Connect with us

Tippek

Pakolási tippek különböző típusú autós nyaralásokhoz

Adrenalinfokozó kalandok, kempingezés a természetben, városi séták vagy napsütötte tengerpart: a nyaralás típusától függően változnak az autós utazást megelőző pakolás követelményei.

De mégis hogyan? A Semperit gumiabroncsgyártó négy klasszikus nyaralástípushoz ad pakolási javaslatokat és tippeket ahhoz, hogy mindenki biztonságosan és nyugodtan indulhasson útnak autójával.

Ha nyár van, akkor utazunk. Az előző két év nehézségei és kihívást okozó körülményei ellenére Európa lakosai továbbra sem tettek le arról, hogy utazzanak. Az autó már nem csak a családosok első számú közlekedési eszköze, amikor a vakáció megtervezése kerül szóba: az európaiak 55 százaléka autóval vág neki a nyári szabadságnak. Az utazás előtt azonban fontos, hogy megfelelően tároljuk a csomagjainkat az autóban. De hogyan lehet hatékonyan és biztonságosan megtölteni a csomagtartót, ami amúgy is mindig pont éppen kicsinek tűnik? A válasz a nyaralás típusától függ, mivel a különböző szabadidős tevékenységek különböző pakolási kihívásokkal járnak. Amíg a tengerpart szerelmesei nem hagyhatják otthon a fürdőruhájukat és az ekönyv olvasójukat, a szörfdeszka és a mountain bike az aktív kikapcsolódók számára elengedhetetlen. Az önellátó kempingező család nem indulhat el elektromos hűtőtáska nélkül, a városnézésért rajongóknak pedig minden eshetőségre fel kell készülniük.

Az adrenalinkereső kalandozók

A sportimádó nyaraló számára nem is kérdéses, hogy saját sportfelszerelésével indul útnak meghódítani a tengeri hullámokat vagy a következő alpesi hágót. Esetleg majd a helyszínen béreljen eszközt? Az adrenalinkalandoroknál ez szóba sem jöhet! De ez azt is jelenti, hogy minél nagyobb és ormótlanabb a sporteszköz, annál óvatosabban kell elpakolni – kivéve, ha megengedhetjük, hogy minden alkalommal a sportfelszereléshez igazítsuk autónk méretét, erre azonban nincs sok esély. A kisebb eszközöknek így mindenképp az autón belül van a helye, természetesen, ha még elfér tőle a többi csomag. Na de mi van akkor, ha egyszerre többen utazunk, és így a felszerelés mennyisége is növekszik? Ebben az esetben a csomagtartó valószínűleg már nem lesz elég. Ilyenkor például a klasszikus tetőcsomagtartó az ideális megoldás. Főleg az olyan testes sporteszközök, mint a kenuk vagy szörfdeszkák számára a legalkalmasabb ez a szállítási módszer, mivel alakjuk hasonló az autóéhoz. Az e-kerékpárokkal azonban legyünk óvatosak, az elektromos alkatrészek jelentősen megnövelik a kerékpár súlyát, ami így meghaladhatja a tető teherbírását. Általánosságban elmondható, hogy minden típusú kerékpár számára jobban megfelel a hátsó kerékpártartó. Ez a megoldás kisebb hatással van a vezethetőségre, mint a tetőn elhelyezett tárgyak, valamint a bicikliket is könnyebb rögzíteni és mozgatni. Az akkumulátorok viszont mindig maradjanak az autón belül. Végül pedig, amennyiben nem léptük túl a megengedett összsúlyt és megfelelünk mind a saját országunk, mind a választott úti cél törvényi előírásainak, nyugodtan megkezdhetjük az aktív kikapcsolódást.

A kempingezők

A kempingezők lehetnek nagyobb csoportok, családok, vagy akár csak párok, de azzal minden természetrajongó kiránduló pontosan tisztában van, hogy mi az, ami még befér az autóba, és mi az, ami már nem, illetve mindegyikük tapasztalt veteránja a csomagtartó-tetrisnek. Kiemelt figyelmet kell fordítani a csomagok súlyára, illetve a jármű minden szegletét maximálisan ki kell tölteni. A gyártók szerencsére egyre több high-tech megoldással állnak elő a hely- és súlytakarékos kempingfelszerelések érdekében, ami megkönnyíti a pakolást. Azok a kempingezők, akik hosszabb útra indulnak és az autópálya-pihenőkön is meg szeretnék csillogtatni tudásukat, még indulás előtt nézzenek utána az adott országban hatályos lakóautókra vonatkozó közlekedési szabályoknak. Például Svájcban a lakókocsik nem használhatják a háromsávos autópályák bal oldali sávjait. Emellett az utánfutó és a vontató jármű között egy további biztonsági csatlakozásnak is meg kell lennie, amelyet speciális fűzőlyukkal vagy konzollal kell rögzíteni, illetve azt a megoldást is elfogadják több helyen, ha a vontatókábel kerül külön rögzítésre az utánfutóhoz.

A városnézők

Kényelmes cipő a város felfedezéséhez, megfelelő ruha egy elegánsabb étteremben eltöltött vacsorához, és persze a csúcsminőségű fényképezőgép alapfelszerelést jelent azoknak, akik a klasszikus módon nyakukba akarnak venni egy várost. A városnézők a nyaralók világának kaméleonjai, hiszen nem bíznak semmit a véletlenre, és többnyire minden eshetőségre fel vannak készülve. Ideális esetben a kocsi feltörésének veszélyét is szem előtt tartják. Természetesen ezt nem lehet teljes biztonsággal megelőzni, de egy pár jó tanács megfogadásával minimálisra csökkenthető a kockázat. Kerüljük el a sötét sikátorokat, ahol bizonyítottan magasabb a bűnözési mutató, és ne hagyjuk értéktárgyainkat, papírjainkat, navigációs rendszereinket vagy okostelefonjainkat szem előtt a leparkolt autónkban.

Ugyanilyen odafigyelést illendő tanúsítani a célország speciális közlekedési szabályaira is. Ez nemcsak a városnézőkre vonatkozik, hanem mindenki másra is, akinek útja egy város történelmi belvárosába vezet, hiszen az ezekbe való behajtás gyakran külön díjfizetés után vagy engedély birtokában lehetséges. Olaszországban például tisztában kell lenni a Zona Traffico Limitato (ZTL) határaival. Előfordul, hogy az ilyen speciális megkötések ideiglenesen kerülnek felállításra, a népszerű nyaralóhelyeken éppen aktuális helyzethez igazítva. Például, bizonyos környezetvédelmi zónákban, például a Genfi-tó körüli városi területen egyedi ideiglenes behajtási és sebességkorlátozások lépnek hatályba, amennyiben a fokozott nyári forgalom következtében megemelkedik a légszennyezés szintje.

Jó tudni: ha segítségre van szükség a célország szabályainak bürokratikus dzsungelében való eligazodáshoz, számos autóklub és portál rendelkezésre áll, hogy releváns szolgáltatásokat és az országgal kapcsolatos információkat kínáljon.

A strandolók

Azoknak, akiknek a tengerpartért dobban meg a szívük, kevesebb szabályozást kell, hogy fejben tartsanak. Számukra az a legfontosabb, hogy autójukkal az álomstrandjukhoz lehető legközelebb tudjanak eljutni. Az, hogy a homok bekerül az autó belterébe, már szinte természetes velejárója a nyaralásnak. Azonban a levegővel töltött tárgyak, például matracok vagy egyéb felfújható játékok esetében egy fokkal jobban oda kell figyelni kis- és nagy vízrajongóknak egyaránt. Noha eredeti csomagolásukban általában könnyen kezelhetők és az odaúton probléma nélkül elférnek, a következőt szem előtt kell tartani, ahogy megérkezünk a nyaralás helyszínére: minél melegebb helyen parkol az autó, annál nagyobb az esély arra, hogy az adott tárgy – felfújva és a meleg autóban hagyva – felrobban. Ha direkt kevés csomaggal utazunk, mert szimplán csak ki szeretnénk élvezni a tengerpartot, akkor a csomagtér már inkább túl nagy, mint túl kicsi. Ilyenkor úgy akadályozhatjuk meg, hogy oda-vissza dülöngéljenek a csomagjaink, ha egy gumiszőnyeget teszünk alájuk.

A megfelelő felkészüléssel megalapozzuk a jó vakációt 

Lehetsz strandoló, kalandor, kempingező vagy városnéző, amikor a kocsi megpakolására kerül szó, fontos előre végig gondolni, hogy mit kell mindenképp magunkkal vinni az utazásra. Gondolkoztál már azon, hogy a helyszínen bérelsz egy vadonatúj trendi SUP-ot vagy kerékpárokat az egész családnak? Vagy azon, hogy rákérdezel a kempingben, vagy a hotelben, hol vannak árnyékos helyek vagy szabad napernyők? Azt meg már mondani sem kell, hogy meg szoktad-e indulás előtt nézni a nyaralóhelyre vonatkozó időjárás jelentést, hogy tudd, milyen ruhát kell elcsomagolni.

Hogyan működik a csomagtartó-tetris?

Ha mindennel megvagy, van egy aranyszabály, ami minden vakáció-típusra igaz: a tárolóhelyeket és a lábterületet hagyd szabadon, a nehéz tárgyak kerüljenek alulra, és ne lépd túl a maximális teherbírást (ennek mértéke benne van az autó kézikönyvében). Ha még a bepakolás előtt minden csomagot az autó mellé raksz, segít átlátni a mennyiséget, és így lerövidül a csomagtartó-tetris játék. Továbbá oda kell még arra is figyelni, hogy a csomagok ne csúszkáljanak, illetve ne felejtsük el azt sem, hogy mekkora a csomagtér magassága.

Fontos, hogy minimalizáljuk a kockázatokat még az utazás megkezdése előtt: a gumiabroncs nyomását és a fényszórók pozícióját mindig a megemelkedett összsúlyhoz igazítva állítsuk be! Mivel a megfelelő guminyomás a modelltől függően változhat, ezen a téren az autógyártó honlapján megtalálható erről szóló részletes információ nyújthat segítséget.

A kesztyűtartóban, a tanksapkára, illetve az ajtókeretre felragasztott matricák is rövid tájékoztatást tudnak nyújtani az út során. Amennyiben még mindig nem vagyunk biztosak abban, hogy az autó beállításai helyesek-e, amikor teljesen megpakoltuk, ezt még mindig leellenőriztethetjük egy autószervizben.

Tippek

A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?

GEO, automatizált kampányok, prediktív célzás és dinamikus kreatívok – ez már nem sci-fi, ez a jelen.

A következő egy-két évben a generatív AI által vezérelt keresési élmény tovább fog terjedni. Az AI-összefoglalók a találati lista élén jelennek meg, ami csökkentheti az organikus forgalmat bizonyos weboldalak számára. Ugyanakkor a PPC hirdetések egyre inkább integrálódnak ezekbe az AI-alapú válaszokba, miközben a kampánykezelés szinte teljesen automatizálttá válik.

A hangsúly a jövőben az adatvezérelt stratégiaalkotásra helyeződik át. A legnagyobb változás a Generative Engine Optimization (GEO) térnyerése lesz, amely az AI keresőkre való optimalizálást célozza. A Google AI Mode hazai bevezetése, az Agent 2 Agent protocol és a Model context protocol megjelenése tovább növeli a márkajelenlét és az említések fontosságát a linkekkel szemben.

Tartalomkészítés az AI-nak is: új elvárások, új lehetőségek

A tartalomkészítés és kulcsszókutatás terén is paradigmaváltás zajlik. Varjú János az INTREN analitika és CRO, SEO, valamint fejlesztés üzletágainak vezetője kiemeli: az AI keresők – különösen a Google AI Overview és AI Mode – már nem csupán a beírt szavakat, hanem a mögöttes felhasználói szándékot is értelmezik. „A tartalmaknak rövid, önállóan értelmezhető bekezdésekből kell állniuk, amelyek egy-egy gondolatot fejeznek ki, maximum 20 szavas mondatokkal. A query-fan-out mechanizmus miatt nem elég a konkrét kulcsszavakra válaszolni – a látens kérdésekre is reagálni kell. Mostantól nem csak a felhasználónak és a Google-nek, hanem az AI-nak is tartalmat kell készítenünk” – hangsúlyozza a szakértő. Az AI-generált tartalmak használata nem tiltott, sőt segíthet a folyamatok gyorsításában, de a végső minőségért továbbra is emberi kontroll szükséges.

Új SEO korszak: a GEO megjelenése

Az AI-alapú keresőalgoritmusok térnyerésével új optimalizálási szemlélet vált szükségessé: ez a Generative Engine Optimization (GEO). Varjú János elmondta: a GEO a klasszikus SEO alapjaira épül, de kiegészül azokkal a technikákkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a tartalmak megjelenjenek az AI által generált keresési válaszokban. „Technikai szempontból elengedhetetlen a Semantic HTML és a strukturált adatok alkalmazása, míg tartalmi oldalon az AI standardek – rövid bekezdések, kérdés-válasz párok, tartalmi mélység és hitelesség – kerülnek előtérbe. A topical clustering, vagyis a tartalmi központok kialakítása kulcsfontosságú lett a témák teljes lefedéséhez” – emeli ki a szakértő.

PPC kampányok új motorja: az AI és automatizált siker

A mesterséges intelligencia mára a PPC platformok szíveként működik. Az AI nemcsak az organikus kereséseket, hanem a fizetett kampányokat is új szintre emelte. Bakóczy Bence, az INTREN Ad Operations üzletág vezetője szerint a PPC kampányok teljesítménye négy kulcsterületen javult: hatékonyabb licitálás és költségkezelés, prediktív célzás, dinamikus hirdetési kreatívok és teljesen automatizált kampánytípusok. „Kevesebb erőforrásból nagyobb valószínűséggel lehet sikeres kampányokat futtatni az AI segítségével” – fogalmaz. A szakértő szerint az AI az automatizált licitstratégiáktól kezdve a hirdetési kreatívok és szövegek generálásán át a célközönségek prediktív elemzéséig minden szinten jelen van. „Az algoritmusok folyamatosan tanulnak a kampányadatokból, hogy egyre hatékonyabban találják meg azokat a felhasználókat, akik a legnagyobb valószínűséggel konvertálnak” – hangsúlyozta. Ez a fejlődés lehetővé teszi, hogy a kampányok gyorsabban, pontosabban és kevesebb emberi beavatkozással érjenek el eredményeket.

Stratégia előtérben, kontroll kézben

Az AI eszközök megjelenésével a kampányoptimalizálás fókusza jelentősen átalakult. A napi szintű operatív feladatok helyett ma már a stratégiai tervezés került előtérbe. „A szakember feladata az AI számára a megfelelő üzleti célokat és kereteket meghatározni, a rendszerek által generált javaslatokat felügyelni, és a mélyebb, stratégiai elemzésekre koncentrálni” – emelik ki az INTREN szakértői. Ugyanakkor figyelmeztetnek: a túlzott AI-függőség „fekete doboz” effektust eredményezhet, ahol a hirdető elveszíti az átláthatóságot. Az algoritmusok nem mindig képesek reagálni a hirtelen piaci változásokra vagy a márkaépítési szempontokra, ezért a szakértői kontroll továbbra is elengedhetetlen lesz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Újra startol a Megoldások a holnapért kihívás

A jövő formálói ismét színre lépnek.

A Samsung és az EdisonKids elismert kezdeményezése nemzetközi lehetőségekkel és 6 millió forintos összdíjazással várja a jelentkezőket. A Megoldások a holnapért idén hatodik alkalommal hívja kreatív kihívásra a 7–12. osztályos diákokat és tanáraikat. A program célja, hogy a fiatalok saját ötleteikkel, közösségi szemléletükkel és technológiai kreativitásukkal formálják a jövőt – most három izgalmas irányban: az egészség, a fenntarthatóság és a sport területén. A kihívás 6. évadára idén november 27-ig lehet jelentkezni.

A Megoldások a holnapért kihívás a Samsung nemzetközi Solve for Tomorrow programján           alapszik, amely mára 68 országban több mint 2,8 millió diákot ért el. A hazai kihívás 2021 óta minden évben több száz fiatalnak ad lehetőséget arra, hogy professzionális, szakmai támogatással, inspiráló közösségben fejlessze ötleteit, és megtapasztalja, hogy mindez hogyan válhat a társadalom hasznára. Az ötletek ráadásul igazán nagyot is szólhatnak! A nyertesek akár nemzetközi szinten is megmérethetik magukat, az idei összeurópai döntőn is szerepelt magyar csapat, akik nemzetközi zsűri előtt mutathatták be a projektjüket.

A mostani évadban a résztvevők új tematikus irányokat kapnak inspirációnak, ugyanakkor bármilyen megoldási javaslatot kidolgozhatnak, amely valóban jobbá teheti a mindennapokat és a helyi közösségük életét. „Az idei kiemelt témák a nemzetközi program irányát tükrözik, egyúttal olyan területek, amelyekről tudjuk, hogy fontosak a fiatalok számára. Az egészséges, sportos életvitel és a fenntartható gondolkodás számukra tényleg nem csak buzzword-ök, hanem a mindennapjaik fontos része – mondta el Witsch Gerda, a Samsung Magyarország marketingvezetője és a verseny egyik zsűritagja. – A fiatalok ötletei gyakran sokkal előremutatóbbak, mint azt gondolnánk. Fontos célunk, hogy segítsünk nekik kibontakoztatni ezt a kreativitást, és megmutassuk, hogyan lehet a technológia a pozitív társadalmi változás kiindulópontja.” A kihívásra jelentkezők Az egészség jövője téma kapcsán a tudatos kütyühasználattól az egészségesebb alváson és táplálkozáson át egészen a mentális egészség megóvásáig hozhatnak ötleteket. A Fenntartható megoldások között az újrahasznosítással, szennyezés csökkentésével, zöld projektekkel foglalkozhatnak a diákok. A Változás a sport erejével az a témakör, ahol a csapatok – akár sportegyesületekben együtt mozgó fiatalok – megoldásai az aktív életmód és a csapatsport pozitív hatásait felhasználva érnek el társadalmi változást.

A verseny célja ugyanakkor nem csupán a kreatív ötlet megszületése, hanem annak a megértése is, hogyan épül fel egy megvalósítható projekt – a tervezéstől a kommunikáción és a bemutatáson át egészen a megvalósításig. Pontosan ebben különleges a Megoldások a holnapért. Olyan szakmai támogatást és mentorációt kínál a résztvevőknek – mind a diákoknak, mind tanáraiknak – amely segítheti őket a közös munkában és a kreatív problémamegoldásban, a versenyen túl pedig a továbbtanulásban és később a munkában is.

A TOP 50-be jutó csapatok egy személyes eseményen és a magyar Blue Colibri startup által fejlesztett online platformon tanulhatnak, ahol lépésről lépésre ismerkednek meg a tervezői gondolkodás szemléletével és ennek eszköztárával. A folyamat során a diákok nemcsak jövőformáló ötleteket dolgoznak ki, hanem ezzel párhuzamosan egyszerre fejlesztik kommunikációs és együttműködési készségeiket, tanulhatnak az AI tudatos használatáról és beleláthatnak a jövőkutatás izgalmas területébe is. A legjobb nyolc csapat személyes workshopokon, tréningeken és mentorálásokon vehet részt, ahol szakmai támogatást kapnak a döntőre.

A mai diákoknak a 21. században komplex kihívásokkal kell szembenézniük, és éppen ezért fontos, hogy már fiatalon gyakorolják a kritikai gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és az együttműködést – nyilatkozta Borsos Dorottya, az Edisonplatform és az EdisonKids program vezetője a kihívás kapcsán. – A Megoldások a holnapért ötletverseny pontosan erre készíti fel őket: tudatosan végiggondolják, mi zavarja őket a környezetükben, és megtapasztalják, hogy az ötletük, a véleményük számít. A program során olyan szuperkompetenciákat sajátítanak el, amelyek a tanuláson túl a közösségépítésben, a társadalmi felelősségvállalásban és a jövő munkaerőpiacán is kulcsfontosságúak.

A Megoldások a holnapért minden évadban külön figyelmet fordít a csapatokat segítő tanárokra is, hiszen ők azok, akik nap mint nap inspirálják a fiatalokat. A pedagógusok mentorációs és médiatudatossági képzéseken vehetnek részt, amelyek segítenek, hogy hatékonyabban tudják támogatni a diákjaik fejlődését, motiválni tudják őket és otthonosan mozogjanak azokon az online felületeken, amelyek meghatározzák a fiatalok mindennapi kommunikációját. A program így nemcsak verseny, hanem közösségi alkotóműhely is, ahol diákok és tanárok együtt fejlődnek.

A jelentkezés folyamata és nyeremények

A nevezéshez a csapatoknak egy 2 perces bemutatkozó videót kell beküldeniük 2025. november 27-ig, amelyben röviden ismertetik a választott problémát és megoldási javaslatukat. A szervezők még az év vége előtt, december 16-án kihirdetik a legjobb 50 csapatot, akik továbbjutnak a kihívás következő fordulójába. Nekik 2026. január 10-től egészen február 13-ig lesz lehetőségük jövőálló készségeket elsajátítására. Ezen időszak alatt, január 31-én személyesen is lehetőségük lesz találkozni a      szakértőkkel. Arról, hogy kik kerültek be a legjobb 8 közé, 2026. március 4-én értesítik a résztvevőket. Március 6-tól április 14-ig tovább folytatódik a mentorálás, és a csapatokra szabott támogatás a zsűri szakértőinek bevonásával. Végül 2026. április 17-én a TOP 8-ba jutott csapatok a már elsajátított tudásukkal bemutatják a már végleges ötletet és annak lehetséges megvalósítását. A döntőben kiválasztott legjobb 3 csapat tagjai és az őket nevező intézmények a szakmai elismerés mellett összesen 6 millió forint értékben választhatnak Samsung eszközöket.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Nemcsak zavaró, de károkat is okoz a rossz beltéri mobil-lefedettség

Tízből kilenc embert zavar, ha sávszélességi vagy lefedettségi gondok miatt nem tudja a megszokott módon használni mobilját – derül ki egy friss országosan reprezentatív kutatásból.

A felhasználók sokszor szembesülnek ilyen problémával bevásárlóközpontokban, új építésű irodaházakban vagy lakóparkokban, viszont kevesen vannak tisztában azzal, kinek a felelőssége ilyen helyszíneken gondoskodni a térerőről.

A CETIN Hungary Zrt., Magyarország első mobiltávközlési infrastruktúraszolgáltatója által készített kutatás többek közt azt vizsgálta, mennyire fontos számunkra a mobil lefedettség, és milyen gyakran tapasztalunk ezzel kapcsolatos problémát az olyan helyszíneken, mint a bevásárlóközpontok, irodaházak, szállodák, vagy lakóparkok.

Nem meglepő, hogy a felhasználók elsöprő többsége számára nagyon fontos, vagy egyenesen létszükséglet (58%), több mint egyharmaduk számára pedig inkább fontos a megfelelő minőségű mobilinternet, és csak elenyésző 8 százalék nem tartja fontosnak. A válaszadók döntő többségét (90%-át) frusztrálja, ha a sávszélességi vagy lefedettségi problémák miatt nem tudja a megszokott módon használni a telefonját.

Mégis, kinek a feladata?

Bár a mobilszolgáltatóknak nagyon szigorú lefedettségi követelményeknek kell megfelelniük, ez automatikusan nem biztosítja, hogy egy újonnan épített ingatlankomplexumban is megfelelő lesz a térerő.  A legkorszerűbb építési technológiák ugyanis annyira jól szigetelnek, hogy a mobilhálózatok elérhetőségét is akadályozzák.

A kutatásban megkérdezettek nagyobb része – 61 százaléka – tévesen úgy véli, hogy az ilyen helyszíneken a mobilszolgáltatónak kell gondoskodnia a megfelelő sávszélességről és lefedettségről. Csak a válaszadók 16 százaléka gondolta helyesen, hogy az építtető vagy ingatlanfejlesztő feladata lenne a jó minőségű szolgáltatás biztosítása.

Mi van, ha nem hasít a mobilnet?

A kutatás arra is választ keresett, milyen gyakran járnak a felhasználók ilyen helyszíneken – sportrendezvényeken, új építésű lakóparkokban, irodaházakban, szállodákban, városnegyedekben, ipari parkokban vagy bevásárlóközpontokban –, és ott milyen minőségű mobil lefedettséget tapasztaltak.

Az utóbbi fél évben a megkérdezettek 91 százaléka legalább egy – a nagy többségük (56%) pedig több – ilyen helyszínen járt a fentiek közül. A válaszadók jelentős része – 70 százaléka – alkalmanként vagy rendszeresen tapasztalt ilyenkor mobiltelefonnal, lefedettséggel kapcsolatos problémát. 58 százalékuk mélygarázsokban, közel 50 százalékuk pedig stadionokban, ipari parkokban, új építésű gyárakban és logisztikai központokban számolt be hasonló nehézségekről. Emellett 40 százalékuk észlelt mobil lefedettségi problémát hotelekben, irodaházakban, lakóparkokban, valamint új építésű város- és bevásárlóközpontokban.

A válaszadók nagy többségének minden hasonló helyszínen fontos, hogy legyen megfelelő sávszélesség és lefedettség. A legtöbben a bevásárlóközpontoknál (88%), új építésű városközpontoknál és szállodáknál (84-84%), lakóparkoknál (83%), irodaházaknál (81%), valamint ipari parkokban (80%) tartják lényegesnek ezt a szempontot, de a többség részéről a mélygarázsokban (63%) és stadionokban, nagyobb sportrendezvényeken (62%) is határozott elvárás a megfelelő sávszélesség és lefedettség.

Miért fontos a jó mobillefedettség mindenhol?

A megkérdezettek döntő többsége – 96 százaléka – nemcsak telefonálásra használja mobileszközét, hanem mobiladatforgalmat igénylő alkalmazásokra is. Közöttük a videóhívás, üzenetküldő szolgáltatások és a közösségi médiás aktivitás a leggyakoribb (74 %). Ettől nem sokkal marad el a mindennapi ügyintézés – bankolás, parkolás, emailezés, vásárlás, térkép – (69%) és a hírolvasás, tartalomfogyasztás (67%) sem. Mintegy egyharmaduk gyakran néz filmet vagy játszik, és 12 százalékuk már mobilinternetet igénylő okos / IoT eszközöket – például okosórát, -gyűrűt vagy vércukormérőt – is használ.

A kutatásban a megkérdezettek többségének származott már kára sávszélességi és lefedettségi probléma miatt. Elsősorban időt pazaroltak el (40%), fontos eseményről, lehetőségről maradtak le (25%), de keletkezett emiatt többletköltségük (14%) vagy bevételveszteségük (8%) is.

„Kutatásunk egyik legfontosabb tanulsága, hogy a mobil lefedettség ma már alapvető szükségletté vált. Ennek hiánya – így az elégtelen beltéri lefedettség is – nem csupán bosszúságot okoz a felhasználóknak, hanem sok esetben konkrét károkat is eredményez – mondta Kübler-Andrási Judit, a CETIN Hungary vezérigazgatója. – Ezért a felhasználók mellett az ingatlanfejlesztőknek és a mobilszolgáltatóknak is fontos, hogy nagy forgalmú, új építésű területeken mindenkinek legyen megfelelő szolgáltatása. Ehhez célszerű már a tervezés során megtalálni a megfelelő infrastruktúra-megoldást, hogy ne utólag, jóval költségesebben kelljen kiépíteni az ügyfelek elvárásait kiszolgálni képes multioperátoros mobilinternet- és telefonhasználatot biztosító hálózatot.”

A véleménykutatás az Europion piackutató applikációval történt 1195 fő megkérdezésével 2025. szeptember 20-án. Az eredmény országosan reprezentatív a 16 év feletti magyar lakosságra kor, nem, iskolai végzettség, lakóhely típusa és régiója szerint.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss