Mozgásban
Itt az új elektromos Kia EV3 SUV
Osztályát felülmúló, innovatív technológiával és fejlett formavilággal emeli még magasabb szintre az elektromos szabadidő-autók nyújtotta élményt a Kia EV3
A Kia nyilvánosságra hozta az új Kia EV3 részletes adatait. A kompakt, elektromos SUV merész formatervvel, innovatív műszaki megoldásokkal, és korszakalkotó jellemvonásokkal lép színre, és minden eddiginél magasabbra emeli a mércét kategóriájában.
Sikeréhez nemcsak a Kia által fejlesztett technológia járulhat hozzá, hanem azon értékek is, amelyeket a márka nagyobb méretű, többszörösen díjnyertes, felhasználó-központú SUV-jától, az EV9-től örökölt. Így aztán igazán egyedi, átütő élményt nyújthat a kompakt, elektromos SUV-k vásárlóinak, messze felülmúlva elvárásaikat. Különleges mivoltának hála az elektromos autózás népszerűsítésében is komoly szerepet játszhat.
– Az úttörő koncepció, a világelső hajtáslánc, és a praktikus, modern életvitelre szabott megoldások révén az EV3 még nagyobb tömegeknek teszi elérhetővé az elektromos Kia szabadidő-autók nyújtotta élményt. A 600 km-es WLTP-hatótávolság és a gyorstöltési lehetőség már önmagában elhessegeti az elektromos autókkal kapcsolatos aggodalmakat, így az EV3 azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autóra váltani, sőt tömegeket terelhet az EV-k irányába – mondta el Ho Sung Song, a Kia elnök-vezérigazgatója.
Külső formaterv: Egy merész, progresszív állásfoglalás
A Kia által képviselt, Opposites United, azaz „Egyesült ellentétek” névre keresztelt tervezői filozófia olyan kreatív energiákat szabadított fel, ami harmonikus egységbe rendezte a természet és a modern életvitel értékeit – ebből született a progresszív, lendületes és drámai megjelenésű Kia EV3. Ez a gondolkodásmód tette még különlegesebbé az EV3 keltette érzéseket és hangulatot, hiszen a dinamikus megjelenés, és az átgondolt, funkcionális kialakítás tökéletes összhangját sikerült megvalósítania a mérnököknek.
– Az EV3 nagyszerűen szemlélteti tervezési filozófiánkat: a játékos formát kombinálja az átgondolt, funkcionális kialakítással. A kompakt, roppant inspiráló karosszéria léges, nyitott belteret ölel körbe, mely minden egyes autózásnál a pihentető utazást hangsúlyozza. A jövőbe mutató, álomszép karosszériát csupa merész feltűnő szín teszi még látványosabbá, a tágas utastérben pedig új, természetes anyagok utalnak arra a fiatalos energiára és játékosságra, ami az EV3-at jellemzi – osztotta meg gondolatait Karim Habib, a Kia Global Design alelnöke.
Az EV3 elképesztő magabiztosságot sugároz. Orr-részét a – páratlanul letisztult felületbe integrált – függőleges lámpák határozzák meg, széles, ellentmondást nem tűrő kiállással ruházva fel a modellt. Nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában, és duzzad az erőtől. Erre játszik rá a különleges grafika, ami egységbe kovácsolja a kivételes, szemet gyönyörködtető formajegyeket.
A Kia jellegzetes „Tigris”-arculatának új, erőteljes interpretációja a márka Star Map világítási rendszerének legújabb változatát foglalja magában. A függőlegesen elhelyezett nappali menetfények (DRL-ek) még inkább kihangsúlyozzák a tigrisszerű stílust, ezáltal a magabiztos megjelenéshez is hozzájárulnak.
Oldalról szemlélve kivételesen erős, fürgeségről és dinamikáról árulkodó „aura” sejlik fel az EV3 körül. A hosszú, lejtős, letisztult tetővonal természetes, zavartalan átmenetet képez az autó eleje és hátulja között, remekül érzékeltetve a karosszéria jól eltalált arányait. A lendületes körvonal és a méretes utascella tágas belteret ölel körbe, az egymásba karolkozó formai és grafikai megoldások pedig a jármű újító mivoltáról tanúskodnak.
Az összhatás persze az ultramodern, ugyancsak magabiztosságot sugárzó hátsó résszel válik teljessé. A vastag, fekete díszcsík erősebbé teszi a vaskos C-oszlop és a lendületes tető közötti kapcsolatot, egyúttal a járművet is robusztusabbnak láttatja. A leegyszerűsített, geometrikus hátsó lámpa egyenletesen simul bele a szélvédőbe, keretbe foglalva a futurisztikus csomagtérajtót, amelynek széles, technós, letisztult formavilágát a tigrisarc és a Star Map lámpakombináció ihlette.
A Kia nem kevesebb, mint kilenc színben kínálja az EV3-at, melyek közül kettő, az Aventurine Green és a Terracotta most először szerepel a márka palettáján.
