Tippek

Így spórolhat tízezreket, ha ma még okosan választ autópálya-matricát

A tavalyi matrica érvényességének lejártával érdemes a korábbi útjaink és jövőbeni útvonalterveink ismeretében dönteni a vignettákról

Átlagosan közel harmadával, több mint tízezer forinttal költhettek volna kevesebbet az autópálya-használatért tavaly az autós szuperapp, a Cristo helyadatokat szolgáltató felhasználói, ha olyan matricát vagy matricákat vásároltak volna, amelyek jobban illeszkednek az útvonalaikhoz – mutat rá felhasználóik összesített adatai alapján az applikációt fejlesztő Smartsurance Kft. ügyvezetője, Szota Szabolcs. A legnagyobb különbözet a tényleges úthasználat és a megvásárolt matricák költsége között több mint 35 ezer forint volt. A Cristo applikáció ettől az évtől személyre szabott összefoglalót küld a felhasználóinak az autópálya-használatukról, amivel az optimális döntést kívánják segíteni.

A tavalyi országos és vármegyei matricák már csak jövő hét keddig, 2023. január 31-ig érvényesek, és bár tavaly decemberben közel 78 ezer országos és 109 ezer vármegyei matrica már elkelt a Nemzeti Útdíjszolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint, sokezer autós csak ezekben a napokban fogja megvásárolni az idei évre szóló vignettáit. A matrica típusáról való döntést ugyanakkor érdemes alaposan átgondolni, és nem csak a személygépkocsikra vásárolt országos és vármegyei matricák idei 5, vagy a heti és havi matricák még drasztikusabb, 44 és 71 százalékos áremelkedése miatt.

Mint az a Cristo autós applikációt az egész tavalyi évben Pro előfizetőként használó, az autójukban elhelyezett úgynevezett Beat-eszközön keresztül helyadatokat szolgáltató felhasználóinak adataiból kiderül, az autósok átlagosan 26,6 százalékkal, 10 100 Forinttal költhettek volna kevesebbet a matricáikra, ha olyan vignettával vagy vignettákkal rendelkeznek, amelyek összhangban vannak az autópálya-használatukkal. Voltak felhasználók, akik akár 9 megyei matrica vásárlásával is kevesebbet költöttek volna a tényleges autóhasználatukért, mint amennyi a különböző típusú, 10 napos, havi, megyei stb. matricáik költsége volt; hozzátesszük, az ő esetükben nyilvánvalóan egy országos matrica lett volna az optimális megoldás. A felhasználói adatokból kiderült továbbá, hogy a legnagyobb veszteség azt a felhasználót érte, aki országos matricát vásárolt 46 850 Forintért, de csak két megyében járt, itt a különbözet 76,7 százalék, illetve 35 950 Forint volt. Az egész évben Beatet használó Cristo-felhasználók 11 százaléka fizetett többet a matricákért, mint amennyit optimálisan költhetett volna.

Talán senkinek sem ismeretlen a helyzet, amikor a nyári időszakban kéthetente vásárolunk tíznapos matricákat a Balatonon töltött hétvégék miatt, holott – az útvonalunktól függően – akár két vármegyei matrica is elegendő lenne a rendszeres utazásokhoz. A felhasználóink példája alapján érdemes megvizsgálni, hogy a megyei matricák vásárlása mellett még hány 10 napos vignettát vehetünk, ha kevesebbet akarunk költeni az országos áránál; de ha például csak egy megyében járunk, a megyei matrica is jobb ajánlat, mint az év során több alkalommal megvásárolt havi

– jegyzi meg a felhasználói adatok kapcsán Szota Szabolcs, a Smartsurance Kft. ügyvezető igazgatója.

A magát autós szuperappként építő és fejlesztő Cristo alkalmazás azért jött létre, hogy az autós társadalom egy helyen találjon meg minden autós szolgáltatást, így az applikációban van lehetőségünk egy innovatív Casco-biztosítás megkötésére, amelynél a biztosítás díja a tényleges autóhasználathoz igazodik, igénybe vehetünk assistance-szolgáltatást, fizethetünk a parkolásért (sőt, a helyadatok birtokában a parkolást még leállítanunk sem kell, az automatikusan megtörténik), emellett pedig minden fajtájú autópálya-matrica is megvásárolható. Fontos újdonság, hogy idén a Cristo-applikáció a Beat-eszközzel rendelkező felhasználóknak már összefoglalót is küld a tavalyi úthasználatukról, ami nagy segítség az optimális matrica kiválasztásában.

Minden fejlesztésünk középpontjában a felhasználóink igényei és kihívásai állnak, ezekre keresünk megoldást. Mint azt a saját adataink mutatják, az optimális matrica kiválasztása komoly kihívás, sok autós akár több tízezer forintot is elveszít a nem megfelelő döntéssel. Hiszünk abban, hogy segítségünkkel az autópályamatrica-vásárlás is tudatosabb döntés lehet

– zárta gondolatait Szota Szabolcs.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Friss