Gazdaság
Egyedülálló szolgáltatási színvonalat kínál a Nissan Centrummal indított közös projekt
Gyorsszerviz Continental minőségben
Aki Continental abroncsokat használ, tudja, hogy a technológiai vállalat neve egyet jelent a minőséggel és a megbízhatósággal.
A cég nevével fémjelezve most egy prémium szolgáltatás jelenik meg a piacon: a Continental-csoport kiváló minőségű abroncsainak kereskedelme és szervize mellett márkafüggetlen gyorsszerviz-szolgáltatás is elérhető lesz, így például az új műhelyben ki lehet tisztíttatni a légkondicionáló-berendezést, vagy ki lehet cseréltetni a fékeket. Egy igazi, európai színvonalon működő „flagship store”-ról van szó, amely példát és irányt mutat a hasonló munkákat végző magyar vállalkozásoknak.
Újbudán, a Nissan Centrum Vizsla utcai telephelyén egy gyönyörűen felújított épületében nyílt meg a maga nemében különleges szolgáltatóközpont. A Continental Centrum – hasonlóan a nyugat-európai Best Drive hálózathoz – jóval több, mint egy megszokott gumiabroncs-szerviz. Egyfajta tudáscentrumként is működik, amely arra is alkalmas, hogy bemutassa, milyen irányba érdemes elmozdulni, hogyan lehet az egyszerű termékértékesítésről a magas színvonalú szolgáltatásra helyezni a hangsúlyt. Ezt az új műhelyt ugyanis nem csak a tavaszi-őszi abroncscsere idején érdemes felkeresni, hanem bármikor, amikor – márkától függetlenül – az autó kisebb javításokra szorul, vagy esedékes lesz egy rendszeres karbantartás.
„A magyar piacon zászlóshajónak számító kezdeményezésünkhöz olyan partnert kerestünk, amelynek üzletpolitikája a Continentaléhoz hasonlóan innovatív, és kiemelkedően prémium szolgáltatás orientált. A Nissan Centrum ezen elvek mentén folyamatosan kiemelkedő eredményeket ér el immár évek óta a régióban, ezért döntöttünk a közös projekt létrehozása mellett”
– fogalmaz Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.
„A prémium ügyfélélmény érdekében a Continental Centrumban magas színvonalú szolgáltatásokkal szeretnénk hozzáadott értéket teremteni. A munkájukat profi módon végző munkatársak szakértelme teszi könnyebbé az autósok életét, kezdve azzal, hogy az esedékes karbantartási időpontokat sem kell észben tartani, online értesítéseket küldenek, amint azok időszerűvé válnak, a lehető legtöbb időt megtakarítva és a legtöbb gondot levéve az ügyfél válláról”
– összegez Rábai Dániel.
Az új műhely lehetőséget ad arra is, hogy a Continental technológiai vállalat kiskereskedő partnerei szakmai tréningeken vegyenek részt, ahol nem csak az abroncsokkal és azok szerelésével kapcsolatos tudásukat fejleszthetik, de megismerhetik a prémium szolgáltatásokon alapuló gyorsszerviz működést is. A Continental abban is szeretne a partnerei segítségére lenni, hogy a márka még színvonalasabb képviseletén felül bemutassa, hogyan lehet választ adni a szezonalitás jelentette kihívásokra egy bővített portfólióval működő, szolgáltatás-fókuszú gyorsszerviz működtetésével.
Pócsik László, a Continental Centrum társtulajdonosa megnyitó beszédében részletezte azt a szolgáltatási modellt, amely mentén az új szerviz a Continental-csoport márkáinak forgalmazása mellett új generációs gyorsszerviz szolgáltatásával várja jövőbeli partnereit.
Új dimenziók a gumiabroncs és gyorsszervíz szolgáltatások piacán
A vállalkozás tulajdonosai a magas minőségű gumiabroncs szerviz-szolgáltatások alapértelmezése elé helyezték a színvonalas kiszolgálást nyújtó gépjárműjavítási tevékenységet. Ez a gyakorlatban abban nyilvánul meg, hogy a műhelyben kizárólag mesterszerelők dolgoznak, és a szerviz csak az eredetivel megegyező minőségű, első gyári beszállítótól származó alkatrészeket használ, melynek ára az utángyártott piacról vásárolva természetesen jelentősen kedvezőbb a gyári csomagolású alkatrészeknél.
A szerviz elsősorban a három és tíz év közötti személyautók, kishaszonjárművek és motorkerékpárok gyorsszervizére kíván hangsúlyt fektetni, magánszemélyeken kívül tehát kiemelt figyelmet fordít a hazai kis- és középvállalkozói szektor kiszolgálására is.
„Hogy mit is jelent az új generációs kifejezés? A Continental Centrumban olyan minőségi szolgáltatásokkal kívánjuk még kényelmesebbé és élvezetesebbé tenni a szervizelést, amit az ügyfelek gyakran még a márkaszervizekben sem tapasztalnak. A finom kávén, a wifin és a kényelmes foteleken túl nálunk az alapszolgáltatás része, hogy a javított autókat tisztán adjuk át, vagy, hogy elhúzódó javítások esetén csereautót biztosítunk”
– mondta Pócsik László, a Continental Centrum társtulajdonosa.
A cég tulajdonosai és munkatársai elkötelezettek a transzparens és magas színvonalú szolgáltatások mellett. Zászlójukra tűzték az ügyfélcentrikus, smart megoldásokat felvonultató gondoskodó figyelmet is. Ilyen például a javítások teljes folyamatának online felületen való végigkövetése, vagy a hamarosan induló webes időpontfoglalási rendszer. Ez a megoldás lehetővé teszi majd, hogy a kiemelt partnerek és törzsvásárlók soron kívüli időpontot foglaljanak. Ezzel egyidőben a Continental SOS 72 szolgáltatás pilot jellegű indítása a kiemelt szezonokban (nyári, téli abroncs-csere időszak) is 72 órán belüli időpontfoglalásra ad majd lehetőséget.
Gazdaság
Mikotoxinnal szennyezett kukorica hasznosítására találtak megoldást a MATE kutatói
Az elmúlt időszakban a klímaváltozás hatására a mind intenzívebben terjedő gombakórokozók (pl. Aspergillus fajok) miatt nemcsak mennyiségi, hanem minőségi problémákkal is számolni kell a kukoricatermesztésben.
Ahol nem sikerül a növényvédelem okszerű kivitelezése, ott a gabonákban megengedett határértékeket akár jelentősen meghaladó aflatoxin B1 koncentráció is előfordulhat. A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) kutatói olyan megoldást kerestek az agráriumot sújtó problémára, ami beilleszthető a körforgásos gazdálkodásba is.
A MATE Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetének munkatársai – egy korábbi MATE proof of concept pályázat eredményei alapján – azt vizsgálták, hogyan lehet azt eredeti funkciója szerint, takarmányként hasznosítani a gombatoxinokkal szennyezett tételeket.
Mint ismeretes, az aflatoxin B1 az egyik legerősebb természetes karcinogén, ami az emberre és a haszonállatokra egyaránt veszélyes, ezért a szennyezett gabonaételeket a továbbiakban sem étkezési, sem takarmányozási célra nem lehet felhasználni, vagyis hulladékká válnak. A MATE kutatói a vizsgálatuk során abból indultak ki, hogy habár a szennyezett termények a klasszikus haszonállatok takarmányozásában tovább nem alkalmazhatók, de egyes, takarmányként is hasznosítható rovarok viszont kifejezetten ellenállóak a toxinnal szemben.
Az intézet kutatói vizsgálataikban a lisztbogár (Tenebrio molitor) lárvájának segítségével hasznosították az szennyezett kukoricát: toxinos kukoricán nevelt lárvákból rovarlisztet készítettek, amelyet pontyivadékok takarmányozására használták fel.
Az analitikai vizsgálatok alapján a szennyezett kukoricán nevelt rovarok aflatoxin B1 tartalma jóval a vonatkozó szennyezettségi határérték alatt maradt, miközben magas zsír- és fehérjetartalma miatt kiváló takarmány-alapanyagnak bizonyult. A vizsgálat alapján a pontyivadékok etetése során sem az elhullásban, sem a halak méretében nem tapasztaltak releváns különbséget az egyes csoportokban, függetlenül attól, hogy az általuk elfogyasztott rovarlisztet gombatoxinnal szennyezett kukoricán nevelték.
A kutatók nemcsak a takarmány hatékonyságát, hanem a rovarok után visszamaradt maradék (frass) aflatoxin-tartalmát és toxicitását is elemezték.
A kutatás eredménye azért kiemelkedő, mert a hazai mezőgazdaságot aktuálisan sújtó problémára kínálhat olyan megoldást, amely egyben beilleszthető a körforgásos gazdálkodásba is. A részletes információkat a kísérletekről a Journal of Molecular Sciences c. tudományos szaklapban megjelent cikkben olvashatnak az érdeklődők.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
A Time Lock Encryption új korszakot nyit
Forradalom a bizalom nélküli adatvédelemben
A digitális ökoszisztémák egyik legnagyobb, de sokszor alulértékelt kockázata, hogy az adatok titkossága a gyakorlatban mindig emberekbe és szervezetekbe vetett bizalmon nyugszik. Az elektronikus közbeszerzési rendszerek, zárt ajánlattételek, kutatási együttműködések vagy pénzügyi tranzakciók során jellemzően feltételezzük, hogy senki nem él vissza a hozzáféréssel – miközben erre sem technikai, sem kriptográfiai garancia nincs.
A Time Lock Encryption (TLE) ezt a logikát írja át: a bizalom helyére matematikailag igazolható, időzített titkosítási modell lép, ahol egy elosztott, blokklánc-alapú kulcskezelés biztosítja, hogy az adatok a kijelölt időpontig valóban hozzáférhetetlenek maradjanak. Ez nem egy újabb biztonsági réteg, hanem szemléletváltás: a “higgy nekem” helyét átveszi a “bizonyítsd be kriptográfiailag”.
A „bizalmon alapuló titkosság” zsákutcája
Az elektronikus közbeszerzések és adatbiztonsági folyamatok egyik legnagyobb kihívása mindig is az volt, hogy kiben bízhatunk meg valójában. Legyen szó ajánlatok titkosításáról, érzékeny üzleti dokumentumok védelméről vagy nemzetközi kutatási adatok kezeléséről, a jelenlegi rendszerek alapvetően a „bizalmon alapuló titkosság” elvén működnek.
A probléma ezzel az, hogy a bizalom:
- nem mérhető,
- nem ellenőrizhető
- és ha valaki visszaél vele, sokszor nyom nélkül teheti.
A Time Lock Encryption (TLE) egy olyan, blokklánc-alapú kriptográfiai megoldás, amely ezt a problémát alapjaiban oldja meg azzal, hogy teljesen kizárja a harmadik félbe vetett bizalom szükségességét.
A TLE matematikailag garantálja, hogy egyetlen résztvevő – legyen az ajánlatkérő, ajánlattevő, fejlesztő vagy szolgáltató – sem férhet hozzá az adatokhoz a kijelölt időpont előtt.
A Professzionál Zrt. által fejlesztett TLE egy szabadalom alatt álló, elosztott kulcskezelési és titkosítási architektúra, amely az időzített titkosítás elvén működik.
Ez azt jelenti, hogy az adatok egy előre meghatározott időpontig matematikailag hozzáférhetetlenek, majd a határidő elérésekor automatikusan feloldódnak.
A folyamat minden lépése a felhasználó kezében van:
- a dokumentum titkosítása kliens oldalon történik,
- a rendszer a visszafejtési kulcsot több részre bontja,
- és ezeket a kulcsrészleteket a blokklánc hálózat csomópontjai között osztja szét.
A kulcsok időzített dekódolását a blokklánc mapperei végzik el, így a dokumentum csak a beállított nyitási időpontban válik hozzáférhetővé. A feloldás automatikus, a TLE pedig hash ellenőrzéssel igazolja, hogy a dokumentum a feltöltés óta semmilyen módosításon nem esett át.
Ezzel a módszerrel megszűnik az úgynevezett „uncontrollable confidentiality”: az a helyzet, amikor egy harmadik fél – akár jó szándékkal is – hozzáférhet az adatokhoz a felhasználó tudta nélkül.
Bizalom nélkül, mégis ellenőrizhetően – a TLE technológiai alapjai
A technológia egyik legfontosabb sajátossága, hogy a működéséhez nincs szükség központi szereplőre. A TLE – hasonlóan a blokklánchoz – úgynevezett „trustless”, vagyis bizalommentes rendszer, amelyben a folyamat tisztaságát nem egy külső szolgáltató ígérete, hanem:
- a hálózat demokratikus működése, és
- a mögötte álló matematikai protokoll biztosítja.
Minden titkosítási és kommunikációs művelet a felhasználó gépén történik, a kulcskezelés és a dekódolás a blokkláncon zajlik, teljes átláthatósággal. Ez kizárja a manipulációt vagy az idő előtti hozzáférést.
A rendszer emellett szolgáltatási platformként is működik, így könnyen integrálható a már meglévő e-procurement rendszerekbe. A token alapú hozzáférés egyszerű és biztonságos megoldást kínál, a TLE kliensalkalmazás pedig webes, asztali és mobil verzióban is elérhető.
A felhasználó számára ez annyit jelent, hogy bárhonnan és bármikor biztonságosan végezheti a titkosítási és dekódolási műveleteket, a háttérben minden automatizáltan és ellenőrizhetően zajlik.
Az informatikai vezetők számára a TLE legnagyobb értéke, hogy
teljes adatbiztonságot kínál emberi beavatkozás nélkül.
Matematikailag bizonyított, hogy az adatokhoz senki sem férhet hozzá a meghatározott időpont előtt, ezáltal a korrupció és a visszaélés lehetősége gyakorlatilag megszűnik.
A hash alapú integritás-ellenőrzés bármikor bizonyíthatóvá teszi, hogy a megnyitott dokumentum azonos az eredeti, beküldött verzióval. A rendszer fejlesztése az uniós adatbiztonsági és tender integritási szabványokhoz igazodik, minden titkosítási és dekódolási folyamat auditálható és API-n keresztül könnyedén illeszthető a meglévő vállalati infrastruktúrába – anélkül, hogy radikális átalakítást igényelne.
Közbeszerzésen túl: új felhasználási terek és szemléletváltás
A technológia ugyanakkor nemcsak a közbeszerzésekben alkalmazható. A TLE az elektronikus ajánlatkezelés mellett olyan területeken is komoly előrelépést jelenthet, ahol az időzített adatfeloldás kulcsfontosságú.
Ilyenek például:
- zárt aukciók, ahol elengedhetetlen, hogy a licitek a megnyitásig teljes titokban maradjanak,
- klinikai kutatások, ahol a korai adat- vagy eredményszivárgás komoly torzításokat okozhat,
- pénzügyi és részvénypiaci tranzakciók, ahol meg kell akadályozni a belső információk jogosulatlan felhasználását,
- elektronikus szavazási rendszerek, ahol biztosítani kell, hogy a szavazatok a kijelölt időpontig rejtve maradjanak, így a folyamat átlátható és visszaellenőrizhető marad.
A digitális korszak egyik legfontosabb kérdése, hogy miben bízhatunk, ha nem ismerjük a másik felet. A TLE erre ad egyértelmű választ: a biztonságot nem ígéretek, hanem kriptográfiai bizonyítékok garantálják.
Ez a technológia lehetővé teszi, hogy szervezetek, kormányzati szereplők és vállalatok függetlenül, átláthatóan és ellenőrizhetően működjenek együtt.
A TLE nem csupán egy innovatív technológiai megoldás, hanem egy olyan új szemlélet az adatbiztonságban: amely a bizalmat matematikai bizonyíthatósággal váltja fel, ezzel pedig új korszakot nyit a digitális biztonság történetében.
A cikk a Professzionál Zrt. támogatásával készült.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Generációk és percepciók: másért szeretik az irodai munkát az eltérő generációkhoz tartozók
Az iO Partners 2025 nyarán végzett online kutatása szerint a különböző korosztályok eltérően látják az ideális irodai munkafeltételeket, ami bizonyos mértékű véleménykülönbséget jelez közöttük.
Noha minden generáció mást tart a hatékony munkavégzés kulcsának, az irodai jelenlét mindhárom korosztály tagjai számára továbbra is értéket képvisel – csak épp teljesen eltérő okok miatt.
A hazai szellemi dolgozók körében vizsgálta az irodisták munkahelyi környezetének jellemzőit az iO Partners 2025 júniusában 500 fős mintán végzett kvantitatív online kutatása. A felmérés jól kirajzolódó generációs eltéréseket mutatott az irodai munkakörnyezet megítélésében, és összességében arra hívta fel a figyelmet, hogy a valódi kérdés nem az, szükség van-e irodára, hanem az, ki, miért és milyen formában tartja azt nélkülözhetetlennek.
Home office vagy iroda?
A kutatás alapján a magyar nagyvárosi irodisták közel fele (52%) dolgozik valamilyen rendszerességgel otthonról. Az arányokban ugyanakkor markáns különbségek mutatkoznak: az Y generáció (30–45 évesek) körében a legmagasabb a heti legalább három napot home office-ban dolgozók aránya (41%), szemben az X generációra (45–60 évesek) jellemző 27%-kal.
Az idősebbek közel kétharmada (64%) egyáltalán nem, vagy csak nagyon indokolt esetben dolgozik otthonról (ez az arány a Y-oknál 43, a Z-knél 42%), miközben a legfiatalabb, 20-30 éves munkavállalókra a heti 1-2 nap otthoni munka a legjellemzőbb: ez 35 százalékukra igaz.
Hol terem a hatékonyság?
A kutatásban résztvevők 39 százaléka a home-office-t tartotta hatékonyabbnak, míg 20 százalék az irodát, de a korosztályok között itt is érdekes mintázat rajzolódik ki. Az X generációban a legmagasabb azok aránya, akik az irodai munkát tartják eredményesebbnek, míg az otthonról elvégzett munkát az Y generáció tagjai érzik a leginkább hatékonynak. A legifjabb munkavállalók csaknem fele (46%) ugyanakkor akként foglalt állást, hogy mindkét munkatér hasonlóan hatékony.
Milyen a vonzó iroda?
Az talán nem meglepő, hogy a Z generáció digitális bennszülöttként magabiztosan dolgozik távolról, ám a kutatás érdekes tanulsága az, hogy számukra különösen fontos előny a társaság és a munkatársak közelsége, ha az irodában végzett munkáról van szó. Preferenciáik tekintetében kiderült, hogy szívesen dolgoznak modern, közösségi terekben, értékelik az ergonomikus berendezést és a nyitott, együttműködést ösztönző irodai környezetet. A fejlesztések közül a telefonfülkék és a csendes zónák bevezetését támogatják leginkább.
Az Y generáció számára az ideális iroda tekintetében a legfontosabb tényező a jó lokáció és a megközelíthetőség. Ez egyébként a teljes vizsgált mintára igaz, de az Y generáció képviselte legmagasabb arányban (74%) ezt a véleményt. Ők azok, akik az otthoni munkát tartják a leginkább hatékonynak, ugyanakkor az irodát a munka-magánélet egyensúly megteremtésének eszközeként is látják. Az irodai dizájn és a vizuális környezet – beleértve a műalkotásokat és dekorációkat – pozitív hatását is ők értékelik legmagasabban. Sokuk számára az iroda olyan tér, ahol rendezettebben, fókuszáltabban tudnak dolgozni.
Az X generáció tagjai a legkonzervatívabb irodahasználók: 48 százalékuk soha nem dolgozik otthonról. Ők tartják leginkább hatékonynak az irodába való bejárást, elsősorban a napi rutin és a struktúra megtartása miatt. Jóllehet az ideális iroda jellemzői közül náluk is a jó elhelyezkedés és a rövidebb utazási idő a leginkább kiemelt, az újfajta irodai terek vagy fejlesztések kevésbé hatnak rájuk ösztönzőleg.
Lehet hatékony és szerethető az iroda?
Bár a kutatás jól kirajzolja a generációk közötti különbségeket, az eredményekből az is kiderül, hogy minden korosztály számára kialakítható motiváló, inspiráló és a hatékonyságot növelő irodai környezet.
Az iO Partners szakértői szerint a munkatér ma már nemcsak funkcionális kérdés, hanem stratégiai eszköz: a megfelelő környezet nemcsak a meglévő munkatársak elégedettségét és produktivitását növeli, hanem az új tehetségek bevonzásában is versenyelőnyt jelent. Az a vállalat, amely ezekhez az igényekhez tud alkalmazkodni, nemcsak elégedettebb, hanem lojális, elkötelezett dolgozókat is nyer.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Gazdaság2 hét ago
SE Advisory Services néven új globális márkát indít a Schneider Electric
-
Szórakozás2 hét ago
A Mattel pályára állítja az UNO Elite-et: megérkezett a Formula–1 hivatalos kiadása
-
Szórakozás2 hét ago
Ezek a Black Friday sztárjai Magyarországon
-
Gazdaság2 hét ago
Kulcsszerepet játszanak a szoftverek az újgenerációs adatközpontok létrehozásában
-
Gazdaság2 hét ago
A Pekingi Vegyipari Műszaki Egyetemmel írt alá együttműködési megállapodást a Széchenyi István Egyetem
-
Gazdaság2 hét ago
Megbillentette az ingatlanpiac forgási sebességét az Otthon Start Program
-
Zöld2 hét ago
Új módszerrel mutattak ki magasabb légszennyezést gáztűzhellyel főző magyar háztartásokban
-
Gazdaság2 hét ago
Megbízhatósági válságban a magyar munkaerőpiac– miért tűnnek el a kékgalléros munkavállalók?