Az EV3 GT-line kivitel még inkább terepjárós, kalandjárműves benyomást kelt. Az orr-rész alján végigszaladó borítás lendületesebb megjelenést kölcsönöz a modellnek, akárcsak az alacsonyabb, integrált lökhárító, ami sportosabbá és kifinomultabbá varázsolja a típust. A technós vízszintes és függőleges grafikákkal még merészebb képet sugároz az EV3, különösképpen, hogy megannyi feketével borított részlet ad kontrasztot a sajátos formajegyeknek. Ez a stílus határozza meg a hátsó részt is: a lökhárító alsó részén megfigyelhető, karakteres, háromszög alakú dizájnelem kifejezetten agresszív hatást kelt.
Belső kialakítás: Természet ihlette esztétikai megoldások és magával ragadó hangulat
Különleges belső kialakításának köszönhetően a Kia EV3 tágas, öt személynek is kényelmes utastérrel büszkélkedhet. Olyan kimagaslóan nagy használati értékű, hatékony kabint alkottak a tervezők, ami kellemes és hangulatos életteret kínál a felhasználóknak – itt menet közben és a töltések során is igazán jól érezhetik magukat.
Az elegáns középkonzol csúsztatható asztalkát és tárolórekeszt foglal magában, míg az alsó részbe üdítős palackok, ropogtatnivalók, kisebb táskák tehetőek. Hogy teljes legyen a kényelem, álló helyzetben az elektronikai eszközök (pl. laptopok, táblagépek) az asztalon lehetnek, a hihetetlenül kényelmes ülések pedig teljesen hátra dönthetőek. Mindezt szabadon állítható hangulatvilágítással egészítették ki az alkotók, így parkolás közben is maximális a komfort.
25 literes első és 460 literes hátsó csomagtartójával kategóriájának legnagyobb poggyászterét kínálja az EV3. A változtatható magasságú, kétszintes csomagtérpadló 140 mm-es tartományban állítható, igen praktikus megoldás tehát az aktív életvitel szerelmeseinek, például a kiránduló családoknak.
A közel 30”-os, széles kijelzőrendszer egy 12,3”-os főképernyőt, egy 5”-os légkondicionáló-panelt és egy szintén 12,3”-os AVN-megjelenítőt fog össze. Az érintéssel vezérelhető klíma, a letisztult grafika és az intuitív adatmegjelenítés egyaránt a szórakoztató és biztonságos autózást szolgálja. A kijelzőrendszer egészen a műszerfal középrészéig nyújtózik, így az első utasok is kezelhetik a szórakoztatóelektronikai és a navigációs rendszert.
Az EV3 funkcióinak jelentős része a kormányról is kapcsolható, illetve szabályozható. Ilyen például a menetüzemmód, a sebességrögzítő, a hifi és a navigációs rendszer. A könnyű kezelhetőség érdekében a központi képernyő alatt elhelyezett gombok is gondosan elrendezve sorakoznak. Segítségükkel többek között a térkép és a médiaállomány kezelhető, sőt a jármű vezérlőrendszerének beállítására is lehetőséget ad.
A vásárlók többféle szín közül választhatnak az utastér összeállításakor. Az alapmodellnél például kék, lágy szürke (Subtle Grey) és meleg szürke (Warm Grey) szerepel a palettán, míg a GT-line kivitelt megrendelők fekete (Onyx Black) mellett is dönthetnek. A díszítőelemek színeit a főbb elemek, a levegő, a föld és a víz inspirálták.
Akárcsak a többi új Kiában, az EV3 belterében is rengeteg fenntartható anyagot fedezhetünk fel, a márka ugyanis igyekszik a lehető leggyorsabban növelni a környezetbarát összetevők arányát. Visszaforgatott, kifejezetten intim és otthonos hangulatot árasztó anyag borítja például a műszerfalat és az ajtókárpitokat, és újrahasznosított PET-palackokból készül az ülés, a tető és a kartámasz kárpitozása, valamint a díszcsíkok, a szőnyegek és a csomagtérpadló bevonata.1
1 A visszaforgatott PET-palackok felhasználásával készülő ülés-, fejtámla- és csomagtérpadló-kárpitozás, valamint padlószőnyeg az alapfelszereltség része. A vásárlók olyan kárpitozást is választhatnak, amelynél a díszcsíkokat és a kartámaszokat is PET-palackok újrahasznosításával állítják elő. Világos szürke színnél nem elérhetőek a visszaforgatott kárpitok, a műbőr üléskárpit pedig nem tartalmaz PET-et.
Elektromos hajtáslánc: példa értékű hatótávolság és ultragyors töltés
Az EV3 4300 mm hosszú, 1850 mm széles, 1560 mm magas, tengelytávja pedig 2680 mm. Világelső, elsőkerék-hajtású, ultramodern hajtáslánca a Kia által fejlesztett Electric Global Modular Platformra (E-GMP) épül, a mozgáshoz szükséges energiát pedig a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiája biztosítja. Az EV3 alapmodell 58,3 kWh-s akkumulátorcsomaggal gördül le a gyártósorról, míg az EV3 Long Range kivitel esetében 81,4 kWh-nyi áram áll a vezető rendelkezésére.
Mindkét modellben roppant erős, 204 LE-s (150 kW-os), 283 Nm-es villanymotor dolgozik, így igen lenyűgözőek a menetadatok. A 0-100 km/órás gyorsuláshoz mindössze 7,5 másodperc szükségeltetik, a végsebesség pedig eléri a 170 km/h-t.
– A Kia EV3-at úgy terveztük, hogy minden szempontból megfeleljen a fenntarthatóságot szem előtt tartó vásárlóknak, de ne kelljen kompromisszumot hozniuk a használhatóságot illetően a hétköznapok során. Azon túlmenően, hogy osztályának legjobb belterével és legnagyobb csomagtartójával dicsekedhet, a rugalmas E-GMP architektúra jóvoltából tisztán elektromos hatótávolsága is a kategória legjobbja. Az EV3-mal a Kia újraértelmezte a kompakt, elektromos szabadidő-autó fogalmát, és olyan modellt alkotott, ami műszakiságát, felszereltségét és használati értékét nézve is abszolút egyedülálló – árulta el Spencer Cho, a vállalat alelnöke és nemzetközi üzleti tervezésért felelős vezetője.
Akárcsak a nagyobb EV9 szabadidő-autó, az EV3 is a maximális hatékonyság jegyében született. Ezt bizonyítja, hogy a 3D-s tervezéssel létrehozott kocsitest rendkívül áramvonalas, légellenállási együtthatója csupán 0,263 Cd. Párját ritkítja a jövőbe mutató Akkumulátorvezérlő Egység (Battery Management Unit, BMU) és Cellaellenőrző Egység (Cell Monitoring Unit, CMU), alkalmazásukkal az 58,3 kWh-s és a 81,4 kWh-s, nagyfeszültségű akkumulátorcsomagból is a legtöbb hozható ki.
Hogy pontosan mennyi? Nos, az EV3 Long Range esetében akár 600 km-es – WLTP szabvány szerint mért – hatótávolság is elérhető. Ez a lenyűgöző rugalmasság azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autót vásárolni. Most már teljes magabiztossággal vághatnak neki a hosszabb utaknak is. Ha eljön a töltés ideje, a kényelmes és otthonos beltérben relaxálhatnak az utasok, s nem is kell sokat várniuk, ugyanis a Kia fejlett töltési rendszerével (Vehicle Charging Management System) csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra az akkumulátor.2 (2 Long Range kivitel)
A nagy elektromos SUV-k technológiai és biztonsági megoldásai a kompakt szabadidő-autók osztályában
A Kia olyan ultrafejlett biztonsági, vezetéshez kapcsolódó, kényelmet szolgáló és töltést megkönnyítő funkciókkal látta el az EV3-at, amelyek eddig a nagy elektromos SUV-k kiváltságainak számítottak. Mindez azzal kecsegteti az autó leendő tulajdonosait, hogy jóval többet kapnak a pénzükért, mint amennyit a jelenlegi kompakt szabadidő-autóktól elvárhatnak. Nem beszélve arról, hogy az EV3 a belső égésű motorral (ICE) felszerelt járműveknél sokkal újszerűbb, átütőbb és lelkesítőbb vezetési élményt nyújt.
A jármű fejlett vezetéstámogató rendszerei (ADAS) egyenletes és kifinomult teljesítményleadást, valamint átlagon felüli menetbiztonságot szavatolnak. Olyan különleges eszközöket találunk közöttük, mint az eDTVC (elektronikusan vezérelt, dinamikus nyomatékvektor-szabályozás), a Ráfutásosütközés-elkerülő Támogatás, a Sávtartó Asszisztens, az Autópálya-asszisztens és az – aktív fékező funkcióval kiegészített – Hátsó Keresztirányú Forgalomfelügyelet. Mindezek a rövid és a hosszú utakon is magabiztos autózást tesznek lehetővé.
A Kia Távirányítású Parkolósegédjével (Remote Smart Parking Assist) az EV3 tulajdonosa aggodalom nélkül, biztonságosan állíthatja be az autót szűk parkolóhelyre, sőt a kiálláshoz sem kell a volánhoz ülnie. További értéket hoz a kompakt elektromos SUV-k világába a 12”-os Head-Up Kijelző (HUD), ami a szélvédőn jeleníti meg a különböző információkat, hogy a vezető mindig az útra összpontosíthasson.
Az EV3 az első olyan modell, mely megkapja a Kia új, i-Pedal 3.0 névre keresztelt, regeneratív fékrendszerét. Ez lehetőséget ad a vezetőnek, hogy maga állítsa be a fékenergia-visszanyerés szintjét, mi több, úgynevezett „egypedálos” üzemmódra is képes. Ez jelentős terhet vesz le a sofőr válláról a hosszabb utakon, és a hatékonyságot is a végsőkig fokozza, azaz messzebbre juthat a jármű egy feltöltéssel, a közlekedés pedig szórakoztatóbb, élvezetesebb és kellemesebb élmény.
Az EV3-mal elsőként kínál olyan járművet a kompakt elektromos SUV-k szegmensében a Kia, ami képes a Vehicle-to-Load (V2L) energiaellátásra. Ezzel a megoldással szabadon és rugalmasan tölthetik különféle elektronikai eszközeiket az utasok, így például laptopjuk, kisméretű hűtőjük, kávéfőzőjük vagy éppen hajszárítójuk is gond nélkül üzemeltethető. Az EV3 tulajdonosának a slusszkulccsal sem kell bajlódnia, ugyanis a Digital Key 2.0 rendszer révén okostelefonnal és okosórával is nyitható-zárható, illetve beindítható az autó. Az EV3 digitális kulcsának további előnye, hogy megosztható a barátokkal és a családtagokkal.
Szintlépés a műszakiság és a digitális kommunikáció területén
Az EV3 tökéletes élettérként jellemezhető kabinját mobilkommunikációs és szórakoztatóelektronikai eszközök átfogó rendszere teszi teljessé. Itt valóban átszellemülhetnek az utasok. A szóban forgó megoldások és funkciók többségének előnyei menet közben is biztonságosan élvezhetők, és akadnak közöttük olyanok, amelyek álló helyzetben, a menetválasztó kar parkolóállásba helyezését követően használhatóak.
A Premium Streaming elnevezésű szolgáltatás részeként számos tartalmat kínál vásárlóinak a Kia, sőt árkád játékok is a felhasználók rendelkezésére állnak. A hátteret a webOS és az LG által fejlesztett Automotive Content Platform (ACP) biztosítja. Hogy az utazási élmény még magával ragadóbb legyen, az EV3 Harman Kardon audiorendszert kapott. Ez olyan hangzást nyújt, mint a legfejlettebb házimozi-rendszerek.
– Az autók immáron nem csak közlekedési eszközök, sokkal inkább életterünk szerves részei, ezért – felhasználói igények figyelembevételével fejlesztett – innovációk sokasága várja az EV3 utasait. A prémium színvonalú streaming és a kategóriaelső hangrendszer roppant élvezetessé teszi a tartalomfogyasztást – mondta el Chang Sung Ryu, a vállalat globális márkaépítésért és felhasználói élményért felelős alelnöke. – A Kia Connect Áruházzal az okostelefonokhoz hasonlóan, digitális úton szabható a felhasználó igényeire az EV3 belső tere, és hatalmas lépés a Kia mesterséges intelligenciát használó asszisztensének bevezetése is. E példák érzékletesen mutatják, hogy a Kia milyen naprakész megoldásokat dolgozott ki az egyre sokrétűbb vásárlói elvárások kielégítésére – fűzte hozzá.
Az EV3 lehetővé teszi, hogy a vezető NBA-csapatok ihlette kijelzőtémákkal tegye személyesebbé a műszerfalat és az infotainment rendszer kezelőfelületét. A csapatok jellegzetes színeit, valamint a rájuk jellemző képi világot és animációkat megjelenítő témákat egyszerűen a Kia Connect Áruházból tölthetőek le. A témák választékát a jövőben jelentősen bővíti majd a Kia, így még inkább személyre szabható lesz a jármű.
Az EV3 az első olyan elektromos hajtású modell, amelybe bekerül a Kia AI-asszisztense. A rendszer nemrégiben mutatkozott be a Kia K4 kompakt limuzinban, segítségével a felhasználó újszerű és innovatív módon léphet kapcsolatba a járművel, és közvetlenül, ösztönösen kezelheti a különféle funkciókat. Ez számottevően fokozza a komfortot, és jobban kihasználhatóvá teszi a járműben eltöltött időt. Az emberekhez hasonló asszisztens folyamatos támogatást nyújt az utasoknak, és arra ösztönzi őket, hogy felfedezzék a világot. Az innovatív funkciók hamarosan minden elektromos Kia modellben megjelennek majd, az EV3 csak a kezdet.
A generatív mesterséges intelligencia beágyazásával a Kia hangvezérlési asszisztense minden eddiginél többre képes. A természetes, beszélt nyelvet felismerő, generatív AI bonyolultabb összefüggéseket is képes átlátni, így életszerűbb párbeszédet folytathat a felhasználókkal. Mindemellett segít az útiterv összeállításában, egyúttal rávezeti a tulajdonost, hogy a lehető legteljesebben aknázza ki a jármű szórakoztató-, információkereső és egyéb funkcióiban rejlő lehetőségeket.
Az AI-asszisztens először a Dél-Koreában forgalmazott, sorozatgyártású modellekben jut szerephez, ezt követően terjeszti ki a márka a szolgáltatást Európára. A technológia fejlődésével egyre többre lesz képes a rendszer, így még több előnnyel számolhatnak a vásárlók.
A Kia globális EV3-kampánya: A mozgó erő
A Kia több nemzetközi kampányt is útjára indít a „Mozgó erő” szlogent zászlajára tűzve. Ez a kifejezés az élvonalbeli tervezésről és technológiáról, az innováció iránti elkötelezettségről és a kínálat bővítésére irányuló törekvésekről árulkodik. Nem véletlen, hogy ezt választották a márka illetékesei, hiszen az EV3 személyében olyan fenntartható, kényelmes és hatékony jármű érkezik a piacra, ami még népszerűbbé teheti az elektromos autókat.
Az EV3 először Dél-Koreában mutatkozik be 2024 júliusában, ezt követi az európai bevezetés az év második felében. Később a Kia tervei szerint egyéb térségekben is értékesítik majd a modellt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
You may like
-
Használt gépjármű felvásárlása megbízható cég által
-
A tartalom az új státuszszimbólum
-
Akkumulátor csere: élettartam, jelek, és a csere lépései
-
Mazda Skyactiv technológia: a hatékonyság új szintje
-
A Honda bemutatja a Honda 0 Series modellek új generációs technológiáit
-
Miről ismerhető fel az árvízkárosult autó?
Mozgásban
Fedezze fel a megújult Honda HR-V dinamikus stílusát!
A Honda céltudatosan frissítette a HR-V e:HEV kínálatát minden felszereltségi szinten, beleértve a külső és a belső formatervet, a színeket és tökéletesítette a vezethetőséget – valamint egy új kiadást is kínál.
Reagálva a korábbi vásárlók visszajelzéseire az eredmény a Honda jelenlegi legkelendőbb európai modelljének továbbfejlesztett változata, amely változatlanul egy középkategóriás hibrid SUV minden előnyét kínálja.
Megújult külső és belső kialakítás
Valamennyi felszereltségi szinthez tartozik egy új, markánsabb első lökhárító és átalakított hűtőrács, amely kristályfekete felső díszítéssel és sötétített fényszóróbelsővel rendelkezik. Ezek az elemek erőteljesebb, karakteresebb megjelenést kölcsönöznek az autónak, ami még jobban kiemeli az autó stílusát és modern arculatát.
A HR-V első lökhárítójához egy magasfényű fekete, alsó szegélyrész kapcsolódik, amellyel elegánsabbnak hat. Az autó új fényszórói hangsúlyosabb nappali menetfénnyel (DRL) rendelkeznek, melyek belső elemeit sötétebb színű bevonattal látták el, ezzel biztosítva a modern megjelenést. Az Advance felszereltségtől fölfelé a vezető az Adaptív menetfényszóró (ADB) előnyeit is élvezheti, ami a rendszer automatikus alkalmazkodását jelenti az adott forgalmi körülményekhez.
A gépkocsi hátulján található, a teljes szélességet átfogó LED-lámpatest belső szerkezete szintén megújult, az autó új színei pedig tovább fokozzák a jármű formatervezési jegyeinek hangsúlyosságát. A paletta három új árnyalattal bővül – Sage Green, Seabed Blue és Urban Grey – így kínálnak további lehetőséget a vásárlóknak az autó személyre szabásához.
A műszerfal középső alsó részét és a magasfényű, zongoralakk fekete felülettel rendelkező középső konzolt áttervezték, hogy mind a vezető, mind az utas könnyebben hozzáférhessen a vezeték nélküli töltőhöz; mely laposabbá vált és egyben ergonomikusabb is, megkönnyítve a használatát. A felhasználói élmény érdekében további belső módosításokat eszközöltek a japán gyártó mérnökei, például növelték az utastér hangszigetelését ezáltal csökkentve a zajszintet, így fokozva a kényelmet.
Az új Advance Style Plus panoráma üvegtetővel rendelkezik, emellett minden felszereltségi szinthez alapfelszereltségként jár a sötétített üveg, amely a melegebb napokon védelmet nyújt a napsütés ellen, ugyanakkor nagyobb biztonságot és kényelmet biztosít az utasok számára.
Vadonatúj Advance Plus felszereltség
A megújult HR-V megjelenésével egyidőben Honda bemutatja az Advance Plust, amely különleges stílusjegyekkel rendelkezik.
Ennek a kivitelnek az alapja az Advance Style felszereltség, melyet különleges fényezéssel látták el. Az alsó lökhárítók, a kerékívek és az alsó ajtó díszlécei a karosszéria színével harmonizálnak, ami egységes, esztétikus megjelenést kölcsönöz a modellnek. A harmóniát a „Crystal Black” hűtőrács ellensúlyozza, amely kontrasztot teremt és kiemeli a jármű karakterét. Az autó egyedi könnyűfém keréktárcsákat kapott, amelyek még inkább hangsúlyozzák a HR-V exkluzív stílusát.
Átgondolt helykihasználás hibrid hatékonysággal ötvözve
A legújabb HR-V megőrizte azt a rendkívül variálható belső terét, amely a korábbi generációk védjegyévé vált. Mivel az üzemanyagtartály az alváz közepén kapott helyet, így sokkal több tér maradt az első ülések alatt. Ez a kialakítás lehetővé teszi a hátsó „Magic Seats” ülésrendszer használatát, amely igény szerint lehajtható vagy felhajtható, így növelve a csomagtér módosítását.
Köszönhetően a Honda erőteljes és hatékony kétmotoros (az egyik meghajt, a másik generátorként működik) hibrid e:HEV hajtásláncának, amely kiemelkedő üzemanyag-takarékosságot biztosít, a legújabb HR-V dinamikus vezetési élményt is kínál.
Honda SENSING – az átfogó menetbiztonsági csomag
A HR-V e:HEV kategóriájában a legátfogóbb fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszereket kínálja, beleértve a többnézetű kamerarendszert (Multi View Camera System) is. A központi érintőképernyőn aktiválható rendszer 360°-os panorámaképet mutat a jármű környezetéről, választható oldal- vagy felülnézetben.
A széles látószögű, nagyfelbontású kamera lehetővé teszi a jármű környezetének pontosabb észlelését, például a padka nélküli szegélyek és út menti közlekedési jelzések felismerését. Az aktív biztonsági rendszerek felülvizsgálata során arra törekedtek a mérnökök, hogy ezek a rendszerek kevésbé befolyásolják a pilótát, így zavartalanul adhassa át magát a vezetés páratlan élményének.
Az új Forgalmi Torlódás Asszisztens, (Traffic Jam Assist) már 0 km/órától is működik, ami csökkenti a forgalmi dugók okozta fáradtságot. További előny, hogy a rendszernek köszönhetően jobb lett az ütközés elleni védelem, így még magasabb szintű biztonságot nyújt.
A megújult Honda HR-V e:HEV 2025 év elejétől érhető el a hazai márkakereskedésekben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Az e-járművek terjedésével a speciális tűzvédelmi irányelvekre is érdemes figyelni.
A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik. Ehhez az is hozzájárult, hogy a vállalatok tavaly februártól, október óta pedig könnyített feltételekkel igényelhetnek állami támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Ezzel a lehetőséggel 2024-ben mintegy 4600 vállalkozás élt, akik összesen 5400 gépkocsi megvásárlásához pályáztak a támogatásra az Energiaügyi Minisztérium 2025. január 1-jén közölt adatai alapján.
Ez amellett, hogy hozzájárul az ország CO2-kibocsátásának csökkentéséhez,
„számos vállalat, illetve épület- és irodaház-üzemeltető számára új kihívást is jelent: az e-járművek által használt parkolóházaknak ugyanis speciális tűzbiztonsági megfontolásoknak is eleget kell tenniük. 2024-ben a katasztrófavédelem tűzvédelmi műszaki irányelvei is frissültek”
– hívja fel a figyelmet Seres Zoltán, a Siemens Zrt. tűzvédelmi szakértője.
„Az ezeknek való megfelelés, tehát a magas szintű tűzbiztonság megteremtése érdekében az üzemeltetőknek mielőbb érdemes lépniük, többek közt a még gyorsabb tűzérzékelést és beavatkozást lehetővé tevő tűzvédelmi megoldások alkalmazása felé.”
Mit kell tudni a tűzvédelmi műszaki irányelvekről?
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által publikált tűzvédelmi műszaki irányelvek az országos tűzvédelmi rendeletben (OTSZ) előírt követelmények teljesítésére tartalmaznak gyakorlati megoldásokat. Az irányelvek alkalmazása ugyan önkéntes, de ezeknek az ajánlásoknak a megfogadásával az épületek üzemeltetői, valamint a gyártók, tervezők és más, érintett szereplők biztosak lehetnek benne, hogy megfelelnek a rendeletben előírt biztonsági szintnek. Az irányelvek között útmutatást találhatunk többek között az épületek kiürítésére, a beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések tervezésére, illetve telepítésére, a szabadtéri rendezvények védelemre, valamint a robbanások elleni védekezésre vonatkozóan is. Emellett pedig a témaspecifikusan foglalkoznak a Li-ion akkumulátorok gyártásával, tárolásával az akkumulátorgyárak területén, valamint az elektromos személyautók töltésével és tárolásával a gépjárműtárolókban.
- Megállítani a láncreakciót: tűzterjedés elleni védelem
A 2024-ben közzétett irányelvek az épületszerkezetet, a parkoló elrendezését, valamint a hő- és füstelvezetést tekintve is új ajánlásokat fogalmaznak meg, és kiemelten foglalkoznak az elektromos járművek által használt gépjárműtárolókban való tűzterjedés elleni védelemmel. E téren a korai tűzérzékelés kulcsfontosságú, amelyhez a hagyományos eszközökön túl, már innovatív, még hatékonyabb megoldások is rendelkezésre állnak.
Az egyik ilyen lehetőség a levegőmintavételes füstérzékelő (ASD) technológia. Ez az integrált füstérzékelő rendszer a védendő, akár több mint 6 ezer négyzetméteres beltéri területet fokozott érzékenységgel, folyamatosan monitorozza, úgy, hogy a csőhálózatán elhelyezett lyukakon keresztül levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ezt a megoldást egy épületmenedzsment rendszerrel összekötve, füst érzékelése esetén, akár további tűzvédelmi intézkedések is automatikusan életbe léphetnek: lekapcsolható például az érintett e-töltősor áramellátása, vagy azonnal elindítható a HVAC-rendszeren keresztül a füstelvezetés, ezekkel is csökkentve az esélyét a tűz elterjedésének, illetve további károk keletkezésének.
„Ezt a védelmet kiegészíthetik továbbá az olyan pontszerű füstérzékelők, amelyek az intelligens jelkiértékelő algoritmusok alapján alkalmasak a zavaró tényezők, például a por vagy a kipufogógáz kiszűrésére. Azaz valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek, megbízhatóbbá téve így az egész rendszert.”
– magyarázza a szakértő.
Speciális tűzbiztonsági megfontolások e-járművek esetén
Bár többször fordulnak elő a hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek, az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz, különösen a zsúfolt parkolóházakban, könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben. Egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például túlfeszültség, túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.
- Észlelni a problémát: vizuális füst- és lángérzékelés
„Azzal is értékes másodpercek takaríthatóak meg a tűzterjedés elleni védekezésben, ha nem csak a füstöt, hanem már a parázsló tüzet is felismeri a tűzvédelmi rendszer. – mutat rá Seres Zoltán. – „Erre képesek már a képváltozásokat egy algoritmus alapján folyamatosan analizáló, videós tűzérzékelő kamerák. Ezek optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítják akár a legapróbb füst- és lángforrásokat, szintén különbséget téve azok forrása között.”
Ez a megoldás nagy belmagasságú, félig nyitott terek esetén vagy akár kültéren is alkalmazható, mivel a légáramlás nem tudja megzavarni az optikai érzékelőket, és alacsony intenzitású megvilágítás esetén is működik. Azaz ideális kiegészítő védelmet biztosít például kültéri e-töltőknél, ahol a nagyértékű berendezések és a járművek védelmét más módon egyáltalán nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne megoldani.
- Ha már megtörtént a baj: oltás vízköddel
A korai tűzérzékelést korszerű oltási technológiákkal párosítva az akkumulátoroknál keletkező tüzek is hatékonyan megfékezhetőek. Magasnyomású vízködös – azaz magas nyomáson porlasztott vízzel történő – oltással gyorsan lehűthetőek az akkumulátorcellák, megszakítva ezzel az égési láncreakciót, és megakadályozva a tűz átterjedését.
Ennél az oltási technológiánál a hűtési hatás elérése érdekében a rendszer akár négyszázszorosára is képes megnövelni egy vízcsepp felszínét, ezzel is megsokszorozva a víz hűtési és oltási hatékonyságát. Az akkumulátortüzeknél pedig különösen fontos a hűtés így elért folyamatossága, mivel a tűz újragyulladásának kockázata is magas.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems
Aki elektromos kerékpár vásárlása mellett dönt, a lehető leghatékonyabban szeretné megvédeni járművét lopás ellen.
Annak érdekében, hogy még jobban megnehezítse a tolvajok dolgát, a Bosch eBike Systems az akkumulátorokra is kiterjeszti a digitális lopásvédelmet. A Bosch a CES 2025 szakkiállításon mutatta be akkumulátorzár (Battery Lock) megoldását. Ez a piacon egyedülálló funkció gondoskodik arról, hogy lopás esetén az elektromos kerékpár akkumulátora használhatatlanná, így a tolvajok számára értéktelenné váljon. Az új megoldás kiegészíti az eBike Lock és az eBike Alarm funkciók köré épülő intelligens rendszer digitális lopásvédelmi portfólióját.
„Az akkumulátor az eBike egyik legértékesebb alkatrésze. Az akkumulátorzárral az elektromos kerékpárok tulajdonosai egy olyan intelligens biztonsági funkcióhoz juthatnak, amellyel járművüket még hatékonyabban védhetik a lopástól”
– ismertette Gregor Dasbach, a Bosch eBike Systems digitális részlegének vezetője.
„Digitális lopásvédelmi portfóliónk bővítésével nagy lépést tehetünk víziónk felé, amely szerint a jövőben már egyetlen Bosch-rendszerrel szerelt elektromos kerékpárt sem lophatnak el.”
Akkumulátorzár: az eBike akkumulátor kiegészítő digitális védelme
A kivehető akkumulátorokat – mint például a PowerTube és a PowerPack – mechanikus zár biztosítja, az új akkumulátorzár (Battery Lock) digitálisan egészíti ki ezt a védelmet. Amint az eBike Flow alkalmazásban aktiválják az akkumulátorzár funkciót, az akkumulátor az eBike leállításakor automatikusan lezárul. Ha ezt egy másik, szintén intelligens rendszerrel felszerelt elektromos kerékpárba helyezik, a rendszer automatikusan megszakítja a motor energiaellátását, ezzel a teljes kerékpárt használhatatlanná teszi a felhasználó számára. Így a lopott akkumulátor értékesítése is értelmetlenné válik, ami tovább csökkenti a lopás kockázatát.
Teljes rugalmasság: az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátorkombinációval kompatibilis
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióhoz több digitális kulcs, így az eBike Flow alkalmazással rendelkező okostelefon, valamint a Kiox 300 vagy a Kiox 500 kijelző is használható egyidejűleg. Az eBike Flow alkalmazással ezek a digitális kulcsok rugalmasan kezelhetők, így az akkumulátorzár akár ki is kapcsolható, ha a tulajdonos például barátaival vagy családtagjaival szeretné megosztani az akkumulátort. Az akkumulátorzár emellett az intelligens rendszerben minden akkumulátorral, illetve akkumulátor-kombinációval kompatibilis, illetve a DualBatteries technikával és a PowerMore 250 hatótávnövelővel (Range Extender) is működik.
Optimális kiegészítő lopásvédelem
Új akkumulátorzár (Battery Lock) funkcióval a Bosch eBike Systems tovább bővíti digitális biztonsági portfólióját, még hatékonyabb lopásvédelmet kínál az elektromos kerékpárok tulajdonosai számára. A már elérhető eBike Lock funkció esetében az okostelefon, valamint a Kiox 300 és Kiox 500 kijelzők szolgálnak digitális kulcsként a motor energiaellátásának aktiválásához. Az eBike Alarm funkció a kerékpár pontos helyéről tájékoztatja a felhasználókat, és gyanús mozgás esetén riasztást ad. Az eBike eltulajdonításakor a felhasználó push-értesítést kap okostelefonjára, és elindul a helymeghatározás. Eltulajdonítás esetén a lopási jelentés foglalja össze az elektromos kerékpár azonosítóit és a bűncselekménnyel kapcsolatos összes fontos adatot, amely azután az élő nyomkövetés linkjével együtt továbbítható a rendőrség felé. Az eBike Pass egyfajta digitális járműnyilvántartási okmányként szolgál, amely az eBike-tulajdonosok a kerékpár összes fontos adatát könnyen és egyszerűen áttekinthetik.
2025 nyarától elérhető
Az akkumulátorzár (Battery Lock) funkció az eBike Flow alkalmazáson keresztül táveléréssel (Over the Air) telepíthető az intelligens rendszerrel rendelkező Bosch eBike modellekre. A Flow+ előfizetés részeként 2025 nyarától jelenik meg a kínálatban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
Egészségünk a legfontosabb, az év minden napján
Az LG will.i.am segítségével hangzás és dizájn szempontból is újragondolta az xboom hangszórómárkát
A Huawei vezeti a globális okosórapiacot az IDC adatai szerint
Az LG OLED tévéinek legfontosabb AI és személyreszabhatósági innovációi mutatkoznak be az új QNED TV-modellekben
SZEnergy Team: három világrekord után sem áll le a fejlesztésekkel a Széchenyi-egyetem csapata
Nemzetközi projektekben dolgozik együtt a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat és a Széchenyi István Egyetem
Hogyan segít csökkenteni a mezítlábas cipő a neuropátiás fájdalmat?
Jászberényből indulhat a méhészet globális reformja
Gazdasági érdek és lehetőség a fenntartható építés Magyarországon
Minden századik magyart érintett már idén pénzügyi csalás
Technokrata.hu
A napelemek energiájának kihasználásához nyújt útmutatást egy új jelentés
A Samsung látványos hologrammal vetíti előre az új mobilinterakciókat a 2025-ös Galaxy Unpacked előtt
Ez a német üzem adhat példát a hazai iparvállalatoknak
Új ügyvezető igazgató a rácalmási Hankook üzem élén
A HONOR Tony Bellew bokszolólegendával izzítja be a HONOR Magic7 széria európai startját
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Újabb villamos alállomást modernizáltak a Dunántúlon
Új fejezet nyílik a filmgyártásban Magyarországon
Egyre több felújított mobilt vásárolunk
Már januárban érdemes nyilatkozni a megemelt családi adókedvezmény érvényesítéséhez
Műszaki-Magazin.hu
Ez a német üzem adhat példát a hazai iparvállalatoknak
Vendégmunkás-helyzet a rendeletmódosítások után
Márciusban indul az MI egyetemi oktatása
Használt műszert online aukcióról?
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Együttműködési megállapodást kötött a Messer a Pécsi Tudományegyetemmel
Fontos mérföldköveket ünnepel a Schneider Electric
Több teljesítmény az igényes alkalmazásokhoz az SXR családdal
Újabb villamos alállomást modernizáltak a Dunántúlon
Megalakult a Fénymúzeum Alapítvány
Ajánljuk
Friss
-
Ipar1 hét ago
Az ABB és a Környezettudatos Építési Egyesületek Világtanácsa egész Európában együttműködik a fenntartható, energiahatékony épületek létesítésének ösztönzése érdekében
-
Okoseszközök2 hét ago
Samsung Vision AI és további újítások a CES 2025 First Look eseményén
-
Gazdaság2 hét ago
Megújuló üzlethálózattal és egyedi tarifákkal indul a One Magyarországon
-
Okoseszközök2 hét ago
CES 2025 – A Bosch termékei a hétköznapok minden területén jelen vannak
-
Gazdaság6 nap ago
A vezetékes- és a mobilinternet forgalom is emelkedett a Telekomnál az ünnepi időszakban az elmúlt évhez képest
-
Okoseszközök2 hét ago
Mesterséges intelligencia segíti az ételkészítést és a főzési folyamat videós megörökítését az LG új háztartási gépeiben
-
Okoseszközök2 hét ago
A vadonatúj HONOR Magic7 Lite-tal új értelmet nyer a strapabíróság és a tartósság
-
Okoseszközök2 hét ago
Járművekbe integrálható vezérlőplatformot mutat be az LG a 2025-ös CES-en