A mesterséges intelligencia (MI) fejlődése a felsőoktatás mindennapjait is átalakítja.
Új távlatokat nyit az oktatásban, a tudományos munkában és a kutatás-fejlesztésben egyaránt, de kockázatokat is rejt, amelyeket megfelelően kell menedzselni – hangsúlyozza elemzésében Pap Martin Felicián, a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának szakértője. A tananyag kidolgozásában, a személyre szabott tanulásban vagy épp az ipari innovációban máris komoly szerepet kap az MI – a győri digitális központban például díjnyertes permeteződrónt vagy a szem diagnosztizálására alkalmas infrakamerás szemüveget egyaránt fejlesztettek a közelmúltban.
„Az oktatók használhatnak például mesterséges intelligenciát (MI) a tananyag kidolgozására, adatok elemzésére, a hallgatói teljesítmény értékelésére is. Több területen, például programozásnál is alkalmazható gépi értékelés, amely azonnali, személyre szabott visszajelzést ad. Számos külföldi egyetem működtet a hallgatók kérdéseire 0–24-ben válaszoló chatbotokat, virtuális asszisztenseket. Széles körben használatosak az MI-alapú plágiumfelismerő eszközök is a tanulmányi tisztességtelenség felismerésére”
– sorolja a példákat Pap Martin Felicián, a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának fejlesztőmérnöke.
Virtuális oktatók és személyre szabott tanulás
A szakember szerint a modern technológiákra szükség van, ezért nyitott a Széchenyi István Egyetem (SZE) is a különféle MI-eszközök beépítésére, megfelelő szabályzás mellett. Szerepel például az egyetem becsületkódexében, hogy a hallgatók használhatnak MI-t, így ChatGPT-t is, de a kapott információkat ellenőrizniük, értékelniük kell. Pap Martin Felicián úgy látja, hallgatói szempontból leginkább az ötletelési fázisban használhatók az MI nyújtotta lehetőségek, hiszen növelik a hatékonyságot – fokozzák ugyanakkor a felületesség veszélyét is. A hallgatónak ezért meg kell őriznie ellenőrző, validáló szerepét, ellenkező esetben nem fogja kellő mélységben elsajátítani az adott tananyagot. Az MI ugyanis a tanulás illúzióját keltheti, valódi készségfejlesztés nélkül, és a kritikus gondolkodás eróziója is jelentős veszély.
Az oktatásban szintén új távlatok nyílhatnak: egy 2023-as felmérés szerint az oktatók leggyakrabban tartalomfejlesztésre, kutatási és adatkezelési támogatásra és a személyre szabott tanulás segítésére használják az MI-t. Rövidesen már arra is találhatunk majd példákat, hogy tantermekben MI-vezérelt szoftverek működnek oktatóként vagy virtuális asszisztensként – például megválaszolják a gyakori kérdéseket vagy végigvezetik a hallgatókat a problémamegoldási lépéseken.
Az intelligens oktatórendszerek és az adaptív tanulási platformok személyre szabják a tanulási élményt: valós időben módosítják az anyag nehézségét vagy bemutatási módját a hallgató előrehaladása alapján.
A szabályozottság azonban mindenképp kulcskérdés – nem véletlen, hogy hazánkban legkésőbb ez év szeptemberéig minden egyetemnek irányelveket kell kidolgoznia az MI használatával kapcsolatban.
Permeteződrón és virtuális raliverseny
A szakértő kiemeli: az egyetemeken folyó innovációs munkát is fellendíti az MI.
„A Széchenyi István Egyetemen működő kompetenciaközpont, a Digitális Fejlesztési Központ például közvetítő szerepet tölt be az egyetem és az ipari szereplők között. Mintegy 100 főt foglalkoztató szervezetünk különféle technológiák integrálásával egyedi és innovatív digitális megoldásokat kínál hazai és nemzetközi céges partnereinek”
– tájékoztat Pap Martin Felicián.
A többek között drónokkal, 5G technológiával és MI-vel is foglalkozó szakértői csapat nemrég például egy környezetbarát permeteződrón fejlesztéséért kapott magyar innovációs elismerést, de a balatoni Kékszalag nemzetközi távolsági vitorlásverseny hajóinak nyomon követésére is különleges helymeghatározó megoldást fejlesztettek. Virtuálisan, fotórealisztikusan leképezték továbbá a Győr Rali teljes nyomvonalát, így egy szimulátor segítségével bárki próbára teheti magát a pályán, sőt, akár valós időben összemérheti tudását az igazi raliversenyzőkkel is.
Egészségügyi, diagnózistámogató fejlesztéshez is használják az MI-t: olyan, szemvizsgálathoz használt szemüveget fejlesztettek, amelyben infrakamera követi a szem mozgását, és tesz megállapításokat a középfül állapotáról.
Pap Martin Felicián aláhúzza: az MI-hez kapcsolódó fejlesztésekhez kiváló alapot, szolgáltatási lehetőséget ad az egyetemi háttér, hiszen a győri intézmény bármelyik tanszékét, oktatóját be lehet vonni egy-egy projektbe. A hallgatóknak is számos előnnyel jár a fejlesztési központ: a gyakornoki programban részt vevő hallgatók valódi ipari projekttapasztalatot szereznek, mentori támogatással, a tanulmányaikhoz rugalmasan illeszkedve. A végzett hallgatók számára pedig kiváló karrierutat kínál az intézmény.
Rövidesen pedig az is kiderülhet a fiatalok számára, hogyan emelik újabb szintre az MI-alapú megoldások a fesztiválélményt, hiszen az SZE fejlesztései, oktatói, hallgatói egy új környezetben is bemutatkoznak: a győri egyetem lesz az EFOTT házigazdája július 9. és 13. között a Velencei-tó partján. Idén a rendezvény sztárfellépői között olyan neveket találunk, mint a Tankcsapda, a Valmar, ByeAlex és a Slepp, Carson Coma, Pogány Induló, beton.hofi, Krúbi, Desh, Wellhello, Follow the Flow, BSW, Halott Pénz, Dzsúdló, Blahalouisiana, Margaret Island, Punnany Massif, Irie Maffia, Moriones és a Bohemian Betyars.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!