Gazdaság

Hogyan él túl egy oktatási franchise a jelenlegi krízisben?

A 2014-ben alakult Logiscool hat év alatt a világpiacon is meghatározó oktatási franchise hálózattá nőtte ki magát.

A koronavírus járvány kitörésekor éppen egy új iskola nyílt volna meg Taiwan-ban. Azonban alig száradt meg a festék a tantermek falán, máris át kellett állni az online oktatásra. Végül ez a kihívás mégis pozitív változásokat hozott a hálózat szintjén. Körkép arról, hogyan él túl egy oktatási franchise a jelenlegi krízisben.

Pár héttel ezelőtt több tízezer diák tanult programozást a Logiscool tantermeiben világszerte. Majd a koronavírus által kialakult járvány hatására néhány nap leforgása alatt minden iskolájuknak át kellett állnia az online oktatásra. 16 országban több tízezer gyerek és szülő várta a magyar központ iránymutatását arról, hogyan tovább.

A személyes kapcsolattartás jelentősége

A Logiscool iskolák több földrészen is jelen vannak, köztük Ázsiában is, így a kinti partnereken keresztül a magyar központ első kézből követhette nyomon, hogyan alakul világviszonylatban a járvány.

„Az ázsiai iskoláink bezárása miatt már jóval a magyar kormány iskolabezárásokat érintő bejelentése előtt tudtuk, hogy át kell állnunk az online oktatásra. Csakhogy hiába mozgunk otthonosan az online térbe, ez az átállás még tőlünk is rengeteg munkát igényelt”

– meséli dr. Breuer Anita, a Logiscool alapítója. –

„A mi módszerünk ugyanis az élményalapú programozás oktatásra épül, aminek fontos része a személyes találkozás, ahol az oktató azonnal tud reagálni a kérdésekre, megvan a közvetlen interakció, és így a diákjaink számára biztosított a sikerélmény. Tudtuk, hogy az online térben nem lesz könnyű fenntartani a gyerekek figyelmét. Ezért bevontuk a kurzusok átalakításába a legjobb oktatóinkat az összes országból, és az ő tapasztalatukra, illetve a központi tananyagfejlesztő csapat tudására támaszkodva kezdtük el kialakítani az online oktatás feltételit. Volt olyan ország, ahol szünetet kellett tartani, de ez elengedhetetlen volt ahhoz, hogy az élmény alapú oktatási módszerünket átemelhessük az online térbe. Egy hetünk volt az átállásra.”

Az átmeneti időszakban komoly feladat hárult az iskolavezetőkre: az e-mailes kiértesítés mellett minden szülőt telefonon is megkerestek, hogy személyesen mondják el az online oktatás részleteit. Emellett felmérték azt is, hogy mely családoknak van szükségük laptopra – ami nem csak a Logiscool órákhoz, de a közoktatásban való részvételhez is elengedhetetlen. Végül a számok azt mutatták, hogy soknak, így a teljes hálózat kölcsönadta az eszközparkja nagy részét világszerte, és még a kijárási korlátozások előtt gondoskodtak róla, hogy a számítógépek eljussanak a családokhoz.

Multiplikálhatóság – meglévő eszközök használata

A mostani krízisben a már meglévő eszközök optimalizálása egy fontos lépés. A Logiscoolban a diákok számára kifejlesztett online portál, a My.Logiscool szerepe nőtt meg egyik pillanatról a másikra. Ez a portál eddig is létezett, de nem az órák megtartására, hanem közösségépítésre használták. Ebben a helyzetben ez átalakult. Néhány nap alatt a portálon keresztül 1200 új oktatóvideó vált elérhetővé, és a diákok számára kiépült az online konzultáció lehetősége is.

„Első sorban a franchise-szemléletünknek köszönhetjük, hogy egy hét alatt felépült a rendszer. Hozzá vagyunk szokva, hogy minden anyagunk multiplikálható legyen az összes országban úgy, hogy közben a minőségből se veszítsünk. Kiderült, hogy krízisben ez különösen hasznos. A másik fontos fordulópont a kommunikáció gördülékenységének megteremtése volt. A fejlesztés, fejlődés csak így lehet folyamatos.”

A csapat életben tartása

A cégek számára a veszteségek minimalizálása mellett az is nagy kihívás, hogy miként optimalizálják a munkafolyamataikat a jelenlegi kijárási korlátozásban.

„Itt állunk egy krízis közepén, amikor a gyors csapatdöntések elengedhetetlenek, de nem tudunk összeülni, vagy átmenni a másik irodájába egy-egy villámegyeztetésre. Arról nem is beszélve, hogy a kollégák terhelése megduplázódott, miközben mindenki időhiánnyal és a vírus miatti félelmekkel küzd”

– mesélte Anita. –

„A legegyszerűbb ötletek nálunk életmentőnek bizonyulnak. Létrejött például a „virtuális konyhánk”, ahol minden reggel közösen kávézunk, együtt kezdjük a napot. Minden csapatnak kialakult a heti és a napi rutinja az online térben is. Felpörgött a “Good-vibes” csoportunk, ahol megosztjuk egymással az összes pozitív visszajelzést, érkezzen akár szülőktől, diákoktól vagy partnerektől. Most a két héttel ezelőtti hóesésben mikulásnak öltözött kollégák, vagy a viccespólókban megtartott online csoportmegbeszélések kora is eljött. Mindemellett nem csökkentjük, hanem növeljük a munkatársaink létszámát. Hisszük, hogy hosszú távon ez lesz a kifizetődő út.”

Valamennyi veszteség elkerülhetetlen – előre kell menekülni

Az általános- és középiskolák bezárása és a koronavírus járvány miatt kialakuló gazdasági helyzet mindenkit kihívások elé állít.

„Van és lesz nálunk lemorzsolódás, ez elkerülhetetlen. Ehhez hozzájárul, hogy sajnos több szülő is elveszítette a munkáját, és lesznek diákok, akik kevésbé tudnak majd beilleszkedni az online oktatásba”

– teszi hozzá Anita. –

„De abban is hiszünk, hogy a jelenlegi helyzet sok lehetőséget is rejt. Szeretnének például azoknak a gyerekeknek és fiataloknak (7-18 év között) is módot adni az online programozás tanulására, akik eddig még soha nem programoztak. Ezzel segítve az otthon töltött idő kreatív, hasznos és szórakoztató eltöltését. Létrehozzuk nekik a Logiscool LIVE! kezdő online kurzusainkat, amik most áprilisban már elérhetővé is válnak. Ez egy óriási lépés a számunkra magyar és nemzetközi szinten is, hiszen végre el tudjuk érni azokat a diákokat is, akiknek a Logiscool iskolák eddig túl messze voltak. Igyekszünk mindig egy lépést előre lépni. Reméljük, hogy az idő is minket igazol majd.”

Gazdaság

Egyetemi tanszéket alapított a Toyota Sakura

Az ország egyik legpatinásabb műszaki felsőoktatási intézményének és a Toyota egyik legjelentősebb hazai márkakereskedésének az együttműködéséből született oktatási központban a jövő hajtástechnológiáival ismerkedhetnek a mérnökpalánták.

A Toyota a világ legnagyobb autógyártójaként és a japán gazdaság első számú szereplőjeként kiemelt jelentőségű küldetésének tekinti, hogy gondoskodjon az emberi társadalom jövőjéről. Ezen sokrétű tevékenységeiben mindig is kiemelt szerep jutott a tudásátadás, az oktatás, a tudományos és szakképzés feladatkörének. Tojoda Eicsi, a cégalapító Tojoda Kiicsiro unokatestvére már 1977-ben megfogalmazta azt az álmát, hogy a Toyota „a kutatás és a kreativitás szellemiségét tiszteletben tartva” egy saját egyetemet alapítson szűkebb hazájában, Aicsi prefektúrában, amelynek küldetése, hogy az anyavállalathoz hasonlóan „arra törekedjen, hogy az élen járva feltérképezze a tudomány és a technológia számára a követendő irányt.” Ez az egyetem, a Toyota Technical Institute 1981-ben tárta ki kapuit, 1995-ben PhD programot indított, 2003-ban pedig Chicagóban megnyitotta tengerentúli intézetét.

