisszerű stílust, ezáltal a magabiztos megjelenéshez is hozzájárulnak.
Oldalról szemlélve kivételesen erős, fürgeségről és dinamikáról árulkodó „aura” sejlik fel az EV3 körül. A hosszú, lejtős, letisztult tetővonal természetes, zavartalan átmenetet képez az autó eleje és hátulja között, remekül érzékeltetve a karosszéria jól eltalált arányait. A lendületes körvonal és a méretes utascella tágas belteret ölel körbe, az egymásba karolkozó formai és grafikai megoldások pedig a jármű újító mivoltáról tanúskodnak.
Az összhatás persze az ultramodern, ugyancsak magabiztosságot sugárzó hátsó résszel válik teljessé. A vastag, fekete díszcsík erősebbé teszi a vaskos C-oszlop és a lendületes tető közötti kapcsolatot, egyúttal a járművet is robusztusabbnak láttatja. A leegyszerűsített, geometrikus hátsó lámpa egyenletesen simul bele a szélvédőbe, keretbe foglalva a futurisztikus csomagtérajtót, amelynek széles, technós, letisztult formavilágát a tigrisarc és a Star Map lámpakombináció ihlette.
A Kia nem kevesebb, mint kilenc színben kínálja az EV3-at, melyek közül kettő, az Aventurine Green és a Terracotta most először szerepel a márka palettáján.
Az EV3 GT-line kivitel még inkább terepjárós, kalandjárműves benyomást kelt. Az orr-rész alján végigszaladó borítás lendületesebb megjelenést kölcsönöz a modellnek, akárcsak az alacsonyabb, integrált lökhárító, ami sportosabbá és kifinomultabbá varázsolja a típust. A technós vízszintes és függőleges grafikákkal még merészebb képet sugároz az EV3, különösképpen, hogy megannyi feketével borított részlet ad kontrasztot a sajátos formajegyeknek. Ez a stílus határozza meg a hátsó részt is: a lökhárító alsó részén megfigyelhető, karakteres, háromszög alakú dizájnelem kifejezetten agresszív hatást kelt.
Belső kialakítás: Természet ihlette esztétikai megoldások és magával ragadó hangulat
Különleges belső kialakításának köszönhetően a Kia EV3 tágas, öt személynek is kényelmes utastérrel büszkélkedhet. Olyan kimagaslóan nagy használati értékű, hatékony kabint alkottak a tervezők, ami kellemes és hangulatos életteret kínál a felhasználóknak – itt menet közben és a töltések során is igazán jól érezhetik magukat.
Az elegáns középkonzol csúsztatható asztalkát és tárolórekeszt foglal magában, míg az alsó részbe üdítős palackok, ropogtatnivalók, kisebb táskák tehetőek. Hogy teljes legyen a kényelem, álló helyzetben az elektronikai eszközök (pl. laptopok, táblagépek) az asztalon lehetnek, a hihetetlenül kényelmes ülések pedig teljesen hátra dönthetőek. Mindezt szabadon állítható hangulatvilágítással egészítették ki az alkotók, így parkolás közben is maximális a komfort.
25 literes első és 460 literes hátsó csomagtartójával kategóriájának legnagyobb poggyászterét kínálja az EV3. A változtatható magasságú, kétszintes csomagtérpadló 140 mm-es tartományban állítható, igen praktikus megoldás tehát az aktív életvitel szerelmeseinek, például a kiránduló családoknak.
A közel 30”-os, széles kijelzőrendszer egy 12,3”-os főképernyőt, egy 5”-os légkondicionáló-panelt és egy szintén 12,3”-os AVN-megjelenítőt fog össze. Az érintéssel vezérelhető klíma, a letisztult grafika és az intuitív adatmegjelenítés egyaránt a szórakoztató és biztonságos autózást szolgálja. A kijelzőrendszer egészen a műszerfal középrészéig nyújtózik, így az első utasok is kezelhetik a szórakoztatóelektronikai és a navigációs rendszert.
Az EV3 funkcióinak jelentős része a kormányról is kapcsolható, illetve szabályozható. Ilyen például a menetüzemmód, a sebességrögzítő, a hifi és a navigációs rendszer. A könnyű kezelhetőség érdekében a központi képernyő alatt elhelyezett gombok is gondosan elrendezve sorakoznak. Segítségükkel többek között a térkép és a médiaállomány kezelhető, sőt a jármű vezérlőrendszerének beállítására is lehetőséget ad.
A vásárlók többféle szín közül választhatnak az utastér összeállításakor. Az alapmodellnél például kék, lágy szürke (Subtle Grey) és meleg szürke (Warm Grey) szerepel a palettán, míg a GT-line kivitelt megrendelők fekete (Onyx Black) mellett is dönthetnek. A díszítőelemek színeit a főbb elemek, a levegő, a föld és a víz inspirálták.
Akárcsak a többi új Kiában, az EV3 belterében is rengeteg fenntartható anyagot fedezhetünk fel, a márka ugyanis igyekszik a lehető leggyorsabban növelni a környezetbarát összetevők arányát. Visszaforgatott, kifejezetten intim és otthonos hangulatot árasztó anyag borítja például a műszerfalat és az ajtókárpitokat, és újrahasznosított PET-palackokból készül az ülés, a tető és a kartámasz kárpitozása, valamint a díszcsíkok, a szőnyegek és a csomagtérpadló bevonata.1
1 A visszaforgatott PET-palackok felhasználásával készülő ülés-, fejtámla- és csomagtérpadló-kárpitozás, valamint padlószőnyeg az alapfelszereltség része. A vásárlók olyan kárpitozást is választhatnak, amelynél a díszcsíkokat és a kartámaszokat is PET-palackok újrahasznosításával állítják elő. Világos szürke színnél nem elérhetőek a visszaforgatott kárpitok, a műbőr üléskárpit pedig nem tartalmaz PET-et.
Elektromos hajtáslánc: példa értékű hatótávolság és ultragyors töltés
Az EV3 4300 mm hosszú, 1850 mm széles, 1560 mm magas, tengelytávja pedig 2680 mm. Világelső, elsőkerék-hajtású, ultramodern hajtáslánca a Kia által fejlesztett Electric Global Modular Platformra (E-GMP) épül, a mozgáshoz szükséges energiát pedig a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiája biztosítja. Az EV3 alapmodell 58,3 kWh-s akkumulátorcsomaggal gördül le a gyártósorról, míg az EV3 Long Range kivitel esetében 81,4 kWh-nyi áram áll a vezető rendelkezésére.
Mindkét modellben roppant erős, 204 LE-s (150 kW-os), 283 Nm-es villanymotor dolgozik, így igen lenyűgözőek a menetadatok. A 0-100 km/órás gyorsuláshoz mindössze 7,5 másodperc szükségeltetik, a végsebesség pedig eléri a 170 km/h-t.
– A Kia EV3-at úgy terveztük, hogy minden szempontból megfeleljen a fenntarthatóságot szem előtt tartó vásárlóknak, de ne kelljen kompromisszumot hozniuk a használhatóságot illetően a hétköznapok során. Azon túlmenően, hogy osztályának legjobb belterével és legnagyobb csomagtartójával dicsekedhet, a rugalmas E-GMP architektúra jóvoltából tisztán elektromos hatótávolsága is a kategória legjobbja. Az EV3-mal a Kia újraértelmezte a kompakt, elektromos szabadidő-autó fogalmát, és olyan modellt alkotott, ami műszakiságát, felszereltségét és használati értékét nézve is abszolút egyedülálló – árulta el Spencer Cho, a vállalat alelnöke és nemzetközi üzleti tervezésért felelős vezetője.
Akárcsak a nagyobb EV9 szabadidő-autó, az EV3 is a maximális hatékonyság jegyében született. Ezt bizonyítja, hogy a 3D-s tervezéssel létrehozott kocsitest rendkívül áramvonalas, légellenállási együtthatója csupán 0,263 Cd. Párját ritkítja a jövőbe mutató Akkumulátorvezérlő Egység (Battery Management Unit, BMU) és Cellaellenőrző Egység (Cell Monitoring Unit, CMU), alkalmazásukkal az 58,3 kWh-s és a 81,4 kWh-s, nagyfeszültségű akkumulátorcsomagból is a legtöbb hozható ki.
Hogy pontosan mennyi? Nos, az EV3 Long Range esetében akár 600 km-es – WLTP szabvány szerint mért – hatótávolság is elérhető. Ez a lenyűgöző rugalmasság azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autót vásárolni. Most már teljes magabiztossággal vághatnak neki a hosszabb utaknak is. Ha eljön a töltés ideje, a kényelmes és otthonos beltérben relaxálhatnak az utasok, s nem is kell sokat várniuk, ugyanis a Kia fejlett töltési rendszerével (Vehicle Charging Management System) csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra az akkumulátor.2 (2 Long Range kivitel)
A nagy elektromos SUV-k technológiai és biztonsági megoldásai a kompakt szabadidő-autók osztályában
A Kia olyan ultrafejlett biztonsági, vezetéshez kapcsolódó, kényelmet szolgáló és töltést megkönnyítő funkciókkal látta el az EV3-at, amelyek eddig a nagy elektromos SUV-k kiváltságainak számítottak. Mindez azzal kecsegteti az autó leendő tulajdonosait, hogy jóval többet kapnak a pénzükért, mint amennyit a jelenlegi kompakt szabadidő-autóktól elvárhatnak. Nem beszélve arról, hogy az EV3 a belső égésű motorral (ICE) felszerelt járműveknél sokkal újszerűbb, átütőbb és lelkesítőbb vezetési élményt nyújt.
A jármű fejlett vezetéstámogató rendszerei (ADAS) egyenletes és kifinomult teljesítményleadást, valamint átlagon felüli menetbiztonságot szavatolnak. Olyan különleges eszközöket találunk közöttük, mint az eDTVC (elektronikusan vezérelt, dinamikus nyomatékvektor-szabályozás), a Ráfutásosütközés-elkerülő Támogatás, a Sávtartó Asszisztens, az Autópálya-asszisztens és az – aktív fékező funkcióval kiegészített – Hátsó Keresztirányú Forgalomfelügyelet. Mindezek a rövid és a hosszú utakon is magabiztos autózást tesznek lehetővé.
A Kia Távirányítású Parkolósegédjével (Remote Smart Parking Assist) az EV3 tulajdonosa aggodalom nélkül, biztonságosan állíthatja be az autót szűk parkolóhelyre, sőt a kiálláshoz sem kell a volánhoz ülnie. További értéket hoz a kompakt elektromos SUV-k világába a 12”-os Head-Up Kijelző (HUD), ami a szélvédőn jeleníti meg a különböző információkat, hogy a vezető mindig az útra összpontosíthasson.
Az EV3 az első olyan modell, mely megkapja a Kia új, i-Pedal 3.0 névre keresztelt, regeneratív fékrendszerét. Ez lehetőséget ad a vezetőnek, hogy maga állítsa be a fékenergia-visszanyerés szintjét, mi több, úgynevezett „egypedálos” üzemmódra is képes. Ez jelentős terhet vesz le a sofőr válláról a hosszabb utakon, és a hatékonyságot is a végsőkig fokozza, azaz messzebbre juthat a jármű egy feltöltéssel, a közlekedés pedig szórakoztatóbb, élvezetesebb és kellemesebb élmény.
Az EV3-mal elsőként kínál olyan járművet a kompakt elektromos SUV-k szegmensében a Kia, ami képes a Vehicle-to-Load (V2L) energiaellátásra. Ezzel a megoldással szabadon és rugalmasan tölthetik különféle elektronikai eszközeiket az utasok, így például laptopjuk, kisméretű hűtőjük, kávéfőzőjük vagy éppen hajszárítójuk is gond nélkül üzemeltethető. Az EV3 tulajdonosának a slusszkulccsal sem kell bajlódnia, ugyanis a Digital Key 2.0 rendszer révén okostelefonnal és okosórával is nyitható-zárható, illetve beindítható az autó. Az EV3 digitális kulcsának további előnye, hogy megosztható a barátokkal és a családtagokkal.
Szintlépés a műszakiság és a digitális kommunikáció területén
Az EV3 tökéletes élettérként jellemezhető kabinját mobilkommunikációs és szórakoztatóelektronikai eszközök átfogó rendszere teszi teljessé. Itt valóban átszellemülhetnek az utasok. A szóban forgó megoldások és funkciók többségének előnyei menet közben is biztonságosan élvezhetők, és akadnak közöttük olyanok, amelyek álló helyzetben, a menetválasztó kar parkolóállásba helyezését követően használhatóak.
A Premium Streaming elnevezésű szolgáltatás részeként számos tartalmat kínál vásárlóinak a Kia, sőt árkád játékok is a felhasználók rendelkezésére állnak. A hátteret a webOS és az LG által fejlesztett Automotive Content Platform (ACP) biztosítja. Hogy az utazási élmény még magával ragadóbb legyen, az EV3 Harman Kardon audiorendszert kapott. Ez olyan hangzást nyújt, mint a legfejlettebb házimozi-rendszerek.
– Az autók immáron nem csak közlekedési eszközök, sokkal inkább életterünk szerves részei, ezért – felhasználói igények figyelembevételével fejlesztett – innovációk sokasága várja az EV3 utasait. A prémium színvonalú streaming és a kategóriaelső hangrendszer roppant élvezetessé teszi a tartalomfogyasztást – mondta el Chang Sung Ryu, a vállalat globális márkaépítésért és felhasználói élményért felelős alelnöke. – A Kia Connect Áruházzal az okostelefonokhoz hasonlóan, digitális úton szabható a felhasználó igényeire az EV3 belső tere, és hatalmas lépés a Kia mesterséges intelligenciát használó asszisztensének bevezetése is. E példák érzékletesen mutatják, hogy a Kia milyen naprakész megoldásokat dolgozott ki az egyre sokrétűbb vásárlói elvárások kielégítésére – fűzte hozzá.
Az EV3 lehetővé teszi, hogy a vezető NBA-csapatok ihlette kijelzőtémákkal tegye személyesebbé a műszerfalat és az infotainment rendszer kezelőfelületét. A csapatok jellegzetes színeit, valamint a rájuk jellemző képi világot és animációkat megjelenítő témákat egyszerűen a Kia Connect Áruházból tölthetőek le. A témák választékát a jövőben jelentősen bővíti majd a Kia, így még inkább személyre szabható lesz a jármű.
Az EV3 az első olyan elektromos hajtású modell, amelybe bekerül a Kia AI-asszisztense. A rendszer nemrégiben mutatkozott be a Kia K4 kompakt limuzinban, segítségével a felhasználó újszerű és innovatív módon léphet kapcsolatba a járművel, és közvetlenül, ösztönösen kezelheti a különféle funkciókat. Ez számottevően fokozza a komfortot, és jobban kihasználhatóvá teszi a járműben eltöltött időt. Az emberekhez hasonló asszisztens folyamatos támogatást nyújt az utasoknak, és arra ösztönzi őket, hogy felfedezzék a világot. Az innovatív funkciók hamarosan minden elektromos Kia modellben megjelennek majd, az EV3 csak a kezdet.
A generatív mesterséges intelligencia beágyazásával a Kia hangvezérlési asszisztense minden eddiginél többre képes. A természetes, beszélt nyelvet felismerő, generatív AI bonyolultabb összefüggéseket is képes átlátni, így életszerűbb párbeszédet folytathat a felhasználókkal. Mindemellett segít az útiterv összeállításában, egyúttal rávezeti a tulajdonost, hogy a lehető legteljesebben aknázza ki a jármű szórakoztató-, információkereső és egyéb funkcióiban rejlő lehetőségeket.
Az AI-asszisztens először a Dél-Koreában forgalmazott, sorozatgyártású modellekben jut szerephez, ezt követően terjeszti ki a márka a szolgáltatást Európára. A technológia fejlődésével egyre többre lesz képes a rendszer, így még több előnnyel számolhatnak a vásárlók.
A Kia globális EV3-kampánya: A mozgó erő
A Kia több nemzetközi kampányt is útjára indít a „Mozgó erő” szlogent zászlajára tűzve. Ez a kifejezés az élvonalbeli tervezésről és technológiáról, az innováció iránti elkötelezettségről és a kínálat bővítésére irányuló törekvésekről árulkodik. Nem véletlen, hogy ezt választották a márka illetékesei, hiszen az EV3 személyében olyan fenntartható, kényelmes és hatékony jármű érkezik a piacra, ami még népszerűbbé teheti az elektromos autókat.
Az EV3 először Dél-Koreában mutatkozik be 2024 júliusában, ezt követi az európai bevezetés az év második felében. Később a Kia tervei szerint egyéb térségekben is értékesítik majd a modellt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Amikor a forma találkozik a teljesítménnyel: bemutatkozik a Wilier Filante SLR ID2
Amikor egy ikonikus olasz márka új országúti kerékpárt mutat be, a kerékpáros világ felkapja a fejét. És nem véletlenül, hiszen a Wilier legfrissebb aero modellje, a Filante SLR ID2 nem kevesebbre vállalkozik, mint hogy a legendás gyártó eddigi leggyorsabb országútiját testesítse meg.
És ha valamit tudunk a Rossano Veneto-i mesterekről, az az, hogy a sebességet nemcsak számokban, hanem érzésben is mérik. Most megmutatjuk, hogyan válik ez az érzés valósággá a Filante SLR ID2-vel.
Új fejezet az aero országúti kerékpárok történetében
Ha kerékpározásról van szó, a Wilier mindig is két irányban gondolkodott: egy modell azoknak, akik a hegyekben érzik otthon magukat, és egy azoknak, akik a síkon szeretnek száguldani. A Filante SLR ID2 ebbe a kategóriába tartozik – sőt, annak csúcsát képviseli. Egy igazi aero országúti, amely minden pedálfordulatnál a sebesség és a hatékonyság szolgálatában áll.
Míg sok gyártó arra törekszik, hogy egyetlen, minden terepen bevethető versenykerékpárt kínáljon, addig a Wilier más utat jár. Ők hisznek abban, hogy a csúcsteljesítményhez nem kompromisszumokra, hanem célzott fejlesztésre van szükség. Aki ugyanis a maximumot akarja kihozni magából, annak a legjobb társra van szüksége – ez a társ pedig jelenleg a Filante SLR ID2.
Öt év fejlesztés, egy pillanatnyi tökéletesség
A Filante SLR első generációja 2020-ban mutatkozott be, és rövid idő alatt az egyik legelismertebb aero országútivá vált. Azóta eltelt öt év, és ez az öt év az országúti technológia világában valóságos generációváltást hozott. Az új Filante SLR ID2 teljesen újratervezett, modern kerékpár, amely a több mint 120 éves Wilier-tapasztalatot ötvözi az olasz dizájn szenvedélyével.
A kerékpár már most bizonyított a legnagyobb versenyeken – köztük a Tour of Lombardia mezőnyében, ahol a Groupama–FDJ csapat tehetsége, Romain Grégoire hajtotta a prototípust. Nem véletlenül esett rá a választás: a Filante SLR ID2-t kifejezetten WorldTour-szintű teljesítményre fejlesztették, hogy a legkeményebb körülmények között is képes legyen megállni a helyét.
A tervezés művészete és tudománya
Akik már ismerik a Wiliert, azok tudják, hogy a cégnél a technológia és az esztétika mindig kéz a kézben jár, sőt, az egyik nem létezhet a másik nélkül. Éppen ezért a Filante SLR ID2 fejlesztése során a mérnökök nemcsak a tervezőasztal felett görnyedtek – a kerékpárt a brit Silverstone Sports Engineering szélcsatornájában is tesztelték.
Az eredmény pedig önmagáért beszél: a Wilier adatai szerint a Filante SLR ID2 még a legnagyobb WorldTour-versenykerékpárokhoz képest is átlagosan 2,4%-kal kedvezőbb aerodinamikai együtthatóval rendelkezik. Ez a különbség nem csupán a laborban mérhető – hanem a valóságban is érezhető: a sprinthajrákban, a hosszú sík szakaszokon és a lejtmenetekben is.
Forma, ami a funkciót szolgálja
A Filante SLR ID2 váza a TorayCa T800, T1100 és M46JB karbonszálak precíz kombinációjából épül fel. Ez a kompozíció garantálja az ideális egyensúlyt a merevség, a megfelelő tömeg és a hatékony rezgéselnyelés között. Az Ultegra Di2 váltórendszerrel szerelt, M-es méretű modell mindössze 7,1 kilogramm, így a Filante SLR ID2 a kategória egyik legkönnyebb aero országútijának számít.
A villa teljesen új, „pengés” formát kapott, ami nemcsak látványos, de valódi aerodinamikai előnyt is biztosít. Az aprólékosan kidolgozott részletek mind azt bizonyítják, hogy a Wilier számára a kompromisszum ismeretlen fogalom.
Innováció a kormány mögött
A kerékpárhoz teljesen új, integrált karbonkormány készült, a Wilier F-BAR ID2, amely letisztult, csavarmentes megjelenésével és ergonomikus kialakításával tökéletesen illeszkedik a Filante SLR ID2 karakteréhez. Az egyedi OEF (Optimal Ergonomic Flare) geometria révén a kormány az alsó fogásban 3 centiméterrel szélesebb, ami nagy sebességnél is stabilabb testtarást garantál és jobb irányíthatóságot biztosít.
A F-BAR ID2 hét különböző szélességben és öt stucnihosszban elérhető, így minden kerékpáros megtalálhatja a számára ideális beállítást – legyen szó profi versenyzőről vagy lelkes amatőrről, aki ugyanazzal a szenvedéllyel hajt, mint a legjobbak.
Aerodinamika újragondolva
A sebességért folytatott versenyben a részletek döntik el, ki nyer. Éppen ezért született meg a Wilier új Aerokit kulacsrendszere, amely tökéletesen illeszkedik a váz formájához. Az Elite-tel közösen fejlesztett kulacsok és tartók nem csupán elegánsak, hanem mérhetően csökkentik a légellenállást is, akár kétharmaddal kevesebb turbulenciát okozva, mint a hagyományos megoldások.
De az aerodinamikailag optimalizált alsócső és az új nyeregcső nemcsak a légellenállást minimalizálja, hanem a kényelmet és a teljesítményt is növeli. Sőt, az akkumulátor helye is új: a Shimano Di2 egységet a középcsapágy fölötti műgyanta házba helyezték, így végeredményképp jobb hozzáférést és még kedvezőbb súlyelosztást kapunk.
A számok mögött: mérhető fejlődés
A Wilier a fejlesztés során CFD modellezést, szélcsatorna-teszteket és profi versenyzői visszajelzéseket ötvözött. Az eredmények pedig magukért beszélnek:
- 40 km/h-nál akár 14,15 watt teljesítménynyereség az előző modellhez képest
- 50 km/h-nál az Aerokit rendszerrel ez az érték 28,8 wattra nő
- A váz merevebb, ugyanakkor komfortosabb, és 1,6%-kal jobb aerodinamikai eredményt ért el a CFD-előrejelzéseknél
Ezek a számok nem csupán papíron mutatnak jól, hanem minden pedálfordulatban érezhető előnyt jelentenek a valós versenyeken.
Méret, forma, illeszkedés – testre szabott teljesítmény
A kerékpár hatféle vázméretben, háromféle kormánymérettel és két nyeregcső-opcióval érhető el, a tervezők pedig a geometriát is aprólékosan finomították: a modell valamivel hosszabb, magasabb és stabilabb lett, miközben megőrizte azt a közvetlen, élénk reagálást, amit az elődje is kínált.
A Wilier Filante SLR ID2 tehát nem csupán egy újabb modell, hanem a márka filozófiájának valódi megtestesülése: itt találkozik egymással az olasz dizájn, a mérnöki precizitás és a szenvedély. Az amatőrök új dimenzióban élhetik át az országúti élményt, a profik kezében pedig ez a győzelem egyik kulcsa – könnyű, elegáns és brutálisan gyors, és a Biondo Bike szakemberei által is ajánlott.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A fáradtság és a figyelemzavar kockázata: maradj éber a téli utakon
A melegebb hónapok gondtalansága után az ősz és a tél beköszönte a közlekedésben is új kihívásokat tartogat.
A rövidülő nappalok, a romló látási viszonyok és a kiszámíthatatlan időjárás (köd, ónos eső vagy hó) fokozott figyelmet követelnek minden járművezetőtől. A biztonságos vezetés alapja a körültekintés és a felkészülés, mind az autó, mind a sofőr tekintetében. A Hankook szakértői összefoglalták a legfontosabb szempontokat, melyekkel garantálható a biztonság a hideg hónapokra is.
Az autó, mint tényező: Technikai felkészülés
A téli közlekedésben a legkritikusabb szerepet a gumiabroncsok töltik be. A téligumi keverékét kifejezetten a 7°C alatti hőmérsékletre tervezték, így megőrzik rugalmasságukat, és lényegesen rövidebb fékutat, valamint jobb tapadást biztosítanak a csúszós, hideg útfelületen mint a nyári abroncsok.
A megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett kiemelten fontos a nyomás rendszeres ellenőrzése is. A hirtelen hőmérséklet-ingadozások, különösen az alacsonyabb külső hőmérséklet miatt a nyomás csökkenhet, ami rontja a menetstabilitást és növeli a kopást. Emellett az ablakokat és a tükröket mindig jég- és páramentesen kell tartani. A romló látási viszonyok miatt elengedhetetlen a világítás megfelelő használata, így a ködlámpák bekapcsolása, amint a látótávolság 50 méter alá csökken.
Emberi faktor: A koncentráció és a pihenés
A sötétebb, hidegebb időszakban a koncentráció fenntartása különösen nagy kihívást jelent. A téli monotonitás és a korán beálló sötétség bizonyítottan hozzájárul a fáradtsághoz és a figyelem lankadásához. A megnövekedett reakcióidő kritikus helyzeteket teremthet, így jó taktika lehet a rendszeres pihenők beiktatása. Emellett az őszi-téli hónapok alatt gyakrabban jelentkező hangulati változások és enyhébb szezonális tünetek is befolyásolhatják a vezetési képességeket, úgymint a reakcióidőt és a döntéshozatalt. A pszichológiai jóllétnek a volán mögött is prioritást kell élveznie: nagyobb feszültség vagy komolyabb fáradtság esetén halasszuk el az utazást, vagy vegyünk inkább igénybe tömegközlekedési eszközt.
Készüljünk fel a legrosszabbra is: Tippek vészhelyzetre
A felkészültség és az előrelátás elengedhetetlen a téli közlekedésben, hiszen a mentősök szintén korlátozottak az időjárási viszonyok által, így sokszor jóval több időt vesz igénybe, míg segítség érkezik egy baleset során. Egy felelősségteljes autósnak számolnia kell a váratlan helyzetek lehetőségével, ezért javasolt a járműben tartani a legfontosabb vészhelyzeti felszereléseket. Kritikus jelentőségű lehet egy jól felszerelt elsősegélydoboz, valamint meleg takaró, extra kabát. Ezenfelül elengedhetetlen egy zseblámpa az éjszakai műszaki hibákhoz, illetve tartós élelmiszer és ivóvíz a hosszabb, kényszerű várakozási idők áthidalásához. Ezen intézkedésekkel minimalizálhatóak a téli vészhelyzetek kockázatai.
Felelős vezetés télen is
A téli autózás izgalmas és biztonságos élményt nyújthat, feltéve, ha a járművezető tudatosan készül fel a megváltozott körülményekre. A Hankook arra ösztönöz, hogy a körültekintő vezetés mellett mindig jó minőségű, biztonságos abroncsokkal vágjunk neki az útnak, hiszen a felelős és előrelátó felkészülés garancia a zavartalan közlekedésre.
A Hankook prémium téli gumiabroncs kínálatért látogasson el az alábbi weboldalra!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Automatizált logisztika a globális ellátáshoz
A Liebherr a világ egyik vezető mobildaru gyártója. A Jungheinrichhel közösen új központi alkatrészraktárt épített a baden-württembergi Ehingenben található székhelyén.
2024 szeptembere óta innen irányítják a globális alkatrészellátást.
A Liebherr ehingeni termékpalettája magában foglalja a legmodernebb teleszkópos és rácsos gémű darukat különböző méretekben, mobil és lánctalpas futóművel. A kínálat a 35 tonnás terepjáró mobil daruktól a hatalmas, 3000 tonnás teherbírású lánctalpas darukig terjed. Vagyis az új alkatrészraktárhoz maximális térkihasználásra volt szükség.
RENDSZERMEGOLDÁS EGY KÉZBŐL
A Liebherr az alkatrészlogisztika automatizálását a Jungheinrichre bízta, aki a projekt teljes megoldását egy kézből szállította. A rendszer középpontjában egy 6-folyosós, automatikus, silószerkezetű szűkfolyosós magasraktár áll, 18 000 tárolóhellyel – tető- és oldalburkolatokkal együtt.
Hossza körülbelül 80 méter, szélessége 75 méter, magassága 30 méter, méretei tehát figyelemre méltóak. Ehhez jön még egy 2 folyosós, háromszoros mélységű kis alkatrész-shuttle raktár összesen 40 000 tárolóhellyel.
Az automatizált rendszer, valamint a kézi raktározási területek valamennyi folyamatának vezérlését a Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) végzi, együttműködve a Liebherr ERP-rendszerével.

A két csatornás kompakt shuttle raktárrendszer 40 000 tárolóhelyet biztosít.
LEGÚJABB TECHNOLÓGIA
A Liebherr ehingeni gyárának rendszermegoldása magában foglalja a raklapos és a tárolóládás magasraktárakat, a legújabb szállítástechnológiát ládák és raklapok számára – beleértve a vezérlést és a vizualizációt –, valamint hat magasraktári felrakógépet. Ezek két-két teherfelvevő eszközzel teszik gyorsabbá a Liebherr alkatrészek be- és kitárolását, valamint teljesen automatizált folyamatokat biztosítanak a problémamentes, 24 órás működéshez.
MESTERSÉGES INTELLIGENCIA IRÁNYÍTJA ÉS KEZELI
A Jungheinrich Warehouse Management System (WMS) mesterséges intelligenciával optimalizálja az anyagáramlást a Liebherrnél. Irányítja és kezeli a teljes automatizált raktárt, miközben számos ügyfélspecifikus funkciót is megvalósít. Így biztosítható az intelligens, átfogó menedzsment valamennyi raktári területen. Ide tartozik például a tárolóládák előzetes összeállítása többféle sorrend szerint, majd a raklapok összeállításakor történő konszolidálás. Ezenkívül több munkaállomáson is pick-and-pack összeállítás történik szállítódobozokban. Cél a maximális hatékonyság és átláthatóság valamennyi intralogisztikai művelet során a központi alkatrészellátásban.

Hat magasraktári felrakógép biztosítja a gyors ki- és betárolást akár 30 méteres magasságban.
KÉSZEN A JÖVŐBENI NÖVEKEDÉSRE
A Jungheinrich megoldásával a tervezést, a projekt kidolgozását és a rendszer építését egy kézből biztosította. Robert Schad, a Jungheinrich értékesítési projektvezetője kiemelte, hogy a Liebherr logisztikai megoldása elsősorban nagyfokú rugalmassága miatt kiemelkedő. Problémamentesen bővíthető, így már ma felkészült a jövőbeli növekedésre.
További információ: www.jungheinrich.hu/referencia-liebherr
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
A Samsung különleges kedvezményekkel hangol az ünnepekre
-
Zöld2 hét ago
Intelligens szivattyú lehet a megoldás a „zsírszörnyek” elleni harcban
-
Gazdaság2 hét ago
Budapest az újrahasználható csomagolás éllovasa lehetne
-
Okoseszközök2 hét ago
Szabályozta az ELTE a mesterséges intelligencia használatát az oktatásban
-
Mozgásban2 hét ago
A fáradtság és a figyelemzavar kockázata: maradj éber a téli utakon
-
Szórakozás2 hét ago
A Varázslatos Magyarország átadta Az év természetfotósa díjat
-
Gazdaság1 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás2 hét ago
A Mattel pályára állítja az UNO Elite-et: megérkezett a Formula–1 hivatalos kiadása










