A Coca-Cola HBC AG ma vállalást tett arra, hogy 2040-ig a teljes értéklánca karbonsemlegessé válik. A tudományosan megalapozott célkitűzés révén a vállalat 2030-ig 25%-kal, a következő évtizedben pedig további 50%-kal csökkenti az üvegházhatású gázokból keletkező közvetlen és közvetett kibocsátását a teljes értékláncon belül. Mivel a vállalatcsoport teljes értékláncában a kibocsátások 90%-a harmadik féltől származik, ezért a Coca-Cola HBC kibővíti beszállítóival kötött partnerségi egyezményeit annak érdekében, hogy a vele együttműködő partnerek is a lehető legnagyobb mértékben hozzájárulhassanak a klímacélok eléréséhez. Ahol a problémát nem lehet teljesen megszüntetni, ott a vállalat más klímavédelmi intézkedéseket célzó beruházással mérsékli azt.
Zoran Bogdanovic, a Coca-Cola HBC AG vezérigazgatója így nyilatkozott a bejelentésről:
„Az évekkel ezelőtt megkezdett utunk legfontosabb állomása ez a kötelezettségvállalás. Teljes mértékben összhangban van a közösségeink társadalmi-gazdasági fejlődését támogató és a pozitívabb környezeti hatás kiváltására törekvő filozófiánkkal. Mindkettő a jövőbeli növekedésünk szerves részét képezi. Bár még nincs mindenre válaszunk, a tervünk, az eddigi eredményeink és partnerségi megközelítésünk bizakodással tölt el bennünket, és hisszük azt, hogy képesek leszünk teljesíteni azt, amit a mai napon vállaltunk.”
Egy alapos terv
Célkitűzéseinek elérése érdekében a Coca-Cola HBC AG
2025-ig 250 millió eurót fektet be olyan kezdeményezésekbe, amelyek nyomán jelentősen kevesebb üvegházhatású gázt tud kibocsájtani a vállalat működése során;
az energiahatékonyság folyamatos javításával és innovációkkal, a 100%-ban megújuló villamos energiára és alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokra való átállással csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a közvetlen működésében;
olyan, a csomagolások körforgását támogató technológiákba fektet be, amelyek jelentősen csökkentik az ezzel járó szén-dioxid kibocsátást. Ez a vállalás például az újrahasznosított PET alapanyag mennyiségének növelése, a csomagolásmentes és újratölthető csomagolás alternatívák bevezetése, valamint a műanyag alapanyag másodlagos csomagolásokból történő eltávolítása nyomán tud megvalósulni;
energiatakarékos és környezetbarát hűtőberendezéseket biztosít a vevőpartnerei számára;
csökkenti a mezőgazdasági alapanyagokból származó ÜHG-kibocsátást;
a „Zöld flotta” program bevezetésével alacsony vagy zéró szén-dioxid-kibocsátású alternatívákra vált.
Mindezeken felül a Coca-Cola HBC a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését továbbra is beépíti a hosszútávú vezetői ösztönző terveibe.
Kiemelkedő eredmények
A Coca-Cola HBC AG volt az egyik első piaci szereplő, amely elkötelezte magát a tudományosan megalapozott célok mellett, és meg is valósította azokat. Az elmúlt évtizedben a vállalatcsoport a felére csökkentette közvetlen üvegházhatású gázok kibocsátását, és a párizsi klímaegyezmény a melegedést 1,5 Celsius-fokra korlátozó 2030-as irányelvével összhangban álló szén-dioxid-csökkentési tervét támogatta és jóváhagyta a Tudományos alapú célok kezdeményezés (Science Based Target initiative – SBTi). A Coca-Cola HBC AG 2021 márciusában az eddigi legmagasabb pontszámmal került a Dow Jones Fenntarthatósági Index élére, mint a világ legfenntarthatóbb italgyártó vállalata. A vállalat az elmúlt 7 évben összesen 5 alkalommal végzett a lista élén. A Coca-Cola HBC AG a legjobban teljesítő vállalatok között szerepel az olyan fenntarthatósági értékeléseken is, mint a CDP, az MSCI ESG és az FTSE4Good.