Ha a műszaki felsőoktatás és az autóipar ilyen léptékű összefonódása nem is mondható jellemzőnek, a Toyota az elmúlt évtizedekben a világ minden részén ösztöndíjakkal, gyakornoki programokkal és egyéb projektek útján törekedett arra, hogy helyi és nemzeti szinten egyaránt hozzájáruljon a jövő technológiai szakembereinek a gyakorlati és elméleti képzéséhez. Ehhez a nemes hagyományhoz csatlakozik most Magyarország, ahol a Toyota egyik legjelentősebb márkakereskedése példa értékű együttműködési megállapodást kötött egy évszázados múltra visszatekintő hazai egyetemmel.

Az 1992-ben alapított Toyota Sakura és az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kara, amely elődintézményei révén több mint száz éve számít az elektrotechnikai képzés egyik hazai fellegvárának, példa értékű együttműködési megállapodást írtak alá egy kihelyezett tanszék létesítéséről. Az új oktatási egység a Toyota legfontosabb hajtástechnológiai kompetenciáit kiaknázva a hidrogén és hibrid rendszerek rejtelmeibe fogja bevezetni a jövő mérnökgenerációit. Különösen aktuális és piacképes területekről van szó.

A Toyota Prius által 1997-ben bevezetett hibrid hajtástechnológia mára a világ legszélesebb körben alkalmazott alternatív hajtási módozatává vált, amellyel különösen költséghatékony módon érhető el fogyasztás- és emissziócsökkentés. A többféle módon (tüzelőanyagcellában elektromos energia előállítására, vagy belső égésű motorban elégetve), kiemelkedő hatásfokon felhasználható hidrogén előtt pedig gyakorlatilag végtelen távlatok állnak, mint az emberiség hosszú távú energiaellátásának legígéretesebb eszköze.

A műszak tudományos együttműködések, általános és középiskolai szemléltető és ismeretterjesztő programok, valamint az elmúlt években végzett felsőoktatási képzések terén komoly tapasztalatokkal rendelkező Toyota Sakura támogatásával megvalósuló tanszék ilyen módon az autóipar jelenében és jövőjében egyaránt releváns tudást fog átadni a hallgatóknak. A képzés olyan kompetenciával vértezi fel őket, amelyeket a tudományos életben és a gyakorlati munka során egyaránt közvetlenül és azonnal fognak tudni hasznosítani. Hozzáadott értékként a Toyota átfogó filozófiája és a Sakura vállalkozási tapasztalatai is érvényesülnek a tanszék életében, amelyre évtizedek óta meghatározó irányító elvként tekintenek a modern projekt- és vállalatirányítási gyakorlatokban.

A közös tanszék alapításáról szóló együttműködési megállapodást május 6-án írta alá Füredi István, a Toyota Sakura alapító tulajdonosa, valamint Prof Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora, Szilasi János Toyota Sakura vezérigazgató, az új tanszék vezetője jelenlétében. A két szervezet együttműködése egyébként nem csak szakmai, hanem közösségi alapokon is nyugszik, hiszen mindketten a főváros harmadik kerületét tekintik otthonuknak. A tanszék a lehető leghamarabb megkezdi munkáját, a pontos szakmai részletekről a felek később adnak ki részletes tájékoztatást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Intelligens világításvezérlést kaptak a francia Lidl-üzletek

IoT világítási megoldásokkal teszik fenntarthatóbbá a működésüket.

Felére csökkentette egyes üzleteinek világításból adódó energiafogyasztását a Lidl Franciaországban. A kiskereskedelmi üzletlánc a Siemens francia vállalatát választotta partnernek, hogy az elmúlt három évben együttműködve 13 bolt és két logisztikai üzem energiahatékonyságát javítsák.

