Tippek
Jön a foci-vb! Ezeket érdemes tudni, ha tévét keresünk sportnézéshez
Kevesebb, mint egy hónap van hátra, amíg a világ és természetesen az ország futballrajongó tekintetei a televíziókészülékekre tapadnak.
Ha eljön a nagy meccsek ideje – legyen szó bármilyen sporteseményről – a sportkedvelőknek olyan tévére van szükségük, amely a lehető legnagyobb részletességgel képes közvetíteni a gyors akciókat. Az alapok természetesen itt is fontosak (tévéméret, betekintési szög stb.), de a választásnál egy sor tényezőre kell még külön figyelmet fordítanunk. Az Euronics szórakoztató elektronikai szakértője összegyűjtötte, mik is ezek.
A pillanat megragadása
Legyen szó egy mesteri cselről, egy vetődésről vagy éppen egy gyors passzról, a fociban a pillanat tört része alatt történnek az események. Ahhoz, hogy semmiképp ne maradjunk le ezekről a mozzanatokról, a megvásárolandó tévékészülék legfontosabb jellemzői a válaszidő és a frissítési sebesség, amelyek azt szabályozzák, hogy a tévé képes-e elmosódás nélkül továbbadni a pályán történteket. A válaszidő ezredmásodpercben méri, hogy a képpontok (pixelek) milyen gyorsan képesek színt váltani. A gyorsabb válaszidő finomabb részletességet eredményez. A legjobb tévék válaszideje 0,2 ms és 4 ms között van, a 10 ms-nál lassabbak kerülendők. A frissítési sebességet hertzben mérik, és azt tudhatjuk meg belőle, hogy a tévé másodpercenként hány képet képes megjeleníteni. A leggyakoribb tényleges frissítési frekvenciák a 60 Hz és a 120 Hz. Az utóbbi természetesen jobb képminőséget biztosít, de jelentősen nagyobb anyagi ráfordítást is jelent.
Milyen kijelzőtechnológiát válasszunk?
A legtöbb ma alkalmazott technológia megfelelő egy hangulatos meccsnézéshez. Általánosságban elmondható, hogy az OLED TV-k esetében tökéletes fekete adja a színek erejét és a kontrasztot, míg egy QLED készüléknél a világos színek jelennek meg rendkívül nagy fényerővel. Így egy sötétebb szobában az OLED adja a legjobb élményt sportnézésnél is. Világos szobákban a QLED TV-k jelentik a legjobb választást. Másként fogalmazva az OLED sötétjei mélyebbek, a QLED világosai világosabbak, így a napfényben is jobban ragyognak. A sportnak fényesnek és ütősnek kell lennie, ezért a közvetlen napfénnyel megvilágított szobák esetén ezek előnyben részesíthetők. Ezen kívül az Euronics szakértője kiemeli a miniLED, microLED, QNED, LaserLED technológiákat is, ezek a panelek magasabb szintű élményt nyújtanak a sportközvetítések során. E technológiák esetében többnyire a készülékek betekintési szöge – a szög, amelynél a kép minősége észrevehetően romlani kezd, például, ha oldalról nézzük a kijelzőt – is ideális értékeket mutat. Ha nagy meccsnéző partira készülünk, ahol sokan, több irányból nézik a meccset, erre az értékre mindenképp figyeljünk.
Minél nagyobb, annál jobb?
Attól függ. E tekintetben gondoljuk át, mekkora „nézőtér” áll rendelkezésünkre. Természetesen érdemes nagyképernyőn követnünk a meccseket, ugyanakkor túlzásba sem jó esni, hiszen, ha túl közel ülünk egy nagyméretű tévéhez, a fejünket kapkodva lemaradhatunk a legfontosabb pillanatokról. Egy kis, hangulatos lakásban még egy közepes méretű kijelző is tökéletes választás lehet. Ne feledjük, a képátló másfél-kétszerese az ideális nézési távolság. Ezzel kalkuláljunk az elérhető hely tükrében. Például egy 55”-es kijelző esetén ez körülbelül 2 méteres távolságot jelent.
Akciós + Legnépszerűbb televíziók listája | Arany középút + prémium toplista
A televízió extra funkciói
Egy Smart TV a hétköznapok során is hasznos funkciókkal bír (pl.: időjárás, hírek, stream csatornák, játékok), de vannak olyan okos megoldások is, amik a meccsnézésnél tehetnek szolgálatot. E készülékek esetében akár emlékeztetőket is rögzíthetünk, sőt van olyan gyártó is, akinek tévéjén beállíthatjuk, hogy kedvenc csapataink mérkőzéseinek időpontjára figyelmeztessen, és a meccsekről további információkat is automatikusan megkaphatunk tévénken. Hasznos lehet az is, ha olyan televíziót választunk, mely képes adattárolóra rögzíteni tartalmakat, így a meccset megállíthatjuk, ha ki kell mennünk a szobából, egy-egy gólt, egyéb mozzanatot magunk is újra lejátszhatunk, később újra nézhetünk. Fontos, hogy a tévénk beállításai is megfelelőek legyenek a sportközvetítésekhez. A televíziók menüjében többnyire fellelhető üzemmódokkal (pl. normál, mozi, sport, dinamikus) a tévén nézett tartalom típusához igazíthatjuk a látványt és a hangot is.
Mekkora kiadással kalkuláljunk?
Talán ez a kérdés az, ami a legtöbbeket érdekli. Szerencsére ma már minden árkategóriában kiváló minőségű kijelzők közül lehet választani. Már egy belépő szintű készülék esetén is választhatunk olyat, amin élmény lesz a meccsnézés. A jó ár-érték arány kiválasztásánál az Euronics a következő árszinteket javasolja: 32” készüléket 60-100 ezer, 40” méretűt 120-200 ezer, 55 colosat pedig 180-350 ezer forint körül keressünk, az ennél nagyobb készülékek 250 ezer forintnál kezdődnek, illetve természetesen az árnak csak a képzeletünk és a pénztárcánk szabhat határt.
Akciós + Legtöbbet eladott televíziók listája | Arany középút + prémium toplista
Ez is fontos: a fogyasztás
Az okostévék fogyasztása 40-50 kWh/év körül kezdődik a kisebb, 40″ körüli méretek esetében. Egy tipikus SMART TV a népszerű 55″-es méretben körülbelül 100 kWh/év fogyasztást jelent, ha pedig egy hatalmas méretű, 75-85″-es tévét keresünk, akkor az akár a 200 kWh/év körüli értéket is elérhet. Ez a kérdés a jelenlegi energiaárak mellett, és persze a környezetünk szempontjából is egyre fontosabb, amiben a képátló mellett az energiacímke is fontos támpontot adhat, hiszen egyes tévékészülékek azonos képátló mellett alacsonyabb energiafogyasztással rendelkeznek, mint mások.
A fogyasztást a megjelenítési mód is befolyásolhatja. A dinamikus vagy HDR üzemmód jó fényerőt és nagy kontrasztot biztosít, másrészt azonban több energiát fogyaszt, mint az energiatakarékos/ECO üzemmód. Ugyanakkor bármilyen igényünk is van a jövőbeli tévénkkel kapcsolatban, megtalálhatjuk az energiatakarékos megoldást, csak nézzük az energiacímkét! A kezdeti nagyobb beruházás a magasabb kategóriájú készülék esetén az energiafogyasztás megspórolásával megtérül.
Kiváló hang = kiváló hangulat
Általános jelenség, hogy a televíziók egyre vékonyabbak, a dizájn pedig sokszor a hangminőség rovására mehet. Bár a gyártók igyekeznek a beépített hangszórók minőségét is folyamatosan növelni, az Euronics szakértői mindenképpen ajánlják, hogy a lelátói hangulat otthonunkba csempészése érdekében szerezzünk be egy minőségi hangprojektort is. Egy különálló hangsugárzó mindig emel az élményen. Erre érdemes költenünk akár a „mindennapi” szórakozásunk érdekében is, hiszen egy film nézése is izgalmasabb jó minőségű hanggal.
Tippek
Szeptemberben indul a Digitális Tudatosság Hete
2025. szeptember 22–28. között első alkalommal valósul meg a Digitális Tudatosság Hete (DT7), a Neo Interactive és a Carbon.Crane közös kezdeményezése.
A kampány célja, hogy felhívja a figyelmet a digitális világ ökológiai lábnyomára, illetve a kiberbiztonság fontosságára. Tekintve, hogy egy átlagos felhasználó évente 229 kg CO2-t bocsát ki az online térben — a felmelegedési határ évi 501 kg/fő —, a leggyakrabban használt jelszó pedig még mindig az 123456, a közös gondolkodásra és tudásátadásra minden eddiginél nagyobb szükség van.
Látható problémák, láthatatlan lábnyom
A DT7 célja, hogy tudatosítsa: az online jelenlét is károsanyag-kibocsátással jár, viszont némi odafigyeléssel mindannyian tehetünk ellene. A kampány egyaránt célozza a lakosságot (például a social media használat csökkentésére való felhívással és interaktív karbonlábnyom méréssel), illetve a vállalatokat (weboldal auditokkal és mérésekkel). A szemléletformáló kezdeményezés egy olyan problémára világít rá, amelyről bár kevésszer beszélünk, egyre nagyobb terhet jelent a környezetünk számára. Az online tér kibocsátását jól érzékelteti, hogy csak a digitális marketing karbonlábnyoma nagyobb, mint a teljes globális légiközlekedésé. A Digitális Tudatosság Hetének másik apropója, hogy felhívja a figyelmet a kiberbiztonság és a körültekintő hírfogyasztás fontosságára. Az AI térnyerésének kapcsán olyan új problémák ütötték fel a fejüket, amelyekkel korábban nem találkoztunk: míg néhány évvel ezelőtt egészen egyszerű volt megállapítani, hogy valódi képet, hanganyagot, vagy hírt fogyasztunk-e, manapság sokkal nehezebb elválasztani a hiteles tartalmakat a mesterséges intelligencia által generáltaktól. Kutatások is bizonyítják, hogy az érzelmet kiváltó címek sokkal nagyobb eséllyel bírják kattintásra az olvasókat, még akkor is, ha nem feltétlenül igazak.
Közösen mindannyiunk jövőjéért
A kezdeményezés mögött álló Carbon.Crane és Neo Interactive a hazai digitális tudatosság legkiemelkedőbb képviselői közé tartoznak. A Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mérés és csökkentés szakértője, amelyhez egy nemzetközi szinten is egyedi és elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak létre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrégebbi digitális ügynöksége. A két szervezet közös víziója egy olyan digitális ökoszisztéma létrehozása, amely hatékony, mégis fenntartható és mindenki számára biztonságos.
A Digitális Tudatosság Hete természetesen a fizikai térben is megjelenik. Október 7-én, a kampány zárásaként az Internet Hungary keretein belül mutatják be a szervezők a tanulságokat, esettanulmányokkal kiegészítve.
„Miközben a technológia egyre nagyobb szerepet játszik az életünkben, sokszor fogalmunk sincs róla, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetünkre, vagy éppen saját magunkra. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, amikor tisztában vagyunk a saját felhasználási szokásainkkal, és a pozitív élmények és értékek mellett tudjuk, milyen károkat okozunk, vagy okozhatunk, illetve milyen veszélyeknek vagyunk kitéve és hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok.„
– emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapítója.
Litkai Gergely is kiáll a digitális tudatosság mellett
A kampány házigazdája Litkai Gergely, a Dumaszínház tulajdonosa, aki már jól ismert a zöld kezdeményezések iránti elkötelezettségéről. A kezdeményezés további támogatók számára is nyitott, a szervezők örömmel várják olyan vállalatok és magánszemélyek jelentkezését, akik szívesen tennének a digitális fenntarthatóságért.
„A digitális világot a legtöbben láthatatlannak érzékeljük – hiszen nem szennyez, nem füstöl, nem hagy maga után kupacokat. Mégis óriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelünk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arról szól, hogy ezt a lábnyomot láthatóvá tegyük, és megmutassuk: kis lépések is számítanak. Legyen szó arról, hogy öt perccel kevesebbet görgetünk a telefonunkon, vagy arról, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működését – minden döntésünk hozzáad egy darabot a jövőnkhöz. Ez a kampány egyszerre edukáció és cselekvésre hívás, mert hisszük, hogy a digitális jövő csak tudatosan lehet fenntartható és biztonságos.”
– mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cégvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Így védheti cége pénzügyeit hatékonyabban a kibertámadásoktól
A K&H Bank közel fél éve segíti vállalati ügyfeleit egy teljesen költségmentes biztonságtudatossági kezdeményezéssel, amely október végéig tart.
A program célja, hogy a cégek könnyebben felismerjék és kezeljék a digitális fenyegetéseket, miközben erősítik saját kiberbiztonsági felkészültségüket. Az akció három, egymást kiegészítő elemből épül fel, amelyek a gyakorlatban is jól hasznosítható tudást adnak.
A kezdeményezés egyik alappillére a Mastercard által fejlesztett My Cyber Risk megoldás, amely segítségével a vállalkozások feltérképezhetik és rangsorolhatják weboldaluk és nyilvános alkalmazásaik sérülékenységeit. A szoftver több mint 40 szempont alapján, kilenc biztonsági területet lefedve értékeli a kockázatokat. Noha maga a megoldás költségtérítéses (60 euró), a K&H ügyfelek egy speciális kuponkód használatával egy évig térítésmentesen férhetnek hozzá.
A második elem egy interaktív, történetalapú tanulási forma, amely játékos feladatokon keresztül ismerteti a felhasználókkal a kiberbiztonság alapjait. Éles helyzetek szimulációi során megszerzett tudásukat teszttel ellenőrizhetik.
A harmadik pillért hírlevél-sorozat adja, ami bemutatja és elmagyarázza a legjellemzőbb visszaélési módszereket és tippeket ad azok elkerülésére. A gyakorlati tanácsok mellett a bank saját, biztonságosabb mindennapi pénzügyekhez kapcsolódó funkcióit is bemutatja. A hírlevél előfizetői egy online szakmai konferenciára is meghívást kapnak.
„Tapasztalataink szerint nemcsak a kiberbiztonság társadalmi jelentősége, hanem az ügyfelek érdeklődése is számottevően megnőtt a témában, ezért döntöttünk úgy, hogy a biztonságos IT technológia használatában megszerzett széleskörű tudásanyagunkkal támogatjuk vállalati ügyfeleinket. Az elmúlt időszakban a pénzügyi visszaélések már a vállalati ügyfélkört sem kímélik, akár 10-100 millió forint értékű csalási kísérletek is előfordulnak. Mivel ezek jellemzően erős ügyfélhitelesítéssel jóváhagyott tranzakciók voltak, kiemelten fontos a közös védekezés banki és ügyfél oldalon egyaránt. Hisszük, hogy a megelőzés és a felkészültség az első védelmi vonal a digitális fenyegetésekkel szemben, ezért segítjük ügyfeleinket abban, hogy magabiztosabban mozogjanak az online térben”
– mondta el Bodor Tibor, a K&H vállalati üzletágának vezetője.
„A kiberbűnözők folyamatosan keresik akár a legkisebb réseket is a digitális védelemben – függetlenül attól, hogy kisvállalkozásról vagy nagyvállalatról van-e szó. A biztonságos működés ma már elképzelhetetlen a rendszereink állapotának pontos ismerete nélkül. A K&H Bankkal közösen azon dolgozunk, hogy a magyar vállalatok valós képet kapjanak arról, milyen sebezhetőségek (pl. elavult szoftverek, lejáró tanúsítványok) látszanak róluk a kibertérben, és hogyan tudnak ezekre időben reagálni. Célunk, hogy a digitális világban is magabiztosan és biztonságosan növekedhessenek”
– mondta Nemes Máté, a Mastercard kibervédelmi szolgáltatásokért felelős igazgatója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Tippek
Szeptember 8. Az Írni-olvasni tudás világnapja – ma már a digitális tudás is az írástudás része
Szeptember 8-a, az Írni-olvasni tudás világnapja emlékeztet minket arra, hogy az írástudás ma már nem csupán az olvasás és írás elsajátítását jelenti, hanem a digitális készségek megszerzését is.
Ezek az ismeretek azért elengedhetetlenek, mert lehetővé teszik, hogy az emberek biztonságosan és tudatosan használják az online lehetőségeket. A Lynnaider Akadémia ezért a jövedelemszerzés lehetőségén keresztül közelíti meg a digitális készségfejlesztést: így kézzelfoghatóvá válik, miért érdemes elsajátítani az új kompetenciákat, hiszen a tudás konkrét eredményekhez vezethet. Éppen erre épít a most magyar nyelven elérhető program, amely 9 bevált, online jövedelemszerzési technikát mutat be, kezdők számára is érthetően, reflektorfény nélkül.
A Lynnaider Akadémia alapítójának legutóbbi, több mint 200 főt érintő kutatása szerint az emberek a digitális készségeket az önmegvalósítás és a pénzügyi biztonság lehetőségeként értékelik. Az online jövedelem így nem csak anyagi forrás, hanem a szabadság és a fejlődés eszköze is. A résztvevők így tulajdonképpen visszamennek az iskolapadba, hogy megértsék a digitális világ működését, és elsajátítsák a bevált technikákat. A felmérés rámutatott arra is, hogy sokan még mindig a reflektorfénnyel azonosítják az online pénzkeresést. Pedig rengeteg technika sikeresen művelhető arc nélkül is, ahogyan azt a megkérdezettek 64%-a is preferálná. A válaszadók közel kétharmada ugyanis szívesen belevetné magát az online jövedelemszerzés világába, ha nem kellene ahhoz megmutatni magukat.
A Lynnaider Akadémia kurzusa az első hazánkban, amely magyar nyelven hozza el a legelterjedtebb online jövedelemszerzési technikákat ugyanazon logika mentén, megkönnyítve azt a választást is, hogy melyik illik legjobban az egyénhez. A kurzus nem csak Magyarországon egyedi, egy nemzetközi űrt tölt be: 9 technikát mutat be, valóban fejben tartva a kezdőket. A ‘Szabadúszás’, a ‘Saját webshop’ ügynökség nélkül, az ‘Affiliate marketing’, a ‘Digitális termékértékesítés’, az ‘On-demand gyártás’, a ‘Dropshipping’ (etikusan), a ‘Szponzorációk & UGC’, a ‘Saját online kurzus’, valamit a ‘Megosztásos piac’ technikái tanulhatók meg a svájci-magyar csapat videói által. A képzés szándékosan alapos és egyszerűsített stílusban készült, hogy mindenki számára befogadható legyen, szakmai zsargonok nélkül, lépésről lépésre tanítva. A Lynnaider csapat avatár előadóinak mondandóit könnyen frissítik a digitális programoknál gyakran előforduló szabály- vagy trend-változás esetén, ezzel is szolgálva az online akadémia felhasználóit.
Ez a program lehetővé teszi, hogy bárki, korhatártól függetlenül, lépést tarthasson a digitális átalakulással, miközben biztonságosan kipróbálhatja a bevált online jövedelemszerzési módszereket.
„Célunk, hogy mindazoknak az embereknek, akik úgy érzik, hogy kezdenek elveszni a gyorsan digitalizálódó világban, letisztultan és érthetően magyarázzuk el a legnagyobb online jövedelemszerzési technikákat, mert lehet, hogy a tudás birtokában ők is élnének a lehetőségekkel. Nem trükköket vagy gyors meggazdagodási recepteket kínálunk, hanem a világszerte már bevált nagy technikák önállóan, ügynökség nélkül felállítható és működtethető módjait mutatjuk be, lépésről lépésre”
– hangsúlyozta a Lynnaider Akadémia alapítója, Kohler Grof Melinda, magyar származású közgazdász.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök1 hét ago
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
-
Gazdaság2 hét ago
Drágulnak a használt autók, mégis nagyobb az érdeklődés irántuk
-
Ipar2 hét ago
A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között
-
Okoseszközök2 hét ago
Ezért fontos odafigyelni a kávéfőző karbantartására