Tippek

Naponta körülbelül 185-ször adják el az adataidat

Egy friss tanulmány szerint az online hirdetések megjelenítéséhez naponta több száz alkalommal kell eladni a felhasználói adatokat.

Amikor felkeres egy hirdetésekkel teli weboldalt, gyakran egy olyan aukció indul el a háttérben, amely a másodperc ezredrészéig tart. Ezen az „árverésen” azok a cégek vesznek részt, amelyek szeretnék, hogy a hirdetésüket megjelenítse a rendszer a felhasználóknak.

Ezt a módszert valós idejű ajánlattételnek (real-time bidding, RTB) hívják, és egy új jelentés szerint naponta több százszor is kereskedhet egy felhasználó adataival. A tanulmányt az a Johnny Ryan írta, aki miatt a Google-nek a leginkább fájhat a feje.

Az RTB a felhasználó személyes adataira támaszkodik: tartózkodási helyre, használt eszközre, böngészési szokásokra. Ezek alapján tud a rendszer személyre szabott hirdetéseket generálni. Ezek az aukciók évente mintegy 117 milliárd dollár bevételt termeltek 2021-ben az Egyesült Államokban és Európában – állítja a jelentés. A becslések szerint a piac további 16,52 milliárd dollárral bővülhet 2026-ra.

Az Ír Polgári Jogok Tanácsa (Irish Council for Civil Liberties, ICCL) nevű nonprofit szervezet által közzétett jelentés szerint naponta átlagosan 747-szer osztja meg a rendszer egy személy adatait az Egyesült Államokban, és 346-szor Európában.

Ez az Egyesült Államokban napi 294, Európában pedig 197 milliárd eladást jelent, ami a két piacon éves szinten már 178 billió értékesítést ad ki.

A legtöbb értékesítés az Egyesült Államokban Coloradóban történik (napi 987 RTB/fő), míg Európában az Egyesült Királyság áll az élen (462 RTB/fő/nap).

„Magyarország az európai listát tekintve hátulról a harmadik helyet foglalja el: nálunk naponta 185-ször adja el a felhasználó adatait a rendszer. A lista utolsó két helyén Észtország (184) és Románia (149) áll.”

A tanulmány megjegyzi: ezek még óvatos becslések, hiszen nincsenek benne például a Facebook vagy az Amazon RTB-értékesítései.

A legnagyobb RTB-értékesítő a Google, ami 4698 amerikai és 1058 európai cég számára tette lehetővé, hogy hozzáférjen ezekhez az adatokhoz.

A Google szóvivője a tanulmány kapcsán a TechCrunchnak úgy nyilatkozott: a cég nem oszt meg olyan adatokat, amelyekkel be lehet azonosítani a felhasználót. Emellett nem jelenítenek meg hirdetéseket érzékeny – faji hovatartozáson vagy vallási nézeten – alapuló adatok alapján.

Forrás: HVG

Friss