Többfunkciós IoT-szenzorokat szereltek fel az érintett épületekben, amelyek valós idejű adatokat továbbítanak a világításvezérlő rendszer számára, például egy-egy terület hőmérsékletéről, a napsugárzás mértékéről, valamint az adott részlegen történő mozgásokról. Ezek alapján a szoftver képes dinamikusan optimalizálni a fényszinteket, és lekapcsolni a lámpákat a nem használt területeken.

A felhasználói igényeket akár előjelezni is képes, intelligens világításvezérlés emellett segít az üzemeltetőknek feltérképezni a vásárlói szokásokat, még kényelmesebbé téve így a vásárlást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Gazdaság

Használt házat a legnehezebb eladni

Használt

Az emelkedő tranzakciószám ellenére is nő a forgási idő, vagyis az ingatlanok mindhárom lakástípus esetében a korábbinál hosszabb időt töltenek a piacon, ami a vevők kivárásával magyarázható, mutatott rá Kosztolánczy György az Otthon Centrum vezérigazgatója az első negyedév egyik tanulságára. 

Lassult az év első negyedévében az ingatlanpiac tempója – ismertette az Otthon Centrum legfrissebb felmérését Kosztolánczy György, aki arról is beszámolt, hogy mindhárom használt lakástípus esetében nőtt a forgási idő, vagyis az ingatlanok az előző mérés adataihoz képest hosszabb idő után találnak vevőre. Nem csak az idő, de a különbség is nőtt az ingatlantípusok között: továbbra is panelt lehet a leggyorsabban eladni és itt nőtt legkevésbé a forgási idő, míg az eddig is a leghosszabb ideig piacon lévő családi házak esetében nőtt leginkább az értékesítési idő.

Az év első három hónapjának statisztikái alapján a panelek átlagosan 97 napot töltenek a piacon az eladásig, ami két nappal hosszabb az előző negyedévben mért országos átlagnál. Bár Budán néhány nappal csökkent ez az érték, a legtöbb térségben nőtt a forgási idő: a panelpiac Budapesten a legaktívabb, a leginkább pörgő Budán és a külső pesti kerületekben, ahol 86 nap az átlag érték, míg a belvárosban mért 99 nap lényegében az országos átlaggal megegyező. A régióközpontokban, valamint Pest vármegyében 102 nap, a többi megyei jogú városban 108 nap az értékesítési átlag, míg a kisebb városokban már a négy hónapot is meghaladja a piacon töltött idő.

A társasházi lakások átlagos értékesítési ideje idén 120 nap, ami egy héttel hosszabb az előző negyedévi átlag értéknél. A legtöbb térségben szintén nőtt az értékesítési idő, egyedül a régióközpontokban tapasztalható megközelítőleg kéthetes csökkenés. Csak a nagyobb városokat jellemzik az átlagnál jobb értékek: Budán és a hat régióközpontban a legkedvezőbb a helyzet 105 nappal, de a belvárosi 115 napos átlag szintén kedvezőnek mondható. A többi vidéki városban és a külső pesti kerületekben 130 nap, Pest vármegyében 150 nap kell az eladáshoz.

A használt házak országos átlagban már 185 napig vannak a piacon, ami az előző negyedévi átlag értéknél 30 nappal hosszabb idő. Ebben a szegmensben is a budai kerületeké a legkedvezőbb átlag 160 nappal, míg a hatrégió központ 166 nappal a második. A többi településtípus között nem kiugróak a különbségek: a községekben 175, Pest vármegyében és a megyei jogú városokban 190, a kisebb városokban 195, a külső pesti kerületekben pedig 200 nap az átlagos értékesítési idő.

A szakember elmondta, noha az értékesítési idő növekvő trendje idén sem tört meg, az év második felében előreláthatólag kevesebb idő kell majd az értékesítéshez. A piacon a növekvő tranzakciószámok ellenére is még mindig sokan kivárnak a vásárlással, ami az egyre kedvezőbb lakáshitel kamatokkal, valamint a nemrégiben meghirdetett otthonfelújítási program közeljövőben elérhető kedvezményeivel is magyarázható.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss