Connect with us
Hirdetés

Tippek

Céges autóval külföldön: erre figyeljünk a díjakkal, bírságokkal kapcsolatban

céges

Az ünnepi, illetve síszezon közeledtével egyre többen kelnek útra a környező vagy akár távolabbi országokba céges autóval.

Ilyenkor még inkább fontos odafigyelni a közlekedési szabályok betartására és a kötelező díjfizetésre, hiszen az elmulasztásukból eredő bírságok akár évek múlva is jelentkezhetnek a tulajdonos flottakezelőnél, aki automatikusan továbbhárítja azokat a lízingelőre. Ráadásul a büntetésre és annak mértékére vonatkozó szabályok eltérhetnek a magyar jogrendtől, így nem alapozhatunk az itthon megszokott gyakorlatokra. A LeasePlan összegyűjtötte, hogy ha már elkerülni nem tudtuk, mi a teendő külföldről érkező bírság esetén.

Karácsony környékén, illetve a téli hónapokban sokan indulnak el külföldre céges autóval rokonlátogatás vagy kikapcsolódás céljából. Fontos ilyen esetben előre tájékozódni az érintett országok közlekedési szabályairól, betartani azokat, valamint mindig figyelni a kötelező díjfizetésre – legyen szó autópályáról vagy éppen parkolásról – hogy elkerüljük a bírságokat, amelyek Magyarországon is utolérnek minket, akár több év elteltével is. A Going abroad (Utazás külföldre) elnevezésű, Android rendszerű okostelefonokra és iPhone-ra is 22 nyelven elérhető alkalmazás például hasznos információkkal szolgál minden egyes uniós ország közúti közlekedési szabályairól, emellett pedig közlekedésbiztonsági kvízjátékot és memóriajátékot is tartalmaz. A továbbiakban a LeasePlan flottakezelő ad hasznos tanácsokat azzal kapcsolatban, hogy lízingelőként mire számítsunk a külföldön kirótt büntetési tételek esetén.

1. Kihez érkezik a fizetési felszólítás?

Operatív lízing esetén a jármű üzemben tartója a bérbe adó, így a büntetésekkel kapcsolatos levelek is hozzá érkeznek. A lízingelő cég azonban ettől függetlenül felelős a bírság megfizetéséért. A flottakezelő minden esetben köteles együttműködni a külföldi hatóságokkal, és ki kell fizetnie a pénzbeli büntetést, amelyet aztán továbbterhel a szabályszegést elkövető céges autó használójára.

2. Lehet fellebbezni?

A bírságot kiszabó ország internetes oldalán az ügyintézési szám beírásával általában be lehet tekinteni az ügy adataiba (különös tekintettel a gépjárműről készült fotókra). Ha céges autó használójaként jogosulatlannak véljük a büntetést, úgy a jogorvoslati kérelem benyújtásához nekünk kell alátámasztanunk hivatalos dokumentumokkal az igazunkat. Ilyen helyzetekre nem árt, ha bizonyítékként pár évig megőrizzük a parkolójegyeket, autópályamatricákat, illetve az ezekről szóló visszaigazolásokat vagy fényképes másolatokat. A hatóság hivatalos határozata nélkül a flottakezelő nem tudja a rendszerben leállítani a kifizetési folyamatot, mivel nem tartozik a hatáskörébe a bírság jogosságának felülvizsgálata.

3. El lehet kerülni a fizetést?

A nemzetközi szabályozások értelmében az országok átadják egymásnak a tulajdonosi, illetve üzembentartói adatokat, így a külföldön elkövetett szabálysértések sem maradnak büntetlenül. Idővel a bírságok befutnak a flottakezelőhöz és így az ügyfelekhez is. Az adatszolgáltatás során a lízingcég a vele szerződésben álló vállalat adatait adja át, amelyet a hatóság megkeres a sofőr kilétével kapcsolatban. Amennyiben a járművet használó cégként a megadott határidőn belül nem szolgáltatunk információt, úgy emelt összegű bírságra számíthatunk.

Alapszabály, hogy ha nincs kifogásunk a büntetés ellen, akkor minél hamarabb fizessük be a megállapított összeget, hogy ezzel is elkerüljük a bírság növekedését, illetve a pótdíjfizetési kötelezettséget, és számoljunk azzal, hogy az utalás legalább egy munkanappal később teljesül. Amikor azonban megkapjuk a lízingcégtől a bírság fizetésére felszólító emailt, minden esetben vegyük fel a hatósági ügyintézéssel foglalkozó osztállyal a kapcsolatot, hogy kiderítsük, ki tudjuk-e még fizetni a büntetési tételt, mielőtt a flottakezelő rendezi azt. Dupla befizetés esetén a lízingcégnek kezdeményeznie kell a külföldi hatóságnál a visszautalási folyamatot, amely akár hónapokig is eltarthat.

4. Mennyi az elévülési idő?

Nem ritka, hogy évekkel korábban elkövetett közlekedési vétségről érkezik felszólítás. Az olasz büntetéseket például gyakran egy év elteltével postázzák, mivel Olaszországban a külföldi állampolgárokat érintő közlekedési bírságok kiszabásának, és megküldésének határideje a jogsértés időpontjától számítva 360 nap, a követeléskezelőnek pedig a szabálysértés típusától függően 5-10 év áll rendelkezésére a bírság behajtására szintén a korábban említett dátumtól kezdődően. De olyan is előfordul, hogy más országokban akár 6-7 évvel ezelőtti bírságokat hajtanak be a hatóságok, amelyek ráadásul a különböző adminisztrációs költségek miatt az idő elteltével hatalmasra is nőhetnek. Ezt is az eltérő jogszabályi környezet okozza, így nem alapozhatunk a hazai 5 éves elévülési időre.

5. Mit büntetnek leginkább?

Mivel az Európai Unióban nincs egységes szabályozás a büntetések területén, így az egyes országok maguk döntenek a bírságok nagyságáról és a büntetési tételekről. A tagállamok között kölcsönös jogsegélynyújtás van érvényben olyan cselekmények esetében, amelyek a megkereső, illetve a megkeresett állam nemzeti joga szerint is büntetendőnek minősülnek. Az információmegosztás nyolc esetben használható: gyorshajtás; biztonsági öv vagy bukósisak használatának mellőzése; piros lámpa figyelmen kívül hagyása; ittas vagy kábítószer hatása alatti vezetés; tiltott sáv használata; mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz szabálytalan használata vezetés közben. Ez azt jelenti, hogy 70 eurót – a Salzburg Fórum országai, Ausztria, Bulgária és Horvátország esetében pedig 50 eurót – meghaladó összeg esetén az Országos Rendőr-főkapitányság vállalja a jogerőssé vált bírság végrehajtását, amennyiben a szabálysértés elkövetője azt önként nem fizeti be. Lízingautók esetén erre nem kerül sor, hiszen a bérbe adó cég minden esetben rendezi az anyagiakat, melyek elszámolását közvetlenül intézi a bérbe vevővel. A lista azonban jól mutatja, hogy mely közlekedési eseményekre fókuszálnak leginkább az uniós hatóságok. Ugyanakkor a lízingcégen keresztül például jogosulatlan autópálya-használat vagy parkolási díj nem fizetése esetén is kaphatunk az autópálya-fenntartótól, illetve a parkolási társaságtól jövő fizetési felszólítást, ahogy az említetteken túl egyéb közlekedési szabályszegéseket (pl. elsőbbségadás elmulasztása, szabálytalan előzés) is büntethetnek a különböző országok eljáró szervei.

A környező országokat figyelembe véve Ausztriában és Horvátországban gyakori a sebességellenőrzés radaros, lézeres és autóba szerelt mobil eszközökkel egyaránt, míg Szlovéniában az autópályadíj-fizetési kötelezettséget veszik nagyon szigorúan. A gyorshajtók Szlovákiában, Szerbiában és Romániában is jelentős büntetésekre számíthatnak. Utóbbi országban ráadásul nemrég bővítették a KRESZ-t az agresszív vezetés fogalmával, amelybe beletartozik a veszélyes megközelítés, az indokolatlan fékezés, a leszorítás, a villogás, a dudálás, a forgalmi sávok közötti cikázás vagy például a motor hangos „túráztatása”. Emellett pedig a vezetés közbeni szabálytalan telefonhasználatot és a biztonsági öv mellőzését is súlyos pénzbüntetéssel sújtják itt.

Tippek

A design és a funkcionalitás találkozása: itt az új Gorenje keresztajtós hűtőszekrény

A mindennapi élet kiszámíthatatlan pillanataira kínál elegáns választ a Gorenje legújabb keresztajtós hűtőszekrénye.

A 460 literes, tágas belső tér, a jégmentes NoFrost Plus technológia és a stabil hőmérséklet-szabályozás gondoskodik arról, hogy az ételek megőrizzék frissességüket, a konyhai munka pedig szervezettebb és kényelmesebb legyen.

Tágas tér, kifinomult kényelem

A modern háztartások olyan készülékeket igényelnek, amelyek lépést tartanak a rohanó életmóddal, jól néznek ki, energiatakarékosak és nagy belső térrel rendelkeznek. A Gorenje NRM819E61BX keresztajtós hűtőszekrény pontosan ezt nyújtja: rendkívül tágas belső teret és logikus elrendezést, amely megkönnyíti a mindennapi használatot. Négyajtós kialakítása rendezettebb és áttekinthetőbb belsőt kínál, így az élelmiszerek elhelyezése és megtalálása gyorsabb és kényelmesebb.

Okos dizájn, ami illeszkedik a modern életstílushoz

A megújult Gorenje keresztajtós hűtőszekrény a tágas, jól szervezett belső térre, az egyszerű használatra és a letisztult, modern megjelenésre vágyó felhasználók számára készült. Igen praktikus és esztétikus megoldást kínál a konyhákba, ugyanis a készülék szellőző rendszere nem a hátulján, hanem alul található. Ez az innovatív kialakítás lehetővé teszi, hogy a hűtőt akár közvetlenül a falig tolhatjuk, így helytakarékosabb és esztétikusabb elhelyezést tesz lehetővé anélkül, hogy a légáramlás vagy a készülék működése hátrányt szenvedne. A gondosan átgondolt belső elrendezés, a praktikus funkciók és a kellemes, energiatakarékos LED-világítás minden ajtónyitáskor kényelmes és inspiráló felhasználói élményt biztosít. A fejlett technológiák, a halk működés és a rugalmas kialakítás egyensúlyt teremt funkcionalitás, hatékonyság és design között – így ez a hűtőszekrény nem csupán követi, hanem finoman támogatja és magasabb szintre emeli a mindennapok életstílusát.

Mindig készen áll a következő pillanatra

A hétköznapok tele vannak váratlan helyzetekkel: váratlan vendégek, nagybevásárlás vagy egy különleges vacsora alkalmával a hűtőnek is rugalmasan kell alkalmazkodnia. Ebben nyújt segítséget a Convert FreshZone rekesz, amely igény szerint hús- és hal-, vagy gyümölcs- és zöldségtárolóként használható. Így a tárolás könnyen hozzáigazítható az aktuális szezonhoz, a friss alapanyagok mennyiségéhez vagy éppen egy ünnepi menü igényeihez. A nagyobb szabadság a belső tér szervezésében nagyobb kreativitást is hoz a konyhába, és teret ad az új ízek és fogások kipróbálásának.

Jégmentes kényelem

A NoFrost Plus technológia gondoskodik arról, hogy a fagyasztótérben ne alakuljon ki jég- és dérlerakódás, így nem kell bajlódni a fáradságos, rendszeres leolvasztással. A fejlett levegőáramlási rendszer megakadályozza az összefagyást, ezért a fagyasztott élelmiszercsomagok nem tapadnak egymáshoz, a fagyasztó kapacitása így maximálisan kihasználható. A felhasználó ennek köszönhetően egy rendezett fagyasztóval, tisztább belső térrel és kényelmesebb mindennapi használattal számolhat.

Stabil, csendes, energiatakarékos

A készülék szíve az inverteres kompresszor, amely halk működést, alacsonyabb energiafogyasztást és hosszabb élettartamot biztosít. A kompresszor gyorsan reagál a hirtelen hőmérséklet-változásokra – például gyakori ajtónyitás esetén –, így a belső hőmérséklet stabilabb marad, ami kedvezőbb környezetet teremt az élelmiszerek frissen tartásához. Az optimalizált működésnek köszönhetően a felhasználók hosszú távon is megbízható, takarékos társra számíthatnak a konyhában.

Frissesség a hűtő minden pontján

A MultiFlow 360° rendszer a hűtőtér teljes belsejében egyenletesen cirkuláltatja a levegőt, így a polcok különböző szintjein is hasonló mikroklíma alakul ki. Ennek köszönhetően a gyümölcsök, zöldségek, tejtermékek, felvágottak vagy éppen a maradék fogások egyaránt ideális körülmények között, frissen és biztonságosan tárolhatók. A tágas CrispZone zöldségtároló, HumidityControl páratartalom-szabályozással, kifejezetten a zöldségek és gyümölcsök számára nyújt optimális környezetet: az állítható páratartalom és az alacsony hőmérséklet révén tovább megőrzik ropogós állagukat és természetes ízvilágukat.

Pontosan szabályozható hőmérséklet

Az elektronikus vezérlés révén a hűtő- és fagyasztótér hőmérséklete egyetlen érintéssel, pontosan beállítható. Az intuitív kezelőfelület teljes átláthatóságot biztosít a készülék működéséről, így a felhasználó mindig pontosan tudja, milyen körülmények között tárolja az élelmiszereket. Ez a precizitás különösen fontos a friss alapanyagok és az érzékenyebb élelmiszerek esetében, amelyek az optimális hőmérsékleten őrzik meg legjobban minőségüket.

 


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

Kép forrása: Pexels

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét.

A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.

Érdemes azonban tudni, hogy nem minden sérülés jelent valós veszélyt. Egy felületi karcolás vagy apró horpadás nem veszélyezteti az autó biztonságos használatát. A szakértők szerint sokkal beszédesebb a kár összege – ez árulkodhat arról, hogy történt-e komolyabb ütközés a jármű múltjában.

A carVertical autóipari adatelemző cég friss tanulmánya szerint az év bizonyos hónapjaiban rendre magasabb a balesetek aránya. De mikor nő igazán a kockázat?

Nem a rossz útviszonyok okozzák a legtöbb balesetet

Sokan úgy gondolják, hogy a kemény téli időjárás ugrásszerűen megnöveli a balesetek számát. A statisztikák azonban mást mutatnak: a téli ütközések többsége kisebb koccanás, amelyet leggyakrabban gyorshajtás, nem megfelelő követési távolság vagy rossz látási viszonyok okoznak. A közlekedésbiztonsági szakértők egyetértenek abban, hogy a téli hónapokban az autósok rendszerint óvatosabban vezetnek – ennek köszönhetően kevesebb a súlyos baleset.

Magyarországon a legtöbb kárbejegyzést májusban (9,3%), januárban (9,2%) és júniusban (9,2%) rögzítették, míg a legkevesebbet decemberben (6,4%), novemberben (7,5%) és áprilisban (8%) jegyezték fel.

„Ezeket a kiugró értékeket részben a januári kedvezőtlen útviszonyok, valamint a tavasszal és a nyár elején megnövekedett forgalom magyarázhatja. Ahogy emelkedik a hőmérséklet, az autósok magabiztosabban vezetnek – a sűrűbb forgalommal együtt ez azonban gyakran növeli a balesetek kockázatát”

– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autópiaci szakértője.

Használtautó-vásárláskor döntő lehet a kár­előzmény ellenőrzése

A legmagasabb átlagos kárértéket – 2267 eurót (mintegy 913 600[B1]  forintot) – októberben rögzítették. A legalacsonyabb értéket ezzel szemben májusban mérték, amely 12%-kal maradt el az őszi csúcsértéktől.

Az októberi magasabb átlagos kárérték összefüggésben állhat a változó időjárási viszonyokkal, a sötétben vezetett órák számának növekedésével, illetve az őszi ünnepek miatt megnövekedett forgalommal. Ezek a tényezők növelhetik a balesetek valószínűségét és súlyosságát, ami magasabb javítási költségeket eredményezhet.

Buzelis szerint használtautó-vásárlás előtt elengedhetetlen a jármű előéletének ellenőrzése.

„Ha a jelentés több ezer eurós korábbi kárról árulkodik, érdemes komolyan mérlegelni a vásárlást. A rejtett szerkezeti sérülések ugyanis csökkenthetik az ütközésbiztonságot, és baleset esetén súlyos következményekkel járhatnak.”

„Nagyon fontos, hogy alaposan átnézzük a járműtörténeti jelentésben szereplő kárbejegyzéseket. Vigyük el az autót hivatalos szervizbe, és kérjük meg a szerelőt, hogy ellenőrizze: szakszerűen javították-e ki a korábbi sérüléseket. Enélkül az autóvásárlás túlságosan kockázatossá válhat, és csak a szerencsénkben bízhatunk”

– teszi hozzá Buzelis

Módszertan

A carVertical tanulmánya a vállalat felhasználói által 2018 és 2024 között vásárolt járműtörténeti jelentéseit elemezte. A jelentésekben szereplő kárbejegyzéseket havi bontás szerint százalékos arányokká alakították, majd ezeket rangsorolták.

A 30 országban működő carVertical több mint 900 nemzetközi adatbázisból, köztük rendvédelmi szervek, kormányzati és állami nyilvántartások, pénzügyi intézmények, valamint apróhirdetési portálok információiból gyűjt adatokat. A vállalat évente több millió járműtörténeti jelentést dolgoz fel, amelyek alapján friss, egyedi információkkal szolgál a használtautó-piacról, beszámol a legújabb trendekről és átfogó előrejelzéseket készít.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

A Google már válaszol helyetted – de vajon hivatkozik rád?

GEO, automatizált kampányok, prediktív célzás és dinamikus kreatívok – ez már nem sci-fi, ez a jelen.

A következő egy-két évben a generatív AI által vezérelt keresési élmény tovább fog terjedni. Az AI-összefoglalók a találati lista élén jelennek meg, ami csökkentheti az organikus forgalmat bizonyos weboldalak számára. Ugyanakkor a PPC hirdetések egyre inkább integrálódnak ezekbe az AI-alapú válaszokba, miközben a kampánykezelés szinte teljesen automatizálttá válik.

A hangsúly a jövőben az adatvezérelt stratégiaalkotásra helyeződik át. A legnagyobb változás a Generative Engine Optimization (GEO) térnyerése lesz, amely az AI keresőkre való optimalizálást célozza. A Google AI Mode hazai bevezetése, az Agent 2 Agent protocol és a Model context protocol megjelenése tovább növeli a márkajelenlét és az említések fontosságát a linkekkel szemben.

Tartalomkészítés az AI-nak is: új elvárások, új lehetőségek

A tartalomkészítés és kulcsszókutatás terén is paradigmaváltás zajlik. Varjú János az INTREN analitika és CRO, SEO, valamint fejlesztés üzletágainak vezetője kiemeli: az AI keresők – különösen a Google AI Overview és AI Mode – már nem csupán a beírt szavakat, hanem a mögöttes felhasználói szándékot is értelmezik. „A tartalmaknak rövid, önállóan értelmezhető bekezdésekből kell állniuk, amelyek egy-egy gondolatot fejeznek ki, maximum 20 szavas mondatokkal. A query-fan-out mechanizmus miatt nem elég a konkrét kulcsszavakra válaszolni – a látens kérdésekre is reagálni kell. Mostantól nem csak a felhasználónak és a Google-nek, hanem az AI-nak is tartalmat kell készítenünk” – hangsúlyozza a szakértő. Az AI-generált tartalmak használata nem tiltott, sőt segíthet a folyamatok gyorsításában, de a végső minőségért továbbra is emberi kontroll szükséges.

Új SEO korszak: a GEO megjelenése

Az AI-alapú keresőalgoritmusok térnyerésével új optimalizálási szemlélet vált szükségessé: ez a Generative Engine Optimization (GEO). Varjú János elmondta: a GEO a klasszikus SEO alapjaira épül, de kiegészül azokkal a technikákkal, amelyek lehetővé teszik, hogy a tartalmak megjelenjenek az AI által generált keresési válaszokban. „Technikai szempontból elengedhetetlen a Semantic HTML és a strukturált adatok alkalmazása, míg tartalmi oldalon az AI standardek – rövid bekezdések, kérdés-válasz párok, tartalmi mélység és hitelesség – kerülnek előtérbe. A topical clustering, vagyis a tartalmi központok kialakítása kulcsfontosságú lett a témák teljes lefedéséhez” – emeli ki a szakértő.

PPC kampányok új motorja: az AI és automatizált siker

A mesterséges intelligencia mára a PPC platformok szíveként működik. Az AI nemcsak az organikus kereséseket, hanem a fizetett kampányokat is új szintre emelte. Bakóczy Bence, az INTREN Ad Operations üzletág vezetője szerint a PPC kampányok teljesítménye négy kulcsterületen javult: hatékonyabb licitálás és költségkezelés, prediktív célzás, dinamikus hirdetési kreatívok és teljesen automatizált kampánytípusok. „Kevesebb erőforrásból nagyobb valószínűséggel lehet sikeres kampányokat futtatni az AI segítségével” – fogalmaz. A szakértő szerint az AI az automatizált licitstratégiáktól kezdve a hirdetési kreatívok és szövegek generálásán át a célközönségek prediktív elemzéséig minden szinten jelen van. „Az algoritmusok folyamatosan tanulnak a kampányadatokból, hogy egyre hatékonyabban találják meg azokat a felhasználókat, akik a legnagyobb valószínűséggel konvertálnak” – hangsúlyozta. Ez a fejlődés lehetővé teszi, hogy a kampányok gyorsabban, pontosabban és kevesebb emberi beavatkozással érjenek el eredményeket.

Stratégia előtérben, kontroll kézben

Az AI eszközök megjelenésével a kampányoptimalizálás fókusza jelentősen átalakult. A napi szintű operatív feladatok helyett ma már a stratégiai tervezés került előtérbe. „A szakember feladata az AI számára a megfelelő üzleti célokat és kereteket meghatározni, a rendszerek által generált javaslatokat felügyelni, és a mélyebb, stratégiai elemzésekre koncentrálni” – emelik ki az INTREN szakértői. Ugyanakkor figyelmeztetnek: a túlzott AI-függőség „fekete doboz” effektust eredményezhet, ahol a hirdető elveszíti az átláthatóságot. Az algoritmusok nem mindig képesek reagálni a hirtelen piaci változásokra vagy a márkaépítési szempontokra, ezért a szakértői kontroll továbbra is elengedhetetlen lesz.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement Hirdetés
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss