Mozgásban
ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján
Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett.
Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.
Otthoni és munkahelyi töltés okosan
A villanyautós közösség az ABB-t elsősorban a nagy teljesítményű nyilvános töltőállomások gyártójaként ismerheti, pedig a vállalat otthoni és munkahelyi felhasználásra is kínál töltési megoldásokat. Ráadásul ezek a töltők ma már sokkal többre is képesek, mint amit az autóhoz adott egyszerű berendezések: lehetővé teszik a töltés teljesítményének szabályozását a ház fogyasztása, illetve az otthoni napelemes rendszer pillanatnyi teljesítménye, illetve kumulált termelése alapján.
Ennek köszönhetően az esetek többségében az elektromos jármű töltése teljesítménybővítés nélkül, zökkenőmentesen beilleszthető a háztartás elektromos rendszerébe. A töltő a rendelkezésre álló teljesítményből mindig csak annyit biztosít az autónak, amennyi a ház fogyasztásán felül rendelkezésre áll. Így a házban egy újabb fogyasztó bekapcsolása nem kell, hogy együtt járjon kismegszakító lekapcsolódásával, hiszen a ház fogyasztásának növekedésére a töltő pillanatok alatt reagál, megelőzve a hálózati csatlakozás túlterhelését. Ezzel nem csak a kényelmes használat biztosítható, de megtakarítható a bővítés esetenként sok százezer forintos költsége is.
De a töltők ugyanígy figyelembe tudják venni a napelemek által megtermelt energia mennyiségét is, így akár az is elérhető, hogy az autó akkumulátorába mindig tisztán, helyben megtermelt energia kerüljön. Bár az ipari méretű naperőműveknek hála a magyarországi elektromos hálózatban elérhető áram is egyre zöldebb, de a 100%-osan zöld termelés csak a helyben megtermelt energiával biztosítható.
Mindezeken felül a töltők képesek akár a havi szaldó követésére is, így a megújuló termelést és a ház fogyasztását figyelembe véve tudja biztosítani, hogy havi szinten csak annyi energiát használjon fel a felhasználó, mint amennyit oda visszatáplált. Ez minden olyan napelem tulajdonos számára fontos lehet, aki már a szaldó elszámolás kivezetése után telepítette a háztartási méretű kiserőművét, amely egyszerűen konfigurálható és a dedikált okostelefon-alkalmazásoknak köszönhetően könnyen felügyelhető.
KEF tender
A KEF által idén kiírt tenderen az AC töltők mindkét kategóriájában (11 kW-os fali töltő, illetve 2×22 kW-os töltőoszlop) az ABB rendszerintegrátor partnerei adták a legjobb ajánlatot. A konstrukció különlegessége, hogy az árak nem csak a készülék bekerülési költségét fedezik, de a telepítés díját és az ötéves üzemeltetési díjat is tartalmazza. A tendert kiíró hivatal a töltők felhasználási módját nem határozta meg, de ha a megrendelő intézmény úgy dönt, hogy a hivatal elektromos autóinak éjszakai töltése mellett lehetőséget biztosít a dolgozók saját autóinak nappali töltésére is, akkor ennek technikailag nincs akadálya, hiszen a töltők az integrált MID hiteles mérőknek és az RFID-s azonosításnak köszönhetően alkalmasak a hiteles elszámolásra is. Néhány éven belül a munkahelyi töltés lehetőségének biztosítása legalább annyira fontos lesz a munkavállalók szemében a munkahelyválasztásnál, mint a ma már elterjedt cafeteria opciók.
Pályázat töltőtelepítésre az alsóbbrendű úthálózat mentén
Egyelőre tervezet formájában létező RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt futó program olyan régiókban és járásokban biztosít forrásokat a töltőüzemeltető cégek számára, amelyekben a kisebb autóforgalom miatt üzleti alapon még nem térülne meg a nagy teljesítményű elektromosautó-töltők telepítése. A program megvalósulása esetén jelentős mértékben javulhatna az ország lefedettsége, és azokban a régiókban is egyszerűsödne az elektromos autók használata, amelyekben a korábbi töltőtelepítési programok nem biztosítottak támogatást. A finanszírozás hitel és vissza nem térítendő támogatás kombinációjában érhető el. A tervezet szerint a program nem csak az egyedi oszlopok, hanem a több oszlopot tartalmazó töltőállomások, sőt a tehergépjárművek töltésére is alkalmas berendezések telepítését is ösztönzi. A pályázat országos szinten 90 járást jelöl meg, ahol támogatják a telepítéseket. Ez a program nem csak a töltőtelepítők számára lehet segítség, de lehetőséget biztosíthat vidéki szállodák, éttermek, parkolók és privát kézben lévő benzinkutak üzemeltetői számára, hogy egy töltőállomás kiépítésével vonzóvá tegyék a helyszínüket a villanyautósok számára. Az ABB nem csak a berendezések, de a háttérrendszerek biztosításával és az érintett partnerek összekapcsolásával is segíteni tudja az ilyen projektek sikeres megvalósítását. Az ABB teljes EV-töltési megoldást kínál, olyan infrastruktúra telepítésével, amely megfelel az e-mobilitás következő generációs igényeinek. Az ABB Ability™ töltők gyors globális szervizelést és proaktív karbantartást tesznek lehetővé. Az ABB jelentős tapasztalattal rendelkezik a töltőinfrastruktúra létrehozása, telepítése és karbantartása terén, beleértve több országos töltőhálózatot is.
Bankkártyaolvasó terminál
2024. április 13. óta a frissen telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőkön a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a bankkártyás fizetés lehetőségét. Ezt a legtöbb esetben Paypass terminál elhelyezésével biztosítják, de szolgáltatónként eltérő vélemények vannak azzal kapcsolatosan, hogy milyen technikai megoldásokkal lehet megfelelni ennek az előírásnak. Az ABB Paypass olvasóval és anélkül is tudja szállítani a töltőket, így a töltőüzemeltető többféle módon is teljesítheti az előírásokat.
Töltő, mint kiegészítő
Az ABB E-Mobility és a Toyota Central Europe közt létrejött megállapodás értelmében az ABB berendezései egyedi Toyota és Lexus dizájnnal is elérhetők a Toyota és Lexus márkakereskedésekben. Az autóval együtt megvásárolt töltő költsége ráadásul beépíthető a finanszírozásába is, így a berendezés ára a többi extrához hasonlóan a havi lízingdíjban vagy törlesztési díjban is kifizethető.
22% kedvezmény
Az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából az ABB szeptember 30-ig a Terra AC töltőkre a listaárból 22% kedvezményt biztosít, függetlenül attól, hogy a vevő a 7, a 11 vagy a 22 kW teljesítményű modellt választja-e. Az akcióval kapcsolatosan további tájékoztatás az alábbi címen kapható:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
You may like
-
Az ABB és a Környezettudatos Építési Egyesületek Világtanácsa egész Európában együttműködik a fenntartható, energiahatékony épületek létesítésének ösztönzése érdekében
-
Digitális felügyeleti megoldás biztosítja a finn kórház áramellátásának kifogástalan állapotát
-
Használt gépjármű felvásárlása megbízható cég által
-
Siemens technológiával megvalósult ipari berendezés
-
80 százalékkal csökkentett teljes károsanyag-kibocsátás
-
A tartalom az új státuszszimbólum
Mozgásban
Molnár Martin helytállt a darálóban a közel keleti F4-es bajnokság második állomásán
Két top 10-es eredményt ért el Abu-Dzabiban, köztük eddigi legjobbját, és háromból kétszer csapata legeredményesebbje volt.
Eddigi legjobb eredményét érte el a három futamból kétszer ismét csapata legjobbjának bizonyuló Molnár Martin az F4 Middle East Championship második fordulójában, miközben már most kijelenthető, hogy remek felkészülésként szolgál számára ez a sorozat a brit F4-es bajnokságra.
Maradt Abu-Dzabiban az F4 Middle East Championship mezőnye a szezonnyitó után, hiszen mindössze egy nap szünettel következett a bajnokság második fordulója. A 29 fiatal versenyző némileg más vonalvezetésen csapott össze, mint a nyitóhétvégén, és ezúttal nem az 5281 méter hosszú Grand Prix-nyomvonalon, hanem a 4572 méteres, 18 helyett 16 kanyarból álló Corkscrew aszfaltcsíkon mérette meg magát. Ez a vonalvezetés nagyrészt megegyezik az F1-esek által is használttal, de a leghosszabb egyenesre fordító 5-ös kanyar nincs benne, helyette egy, a híres Laguna Seca-i dugóhúzóra hasonlító kombináción mennek át a versenyzők a hármas kanyar után, innen is ered a nyomvonal neve.
Martin és csapata, az Evans GP a múlt heti utolsó versenyre előrelépett a beállításokkal, így jobb alapokkal várhatta a második fordulót, a Hungarian Motorsport Academy (HMA) pilótájának az időmérőn azonban nem jött ki a lépés: az első kvalifikáción a 12., a másodikon – amely a harmadik futam rajtsorrendjéről dönt – pedig a 14. időt autózta. Az első versenye azonban már úgy sikerült, ahogy remélte, és a 12. helyről egészen a 7. pozícióig kapaszkodott fel, ami az eddigi legjobb eredménye ebben a bajnokságban.
„Jól sikerült a rajtom, rögtön nyertem két pozíciót, majd a kör végén éppen előzni készültem, amikor beküldték a biztonsági autót. Az újraindításnál tapadtam az előttem levőre és sikerült megelőznöm, majd a folytatásban is jókat csatáztam. Előre és hátra is figyelnem kellett, az előttem levő egyik riválisomnak ráadásul megsérült az első szárnya, ami miatt lassabb volt. A mögöttem érkezővel egy alkalommal oda-vissza előztük egymást, 4-5 kanyaron át csatáztunk, belülről igazán élvezetes volt. Örülök a hetedik helynek” – értékelte az első futamot a 16 esztendős sportoló.
Ez a hetedik hely azt jelentette, hogy a második, fordított rajtrácsos versenyen Martin a 4. helyről rajtolhatott. Előzetesen az volt a célja, hogy a dobogóért csatázzon, ésa rajt utáni métereken meg is tartotta a 4. helyet, az első kanyar felé száguldva tapadt az előtte levőre. Ám ezúttal ő húzta a rövidebbet a gyors balosban, ott ugyanis beragadt a riválisa mögé, aminek következtében ketten is körbeautózták, a kör végére pedig további három pozíciót veszített és a 9. helyre csúszott vissza. A folytatásban nem szakadt le az előtte haladóktól és végül ebben a pozícióban ért célba, azaz újabb top 10-es eredményt ért el, és összességében zsinórban ötödször bizonyult az Evans GP legjobbjának, hiszen az első hétvégén mindegyik futamon ő végzett a csapatban a legelőrébb.
A második forduló záróversenyén folytathatta volna ezt a sormintát, miután a 14. helyről remek rajttal három pozíciót javítva 11.-ként zárta az első kört, ám a rajtbaleset miatti piros zászlós megszakítás után már nem volt rendben az autója, és végül a 11. helyről egy koccanást követően feladni kényszerült a futamot. „A második futamra új gumit tettünk fel, és mint kiderült, a kopott gumihoz megfelelő guminyomás itt túl alacsony volt. A rajt utáni első kanyarban ezen a pályán muszáj kívülre kerülni, ezt a korábbi futamokon én is így csináltam, de most nem tudtam, ezért beragadtam az előttem haladó mögé. Későn jött meg a gumi tapadása, ezért a folytatásban is folyton védekeznem kellett, többen is megelőztek, majd pont addigra javult fel a tempóm, mire beküldték a biztonsági autót” – összegezte a második futamot Martin.
„A harmadik futamon jól rajtoltam, majd érkezett újra a biztonsági autó, ami kisebb káoszt idézett elő, mert a mérnököm szólt a fülemre, hogy Safety Car, de a pálya melletti paneleken még kanyarokon át nem érkezett meg a jelzés. Végül piros zászlóval félbeszakították a futamot, majd a biztonsági autó mögött indították újra. Már ekkor, lassú tempónál is éreztem, hogy nem stimmel valami az autóval, ami meglepett, mivel semmilyen kontakt nem történt korábban. Nem volt egyenes a kormány a kezemben, talán a kormányoszlop és a kormányösszekötő találkozásánál törhetett el valami. Végül egy kisebb koccanás után beakadt a kormány és nem tudtam egyik irányba sem fordítani, amivel vége is volt a versenyemnek. Kár érte, addig a pontig jól alakult.”
Martin tehát egy 7. és egy 9. helyezéssel zárta az F4 Middle East Championship második fordulóját, ami pedig Kiss Pál Tamás, a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője, egyben Martin coach-a és mentora számára a legfontosabb, hogy a leginkább fejlődést igénylő területen látványosat javult a tavalyi év végéhez képest.
„Tisztán látszanak az erőviszonyok, és hogy melyik csapat mire képes, ami egyrészt a tapasztalaton múlik. Nekünk azonban nem erre kell koncentrálni, hanem arra, hogy Martin abból tanulja a legtöbbet, ahol van, a mezőny sűrűjében, a darálóban. Furcsán hangzik, de ez hasznosabb, mintha utcahosszal nyerné a futamokat. A tavalyi évet úgy fejeztük be, hogy a test-test elleni csatákban és a versenyszituációk kezelésében, felismerésében, a minél rövidebb idő alatti minél jobb döntéshozatalban kell a legtöbbet fejlődnie. Annak örülök, hogy stabilan a legjobb tízben autózik, de sokkal fontosabb az, amit látok a pályán.”
„Az angol közvetítés kommentátora is megjegyezte, hogy Martinon látszik, mekkorát tudott fejlődni tavaly óta a versenyzés terén. Visszahúzódó stílusból mostanra eljutott oda, hogy az F4 Middle East Championship eddigi 6 futamán az egyik leglátványosabban versenyző pilóta volt, aki oda-vissza előzéseket mutat be, kerék a kerék ellen csatázik, és még sportszerűen, de keményen küzd. Elértük tehát a célunkat, amiért ebbe a bajnokságba jöttünk, és ha ez így marad a folytatásra is, akkor teljesen elégedett leszek, mert ennek meglesz a hozadéka az angol bajnokságra, nekünk pedig arra kell koncentrálnunk. Ez egy felkészítő bajnokság, és jó látni, hogy sokszor mutatja őt a kamera a közvetítésben, mert a rendező is érzi, hogy Martintól lehet számítani látványos megmozdulásokra.”
Az F4 Middle East Championship Dubajban, a harmadik fordulóval folytatódik február 8-án és 9-én.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Fedezze fel a megújult Honda HR-V dinamikus stílusát!
A Honda céltudatosan frissítette a HR-V e:HEV kínálatát minden felszereltségi szinten, beleértve a külső és a belső formatervet, a színeket és tökéletesítette a vezethetőséget – valamint egy új kiadást is kínál.
Reagálva a korábbi vásárlók visszajelzéseire az eredmény a Honda jelenlegi legkelendőbb európai modelljének továbbfejlesztett változata, amely változatlanul egy középkategóriás hibrid SUV minden előnyét kínálja.
Megújult külső és belső kialakítás
Valamennyi felszereltségi szinthez tartozik egy új, markánsabb első lökhárító és átalakított hűtőrács, amely kristályfekete felső díszítéssel és sötétített fényszóróbelsővel rendelkezik. Ezek az elemek erőteljesebb, karakteresebb megjelenést kölcsönöznek az autónak, ami még jobban kiemeli az autó stílusát és modern arculatát.
A HR-V első lökhárítójához egy magasfényű fekete, alsó szegélyrész kapcsolódik, amellyel elegánsabbnak hat. Az autó új fényszórói hangsúlyosabb nappali menetfénnyel (DRL) rendelkeznek, melyek belső elemeit sötétebb színű bevonattal látták el, ezzel biztosítva a modern megjelenést. Az Advance felszereltségtől fölfelé a vezető az Adaptív menetfényszóró (ADB) előnyeit is élvezheti, ami a rendszer automatikus alkalmazkodását jelenti az adott forgalmi körülményekhez.
A gépkocsi hátulján található, a teljes szélességet átfogó LED-lámpatest belső szerkezete szintén megújult, az autó új színei pedig tovább fokozzák a jármű formatervezési jegyeinek hangsúlyosságát. A paletta három új árnyalattal bővül – Sage Green, Seabed Blue és Urban Grey – így kínálnak további lehetőséget a vásárlóknak az autó személyre szabásához.
A műszerfal középső alsó részét és a magasfényű, zongoralakk fekete felülettel rendelkező középső konzolt áttervezték, hogy mind a vezető, mind az utas könnyebben hozzáférhessen a vezeték nélküli töltőhöz; mely laposabbá vált és egyben ergonomikusabb is, megkönnyítve a használatát. A felhasználói élmény érdekében további belső módosításokat eszközöltek a japán gyártó mérnökei, például növelték az utastér hangszigetelését ezáltal csökkentve a zajszintet, így fokozva a kényelmet.
Az új Advance Style Plus panoráma üvegtetővel rendelkezik, emellett minden felszereltségi szinthez alapfelszereltségként jár a sötétített üveg, amely a melegebb napokon védelmet nyújt a napsütés ellen, ugyanakkor nagyobb biztonságot és kényelmet biztosít az utasok számára.
Vadonatúj Advance Plus felszereltség
A megújult HR-V megjelenésével egyidőben Honda bemutatja az Advance Plust, amely különleges stílusjegyekkel rendelkezik.
Ennek a kivitelnek az alapja az Advance Style felszereltség, melyet különleges fényezéssel látták el. Az alsó lökhárítók, a kerékívek és az alsó ajtó díszlécei a karosszéria színével harmonizálnak, ami egységes, esztétikus megjelenést kölcsönöz a modellnek. A harmóniát a „Crystal Black” hűtőrács ellensúlyozza, amely kontrasztot teremt és kiemeli a jármű karakterét. Az autó egyedi könnyűfém keréktárcsákat kapott, amelyek még inkább hangsúlyozzák a HR-V exkluzív stílusát.
Átgondolt helykihasználás hibrid hatékonysággal ötvözve
A legújabb HR-V megőrizte azt a rendkívül variálható belső terét, amely a korábbi generációk védjegyévé vált. Mivel az üzemanyagtartály az alváz közepén kapott helyet, így sokkal több tér maradt az első ülések alatt. Ez a kialakítás lehetővé teszi a hátsó „Magic Seats” ülésrendszer használatát, amely igény szerint lehajtható vagy felhajtható, így növelve a csomagtér módosítását.
Köszönhetően a Honda erőteljes és hatékony kétmotoros (az egyik meghajt, a másik generátorként működik) hibrid e:HEV hajtásláncának, amely kiemelkedő üzemanyag-takarékosságot biztosít, a legújabb HR-V dinamikus vezetési élményt is kínál.
Honda SENSING – az átfogó menetbiztonsági csomag
A HR-V e:HEV kategóriájában a legátfogóbb fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszereket kínálja, beleértve a többnézetű kamerarendszert (Multi View Camera System) is. A központi érintőképernyőn aktiválható rendszer 360°-os panorámaképet mutat a jármű környezetéről, választható oldal- vagy felülnézetben.
A széles látószögű, nagyfelbontású kamera lehetővé teszi a jármű környezetének pontosabb észlelését, például a padka nélküli szegélyek és út menti közlekedési jelzések felismerését. Az aktív biztonsági rendszerek felülvizsgálata során arra törekedtek a mérnökök, hogy ezek a rendszerek kevésbé befolyásolják a pilótát, így zavartalanul adhassa át magát a vezetés páratlan élményének.
Az új Forgalmi Torlódás Asszisztens, (Traffic Jam Assist) már 0 km/órától is működik, ami csökkenti a forgalmi dugók okozta fáradtságot. További előny, hogy a rendszernek köszönhetően jobb lett az ütközés elleni védelem, így még magasabb szintű biztonságot nyújt.
A megújult Honda HR-V e:HEV 2025 év elejétől érhető el a hazai márkakereskedésekben.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Erre is fel kell készülniük az e-járművásárlási támogatást igénylőknek
Az e-járművek terjedésével a speciális tűzvédelmi irányelvekre is érdemes figyelni.
A hazai zöld rendszámos járművek száma már nyáron átlépte 100 ezret, és a 2024-es év végére a tisztán elektromos járművek száma is 70 ezer fölé nőtt. Ezzel már most kilencszer annyi teljesen elektromos autó fut a magyar utakon, mint négy évvel ezelőtt, 2026-ra pedig várhatóan ez ismét megduplázódik. Ehhez az is hozzájárult, hogy a vállalatok tavaly februártól, október óta pedig könnyített feltételekkel igényelhetnek állami támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. Ezzel a lehetőséggel 2024-ben mintegy 4600 vállalkozás élt, akik összesen 5400 gépkocsi megvásárlásához pályáztak a támogatásra az Energiaügyi Minisztérium 2025. január 1-jén közölt adatai alapján.
Ez amellett, hogy hozzájárul az ország CO2-kibocsátásának csökkentéséhez,
„számos vállalat, illetve épület- és irodaház-üzemeltető számára új kihívást is jelent: az e-járművek által használt parkolóházaknak ugyanis speciális tűzbiztonsági megfontolásoknak is eleget kell tenniük. 2024-ben a katasztrófavédelem tűzvédelmi műszaki irányelvei is frissültek”
– hívja fel a figyelmet Seres Zoltán, a Siemens Zrt. tűzvédelmi szakértője.
„Az ezeknek való megfelelés, tehát a magas szintű tűzbiztonság megteremtése érdekében az üzemeltetőknek mielőbb érdemes lépniük, többek közt a még gyorsabb tűzérzékelést és beavatkozást lehetővé tevő tűzvédelmi megoldások alkalmazása felé.”
Mit kell tudni a tűzvédelmi műszaki irányelvekről?
A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság által publikált tűzvédelmi műszaki irányelvek az országos tűzvédelmi rendeletben (OTSZ) előírt követelmények teljesítésére tartalmaznak gyakorlati megoldásokat. Az irányelvek alkalmazása ugyan önkéntes, de ezeknek az ajánlásoknak a megfogadásával az épületek üzemeltetői, valamint a gyártók, tervezők és más, érintett szereplők biztosak lehetnek benne, hogy megfelelnek a rendeletben előírt biztonsági szintnek. Az irányelvek között útmutatást találhatunk többek között az épületek kiürítésére, a beépített tűzjelző és tűzoltó berendezések tervezésére, illetve telepítésére, a szabadtéri rendezvények védelemre, valamint a robbanások elleni védekezésre vonatkozóan is. Emellett pedig a témaspecifikusan foglalkoznak a Li-ion akkumulátorok gyártásával, tárolásával az akkumulátorgyárak területén, valamint az elektromos személyautók töltésével és tárolásával a gépjárműtárolókban.
- Megállítani a láncreakciót: tűzterjedés elleni védelem
A 2024-ben közzétett irányelvek az épületszerkezetet, a parkoló elrendezését, valamint a hő- és füstelvezetést tekintve is új ajánlásokat fogalmaznak meg, és kiemelten foglalkoznak az elektromos járművek által használt gépjárműtárolókban való tűzterjedés elleni védelemmel. E téren a korai tűzérzékelés kulcsfontosságú, amelyhez a hagyományos eszközökön túl, már innovatív, még hatékonyabb megoldások is rendelkezésre állnak.
Az egyik ilyen lehetőség a levegőmintavételes füstérzékelő (ASD) technológia. Ez az integrált füstérzékelő rendszer a védendő, akár több mint 6 ezer négyzetméteres beltéri területet fokozott érzékenységgel, folyamatosan monitorozza, úgy, hogy a csőhálózatán elhelyezett lyukakon keresztül levegőmintákat szív be, és ezeket értékeli ki egyetlen központban. Ezt a megoldást egy épületmenedzsment rendszerrel összekötve, füst érzékelése esetén, akár további tűzvédelmi intézkedések is automatikusan életbe léphetnek: lekapcsolható például az érintett e-töltősor áramellátása, vagy azonnal elindítható a HVAC-rendszeren keresztül a füstelvezetés, ezekkel is csökkentve az esélyét a tűz elterjedésének, illetve további károk keletkezésének.
„Ezt a védelmet kiegészíthetik továbbá az olyan pontszerű füstérzékelők, amelyek az intelligens jelkiértékelő algoritmusok alapján alkalmasak a zavaró tényezők, például a por vagy a kipufogógáz kiszűrésére. Azaz valóban csak a „megfelelő típusú” füst esetén jelezzenek, megbízhatóbbá téve így az egész rendszert.”
– magyarázza a szakértő.
Speciális tűzbiztonsági megfontolások e-járművek esetén
Bár többször fordulnak elő a hagyományos járművekhez kapcsolódó tűzesetek, az EV-akkumulátorok tüze kémiai energiát szabadít fel, ami a hőmérséklet gyors emelkedését, ún. „hőmegfutást” okoz. Ez az akkumulátor elektrolitgőzének robbanásszerű égését eredményezi, ami miatt a tűz, különösen a zsúfolt parkolóházakban, könnyen átterjedhet a környező járművekre is. Ezért jellemzően nehezebb és hosszabb ideig tart eloltani az EV-tüzeket, mint a hagyományos autókban keletkezetteket, és tudnak akár strukturális kárt is okozni egy épületben. Egy másik kritikus tűzbiztonsági pont lehet az infrastruktúra (pl. akkumulátoros energiatároló berendezések) és a töltőállomások védelme is, ahol például túlfeszültség, túlmelegedés vagy egy sérült kábel is okozhat tüzet.
- Észlelni a problémát: vizuális füst- és lángérzékelés
„Azzal is értékes másodpercek takaríthatóak meg a tűzterjedés elleni védekezésben, ha nem csak a füstöt, hanem már a parázsló tüzet is felismeri a tűzvédelmi rendszer. – mutat rá Seres Zoltán. – „Erre képesek már a képváltozásokat egy algoritmus alapján folyamatosan analizáló, videós tűzérzékelő kamerák. Ezek optikai úton, folyamatosan pásztázva és elemezve a környezetet azonosítják akár a legapróbb füst- és lángforrásokat, szintén különbséget téve azok forrása között.”
Ez a megoldás nagy belmagasságú, félig nyitott terek esetén vagy akár kültéren is alkalmazható, mivel a légáramlás nem tudja megzavarni az optikai érzékelőket, és alacsony intenzitású megvilágítás esetén is működik. Azaz ideális kiegészítő védelmet biztosít például kültéri e-töltőknél, ahol a nagyértékű berendezések és a járművek védelmét más módon egyáltalán nem, vagy csak nagyon körülményesen lehetne megoldani.
- Ha már megtörtént a baj: oltás vízköddel
A korai tűzérzékelést korszerű oltási technológiákkal párosítva az akkumulátoroknál keletkező tüzek is hatékonyan megfékezhetőek. Magasnyomású vízködös – azaz magas nyomáson porlasztott vízzel történő – oltással gyorsan lehűthetőek az akkumulátorcellák, megszakítva ezzel az égési láncreakciót, és megakadályozva a tűz átterjedését.
Ennél az oltási technológiánál a hűtési hatás elérése érdekében a rendszer akár négyszázszorosára is képes megnövelni egy vízcsepp felszínét, ezzel is megsokszorozva a víz hűtési és oltási hatékonyságát. Az akkumulátortüzeknél pedig különösen fontos a hűtés így elért folyamatossága, mivel a tűz újragyulladásának kockázata is magas.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Népszerű
Hogyan segít csökkenteni a mezítlábas cipő a neuropátiás fájdalmat?
Jászberényből indulhat a méhészet globális reformja
Minden századik magyart érintett már idén pénzügyi csalás
Az LG megkezdi a világ első átlátszó, vezeték nélküli 4K OLED televíziójának értékesítését
Az ABB és a Környezettudatos Építési Egyesületek Világtanácsa egész Európában együttműködik a fenntartható, energiahatékony épületek létesítésének ösztönzése érdekében
Megújuló üzlethálózattal és egyedi tarifákkal indul a One Magyarországon
Siemens: fenntarthatósági mérföldkövek 2024-ben
Samsung Vision AI és további újítások a CES 2025 First Look eseményén
CES 2025 – A Bosch termékei a hétköznapok minden területén jelen vannak
A vezetékes- és a mobilinternet forgalom is emelkedett a Telekomnál az ünnepi időszakban az elmúlt évhez képest
Technokrata.hu
A MATE oktatója három módszert vezetett be a matematikatanítás hatékonyságának növelése érdekében
A Samsung Neo QLED és Lifestyle tévéit a VDE „EyeCare Circadian” tanúsítványával ismerték el
Így lehet az otthonfelújítás az évszázad üzlete
A Hankook 2024-ben is támogatta az Országos Mentőszolgálatot
Kié a felelősség, ha rosszul dönt vagy diszkriminál az AI?
Keresztféléves felvételi 2025: a tavalyinál is több felkészült hallgató került be a Széchenyi István Egyetem képzéseire
ePénztárgép applikáció: töltsd le ingyen!
Robert Capa fotói, Frida Kahlo festményei szabadon felhasználhatóak lettek
A mesterséges intelligencia korszakában a mérnöki tudás nagyobb biztonságot ad a munkaerőpiacon
Idén többet nyerhet ezeken az egészségpénztári szolgáltatásokon
Műszaki-Magazin.hu
Még zöldebbek lehetnek épületeink
Szilárdtest akkumulátorok – a jövő energiaforrásai
Az ipar legjobbjai díjazottjai!
A legfontosabb IT trendek 2025-ben
30 éve hódít a Mercedes-Benz Sprinter
Szabadon felhasználható művek
A kompakt sokoldalúság
A gyógyszeripart és az agrártechnológiát egyszerre segítheti a magyar kutatók fejlesztése
Három mód a globális termékenységi válság legyőzésére
A vendégmunkások tényleg elveszik a magyarok munkahelyeit?
Ajánljuk
Friss
-
Ipar2 hét ago
Az ABB és a Környezettudatos Építési Egyesületek Világtanácsa egész Európában együttműködik a fenntartható, energiahatékony épületek létesítésének ösztönzése érdekében
-
Gazdaság2 hét ago
A vezetékes- és a mobilinternet forgalom is emelkedett a Telekomnál az ünnepi időszakban az elmúlt évhez képest
-
Egészség2 hét ago
Az olimpiai bajnokok lassabban öregszenek
-
Okoseszközök2 hét ago
Érkezik az Eclipsa Audio: a Samsung 3D hangélménye a 2025-ös tévékészülékeihez és hangprojektoraihoz
-
Ipar2 hét ago
Mapei: 2025 a lehetőség éve az építőiparban
-
Mozgásban2 hét ago
Digitális lopásvédelmet mutatott be az elektromos kerékpárok akkumulátoraihoz a Bosch eBike Systems
-
Szórakozás2 hét ago
Új fejezet nyílik a filmgyártásban Magyarországon
-
Gazdaság2 hét ago
A retail média felrobbanthatja a hirdetői piacot