Partnerségek
„Büszkén dolgozunk együtt ügyfelünkkel, a Coca-Cola HBC-vel azon, hogy az üvegházhatású gázokra vonatkozó, 2030-ig vállalt célkitűzéseink megvalósulhassanak. Egy csapatként azon munkálkodunk, hogy felére csökkentsük az italdobozos termékek szén-dioxid-kibocsátását 2030-ra”
– Kathleen Pitre, a Ball Corporation kereskedelmi és fenntarthatósági igazgatója
„A Crown büszke arra, hogy a fenntarthatóság iránt elkötelezett Coca-Cola HBC beszállító partnere lehet. Az ambiciózus, új fenntarthatósági céljaik összhangban vannak saját kezdeményezéseinkkel, beleértve a karbonsemlegességi és tudományos alapú célkitűzéseinket is, és mi teljes mértékben támogatjuk őket ezen az úton”
– dr. John M. Rost, a Crown Holdings fenntarthatósági és szabályozási ügyekért felelős alelnöke
„Mivel a Tetra Pak is karbonsemlegességi és az SBTi által jóváhagyott, 1,5 fokhoz igazított célokat tűzött ki maga elé, várakozással tekintünk a Coca-Cola HBC-vel való együttműködés elé az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és közös céljaink elérése érdekében”
– Markus Pfanner, a Tetra Pak fenntarthatósági alelnöke
Az új kötelezettségvállalást a We Mean Business nevű koalíció is támogatja, valamint a Coca-Cola HBC Csoport csatlakozott a Race to Zero nevű kezdeményezést támogató vállalatok listájához is.
Erdei szalonka táplálkozási helyeit vizsgálták a MATE kutatói
A Magyar Agár- és Élettudományi Egyetem kutatóinak erdei szalonkával (Scolopax rusticola) kapcsolatos kutatásai 2009-ben kezdődtek, a tudományos tevékenység pedig a mai napig tart.
A MATE-VTI Vadbiológiai és Vadgazdálkodási Tanszék munkatársai legutóbbi publikációjukban a MATE-KÖTI Talajtani Tanszék kutatóival közösen számoltak be a fajjal kapcsolatos legfrissebb tudnivalókról. Ismerjük meg kutatási eredményeiket közelebbről!
A barnás-sárgás foltos, rejtőszínű tollruhával rendelkező, mindössze 300 grammot nyomó madár természetes élőhelyei a mérsékelt övi erdők, cserjések, ugyanakkor előfordul nyílt, mezőgazdasági területeken, vetéseken és legelőkön. Utóbbi területeket különösen szereti, hiszen ez fő zsákmányának, a gilisztának is kedvelt előfordulási területe. Érdekesség, hogy bár alapvetően az erdei szalonka erdőben élő madár, nevével ellentétben éjszaka rendszeresen felkeresi a legelőket és gyepeket, az előbb említett zsákmány nagyobb mennyiségű előfordulása miatt.
Élőhelyhasználatáról még mindig viszonylag kevés információ áll a szakértők rendelkezésére, ezért a MATE kutatói azt vizsgálták, hogy az erdei szalonkák éjszakai előfordulása különbözik-e két szomszédos, hasonló növényzetű legelő között, és hogy a szalonkaészlelések térbeli mintázatának táblán belüli eltérései összefüggésben vannak-e a földigiliszta-sűrűséggel és a fő talajjellemzőkkel. Két jelölt szalonka GPS-nyomkövetési adatait és közvetlen megfigyelési adatokat használtak fel, hogy tanulmányozzák a madarak előfordulási mintázatát tavaszi és őszi időszakban. Ezen mintázatokat hasonlították össze a terepi mintavételezéssel nyert finomléptékű talajjellemzőkkel és a földigiliszták számával.
Eredményeik megerősítették, hogy a nagyobb földigilisztasűrűséggel rendelkező táblát gyakrabban látogatták a szalonkák, és ez az összefüggés a táblán belüli szinten is hasonlóan megfigyelhető volt. Eredményeik azt mutatják, hogy a szalonkák több térbeli skálán választják ki táplálkozóhelyeiket, mind a táblák között, mind a táblákon belül. Mivel a földigiliszta-sűrűség és a talajparaméterek jó indikátorai a szalonka táplálkozó élőhelyének, e változók mérése – legalábbis durva léptékben – segíthet a faj számára fontos élőhelyek azonosításában és kezelésének tervezésében.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gyerekrajzok a természetvédelemről a Nádudvari joghurtok csomagolásán
Több százezer Nádudvari joghurt csomagolására kerülnek rá a #mitehetünktöbbet rajzpályázat nyerteseinek alkotásai. A rajzpályázat a természet védelmére és a környezettudatosságra hívta fel a fiatalok figyelmét.
A Nádudvari Élelmiszer Kft. #mitehetünktöbbet kampányának részeként nyáron egy különleges rajzpályázatot hirdetett meg fiatalok számára. A téma a természet és az élő környezet megóvása volt, a pályázatra 2024. augusztus 1. és szeptember 30. között három korosztály– 5-7 évesek, 8-10 évesek, valamint 11-16 évesek – rajzait és kreatív munkáit várták. A felhívás célja az volt, hogy a gyerekek elmélyüljenek abban, hogyan tehetnek többet a környezetünkért, és hogyan válhatnak a jövőben környezettudatos polgárokká.
Több száz pályamunka érkezett be az ország minden részéből, amelyek értékelése komoly kihívás elé állította a zsűrit. Az eredetileg három díjazottra tervezett pályázat végül tíz különdíjas alkotót is elismert, mivel a beérkezett művek színvonala és üzenetei túlmutattak a várakozásokon. A három fődíjas alkotás a Nádudvari gyümölcsjoghurtok csomagolásán több mint egy hónapig lesz látható, a legtöbb pályamunkát beküldő iskola pedig komoly ajándékban részesült.
Az ünnepélyes díjátadóra 2024. december 3-án került sor Debrecenben, a Nyírerdő Nyírségi Erdészeti Zrt. Debreceni Erdészetének központjában. Az esemény különleges apropója a Nádudvari Élelmiszer Kft. és a Nyírerdő Zrt. között fennálló együttműködés, amelynek keretében idén is egy hektárnyi fekete nyárfa telepítését támogatták, amely összesen 6000 darab új facsemete elültetését jelenti. A Nyírerdő Nyírségi Erdészeti Zrt. vezérigazgató-helyettese, Tölgyfa Gábor köszöntötte az ifjú művészeket és megköszönte a Nádudvari Élelmiszer Kft-nek a folyamatos támogató együttműködést. A díjátadó keretében a faültetésben a gyerekek is aktívan részt vehettek. Dr. Aradi Csaba a Future of Debrecen Egyesület elnöke is részt vett az eseményen, aki ajándékokkal lepte meg a jövő generáció tudatos természetvédőit.
A Nádudvari Élelmiszer Kft. #mitehetünktöbbet kampánya nemcsak a kreativitást díjazza, hanem fontos üzenetet is közvetít: a jövőnkért tett apró lépések már ma elindíthatnak egy élhetőbb világot.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A Messer csökkenti CO2-lábnyomát, és támogatja ügyfeleit fenntarthatósági törekvéseikben
A Messer, a világ legnagyobb magántulajdonban lévő ipari, orvosi és különleges gáz szakértője közzétette 2023-as vállalati fenntarthatósági jelentését és vonatkozó teljesítménymutatóit.
A fenntarthatóság több mint 125 éve központi része a Messer stratégiájának. Mindennapi működésében a Messer folyamatosan konkrét lépéseket tesz a fejlődés és növekedés érdekében teljes értéklánca mentén, Ázsia-, Európa- és Amerika-szerte.
A bolygó védelme és az emberek megbecsülése
„A Messer hosszú távú növekedése munkatársaink szakértelmében, sokszínűségében és rendíthetetlen elkötelezettségében gyökerezik a világ minden pontján. Ők állnak hajtóerőként a Messer innovatív megoldásai mögött. Vállalkozó szellemük, képességeik és energiájuk motivál bennünket a mindennapokban. Ügyfeleinkkel, partnereinkkel és beszállítóinkkal kéz a kézben működünk együtt a jelen társadalma elé támasztott kihívások legyőzésén, hogy pozitív változásokat érjünk el és formáljuk a jövőt”
– mondta Bernd Eulitz, a Messer vezérigazgatója.
2023-ban a Messer 23,4 százalékkal mérsékelte üzemi és logisztikai kibocsátásának intenzitását 2022-hez képes, és 3,7 kilogramm CO2e/euró EBITDA-t ért el, piaci alapú módszerrel számolva. A fejlődést az abszolút kibocsátáscsökkentés és az árbevétel növekedése eredményezte. Összességében a Messer 2019 óta 36,2 százalékkal tudta csökkenteni a kibocsátási intenzitását. A Messer így egy lépéssel közelebb került azon céljához, hogy 2030-ra 40 százalékos csökkentést érjen el a 2019-es kiindulási szinthez képest. 2023-ban a Messer abszolút szén-dioxid-kibocsátása 15,7 százalékkal csökkent a visszafogottabb villamosenergia-fogyasztásnak és a javuló kibocsátási tényezőknek köszönhetően.
A gázok a legtöbb ipari folyamatban ugyanolyan alapvetőek, mint a víz és a villamosenergia. Emellett jelentős szerepet játszanak a dekarbonizációban is. A Messer innovatív, korszerű gázalkalmazásokat fejleszt, amelyek hozzájárulnak az ipari folyamatok hatékonyságának növeléséhez és környezetbarátabbá tételéhez, az üzemi biztonság fokozásához. 2023-ban a Messer elindította a ZeCarb-ot („Zero Carbon”), az új „Carbon Capture as a Service” (szén-dioxid leválasztás, hasznosítás és tárolás mint szolgáltatás) üzletágát, amely segít a magas CO2-kibocsátású iparágak dekarbonizálásában. A hidrogén ökoszisztéma kulcsszereplőjeként a Messer továbbra is a kiválasztott szegmensekre összpontosít, és erős partnerségeket épít, hogy felgyorsítsa az energetikai átállást mind a mobilitási szektorban, mind az iparban. A Messer továbbá olyan innovatív technológiai megoldásokat kínál, mint például az Oxyfuel égéstechnológia, amelyek segítenek az ipari szereplők számára csökkenteni szén-dioxid-kibocsátásukat és növelni termelékenységüket.
A Messer számára a sokszínűség az innováció és a fenntartható vállalati siker alapja. A kölcsönös bizalom és tisztelet a vállalati kultúra alapját képező értékek. A Messer elkötelezett aziránt, hogy 2030-ig a vezetői csapatokban elérje a nők aránya a 30 százalékot. Az első és második vezetői szinten a 2022-es 24,7 százalékról 2023-ra 27 százalékra emelkedett a női vezetők aránya.
A Messer minden tevékenységében kiemelt figyelmet kap a biztonság. A vállalat 2023-ban kiegészítő intézkedéseket hajtott végre a biztonsági kultúra folyamatos fejlesztése, és a biztonságtudatos gondolkodásmód minden területen való erősítése érdekében.
A fenntarthatóság tovább mélyítése a Messer üzleti stratégiájában
2024 áprilisában a Messer Patricia Hargilt nevezte ki a vállalat első fenntarthatósági igazgatójává (Chief Sustainability Officer). A Messer eredményeire építve szorosan együttműködik a regionális és globális funkcionális területekkel a vállalat környezetvédelmi, társadalmi és irányítási (ESG), valamint sokszínűségi (D&I) programjainak előmozdítása érdekében. Kiemelt feladata, hogy csapatával kidolgozzák a Messer fenntarthatósági stratégiáját, előkészítsék az ESG-jelentéseket, és programokat indítsanak a vállalat felelősségteljes és fenntartható működésének további előmozdítására.
„Megtiszteltetés számomra, hogy vezethetem a Messer globális fenntarthatósági és D&I törekvéseit. A Messer 10 évvel ezelőtt önkéntes alapon kezdte el a fenntarthatósági jelentés összeállítását. A vállalati fenntarthatósági jelentésről szóló irányelv (CSRD) új szabványokat vezetett be, ezáltal növelve az átláthatóságot. Büszke vagyok arra, hogy aktívan együttműködhetek a Messer ázsiai, európai és amerikai csapataival az ESG-környezetben való eligazodásban, és biztosíthatom a zökkenőmentes átmenetet a jelentéstétel új módszertana felé”