Gazdaság
Startup Grind tech konferencia a Szilícium-völgyben magyar szemmel
A vállalkozásoknak, startupoknak szóló nemzetközi hálózat, a Startup Grind 2020. februárban ünnepelte fennállásnak 10. évfordulóját. A Startup Grind története 2010-ben indult, amikor Derek Andersen és egy barátja összeült egy februári napon, hogy a vállalkozásuk előtt álló nehézségekről beszéljenek, őszintén. Akkor még nem gondolták, hogy ez az első találkozó csak a kezdet, és hogy pár évvel később egy országokon és kontinenseken átívelő közösség fog formálódni, amivel több millió ember életére lesznek hatással.
A baráti beszélgetésekből mára a Startup Grind egy globális nonprofit hálózattá nőtte ki magát. Száznál is több országban működnek azok a helyi közösségek, akik nap mint nap azon dolgoznak, hogy a hasonlóan gondolkodó vállalatok, cégek és startupok számára egy olyan platformot biztosítanak, ami összeköt, edukál és inspirál.
2020. február 11-én tartotta a nyolcadik konferenciáját a Startup Grind, a helyszín San Francisco, Redwood City volt, ahol 2 napra a világ élvonalába tartozó startupok, tech cégek és szervezetek találkoztak, hogy tanuljanak egymástól, és hogy megosszák a közönséggel azokat a történeteket és siker sztorikat, amik inspirálhatják a vállalkozások következő generációit. A Startup Grind magyarországi szekciója, a Startup Grind Budapest, a Start it @K&H inkubátor és az INPUT Program támogatásával az idei konferenciára 3 magyar résztvevő is kiutazott. A konferencián a Start it @K&H inkubátor programjában résztvevő Zero Waste Journey-től Mascsák Klaudia, a Briefly részéről pedig Bittera Réka és Tassonyi Csenge vett részt. A két napos eseményen több mint 96 ország képviseltette magát és több mint 100 workshop és programelem közül választhattak a látogatók.
A Startup Grind Global konferenciáról rengeteg pozitív tapasztalattal és élménnyel tért haza a 3 fiatal startupper. A 10 napos amerikai útjuk során bejárták San Francisco-t, ízelítőt kaphattak az amerikai startup világ egy kis szeletéből, illetve új kapcsolatokkal és tudással gyarapodtak. Sokan érezhetik úgy, hogy az itthoni startup világ egy burkot képez, és aki nem volt még nagyobb nemzetközi startup tematikájú eseményen az könnyen általánosíthat. Így volt ezzel Klaudia is, akinek ez egy remek alkalom volt, hogy kilépjen a biztonságosnak hitt komfortzónájából és megtapasztalja, illetve betekintést nyerjen a szilícium-völgyi startup gondolkodásba és életérzésbe. Elmondása szerint Budapesten ritkán találkozik olyan emberekkel, akik nem csak felületesen érdeklődnek a másik iránt, illetve nagyon ritkán élte át azt, hogy a magyar startupok támogatnánk egymást, helyette mindenkiben a versenytársat keresik. A legnagyobb kontraszt szerinte, az emberek hozzáállásában van. Az ottani környezet sokkal befogadóbb, a startup vállalkozók szenvedélye pedig ragadós, ami így együtt képes megteremteni a tökéletes légkört, hogy merjünk nagyot álmodni. A Zero Waste Journey tanácsa: kellő önbizalom, megfelelő empátiával párosulva, a figyelmesség, hogy mindenkiben észre vegyünk valami különlegeset, mindehhez pedig nyitottságra és új gondolkodás módra van szükség. Hazatérve Klaudia és csapata újult erővel dolgozik azon, hogy egy olyan mobil applikációt hozzanak létre, ami segít a felhasználóknak egy zero-waste környezetet teremteni.
A Briefly alapítói Réka és Csenge, akik egy az ügyfelek és szabadúszók? közötti együttműködést segítő platformot álmodtak meg, korábban részt vettek már nagyobb startup konferenciákon, mint például a Web Summit vagy a Techfestival. Nem volt teljesen új tehát számukra ez a környezet, de elmondásuk szerint az amerikai networking semmilyen korábbi élményhez sem hasonlítható.
“Sokat tanultunk az amerikai Smalltalk erejéről, hogy hogyan lehet nyitottsággal gyorsan és egyszerűen kapcsolódást kiépíteni egy potenciális ügyféllel. Mindezeket főleg az aktív networking által sajátítottuk el, melyben nagy segítségünkre volt a konferencia saját fejlesztésű applikációja, mely lehetővé tette a kapcsolatfelvétel hasonló érdeklődésű startupperek-kel, potenciális befektetőkkel vagy ügyfelekkel. Több speed-meetinget is szerveztünk az applikáció segítségével, többek között amerikai startup-okkal, akik számára nagyon vonzó volt a Briefly ajánlata, hiszen komplexebb projektekre nyújtunk megoldást kedvezőbb áron, mint például nagy versenytársunk az amerikai piacon legismertebb Upwork.” – mondta Tassonyi Csenge társalapító.
Az üzleti tervük validációja mellett nagy potenciált láttak a különböző amerikai accelerator programokban is, hiszen saját tapasztalatból tudják, milyen sokat ad egy kelet-közép-európai early stage startup portfóliójához egy külföldi mentorprogram, mint a londoni Eligent club is, amelyben jelenleg részt vesznek. Az utazásuk egyik legnagyobb eredménye, hogy részt vehettek a konferencia egyik side event-jén, egy Founder Gym meetup-on, melyre Paige Hendrix Buckner, a Founder Gym Program Director-a invitálta meg őket egy előadása után. Ezzel párhuzamosan pedig el is indult az egyeztetés arról, hogy a következő programba ösztöndíjjal bekerülhessen a Briefly Csapata. A Startup Grind Budapest és a Start it @K&H közreműködésével, a rendezvény ideje alatt az alapítók Doncsev Andrással, Magyarország San Francisco-i Alkonzulátusának vezetőjével is találkoztak, mely során megismerhették az amerikai piacra lépés lehetőségeit és folyamatát egy magyar startup számára.
A Zero Waste Journey és a Briefly példája jól mutatja, hogy akaraterővel és kitartással bármi elérhető, a jó hír pedig, hogy a lehetőség mások számára is nyitva áll, ugyanis az induló és feltörekvő startupok március 25-ig még jelentkezhetnek a Start it @K&H aktuális, féléves inkubációs programjába. A Startup Grind Budapest továbbra is aktívan keresi azokat a partnereket és együttműködési lehetőségeket, amik segíthetik az induló vagy már működő vállalkozásokat és startupokat, abban, hogy részt vegyenek különböző eseményeken és workshopokon, illetve, hogy megjelenést biztosítson nekik a hazai és nemzetközi színtéren. Hiszünk az együttműködés és a nyitottság kultúrájában, és örülünk, hogy partnereink között tudhatjuk a Start it @K&H-t, Magyarország legnagyobb nagyvállalati inkubátorát.
Gazdaság
Céges autók áfaügyei: rengeteg a buktató, súlyos lehet a büntetés
A munkavállalók számára gyakori juttatási forma a céges autó, de az ezzel kapcsolatos áfakezelés számos kihívást és buktatót rejt a vállalkozások számára.
A három leggyakoribb probléma a magáncélú használatot, a károkozás megtérítését és az üzemanyagelszámolást érinti. Az elektromos hajtású autók esetében ezekhez még további kérdések is hozzáadódnak.
„A vállalkozások általában nem is tudnak arról, hogy szabálytalanul számolnak el költségeket, aminek következtében jelentős adókockázatba is belefuthatnak”
– hangsúlyozza Nyári Zsolt, a K-X Consulting ügyvezetője.
A magánhasználat nem megfelelő kezelése számos bizonytalanság forrása
A cég tulajdonában lévő személyautó magáncélú használata Magyarországon jelenleg jövedelemadó-mentes juttatás. A magáncélú használatnak része az üzemanyag, valamint az autópálya matrica költsége is. Így sem a cégnek, sem a munkavállalónak nem keletkezik adókötelezettsége, ha a kolléga úgy dönt, hogy szabadnapján a céges személyautóval leviszi családját a Balatonra. A magánhasználattal kapcsolatban felmerült költség pedig teljes egészében elismert tétel a társasági adóban. Gyakori azonban, hogy a cégek csak egy bizonyos mértékű ingyenes magánhasználatot fogadnak el (például havi 500 km), és a limit feletti kilométerek költségét már megtéríttetik a munkavállalóval.
„Amikor a cégek a magánhasználatért kérnek pénzt a munkavállalóktól, sokszor költségtérítésként szedik be és nem foglalkoznak azzal, hogy valójában az áfa tekintetében adóköteles szolgáltatás nyújtására kerül sor. Ilyenkor a magánszemély részére a magánhasználatról számlát kell kiállítani és arra áfát kell felszámolni, megfizetni. A rossz gyakorlat adóhiányt eredményez, a bizonylat kibocsátásának elmaradása miatt pedig még mulasztási bírságot is kivethet az adóhatóság”
– figyelmeztet Nyári Zsolt.
A károkozás és az üzemanyag-megtérítés terén rengeteg a tisztázandó kérdés
Sok a bizonytalanság akkor is, ha a magánszemély kárt okoz a céges autóban. Amikor a cég a biztosítónak fizetendő önrészt részben vagy egészben ráterheli a magánszemélyre, szintén felmerül az áfafizetési kötelezettség kérdése. Sok esetben a vállalkozások ezt kártérítésként kezelik és nem számolnak fel áfát. Az Európai Bíróság esetjoga alapján azonban ezek a tételek is – amilyen például a szolgáltatásnyújtás – áfafizetési és számlakibocsátási kötelezettséget eredményezhetnek. Ráadásul a kockázat hatványozottan jelentkezhet, ha a személyautót a társaság más vállalkozástól veszi bérbe, amelynek ő is köteles megfizetni az önrészt.
Az üzemanyag-elszámolásokkal kapcsolatban szintén sok a kérdés és a téves gyakorlat.
„Mivel az üzemanyag-kereskedés alapvetően jövedéki engedélyes tevékenység, ezért ha magánszemélynek üzemanyagot számláz a cég, akkor felmerül a kérdés, hogy rendelkeznie kell-e jövedéki engedéllyel. Kérdéses az is, hogy ebben az esetben az üzemanyag beszerzése után megfizetett áfa levonható-e. A helyzetet tovább bonyolíthatja, ha a cég üzemanyagkártyát használ”
– sorolja a mindennapi kockázatokat Nyári Zsolt.
A zöld céges autók terjedése még több kérdést vet fel
Egyre gyakoribb, hogy elektromos autót ad a cég a munkavállalónak és hozzá töltőállomást is kiépít a dolgozó lakhelyén. Ez a gyakorlat újabb áfa-kérdéseket vet fel.
„Az adókövetkezmények szempontjából nagyon lényeges, hogy mi a céges szabály a dolgozó lakhelyén kiépített töltőre vonatkozóan – például abban az esetben, ha a dolgozó elhagyja a céget. Leszerelik a töltőt, kerül az bármennyibe, vagy eladják a dolgozónak, esetleg ingyenesen átengedik és leadózzák? Ha a cég nem számol a potenciális adózási következményekkel, akkor kellemetlen meglepetés érheti”
– hangsúlyozza a szakértő.
Az elektromos céges autók adózásával kapcsolatban gyakran felmerülő kérdés, hogy mi a teendő, ha a magánszemély az otthoni töltés után az áramszámlát szeretné elszámolni. Mennyit és milyen áron tud a munkaadó kifizetni a dolgozójának? Vehetünk esetleg egy átlagot alapul? Ha napeleme van a dolgozónak, akkor mit tud elszámolni költségként? És ami adó szempontból szintén érdekes: mi a megfelelő adózási eljárás, ha a céges töltőállomáson töltik az ügyfelek vagy dolgozók a saját tulajdonukban lévő autókat? Ha ugyanis ingyenesen töltik a partnerek vagy a kollégák a saját autóikat, akkor azzal jövedelmet juttatunk nekik. De milyen formában kell azt leadózni, egyáltalán mit kell tenni áfa szempontból, és milyen áron kell kiszámlázni a töltés költségét? Alapul vehetőek-e a céges költségek, amelyek a töltéssel kapcsolatban felmerülnek, vagy pedig más piaci árat szükséges keresni annak érdekében, hogy a céges töltést ki lehessen számlázni? Rengeteg kérdés merül fel, a válasz pedig a körülményektől függően változhat.
Szakértő bevonása nélkül szinte elkerülhetetlen a szabálytalan gyakorlat
Mint az a fentiek alapján nyilvánvaló, a céges autók áfakezelése nagyon összetett és kockázatokkal teli terület, különösen a vegyes használat és a magáncélú juttatások miatt. Nemcsak azok a cégek hibáznak gyakran, amelyek a munkavállalóiknak autót adnak, de sokszor még azok a vállalkozások is, amelyek bérbeadással foglalkoznak. A cégek gyakran nem rendelkeznek megfelelő belső szabályzattal vagy dokumentációval a céges autók használatáról, ami tovább növeli az adókockázatot. A nem megfelelő gyakorlat pedig veszélyezteti az áfalevonási jogosultságot.
„Mindenképpen érdemes tehát felülvizsgálni a jelenlegi gyakorlatot, azonosítani a bizonytalan pontokat és azokat minél hamarabb tisztázni, hogy az autók elszámolásával kapcsolatban ne maradjon kockázat”
– összegez a K-X Consulting ügyvezetője.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Csökken a kereskedelem jövedelmezősége
Érdemi forrásokat nyit meg a kormány
Május 28-án tartották a Laurel Számítástechnikai Kft. sorrendben 12. Retail Konferenciáját. Az ezúttal a fővárosban rendezett esemény köszöntőjében Bessenyei Attila, a cég ügyvezetője lényegében korszakváltást jelentett be a kiskereskedelem világában és számos, a digitalizáció következő lépcsőjének tekinthető eszközre felhívta a figyelmet. Ilyenek voltak a hibrid okosbolt, az árufelismerő mérlegek, az AI vezérelt beléptetőrendszerek, az illetéktelen bolti tevékenységeket felismerő kamerafelügyelet és számos más, a kereskedelem hatékonyságát jelentősen javító, részben saját fejlesztésű megoldás.
Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium KKV-k fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára is előadást tartott az eseményen. A politikus áttekintette a kormányzat különböző támogatási programjait és felhívta a figyelmet a kereskedelmi egységek számára is elérhető támogatási formákra, melyeket a szektor szereplői megfelelő, a GDP-részesedését meghaladó arányban használnak fel. Mint rámutatott, új, kifejezetten a tőkeemelésre felhasználható külső források állnak rendelkezésre hamarosan, melyek természetesen az ágazat képviselőinek is elérhetőek lesznek. Szabados Richárd külön felhívta a figyelmet a jelenségre, mely szerint a hazai KKV szektor egy dolgozóra jutó hatékonysága különösen alacsony, nagy a különbség e tekintetben a nagyvállalati szféra és a kisvállalkozások között, miközben hazánk lényegében a kisvállalkozások országa. Ez a lemaradás, ennek csökkentése meghatározó lesz a kormányzati politikában.
dr. Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára összefoglalójában rámutatott, hogy a kiskereskedelem jövedelmezősége évek óta csökken Magyarországon, elsősorban éppen a szakpolitikai döntések hatására. Eközben a szektorban dolgozók termelékenysége, hatékonysága már ma is nagyon jelentősen meghaladja az országos átlagot, elsősorban a magas fokú digitalizáció, automatizálás hatására, épp az olyan újításoknak köszönhetően, amelyeket bevezetőjében Bessenyei Attila is említett.
Ennek ellenére, a profitkorlátozások és más körülmények miatt egyre több a veszteséges bolt, miközben a kereskedelmi forgalom volumene lényegében a 2021-es szinten van, e tekintetben is lemaradva a környező országok többségétől. A működő cégekre vonatkozó adminisztratív korlátozások európai összevetésben nálunk különösen magasak, a kereskedelmet ezen belül pedig plusz előírások sújtják. Mint kifejtette, a készpénzhasználat mesterséges élénkítése, az élőerős kiszolgálás tervezett forszírozása minden tekintetben szembe megy a trendekkel, és további versenyhátrányt okozhat a szektornak. Mint hangsúlyozta, akinek van igénye egy élő pénztárossal beszélgetni, annak nem kötelező önkiszolgáló boltban vásárolnia, ez egy lehetőség. Ugyanakkor a néhány száz fős kistelepülések bezáró élelmiszerboltjait például kiválóan lehet automata boltokkal helyettesíteni, ha a jogszabályok lehetővé teszik. Mint elmondta, az OKSZ kidolgozott egy szakpolitikai ajánláscsomagot, melyet örömmel megvitatnának, ha a kormányzat részéről meglenne az ágazattal az egyeztetési szándék.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Magyar nyertes a nemzetközi médiaversenyen
Kilenc ország pályázói közül Kis Judit, a Forbes újságírója kapta a Siemens Media Award regionális fődíját.
Igazán különleges helyszínen, a bécsi repülőtér irányítótornyában adták át május 23-án a Siemens Media Award regionális díjait. A nemzetközi szakmai zsűri kilenc ország pályázói és pályaműi közül a legjobbnak az idén a hazai fődíjat másodjára is elnyerő Kis Judit, a Forbes újságírójának Magyar siker mutatja, mit adhat az AI a mezőgazdaságnak című cikkét választotta.
A riport a négy kontinensen használt, magyar, mesterséges intelligenciával támogatott gépi látástechnológiai platform, a Proofminder működését mutatja be. A Proofminder abban segít a gazdáknak, hogy a földjükön lássák minden növény tövét, levelét, esetleges betegségeit is, és célzottan avatkozhassanak be.
Kis Judit ezzel egy kétszemélyes utazást is nyert a Salzburgi Ünnepi Játékokra, ahol a művészi tartalom mellett a kulisszák mögé is bepillanthatnak, és közelebbről megismerhetik a színpad mögött rejlő technológiákat.
A médiaverseny további két díját a cseh Hospodářské noviny lap újságírója, Jan Brož és a Spider’s Web lengyel technológiai portál újságírója, Rafał Pikuła vehette át. Brož a villamosenergia-piacok működését és az algoritmikus villamosenergia-kereskedelemmel foglalkozó cseh Second Foundation céget bemutató cikkéért kapott elismerést, míg Pikuła a mesterséges intelligencia keresőmotorokra gyakorolt hatását elemezte díjnyertes cikkében.
A pályázat első, hazai fordulójára ezúttal is a „Célszerű technológia” jelmondattal, olyan médiatartalmakkal lehetett nevezni, amelyek bemutatják a technológia a mindennapi életben betöltött szerepét. Magyarországon 17 nevező 42 pályaművét értékelte a független zsűri, és öt pályázatot díjaztak, akik egyúttal tovább is jutottak a nemzetközi versenybe.
Itt a nemzetközi zsűri, – amelynek tagja volt Sági Gyöngyi, a digitrendi.hu magyar alapítója és főszerkesztője is, – kilenc közép- és kelet-európai országból (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Szerbia, Szlovákia és Szlovénia) több mint 100 pályamű közül választotta ki a legjobbakat. A shortlistre került pályázók az átadó után a nagymúltú bécsi újságíró rendezvényen, a Concordia Ball-on részt véve ünnepelhettek.
A korábbi években is volt már példa hazai sikerre a Siemens régiós versenyén: 2023-ban a második helyezettnek járó, nemzetközi díjat Bagi László, szintén a Forbes munkatársa hozhatta haza, „A zöld rendszámos kukásautók nem ébresztenek fel” c. cikkével, 2024-ben pedig Zákányi Virág került shortlistre a GyártásTrend honlapján publikált, „Terápia VR-szemüvegben” c. cikkével.
Kis Judit 2008 és 2019 között az MTI Gazdasági Szerkesztőségének újságírója volt, ahol elsősorban a munka világával, illetve környezetvédelmi témákkal foglalkozott. 2010-ben elnyerte a Junior Prima díjat. MTI-s pályafutása után szabadúszó újságíróként főként a Magyar Mezőgazdaság Kiadónál és a Növekedés.hu-n jelentek meg cikkei. 2021 óta a Forbes újságírója, jelenleg főmunkatársa, 2024-ben pedig már egyszer elnyerte a Siemens Media Award hazai fődíját.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Okoseszközök1 hét ago
A HONOR 6 éves Android-támogatást vállal a napokban megjelent HONOR 400 szériához
-
Okoseszközök5 nap ago
HONOR 400 vagy 400 Pro? Összehasonlítottuk
-
Ipar5 nap ago
Energiaköltség-csökkentés pályázatok nélkül? – PPA, tárolók és innovatív finanszírozási megoldások cégek számára
-
Ipar2 hét ago
30 éves hazánk legkomplexebb építőipari szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportja, a DVM group
-
Gazdaság2 hét ago
A mesterséges intelligencia agráralkalmazásairól egyeztetett Palkovics László és Gyuricza Csaba
-
Egészség2 hét ago
A Huawei bemutatta legújabb innovációit Berlinben: fókuszban az egészség, a stílus és a hatékonyság
-
Okoseszközök2 hét ago
Megérkezett a Samsung Vision AI a vállalat legújabb tévéivel és hangprojektoraival
-
Gazdaság1 hét ago
Rekord összegben tart devizát a magyar lakosság