Connect with us

Mozgásban

A Hankook Ventus S1 evo Z gumiabronccsal szereli fel nagy teljesítményű M5-ös szedánját a BMW

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó eredeti felszerelésként szállítja az új BMW M5-ös modellhez a speciálisan erre a célra kifejlesztett Ventus S1 evo Z UUHP (ultra ultra-nagy teljesítményű) gumiabroncsot.

A nagy teljesítményű szedán hetedik generációja különösen összetett gumiabroncs-beállítást követelt. A BMW M GmbH luxusmodell – 40 éves fennállása óta először – elektromos rendszerrel rendelkezik, emiatt a gumiabroncsoknak különleges igényeknek kell megfelelniük. lyen követelmény többek között a PHEV (plug-in hibrid) modell könnyed kezelhetőségét biztosító nagy teherbírás. Másfelől fontos volt a kiváló tapadás, hogy a V8-as motor, az 535 kW/727 LE teljesítmény, valamint az 1000 netwonméteres maximális rendszernyomatékot is kontrolláltan továbbítsa az útra.

Ugyanakkor a Hankook mérnökeinek figyelembe kellett venniük a BMW M5 legmeghatározóbb jellemzőjét, és kifejezetten arra hangolni a Ventus S1 evo Z gumiabroncsot, hogy gyors és pontos reakcióképességet biztosítson a kanyarokban a közutakon és a versenypályán egyaránt. Eredmény:  285/40 ZR20 az első tengelyen és 295/35 ZR21 a hátsó tengelyen. Az eltérő méretű abroncsok ideális kombinációt adnak a reaktív kanyarodáshoz, tökéletes átvitelt a kanyarodási erőkhöz és az M modellekre jellemző vezetési dinamikákhoz. Ugyanakkor az alacsony gördülési ellenállással a fejlesztőknek sikerült hozzájárulniuk a mérsékelt üzemanyag- és energiafogyasztáshoz. Mint minden olyan gumiabroncs, amelyet kifejezetten a BMW M modellekhez vagy BMW járművekhez való eredeti felszerelésként ismernek el, ezek is ☆ címkével vannak ellátva az oldalukon – ehhez a gyártó szigorú feltételeket ír elő. A Ventus S1 evo Z gumiabroncsokat a Hankoook európai üzeme gyártja Magyarországon.

„Büszkék vagyunk arra, hogy a BMW M-mel szoros együttműködésben tökéletes abroncsot fejlesztettünk ki egy olyan legendás járműhöz, mint az M5”

– mondta Klaus Krause, a Hankook hannoveri műszaki központjának alelnöke és európai vezetője.

“Egyértelmű célunk volt, hogy a nagy teljesítményű szedán egyedi menetdinamikáját anélkül adjuk át az útra, hogy a gördülési ellenállás terén kompromisszumokra kényszerülnénk. Ezt háromévnyi fejlesztés alatt sikerült elérnünk.”

Ventus S1 evo Z: Nagy teherbírású gumiabroncs egyedi futófelülettel a tökéletes kormányozhatóság érdekében

A kizárólag a BMW M modellekhez tervezett gumiabroncsoknak a legmagasabb elvárásoknak kell megfelelniük minden vezetési tulajdonság tekintetében, legyen szó kormányozhatóságról, gördülési ellenállásról vagy hosszútávú teljesítményről a teljes életciklus során. Annak érdekében, hogy az új BMW M5 esetében az M modellek jól ismert jellemzőit tökéletesen át lehessen ültetni az útra, az első lépés a Ventus S1 evo Z gumiabroncs nagy teherbírással való felszerelése volt, hogy a szedán kiváló kormányozhatóságát még sportos vezetési stílus esetén is biztosítsa. Az új futófelület rendkívül nagy méretű tapadófelülettel és átalakított lineáris barázdákkal rendelkezik, amelyek segítik a gyors visszajelzést a kormánymozdulatokra, még akkor is, ha a járművet versenypályán tesztelik. A széles futófelületi blokkok támogatják az agilis vezetési stílust.

Emellett a BMW M5-höz készült Ventus S1 evo Z megerősített aramid hibrid övvel látták el, amely tovább fokozza a teljesítményt, különösen a száraz utakon. Ez nagy sebességnél megakadályozza a gumiabroncs – centrifugális erők miatti – nem kívánt deformálódását, a sebességindex (Y) pedig jelzi, hogy az abroncs 300 km/h feletti végsebességre is alkalmas. A méretstabil aramidszálak továbbá minimalizálják a futófelület oldalirányú erők okozta deformációját irányváltáskor, ami elősegíti a mindenkori neutrális kezelhetőséget és irányíthatóságot.

A BMW M5 kiemelkedő teljesítménye ellenére, még akkor is, ha a versenypályán a határait feszegetik, a Hankook Ventus S1 evo Z fejlesztői a mindennapi vezetés során is a maximális kényelemre összpontosítottak. Ennek köszönhetően még a hosszú, mérsékelt sebességű autóutak is pihentető kikapcsolódást nyújtanak. Emellett sikerült a gumiabroncs kiváló menetdinamikáját kombinálni az alacsony gördülési ellenállással.

Egyedi anyagkeverék az egyedi teljesítményért

A kifejezetten a BMW M5-höz tervezett Ventus S1 evo Z futófelületéhez egyedileg tervezett anyagkeveréket használtak, amelyet pontosan a nagy teljesítményű szedán jellemzőire szabtak, a különböző nagy teljesítményű gyanták hozzáadása pedig optimális tapadást biztosít széles hőmérsékleti skálán. Emellett az egymással összekapcsolt, szerves töltőanyagokból álló innovatív struktúra a teljes menetidő alatt egyenletesen stabil teljesítményt biztosít.

Kompromisszummentes tesztelés – AI által támogatott virtuális térben és versenypályán

A Ventus S1 evo Z fejlesztése során a Hankook mérnökei AI által támogatott algoritmusokat is használtak a kívánt kezelhetőség elérése érdekében. A fő szempont az optimális erőelosztás volt a gumiabroncs futófelületén a nagy igénybevételt jelentő kanyarodási manőverek során. Az AI előrejelzések a Hankook számtalan abroncstesztből származó átfogó adathalmazán alapulnak.

A kellemes vezetési élmény, a biztonság és a kanyarodási dinamika ideális elegyének meghatározásához számtalan kört tettek meg a Nürburgring Nordschleife pályán, valamint az egyedülálló nagy sebességű pályán Nardóban.

iON i*cept téli gumiabroncsok a biztonságos vezetésért a télen

A téli időszakban is mindig biztonságos, élvezetes vezetés érdekében a Hankook iON i*cept prémium téli gumiabroncs a nagyteljesítményű szedánhoz is megrendelhető. Az eredetileg tisztán elektromos autókhoz kifejlesztett téli gumiabroncs tökéletesen illeszkedik a plug-in hibrid teljesítményjellemzőihez, és a kiváló téli tulajdonságokat jelző 3PMSF jelöléssel rendelkezik. A nyári gumiabroncsokhoz hasonlóan a téli gumiabroncsok oldalfalán is megtalálható a ☆ jelzés, amely azt jelzi, hogy az abroncsot jóváhagyták eredeti felszerelésként a BMW M és a BMW járművekhez.

A kizárólag a BMW M GmbH-járművekhez tervezett gumiabroncsoknak nemcsak ideális kezelhetőségi tulajdonságokkal kell rendelkezniük téli útviszonyok között, hanem száraz és nedves úton is közvetíteniük kell a nagy teljesítményű szedánok összetéveszthetetlen menetdinamikáját. A BMW M5-höz készült Hankook iON i*cept ezért a hagyományos téli gumiabroncsokhoz képest szilárdabb futófelületi keverékkel rendelkezik. Emellett az egyedülálló iON futófelületi kialakítás segít biztosítani a magas forgatónyomaték biztonságos átvitelét az útra minden körülmények között.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 

Mozgásban

Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja

A 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíj közeledtével a LEGO Csoport és a Formula 1 egyedülálló installációval készül az Allee Bevásárlóközpontban, július 25. és augusztus 5. között.

A látogatók most testközelből csodálhatják meg azt az életnagyságú LEGO® F1 autót, amely nemcsak méretében és részletgazdagságában lenyűgöző, hanem valódi versenypályás múltja miatt is figyelemre méltó.

A LEGO® Mercedes-AMG F1® W15 autó közel 400 000 LEGO kockából épült, több mint 1500 kg-ot nyom, és akár 20 km/h-s sebességgel is képes haladni. A LEGO Csoport csehországi Kladnóban található gyárában készült építményen 26 LEGO tervező, mérnök és építő dolgozott. A modell szinte teljesen megegyezik egy valódi 2024 Mercedes-AMG Petronas Forma–1-es autó méretével, és olyan részleteket is tartalmaz, mint a szponzorlogók vagy az eredeti Pirelli gumik. Az autó működő motorral rendelkezik, George Russell és Andrea Kimi Antonelli vezették a 2025-ös Formula 1 Miami Nagydíj hivatalos pilótaparádéján. A különleges verseny után a LEGO Mercedes-AMG Petronas F1 autót megőrizték az eredeti, verseny utáni állapotában, és most először látható Magyarországon.

A Miami Nagydíj pilótaparádéja több szempontból is mérföldkő volt a LEGO Csoport számára: először fordult elő, hogy egyszerre több megépített és vezethető, életnagyságú LEGO autó vonult fel a versenypályán, amelyek mindegyike egy-egy F1-es istállót képvisel, és a csapatok pilótái vezették.

A LEGO Csoportnál mindig keressük az új lehetőségeket arra, hogy hogyan tudjuk izgalmas módokon ötvözni a kreativitást és a mérnöki gondolkodást

– mondta Oláh Péter, a LEGO Hungária marketingigazgatója.

Ezzel a budapesti installációval valami különlegeset szerettünk volna nyújtani a hazai LEGO és Forma–1 rajongóknak – egy egyedi élményt, amely fokozza az izgalmakat a Magyar Nagydíj előtt.

A 2025-ös Formula 1 Magyar Nagydíjat megelőzően július 25-27. között, illetve a versenyhétvégén augusztus 1-3. között különleges, ingyenes programokkal várják a látogatókat az Alleeban. Az érdeklődők megépíthetik saját versenyautójukat LEGO elemekből, majd az elkészült járgányokat egy rámpás versenypályán próbálhatják ki. A vezetés szerelmesei egy ügyességi pályán irányíthatják a kis méretű LEGO F1 versenyautókat, ahol pontosságra és finom mozdulatokra lesz szükség. A gyorsaságé lesz a főszerep a reflexjátéknál, ahol bárki próbára teheti a reakcióidejét – akárcsak egy igazi F1-es pilóta. Emellett egy mini kiállításon is megcsodálhatók lesznek a LEGO F1 készletek, ahol a LEGO® Speed Champions, LEGO® City, valamint a legkisebbeknek készült LEGO DUPLO sorozat darabjai is helyet kapnak.

A program ingyenes és mindenki számára elérhető július 25. és augusztus 5. között az Allee Bevásárlóközpont földszintjén. A rendezvény célja, hogy a 2025-ös Formula 1® Magyar Nagydíjhoz kapcsolódóan interaktív élményt nyújtson a LEGO rajongóknak és az autósport szerelmeseinek egyaránt.

A LEGO Csoport és a Forma–1 2025-ben indított partnersége egyedülálló módon ötvözi a kreatív építés élményét a Forma-1 iránti rajongással, valamint a családokhoz is közelebb hozza a sport izgalmas világát. Az együttműködés nemcsak az innovációt, a technológiát és a mérnöki gondolkodást népszerűsíti, hanem egyúttal inspirálja a fiatalabb generációt, és szórakoztató élményt nyújt minden korosztály számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

Forró aszfalt és aquaplaning: fontos tanácsok a Hankooktól

Nincs is jobb érzés egy napsütéses nyári napon, mint amikor beülünk az autóba, feltekerjük a hangerőt és átadjuk magunkat az utazás örömének.

Ugyanakkor a nagy szabadságban sem feledkezhetünk meg arról, hogy az autózás nyáron is hatalmas felelőséggel jár, hiszen a nyári forróság számos váratlan veszélyt tartogathat a felkészületlen autósok számára. A tikkasztó hőség, a hirtelen lecsapó záporok és zivatarok, valamint a városokban és autópályákon megnövekedett forgalom mind hozzájárulnak a fokozott baleseti kockázathoz. A Hankook szakértői idén is összegyűjtötték a legfontosabb tanácsokat, tippeket, amelyek segítségével felkészülhetünk a napsütéses évszak sajátos kihívásaira.

Az idei nyáron Európa-szerte számítani kell a szélsőséges időjárási jelenségek, így a rendkívüli hőhullámok és az azokat hirtelen megszakító, heves zivatarok gyakori váltakozására. Ezek a körülmények jelentősen növelik a közúti közlekedés kockázatait, és fokozott körültekintést követelnek a gépjárművezetőktől. A biztonságos célba érés érdekében – különösen a hosszabb, külföldi utazások során, ismeretlen útvonalakon – elengedhetetlen a járművek megfelelő műszaki állapota és a sofőrök mentális felkészültsége.

Az emberi tényező: koncentráció a kánikulában

A nyári vezetés a szokásosnál is nagyobb koncentrációt igényel. Az extrém hőség bizonyítottan lassíthatja a reakcióidőt, miközben az olyan kihívások, mint a vakító napsütés, a megnövekedett forgalom vagy a gyakori útfelújítások miatt kialakult torlódások folyamatosan próbára teszik a figyelmet. Külföldi utazás során ehhez adódnak az ismeretlen szabályok és a hazaitól eltérő helyi vezetési stílusok. Éppen ezért a túlzott magabiztosság helyett a higgadt, körültekintő közlekedés, valamint a megfelelő követési távolság tartása létfontosságú.

Műszaki kockázatok: A jármű felkészítése

A hőség nemcsak a sofőrt, hanem a járművet is megviseli, ahol a legkritikusabb pontot az abroncsok jelentik. A forró aszfalton az abroncsok túlmelegedhetnek, ami deformációhoz és a menettulajdonságok veszélyes romlásához vezethet. A balesetek megelőzése érdekében ezért elengedhetetlen a kifogástalan állapotú és megfelelően karbantartott nyári abroncsok használata.

Felkészülés a váratlanra

A hirtelen érkező nyári záporok azonnali és tudatos reakciót követelnek a sofőröktől. A csúszóssá váló utakon, a jelentősen romló látási viszonyok mellett a vízen felúszás (aquaplaning) jelenti a legnagyobb veszélyt. Ennek elkerülése érdekében elengedhetetlen a sebesség csökkentése, a követési távolság növelése és a fényszórók megfelelő használata. A nedves útfelületen történő hirtelen fékezés önmagában is kockázatos, de a nem megfelelő gumiabroncs drámaian ronthat a helyzeten.

A helyes abroncsválasztás fontosságára Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője is felhívja a figyelmet:

„Fontos megérteni, hogy a téli gumik, melyek hidegben nyújtanak kiváló tapadást, a nyári melegben jelentősen megnövelik a féktávot, ami komoly veszélyforrást jelenthet. Ezért létfontosságú a nyári gumiabroncs használata, amelyeket kifejezetten a meleg aszfaltra terveztek. A nyári gumik jobb tapadást és rövidebb féktávot biztosítanak, ami egy vészfékezésnél döntő tényező lehet a biztonságos megálláshoz.”

A nyári hónapok a kiszámíthatatlan időjárás és a megnövekedett forgalom miatt fokozott fegyelmet és tudatos felkészülést igényelnek a járművezetőktől. A biztonságos és gondtalan utazás alapfeltétele a körültekintő vezetés és a kifogástalan műszaki háttér. A Hankook prémium nyári abroncsait kifejezetten úgy tervezték, hogy forró aszfalton és hirtelen érkező záporok idején egyaránt megbízható teljesítményt nyújtsanak, így ideális és megbízható felszereltséget biztosítanak a nyári utazások során.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Mozgásban

A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja

A Kia EV5 az elektromos innovációt hozza el az európai C-SUV szegmensbe, amely a kontinens legnagyobb és leggyorsabban növekvő járműszegmense.

A Hyundai Motor Group dedikált EV platformjára, az Electric-Global Modular Platformra (E-GMP) épülő EV5 400V technológiával ötvözi a merész SUV-stílust, a való életben is használható praktikusságot és a legkorszerűbb technológiát. Masszív, ugyanakkor kifinomult formatervezésével, tágas és rugalmas utasterével, valamint fejlett elektromos funkcióival az EV5 az európai ügyfelek elvárásaihoz és életstílusához igazodik.

Stratégiai modell a Kia elektromos stratégiájában

A Kia globális „Plan S” elektromos járművekre vonatkozó terveiben az EV5 kulcsszerepet játszik a vállalat vezető pozíciójának megerősítésében az európai fenntartható mobilitás területén.

„Az EV5 a Kia európai növekedési stratégiájának sarokköve”

– mondja Sjoerd Knipping, a Kia Europe operatív igazgatója.

„Európa legversenyképesebb elektromos jármű szegmensében egy olyan modellel lépünk piacra, amely ötvözi ikonikus ‘Opposites United’ dizájnunkat, a mindennapi praktikusságot és az elektromos mobilitásban gyökerező innovációt. Ezzel megerősítjük elkötelezettségünket a fenntartható mobilitás iránt, amely az európaiak életmódjához, munkájához és vezetési szokásaihoz igazodik.”

Európára szabott tervezés

Hűen a Kia „Opposites United” dizájnfilozófiájához, az EV5 esztétikája egyszerre masszív és kifinomult, az európai ízléshez igazítva. Az autó erős, dobozszerű sziluettel, hangsúlyos Doszloppal és a Kia „Star Map” világításával rendelkezik elől és hátul. Három kerékméret közül lehet választani: az alapmodellhez 18 vagy 19 colos kerekeket, a stílusos EV5 GT-Line-hoz 19 colos kerekeket, később pedig a sportos EV5 GT-hez 20 colos kerekeket, amelyek egyszerre nyújtanak vizuális és funkcionális előnyt is.

Az utastér szintén az európai életmód gyakorlati igényeit szolgálja. A hátsó ülések teljesen síkba dönthetők, maximálva a csomagtér kapacitását, amely akár 2 méter hosszú pakolóteret is biztosít. A szervezési megoldások, például a fiókos középkonzol tároló, ideálissá teszik az autót mind városi, mind szabadtéri használatra, zökkenőmentesen alkalmazkodva az urbánus élethez és a természetjáráshoz.

Az EV5 utastere egy “lounge-like” hangulatot teremt. A kényelem-fókuszú ülések a vezető számára masszázsfunkcióval rendelkeznek, négy irányú deréktámasszal, fűtéssel és szellőztetéssel. Az utastér anyagai között újrahasznosított PET található az üléseken és szőnyegeken; biohab az üléseken, középkonzolon és fejtámlákon; valamint BTX-mentes festék az ajtókon, műszerfalon és középkonzolon.

Európai utakra és éghajlatra tervezve

Az európai vezetők olyan teljesítményt várnak, amely alkalmazkodik a változó körülményekhez. A 81,4 kWh-s nagy kapacitású akkumulátorral az EV5 akár 530 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságot kínál (WLTP szerint). Az alapmodell és a GT-Line változat is támogatja a gyorstöltést, amely 10-ről 80%-ra mindössze 30 perc alatt tölthető.

Az E-GMP platformra építve az EV5 megbízható i-Pedal 3.0 rendszerrel rendelkezik az egyszerű egypedálos vezetéshez. A Smart Regeneration System Plus fokozza az energiahatékonyságot és a kényelmet, a navigációs adatok alapján automatikusan igazítja a fékezést és a sebességet kereszteződésekhez, sebességkorlátozásokhoz és egyéb helyzetekhez. A következő generációs akkumulátor fűtési és hűtési rendszer nemcsak hatékonyabbá teszi az utastér fűtését, hanem hideg időben is megőrzi a hatótávot, garantálva az akkumulátor megbízható működését a kontinens változatos éghajlatán – az északi telektől a mediterrán nyarakig.

A kétirányú töltési funkció, köztük a Vehicle-to-Load (V2L) akár 3,6 kW teljesítménnyel, lehetővé teszi a vezetők számára, hogy az autó akkumulátorát külső eszközök áramellátására és töltésére használják belső csatlakozóval vagy külső adapterrel. A modell a Vehicle-to-Grid (V2G) hardverrel is rendelkezik, amely az infrastruktúra vagy az egyes országok szabályozásának engedélyezése után válik működőképessé.

„Az EV5 fejlesztése során az európai vásárlókat tartottuk szem előtt”

– mondja Pablo Martínez Masip, a termékfejlesztés és marketing alelnöke.

„A sokoldalú ülésektől a teljes évre optimalizált akkumulátor teljesítményéig, a masszív SUV-stílusig és a fejlett ccNC rendszerig minden részlet az európai vezetők egyedi elvárásait tükrözi, akik nemcsak a funkciókat, hanem a megjelenést is értékelik.”

Okos technológia a kiváló kapcsolódásért

Az EV5 a Kia legújabb ccNC (connected car Navigation Cockpit) rendszerével van felszerelve, amely egy panorámás széles kijelzőt tartalmaz: egy 12,3 colos műszerfal-kijelzőt, egy 12,3 colos képernyőt és egy 5,3 colos klímavezérlő kijelzőt. Az OTA frissítések és a Kia Upgrades platform azt biztosítják, hogy az autó a jövőben is új funkciókkal és szolgáltatásokkal bővíthető legyen.

A csatlakoztathatóságot továbbfejlesztették, különösen az útvonaltervezést. Az EV5 Online Navigációval rendelkezik, amely élő térképadatokat biztosít az autónak, és négyhetente frissül.

A klímaberendezés háromzónás, mely minden utas számára kényelmet biztosít. Az egyszerűsített fizikai kezelőfelület letisztult megjelenést kínál, csak néhány alapvető gombbal. A kényelmet és a biztonságot tovább növeli a Digital Key 2.0, az ujjlenyomat-azonosítás és a Harman Kardon prémium hangrendszer, amelyek az európai vásárlók intuitív, prémium technológiára irányuló igényeit tükrözik.

Az európai elvárásoknak megfelelő biztonság

Az európai utak magas biztonságot és agilitást igényelnek. Az EV5 hét légzsákkal, szerkezeti megerősítésekkel és a Kia legfrissebb Fejlett Vezetőtámogató Rendszereivel (ADAS) van felszerelve. Az EV5 az elsők között kapja meg a Kia legújabb Intelligens Sebességkorlátozó Asszisztens (ISLA) rendszerét, amely a vásárlói visszajelzések alapján fejlett hangjelzésekkel szolgál a vezető kényelméért.

Az intelligens sebességszabályozás (Smart Cruise Control 2, SCC2) vészhelyzetben képes a teljes megállásra, amennyiben a vezető nem reagál.

Ezen túlmenően a Parkolási Ütközéselkerülő Asszisztens (PCA) most már az első és oldalsó területekre is kiterjed (PCA-F/S/R), érzékelők és kamerák segítségével segítve az ütközések megelőzését parkolás közben.

A Highway Driving Assist 2 kézfelismeréssel (HDA 2 with HOD) támogatja a vezetőt a biztonságos követési távolság megtartásában, a sáv közepén maradásban, a sávváltásban és az oldalsó pozíció beállításában.

Végül a Remote Smart Parking Assist 2.0 (RSPA 2.0) lehetővé teszi a vezetők számára, hogy akár az autóból kiszállva is be- vagy kihajtsanak parkolóhelyről.

Magabiztos lépés az elektromos mobilitás felé

A Kia EV5 az elektromos mobilitás következő korszakára készült Európában. Merész SUV dizájnjával, kényelmi funkcióival és az európai vezetők által elvárt teljesítménnyel ideális elektromos társ. Magabiztos lépés a Kia és Európa növekvő elektromos jármű közössége számára.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Booking.com
 
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement Booking.com
 

Friss