Tippek

Pakolási tippek különböző típusú autós nyaralásokhoz

Adrenalinfokozó kalandok, kempingezés a természetben, városi séták vagy napsütötte tengerpart: a nyaralás típusától függően változnak az autós utazást megelőző pakolás követelményei.

De mégis hogyan? A Semperit gumiabroncsgyártó négy klasszikus nyaralástípushoz ad pakolási javaslatokat és tippeket ahhoz, hogy mindenki biztonságosan és nyugodtan indulhasson útnak autójával.

Ha nyár van, akkor utazunk. Az előző két év nehézségei és kihívást okozó körülményei ellenére Európa lakosai továbbra sem tettek le arról, hogy utazzanak. Az autó már nem csak a családosok első számú közlekedési eszköze, amikor a vakáció megtervezése kerül szóba: az európaiak 55 százaléka autóval vág neki a nyári szabadságnak. Az utazás előtt azonban fontos, hogy megfelelően tároljuk a csomagjainkat az autóban. De hogyan lehet hatékonyan és biztonságosan megtölteni a csomagtartót, ami amúgy is mindig pont éppen kicsinek tűnik? A válasz a nyaralás típusától függ, mivel a különböző szabadidős tevékenységek különböző pakolási kihívásokkal járnak. Amíg a tengerpart szerelmesei nem hagyhatják otthon a fürdőruhájukat és az ekönyv olvasójukat, a szörfdeszka és a mountain bike az aktív kikapcsolódók számára elengedhetetlen. Az önellátó kempingező család nem indulhat el elektromos hűtőtáska nélkül, a városnézésért rajongóknak pedig minden eshetőségre fel kell készülniük.

Az adrenalinkereső kalandozók

A sportimádó nyaraló számára nem is kérdéses, hogy saját sportfelszerelésével indul útnak meghódítani a tengeri hullámokat vagy a következő alpesi hágót. Esetleg majd a helyszínen béreljen eszközt? Az adrenalinkalandoroknál ez szóba sem jöhet! De ez azt is jelenti, hogy minél nagyobb és ormótlanabb a sporteszköz, annál óvatosabban kell elpakolni – kivéve, ha megengedhetjük, hogy minden alkalommal a sportfelszereléshez igazítsuk autónk méretét, erre azonban nincs sok esély. A kisebb eszközöknek így mindenképp az autón belül van a helye, természetesen, ha még elfér tőle a többi csomag. Na de mi van akkor, ha egyszerre többen utazunk, és így a felszerelés mennyisége is növekszik? Ebben az esetben a csomagtartó valószínűleg már nem lesz elég. Ilyenkor például a klasszikus tetőcsomagtartó az ideális megoldás. Főleg az olyan testes sporteszközök, mint a kenuk vagy szörfdeszkák számára a legalkalmasabb ez a szállítási módszer, mivel alakjuk hasonló az autóéhoz. Az e-kerékpárokkal azonban legyünk óvatosak, az elektromos alkatrészek jelentősen megnövelik a kerékpár súlyát, ami így meghaladhatja a tető teherbírását. Általánosságban elmondható, hogy minden típusú kerékpár számára jobban megfelel a hátsó kerékpártartó. Ez a megoldás kisebb hatással van a vezethetőségre, mint a tetőn elhelyezett tárgyak, valamint a bicikliket is könnyebb rögzíteni és mozgatni. Az akkumulátorok viszont mindig maradjanak az autón belül. Végül pedig, amennyiben nem léptük túl a megengedett összsúlyt és megfelelünk mind a saját országunk, mind a választott úti cél törvényi előírásainak, nyugodtan megkezdhetjük az aktív kikapcsolódást.

A kempingezők

A kempingezők lehetnek nagyobb csoportok, családok, vagy akár csak párok, de azzal minden természetrajongó kiránduló pontosan tisztában van, hogy mi az, ami még befér az autóba, és mi az, ami már nem, illetve mindegyikük tapasztalt veteránja a csomagtartó-tetrisnek. Kiemelt figyelmet kell fordítani a csomagok súlyára, illetve a jármű minden szegletét maximálisan ki kell tölteni. A gyártók szerencsére egyre több high-tech megoldással állnak elő a hely- és súlytakarékos kempingfelszerelések érdekében, ami megkönnyíti a pakolást. Azok a kempingezők, akik hosszabb útra indulnak és az autópálya-pihenőkön is meg szeretnék csillogtatni tudásukat, még indulás előtt nézzenek utána az adott országban hatályos lakóautókra vonatkozó közlekedési szabályoknak. Például Svájcban a lakókocsik nem használhatják a háromsávos autópályák bal oldali sávjait. Emellett az utánfutó és a vontató jármű között egy további biztonsági csatlakozásnak is meg kell lennie, amelyet speciális fűzőlyukkal vagy konzollal kell rögzíteni, illetve azt a megoldást is elfogadják több helyen, ha a vontatókábel kerül külön rögzítésre az utánfutóhoz.

A városnézők

Kényelmes cipő a város felfedezéséhez, megfelelő ruha egy elegánsabb étteremben eltöltött vacsorához, és persze a csúcsminőségű fényképezőgép alapfelszerelést jelent azoknak, akik a klasszikus módon nyakukba akarnak venni egy várost. A városnézők a nyaralók világának kaméleonjai, hiszen nem bíznak semmit a véletlenre, és többnyire minden eshetőségre fel vannak készülve. Ideális esetben a kocsi feltörésének veszélyét is szem előtt tartják. Természetesen ezt nem lehet teljes biztonsággal megelőzni, de egy pár jó tanács megfogadásával minimálisra csökkenthető a kockázat. Kerüljük el a sötét sikátorokat, ahol bizonyítottan magasabb a bűnözési mutató, és ne hagyjuk értéktárgyainkat, papírjainkat, navigációs rendszereinket vagy okostelefonjainkat szem előtt a leparkolt autónkban.

Ugyanilyen odafigyelést illendő tanúsítani a célország speciális közlekedési szabályaira is. Ez nemcsak a városnézőkre vonatkozik, hanem mindenki másra is, akinek útja egy város történelmi belvárosába vezet, hiszen az ezekbe való behajtás gyakran külön díjfizetés után vagy engedély birtokában lehetséges. Olaszországban például tisztában kell lenni a Zona Traffico Limitato (ZTL) határaival. Előfordul, hogy az ilyen speciális megkötések ideiglenesen kerülnek felállításra, a népszerű nyaralóhelyeken éppen aktuális helyzethez igazítva. Például, bizonyos környezetvédelmi zónákban, például a Genfi-tó körüli városi területen egyedi ideiglenes behajtási és sebességkorlátozások lépnek hatályba, amennyiben a fokozott nyári forgalom következtében megemelkedik a légszennyezés szintje.

Jó tudni: ha segítségre van szükség a célország szabályainak bürokratikus dzsungelében való eligazodáshoz, számos autóklub és portál rendelkezésre áll, hogy releváns szolgáltatásokat és az országgal kapcsolatos információkat kínáljon.

A strandolók

Azoknak, akiknek a tengerpartért dobban meg a szívük, kevesebb szabályozást kell, hogy fejben tartsanak. Számukra az a legfontosabb, hogy autójukkal az álomstrandjukhoz lehető legközelebb tudjanak eljutni. Az, hogy a homok bekerül az autó belterébe, már szinte természetes velejárója a nyaralásnak. Azonban a levegővel töltött tárgyak, például matracok vagy egyéb felfújható játékok esetében egy fokkal jobban oda kell figyelni kis- és nagy vízrajongóknak egyaránt. Noha eredeti csomagolásukban általában könnyen kezelhetők és az odaúton probléma nélkül elférnek, a következőt szem előtt kell tartani, ahogy megérkezünk a nyaralás helyszínére: minél melegebb helyen parkol az autó, annál nagyobb az esély arra, hogy az adott tárgy – felfújva és a meleg autóban hagyva – felrobban. Ha direkt kevés csomaggal utazunk, mert szimplán csak ki szeretnénk élvezni a tengerpartot, akkor a csomagtér már inkább túl nagy, mint túl kicsi. Ilyenkor úgy akadályozhatjuk meg, hogy oda-vissza dülöngéljenek a csomagjaink, ha egy gumiszőnyeget teszünk alájuk.

A megfelelő felkészüléssel megalapozzuk a jó vakációt 

Lehetsz strandoló, kalandor, kempingező vagy városnéző, amikor a kocsi megpakolására kerül szó, fontos előre végig gondolni, hogy mit kell mindenképp magunkkal vinni az utazásra. Gondolkoztál már azon, hogy a helyszínen bérelsz egy vadonatúj trendi SUP-ot vagy kerékpárokat az egész családnak? Vagy azon, hogy rákérdezel a kempingben, vagy a hotelben, hol vannak árnyékos helyek vagy szabad napernyők? Azt meg már mondani sem kell, hogy meg szoktad-e indulás előtt nézni a nyaralóhelyre vonatkozó időjárás jelentést, hogy tudd, milyen ruhát kell elcsomagolni.

Hogyan működik a csomagtartó-tetris?

Ha mindennel megvagy, van egy aranyszabály, ami minden vakáció-típusra igaz: a tárolóhelyeket és a lábterületet hagyd szabadon, a nehéz tárgyak kerüljenek alulra, és ne lépd túl a maximális teherbírást (ennek mértéke benne van az autó kézikönyvében). Ha még a bepakolás előtt minden csomagot az autó mellé raksz, segít átlátni a mennyiséget, és így lerövidül a csomagtartó-tetris játék. Továbbá oda kell még arra is figyelni, hogy a csomagok ne csúszkáljanak, illetve ne felejtsük el azt sem, hogy mekkora a csomagtér magassága.

Fontos, hogy minimalizáljuk a kockázatokat még az utazás megkezdése előtt: a gumiabroncs nyomását és a fényszórók pozícióját mindig a megemelkedett összsúlyhoz igazítva állítsuk be! Mivel a megfelelő guminyomás a modelltől függően változhat, ezen a téren az autógyártó honlapján megtalálható erről szóló részletes információ nyújthat segítséget.

A kesztyűtartóban, a tanksapkára, illetve az ajtókeretre felragasztott matricák is rövid tájékoztatást tudnak nyújtani az út során. Amennyiben még mindig nem vagyunk biztosak abban, hogy az autó beállításai helyesek-e, amikor teljesen megpakoltuk, ezt még mindig leellenőriztethetjük egy autószervizben.

Tippek

Önkéntes nyugdíj​​pénztárból lakáshitel-törlesztés? Megéri számolni

Komoly méretű lakáshitel-törlesztőrészlet csökkenést tudnak elérni az önkéntes pénztártagok, ha megtakarításaikat tartozásuk csökkentésére fordítják – az így megspórolt pénz a BiztosDöntés.hu számításai szerint magasabb lehet, mintha a pénz az elmúlt 10 év pénztári átlaghozamával megegyező hozammal gyarapodna a következő években. 

Az elmúlt hét évben egy átlagos összegű és kamatozású piaci lakáshitelt felvett ügyfél a felvétel időpontjától függően 16-40 százalékkal, havi 14-24 ezer forinttal tudja csökkenteni lakáshitelének havi törlesztőrészletét, ha – élve a lehetőséggel – jövőre önkéntes nyugdíjpénztári megtakarításaiból (az átlagos pénztári vagyon összegét), 2 millió forintot korábbi hitelének törlesztésére fordítja – derült ki a BiztosDöntés.hu számításaiból. 

Közel 4 milliós megtakarítás

Gergely Péter, a portál pénzügyi szakértője szerint vizsgálatuk szerint a felvett kölcsön törlesztőrészlete arányaiban a legkisebb mértékben – 17-18 százalékkal – azoknál az ügyfeleknél csökken, akik alig néhány éve vettek fel lakáshitelt. Ugyanakkor összegében náluk lesz a legmagasabb az előtörlesztéssel megspórolt összeg a még előttük álló hosszú futamidő miatt – például a 2022-2023-ban hitelt felvevők terhe a hitel zárásáig 3,7-3,8 millió forinttal zsugorodhat. 

A BiztosDöntés.hu vizsgálata azért 2017-től indul, mert ekkor hirdette meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel konstrukciót, ahol a bankok a korábbi 2-2,5 százalékos mértékkel szemben maximum 1 százalékos előtörlesztési díjat számíthatnak fel. 

Óriási a szórás a pénztári teljesítményben

Gergely Péter szerint az átlagkamatokkal számolni megtévesztő lehet – a BiztosDöntés.hu szakértője a 2019 nyarát követő közel 2,5 éves időszakra emlékeztet, amikor a jegybank által kimutatott, 10 évre fixált átlagos THM 5 százalék alatt volt. Ugyanakkor az átlagkamat szintjét a nagy összegű hiteleket felvevő, jó minősítésű ügyfeleknek adott egyedi kamatkedvezmények húzták le – a bankok által meghirdetett standard kondíciók nem egyszer akár 1 százalékponttal is a jegybank által kimutatott szint felett voltak. 

Az átlagolás még komolyabb veszélyeket rejt, ha azt próbáljuk meg megvizsgálni, vajon megéri-e a pénztári tartalékot feltörni hiteltörlesztés céljából – hívja fel a figyelmet Gergely Péter. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint az önkéntes nyugdíjpénztárak 10 éves (záró vagyonnal súlyozott) átlagos nettó hozama 5,6 százalékra rúgott 2023 év végén, de ezen belül rettentő nagy a szórás. 

A jegybank adatai szerint volt pénztár, amely 26,47 százalékos éves átlagos hozamot tudott felmutatni 10 éves időtávban, de a legrosszabbul teljesítő pénztár ugyanezen időszak alatt alig több, mint évi 1 százalékkal tudta fialtatni ügyfelei pénzét. Ráadásul a legtöbb esetben nem a magyar ügyfelek által előszeretettel választott kockázatkerülő portfólió eredménye húzza felfelé az átlaghozamokat – emlékeztet a szakértő. (Bár volt olyan év is, amikor a kockázatmentes pénzpiaci alapok hozták a legkomolyabb teljesítményt.) 

Az átlaghozamnál többet hozhat a hiteltörlesztés

Ennek ellenére a BiztosDöntés.hu a pénztárak múltbeli teljesítményét alapul véve igyekezett összevetni annak hatását, ha az ügyfél előtörleszt, illetve, ha változatlan feltételek mellett a pénztárában hagyja megtakarítását. A statisztikák szerint a hitel előtörlesztésével egy család magasabb összeget tud megspórolni a csökkenő tőketartozásnak és így kisebb törlesztőrészletének köszönhetően annál, mintha a példánkban szereplő 2 millió forintot a hitel futamidejének lejártáig a pénztárban hagyná a múltban kimutatott évi 5,6 százalékos éves átlaghozam mellett. 

Abban az esetben, ha az MNB adatokban szintén szereplő, 15 éves pénztári átlaghozam mértékével, 7 százalékkal számolunk a jövőre nézve is, a pénztári megtakarítások kamatos kamat számítása ellenére is a 2020 előtt felvett hiteleseknek még mindig jobban megéri az előtörlesztés. 

A két véglet számokra lefordítva: 

  • Egy 2017 októberében felvett átlagos lakáshitel (7,4 millió forint, 192 hónapos futamidő, 5,95%-os THM) esetén a pénztárban hagyott 2 millió forint, évi 5,6 százalékos átlagos pénztári hozam kamatos kamatával elérhető hozamszintje 1,3 millió forint, a fele annak a 2,6 millió forintnak, amennyit az ügyfél az előtörlesztéssel a hitel futamidejének végéig megspórol.
  • A másik végletet az jelenti, ha a pénztárak a következő 17 évben is bírnák hozni az elmúlt 15 év 7 százalékos átlaghozamát. Ekkor egy tavaly októberben 224 hónapra felvett, 8,08%-os THM-mel elérhető 12,1 milliós átlagos lakáshitel előtörlesztésén megspórolt 3,8 millió forintnál negyedével magasabb, 4,7 millió forint lenne a pénztári számlán maradó pénz hozama. 

Mindenkinek magának kell számolnia

Gergely Péter szerint a fentiekből is látszik, hogy minden pénztártagnak magának kell meghoznia a döntést, hogy él-e a kormány által 2025-ben biztosított lehetőséggel: 

  • Meg kell nézni saját pénztára eddigi teljesítményét.
  • Mérlegelnie kell, hogy ez a teljesítmény a jövőre is igaz lehet-e.
  • Át kell tekintenie hitelének kondícióit (törlesztőrészlet, futamidő, kamatfixálás időtartama).
  • Át kell gondolni segítséget jelentene-e a törlesztőrészlet csökkentése, lenne-e helye az így felszabadult összegnek. 
  • Ha a törlesztőrészlet-csökkenésen magasabb összeget nyerhetünk a pénztári hozamnál az is megoldás lehet, ha az előtörlesztéssel a havi törlesztésből megspórolt összeggel növeljük a rendszeres pénztári befizetéseinket.  

A BiztosDöntés.hu szakértője szerint nem kell kapkodni: érdemes a bankoktól előtörlesztési ajánlatot kérni, ahol a kölcsön törlesztésének folytatásának pontos számai alapján lehet dönteni a pénztári megtakarítás átirányításáról.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

Három tanács a Hankooktól – ezért érdemes időben téli gumira váltani!

A Hankook prémium gumiabroncsgyártó az idén is nyereményjátékkal ösztönzi a sofőröket arra, hogy időben cseréljék le nyári abroncsaikat.

Mielőtt az időjárás hűvösebbre fordul, elengedhetetlen, hogy gondoskodjunk autónk megfelelő téli felkészítéséről. Ilyenkor az egyik legfontosabb lépés a nyári abroncsok lecserélése, ami nemcsak a közlekedésbiztonság, hanem az autó teljesítménye szempontjából is fontos. Az őszi-téli balesetek megelőzése érdekében a Hankook tanácsokkal és értékes nyereményekkel ösztönöz arra, hogy időben cseréljük le nyári gumiabroncsainkat télire.

A korai váltás előnye

Sokszor csak akkor kezdünk el gondolkodni a téli gumik felszerelésén, amikor már esik a hó vagy jelentősen lehűlt az idő. Azonban a téli gumiabroncsokat nem kizárólag a havas utakra tervezték. A nyári gumik 7°C alatti hőmérsékleten már nem nyújtanak megfelelő tapadást, mivel a gumikeverékük megkeményedik, így a féktávolság megnő, különösen nedves útfelületen.

„A Hankooknál azt javasoljunk, hogy ne várjanak a gépjárművezetők az első komolyabb fagyig, hanem az ősz beálltával, amint erre alkalom adódik, cseréljék le a nyári abroncsokat télire. A nyári abroncsokkal ellentétben a téli gumik speciális keveréke és mintázata a hideg időjárásban, esőben és hóban is optimális tapadást és biztonságot nyújt. Így könnyebben elkerülhetők az évszakváltásból adódó balesetek és megcsúszások”

– mondta el Tomin István, a Hankook Tire Budapest Kft. műszaki vevőszolgálatának vezetője.

Kerüljük a szezonális torlódást

A korai abroncscsere nemcsak közlekedésbiztonsági, hanem praktikus szempontból is kifizetődő: a fagyok beköszöntével az abroncsszervizek jellemzően túlterheltek, ha későn érkezünk, csak hosszú várakozási idő után kaphatunk időpontot. Érdemes tehát időben elvégeztetni a gumiabroncs-cserét, elkerülve ezzel a felesleges sorban állást és az ebből fakadó kellemetlenségeket.

Gazdasági szempontok

A megfelelő abroncs kiválasztása a vezetési körülményekhez illeszkedve nemcsak a jármű üzemanyag-fogyasztását csökkentheti, hanem az abroncsok élettartamát is meghosszabbíthatja. Egy jól karbantartott téligumi a biztonság növelésén túl segíthet elkerülni a baleseteket és az abból fakadó kiadásokat is. Arról nem is beszélve, hogy a szezonális abroncsváltás alkalmával évente kétszer szakember vizsgálja meg az abroncsokat, így fény derülhet olyan, szabad szemmel nem észrevehető meghibásodásra (például elállítódott futómű, sérült abroncsok), amelyek javítása elősegíti a biztonságos közlekedést

A Hankook 2024-es téli kampánya október 15. és november 30. között különleges nyereményekkel várja vásárlóit. A promóció keretében a 15 colos vagy annál nagyobb méretű Hankook téli abroncsok vásárlása esetén az első 650 érvényes regisztráló különböző értékű üzemanyagkártyát kap ajándékba. A promóció 2024.december 6-án zárul, december 12-én pedig a Hankook három darab iPhone 16 Pro készüléket sorsol ki a regisztrált vásárlói között. A promócióban való részvételhez nem kell mást tenni, mint regisztrálni a vásárlást igazoló számlát a www.hankookpromocio.hu weboldalon.

A Hankook téli abroncsait speciálisan a hideg, nedves időjárási viszonyokra tervezték, így biztosítják a kiváló tapadást és kezelhetőséget még a leghidegebb napokon is. Amennyiben Ön is részt venne a promócióban és az idei gumicsere során a Hankook abroncsait választaná, látogasson el a gumigyártó oldalára és lapozza végig a téli abroncs kínálatot.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Tippek

A GDPR semmi volt ehhez képest: közeleg a NIS2

Az Európai Unió az egyre gyakoribbá váló kiberfenyegetések miatt még 2023 januárjában fogalmazta meg a NIS2 kibervédelmi irányelvet, amely csak hazánkban több ezer céget érint.

Magyarország az első uniós tagállamok között adta ki a vonatkozó törvényt, amelynek értelmében a vállalatoknak idén év végéig, december 31-ig kell megfelelniük a szabályzás követelményeinek. A TOPdesk üzletágvezetője, Berki Gergő szerint a folyamathoz kapcsolódó új adminisztrációs feladatok jelentős költséget és terhet rónak a vállalkozásokra – főleg azokra, amelyek még nem rendelkeznek a szükséges alapokkal.

Több ezer hazai céget érint a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv (NIS2), amely miatt számos hazai vállalkozásnak teljesen az alapoktól kell kiépítenie kibervédelmi rendszerét. Az új szabályok a legalább 50 főt foglalkoztató vagy 10 millió eurót meghaladó éves árbevétellel rendelkező, a jogszabályban meghatározott tevékenységet végző cégekre, illetve minden, az EU gazdasági és társadalmi fejlődése szempontjából nélkülözhetetlen funkciót ellátó szervezetre vonatkoznak. Az érintett vállalkozásoknak idén június 30-ig kellett jelentkezniük a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságánál, és ez év végéig, 2024. december 31-ig kell megfelelniük a szabályzás követelményeinek.

De mit jelent ez a gyakorlatban?

A követelmények főbb pontjai közé tartozik a kockázatelemzés- és kezelés, a kiberbiztonsági incidensek megelőzése és felismerése, azok adott időablakon belüli jelentése és kezelése, a hozzáféréskezelés, a titkosítás használata és az üzleti folyamatok folytonosságának biztosítása a kiberbiztonsági incidensek alatt. A védelemnek ki kell terjednie az elektronikus információs rendszerek és az ezek által használt szoftver- és hardvertermékek beszerzésére, fejlesztésére és üzemeltetésére is. A direktíva szerint minden vállalkozás valamilyen biztonsági kockázati csoportba sorolható, és az adott kategóriához társított konkrét adminisztratív, logikai és fizikai intézkedéseket kell megvalósítania.

„A NIS2 követelmények teljesítése szempontjából kritikus kérdés az, hogy az adott vállalat korábban foglalkozott-e a kiberbiztonsági kérdésekkel. Ha az érintett cégnek az új irányelvek miatt teljesen az alapoktól kell kiépítenie egy rendszert, az jelentős befektetést, és mind infrastrukturális, mind humánerőforrás szempontból plusz terhelést jelent”

– mondta Berki Gergő, a TOPdesk Magyarország üzletágvezetője.

„Számos vállalkozás esetében azt látjuk, hogy a direktívának való megfeleléshez szükséges alapok hiányoznak, például nincs digitális adatbázis az elektronikai eszközökről és azok hollétéről. Ahhoz, hogy kiberbiztonsági rendszert építsen egy vállalat, először meg kell teremteni az ehhez szükséges adminisztrációs hátteret.”

A szervezeteknek ki kell nevezniük továbbá egy információbiztonsági felelőst (IBF) is. Az ő feladata lesz biztosítani, hogy a cég megfeleljen a törvényi előírásoknak, illetve, ha információbiztonsági incidens keletkezik, ő felelős az eset jelentéséért is. Ez azt jelenti, hogy az IBF tartja a kapcsolatot a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságával, a Nemzeti Kibervédelmi Intézettel és a Kormányzati Eseménykezelő Központtal (GovCert) is.

„Az új direktíva szerint minden gyanúsnak vélt kiberbiztonsági incidenst jelenteni kell a Felügyeleti Hatóság felé, akik ezeket aztán továbbítják a felelős uniós szervnek. A legmagasabb kockázati kategóriába tartozó események bejelentési időablaka 72 óra, ami nagyon komoly adminisztrációs nyomást helyez majd az IBF-ekre”

tette hozzá a szakértő.

De Berki Gergő szerint nem csak a kiberbiztonsági szakemberek feladatainak mennyisége, de az egész szervezetre vonatkozó adminisztratív teher is jelentősen nőni fog. Ezért a vállalatoknak szüksége van egy olyan támogató rendszerre, amelyben egy helyen láthatják az eszközeiket, és kezelhetik a kiberbiztonsági incidenseket, megjelölve, hogy melyik incidens jár bejelentési kötelezettséggel.

„Erre alkalmas egy olyan szolgáltatásmenedzsment-rendszer, mint a TOPdesk. A rendszer amellett, hogy egy platformon összegzi a digitális eszközöket, képes kommunikálni az információbiztonsági és SIEM-rendszerekkel, tűzfalakkal, amelyek érzékelik az illegális rendszerbelépéseket és a gyanús cselekményeket – a rendszer az ilyen eseteket automatikusan hibajegyekké alakítja, amit az IBF egyetlen kattintással tovább is tud küldeni a megfelelő hatóságoknak.”

Megelőzhető incidensek

Egy ilyen rendszer a szakértő szerint jelentős összegeket is megspórolhat a cégeknek. Mivel az információbiztonsági szakemberek egy digitális platformon folyamatosan nyomon követhetik a vállalat elektronikus eszközeit és az azokkal kapcsolatos karbantartási és frissítési feladatokat, azonnal látni fogják, hogy melyik szerver okoz gyanúsan sok problémát és melyik felhasználótól jön túl sok bejelentés. Az adatok alapján pedig már azelőtt láthatják a kiberbiztonsági problémákat, hogy azok bekövetkeznének, például megállapíthatják, hogy melyik szervert fenyegeti meghibásodás, és mivel egy helyen láthatóak az incidensek, az is prediktív módon meghatározható, hogy milyen komplexebb kiberbiztonsági események bekövetkeztére lehet számítani.

Az üzletágvezető szerint attól függően, hogy az adott cég milyen fázisban van, a szervezet igényeit felmérő tanácsadók segítségével néhány hét, maximum 1-2 hónap alatt kiépíthető egy olyan támogató rendszer, ami aztán egy komplex kiberbiztonsági szisztéma alapját képezheti. Az első NIS2 auditot 2025. december 31-ig kell lebonyolítania a cégeknek, azaz eddig van ideje Magyarországon működő vállalkozásoknak arra, hogy kiépítsenek egy támogató rendszert, és az arra épülő kiberbiztonsági szisztémát.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Ajánljuk

Friss