Mozgásban

Itt az új elektromos Kia EV3 SUV

elektromos kia ev3 suv

Osztályát felülmúló, innovatív technológiával és fejlett formavilággal emeli még magasabb szintre az elektromos szabadidő-autók nyújtotta élményt a Kia EV3

 

A Kia nyilvánosságra hozta az új Kia EV3 részletes adatait. A kompakt, elektromos SUV merész formatervvel, innovatív műszaki megoldásokkal, és korszakalkotó jellemvonásokkal lép színre, és minden eddiginél magasabbra emeli a mércét kategóriájában.

Sikeréhez nemcsak a Kia által fejlesztett technológia járulhat hozzá, hanem azon értékek is, amelyeket a márka nagyobb méretű, többszörösen díjnyertes, felhasználó-központú SUV-jától, az EV9-től örökölt. Így aztán igazán egyedi, átütő élményt nyújthat a kompakt, elektromos SUV-k vásárlóinak, messze felülmúlva elvárásaikat. Különleges mivoltának hála az elektromos autózás népszerűsítésében is komoly szerepet játszhat.

Az úttörő koncepció, a világelső hajtáslánc, és a praktikus, modern életvitelre szabott megoldások révén az EV3 még nagyobb tömegeknek teszi elérhetővé az elektromos Kia szabadidő-autók nyújtotta élményt. A 600 km-es WLTP-hatótávolság és a gyorstöltési lehetőség már önmagában elhessegeti az elektromos autókkal kapcsolatos aggodalmakat, így az EV3 azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autóra váltani, sőt tömegeket terelhet az EV-k irányába – mondta el Ho Sung Song, a Kia elnök-vezérigazgatója.

Külső formaterv: Egy merész, progresszív állásfoglalás

A Kia által képviselt, Opposites United, azaz „Egyesült ellentétek” névre keresztelt tervezői filozófia olyan kreatív energiákat szabadított fel, ami harmonikus egységbe rendezte a természet és a modern életvitel értékeit – ebből született a progresszív, lendületes és drámai megjelenésű Kia EV3. Ez a gondolkodásmód tette még különlegesebbé az EV3 keltette érzéseket és hangulatot, hiszen a dinamikus megjelenés, és az átgondolt, funkcionális kialakítás tökéletes összhangját sikerült megvalósítania a mérnököknek.

Az EV3 nagyszerűen szemlélteti tervezési filozófiánkat: a játékos formát kombinálja az átgondolt, funkcionális kialakítással. A kompakt, roppant inspiráló karosszéria léges, nyitott belteret ölel körbe, mely minden egyes autózásnál a pihentető utazást hangsúlyozza. A jövőbe mutató, álomszép karosszériát csupa merész feltűnő szín teszi még látványosabbá, a tágas utastérben pedig új, természetes anyagok utalnak arra a fiatalos energiára és játékosságra, ami az EV3-at jellemzi – osztotta meg gondolatait Karim Habib, a Kia Global Design alelnöke.

Az EV3 elképesztő magabiztosságot sugároz. Orr-részét a – páratlanul letisztult felületbe integrált – függőleges lámpák határozzák meg, széles, ellentmondást nem tűrő kiállással ruházva fel a modellt. Nagyobbnak tűnik, mint amekkora valójában, és duzzad az erőtől. Erre játszik rá a különleges grafika, ami egységbe kovácsolja a kivételes, szemet gyönyörködtető formajegyeket.

A Kia jellegzetes „Tigris”-arculatának új, erőteljes interpretációja a márka Star Map világítási rendszerének legújabb változatát foglalja magában. A függőlegesen elhelyezett nappali menetfények (DRL-ek) még inkább kihangsúlyozzák a tigrisszerű stílust, ezáltal a magabiztos megjelenéshez is hozzájárulnak.

Oldalról szemlélve kivételesen erős, fürgeségről és dinamikáról árulkodó „aura” sejlik fel az EV3 körül. A hosszú, lejtős, letisztult tetővonal természetes, zavartalan átmenetet képez az autó eleje és hátulja között, remekül érzékeltetve a karosszéria jól eltalált arányait. A lendületes körvonal és a méretes utascella tágas belteret ölel körbe, az egymásba karolkozó formai és grafikai megoldások pedig a jármű újító mivoltáról tanúskodnak.

Az összhatás persze az ultramodern, ugyancsak magabiztosságot sugárzó hátsó résszel válik teljessé. A vastag, fekete díszcsík erősebbé teszi a vaskos C-oszlop és a lendületes tető közötti kapcsolatot, egyúttal a járművet is robusztusabbnak láttatja. A leegyszerűsített, geometrikus hátsó lámpa egyenletesen simul bele a szélvédőbe, keretbe foglalva a futurisztikus csomagtérajtót, amelynek széles, technós, letisztult formavilágát a tigrisarc és a Star Map lámpakombináció ihlette.

A Kia nem kevesebb, mint kilenc színben kínálja az EV3-at, melyek közül kettő, az Aventurine Green és a Terracotta most először szerepel a márka palettáján.

