Connect with us

Tippek

Miről ismerhető fel az árvízkárosult autó?

autó

Az éghajlatváltozás okozta heves esőzések és komoly áradások világszerte autók ezreit érintik minden évben.

Ezeknek a járműveknek egy részét helyrehozzák, majd más országokban értékesítik. Árvízkáros autót vásárolni azonban ritkán tűnik jó befektetésnek, hiszen az új tulajdonos várhatóan több százezer forintot költ majd javításra.

Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég használtautó-piaci szakértője szerint olykor igen nehéz megállapítani egy járműről, hogy korábban elöntötte a víz, ráadásul bizonyos problémák csak jóval a káresemény után jelentkeznek.

Az eladók igyekeznek eltitkolni az árvíz okozta károkat

Számos árvízkáros autó érkezik Európába az Egyesült Államokból. Az áradások azonban azokat az országokat – például Franciaországot, Németországot, Olaszországot és Belgiumot – is sújtják, amelyek nagy számban szállítanak használt autókat Kelet-Európába.

„A víz károsíthatja az autó elektromos rendszerét, motorját és különféle mechanikai alkatrészeit. Hiába szárítják ki és hozzák helyre az eladók az árvízkáros autót, a beázás egyes következményei sok esetben csak hat hónappal később jelentkeznek”

– állítja Buzelis.

Tekintettel arra, hogy a vásárlók többsége óvakodik az árvízkáros járművektől, a gátlástalan eladók igyekeznek eltitkolni ezt a tényt, hiszen jóval nehezebben vagy jelentősen olcsóbban tudnák csak eladni. Lássuk hát, milyen jelek utalnak arra, hogy egy autót elárasztott a víz!

Kellemetlen szag az utastérben – mire utal?

Ha egy autó hosszú ideig állt vízben, szinte lehetetlen olyan alaposan megtisztítani, hogy a nyomok minden kis zugból eltűnjenek. Az utastérben érezhető penészszag az első intő jel, amiből arra következtethetünk, hogy a jármű beázott.

Buzelis azt javasolja, hogy az autó átvizsgálása során feltétlenül kapcsoljuk be a klímát – ha kellemetlen szagot érzünk, minden bizonnyal nedvesség, baktérium és penész telepedett meg a légkondicionáló rendszerben. A fifikás eladók természetesen igyekeznek különféle légfrissítőkkel elfedni a szagot, szándékosan megtévesztve a vásárlókat.

A nedvesség jelei: a fényszóróktól a csomagtartóig

Bármilyen alaposan igyekszik kiszárítani az autót az eladó, az árvízkár számos területen tetten érhető marad. A belülről bepárásodott fényszórókból és hátsó lámpákból sejthető, hogy a járművet elöntötte a víz. Célszerű alaposan megvizsgálni a csomagtartót, különösen a pótkerék környékét, mivel ott is gyakran maradnak nedvességnyomok.

„Az árvíz által sújtott autók üléskárpitját – sőt, olykor az egész ülést is – gyakran lecserélik. Ha például egy 10 éves autó ülései hibátlanok, gyanakodhatunk, hogy nem eredetiek. Kérdezzünk rá az eladónál, hogy mi volt a csere oka”

– javasolja Buzelis.

A sós víz komolyabb károkat okoz

Minden autó rozsdásodik, különösen azok, amelyeket hidegebb éghajlaton használtak. Az árvízkáros járműveket azonban súlyosabban érintheti a korrózió. Vásárláskor alaposan meg kell vizsgálnunk az ajtózsanérokat, az utastérben lévő csavarokat, a csomagtartó reteszeit, az ülésrugókat és a kesztyűtartót – leginkább ezeken a területeken mutatkozhatnak a korrózió jelei.

Ha egy autó sós vízben merült el, a korrózió súlyosabb károkat tehet benne, mint egy édesvízzel elöntött autóban.

Az elektromos rendszer meghibásodásait nehéz előre megjósolni

A modern autókban számtalan elektromos berendezés található, amelyeket a víz helyrehozhatatlanul károsíthat. Az autó tesztelésekor mindig ellenőrizzük, hogy valamennyi elektronikus eszköz megfelelően működik-e, az ablakemelőktől a fedélzeti számítógépen át a multimédiás rendszerig.

Autóvásárláskor nem könnyű felmérni az elektromos rendszerek állapotát, ugyanis a korrózió az érintkezőkben sok esetben csak hónapokkal a vásárlás után okoz problémát. Még egy tökéletesen megjavított autó esetében sem lehetünk egészen biztosak abban, hogy a későbbiekben sem merülnek fel komoly gondok a járművel.

Az előzményjelentésekből kiderülhet az árvízkár

Mielőtt meghozzuk a döntést arról, hogy megéri-e az árát az eladásra kínált jármű, mindenképpen érdemes ellenőriznünk a múltját. Fontos tudnunk, hogy mely országokban használták az autót korábban, és hogy fennáll-e annak a lehetősége, hogy az adott területen korábban árvíz volt.

A carVertical jelentések új funkciója természeti katasztrófákkal kapcsolatos bejegyzéseket is tartalmaz. Bár az erre utaló adatok nem jelentik minden esetben azt, hogy a járművet elöntötte a víz, mégis utalhatnak arra, hogy az autó tartózkodhatott olyan területen, amelyet nemrég árvíz sújtott. Érdemes megemlíteni ezt a tényt a szerelőnek, hogy ebből a szempontból is vizsgálja át alaposan a járművet.

„Egy árvízben megsérült autó esetében nemcsak azt kell fontolóra vennünk, hogy a felmerülő problémák javítása magas költségekkel járhat, hanem azt is, hogy vezetni is veszélyes lehet. Az ilyen járműveket jobb elkerülni, bármilyen fantasztikusan is néznek ki kívülről”

– tanácsolja Buzelis.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tippek

Kitörni a buborékból: divatossá tennék a fenntarthatóságot

Ariana Grande, Selena Gomez és Kylie Jenner – csak néhány sztár, aki az elmúlt időszakban buborékszoknyát viselt.

Népszerűsége nem véletlen, hiszen többek között a 2024-es Koppenhágai Divathéten a buborékszoknya volt az egyik legnagyobb sláger. Utána több mint 700 százalékkal nőttek meg az eladásai – derült ki nemrég a Dumaszínházban rendezett Bubble Day-n.

„Ezt a ruhadarabot még Pierre Cardin tervezte 1954-ben. A neve onnan származik, hogy angolul bubble skirt-nek nevezték. Jelenleg többféle stílusú hódít belőle, de a skandináv buborékszoknyák is kifejezetten népszerűnek számítanak”

– hangsúlyozta Domonkos Aida, a budapesti Metropolitan Egyetem divattervező szakos hallgatója, valamint a SodaStream Bubble Day műsorvezetője.

A buborékszoknya jó példa arra, hogyan tudnak túlélni tetszetős és kreatív ötletek éveket, vagy évtizedeket. A SodaStream is ilyen, amelynek megszületése egy londoni ginfőzde tulajdonosának is köszönhető. A szénsavas víz otthoni előállításának ötletét George Gilbey dolgozta ki 1903-ban. Találékonysága révén napjainkban már otthon is olthatjuk a szomjunkat buborékos vízzel.

A szénsavasvíz sohasem megy ki a divatból, de fontos, hogy fenntarthatóvá tegyük a fogyasztását.

„Bár tény és való, hogy egy ideje vissza lehet váltani az eldobható PET-palackokat, de nem szabad megfeledkezni arról, hogy például egy félliteres, egyszerhasználatos műanyag-palack előállításához 2-3 liter vízre van szükség”

– hangsúlyozta a Palackvisszaváltás keservei – Repontozásos vereség? című előadásában Litkay Gergely humorista. Hozzátette: egy 1,5 literes palack gyártásához körülbelül 0,3 kWh energia szükséges. 2500 darab  palack esetében ez 750 kWh áram, ami körülbelül egy átlagos magyar háztartás éves fogyasztásának felel meg. A legjobb megoldás, ha az eldobható PET-palackokat le sem kell gyártani.

„A SodaStream hosszú ideje a nehéz üdítős csomagok cipelésének, valamint az üvegvisszaváltás egyik legjobb alternatívája. Egy komplex, életmódváltással felérő rendszert kínálunk, amellyel a fogyasztók csökkenthetik ökológiai lábnyomukat”

– hangsúlyozta Széll-Szőke Krisztina, a SodaStream termékmenedzsere.

A SodaStream az eseményen több újdonságot is bemutatott azok számára, akik számára a fenntarthatóság nemcsak egy divatos szó. Lerántották a leplet a márka új thermo palackjáról, a Fizz&Go-ról, amely akár 12 órán át is melegen, vagy hidegen tudja tartani a betöltött italokat, de szintén a Dumaszínházban debütált a SodaStream Enso két új – matt fekete és homok színű – változata.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Ezek a használt autók kelnek el a leghamarabb

A Használtautó.hu legfrissebb elemzése azt vizsgálta, mely modellek cserélnek gazdát a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon.

A forgási sebességet – vagyis a „turnover” értéket – úgy számolták, hogy átlagosan hány nap telik el a hirdetés felkerülésétől a levételéig. A turnover adatok alapján az Ignis, a Wagon R+, az SX4 és a Swift egyaránt a legkeresettebb autók közé tartoznak. A leggyorsabban eladható autók toplistáját, valamint az életkor és hajtáslánc szerinti turnover-adatokat vizsgálta 2025 januártól augusztusig a Használtautó.hu.

A Suzuki kisautói pár hét alatt gazdára találnak, de egy régi Peugeot is meglepően gyorsan elkel

A Használtautó.hu friss, 2025 január–augusztusi adatai alapján egyértelmű, hogy a magyar használtautó-piacon egyes modellek szó szerint napok alatt gazdára találnak. A leggyorsabban eladható típusok listáját a Suzuki vezeti: az Ignis mindössze 14,9 napos átlagos eladási idővel áll az első helyen, szorosan mögötte a Wagon R+  – 15,5 nap,  és az SX – 16,6 nap. A negyedik helyen a Suzuki Swift található 18 napos átlagos turnover-idővel, míg az ötödik leggyorsabban eladható modell a Peugeot 307, 18,1 napos értékkel.

„A magyar használtautó-piacon az ár a legmeghatározóbb tényező a vásárlási döntésekben, de a márka megítélése is kulcsszerepet játszik. Nem véletlen, hogy a Suzuki az egyik leggyorsabban gazdát cserélő márka: széles körben kedvelt, egyszerű felépítésének köszönhetően megbízható, szervizelése pedig olcsó és kiszámítható. Ezek miatt nemcsak a 15 évnél idősebb, hanem a 10–14 éves kategóriában is kiemelkedően népszerű. Érdekes adat továbbá, hogy a Peugeot 307 bizonyult az egyik leggyorsabban eladható modellnek. A Peugeot régebbi típusait sokan minőségi előrelépésként tekintik a Suzukikhoz képest, ráadásul széles motor- és karosszériaválasztékuk is vonzóvá teszi őket a használtpiacon”

– emelte ki Koralewsky Márk, a Használtautó.hu üzletágvezetője.

Meglepő módon a legöregebb autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon. A 15 évnél idősebb járművek átlagosan 21,9 nap alatt cserélnek gazdát, míg a 10–14 éves autók már 25,9 napos értéket mutatnak. Az 5–9 év közötti autók 27,5 napos átlaga is viszonylag jó, de a 0–4 éves, tehát újszerű autók már csak 42,5 nap alatt kelnek el, vagyis kétszer lassabban, mint az idősebb társaik.

Ez részben az árkülönbségekkel magyarázható: az idősebb autók alacsonyabb ára és olcsóbb fenntartása sok esetben gyorsabb döntésre ösztönzi a vevőket.

A benzinesek a legkapósabbak

Ha a hajtáslánc szerint nézzük az adatokat, az derül ki, hogy a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók kelnek el a leggyorsabban a magyar piacon: a benzines járművek átlagosan 25,9 nap, míg a dízelek 26,4 nap alatt cserélnek gazdát. Ehhez képest az elektromos autóknál az átlagos eladási idő 33,3 nap, a hibridek esetében pedig még ennél is hosszabb, 35,4 nap.

Ez azt jelenti, hogy bár a villanyautók és hibrid modellek iránti érdeklődés fokozatosan nő, a piacon továbbra is a klasszikus hajtásláncok dominálnak, ha gyors értékesítésről van szó. Ennek oka lehet a hagyományos autók ismertsége, javíthatósága és alacsonyabb ára, illetve az alternatív hajtású modellekkel kapcsolatos fenntartási vagy töltési kérdések is.

Összefoglalva, a turnover-adatokból egyértelműen kirajzolódik, hogy az ismert, könnyen fenntartható modellek kelnek el a leggyorsabban a magyar használtautó-piacon. A Suzuki modelljei nemcsak az alsó árkategóriában népszerűek, de technikai egyszerűségük és országos szervizhálózatuk miatt is keresettek. A Peugeot 307 példája pedig arra világít rá, hogy még a régebbi típusok is versenyképesek lehetnek, ha praktikus kialakításuk és elérhető áruk van.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading

Tippek

Így figyeljünk gyermekünk digitális egészségére a suliidő alatt is

Dübörög az új tanév, a diákok ismét jóval több időt töltenek képernyők előtt.

Az online házi feladatok, digitális tananyagok és tanulási platformok ma már a mindennapi oktatás részét képezik, ám a túl sok monitoridő komoly terhet róhat a szemre, a gerincre és az alvásminőségre is negatív hatást gyakorolhat. Megfelelő eszközök kiválasztásával, ergonomikus környezet kialakításával és néhány egyszerű szokás bevezetésével azonban sokat tehetünk gyermekeink egészségének védelméért. Az LG szakértői ehhez adnak most gyakorlati tanácsokat, hogy a digitális tanulás problémamentesen támogassa a fejlődést.

A képernyővel szemben ülve eltöltött hosszú órák többféle problémát is okozhatnak. A káros kékfény irritálhatja a szemet, koncentrációs problémákat, fáradékonyságot és fejfájást okozhat, ráadásul csökkenti az alvás-ébrenlét szabályozásáért felelős melatonin hormon szintjét, ami az alvásminőség romlásához vezethet. A nem megfelelő testtartás ugyancsak nem várt problémákat okozhat: a számítógépek előtti görnyedéssel beszűkül a mellkas, elégtelen lesz a légzés, és a belső szerveink is összenyomódhatnak.

Ergonomikus tanulási környezet kialakítása

A legideálisabb eset az, amikor külön monitor és billentyűzet van az asztalon, hiszen a gerincnek a szemmagasságban elhelyezett képernyő sokkal kímélőbb, mint a laptop fölé hajolás. A monitor legyen legalább kartávolságra elhelyezve, és lehetőleg ne tükröződjön vissza a napfény az eszközről. Ha nincs lehetőség külön monitor beszerzésére, azzal is sokat tehetünk, ha egérrel és billentyűzettel egészítjük ki a tanulósarkot, hogy a laptop képernyőjét szemmagasságig emelhessük.

Fontos a megfelelő szék kiválasztása is: olyan modellt válasszunk, amin állítható a magasság, a háttámla dőlésszöge, valamint a karfa pozíciója is. Ideális üléspozícióban a felkarok párhuzamosak a gerinccel, a billentyűzet pedig kényelmesen elérhető úgy, hogy az alkar 90 fokos szöget zár be a felsőtesttel.

Sokat tehetünk a gyerekek szeméért is

Az sem mindegy, hogy milyen kijelzőn tanulnak a gyerekek. A kékfény a látható fény spektrumának rövid hullámhosszú tartománya, amely különösen erős hatással van a szemre és az agy működésére. Hosszú távon előidézhet szemszárazságot, irritációt, a látás elhomályosodását, valamint megzavarhatja a biológiai órát, ami alvászavarhoz vezethet. A gyermekek szeme ráadásul érzékenyebb a felnőttekénél, mert a szemlencséjük még kevésbé képes kiszűrni a kékfényt. Ezen segíthetnek az ún. „szemkímélő kijelzők”: ilyenek például az LG OLED monitorjai, amelyek bizonyítottan kíméletesek a szemmel, hiszen kékfény-kibocsátásuk mindössze 34 százalék, ami jelentősen kisebb az 50 százalékos egészségügyi határértéknél.

Gyakorlati tanácsok a mindennapokhoz

Félóránként-óránként érdemes felkelni a gép elől és mozogni, elvégezni néhány tornagyakorlatot és a szemet is egy kicsit megtornáztatni. Azokat, akik hajlamosak erről megfeledkezni, a mobiltelefonon beállított emlékeztető figyelmeztetheti a rendszeres mozgásra és a folyadékpótlásra. Szintén hasznos lehet, ha maga a tanulóállomás is rugalmas: az ún. Ergo állvánnyal felszerelt monitorok például speciális állvánnyal vannak ellátva, így magasságuk és dőlésszögük könnyedén állítható, ezáltal folyamatosan mozgásban maradhat a diák, és kényelmesen változtathat az ülőhelyzetén. A Swing okosmonitorok pedig bárhová elhelyezhetőek a lakásban, mozgatható állványukkal így akár a kanapén, vagy akár a szőnyegen ülve is hasznos kiegészítői lehetnek a játékos tanulásnak.

A pihentető alvás érdekében 1-2 órával lefekvés előtt már javasolt eltenni az okostelefont és a tabletet, vagy legalább beállítani a kékfényszűrés-funkciót. Érdemes technológiamentes időszakokat kijelölni a nap során, például a közös főétkezések vagy a lefekvés előtti órák alatt. A képernyők előtt töltött idő csak akkor lesz káros, ha elveszi az időt az egészséges mennyiségű alvástól, a nyugodt étkezéstől, a mozgástól és a közösségi tevékenységektől. Fontos, hogy a családok pontosan meghatározzák a kütyühasználat határait, de rugalmasan kezeljék azokat, hogy ne váljanak konfliktusok forrásaivá.

A digitális eszközök nagyban hozzájárulhatnak a kényelmes, szórakoztató tanuláshoz – ha tudatosan és felelősen használjuk őket. Ha odafigyelünk a környezetre, az egészséges szokásokra és a képernyőidő megfelelő egyensúlyára, a technológia valódi segítséget jelenthet gyermekeink fejlődésében, és megkönnyítheti a tanulással töltött mindennapokat.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement
Advertisement Hirdetés

Facebook

Advertisement Hirdetés
Advertisement Hirdetés

Ajánljuk

Advertisement

Friss