Connect with us

Mozgásban

Egyre népszerűbbek Európa-szerte a kínai elektromos járművek

Bár a kínai autók ma még sokak számára meglehetősen idegennek tűnnek, jó néhány európai országban már kifejezetten elterjedtek.

A közvélemény azonban egyelőre nem sokat tud a kínai gyártókról, ráadásul ezekről a járművekről különféle mítoszok is keringenek.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég szakértője szerint a kínai elektromos járművek felfutása a használt autók piacát is érinteni fogja. Vajon vevőre találnak-e majd a használt kínai elektromos autók?

A kínai autók térnyerése hatással lehet az elektromos járművek árára

Tekintve, hogy az elektromos autók drágábbak, mint a dízel- és benzinüzemű járművek, a kínai elektromos járművek gyártói megfizethetőbb alternatívákat kínálnak az európaiaknak. A Financial Times szerint 2023-ban az elektromos járművek piacán a kínai márkák piaci részesedése 8%-ra nőtt. A szakértők azonban azt jósolják, hogy 2027-re a kínai elektromos járművek az EU elektromosjármű-piacának már egyötödét teszik majd ki.

Jelenleg nem az ár riasztja el elsősorban a vezetőket az elektromos járművek vásárlásától. Az európai országokban a töltési infrastruktúra kiépítése még folyamatban van, ezért sok vásárló ítéli meg úgy, hogy az elektromos autók használata túl sok kényelmetlenséggel jár.

Buzelis szerint az új, kínai elektromos autók csak addig lesznek olcsóbbak más gyártók elektromos járműveinél, amíg jelentős piaci részesedést nem szereznek. Az európai autógyártók már vizsgálják, hogyan versenyezhetnek a kínai vállalatokkal, akár a rivális cégek közötti együttműködés megfontolásával.

Létrejöhet a verseny, de csakis azonos szabályok és előírások mellett

Az Európai Bizottság azon döntése, hogy magasabb behozatali vámot vet ki a kínai járművekre, megnehezíti a kínai elektromos autógyártók helyzetét.

Tekintettel arra, hogy az európaiak védeni szeretnék a saját gyártóikat vagy azokat, akik tisztességesen használják az emberi erőforrásokat és az alapanyagokat, az EU a vám 10%-ról 38.1%-ra emelését fontolgatja, ami jelentősen befolyásolná ezeknek az autóknak a megfizethetőségét. Az Egyesült Államok ezzel szemben 100%-os behozatali vámmal adóztatja a kínai autókat.

„Néhány kínai cég már beruházott európai gyártóüzemek építésébe, és a kontinensen összeszerelt autók mentesülnek a magasabb adókulcsok alól. De éppen ez az, amit már az elején meg kellett volna tenni – a helyes lépés az, ha egyenlő versenyfeltételeket teremtünk. Ha a kínai járműgyártó márkák átláthatóvá válnak, minden adott lesz, hogy versenyezhessenek”

– véli Matas Buzelis, a carVertical munkatársa.

A használt elektromos járművek ára idővel csökkenhet

Az elektromos járművek piacán tapasztalható erősödő verseny hosszú távon a vásárlók érdekeit szolgálja, mivel az elektromos járművek ára csökkenhet. Azok a sofőrök is választhatnak majd megfizethetőbb elektromos járműveket, akik korábban a magas ár miatt vetették el ezt az opciót.

„A költséghatékonyabb kínai elektromos autók térnyerésével Európa-szerte veszélybe kerülhet a használt elektromos autók iránti kereslet. Ez akár árcsökkenést is eredményezhet”

– magyarázza Buzelis.

Az elektromos járművek népszerűsége, az infrastruktúra, valamint a vásárlóerő azonban az egyes európai országokban különböző, ezért a piacok eltérően reagálhatnak a kínai járművek beáramlására.

Megkérdőjelezhető maradványérték és megbízhatóság

Kínai elektromos járművek vásárlása előtt fontos figyelembe venni a gyors amortizációs rátákat. Ezekre az autókra kisebb kereslet mutatkozhat a használt járművek piacán, ami jelentősen csökkenti az árukat.

„A járművek értékének gyors csökkenése jelentősen befolyásolja a havi lízingdíjat, amely nagyban függ a lízing lejártakor becsült maradványértéktől. Az emberek többsége nem ismeri elég jól a fejlődő országokból, például Kínából származó járműveket, amelyeknek a megbízhatósága is vitatható. Úgy tűnik, hogy a vásárlók a viszonylag keveset használt európai alternatívák helyett a vadonatúj kínai elektromos járművek vásárlását fontolgatják. A használt kínai elektromos autók azonban nagy valószínűséggel nehezen találnak majd új gazdára”

– állítja Buzelis.

Az autósok számára az is gondot jelenthet, hogy a ritkának számító járművekhez egyelőre az alkatrészkínálat is korlátozott. A helyzet megoldása érdekében a kínai autógyártók már megkezdték az európai gyártóüzemek építését, ez azonban azt vetíti előre, hogy a kínai elektromos járművek hosszú távon drágulni fognak.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Mozgásban

Új motorsport-akadémia születik: a Hungaroringen alakul meg a Széchenyi István Egyetem külső tanszéke

A fiatal tehetségek kibontakozását, a mérnöki tudás fejlesztését és az ipari partnerekkel közös kutatás-fejlesztést egyaránt szolgálja, hogy a győri Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. a közeljövőben megalakítja a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. Az új szervezeti egység hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.

Új szintre lép a Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring Sport Zrt. partnersége: a két fél létrehozza a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszéket. A hallgatók így a világ élvonalában dolgozó szakemberektől tanulhatnak, a Hungaroring pedig közvetlen kapcsolatba kerül a felsőoktatási tudásbázissal és a jövő mérnökeivel.

A magyar kormány döntése értelmében az autó-motor sport stratégiai ágazattá vált. A Hungaroringen megalakuló közös Széchenyi István egyetemi tanszék ezen cél sikeres megvalósítását hivatott szolgálni, a tudomány, az oktatás és a kutatás-fejlesztés integrációjával támogatva a tehetséggondozást és a hazai motorsport innovációs potenciáljának kiaknázását.

A Széchenyi István Egyetem és a Hungaroring szoros kapcsolata nem újkeletű. A felek 2022 júliusában, majd 2023 novemberében együttműködési megállapodást írtak alá, ennek keretében a győri felsőoktatási intézmény önálló standdal volt jelen az idei Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A partnerség tette lehetővé a technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szak szeptemberi elindítását is, amelynek oktatógárdájában helyet kaptak a Hungaroring tapasztalt szakemberei. A kooperáció ugyancsak lehetőséget biztosít a világ élvonalába tartozó hallgatói versenycsapatok – a SZEnergy Team, az Arrabona Racing Team és a SZEngine Team – szakmai bemutatkozására és fejlődésére. Mindezt erősíti a jövőben a Hungaroring Autó-Motor Sport Külső Tanszék, amely hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarország a közép-európai régió motorsport-innovációs központjává váljon.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Elstartol az új „AntOn by Jungheinrich” márka

AntOn by Jungheinrich

A Jungheinrich elindítja új, belépő szintű targoncaválasztékának értékesítését „AntOn by Jungheinrich” márkanév alatt. Az első termékek a CBH 2.5 és 3.0 elektromos targoncák, valamint a PTL 1.5 emelőkocsik, amelyek megbízható teljesítményt garantálnak és modern lítiumion technológiával működnek.

„Az „AntOn by Jungheinrich” márkával egy új termékcsaládot kínálunk, amely ötvözi az egyszerűséget, a megbízhatóságot és a gazdaságosságot” – hangsúlyozza Nadine Despineux, a Jungheinrich értékesítési igazgatója.

„Célzottan olyan vállalatoknak ajánljuk, amelyek költséghatékony és egyszerű megoldásokat keresnek a tipikus raktározási és szállítási feladatokhoz.”

Az „AntOn by Jungheinrich” termékcsaládot a Jungheinrich és az EP Equipment közötti partnerség keretében fejlesztették ki, amelyet mindkét vállalat 2025 májusában jelentett be. Ez az együttműködés ötvözi a német mérnöki tudást a rugalmas, hatékony gyártási struktúrákkal. A fejlesztés és a gyártás terén megvalósuló szinergiák innovatív, megbízható és megfizethető elektromos targoncákat eredményeznek, és így gazdasági szempontból okos intralogisztikai megoldásokat kínálnak a maximális felhasználói előnyök érdekében.

A CBH 2.5 és 3.0 típusú elektromos targoncák névleges teherbírása 2500, illetve 3000 kg. A targoncák sebessége max. 17 km/h, emelési magasságuk pedig eléri az akár 4800 mm-t is. A nagy szabad hasmagasság és a nagyméretű gumiabroncsoknak köszönhetően a targoncák ideálisak változó körülmények között történő használatra. A robusztus technika és az intuitív kezelés megbízható teljesítményt biztosít a mindennapi használat során.

A PTL 1.5 típus kompakt méretű elektromos raklapszállító, amelynek névleges teherbírása 1500 kg, méretei pedig 1550 x 560 x 1230 mm. Rugalmasan használható raktárban, kültéren vagy teherautóban szállítóeszközként. Opcionálisan kaphatók támasztókerekek egyenetlen talajhoz, valamint cserélhető akkumulátorok a teljes üzemben történő hosszabb működési idő érdekében.

Mindkét anyagmozgató eszköz nagy teljesítményű lítiumion technológiával működik, amely rövid töltési időt, hosszú élettartamot és minimális karbantartást tesz lehetővé.

Az európai piaci bevezetés szeptember 30-án kezdődött. Novemberben a targoncák az ázsiai-csendes-óceáni és latin-amerikai ügyfelek számára is elérhetővé válnak. A Jungheinrich 2030+ stratégia keretében egyértelműen többcsatornás értékesítési stratégiát követi. Az AntOn portfólió elsősorban az e-kereskedelemben kerül eladásra, de partnerek, forgalmazók és közvetlen értékesítés útján is elérhető.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Vissza az irodába vagy győzött a home office?

A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték ki az irodában végzett munka előnyeiként azok a irodai munkakörnyezetben foglalkoztatottak, akik az iO Partners irodahasználatra vonatkozó kutatásában vettek részt.

A felmérésből az is kiderült, hogy az ideális munkahelyi környezet ismérvei között a legerősebb szempontok a rövid utazási idő, a jó megközelíthetőség (tömegközlekedéssel), illetve a közösségi, illetve a társaság és a közösségi élmény.

Az iO Partners a kutatást 2025 júniusában 500 fős mintán végezte, a kvantitatív online kutatás hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták preferenciáit.

A home office elterjedtsége ma

Öt évvel a COVID-járvány okozta radikális átrendeződés után elmondható, hogy a hibrid munkavégzési modell gyökeret vert, de nem vált egyeduralkodóvá a magyar munkaerőpiacon. A megkérdezett magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%-a) szokott valamilyen rendszerességgel otthonról dolgozni, míg 48%-uk kizárólag irodából dolgozik. Ez az arány azonban nem kizárólag az otthoni munkavégzés elérhetőségétől függ, mivel a megkérdezetteknek csak az egyharmada nyilatkozott úgy, hogy munkahelye egyáltalán nem engedélyezi a home office-t.

A tendenciákban generációs sajátosságok is megfigyelhetők, legkevésbé a 45-60 év közötti X-generációban jellemző az otthoni munkavégzés, míg a huszonéves korosztály különösen aktívan használja a home office lehetőséget.

A hatékony munkavégzés ideális helyszíne

Miközben az otthoni munkavégzés népszerű lehetőség a dolgozók körében, még mindig kérdéses, mennyire bizonyul valóban hatékonynak. A válaszadók 39%-a úgy ítéli meg, hogy otthon hatékonyabban dolgozik, míg 20%-uk inkább az irodára esküszik – de a legtöbben (41%) nem éreznek különbséget, vagy kiegyenlítettnek találják az előnyöket. Érdekes adalék, hogy azok többsége, akik az irodai munkát tartják a hatékonyabbnak, két- vagy több fős irodahelyiségben dolgozik, és nem open office kialakításban.

A kutatás vizsgálta azt is, hogy miben látják az adott munkakörnyezet hatékonyságra gyakorolt előnyeit a válaszadók: a kevésbé meglepő eredmények szerint az irodában jelentősen eredményesebbek a munkatársakkal közös megbeszélések és a csapatmunka, míg az otthoni zavartalan, nyugodt környezet jobban segíti az önálló munkavégzést, valamint az inspirálóbb és kellemesebb otthoni közeg is növeli a hatékonyságot.

Amiben az iroda jobb, mint az otthon

A hatékonyságon kívül fontos szempont az is, hogy miért szeretnek bejárni az irodába a dolgozók, illetve miben látják az irodai munka előnyeit. Összhangban a korábban írtakkal, a legfontosabb érvnek az irodai munkavégzés mellett a kollégák jelenléte bizonyult (61%). Ez a komponens a vezető beosztásúak és a Z-generáció tagjai körében volt a legmagasabbra értékelt. Az irodai munkavégzés kiemelt előnyeinek listáján a következő pont a napi rutin könnyebb betarthatósága (41% értékeli ezt az előnyt), valamint az irodai napok mellett szóló toplistás tényező még a munka–magánélet egyensúly könnyebb fenntarthatósága is (30% emelte ki ezt az érvet).

Az ideális iroda ismérvei

A kutatásból körvonalazódott az a leírás is, hogy milyen a megkérdezettek számára az ideális munkahelyi környezetet. A résztvevők egy tízes lista alapján nevezhették meg a számukra legfontosabbakat. Az eredmények szerint a legfontosabb szempont a lokáció – a rövid utazási időt és a jó tömegközlekedést semmilyen más tényező nem tudta felülmúlni (66% említette ezt). A válaszadók több mint fele fontos szempontként emelte ki még a zavartalan, nyugodt környezetet (56%) és az iroda jó technikai felszereltségét is (56%). Minden második „irodistának” fontos a megfelelő hőmérsékleti kontroll (50%) és a kényelmes, ergonomikus bútorok rendelkezésre állása (49%).

A dolgozói elvárások ismerete abszolút versenyelőny lehet

A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a hazai irodai kultúra kétpólusúvá vált: miközben az otthoni munkavégzés stabil szereplővé nőtte ki magát a pandémiát követően, számos esetben és több tényező mentén továbbra is komoly értéket képvisel a munkavállalók szemében az irodai jelenlét.

Ezeknek az igényeknek a kielégítéséhez azonban a vállalati döntéshozatalt egyre jobban össze kell hangolni a dolgozói elvárásokkal, hiszen modern, jól működő, fenntartható munkatereket nem lehet és nem is érdemes a munkavállalók feje fölött kialakítani. A munkakörnyezet minősége ugyanis nem pusztán a meglévő állomány hatékonyságára és kreativitására hat ösztönzőleg, hanem az új tehetségek bevonzásában is kiemelten fontos szempont. Ráadásul a feladat minden korábbinál lényegesen komplexebb, hiszen nem csupán a lokációról és az ergonómiáról szól, hanem a közösségi terek igények szerinti kialakításáról, vagy a kortárs műalkotásokkal egyedivé és inspirálóvá tett környezetről.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss