Tippek

Grafikusok nélkül a mesterséges intelligencia sem boldogul

Hol húzódnak a művészet határai? A XXI. század nyelvi modelljei és képalkotó mesterséges intelligenciája nyomán minden korábbinál aktuálisabb a kérdés. Félni kell az új technológiától vagy a kreatív szakemberek munkájukat gyorsító, a vásárlók pedig szolgáltatást olcsóbbító eszközt kaptak?
2022 szeptemberében komoly felháborodás kísérte Jason M. Allen sikerét, aki egy mesterséges intelligencia által generált fotóval nyerte meg Colorado éves művészeti vásárát. Szintén tavaly az amerikai Cosmopolitan, majd az Atlantic is mesterséges intelligenciával terveztette meg címlapját. A hasonló absztrakt vagy fotórealisztikus képektől számos grafikus tart, hiszen sem rajztehetségre, sem programozói készségre nincs szükség a képek létrehozásához, így munkájuk feleslegessé válhat.

Tévednek. Számos kísérlet bizonyította, hogy sem a Midjourney, sem a DALL-E nem tud olyan részletességgel, kidolgozottsággal és intuícióval dolgozni, mint a hús-vér grafikusok.

Az amerikai techyoutuber Marques Brownlee csapata például három kép generálásával bemutatta, hogy a mesterséges intelligencia egyetlen képessége az utasítások szó szerinti követése. Így például mikor feladatként egy szervereket őrző női robot megrajzolását kapta, akkor egyértelmű nőies alakkal ruházta fel a robotot. Ezzel szemben a kísérlet másik résztvevője, a csapat grafikusa megelégedett a fehér szín használatával, amelyet az emberi agy nőies tónusnak vél.

Hasonló megállapításra jutottak a hazai EPIK – dizájner pólókat és pulcsikat készítő brand  munkatársai is, akik most először terveztek egy komplett kollekciót mesterséges intelligencia segítségével.

– Tizenharmadik éve foglalkozunk pólókészítéssel, és az EPIK termékeit az első skiccektől mindig kézzel rajzoltuk. Azonban haladni kell a korral, ezért próbáltuk ki, hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a tervezésben. A grafikus kollégák hamar rájöttek, mekkora segítség a Midjourney, mivel eddig skicceléssel több napot is eltölthettek, most viszont nem volt néhány óránál többre szükség. Persze a komoly designhoz nem elég a mesterséges intelligencia, mivel a megszülető kép csak egy koncepció, amit részletesen ki kell dolgozni, minden pixelt meg kell rajzolni. A grafikusok tehát nem vesztik el a munkájukat, csak másik szintről indulnak – magyarázza Czaga Zsolt, a LOLmarkt és EPIK Store tulajdonosa.

További előny, hogy a mesterséges intelligencia egészen új tervtársításokat mutat a tervezőknek, mivel gyorsabban látja át a teljes adatbázist, így Yu Kang-Sun, Rhode Island Designiskola munkatársa szerint kreatívabb munkavégzésre ad lehetőséget, hiszen olyan koncepciók is a grafikus elé kerülnek, amelyek emberi erővel az időhiány miatt nem jöhetnének létre . Megint mások a termékek árának csökkenésére hívják fel a figyelmet.

– A mesterséges intelligencia generálta képek át fogják szőni mindennapjainkat. Egészen meseszerű szín- és formakombinációkat kínál, amivel egy cég technológiai lehetőségeinek teljes spektrumát bemutathatja, és ami a vásárlóknak is tetszik. Ezzel, ha nem is csökken a termékek ára, ám a kizárólag kézi rajzolással készült darabok biztosan sokkal drágábbak lesznek – véli Czaga Zsolt. – Még kérdés, hogy a következő prémium kollekciónk az EPIK Store-ban ismét Midjourney-val készül majd, de a hétköznapibb, vicces feliratokkal díszített LOLmarkt pólóink feltétlen használni fogják ezt a lehetőséget.

Az ügyvezető továbbá reméli, hogy a cég üzleteiben minél hamarabb tudják majd a vásárlók személyére szabni az ott vett termékeket is. Korábban a sorban állás miatt nem volt lehetőség, hogy egy grafikus akár több órán keresztül együtt dolgozzon egy éppen az üzletbe betérő vásárlóval, most viszont a mesterséges intelligencia néhány perc alatt megrajzolhat egy hozott képet más stílusban, törölhet egy-egy alakot a képről vagy éppen megváltoztathatja a figurák arckifejezését.

Czaga Zsolt egyetért David Holzzal, a Midjourney alapítójával, aki szerint a mesterséges intelligencia nyomán az emberek nem felejtenek el gondolkozni, ugyanúgy, ahogy az autók megjelenésével sem tűnt el a séta. Mindössze a felgyorsult élet eseményeit – tehát a munkát is – olyan eszközökkel bonyolítják, ami megfelel a 21. századi életformának.

Média: DLX MEDIA marketing ügynökség


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Friss