A L’Oréal segíti fogyasztóit a fenntarthatóbb vásárlói döntések meghozatalában
A termékek környezeti és társadalmi hatását mutató címkézési rendszert a L’Oréal azért hozta létre, hogy a fogyasztói a mindennapi életükben, például egy sampon vagy arctisztító vásárlása esetén, fenntarthatóbb, tudatosabb döntéseket hozhassanak.
A rendszer, amely már a magyar vásárlók számára is elérhető az interneten, a termékek környezeti hatását egy A-tól E-ig terjedő skálán osztályozza, ahol az „A” értékelésű termékek a kategória legjobbjait jelentik. A módszert független tudományos szakértők hagyták jóvá, az adatokat pedig egy szintén független auditor cég hitelesítette.
Az új címkézési rendszer átlátható módon segít a fogyasztóknak abban, hogy megismerjék és össze tudják hasonlítani a termékek környezeti és társadalmi hatásait, legyen szó akár egy balzsam vagy micellás víz kiválasztásáról. A módszer világszerte a L’Oréal 5 márkájánál elérhető: a Garnier, a L’Oréal Paris, a La Roche Posay, a Vichy, valamint a Biotherm esetében. A vállalat célja, hogy a rendszert minden márkáján és minden piacon használni tudja a jövőben.
Magyarországon elsőként a Garnier termékeinél vezették be a termékek környezeti és társadalmi hatásairól tájékoztató címkézési rendszert, mégpedig a hajápolási (samponok, hajápolók) és a bőrápolási termékeken (arcápolók, arclemosók, testápolók, fényvédők). A Garnier weboldalán a termékekre kattintva a honlap alján érhető el minden információ a hatások tekintetében: a termék környezeti hatása szerinti besorolása, illetve egyéb fontos információk, például, hogy újratölthető vagy újrahasználható-e egy adott tubus vagy flakon.
A címkézési rendszer közvetve bevonja a fogyasztókat a fenntarthatóbb szépségipar kialakításába. Két termék összehasonlítása esetén például a fogyasztó tudja mérlegelni a környezeti hatást és azt a terméket a kosarába tenni, amely „A” besorolású a skálán, szemben egy „D” vagy „E” jelzésűvel. Ez hozzájárulhat a tudatosabb vásárlási szokások és a fenntartható szépségipar kialakulásához: a kereslet elmozdulása a kisebb környezeti lábnyommal rendelkező „A” besorolású termékek iránt nagy mértékben befolyásolhatják a jövőben a vállalatok fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeit.
A környezeti hatást jelző betűjel pontos képet ad a L’Oréal csoport termékeinek hatásáról, figyelembe véve 14 olyan, a bolygót érintő hatástényezőt, mint az üvegházhatású gázok kibocsátása, a vízhiány, az óceánok elsavasodása vagy a biológiai sokféleségre gyakorolt hatás. Ezeket a hatásokat a termék életciklusának minden szakaszában mérik, és nemcsak a beszerzést, a gyártást és a szállítást, hanem a fogyasztói felhasználást és a csomagolás újrahasznosíthatóságát is vizsgálják. Például a gyártási ciklusban felhasznált víz, a csomagolásban felhasznált újrahasznosított műanyag aránya és a zuhanyzóvíz felmelegítéséhez szükséges CO2-kibocsátás mind-mind beleszámítanak a skálán való besorolásba. A kozmetikumok esetében a szén- és a vízlábnyom a legfontosabb hatástényezők. Egy sampon vagy kondicionáló vízlábnyomának átlagosan 60%-a a használati fázisból származik, éppen ezért a vállalat azon dolgozik, hogy még inkább javítsa samponjai és kondicionálói kiöblíthetőségét. Ezen kívül a rendszer keretében a márkák weboldalain további információk találhatóak a gyártás körülményeiről, a csomagolás profiljáról, valamint a termékek társadalmi hatásairól. Ide tartozik például az ENSZ munkaügyi normákra vonatkozó alapelveinek való megfelelés az összes összetevő- és alkatrész-beszállító részéről, valamint azon beszállítók számának feltüntetése, amelyek kiszolgáltatott közösségek tagjainak társadalmi befogadására vállaltak kötelezettséget.
„Az elmúlt évtized során alapjaiban alakítottuk át vállalatunkat, üzleti modellünk középpontjába helyeztük a fenntartható fejlődést. Új kötelezettségvállalásainkkal a változás felgyorsításának új fázisába lépünk: közvetlen környezeti hatásunkon túl cselekszünk, a fogyasztókat segítjük a fenntarthatóbb döntések meghozatalában, mindemellett ösztönözzük a pozitív társadalmi és környezeti hozzájárulást. Iparági vezetőként feladatunknak tekintjük, hogy hozzájáruljunk egy befogadó és fenntartható társadalom építéséhez”
– hangsúlyozta Alexandra Palt, a L’Oréal társadalmi felelősségvállalás vezetője.
A termékek környezeti és társadalmi címkézési rendszerével párhuzamosan a L’Oréal tagja az EcoBeautyScore konzorciumnak is, amely a kozmetikai ipar 42 vállalatát és szakmai szövetségét tömöríti. A konzorcium célja, hogy közösen dolgozzon ki egy, az egész iparágra kiterjedő környezeti hatásvizsgálati és pontozási rendszert a kozmetikai termékék számára. A megközelítés globális hatókörű és segíthet abban, hogy a fogyasztók számára világos, átlátható és összehasonlítható információkat nyújtsanak a környezeti hatásokról, közös, tudományosan megalapozott módszertan alapján. Az első EcoBeautyScore prototípust a tervek szerint 2023 végén hozzák nyilvánosságra.