Gazdaság
A kkv-ken keresztül támadják a nagyvállalatokat a kiberbűnözők
A kis- és középvállalatok jelentik a legnagyobb rizikót az IT biztonság terén, így nem meglepő, hogy a számítógépes bűnözők is egyre inkább őket támadják, nem utolsósorban azért, hogy rajtuk keresztül eljussanak a nagyobb vállalatokig. A G DATA szakértői szerint idén tovább szaporodnak a kártékony mobilalkalmazások, de a zsarolóvírusok is velünk maradnak.
Eddy Willems, a G DATA globális biztonsági szakértője szerint 2020-ban új fenyegetést jelent, hogy a bűnözők gépi tanulási algoritmusokkal automatizálják a támadásaikat. Ugyanakkor fáradhatatlanul keresik azokat a sérülékenységeket, melyek segítségével bejuthatnak a vállalati infrastruktúrába. Például támadják a régi routereket, amelyeken keresztül az egész hálózatba bejuthatnak, és ezért a vállalatoknak gyorsan cselekedniük kell.
A szakértő a régi, elavult hardverek kidobását javasolja a nagyvállalatoknak és a kkv-knak egyaránt – utóbbit azért, mert az ellátási láncot érő támadások kockázata magas, a bűnözők pedig a leggyengébb láncszemet célozzák meg. A legsérülékenyebbek a nagyvállalatoknak is beszállító kis- és középvállalatok, amelyeknek informatikai biztonsága gyakran lyukas. Egyes autógyártók ezért már szerződésben követelnek meg különböző biztonsági intézkedéseket a beszállítóiktól.
Willems ugyanakkor azt is kiemeli, hogy rengeteg megbízható védelmi mechanizmus létezik, mely megvéd bennünket a létező veszélyektől, de sajnos a legtöbb vállalat és egyéni felhasználó elfelejti, hogy nagyon sok támadást pusztán józan ésszel ki lehetne védeni. Az IT biztonság továbbra is elsősorban emberi hanyagságra visszavezethető probléma, holott a biztonságtudatosság az egyik legalapvetőbb biztonsági megoldás, és ezt oktatással, tréningekkel kell növelni.
Zsarolás és politika
A zsarolóvírus továbbra is komoly fenyegetettség marad 2020-ban, miközben a bűnözők vállalkozói modellje virágzik, hatékonyan és nyereségesen dolgoznak. A támadók megszervezik a munkamegosztást: az egyik csoport a behatolásra szakosodik, a másik a titkosított adat megszerzésében szakértő. Egyesek a felhasználói adatok eladásából szereznek pénzt, mások a zsarolópénzekből.
Karsten Hahn víruselemző szerint a politikailag motivált aktivisták a jövőben sokkal többet használják majd a kártevőket, céljaik elérése érdekében például bevethetik a zsarolóvírusokat. Mivel az IoT okoseszközöket támadó kártevők is szaporodnak, az sem elképzelhetetlen, hogy hamarosan az okostévé képernyőjén jelenik meg a zsaroló üzenet. A kiberbűnözők emellett bébimonitorok, virtuális asszisztensek felvételeit használhatják zsaroláshoz, az esetleges támadások hatásának csökkentése érdekében ezeket érdemes a számítógépektől külön hálózatba szervezni a háztartásokon belül.
Az elkövetkező években a kiberbűnözők egyre kifinomultabb módszereket használnak majd a rendszerek kompromittálására. A komplex támadási mintázatokat automatizált folyamatokként szabadítják a világra. Thomas Siebert, a G DATA védelmi technológiák vezetője szerint erősödhetnek a Living Off The Land jellegű támadások, amikor a legitim Microsoft-eszközöket egy rosszindulatú kódrészlettel kombinálják a támadók. Ezután megszerzik a jelszavakat vagy fontos adatokat, majd zsarolással szereznek pénzt. A hasonló támadásokat csak a viselkedés-alapú és mesterséges intelligenciát felhasználó detektáló eszközök ismerik fel, a hagyományos vírusvédelem gyakorlatilag tehetetlen velük szemben.
Adathalászat és szabályozás
A következő trend a célzott adathalász támadások növekedése, melyek során a leveleket olyan szinten személyre szabják, hogy azokat lehetetlen megkülönböztetni a valódiaktól. Ezek az átverések már helyes magyar nyelvezettel készülnek, így könnyebben megtévesztik a felhasználókat, akik az adathalász oldalakon megadják jelszavaikat vagy éppen bankkártyájuk adatait.
A szabályozás területén is lesz tennivaló 2020-ban – emeli ki Ralf Benzmüller, a G DATA Cyberdefense szóvivője. A GDPR már működik, gigabírságok is születtek, és mindenki tudja, hogy az adatokat védeni kell. Azonban ezzel még nincs vége, hamarosan érkezik az ePrivacy szabályozás, az IT Security Act reformja és az európai kiberbiztonsági törvény is munkát ad majd a vállalatoknak.
Sok területen érdekes fejlemények tanúi lehetünk a közeljövőben, ilyen például a weboldalak adatvédelme – véli Tim Berghoff biztonsági szakértő. Egyre több weboldalon már nem lehet sütikben tárolni az adatokat, de a célzott hirdetésekből élő szolgáltatók már dolgoznak olyan technológiákon, amelyek a szabályozott sütik nélkül is lehetővé teszik a targetálást.
Veszélyben vannak az informatikai szolgáltatásokat nyújtó cégek is, egyre gyakrabban kerülnek a támadások kereszttüzébe. Nagyon sok esetben a szervizhozzáféréseket a kiszolgált vállalati hálózatok elleni támadások elindításához használják. A külső szolgáltatóknak kiterjedt hozzáférésük van a kiszolgált vállalatok hálózatához, így nem nehéz felismerni, hogy a rosszul működő szolgáltató kiemelt biztonsági kockázatot jelent.
A mobilokon keresztül is támadnak
Az okostelefonok mindennapjaink irányítójává váltak, emiatt ezek az eszközök igencsak vonzó célpontok. Alexander Burris, a G DATA mobilos védelemmel foglalkozó szakértője kiemeli, hogy a kártékony androidos alkalmazások száma rekordot döntött 2019-ben. A biztonság azért is kritikus a mobileszközök számára, mert egyre több fontos feladatot végzünk el a segítségükkel, a helyzetet pedig nem javítja, hogy nagyon sok Android változat van forgalomban. Rengeteg elektronikai üzletben lejárt verziójú operációs rendszerű eszköz vásárolható meg anélkül, hogy erre a kereskedők felhívnák a vásárlók figyelmét. Azok a használt telefonok, amelyekhez már nem érhető el frissítés, extra kockázatot jelentenek – emeli ki a szakértő.
Gazdaság
Magyarországon is elindult a Wolt és a Telekom együttműködése
Május 12-től a Magyar Telekom ügyfelei díjmentesen aktiválhatják a Wolt+ előfizetést, a Wolt havidíjas szolgáltatását, amely ingyenes házhozszállítást és exkluzív kedvezményeket biztosít számos étterem, élelmiszerbolt és egyéb helyi üzlet kínálatához.
A Deutsche Telekom és a Wolt együttműködésének eredményeként a telekomosok ezekhez az előnyökhöz most 6 hónapig díjmentesen férhetnek hozzá a Magenta Moments kedvezményprogramon keresztül. Sőt, a Magenta 1-es ügyfelek ezúttal is még többet kapnak, hiszen ők 12 hónapig élvezhetik a Wolt+ előnyeit. A díjmentes 6 hónapos Wolt+ előfizetést biztosító egyedi kuponkódot a Telekom alkalmazás Magenta Moments menüpontjában kérhetik le az ügyfelek év végéig. A Magenta 1-eseknek szóló, 12 hónapos díjmentes Wolt+ előfizetést biztosító kedvezménykód pedig május 18-ig igényelhető, és a lekéréstől számítva 1 hónapig aktiválható a megadott linken keresztül. Az együttműködés tovább erősíti a Telekom azon törekvéseit, hogy a Magenta Moments program ajánlataival megkönnyítse és színesítse az ügyfelek mindennapjait, és extra törődést, odafigyelést biztosítson számukra.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Így lesz a feszültségből stratégiai előny a munkahelyen
A vezetőknek új gondolkodásmódra van szükségük ahhoz, hogy a bizonytalanságból és az új típusú munkahelyi feszültségekből előnyt kovácsoljanak.
A mai, egyre gyorsabban változó világban már nem működnek a kivárásra épülő stratégiák vagy a kizárólag pénzügyi eredményekre fókuszáló szemlélet. A Deloitte szakértői szerint ehelyett a döntéshozatal során egyensúlyt kell teremteni az üzleti és emberi szempontok között – ezek ugyanis kölcsönösen erősíthetik egymást.
A szervezetek és a munkavállalók közötti feszültségek várhatóan fokozódni fognak, amiben a mesterséges intelligencia (AI) térnyerése is szerepet játszik. A vezetőknek emiatt olyan döntéshozatali megközelítést kell alkalmazniuk, aminek középpontjában az emberi teljesítmény áll, pontosabban az üzleti és emberi eredmények egyensúlya. A Deloitte legfrissebb Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmányában három kulcsdimenziót (munka, munkaerő, szervezet és kultúra) vizsgáltak. A szakértők szerint mindhárom területen olyan feszültségek azonosíthatóak, amelyeket a szervezetek megfelelő megközelítéssel potenciális lehetőségekké alakíthatnak.
„A tavalyi felmérésünk eredményei azt mutatták, hogy növekszik a feszültség az üzleti és emberi szempontok között. Az idei válaszok alapján ezek összehangolása sem megy egyik napról a másikra. A felmérésben résztvevő szervezetek mindössze 6 százaléka tett érdemi lépéseket annak érdekében, hogy beépítse stratégiájukba az emberközpontú értékteremtést. Sokan továbbra is csak a gyors üzleti eredmények elérésére koncentrálnak, háttérbe szorítva a hosszú távon jelentkező emberi eredményeket, pedig ezek nem egymást kizáró tényezők. Az üzleti és emberi szempontok együttes figyelembevétele hozhat valódi és hosszú távon fenntartható eredményt”
– mondta Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának igazgatója.
A vezetők szerepe és kihívásai: A vezetők ma olyan, egymással ellentétes kihívásokkal néznek szembe, mint a pénzügyi elvárások rövid távú teljesítése és a hosszú távú stratégiai célok elérésének biztosítása. Emellett az AI térnyerése is újfajta kihívásokat teremt. A vezetőknek bizalmat kell építeniük és csapataikat is fel kell készíteniük a mesterséges intelligenciával való együttműködésre, ugyanis a vezetés célja ma is az, hogy másokkal együttműködve, az emberi teljesítményt kiaknázva teremtsen értéket.
Döntéshozatal a bizonytalanságban: A bizonytalan környezet fegyelmezett, adatvezérelt döntéshozatalt követel. A jó döntésekhez elengedhetetlen releváns adatok használata, az érintettek bevonása, de nem a konszenzus kedvéért, hanem a megalapozott döntések érdekében. Fontos, hogy a döntési jogkörök ott legyenek, ahol valódi tapasztalat van – például az AI integrációját érintő kérdésekben.
A stabilitás és agilitás egyensúlya: A munkavállalók stabilitásra vágynak, a szervezetek viszont agilitásra törekednek. Az új munkamodell kialakítása akkor lehet sikeres, ha lehetőséget teremt mindkettőre – például úgy, hogy időt biztosítanak a munkavállalóknak a valóban értékteremtő feladatokra, és csökkentik a felesleges terheket.
Együttműködés a mesterséges intelligenciával: Az AI térnyerése megköveteli, hogy a szervezetek újragondolják a munkavállalói értékajánlatukat. Az emberek már nemcsak munkát keresnek, hanem olyan környezetet, ahol együtt fejlődhetnek a technológiával. Fontos felismerni, hogy a mesterséges intelligencia nem az emberek helyére lép, hanem kiegészíti a humán képességeket.
Egy másik probléma a tapasztalati szakadék. Sok új belépő nem rendelkezik a szükséges tapasztalattal, miközben a belépő szintű lehetőségek is szűkülnek. Ennek áthidalására a munkáltatók, álláskeresők és oktatási intézmények részéről is új szemléletre van szükség.
Technológia, az új értékalap
A technológiai beruházásokat már nemcsak hatékonysági szempontok alapján kell értékelni, hanem figyelembe kell venni azok hatását az emberi teljesítményre is. Az új technológiai döntésekhez új mérési és értékelési rendszerekre van szükség, amelyek összhangban vannak az üzleti és emberi célokkal.
Teljesítmény és motiváció
A dolgozók motivációjának megértése kulcsfontosságú a teljesítmény felszabadításához. A marketing már régóta alkalmazza a motivációközpontú megközelítést – a HR-nek is érdemes ezt követnie. Ugyanakkor a hagyományos teljesítménymenedzsment nem elegendő. Nem várható el, hogy egyetlen folyamat oldjon meg minden emberi teljesítménnyel kapcsolatos kérdést. Ehelyett rendszerszintű, hosszú távú megközelítésre van szükség.
„A szervezetek egyre több feszültséggel néznek szembe, de fontos felismerni, hogy ezek nem problémák, hanem lehetőségek. Az üzleti és emberi szempontokat egyensúlyban tartó vezetés képes ezekből előnyt kovácsolni. Ehhez viszont új gondolkodásmódra, bátor döntésekre, rendszerszintű változtatásokra és a mesterséges intelligencia aktív integrálására van szükség. A siker kulcsa az, hogy a vezetők, hosszú távon is fenntartható módon tudjanak egyensúlyt teremteni a nyereség és az emberi érték között”
– összegezte Dankó Nóra, a Deloitte Magyarország HR tanácsadási üzletágának szenior tanácsadója.
A teljes Globális Humán Erőforrás Trendek 2025 tanulmány letölthető a Deloitte weboldaláról: https://www2.deloitte.com/content/dam/insights/articles/glob187692_global-human-capital-trends/DI_2025-Global-Human-Capital-Trends.pdf
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új vezető a Yettel marketing igazgatóságának élén
Május 6-tól Simon György irányítja a Yettel lakossági marketing igazgatóságát.
Simon György több mint 20 éves szakmai tapasztalattal rendelkezik, karrierje jelentős részében az infokommunikációs szektor különböző területein szerzett tapasztalatot, majd az elmúlt három évben a Szerencsejáték Zrt.-nél dolgozott, ahol digitális lottójátékok fejlesztésére összpontosított. Innen tér vissza a telekommunikációba a Yettel Magyarország lakossági marketing igazgatójaként.
György a Budapesti Corvinus Egyetemen szerzett közgazdasági diplomát, az egész életen át tartó tanulás és a fiatalok mentorálása is közel áll a szívéhez – tanárként is kipróbálta magát, egy évben számvitelt tanított középiskolás fiataloknak. Vezetőként nagyra értékeli az együttműködést és a pozitív légkört, hiszi, hogy ezek nélkül hosszú távon nem lehetséges igazán sikeres csapatot építeni. Dolgozott már agilis szervezetekben, a hagyományos marketingstratégiák mellett szenvedélyesen rajong az intelligens digitális megoldásokért, új vagy újragondolt megközelítéseket alkalmaz és szilárdan hiszi, hogy igazi sikert csak valódi ügyfélélmény és értékteremtés révén lehet elérni.
Magánéletében mély szenvedélyt érez a városi vasúti közlekedési hálózatok története iránt, és szeret feleségének és két gyermekének főzni.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkeztek az LG új QNED evo televíziói
-
Okoseszközök1 hét ago
Az egyetemek mindennapjait is átírja a mesterséges intelligencia
-
Gazdaság2 hét ago
Kiszolgáltatottság helyett kiszolgálás
-
Gazdaság2 hét ago
Bizonytalanabbá váltak a munkáltatók a külföldi munkaerő-kölcsönzésben
-
Okoseszközök2 hét ago
A TCL 2025-ben elismert nemzetközi design díjakkal erősíti meg vezető szerepét
-
Ipar2 hét ago
Aumovio néven folytatja tevékenységét a Continental Csoport autóipari szektora
-
Mozgásban1 hét ago
Elindult a VIP-jegyek értékesítése a hazai MotoGP-re és leterítették a záró aszfaltréteget a pályán
-
Ipar6 nap ago
Az e-kereskedelem átalakítja Európa logisztikai térképét