Tippek
Chatbot segíti az egyetemi beiratkozást Szegeden
Idén a Szegedi Tudományegyetemen már chatbot segíti a hallgatókat a beiratkozás sokszor rögös folyamatában.
A RoboRobo rendszerével nem egy beiratkozási “térképet” kapnak a diákok, hanem egy igazi AI GPS-t: a chatbot beiratkozási asszisztensként személyre szabottan készíti el a feladatlistát a hallgatók számára.
A Szegedi Tudományegyetem a hazai felsőoktatási intézmények közül elsőként vezette be a chatbotot a beiratkozási folyamatok egyszerűsítése érdekében. A magyar felsőoktatási rendszer minden hallgatója szinte befogadhatatlan információ mennyiséggel találja szemben magát már az első szemeszter megkezdése előtt. Ez nem volt másként az SZTE-n sem: a régi rendszerben a hallgató egy „térképet” kapott csupán, amelyen az ő dolga volt az eligazodás. Az egyetem vezetése azt tapasztalta, hogy az eligazodás külső segítség, a felsőbb évesek támogatása nélkül akár komoly akadályba is ütközhet, nehéz a navigáció az adminisztratív teendők sűrűjében. Mindezen problémákra kínál kiváló megoldást a RoboRobo által fejlesztett UNY Todo beiratkozási chatbot.
Mivel a chatbot működtetéséhez csupán a Facebook Messenger szükséges, így a felhasználók könnyedén, plusz alkalmazások letöltése nélkül találnak választ kérdéseikre. Ezzel csökken a Hallgatói Szolgálat leterheltsége, a chatbot átveszi az ügyfélszolgálat bizonyos szerepét.
De miért is fontos ez egy felsőoktatási intézmény számára?
Szakál Péter – oktatási igazgató (SZTE)
“Az SZTE elkötelezett a hallgatók sikeressége mellett. Sokféle élethelyzetből érkeznek hozzánk, és folyamatosan olyan digitális megoldásokat vezetünk be, amik többek között kényelmesebbé teszik az adminisztratív feladatok közötti eligazodást. Külön öröm, hogy a hallgatók partnerek voltak a fejlesztésben, rengeteg visszajelzést és jó ötletet adtak a megvalósításhoz!”
– válaszolt kérdésünkre Szakál Péter, az SZTE oktatási igazgatója. Elmondta, hogy a hallgatói elégedettség számukra kiemelten fontos, így számos egyeztetés és fejlesztés után a hallgatók egy olyan innovatív megoldással találkozhatnak az SZTE-n, amely teljesen egyedi a piacon.
A chatbot két fontos célt szolgált: az egyik a már fent is említett egyetemi dolgozók tehermentesítése, a másik pedig, hogy csökkentsék a hallgatók lemorzsolódását. Azért is tartották kiemelt projektnek a chatbot bevezetését, mert néhány hallgató már az egyetem megkezdése előtt lemorzsolódik, pontosan ezen akadályok miatt: nincs közvetlen segítségük a kezdő lépéseknél, ezáltal hamar el is vesznek a rendszerben.
Ismerjük meg a rendszer moduljait!
A chatbot fő modulja a Személyre szabott todo lista generáló, amelyet több módon is elérhetünk. Az egyik elérési útvonal a sikeres felvételt közlő e-mailben kiküldött chatbot link. Erre kattintva már automatikusan felismeri a rendszer, hogy melyik karról érkezik a felhasználó, így egyedi, kar specifikus feladatlistát generál a számára.
A másik módja a chatbothoz való eljutásnak, ha a TODO/ SZTE+ Facebook oldalon az üzenetküldés gombra kattintva indítjuk el az alkalmazást. Ebben az esetben a feladatlista megnyitása után van egy plusz lépés: a hallgatónak ki kell választani, hogy melyik karon tanul, ez után pedig megérkezik a todo listákhoz, ahol aktiválhatja azt, ami számára szükséges.
A fejlesztés célja az volt, hogy egy folyamaton vezesse végig a Hallgatót, hogy láthassa a logikai kapcsolatokat azok között a teendők között, amiket el kell végeznie. Az elvégzett feladatokat kipipálva újabb és újabb lépések feloldására van lehetőség. A feladatokon túl kérdések is segítik a hallgatók útját, az ezekre adott válaszok elágazásként működnek, ahol további teendők várják őket. A feladatokból mindig csak annyit látszik, amennyivel épp foglalkoznia kell a hallgatónak, így fókuszban maradnak a teendői. Minden todo és kérdés rendelkezik egy saját adatlappal, ahol további hasznos információk találhatóak, sőt saját “Gyakori kérdések” lista is elérhető.
Felsőoktatási chatbot intelligencia
A chatbot rendelkezik egy másik úttörő funkcióval: ez a Felsőoktatási chatbot intelligencia modul. Egy kutatást követően összeállítottunk egy olyan rendszert, ahol a leggyakrabban felmerülő kérdésekre nem az egyetemi dolgozók, hanem már egy chatbot tud válaszolni. Elég egy üzenetet írni a chatbotnak, és ezekre a kérdésekre azonnali választ nyújt a rendszer, kiderül, hogy hogyan kapjuk meg a Neptun jelszavunkat, melyik kollégiumba tudunk jelentkezni vagy mikor lesz végre a várva várt gólyatábor. Olyan anyagi vonzatú kérdéseket is feltehetünk, mint például, hogy mennyibe kerül a kollégium, mi az a szoctám és kaphatunk-e ösztöndíjat.
Dr. Kocsis Lilla – távoktatás fejlesztési projektvezető (SZTE)
“Hallgatóbarát egyetemként olyan digitális alkalmazásokkal szeretnénk megkönnyíteni a hallgatók boldogulását, amelyek közel állnak hozzájuk, és a mindennapjaikban használt és jól ismert eszközökkel elérhetőek. Több idő maradhat így az egyetemi élet izgalmas történéseire.”
A chatbot alkalmazás nem csupán a hallgatók, hanem az Hallgatói Szolgáltatói Irodán dolgozó kollégák életét is nagyban megkönnyíti majd idén és a következő tanévekben is. Mi sem mutatja ezt jobban, minthogy a chatbot indulását követő 10 napon belül a frissen felvett SZTE-s hallgatók több, mint 50%-a használta a Todo chatbot asszisztenst. A rendszernek köszönhetően beiratkozási folyamatuk pedig egyszerűbbé és nagy mértékben átláthatóbbá vált. Az alkalmazás az egyetemi igények, és a hallgatók visszajelzései alapján is folyamatosan bővül, így a beiratkozáson túl a chatbot rendszerében több különböző feladatlista is létrehozható. Ezzel az SZTE számára nyitott a lehetőség további folyamatok megvalósítására is.
A chatbotot az SZTE-s hallgatók itt érhetik el: http://m.me/sztetodo/
Tippek
Három trend, amely meghatározza a kávézást 2025-ben
A kávézás nemcsak a családtagokat, hanem a barátokat és a kollégákat is összeköti.
Ahogyan a technológia, úgy a kávézást meghatározó trendek is változnak. A világ egyik vezető barista kávégép gyártója, a Sage bemutatja a három legfontosabbat ezek közül.
- Cold brew dominancia
A hidegen főzött kávé egyre népszerűbbnek számít a piacon, ami a nyári hónapokban hatványozottan igaz. A kánikulában a koffein rajongók szívesebben fogyasztanak hideg kávékölteményeket. De mit is takar a cold brew? Nos, ennek elkészítéséhez a kávét hideg, vagy szobahőmérsékletű vízben kell áztatni órákon keresztül, amely így lágyabb, kevésbé savas, gyomorkímélőbb, természetesebb ízű italt eredményez. „További előnye, hogy előre elkészíthető és hűtőben tárolva bármikor fogyasztható. Manapság már számos ízesített változat létezik belőle (gyümölcsös, kakaós, csokoládés), így mindenki megtalálhatja az ízlésének legjobban megfelelőt” – emelte ki Fazekas Imre, a Sage termékmenedzsere.
- Pisztáciás kávé
A dubai csoki tavalyi sikere több termék esetén is újra előtérbe hozta a pisztácia felhasználását. Nincs ez másképpen a kávéval sem, így az idei év egyik meghatározó trendjévé vált a pisztáciás kávé, amely egyre több kávézó kínálatában fedezhető fel. „A pisztáciás kávé lényegében egy ízesített kávé, amely a pisztácia krémes, diós jegyeit ötvözi a kávé gazdag aromájával” – árulta el Fazekas Imre. Hozzátette: a pisztácia természetes olajai és aromái tökéletesen harmonizálnak a kávéval, cukorral vagy mézzel ízesítve pedig akár desszertkávéként is fogyasztható.
- Otthoni barista kultúra
Az otthoni barista kultúra folyamatosan fejlődik, amelynek hátterében a prémium eszközök egyre nagyobb térhódítása is felfedezhető. „Az emberek egyre többet kísérleteznek otthon, és a kávékészítés már nem csupán egy reggeli rutin, hanem egy kreatív hobbi is” – világított rá a Sage termékmenedzsere. Kiemelte, hogy éppen emiatt válnak egyre keresetebbé a barista tanfolyamok, amelyek személyesen, vagy akár online módon is elvégezhetők.
A Sage portfóliójában jelenleg a SES 881-es kávégép számít az egyik legnépszerűbb készüléknek, amellyel egyszerre akár két eszpresszó is készíthető. A készülék emellett nemcsak a tehén, hanem a növényi tejekből is képes megfelelő állagú tejhabot előállítani.
Ezért érdemes figyelemmel követni a kávézás folyamatosan változó világát, hiszen az új trendek és innovációk mindig izgalmas lehetőségeket kínálnak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Akár két teljes napot is spórolhatunk éves szinten egy gyors hálózattal
Az internet terjedése, elérhetősége és gyorsasága javítja az emberek oktatáshoz, egészségügyhöz és közszolgáltatásokhoz való hozzáférését, csökkenti a digitális szakadékot, és lehetővé teszi, hogy egyre több ember aktívan bekapcsolódjon a társadalmi-közösségi életbe, amelynek egyre többféle formája alakul ki a digitális térben is. Kimondható, hogy ez egyre inkább elérhető és sokoldalú internetes szolgáltatásoknak köszönhetően az emberek egyre többféle tevékenységet végeznek és egyre több időt töltenek az interneten.
Így lehetséges, hogy ma már egy gyors mobilnettel hamarabb letöltünk egy 10 GB-os filmet, mint amennyi idő alatt az egy pendrive-on földet érne egy repülőből kidobva.
Az elmúlt években nemcsak gyorsabbá, hanem érzékelhetően élhetőbbé vált a mobilinternetezés. A Yettel most a technikai adatok mögé nézett és különféle élethelyzeteken keresztül mutatja be, hogy mennyi időt nyerhet egy hétköznapi felhasználó azzal, ha megbízható, nagy sebességű mobilhálózatra csatlakozik.
Aki gyakran küld vagy tölt le nagy méretű fájlokat – például videókat, játékokat, frissítéseket vagy dokumentumokat –, tudja, hogy a várakozás hosszú percekre is elnyúlhat. Egy átlagos, 500 MB-os fájl letöltése egy gyors hálózaton alig fél percet vesz igénybe. Egy lassabb kapcsolaton viszont akár három perc feletti várakozás is lehet. Ha csak naponta 1 ilyen letöltés történik, akkor a gyorsabb internetkapcsolat révén havonta máris másfél óra megspórolt időhöz jutunk – amit fordíthatunk egy hosszabb ebédszünetre, vagy épp arra, hogy ne a hálózatra, hanem csak magunkra figyeljünk.
Videóhívás, ami valóban kapcsolódás
Legyen szó családi videóhívásról vagy fontos online meetingről, senki sem szereti, ha a kép akad, kifagy, a hang szakadozik, vagy legrosszabb esetben újra kell csatlakozni a hívás folytatásához. Egy félórás hívás során akár 2-3 perc is elveszhet a kapcsolódási problémák miatt – ezt egy gyors, stabil mobilhálózat esetében kisebb eséllyel fordul elő. Heti néhány hívás esetén ez havi szinten akár egy órányi megspórolt időt és nyugalmat jelenthet.
Streamelés indításkor, nem percek múlva
A 4K minőségű videótartalmak már nemcsak a nappalinkban, de a mobilunkon is egyre népszerűbbek. A nagy felbontás azonban nem működik kompromisszumokkal – ha nincs elég sávszélesség, jön a pufferelés, akadozás, csúszik az élmény. Egy gyors hálózaton ez megszűnik: a videó egyből indul, nincs várakozás, amennyiben a stream szolgáltató szerverein is minden rendben üzemel. Ha hetente 4-5 alkalommal nézünk ilyen tartalmat, havi szinten több percnyi puffereléstől szabadulunk meg – ami önmagában kevésnek tűnik, de annál frusztrálóbb tud lenni és rontja az élvezeti értékét a kikapcsolódásra szánt időnknek.
Online játék – gyors reakcióval, lag nélkül
A manapság egyre népszerűbb, versengésre épülő többszereplős online játékok, azaz a kompetitív gaming világában a válaszidő az egyik alappillére a sikeres köröknek. Egy stabilabb hálózat nemcsak kevesebb akadozást jelent, hanem azt is, hogy nem dob le a játék a szerverről, nem maradunk le egy fontos pillanatról, és tényleg mi irányítjuk a karakterünket – nem a net „csúszása”, azaz a lag. Az alacsonyabb ping és a megbízható kapcsolat akár fél órányi többletidőt is jelenthet havonta és számtalan első helyezést a kedvenc battle royale játékunkban.
De a játék nem mindig a pályán kezdődik – gyakran már a letöltésnél eldől, lesz-e egyáltalán gaming aznap. Egy új season indulásakor, vagy amikor egy vadiúj játék jelenik meg, nem ritka, hogy 50–100 GB-nyi frissítést kell letölteni. Lassú kapcsolaton ez akár fél napig is eltarthat. Egy gyors mobilhálózat azonban itt is időt ad vissza: lehetőséget, hogy az este valóban a játékról szóljon, ne a töltőképernyőről.
Mobil hotspot – amikor minden eszköz számít
A családi utazások klasszikus kihívása: egy szülői mobilnet, amire a család összes tagja csatlakozik. Több eszköz, sok elvárás. Egy gyorsabb hálózat itt is nyerő – nem kell kompromisszumokat kötni, ha a gyerek videót nézne, miközben a szülők online navigálnak. A stabil kapcsolat kevesebb megszakítást, kevesebb újracsatlakozást jelent – így még az utazás is gördülékenyebb lehet.
Összességében: havonta több óra visszanyert idő – ugyanazzal a mobilhasználattal
A számítások alapján egy aktív felhasználó, aki videókat néz, fájlokat tölt le, online hívásokat bonyolít és hotspotot is használ, havonta akár 3–4 órát is megspórolhat pusztán azzal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb mobilhálózaton netezik. Ez az idő nemcsak számokban mérhető, hanem abban a nyugalomban, élményben és rugalmasságban is, amit a jól megválasztott mobilhálózat képes nyújtani.
Egy hálózat, ami mögött valódi építkezés van
A Yettel országszerte már több mint ezer bázisállomáson a nagysebességű, 5G szolgáltatását nyújtja. A Yettel hálózata a leggyorsabb mobilhálózat Magyarországon a szelessav.net országos összesített átlagsebesség mérése és az Ookla alapján.*
Sokakban felmerülhet a kérdés: valóban számít, hogy egy mobilhálózat mennyire gyors?
A fentiekből látható, hogy határozottan igen – különösen akkor, ha az adatsebesség nem csak számadat marad, hanem kézzelfogható előny a mindennapokban. A Yettel abban hisz, hogy a technológia értéke ott mutatkozik meg igazán, ahol élethelyzeteket tesz gördülékenyebbé. Országos reklámkampánya is ezen a gondolatiságon alapul: valós, hétköznapi helyzetekből indul ki, hogy megmutassa, miért fontos a gyors hálózat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Fotópályázatot hirdet az LG és a Magyar Nemzeti Galéria
A tavalyi nagysikerű közös művészeti pályázatát követően idén is együttműködésre lép az LG Magyarország és a Magyar Nemzeti Galéria.
A felek Az élet szép! Keretezd újra! című fotópályázata arra hívja fel a figyelmet, hogy a hétköznapi pillanatok is lehetnek olyan szépek és értékesek, mint egy galériában kiállított műalkotás. A versenyt az LG Life’s Good szlogenje, valamint az otthonokban műalkotásként is helytálló, festményre emlékeztető LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionáló koncepciója hívta életre.
Egy tavaszi piknik, egy tócsában tükröződő arc vagy egy gondosan megterített asztal – a mindennapok apró pillanatai, amelyek egy új nézőpontból nézve festői szépségűvé válhatnak. A szervezők olyan 18 éven felüli jelentkezők fényképeit várják, akik a hétköznapok legszebb pillanatait képesek egyedi látásmódban megörökíteni. A nevezőknek a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből kell egy olyan műalkotást megnevezniük, amely az alkotásuk kiindulópontjául szolgál.
A pályázatra analóg és digitális fényképekkel is lehet nevezni. A művészettörténészekből és múzeumi szakemberekből álló zsűri a mesterséges intelligencia által generált vagy túlzott utómunkával ellátott képeket nem értékeli. A pályaművek leadási határideje 2025. június 10. A legjobb fotókat beküldő pályázókat a szervezők június 18-ig értesítik, a szerencsés nyertesek pedig 2025. június 26-án a Magyar Nemzeti Galériában, egy átadó ünnepség keretében vehetik át a díjakat.
Az első helyezett egy nagy értékű LG ARTCOOL Gallery Special légkondicionálóval térhet haza. Az LG hűtésre és fűtésre is alkalmas ARTCOOL Gallery légkondicionálójának különlegessége, hogy egyáltalán nem hasonlít egy hagyományos klímaberendezésre: négyzetes kialakítása és tetszőlegesen cserélhető előlapja miatt pontosan olyan, mintha egy képet akasztottunk volna a falra. A második helyezett egy LG DUALCOOL AI Air Premium Single Split légkondicionálóval, míg a harmadik legjobb pályamű beküldője egy LG DUALCOOL Special Single Split légkondicionálóval szerelheti fel otthonát.
A nyeremények speciális jellegére való tekintettel az LG Electronics a díjak telepítését országos lefedettségű, minősített partnerhálózatán keresztül biztosítja.
További részletek és a pályázati kiírás itt találhatóak.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság6 nap ago
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
-
Ipar1 hét ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Okoseszközök2 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök1 hét ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Gazdaság2 hét ago
Vámfegyverszünet: Európa még nem lélegezhet fel
-
Gazdaság2 hét ago
A hazai üzleti szolgáltatók körében is gyorsul az ESG előretörése
-
Mozgásban1 hét ago
A modern autók átka: egy vagyonba is kerülhet a szoftverhiba
-
Mozgásban2 hét ago
Indul a motoros-szezon, ezek jelenleg a legnépszerűbb modellek