December 19-én zárult le a világ jelenleg legnagyobb gyerekeknek szóló számítógépes játékkarakter-tervező pályázata. A nemzetközi top 10 rajzot életre kelti a szervező Logiscool és beilleszti a saját számítógépes játék-univerzumába is.
A videójáték karakterek fejlesztése az egyik legvonzóbb munka lehetne a mai világban, ráadásul többnyire jól is fizetnek érte. Ennek ellenére mégis egy hiányszakmáról van szó. Különösen, ha a karakteranimációról beszélünk, azaz olyan különböző szakemberek együttes munkájáról, akik megtervezik az adott játékban szereplő figurákat és azok teljes mozgását. A szakemberek hiánya minden bizonnyal a képzéssel is összefügg. Bár külföldön egyre több helyen oktatnak karakteranimációt, Magyarországon a felsőoktatásban csak pár iskolában és néhány workshopon lehet ezt elsajátítani vagy a megfelelő grafikusi alapok megszerzése után a gyakorlatban megtanulni a szakmát egy-egy hazai vagy külföldi cégnél. Magyarországon is számos cég foglalkozik számítógépes és mobil játékok tervezésével nagynevű játékfejlesztő cégek alvállalkozóiként is, így ez a szakterület a kreatív hazai fiatalok számára itthon is nyitott karrierlehetőségeket kínál.
A több játékfejlesztő cég partnereként is működő DIGIC Pictures, magyarországi animációs stúdió, mely évek óta a 3D animációs – és filmes VFX világ élvonalában tevékenykedik, animációs részlegének igazgatója, Horváth Gábor kiemelte
„A 20 éves fennállásunk óta azt tapasztaljuk, hogy 3D animátorokból hiány van, egyértelműen hiányszakmának minősül”.
A megfelelő képzettségű animátorokat ők is gyakran házon belül képzik
„a DIGIC-en belül igény szerint indítunk olyan kurzusokat, ahol a megfelelő szűrés után kiválasztjuk az általunk tehetségesnek ítélt olyan jelentkezőket, akik az alapokkal tisztában vannak. Ez a képzés elegendő arra, hogy bizonyos feladatokat a jelentkező el tudjon látni és kezdetét vegye egy hosszú utazás, amelynek a végén az illető teljes értékű animátorrá válhat.”
Azért, hogy a számítógépes játékkarakter tervezés és animáció nagyobb figyelmet kapjon a fiatalok körében, a magyar alapítású, de immár öt kontinensen tevékenykedő élményalapú programozóiskola, a Logiscool 35 ország bevonásával hirdetett nemzetközi karakterrajzoló pályázatot gyerekeknek. Ez jelenleg a világ legnagyobb gyerekeknek szóló számítógépes játékkarakter tervező pályázata, amelyet 2019 óta évente hirdet meg a szervező. A legjobb rajzokat a pályázatot követően digitalizálják és animációk készülnek belőle, amelyeket a Logiscool saját diákoknak szóló felületei sztárjává tesz, és a programozás órákon készülő számítógépes játékok főszereplői lesznek.
„A számítógépes játékkarakter tervező szakemberek hiányára mi is rálátunk, hiszen bizonyos értelemben a Logiscool maga is egy játékfejlesztő cég, csak éppen a fejlesztőink gyerekek. A képzések során ugyanis a programozás alapjait sokszor számítógépes játékok készítésével tanítjuk.”
– emelte ki dr Breuer Anita, a szervező Logiscool ügyvezetője.
A gyerekek a Logiscoolnál kész háttereket és karaktereket kapnak, amelyekből programozás tudásuk segítségével megalkothatják a saját játékaikat. Ezek közé a grafikai elemek közé kerülnek be minden évben a nyertes rajzok, mint animációval digitálisan életre keltett karakterek. A pályázaton résztvevő gyermekek kézzel, változatos technikákkal készített rajzokat adhattak be, a beérkezett alkotásokat pedig eredetiségük, játékokban való használhatóságuk alapján értékeli a zsűri.
A pályázat több éve alatt számos nemzet gyermekei jutottak be a nemzetközi top 10-be alkotásaikkal, 2021-ben és 2020-ban például belga, kolumbiai, román, szerb, török, bolgár, svájci, német és magyar gyerekek is a legjobbak között voltak, idén pedig cseh, román, új-zélandi, svájci, ciprusi, spanyol, mexikói és magyar alkotások is a legjobbak között végeztek. (A korábbi években a pályázaton top 10 helyezést elért alkotások a linkre kattintva érhetőek el: https://www.logiscool.com/hu/drawing-contest-2022 .) Az előző évek nyertes rajzai szemléletesen példázzák a gyermeki kreativitást. A megvalósult animált karakterek között van popcorn ember, szörnyecskék, robotok, sőt egy kétlábú L billentyű is. Az idei pályázatra is több ezer munka érkezett, bizonyítva, hogy a gyerekek kifejezetten könnyen lelkesíthetőek, ha lehetőséget kapnak új figurák megálmodására. A szervező cég reméli, hogy a pályázat eredményeképpen a résztvevők közül sokan kedvet kapnak majd a karaktertervezéshez és számos más kreatív informatikai szakmához jövőbeni karrierválasztásukkor.
A nagy karácsonyi rohanás után jöhet a kikapcsolódás, a nagy evések és pihenések, majd az évvégi bulik.
Ezalatt azonban fontos szem előtt tartanunk szervezetünket, és ugyanúgy vigyáznunk rá most, ahogy egész évben. A HONOR pár alkalmazással igyekszik a technológia részéről segíteni abban, hogy legjobb önmagunk lehessünk.
💧 Ne felejtsünk el hidratálni – A víz az élet alapja, és nekünk is szükségünk van rá – bőven! Próbáljunk napi többször inni, hogy egészségünk, közérzetünk és bőrünk is jobb állapotba kerüljön. Ebben segít a Plant Nanny, egy bájos app, amiben minden megivott pohár vízzel egy növényt (vagy gombát) locsolgathatunk. Ha rendesen iszunk, akkor ő is szépen fejlődik, és fokozatosan bővülhet arborétumunk!
🏃🏃♀️ Maradjunk mozgásban – A futás vagy biciklizés kiváló sportlehetőség az egész évben. A Strava egy olyan alkalmazás, ami nyomon követi mozgásadatainkat, amiket meg is oszthatunk másokkal. Emellett személyre szabottan vizualizálja teljesítményünket, hogy lássuk, mennyit fejlődtünk. Ez kifejezetten jól jön a karácsonyi nagy punnyadásokhoz is!
🔆 Felügyeljük egészségügyi állapotunkat – A HONOR saját gyártású alkalmazása, a HONOR Health egy multifunkcionális eszköz arra, hogy felügyeljünk egészségügyi állapotunkat és lássuk a változásokat. Ezek mind fontosak ahhoz, hogy képben legyünk saját testünkkel, és annak megfelelően tudjunk változtatni, hogy mire van szükségünk. Az appal használható HONOR Watch okosórák természetesen nemcsak HONOR telefonokkal, de más márkák készülékeivel is kompatibilisek, továbbá a HONOR eszközökre is le lehet tölteni más egészségügyi alkalmazásokat, ahogy a HONOR Health is letölthető más készülékekre.
🍎 Étkezzünk tudatosan – Karácsonykor gyakorlatilag elkerülhetetlenek a masszív falatozások, de érdemes gyorsan visszalendülnünk egy egészségesebb életmódra. A FatSecret egy kalóriaszámláló, ami segít átlátni, hogy pontosan mit vittünk be a szervezetünkbe, és mit kell tennünk ahhoz, hogy elérjük céljainkat. Ha jobban képben vagyunk, nyugodtabban pusztíthatjuk el a bejgliket is!
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Karácsony körül is fokozottan figyeljünk a biztonságra
Közelegnek az ünnepek, készülünk a pihenésre, de még egy utolsó hajrá vár valószínűleg mindenkire.
Fontos, hogy ilyenkor vigyázzunk magunkra és telefonunkra is, a HONOR pedig pár egyszerű, de a biztonság szempontjából kifejezetten hasznos tippel próbálja segíteni a felhasználókat.
💭 Készítsünk biztonsági mentést a felhőbe – A karácsonyi vagy évzáró bulik sajnos remek lehetőséget szolgáltatnak arra, hogy megsérüljön telefonunk. Nagyon fontos, hogy készítsünk biztonsági mentést adatainkról, így, ha valami történik is eszközünkkel, nem veszik minden kárba.
💧 Használjunk vízálló tokot – A karácsonyfa-vadászat, az ajándékok begyűjtése és az egyéb szaladgálások balesetveszélyesek, pláne, ha esik vagy havazik. A HONOR legtöbb készüléke ugyan rendelkezik vízállósággal, azonban nem árt, ha szerzünk készülékeinkhez vízálló tokot, hogy legalább belülről ne sérüljenek.
📍 Használjunk helymeghatározást – A nagy sürgés-forgás közepette könnyedén ottfelejthetjük valahol telefonunkat, akár táskánkkal együtt. Az elérhető helymeghatározó alkalmazások segítenek abban, hogy egy másik eszköz segítségével megtaláljuk készülékünket, mielőtt még más csap le rá.
🔒 Ügyeljünk az online biztonságra is – Csábító lehet gyorsan még az utolsó pillanatban beszerezni pár dolgot online, de figyeljünk arra, hogy ne essünk adathalászat áldozatául. Ellenőrizzük a weboldalakat, ahonnan rendelünk, és ne adjuk meg személyes információinkat, jelszavainkat illetékteleneknek. Ügyeljünk arra is, hogy ne nyilvános Wi-Fi-n bonyolítsunk le tranzakciókat.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A karácsonyi ajándékozási szezon nem csak minket, vásárlókat, hanem a játékpiacot is kihívások elé állítja. A hazai piacvezető REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese, Gyaraki Dávid elmondta, hogyan készülnek fel az év végi csúcsidőszakra, amikor éves forgalmuk felét realizálják.
A karácsony egy egészen más bolygó, és a diafilm is új értelmet nyer
A REGIO JÁTÉK működése teljesen átalakul a november-decemberi időszakban, amely „turbófokozatot” igényel a logisztikai háttértől is. A vásárlási szokásokban a Black Friday jelentette a legnagyobb változást az elmúlt években: ez a kampány előrébb hozta a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét, bár a korábbi „letaposós” rohamok konszolidálódtak. A slágertermékek között továbbra is a LEGO és a társasjátékok vezetnek, azonban meglepő módon a diafilmvetítő is mindig toplistás.
A diavetítőt egyébként éppen Gyaraki Dávid édesapja, a vállalat vezetője támasztotta fel, miután húsz évvel ezelőtt hiány volt a régi, lemezgyári kiadásából a piacon. Az új verzió LED-es, nem forrósodik, és kompatibilis a régi filmekkel. Így a klasszikus meséken túl, mint az „Öreg néne őzikéje”, új tartalmak is készülnek, például a „Bogyó és Babóca” vagy a „Kufli” sorozatok.
Társasjáték, nem csak hardcore gamereknek
A boltokat járva szinte egyértelmű, hogy a társasjáték-piac aranykorát éli. A klasszikus, versengő játékok mellett egyre népszerűbbek a kooperatív és asszociációs játékok, így már tényleg mindenki megtalálhatja a számára izgalmas formát. A kooperatív típusúak a közös célokra, például egy szigetről való megmenekülésre vagy az univerzum közös megmentésére fókuszálnak, az asszociációs és absztrakt játékok pedig a kreativitásra építenek.
A modern játékok demokratizálták is a piacot: ma már nemcsak „hardcore gamerek”, hanem átlagos családok is tartalmas, közös élményt találhatnak a társasozásban. Ugyanakkor vannak olyan különlegességek is, mint például a Sikoly társasjáték, amelyben a technológia is szerepet kap: applikáció használatával ugyanis a játék egy pontján a résztvevők egy hívást kaphatnak, és az itt elhangzottak döntik el a további lépéseket.
Érdekesség, hogy míg a játékokat általában többnyire az anyukák veszik, az apukák inkább a társasjáték-felelősök és a távirányítós autók beszerzésében is szívesen is kiveszik a részüket, hiszen tudjuk, hogy „minden játék a bennünk lévő kisgyerek öröme” – fogalmaz a REGIO JÁTÉK ügyvezető igazgató-helyettese.
A játékok nem az Északi-sarkról, hanem Kínából érkeznek a fa alá
A játékok döntő többsége Távol-Keletről, elsősorban Kínából érkezik, ahol a jól kiépített ipar lehetővé teszi a tömeggyártást. A hazai gyártás ezzel nem tudja felvenni a versenyt, a magasabb alapanyagköltségek és a korlátozott exportcsatornák miatt, így szinte olcsóbb az ottani késztermék, mint az európai nyersanyag.
A játékpiac továbbá jelentősen előfinanszírozott, így elvileg akár már szeptemberben beszerezhetnénk az összes karácsonyi ajándékot. A REGIO JÁTÉK-nál a rendeléseket minimum fél évvel előre leadják, hogy a játékok időben, augusztus végére megérkezzenek. A nagykereskedőik pedig jellemzően szeptember elején töltik fel készleteiket a viszonteladók és vásárlók számára.
Automatizált raktárból, gyorsan, pontosan
Mindennek hátterében óriási logisztikai rendszer áll. A REGIO JÁTÉK 10 ezer négyzetméteres, 2017 óta működő törökbálinti raktára a szezonális időszakban hatalmas terhelést kap. A Kínából, hajóval érkező árukat, az uniós vámellenőrzés után, kamionnal szállítják az országba, majd a központba. Itt szortírozás és betárolás következik, vagy továbbítják az árut a 44 üzlet és a webáruház számára. Mivel karácsony előtt az átlagoshoz képest akár négy-ötszörösére is felpörög a forgalom, ilyenkor akár naponta kétszer is kiszállítanak az üzletekbe.
A raktárt 2020-ban automatizálták, hogy még inkább felgyorsítsák a munkafolyamatokat, minimalizálják a hibákat, és csökkentsék az emberi erőforrásokra való túlzott támaszkodást, mivel a jó munkaerő megtalálása a raktári környezetben is komoly kihívás. A Siemens-technológiával vezérelt és automatizált rendszer most 10 másodpercenként helyez fel egy dobozt a 800 méter hosszú szalagra, kezelve a legkisebb diafilmtől a kétméteres plüssmackókig minden terméket. A fejlesztés a hatékonyság mellett a készletpontosságot is javította: a gép a vonalkódok alapján válogatja a beérkező árut, így például látja, adott darabból mennyit kell betárolni, és mennyi kerüljön a boltokba.
Zöldül a játékpiac is
Ma már a piac és a vásárlók is elvárják, hogy egyre fenntarthatóbb módon állítsák elő a játékokat, miközben azok esztétikusak maradnak. Ez kezdetben ellentmondott a kínai beszállítói logikának, hiszen ez plusz erőforrásokat igényel a gyártás során.
A szülők elsősorban a gyerekek egészsége miatt keresik ezeket a megoldásokat, de persze a pénztárca érzékenysége még mindig meghatározza a döntéseket Gyaraki Dávid szerint. A szakember az Ipar Hangjai podcast friss epizódjában emellett elmondta, hogy nem csak a késztermékek esetében szentelnek figyelmet a környezettudatos megoldásoknak, hanem a törökbálinti raktár működtetését is napkollektorok, illetve energiatároló rendszer segíti, sőt, évtizedek óta bejáratott módszereik vannak a játékok és a kartoncsomagolások újrahasznosítására is.