Tippek

Ezek az okosmegoldások elkerülhetetlenek lesznek a jövőben

okosmegoldások

A közeli jövőben az otthonainkba is egyre több olyan digitális és automatizált megoldás érkezik, melyek a kényelmünket és biztonságunkat szolgálják, ráadásul energiahatékonyak és óvják a környezetünket is.

Míg a tavalyi évben közel 350 millió otthoni okoseszköz talált gazdára világszerte, a jelenlegi trendek alapján ez a szám közel 2 milliárdra nőhet 2025-re. Jönnek az érintésmentes funkciók, az emberszabású robotok és az applikációval összeköthető biztonsági szenzorok – így alakul át az otthonunk az előttünk álló években!

Míg számos területen megálljt parancsolt az elmúlt évek dinamikus bővülésének a koronavírus, az otthoni okosmegoldások piaca valósággal kilőtt a megváltozott igényeknek köszönhetően. Világszerte 62 milliárd dollárt fordítottak az emberek különböző okoseszközökre, a többség számára pedig lakóhelye biztonsága volt a legfontosabb: csak ebben a szegmensben 2,7 milliárd dollár értékben vásároltak a fogyasztók. Nemcsak a volumen ugrott meg elképesztő mértékben, hanem a prioritások is átalakultak a globális vírusválság következtében. A járványt megelőző időszakban készített felmérések szerint hazánkban az okosotthon kifejezés egyet jelentett az internet- és Bluetooth kapcsolattal rendelkező televíziókkal, a vásárlók legfontosabb motivációja pedig a költségcsökkentés és a kényelem volt. Habár a spórolást, mint elsőszámú motivációs tényezőt valószínűleg nem lehet letaszítani a „trónról”, 2021-ben egyre inkább előtérbe került a higiénia, a biztonság és az egészségtudatosság a hazai lakosság körében is.

Hangvezérelt zár, intelligens hűtő – érkeznek az igazán sci-fi megoldások

Ezzel együtt azonban Magyarországon egyelőre nem beszélhetünk valódi okosotthon piacról, hiszen bár egyre többen üzemelnek be távolról irányítható megoldásokat a fűtés-hűtés vagy éppen az árnyékolás terén, olyan lakóépület, amely komplett, funkciók sorát egyesítő automatizált rendszerrel rendelkezik, még viszonylag kevés van hazánkban. Az előremutató projektek azonban már most is egyre népszerűbbek az építőiparban, és minden jel arra mutat, hogy az „otthonokosítás” az egyik legdinamikusabban fejlődő ágazattá válhat a közeljövőben. Érdemes tehát körülnézni, hogy melyek lehetnek a meghatározó irányzatok az épületautomatizálás terén, a Generali Biztosító szakértői pedig összegyűjtötték a legfontosabbakat.

  1. Minden, ami érintésmentes

A koronavírusnak köszönhető talán legfontosabb trend a 100%-ban érintésmentes funkciók térnyerése. Az idei, legfrissebb digitális technológiákat bemutató CES expón is taroltak ezek a megoldások az intelligens kapucsengőtől kezdve a fürdőszobai alkalmazásokig, és csak idő kérdése, hogy a munkahelyek mosdóiban is megjelenjenek a tökéletesen higiénikus körülményeket teremtő eszközök, melyek a mozdulatainkat érzékelve lépnek működésbe.

  1. A hangvezérlés tovább hódít

Ha már beszélgethetünk a mobiltelefonunkkal és az e-kereskedelemben is mind nagyobb szeletet hasítanak maguknak a hangalapú funkciók, éppen ideje, hogy az otthonokban is hasznát vehessük a hangvezérlésnek. Az előrejelzések szerint a mostani repertoár jelentősen kibővül a közeljövőben: már nem csak a világítást vagy a fűtést tudjuk bekapcsolni néhány szóval, de ugrálhatunk a rádiófrekvenciák és a televízió csatornák között és a hangunkat használhatjuk majd a lakáskulcs helyett is.

  1. A lakókra hangolva – horrorhoz félhomály dukál

A kifejezetten költségkímélő és energiatakarékos világítástechnika ma már nem megy ritkaságszámba, de az okoslámpák ennél sokkal többre is képesek lesznek. A világítás hangulata, a fény erőssége és színe a rádióban szóló zenéhez vagy a tévén játszott filmekhez is képes lesz igazodni, ha pedig a rendszer azt az üzenetet kapja mobileszközeinktől, hogy délután borongós idő lesz, a lakás világítása automatikusan alkalmazkodik a fényviszonyokhoz.

  1. Kevés idő marad a sütésre? Semmi gond!

A legnagyobb változáson talán a jövő konyhai berendezései esnek majd át: a hűtőnk képes lesz számon tartani az ételek lejárati dátumát és elküld minket vásárolni, az okossütők pedig a legjobb séfnél is jobban fel tudják majd mérni, hogy az egyes fogásokat pontosan milyen hőfokon, mennyi ideig érdemes készíteni. Sőt, ha már előző este elkészültek az alapanyagok, már a munkából hazaindulva, a mobilról is bekapcsolhatjuk a sütőt, a mikrót vagy éppen a borhűtőt.

  1. Egyre többet tudnak a házirobotok

Mind több háztartási feladatba igyekeznek bevonni a fejlesztők a már-már emberszabású robotokat. A legújabb típusok már nem csak az egyszerűbb műveletekre – például porszívózás és felmosás – taníthatók be, hanem az összetettebb házimunkákra is: bepakolnak a mosógépbe, elrakják a széthagyott gyermekjátékokat, vagy akár kitöltik nekünk a reggeli narancslevet.

Fókuszban a biztonság: okosszenzorral a fájdalmas károk ellen

Az egyik legfontosabb trend az okosmegoldások világában ugyanakkor a biztonság, és ez éppúgy érvényes az intelligens zárakra, a távvezérelt kamerarendszerekre és a drónos megfigyelésre, mint az lakásokon belül elhelyezett szenzorokra. A megelőzésben és a kárenyhítésben is nagy szerep juthat az okoseszközöknek, melyek azonnal értesítést küldenek, ha rendellenességet érzékelnek a lakás hőmérsékletében vagy éppen az elfolyó víz mennyiségében. Ezzel a kisebb háztartási balesetek, egy eresztő flexibilis cső, de akár egy komolyabb csőtörés vagy tűzeset is hamarabb elhárítható, a hatóságok riasztása pedig azonnal, akár a távolból is lehetséges.

A háztartási tűzesetek és vízkárok növekvő számára felfigyelve a Generali a hazai piacon otthon szenzor szolgáltatást tett elérhetővé ügyfelei számára, hogy mielőbb felfedezhessék a lakásukat fenyegető veszélyeket. A biztosító 2021. június 15-ig minden, az akció kiírásának megfelelő Házőrző otthon- és életmód-biztosítást kötő lakossági ügyfelének felajánlja az ajándék okoseszközt, melyet a beüzemelést követően a Generali Ügyfélpont alkalmazáson keresztül használhatnak az ügyfelek. A szenzor mobiltelefonokhoz és táblagépekhez is társítható, és amennyiben szélsőséges eltérést mér a lakás hőmérsékletében, vagy akár csak 1 mm vastagságú vizet észlel, azonnal riasztást küld a társított kütyükre – akár a család minden tagjának.

Az otthon szenzor a Generali Ghelp szolgáltatásai közé tartozik, melynek keretében az ügyfelek a különböző biztosításokhoz köthető kiegészítő asszisztencia szolgáltatásokat találhatják meg. A Ghelp szolgáltatások elérhetők online vagy ügyfélpont alkalmazásunkon keresztül. Biztosítástól függően számíthatnak rá az ügyfelek, ha lerobbant autóhoz kell segítség, ha orvosi vizsgálat megszervezéséről van szó, vagy ha mesteremberre lenne szükség otthonukba. A Ghelp körébe tartozó otthon szenzor és az időjárás vészjelző szolgáltatás akkor küld figyelmeztetést, ha egészségünket, otthonunkat vagy autónkat veszélyezteti szélsőséges időjárási jelenség vagy otthonunkat fenyegeti tűz,víz vagy elfagyás veszélye.

Tippek

Jó ötletek vannak, befektetők kevésbé

befektetők

A jó ötletek nem tűntek el a hazai startup piacról – a befektetők aktivitása viszont csökkent és a saját források is egyértelműen beszűkültek.

A forráshiányos időszakban ezért az inkubátorok szerepe még inkább felértékelődhet az izgalmas és innovatív vállalkozói ötletek felkarolásában. A start it @K&H vezető nagyvállalati inkubátorként ezért idén is megnyitotta kapuit az innovátorok előtt: 8 csapat került be a programba és nyert ezáltal féléves fejlesztést.

Féléves szakmai fejlesztést és értékes kapcsolatépítési lehetőséget nyert az a 8 csapat, akik a most zárult tavaszi kiválasztás győzteseiként bekerültek a start it @K&H programba, Magyarország vezető nagyvállalati inkubátorjába.

„Azt látjuk, hogy globálisan és itthon is erősen forráshiányos a startup ökoszisztéma – akár a befektetők aktivitását, akár a csapatok saját tőkéjét nézzük. Míg Nyugat-Európában és az Amerikai Egyesült Államokban az alapítóknak 6-12 havi megélhetési tartalékuk van, hogy kizárólag a startupjuk üzleti megvalósítására fókuszáljanak, addig ez itthon sokkal kevésbé jellemző. Ebben közrejátszik a bizonytalan gazdasági környezet és a magas infláció is, a befektetők ugyanis ilyen magas kamatkörnyezetben a kisebb kockázatú lehetőségekkel is jó megtérülést tudnak realizálni. Ilyenkor különösen fontos, hogy az igazán jó, innovatív ötletek ne vesszenek el, továbbra is lehetőséget kapjanak a startupperek arra, hogy üzletileg sikeres vállalkozást fejlesszenek”

– tájékoztatott Németh Balázs, a 2023-as év legjobb hazai digitális bankjának, a K&H-nak az innovációs vezetője.

fókuszban a digitális innováció

A startupok kiválasztásánál a három fő szempont az ötlet, a csapat és az üzleti megvalósíthatóság volt. Vagyis, hogy az ötlet mennyire eredeti és valós problémára ad megoldást, az üzleti modellt pénzügyileg is sikeressé lehet-e tenni, illetve a csapattagokban megvan-e a potenciál arra, hogy valóra váltsák ötletüket. Mindezek mellett a mostani kiválasztás fókuszában minden eddiginél nagyobb szerepet kaptak a technikai újítások, a 38 jelentkezőből kiválasztott 8 csapat mindegyike digitális innovációval került be. „Ma már minden probléma megoldásánál az egyszerű, digitális utat keressük és alkalmazzuk, a lakossági felhasználók is könnyen és aktívan használják akár az olyan komplex technológiákat is, mint a mesterséges intelligencia. Így a startupok számára nem lehet kérdés, hogy élen járjanak a digitális megoldások terén” – hangsúlyozta Németh Balázs.

A csapatok két helyszínen, Budapesten és Győrben vehetik igénybe a szakmai mentorok, a digitális technológiai szolgáltatások és a közösségi iroda nyújtotta lehetőségeket. Emellett a programban korábban részt vevők tapasztalatai, a K&H felső- és középvezetői közül kikerülő kulcsmentorok és kapcsolatépítést szolgáló események is segítik őket a tudásbővítésben és gyorsabb fejlődésben.

a start it @K&H új csapatai

  • Hashtagcase: ütésálló telefontokok, amiket egyedi technológiával a vásárlók saját igényeikre tudnak szabni.
  • Data Discovery: az e-commerce és kiskereskedelmi szektor számára nyújt adatelemzési megoldást, segítve a felhasználók tudatos, adatalapú döntéseit.
  • Nekotin: abban segíti a felhasználókat Európa szerte, hogy leszokjanak a nikotin tartalmú termékekről, illetve csökkentsék függőségüket egy 1 éves programmal, benne egészségügyi szolgáltatásokkal, csoportos terápiával és egyénre szabott leszokási tervvel.
  • Card in Move: okos névjegykártya, ami úgy könnyíti meg a kapcsolatteremtést az üzleti életben, hogy egy egyedi sales CRM rendszer is kapcsolódik hozzá.
  • Ubives: a biometrikus azonosítás új formáját hozza el, a felhasználók a komplikált jelszavak helyett a kamerába nézve is azonosítani tudják magukat a szükséges platformokon egyszerűen és biztonságosan.
  • EV Analytica: az elektromos töltőhálózatok különböző platfomjaira hoz egy új, mindenki számára használható egységes megoldást, hogy a felhasználók egy univerzális alkalmazásban kezelhessék a töltésüket, bármely szolgáltatónál is töltik az autójukat.
  • Seniorcentrum: a platform az idősgondozás Airbnb-je, ugyanis megbízható módon kínál otthoni idősgondozási szolgáltatást, ami online, pár kattintással lefoglalható és kifizethető.
  • Arport: AR (kiterjesztett valóság) alapon működő, belső navigációs megoldást kínál számos piaci szegmensben, mint például a repülőtéri navigáció, ahol az útvonalak optimalizálásával segít az ökológiai lábnyom csökkentésében.

További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Hol van a használt mobilok legjobb helye?

használt

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából.

A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

A Yettel legutóbbi országos reprezentatív kutatása alapján a magyarok ötöde négy évnél tovább, a legtöbben – a megkérdezettek mindegy fele – 3-4 évig, negyedük pedig mindössze 1-2 évig használja mobiltelefonját. A használaton kívüli készülék leggyakrabban otthon, a fiókban végzi – a válaszadók több mint fele (55%) megtartja a kiszolgált mobilt, bár egy korábbi kutatás eredményéhez képest (63%) ez javulásnak tekinthető. Magyarországon mintegy tízmillió mobil-előfizetés van, így a már nem használt mobilkészülékek is milliós nagyságrendben lehetnek a fiókok mélyén.

Akik megőrzik korábbi mobiljukat, azok közel fele (47%) egy készüléket, egyharmaduk (32%) kettőt, ötödük (21%) pedig három vagy annál is több mobiltelefont tart otthon. A használtkészülék-átvevő lehetőségek terjedésének és a lakossági ismeretterjesztésnek fontos szerepe lehet abban, hogy csupán egy év alatt jelentős előrelépés tapasztalható 2022-höz képest, amikor még a régi mobilokat tároló válaszadók közel fele (46%) őrzött a fiókban három vagy annál több használt mobilt – ráadásul akár 10-15 évnél is régebbi darabokat. A kutatásból látszik, hogy szerencsére már egyre kevesebben dobják a szemétbe régi telefonjukat: a 2022-es 10 százalék után tavaly már csak a megkérdezettek 7 százaléka tett így.

Megőrizzük vagy kidobjuk? Van jobb megoldás!

Az elektronikai hulladékokban, így a mobilkészülékekben is találhatók olyan anyagok, amelyek a rendeltetésszerű használat során nem okoznak gondot, de nem megfelelő tároláskor vagy a kommunális hulladék közé kerülve már ártalmasak lehetnek a környezetre. Az öregedő akkumulátor például elkezdhet szivárogni, veszélyes anyagokat juttatva a környezetbe, vagy zárlat esetén akár tüzet okozhat.

A szemétbe hajítás helyett a készülékek újrahasznosítása nem csak a veszélyes anyagok miatt hasznos. Európában évi több mint kétmilliárd tonna hulladékot termelünk, ami jelentős környezeti terhelést okoz. Európai uniós törekvés az átállás az egyszeri fogyasztásra épülő lineáris szemléletről („vedd meg, használd, majd dobd el”) az úgynevezett körforgásos gazdaságra. Ennek fontos eleme, hogy a termékeket – vagy azt a részüket, ami használható belőlük – életciklusuk végén újrahasznosítják; ez történik a szolgáltatóhoz visszavitt mobilokkal is. Így csökken a hulladék mennyisége; értékes, egyre szűkösebben rendelkezésre álló nyersanyagokat takarítunk meg, ráadásul az alapanyagok és késztermékek újbóli felhasználása gazdaságilag is értékteremtő.

A Yettel mostani, környezetbarát akciója keretében jelentős kedvezményt érnek a régi, visszavitt készülékek: ha bármely Yettel üzletben május 29-ig leadjuk a használt, akár nem működő mobiltelefonunkat, 30 ezer forint kedvezményt kaphatunk bármely Samsung mobil árából publikus lakossági hangalapú számlás tariával (kivéve Yettel Start) történő vásárlásakor, két év hűség vállalása esetén. Az akcióban olyan választható modell is szerepel, amely régi telefon beszámításával összesen 70 ezer forint kedvezménnyel, 0 Ft-ért hazavihető Yettel Prime Plus tarifával. A leadott mobilnak egy kritériumnak kell megfelelnie: egy darabban kell lennie, de nem kell, hogy működőképes legyen.

Az akcióval a szolgáltató célja, hogy meglévő és új ügyfelei számára környezettudatosabb és költséghatékonyabb alternatívát is kínáljon új mobil vásárlása esetén. Az ajánlatban megvásárolható szinte minden új készülék már 5G-képes, ami nem csak az elérhető legújabb technológiát és annak minden előnyét kínálja, hiszen az 5G-hálózat egy egységnyi adatforgalomra eső energiaigénye alacsonyabb a korábbi technológiákénál.

További információ: https://www.yettel.hu/vidd-az-ujat


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Így lophatják el bankkártyaadataidat az üzletekben

bankkártya

A bolti terminálokra állítólag dolgozók szokták telepíteni a kütyüket.

Nem csak internetes adathalász oldalakon próbálnak kártyaadatokat lopni a bűnözők, évtizedek óta problémát jelentenek a bankautomatákra és fizetési terminálokra rögzített „skimmer” eszközök is. Az avatatlan szemek számára a skimmerek a gépek részeinek tűnnek, de a bankkártya behelyezésekor lemásolják a kártyaadatokat. A kütyük minden információt továbbítanak az ATM-nek vagy a fizetési terminálnak, nem befolyásolják a normál működésüket, ezzel csökkentve a korai lebukásuk esélyét.

@keepityorkie Credit Card skimmer device found at supermarket Point Of Sale terminal. Be aware before you tap or skim your credit card. Don’t be a victim. #skimmer, #fraud, #identitytheft,#scam,#organizecrime#fyp#viral#ingenico#losangeles#public #protectyourself ♬ original sound – keepityorkie

A napokban óriási sokkot okozott a TikTokra keepityorkie néven videókat feltöltő férfi, egy szupermarket bankkártyás fizetési terminálján vett észre egy skimmert, így gondolt egyet és pénztárosok ellenkezése ellenére egyszerűen leszedte azt. Az eset egy szándékosan meg nem nevezett, Kalifornia állambeli kereskedésben történt, hazavitte magával a bankkártyák lemásolására kitalált kütyüt, majd később egy magyarázó videót is készített a működéséről. Állítása szerint értesítette a rendőrséget és a titkosszolgálatot is.

@keepityorkie Credit card skimmer found at supermarket part 2. How to identify an illegal Credit Card Skimmer overlay for ingenico lane/7000 point of sale terminals #skimmer #fyp #foryou #illegal #losangeles #scam #fraud #viral #identitytheft #warning #howto #signs #shimmer #callthepolice #cybercrime #scammer #scammeralert ♬ original sound – keepityorkie

A videók hozzászólásaiban több pénzügyi csalások felderítésével foglalkozó vagy foglalkozott személy is megszólalt. Az egyikőjük azt állítja, hogy évekig dolgozott egy nagy kártyakibocsátó cég kármegelőzési és csalási osztályán, a tapasztalatai alapján a bolti fizetőterminálokra 99 százalékban dolgozók teszik fel a kártyamásoló kütyüket, bár akadnak a szabályt erősítő kivételek.

Forrás: ORIGO


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss