Mozgásban
ABB innovatív töltési megoldások és hazai tervek az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapján
Szeptember 9. immár ötödik éve az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja, amelyet 2020-ban az ABB kezdeményezett.
Idén a világnap alkalmából Márgus Norbert, az ABB Digitális & E-Mobilitás üzletág fejlesztési specialistája volt a Villanyautosok.hu heti podcastjának, a Villanyórának a vendége.
Otthoni és munkahelyi töltés okosan
A villanyautós közösség az ABB-t elsősorban a nagy teljesítményű nyilvános töltőállomások gyártójaként ismerheti, pedig a vállalat otthoni és munkahelyi felhasználásra is kínál töltési megoldásokat. Ráadásul ezek a töltők ma már sokkal többre is képesek, mint amit az autóhoz adott egyszerű berendezések: lehetővé teszik a töltés teljesítményének szabályozását a ház fogyasztása, illetve az otthoni napelemes rendszer pillanatnyi teljesítménye, illetve kumulált termelése alapján.
Ennek köszönhetően az esetek többségében az elektromos jármű töltése teljesítménybővítés nélkül, zökkenőmentesen beilleszthető a háztartás elektromos rendszerébe. A töltő a rendelkezésre álló teljesítményből mindig csak annyit biztosít az autónak, amennyi a ház fogyasztásán felül rendelkezésre áll. Így a házban egy újabb fogyasztó bekapcsolása nem kell, hogy együtt járjon kismegszakító lekapcsolódásával, hiszen a ház fogyasztásának növekedésére a töltő pillanatok alatt reagál, megelőzve a hálózati csatlakozás túlterhelését. Ezzel nem csak a kényelmes használat biztosítható, de megtakarítható a bővítés esetenként sok százezer forintos költsége is.
De a töltők ugyanígy figyelembe tudják venni a napelemek által megtermelt energia mennyiségét is, így akár az is elérhető, hogy az autó akkumulátorába mindig tisztán, helyben megtermelt energia kerüljön. Bár az ipari méretű naperőműveknek hála a magyarországi elektromos hálózatban elérhető áram is egyre zöldebb, de a 100%-osan zöld termelés csak a helyben megtermelt energiával biztosítható.
Mindezeken felül a töltők képesek akár a havi szaldó követésére is, így a megújuló termelést és a ház fogyasztását figyelembe véve tudja biztosítani, hogy havi szinten csak annyi energiát használjon fel a felhasználó, mint amennyit oda visszatáplált. Ez minden olyan napelem tulajdonos számára fontos lehet, aki már a szaldó elszámolás kivezetése után telepítette a háztartási méretű kiserőművét, amely egyszerűen konfigurálható és a dedikált okostelefon-alkalmazásoknak köszönhetően könnyen felügyelhető.
KEF tender
A KEF által idén kiírt tenderen az AC töltők mindkét kategóriájában (11 kW-os fali töltő, illetve 2×22 kW-os töltőoszlop) az ABB rendszerintegrátor partnerei adták a legjobb ajánlatot. A konstrukció különlegessége, hogy az árak nem csak a készülék bekerülési költségét fedezik, de a telepítés díját és az ötéves üzemeltetési díjat is tartalmazza. A tendert kiíró hivatal a töltők felhasználási módját nem határozta meg, de ha a megrendelő intézmény úgy dönt, hogy a hivatal elektromos autóinak éjszakai töltése mellett lehetőséget biztosít a dolgozók saját autóinak nappali töltésére is, akkor ennek technikailag nincs akadálya, hiszen a töltők az integrált MID hiteles mérőknek és az RFID-s azonosításnak köszönhetően alkalmasak a hiteles elszámolásra is. Néhány éven belül a munkahelyi töltés lehetőségének biztosítása legalább annyira fontos lesz a munkavállalók szemében a munkahelyválasztásnál, mint a ma már elterjedt cafeteria opciók.
Pályázat töltőtelepítésre az alsóbbrendű úthálózat mentén
Egyelőre tervezet formájában létező RRF-REP-10.14.1-24 kód alatt futó program olyan régiókban és járásokban biztosít forrásokat a töltőüzemeltető cégek számára, amelyekben a kisebb autóforgalom miatt üzleti alapon még nem térülne meg a nagy teljesítményű elektromosautó-töltők telepítése. A program megvalósulása esetén jelentős mértékben javulhatna az ország lefedettsége, és azokban a régiókban is egyszerűsödne az elektromos autók használata, amelyekben a korábbi töltőtelepítési programok nem biztosítottak támogatást. A finanszírozás hitel és vissza nem térítendő támogatás kombinációjában érhető el. A tervezet szerint a program nem csak az egyedi oszlopok, hanem a több oszlopot tartalmazó töltőállomások, sőt a tehergépjárművek töltésére is alkalmas berendezések telepítését is ösztönzi. A pályázat országos szinten 90 járást jelöl meg, ahol támogatják a telepítéseket. Ez a program nem csak a töltőtelepítők számára lehet segítség, de lehetőséget biztosíthat vidéki szállodák, éttermek, parkolók és privát kézben lévő benzinkutak üzemeltetői számára, hogy egy töltőállomás kiépítésével vonzóvá tegyék a helyszínüket a villanyautósok számára. Az ABB nem csak a berendezések, de a háttérrendszerek biztosításával és az érintett partnerek összekapcsolásával is segíteni tudja az ilyen projektek sikeres megvalósítását. Az ABB teljes EV-töltési megoldást kínál, olyan infrastruktúra telepítésével, amely megfelel az e-mobilitás következő generációs igényeinek. Az ABB Ability™ töltők gyors globális szervizelést és proaktív karbantartást tesznek lehetővé. Az ABB jelentős tapasztalattal rendelkezik a töltőinfrastruktúra létrehozása, telepítése és karbantartása terén, beleértve több országos töltőhálózatot is.
Bankkártyaolvasó terminál
2024. április 13. óta a frissen telepített 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőkön a szolgáltatóknak biztosítaniuk kell a bankkártyás fizetés lehetőségét. Ezt a legtöbb esetben Paypass terminál elhelyezésével biztosítják, de szolgáltatónként eltérő vélemények vannak azzal kapcsolatosan, hogy milyen technikai megoldásokkal lehet megfelelni ennek az előírásnak. Az ABB Paypass olvasóval és anélkül is tudja szállítani a töltőket, így a töltőüzemeltető többféle módon is teljesítheti az előírásokat.
Töltő, mint kiegészítő
Az ABB E-Mobility és a Toyota Central Europe közt létrejött megállapodás értelmében az ABB berendezései egyedi Toyota és Lexus dizájnnal is elérhetők a Toyota és Lexus márkakereskedésekben. Az autóval együtt megvásárolt töltő költsége ráadásul beépíthető a finanszírozásába is, így a berendezés ára a többi extrához hasonlóan a havi lízingdíjban vagy törlesztési díjban is kifizethető.
22% kedvezmény
Az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából az ABB szeptember 30-ig a Terra AC töltőkre a listaárból 22% kedvezményt biztosít, függetlenül attól, hogy a vevő a 7, a 11 vagy a 22 kW teljesítményű modellt választja-e. Az akcióval kapcsolatosan további tájékoztatás az alábbi címen kapható:
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
A Kia PV5 PBV újradefiniálja a tér és a mobilitás fogalmát
A Kia Corporation ma, a Spanyolországban, Tarragona városában megrendezendő 2025-ös EV Day előtt bemutatta az új Kia PV5 személyszállító és áruszállító változatának formáit.
A 2024-es Consumer Electronics Show-n, Las Vegas-ban még tanulmány formájában, Concept PV5 néven kiállított újdonság a márka “platformon túlmutató” globális célú, feladatra épített járműsorozatának (PBV) első modellje. A cél a tér és a mobilitás újraértelmezése volt: a PV5 a Kia világszínvonalú villanyautó technológiáira épül, moduláris felépítésével korábban sosem látott rugalmasságot és személyre szabhatóságot kínálva vásárlóinak, használóinak. A Kia többféle kivitelben kínálja majd a PV5-öst; a paletta a két alapmodellre, a személyszállítóra és az áruszállítóra épül. Az EV Day eseménysorozatában további modellváltozatok is bemutatkoznak majd. A PV5 modern formavilága szűrten hozza el ma a hagyományos, könnyű áruszállítók formavilágát, friss esztétikát, flexibilitást és személyre szabhatóságot kínálva a moduláris felépítés alapjain.
“A PV5 háromféle felépítménnyel készül annak érdekében, hogy a lehető legszélesebb vásárlói kör számára kínálhasson megoldásokat, a változatok mindegyike azonos formafilozófia, az “egyesült ellentétek” alapján született meg.”
– ondta Karim Habib, a Kia alelnöke, és globális formatervezési vezetője. “Valamennyi változat határozott, erőteljes és futurisztikus karakter.”
A Kia PV5 legfontosabb külső formaelemei
A PV5 személy- és áruszállító változatának elölnézete hasonló, mindkettő feltűnő, futurisztikus és letisztult. A jellegzetes első fények az A-oszlopokba nyúlnak, a formák a Kia “Egyesült ellentétek” formafilozófiáját tükrözik: a karosszéria felső felületei letisztultak, míg az alsók robusztusok és erőteljesek. A fekete és szögletes vonalú kerékjárati és oldalsó burkolóelemek már-már terepes hangulatúak, az oldalkép pedig megmutatja, hogyan is definiálja újra a Kia PBV technológiája a tér és a mobilitás fogalmát. Az erős lökhárítók alsó elemei cserélhetők, és az esztétikai mellett védelmi szerepet is ellátnak.
Kia PV5 személyszállító
A PV5 személyszállító változatának geometrikus profilja modern, ugyanakkor alacsony övvonalából eredően nagyméretű üvegfelületeivel tökéletes átláthatóságot is kínál mind a vezető, mind pedig az utasok számára. Az ablakokat látványos, kontrasztos fekete elemek keretezik. A geometrikus vonalú sárvédő- és oldalburkolatok a Kia SUV modelljeit idézik, és így szinte terepjárós karakterrel ruházzák fel a PV5-öst, összekötve a high-tech kisugárzású felsőbb karosszériarészeket a robusztus alsó elemekkel. Az első fényszórók körüli finom vonalú fekete elemek kiemelik a PV5 modern megjelenését, az oldalak vízszintes vonalai pedig kihangsúlyozzák a profil geometrikus erőteljességét. A hátulnézet robusztus és modern, funkcionalitást sugároz, az elegáns D-oszlopok pedig az autó tágasságát emelik ki. A hátsó lökhárító formái az elsőt idézik, a csomagtartó ajtaja felfelé nyílik. A festett felület a karosszéria hátfalára is kiterjed, vizuálisan megnyújtva a felépítményt és keretbe foglalva a teljes formai egységet.
Kia PV5 áruszállító
Az áruszállító megjelenése alapjaiban a személyszállító változatéval azonos, formái mégis dobozszerűbbek, a kiváló térkihasználásra utalóan. Tiszta és modern esztétika, minden elemében céltudatos kialakítással, kiemelve a PV5-öt a hagyományos áruszállítók mezőnyéből. Az áruszállító fontos eltérése a személyszállító változathoz képest, hogy hátsó raktérajtaja kétszárnyú, így nem felfelé, hanem oldalirányban nyílik. Egyszerű és gyors a pakolás. A hátsó rész vonalai az oldalfalakéra rímelnek, összeszedett és modern tágasságot sugárzó összképet alkotva.
Hamarosan itt a 2025-ös Kia EV Day
A Kia 2025-ös EV Day elnevezésű eseményét Spanyolországban, Tarragona városában rendezik meg február 24-én. A Kia itt mutatja be a PV5 változatait, valamint ismerteti kiterjesztett villamosítási stratégiájának új elemeit is. A PV5 további részletei csak a modell február 27-én tartandó hivatalos bemutatója után lesznek publikusak. Az eseményről készített videó márciustól elérhető a Kia Worldwide YouTube csatornán.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Érdemes időben gondolni az abroncsok szezonális cseréjére – figyelmeztet a Hankook szakértője
Bár még a hivatalos téli időszak utolsó hónapjában járunk, és a tavasz, valamint az igazán meleg időjárás még távolinak tűnik, a fokozatosan emelkedő hőmérséklet miatt érdemes időben felkészülni a nyári gumiabroncsok cseréjére.
A Hankook szakértője arra hívja fel az autósok figyelmét, hogy a tartósan 7°C feletti hőmérséklet esetén a téli abroncsok tapadása és teljesítménye fokozatosan csökken, ami befolyásolhatja a jármű stabilitását és fékteljesítményét.
„A tavaszi átállás sokak számára még korainak tűnhet, de érdemes előre gondolkodni és már most felmérni nyári abroncsaink állapotát. Egyenletes-e a kopásuk, megfelelő-e a maradvány profilmélységük, illetve látunk-e rajtuk sérülést. Így már a szezon előtt tisztán láthatjuk, szükségünk van-e friss abroncsokra, és elhasznóládás esetén megrendelhetjük azokat kedvenc gumiszervizünktől. Ezzel nem csak magunknak, de a szervizeknek is sokat segíthetünk, hiszen abroncsunk már „polcon lesz” mikor bejelentkezünk a szezonális gumicserére.”
– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.
A nyári abroncsok nem csupán a kopásállóságukban nyújtanak előnyt melegebb időben, hanem a fékutat és a kezelhetőséget is optimalizálják. A Hankook ajánlása szerint érdemes már február végén, március elején időpontot foglalni a gumicserére, hogy elkerüljük a szezonális torlódásokat a szervizekben.
A biztonság és a vezetési élmény szempontjából érdemes prémium minőségű nyári gumiabroncsokat választani, amelyek megfelelő tapadást és stabilitást biztosítanak a felmelegedő aszfalton. A Hankook nyári abroncskínálata kiváló teljesítményt nyújt mind száraz, mind nedves útfelületen, hozzájárulva a biztonságos és kényelmes utazáshoz a melegebb hónapokban.
További információért látogasson el a www.hankooktire.com weboldalra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Mozgásban
Bridgestone abroncsokkal érkezik az új Yamaha YZF-R9
A Bridgestone BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsai kerülnek gyári első szerelésként a Yamaha Motor Co., Ltd. legújabb Supersport modelljére, az YZF-R9-re. Az új generációs sportmotorhoz tervezett prémium teljesítményű abroncsokat a Japánban és Európában forgalmazott modellekhez biztosítja a Bridgestone.
Az YZF-R9 a prémium Supersport kategória legmagasabb szintű teljesítményét és elérhetőségét ötvözi, így vezetési tapasztalattól függetlenül minden motoros számára maximális élményt nyújt. A Yamaha az új modellt a „Re-DNAed Supersport” koncepció alapján fejlesztette, amelynek nyomán a motor örökölte az YZF-R sorozatra jellemző egyedi dizájnt, ötvözve a funkcionális szépséget és a fejlett aerodinamikai megoldásokat. Az YZF-R9 továbbfejleszti a Yamaha hagyományos filozófiáját, amely a motoros és a gép közötti egységet erősíti, mind statikus, mind dinamikus értelemben.
A Bridgestone hosszú távú együttműködésben dolgozik a Yamahával, folyamatosan innovatív megoldásokat és csúcstechnológiás abroncsokat biztosítva a márka motorkerékpárjaihoz. Az YZF-R9-hez készült BATTLAX RACING STREET RS11 abroncsok „Dan-Totsu” termékek, amelyek a motorsportokban szerzett tapasztalatokat és technológiákat ültetik át a kereskedelmi forgalomban elérhető abroncsokba. Az új abroncs mintázata növeli az érintkezési felület merevségét, optimalizálja a futófelület egyensúlyát és nagyobb tapadási felületet biztosít a döntött motor helyzetében. Ennek köszönhetően kiemelkedő kanyarstabilitást és éles, precíz kezelhetőséget nyújt száraz útfelületen is, így tökéletesen illeszkedik az YZF-R9 dinamikus teljesítményéhez.
A „Versenypályáról az utcára” („From Circuit to Street”) koncepció keretében a Bridgestone a versenyzést egyfajta „mobil laboratóriumként” használja, hogy extrém körülmények között tökéletesítse technológiáit és ezeket az újításokat később a mindennapi használatra szánt abroncsok fejlesztésébe ültesse át a. A motorsport-tevékenységeken keresztül a Bridgestone folyamatosan fejleszti Dan-Totsu termékeit és erősíti globális réspiaci stratégiáját a prémium motorkerékpár-abroncsok területén.
A Bridgestone emellett továbbra is elkötelezett a biztonságos és élvezetes motorkerékpár-kultúra kialakítása mellett. Ezen törekvése összhangban áll a Bridgestone E8 kötelezettségvállalásában leírt „érzelem” (Emotion) értékkel is, mely szerint a vállalat elhivatott, hogy izgalmat, inspirációt és örömöt vigyen a mobilitás világába. A Bridgestone célja továbbá, hogy biztosítsa a motorozás vérpezsdítő élményét további 10, 20 és még több éven át.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Hangalapú bankolás – ahol az IT és a nyelvtudomány találkozik
-
Gazdaság2 hét ago
A külföldi akvizíciók után hazai felvásárlásokkal erősít a Prohuman Group
-
Okoseszközök2 hét ago
Egészségpénztári számlára is elszámolható a vérnyomásmérő funkcióval rendelkező okosóra
-
Gazdaság2 hét ago
Folytatódik a növekedés, megtalálta a vásárlók szívéhez vezető utat a MediaMarkt
-
Ipar2 hét ago
Magas digitalizáltságú logisztikai és disztribúciós központot adott át Miskolcon a Bosch
-
Gazdaság2 hét ago
Ilyenek lesznek a Dürer Park lakóépületei
-
Mozgásban1 hét ago
Dróntechnológia mesterfokon
-
Ipar2 hét ago
XVII. Gépészeti Szakterületek Nemzetközi Hallgatói Konferenciája