Az EV3 GT-line kivitel még inkább terepjárós, kalandjárműves benyomást kelt. Az orr-rész alján végigszaladó borítás lendületesebb megjelenést kölcsönöz a modellnek, akárcsak az alacsonyabb, integrált lökhárító, ami sportosabbá és kifinomultabbá varázsolja a típust. A technós vízszintes és függőleges grafikákkal még merészebb képet sugároz az EV3, különösképpen, hogy megannyi feketével borított részlet ad kontrasztot a sajátos formajegyeknek. Ez a stílus határozza meg a hátsó részt is: a lökhárító alsó részén megfigyelhető, karakteres, háromszög alakú dizájnelem kifejezetten agresszív hatást kelt.

Belső kialakítás: Természet ihlette esztétikai megoldások és magával ragadó hangulat

Különleges belső kialakításának köszönhetően a Kia EV3 tágas, öt személynek is kényelmes utastérrel büszkélkedhet. Olyan kimagaslóan nagy használati értékű, hatékony kabint alkottak a tervezők, ami kellemes és hangulatos életteret kínál a felhasználóknak – itt menet közben és a töltések során is igazán jól érezhetik magukat.

Az elegáns középkonzol csúsztatható asztalkát és tárolórekeszt foglal magában, míg az alsó részbe üdítős palackok, ropogtatnivalók, kisebb táskák tehetőek. Hogy teljes legyen a kényelem, álló helyzetben az elektronikai eszközök (pl. laptopok, táblagépek) az asztalon lehetnek, a hihetetlenül kényelmes ülések pedig teljesen hátra dönthetőek. Mindezt szabadon állítható hangulatvilágítással egészítették ki az alkotók, így parkolás közben is maximális a komfort.

25 literes első és 460 literes hátsó csomagtartójával kategóriájának legnagyobb poggyászterét kínálja az EV3. A változtatható magasságú, kétszintes csomagtérpadló 140 mm-es tartományban állítható, igen praktikus megoldás tehát az aktív életvitel szerelmeseinek, például a kiránduló családoknak.

A közel 30”-os, széles kijelzőrendszer egy 12,3”-os főképernyőt, egy 5”-os légkondicionáló-panelt és egy szintén 12,3”-os AVN-megjelenítőt fog össze. Az érintéssel vezérelhető klíma, a letisztult grafika és az intuitív adatmegjelenítés egyaránt a szórakoztató és biztonságos autózást szolgálja. A kijelzőrendszer egészen a műszerfal középrészéig nyújtózik, így az első utasok is kezelhetik a szórakoztatóelektronikai és a navigációs rendszert.

Az EV3 funkcióinak jelentős része a kormányról is kapcsolható, illetve szabályozható. Ilyen például a menetüzemmód, a sebességrögzítő, a hifi és a navigációs rendszer. A könnyű kezelhetőség érdekében a központi képernyő alatt elhelyezett gombok is gondosan elrendezve sorakoznak. Segítségükkel többek között a térkép és a médiaállomány kezelhető, sőt a jármű vezérlőrendszerének beállítására is lehetőséget ad.

A vásárlók többféle szín közül választhatnak az utastér összeállításakor. Az alapmodellnél például kék, lágy szürke (Subtle Grey) és meleg szürke (Warm Grey) szerepel a palettán, míg a GT-line kivitelt megrendelők fekete (Onyx Black) mellett is dönthetnek. A díszítőelemek színeit a főbb elemek, a levegő, a föld és a víz inspirálták.

Akárcsak a többi új Kiában, az EV3 belterében is rengeteg fenntartható anyagot fedezhetünk fel, a márka ugyanis igyekszik a lehető leggyorsabban növelni a környezetbarát összetevők arányát. Visszaforgatott, kifejezetten intim és otthonos hangulatot árasztó anyag borítja például a műszerfalat és az ajtókárpitokat, és újrahasznosított PET-palackokból készül az ülés, a tető és a kartámasz kárpitozása, valamint a díszcsíkok, a szőnyegek és a csomagtérpadló bevonata.1

1 A visszaforgatott PET-palackok felhasználásával készülő ülés-, fejtámla- és csomagtérpadló-kárpitozás, valamint padlószőnyeg az alapfelszereltség része. A vásárlók olyan kárpitozást is választhatnak, amelynél a díszcsíkokat és a kartámaszokat is PET-palackok újrahasznosításával állítják elő. Világos szürke színnél nem elérhetőek a visszaforgatott kárpitok, a műbőr üléskárpit pedig nem tartalmaz PET-et.

Elektromos hajtáslánc: példa értékű hatótávolság és ultragyors töltés

Az EV3 4300 mm hosszú, 1850 mm széles, 1560 mm magas, tengelytávja pedig 2680 mm. Világelső, elsőkerék-hajtású, ultramodern hajtáslánca a Kia által fejlesztett Electric Global Modular Platformra (E-GMP) épül, a mozgáshoz szükséges energiát pedig a Kia negyedik generációs akkumulátortechnológiája biztosítja. Az EV3 alapmodell 58,3 kWh-s akkumulátorcsomaggal gördül le a gyártósorról, míg az EV3 Long Range kivitel esetében 81,4 kWh-nyi áram áll a vezető rendelkezésére.

Mindkét modellben roppant erős, 204 LE-s (150 kW-os), 283 Nm-es villanymotor dolgozik, így igen lenyűgözőek a menetadatok. A 0-100 km/órás gyorsuláshoz mindössze 7,5 másodperc szükségeltetik, a végsebesség pedig eléri a 170 km/h-t.

A Kia EV3-at úgy terveztük, hogy minden szempontból megfeleljen a fenntarthatóságot szem előtt tartó vásárlóknak, de ne kelljen kompromisszumot hozniuk a használhatóságot illetően a hétköznapok során. Azon túlmenően, hogy osztályának legjobb belterével és legnagyobb csomagtartójával dicsekedhet, a rugalmas E-GMP architektúra jóvoltából tisztán elektromos hatótávolsága is a kategória legjobbja. Az EV3-mal a Kia újraértelmezte a kompakt, elektromos szabadidő-autó fogalmát, és olyan modellt alkotott, ami műszakiságát, felszereltségét és használati értékét nézve is abszolút egyedülálló – árulta el Spencer Cho, a vállalat alelnöke és nemzetközi üzleti tervezésért felelős vezetője.

Akárcsak a nagyobb EV9 szabadidő-autó, az EV3 is a maximális hatékonyság jegyében született. Ezt bizonyítja, hogy a 3D-s tervezéssel létrehozott kocsitest rendkívül áramvonalas, légellenállási együtthatója csupán 0,263 Cd. Párját ritkítja a jövőbe mutató Akkumulátorvezérlő Egység (Battery Management Unit, BMU) és Cellaellenőrző Egység (Cell Monitoring Unit, CMU), alkalmazásukkal az 58,3 kWh-s és a 81,4 kWh-s, nagyfeszültségű akkumulátorcsomagból is a legtöbb hozható ki.

Hogy pontosan mennyi? Nos, az EV3 Long Range esetében akár 600 km-es – WLTP szabvány szerint mért – hatótávolság is elérhető. Ez a lenyűgöző rugalmasság azokat is meggyőzheti, akik eddig nem mertek elektromos autót vásárolni. Most már teljes magabiztossággal vághatnak neki a hosszabb utaknak is. Ha eljön a töltés ideje, a kényelmes és otthonos beltérben relaxálhatnak az utasok, s nem is kell sokat várniuk, ugyanis a Kia fejlett töltési rendszerével (Vehicle Charging Management System) csupán 31 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra az akkumulátor.2 (2 Long Range kivitel)

A nagy elektromos SUV-k technológiai és biztonsági megoldásai a kompakt szabadidő-autók osztályában

A Kia olyan ultrafejlett biztonsági, vezetéshez kapcsolódó, kényelmet szolgáló és töltést megkönnyítő funkciókkal látta el az EV3-at, amelyek eddig a nagy elektromos SUV-k kiváltságainak számítottak. Mindez azzal kecsegteti az autó leendő tulajdonosait, hogy jóval többet kapnak a pénzükért, mint amennyit a jelenlegi kompakt szabadidő-autóktól elvárhatnak. Nem beszélve arról, hogy az EV3 a belső égésű motorral (ICE) felszerelt járműveknél sokkal újszerűbb, átütőbb és lelkesítőbb vezetési élményt nyújt.

A jármű fejlett vezetéstámogató rendszerei (ADAS) egyenletes és kifinomult teljesítményleadást, valamint átlagon felüli menetbiztonságot szavatolnak. Olyan különleges eszközöket találunk közöttük, mint az eDTVC (elektronikusan vezérelt, dinamikus nyomatékvektor-szabályozás), a Ráfutásosütközés-elkerülő Támogatás, a Sávtartó Asszisztens, az Autópálya-asszisztens és az – aktív fékező funkcióval kiegészített – Hátsó Keresztirányú Forgalomfelügyelet. Mindezek a rövid és a hosszú utakon is magabiztos autózást tesznek lehetővé.

A Kia Távirányítású Parkolósegédjével (Remote Smart Parking Assist) az EV3 tulajdonosa aggodalom nélkül, biztonságosan állíthatja be az autót szűk parkolóhelyre, sőt a kiálláshoz sem kell a volánhoz ülnie. További értéket hoz a kompakt elektromos SUV-k világába a 12”-os Head-Up Kijelző (HUD), ami a szélvédőn jeleníti meg a különböző információkat, hogy a vezető mindig az útra összpontosíthasson.

Az EV3 az első olyan modell, mely megkapja a Kia új, i-Pedal 3.0 névre keresztelt, regeneratív fékrendszerét. Ez lehetőséget ad a vezetőnek, hogy maga állítsa be a fékenergia-visszanyerés szintjét, mi több, úgynevezett „egypedálos” üzemmódra is képes. Ez jelentős terhet vesz le a sofőr válláról a hosszabb utakon, és a hatékonyságot is a végsőkig fokozza, azaz messzebbre juthat a jármű egy feltöltéssel, a közlekedés pedig szórakoztatóbb, élvezetesebb és kellemesebb élmény.

Az EV3-mal elsőként kínál olyan járművet a kompakt elektromos SUV-k szegmensében a Kia, ami képes a Vehicle-to-Load (V2L) energiaellátásra. Ezzel a megoldással szabadon és rugalmasan tölthetik különféle elektronikai eszközeiket az utasok, így például laptopjuk, kisméretű hűtőjük, kávéfőzőjük vagy éppen hajszárítójuk is gond nélkül üzemeltethető. Az EV3 tulajdonosának a slusszkulccsal sem kell bajlódnia, ugyanis a Digital Key 2.0 rendszer révén okostelefonnal és okosórával is nyitható-zárható, illetve beindítható az autó. Az EV3 digitális kulcsának további előnye, hogy megosztható a barátokkal és a családtagokkal.

Szintlépés a műszakiság és a digitális kommunikáció területén

Az EV3 tökéletes élettérként jellemezhető kabinját mobilkommunikációs és szórakoztatóelektronikai eszközök átfogó rendszere teszi teljessé. Itt valóban átszellemülhetnek az utasok. A szóban forgó megoldások és funkciók többségének előnyei menet közben is biztonságosan élvezhetők, és akadnak közöttük olyanok, amelyek álló helyzetben, a menetválasztó kar parkolóállásba helyezését követően használhatóak.

A Premium Streaming elnevezésű szolgáltatás részeként számos tartalmat kínál vásárlóinak a Kia, sőt árkád játékok is a felhasználók rendelkezésére állnak. A hátteret a webOS és az LG által fejlesztett Automotive Content Platform (ACP) biztosítja. Hogy az utazási élmény még magával ragadóbb legyen, az EV3 Harman Kardon audiorendszert kapott. Ez olyan hangzást nyújt, mint a legfejlettebb házimozi-rendszerek.

Az autók immáron nem csak közlekedési eszközök, sokkal inkább életterünk szerves részei, ezért – felhasználói igények figyelembevételével fejlesztett – innovációk sokasága várja az EV3 utasait. A prémium színvonalú streaming és a kategóriaelső hangrendszer roppant élvezetessé teszi a tartalomfogyasztást – mondta el Chang Sung Ryu, a vállalat globális márkaépítésért és felhasználói élményért felelős alelnöke. – A Kia Connect Áruházzal az okostelefonokhoz hasonlóan, digitális úton szabható a felhasználó igényeire az EV3 belső tere, és hatalmas lépés a Kia mesterséges intelligenciát használó asszisztensének bevezetése is. E példák érzékletesen mutatják, hogy a Kia milyen naprakész megoldásokat dolgozott ki az egyre sokrétűbb vásárlói elvárások kielégítésére – fűzte hozzá.

Az EV3 lehetővé teszi, hogy a vezető NBA-csapatok ihlette kijelzőtémákkal tegye személyesebbé a műszerfalat és az infotainment rendszer kezelőfelületét. A csapatok jellegzetes színeit, valamint a rájuk jellemző képi világot és animációkat megjelenítő témákat egyszerűen a Kia Connect Áruházból tölthetőek le. A témák választékát a jövőben jelentősen bővíti majd a Kia, így még inkább személyre szabható lesz a jármű.

Az EV3 az első olyan elektromos hajtású modell, amelybe bekerül a Kia AI-asszisztense. A rendszer nemrégiben mutatkozott be a Kia K4 kompakt limuzinban, segítségével a felhasználó újszerű és innovatív módon léphet kapcsolatba a járművel, és közvetlenül, ösztönösen kezelheti a különféle funkciókat. Ez számottevően fokozza a komfortot, és jobban kihasználhatóvá teszi a járműben eltöltött időt. Az emberekhez hasonló asszisztens folyamatos támogatást nyújt az utasoknak, és arra ösztönzi őket, hogy felfedezzék a világot. Az innovatív funkciók hamarosan minden elektromos Kia modellben megjelennek majd, az EV3 csak a kezdet.

A generatív mesterséges intelligencia beágyazásával a Kia hangvezérlési asszisztense minden eddiginél többre képes. A természetes, beszélt nyelvet felismerő, generatív AI bonyolultabb összefüggéseket is képes átlátni, így életszerűbb párbeszédet folytathat a felhasználókkal. Mindemellett segít az útiterv összeállításában, egyúttal rávezeti a tulajdonost, hogy a lehető legteljesebben aknázza ki a jármű szórakoztató-, információkereső és egyéb funkcióiban rejlő lehetőségeket.

Az AI-asszisztens először a Dél-Koreában forgalmazott, sorozatgyártású modellekben jut szerephez, ezt követően terjeszti ki a márka a szolgáltatást Európára. A technológia fejlődésével egyre többre lesz képes a rendszer, így még több előnnyel számolhatnak a vásárlók.

A Kia globális EV3-kampánya: A mozgó erő

A Kia több nemzetközi kampányt is útjára indít a „Mozgó erő” szlogent zászlajára tűzve. Ez a kifejezés az élvonalbeli tervezésről és technológiáról, az innováció iránti elkötelezettségről és a kínálat bővítésére irányuló törekvésekről árulkodik. Nem véletlen, hogy ezt választották a márka illetékesei, hiszen az EV3 személyében olyan fenntartható, kényelmes és hatékony jármű érkezik a piacra, ami még népszerűbbé teheti az elektromos autókat.

Az EV3 először Dél-Koreában mutatkozik be 2024 júliusában, ezt követi az európai bevezetés az év második felében. Később a Kia tervei szerint egyéb térségekben is értékesítik majd a modellt.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Az LG szerint a jövő autója gyakorlatilag egy kerekeken guruló élettér lesz

Az LG Electronics (LG), a mobilitási piac egyik vezető technológiai szereplője új szoftvercsomagot adott ki, amely úttörő szerepet játszik majd a szoftveresen definiált járművekre (SDV) való átállásban.

Az AlphaWare nevű fejlett, felhasználóközpontú megoldás újraértelmezi az autó fogalmát és a felhasználók autózással kapcsolatos élményét. Az innovatív szoftvercsomagot az AutoTech: Detroit eseményen mutatta be a cég.

A detroiti konferencián tartott előadásában Valentin Janiaut, az LG járműalkatrészek üzletágának szoftvermegoldásokért felelős vezetője a szoftveresen definiált járművekre való átállásról beszélt. A vezető szerint már most látható az a trend, hogy a járművek az emberek személyes terének kiterjesztésévé válnak, összekapcsolódva a munkával és a pihenéssel – azaz az autó sokkal többé válik egyszerű közlekedési eszköznél. Az LG új AlphaWare szoftvercsomagja központi szerepet fog játszani abban, hogy a szoftveres járművek valódi “kerekeken guruló életterekké” váljanak, hiszen az új megoldás az autóban is az LG otthoni szórakoztatóelektronikai termékeihez hasonló, már jól ismert felhasználói élményt nyújt.

Az LG AlphaWare szoftvercsomag öt megoldásból áll, amelyek mindegyike az utazási élményt szolgálja. A teljes csomag gördülékenyen integrálható a különféle járműbe épített OEM-rendszerekkel, így a gépjárműgyártók különösebb technikai kihívások nélkül biztosíthatnak otthonos kényelmet és élményt az utasok számára.

Az AlphaWare öt megoldása:

  • A PlayWare egy szórakoztató platform, amely nagyfelbontásban és tökéletes hangminőséggel helyezi át az autók utasterébe az LG okostelevíziókon megszokott és nézői és streaming-élményt. A platform minimális tárhelyet foglal el azért, hogy használata mindig gyors és zökkenőmentes legyen, mindeközben pedig 4K felbontásban jeleníti meg a tartalmakat. Az LG televíziókból ismert AI Audio technológiával ez a megoldás térhatású hangzássá alakítja át.
  • A MetaWare a kiterjesztett és kevert valóság (AR és MR) technológiákat alkalmazva javítja a vezetési élményt: a különféle típusú – például AR HUD, klaszter, központi panel – kijelzőkön mindig könnyen értelmezhető információkat nyújt. Támogatja a valósághű háromdimenziós környezetek procedurális generálását, így a szabványos kétdimenziós térképadatokat dinamikus vizuális formában jeleníti meg.
  • A VisionWare egy mesterségesintelligencia- és fejlett vezetéstámogató (ADAS) platform, amely a sofőr és az utasok viselkedését egy fejlett felügyeleti rendszer segítségével elemzi. Mindehhez a VisionWare mesterséges intelligenciát, szoftveres keretrendszert, elektronikus vezérlőegységet és kameratechnológiákat alkalmaz. A VisionWare olyan belső térfigyelő rendszerrel is rendelkezik, amely elemzi az összes utas állapotát, érzékeli a biztonsági öv használatát, a kézmozdulatokat, a viselkedési mintákat és a gyermekek jelenlétét is.
  • A BaseWare – a jármű „gerince” – sokoldalú szoftvermodulok átfogó gyűjteményét kínálja, amely megkönnyíti az integrációt a gépjárműgyártók már meglévő járműüzemeltetési rendszereivel és segíti az új platformok kialakítását. A csomagot úgy tervezték meg, hogy támogassa az autó életciklusát, megkönnyítse az irányítást és egyszerűsítse a szolgáltatások integrálását. A Mixed Critical Orchestrator nevű egyik komponens mind a beépített eszközökön, mind pedig a felhőben támogatja a szolgáltatások irányítását, miközben gondoskodik arról, hogy minden digitális folyamat megfeleljen a szigorú iparági biztonsági követelményeknek.
  • Az OpsWare egy központi üzemeltetési platform, amely célja segíteni a szoftverfejlesztők közötti együttműködést. Ez a platform megkönnyíti a nemzetközi csapatok gördülékeny együttműködését a teljes szoftverfejlesztési folyamat során, a tervezéstől a telepítésig. Az együttműködés elősegítése mellett az OpsWare prioritásként kezeli a robusztus kiberbiztonsági menedzsmentet, átfogó támogatást nyújtva a hosszú távú karbantartáshoz. Az LG Cybersecurity-as-a-Service folyamatos felügyeletet és a kiberbiztonsági kockázatok mélyreható elemzését kínálja, hogy a járművek szoftvere mindig védett maradjon a felmerülő fenyegetésekkel szemben. Az OpsWare támogatja a gépjárműgyártókat abban, hogy magas szintű biztonságot és hatékony szoftver-életciklus-menedzsmentet biztosíthassanak.

„Az AlphaWare-rel biztonságosabb és élvezetesebb járműélményt nyújtunk az szoftveresen definiált járművek korszakában”

– mondta Eun Seok-hyun, az LG járműalkatrészek üzletágának elnöke.

„Az SDV-k nem csak a technológia tekintetében, de a gépjárműgyártás, -használat és -tulajdonlás teljes ökoszisztémájában is változást jelentenek. A fejlett szoftvercsomag bevezetésével az LG élen jár az új innováció és fejlesztés terén az autóiparban.”

Az LG autóipari megoldásaival és az LG AlphaWare-rel kapcsolatos további információ a www.LG.com/global/mobility weboldalon érhető el.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Erősebb és fejlettebb hajtáslánccal és számtalan finomítással érkezik a Lexus UX 300h

Már rendelhető a vadonatúj hajtáslánccal érkező Lexus UX 300h, mely a modell korábbi kiadását az UX 250h-t váltja.

Az új, számos finomítással érkező öntöltő hibrid jármű e-Four összkerékhajtási rendszer hátsó villanymotorja 5,6-szor nagyobb teljesítményt nyújt, mint korábban. Az AWD menetdinamika javul az optimalizált első/hátsó nyomatékelosztás és a merevebb karosszéria révén, így biztosítva kitűnő vezetési élményt. A jármű elérhető lesz 12,3”-os digitális műszeregységgel, illetve bővített kínálatú kéttónusú fényezéssel az F SPORT és az F SPORT Design modellek esetén. Az erősebb hajtáslánccal érkező Lexus prémium kompakt modell most egy privát promóció keretein belül számos kedvezménynek is örvend, melyről bővebb információ a Lexus Magyarország weboldalán található.

A Lexus UX városi crossover, amely a márka egyik legkelendőbb modellje Európában, 2024-ben jelentős hajtáslánc-frissítést és egyéb finomításokat kap. Ezek a változtatások tovább javítják a crossover biztonságérzetét és a praktikus sokoldalúságot az élvezetes vezetést kínáló tulajdonságaival ötvöző jármű menetdinamikájával. Az UX öntöltő hibrid és akkumulátoros elektromos modellként is elérhető, és mint ilyen, fontos szerepet játszik a márka globális elektrifikációs stratégiájában. Az új UX 300h összteljesítménye is nagyobb: 199 LE (146 kW), ami 8 százalékos növekedés az UX 250h 184 lóerős (135 kW) teljesítményéhez képest. Ezt a többletet az ötödik generációs hibrid rendszer teszi lehetővé, amely a korábbi 180 cellás, 216 voltos nikkel-fémhidrid akkumulátort egy hatékonyabb, 60 cellás, 222 voltos lítium-ion akkumulátorral váltja fel.

Ennek eredményeként a 0-100 km/órás gyorsulás az elsőkerék-hajtású modellnél 8,5 másodpercről 8,1 másodpercre, az összkerékhajtású modellnél pedig 8,7 másodpercről 7,9 másodpercre csökken. A hatékonyabb hajtásláncnak és a súlycsökkentésnek köszönhetően az üzemanyag-fogyasztás is javult: a kombinált WLTP-ciklusban az elsőkerék-hajtású modell esetében 5,0-5,2 l/100 kilométerre, az összkerékhajtású modell esetében pedig 5,3-5,7 l/100 kilométerre. A legjelentősebb fejlesztés kétségkívül az, hogy az öntöltő hibrid elektromos UX 250h-t az új, szintén öntöltő hibrid UX 300h váltja fel. Az UX 250h-hoz hasonlóan az UX 300h-t is egy 2,0 literes soros négyhengeres motor hajtja, amelyhez két villanymotor kapcsolódik – az új modell e-Four összkerékhajtású rendszerének hátsó villanymotorja azonban 5,6-szor erősebb elődjénél. Az UX 250h 5,3 kW (7 LE) teljesítményű indukciós motorja helyett így egy 30 kW (41 LE) teljesítményű állandó mágneses elektromotor dolgozik majd a hátsó tengelyen. Ez élesebbé teszi a gázreakciót, és még élvezetesebbé az autó vezetését.

A fokozottabb gyorsulást az összkerékhajtású UX 300h esetében higgadtabb menetdinamika egészíti ki. Az újdonság a karosszéria dőlését jobban csillapítja a tempós kanyarodáskor, a tartása még stabilabb erős fékezéskor, és ha az útfelület a jármű egyik oldalán csúszósabb, mint a másikon, az autó erőteljesebben tud gyorsítani, és jobb irányíthatóságot tud felmutatni nagyobb fékezés és éles kanyarok esetén.  Ezeket a fejlesztéseket az e-Four összkerékhajtású rendszer dinamikus tengelysúlyelosztás-szabályozásának finomhangolásával érték el, amely folyamatosan ellenőrzi a körülményeket, hogy optimalizálja az első és hátsó nyomatékelosztást. A menetdinamika a karosszéria nagyobb merevségéből is profitál, amelyet a hűtőtámasz stabilitási merevítőjének bevezetésével és a csomagtér ajtajának merevítésével értek el.

A kényelem és a komfort az új UX 300h, valamint az UX 300e akkumulátoros elektromos modellek esetében is tovább finomodott. A pilótafülkében új, 12,3”, teljesen digitális műszeregység áll rendelkezésre opcionálisan. Ez a digitális vezetőtér mind a megjelenés, mind a megjelenített információk típusa tekintetében testre szabható, zökkenőmentes és intuitív felhasználói élményt teremtve az információk, a szórakozás és a csatlakozási lehetőségek eléréséhez. Megjelenése a kiválasztott vezetési módnak megfelelően változik, és elrendezése a vezető személyes preferenciáihoz igazítható. A 8” multimédiás érintőképernyő is megújult.

Az UX vásárlói mostantól egy új, homokkő névre hallgató belső árnyalatot, valamint egy bőrmentes belső csomagot is választhatnak szövet- vagy műbőr ülésekkel, illetve műbőrrel a fűthető kormánykerékhez és a váltógombhoz. A kormánykerék az éberség figyelő monitor kameráját integráló frissítésen esett át. Ez folyamatosan ellenőrzi a vezető éberségét, és felismeri, ha fáradtság vagy rosszullét miatt elveszíti a koncentrációját. Ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre, a monitor elindítja a vezető vészleállását, ami a járművet ellenőrzött megállásra készteti és bekapcsolja a vészvillogókat. A Lexus Safety System + legújabb verziója két további funkcióval bővült. A proaktív vezetési asszisztens az autó első kameráját használja arra, hogy alacsonyabb sebességnél észrevegye a városban a veszélyforrásokat, például a gyalogosokat – akik éppen átkelni készülnek vagy az út szélén sétálnak – a parkoló autókat és a kerékpárosokat. Az automatikus hátsó vészjelzők nagy sebességnél maguktól működésbe lépnek, ha egy hátulról érkező jármű ütközésveszélyt jelent.

Egy másik kiegészítő funkció, a biztonságos kiszállást segítő rendszer pedig segít megelőzni azt, hogy az ajtót rányissák a hátulról közeledő járművekre. Az UX-hez egy új szín, a rozébarna is elérhető lett, minden felszereltségi szinten. Az F SPORT és az F SPORT Design modellekhez a kéttónusú fényezés újabb variációit tették elérhető, egyedi színekkel. Ráadásul mostantól az A-oszloptól a C-oszlopig terjed a fekete szín, összekötve a hátsó üveg végét a hátsó ajtóvonallal. Az elsőkerék-hajtású UX 300e továbbra is egy 72,8 kWh-s lítium-ion akkumulátorral dolgozik. Az új modellben a 0-80%-os egyenáramú töltési idő jelentősen, 80-ról 60 percre csökkent. Az UX 300e-t 2023 tavaszán széleskörű fejlesztésekkel látták el, amikor a hatótávolsága több mint 40 százalékkal, 450 kilométerre nőtt, az utasteret pedig új, több funkciót felvonultató multimédiás rendszerrel és nagyobb, 8” vagy 12,3” érintőképernyővel szerelték fel.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Mozgásban

Sikeres raktárátalakítás működés közben

Készen áll a következő műveletre: a legmodernebb raktárirányítási szoftbernek köszönhetően minden AGV pontosan tudja, mi a következő feladat.

AZ SKF a világ vezető csapágy gyártója, leányvállalatai mintegy 130 országban működnek világszerte. A hatékony folyamatok alapvető fontosságúak a nagyvállalat számára. A növekvő rendelésszámok és a belső folyamatokkal szemben támasztott új követelmények okán a Nürnberg közelében elhelyezkedő schweinfurti gyártóüzemében az automatizálás mellett döntöttek. A Jungheinrich teljes körű logisztikai megoldást szállított 16 automata EKX 516a típusú szűkfolyosós targoncával, amelyek naponta mintegy 80 tonna árut mozgatnak a raktárban. Az SKF számára az átszervezés alapvető lépés a saját versenyképességének biztosítása érdekében, mivel a schweinfurti gyár a legnagyobb méretű valamennyi gyára közül.

LOGISZTIKAI ÜZEM NYITOT SZÍVVEL

Az SKF 18 folyosós, mintegy 18.700 raklaphely kapacitású magasraktárában a Jungheinrich EKX 516a automata önvezető targoncáival (AGV) oldotta meg az anyagáramlás automatizálását. Annak érdekében, hogy a gyártás ne kerüljön veszélybe, a raktár másfél évig tartó átépítése folyamatos működés közben zajlott.

Pontos, előzetes tervezés és tökéletesen összehangolt csapat biztosította a zökkenőmentes folyamatot. A svéd csapágygyártó közel hétmillió eurót fektetett be a raktárlogisztika korszerűsítésébe.

A megnövekedett hatékonyság, a nagyobb folyamatbiztonság és a jobb munkakörülmények gyorsan bizonyították: ez a döntés minden szempontból kifizetődő.

FELKÉSZÜLTEN A JÖVŐ KIHÍVÁSAIRA.

A Jungheinrich nemcsak az új raktármegoldás központi elemét, az AGV-flottát szállította, hanem fővállalkozóként a raklapos állványrendszert, az integrált elektromos raklapsínnel szerelt szállítópályát, a tárolóládák továbbítását végző szállítópályát, valamint hét ergonomikus komissiózó munkaállomást és az automatizált folyamatok vezérlését irányító Jungheinrich raktárirányítási rendszert (WCS) is biztosította. „Összességében nagyobb termelékenységet akartunk elérni és optimálisan felkészülni a jövőbeli növekedéshez és az új üzletekhez” – összegezte a projektet Andreas Wartha, az SKF projektmenedzsere. „Sokkal közelebb jutottunk e célunk eléréséhez.”

A nagyméretű, 18 folyosós logisztikai központban 16 automata EKX 516a önvezető magasraktári targonca biztosítja a maximális áruforgalmat.

AZ AUTOMATIZÁLÁS, MINT A SIKER ÚJ ALAPELVE.

Az EKX 516a, melynek alapja egy magasraktári felrakógép, könnyen elsajátította az újonnan bevezetett goods-to-person elvét, és biztosítja, hogy a különböző komissiózó állomásokon a dolgozók mindig zökkenőmentesen végezhessék munkájukat. Ahol korábban a targoncák számára blokkolt, elakadási helyzetek voltak, ott most a folyamatok hatékonyan és biztonságosan zajlanak. Az útvonalak automatizálása minimálisra csökkentette a hétközbeni és hétvégi többletmunkát, miközben a munkakörülmények jelentősen javultak.

ÖSSZETETT MEGVALÓSÍTÁS.

A Jungheinrich a tervezéstől kezdve a négy építési fázison át a szervizelésig támogatta az SKF csapatát. Az operatív üzletmenet egyetlen pillanatban sem állt le.

Egy komplex és igényes tervezési fázis folyamatidő-szimuláció segítette előre meghatározni az ügyfél pontos logisztikai igényeit: 16 EKX targonca a munkaállomások kiszolgálására. Tervezési  paraméterként egy elérhető, kétszámjegyű növekedési ütemet határoztak meg. Az eredmény egy személyre szabott teljes megoldás, amely további lehetőségeket rejt magában a jövőre nézve.

” Az elképzeléstől a megvalósításon át a szervizelésig – a Jungheinrich a projekt minden fázisában 100%-os teljesítményt nyújtott számunkra.” – emelte ki Andreas Wartha.

Az ergonomikus felszereltségű nyolc komissiózó állomás optimális munkakörülményeket biztosít az SKF munkatársai számára.

Andreas Warthát, az SKF Logistics projetmenedzserét és raktárüzemeltetési vezetőjét kérdeztük a projekt kivitelezéséről:

Miért volt szükség a schweinfurti logisztikai központ automatizálására, és melyek ennek legfőbb előnyei?

„Mindenekelőtt az SKF legfontosabb németországi logisztikai telephelyét fel akartuk készíteni a jövőbeli kihívásokra, valamint erőforrásokat szerettünk volna megtakarítani. Az új, automatizált berendezésekkel ellátott, az „áru a személyhez” elvén alapuló komissiózási rendszer jelentősen csökkenti a targoncák forgalmát a folyosókban.

Emellett sikerült csökkenteni a túlórák számát is. Munkatársaink az egész telephelyen egészségesebb munkakörülményeket élveznek. Az induktív vezetésnek és a transzponder vezérlésnek köszönhetően az AGV-k biztonságosan és függetlenül navigálnak a raktárban. Szükség esetén éjjel-nappal, mivel a járművek áramellátással rendelkeznek, így nincs szükség akkumulátorcserére – ez egy igazi főnyeremény számunkra.”

Milyen különleges kihívásokkal kellett szembenézniük az üzembe helyezés során?

Az EKX targoncákon kívül a Jungheinrichtől vásároltuk a szállítópályákat, az állványkiszolgáló gépeket, az elektromos raklapsínt és az automata komponensek vezérlésére szolgáló szoftvert. Tehát egy nagyon átfogó átépítésről beszélhetünk, amelyet a folyamatos működés során, nagy kapacitáskihasználtság mellett kellett végrehajtani. A többlépcsős üzembe helyezés keretében a szállítási képességet mindenkor garantálni kellett. A világosan meghatározott felelősségi körök, valamint az építési és a kivitelezési munkálatok az üzemeltetési területektől történő elkülönítése elengedhetetlen volt a sikeres megvalósításhoz.

Hogyan értékelné a projekt egészét, és ajánlaná-e a Jungheinrichet fővállalkozóként?

Mindenképpen, mert nemcsak az automatizálási megoldás volt A-tól Z-ig jól átgondolt, hanem a megvalósítás is. A teljes projekt során optimális támogatást kaptunk, és kapunk ma is. A kommunikáció és az együttműködés kifogástalan volt – ebben mindenki egyetért. A Jungheinrich már a kezdetektől azt a benyomást keltette, hogy rendelkeznek a szükséges szakértelemmel és tapasztalattal a meglehetősen összetett projektünkhöz. Pontosan azt a személyre szabott logisztikai megoldást kaptuk, amelyre szükségünk volt vállalati céljaink eléréséhez. A 17. önvezető targoncát is  megrendeltük már és a flotta további növekedése sem kizárt.”

További információ: www.jungheinrich.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss