Gazdaság
2021-ben hogyan válasszuk ki a vállalkozásunk számára a legjobb szerver megoldást?
A szerverek az üzleti vállalkozások technológiai infrastruktúrájának fontos részét képezik.
Fájlokat, alkalmazásokat, weboldalakat tárolnak, távoli hozzáférést biztosítanak alkalmazottaknak, és általában lehetővé teszik, hogy egy vállalkozás saját berkein belül tudja a fontos adatokat. Szerverek nélkül az informatikai műveletek leállnának – saját szerverek nélkül pedig minden vállalkozás azt kockáztatja, hogy egy tőle független cégre bízza a levelezését, érzékeny üzleti adatait. A 2020-as év korlátozásai és járványügyi intézkedései miatt még azok a cégek is elkezdtek online térben működni, amelyeknél ez a lehetőség korábban mellékes volt: éttermek, boltok, oktatási intézmények tértek át szinte teljesen online kiszolgálásra. Ezért már egy induló cégünk esetében is fontos döntés, hogy milyen üzleti szerver megoldást válasszunk.
Milyen szerver megoldások közül választhatunk?
A legfontosabb a különböző szerverkörnyezetek közötti választás, mert a lehetőségeket és persze a költségvetést is alapjaiban határozza meg azt, hol és milyen szervermegoldást választunk. Ezek a környezetek lehetnek:
- Helyszíni szerver,
- Külső adatközpont,
- Felhőalapú.
A helyszíni szerverünkről teljesen a saját cégünk gondoskodik
A helyszíni szerverek egy vállalat irodájában vannak elhelyezve, akár egy szerverszekrényben, akár helyszíni adatközpontban. Ezeknek a szervereknek két formája lehet: fizikai és virtuális. A fizikai szerverek csak egy operációs rendszert futtatnak, míg a virtuális szerverek több operációs rendszert is futtathatnak olyan szoftverek segítségével. A helyszíni szerverek külön irodahelyiséget igényelnek az irodában, és megfelelő hűtéssel és áramellátással kell rendelkezniük.
A külső adatközpontot más cég tartja fent
A helyi és regionális adatközpontok lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy havi díj ellenében helyet bérelhessenek szervereik és hálózati eszközeik számára. Az adatközpont szervereit a vállalat informatikai munkatársai vagy egy kiszervezett informatikai szolgáltató tartja fenn – a Servergardennél például mindegyikre van lehetősége az ügyfeleiknek.
A felhőalapú megoldás teljes rugalmasságot biztosít
A felhőalapú kiszolgálók lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy úgy béreljenek szervert, hogy a fizikai összetevők a világ minden táján, elszórtan találhatók. A felhasználók hozzáférést kapnak egy olyan portálhoz, amin keresztül elérik a szerverüket és a felhőalapú infrastruktúrát, anélkül, hogy aggódniuk kellene a szerver hardvere miatt. Minden fizikai hardver és adatközpont biztonsági intézkedés a felhőszolgáltató felelőssége.
Hogyan válasszuk ki a legjobb szerver megoldást?
Ennyi lehetőség mellett is viszonylag egyszerű kiválasztani, hogy melyik szerverkörnyezet felel meg az egyes vállalkozások igényeinek. Itt három szempontot kell figyelembe venni:
- Használhatóság és rugalmasság,
- Fenntartás költsége,
- Adatbiztonság.
A használhatóság azt jellemzi, hogy a szerver erőforrásait mennyire fogja kihasználni a vállalkozás
Egyszerű a számítás: minél inkább parlagon hevernek az erőforrások, annál alacsonyabb lesz a profit a szerveren. A legdrágább ebből a szempontból a fizikai szerver, mert ott a legritkább esetben lehet pontosan meghatározni előre, ténylegesen mekkora leterhelés várható hosszú távon.
A fenntartás költsége az összes olyan kiadást magában foglalja, ami egy szerverrel jár
A szerver és a szoftverek beszerzése, lízingelése, a szerver üzemeltetése, a szakemberek fizetése részben egyszeri, részben folyamatos kiadást generál. A legjobb megoldást itt a vállalkozás mérete, erőforrásai határozzák meg. Általában egy kezdő cégnek túlságosan nagy megterhelést jelent egy saját rendszergazda alkalmazása, aki a kevéssé kihasznált fizikai szervert üzemelteti.
Az adatbiztonságra kiemelten kell ügyelni
Az adatok védelme mindenkor rendkívül fontos, ám amióta a GDPR hatályba lépett, a korábbi költségeken túl még további kiadásokra is kötelezik a cégeket, az esetleges büntetés mértékéről már nem is beszélve. Ezért a szerver kiválasztásánál a szerveren tárolandó adatok minősítése, jellege által megkövetelt adatvédelmi intézkedések lehetősége vagy megléte szintén lényeges szempont. Összességében azt mondhatjuk, hogy 2021-ben az lesz a megfelelő szerver megoldás egy cég számára, amelyik költséghatékony, a legjobban segíti az online üzleti tevékenységben és kellő mértékben védi a rajta tárolt adatokat.
Gazdaság
7 kritikus pont ingatlanjogász szemmel az Otthon Start hitellel kapcsolatban
Megjelent az Otthon Start hitel feltételeiről szóló rendelet, ami azon túl, hogy számos helyen pontosította a társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet, újdonságokat is tartalmaz.
A hatályos jogszabály szerint azonban sokan nem örülhetnek majd. Tóth Renáta ingatlanjogász szerint például osztatlan közös tulajdonú ingatlan nem lesz megvásárolható a konstrukcióval, mint ahogy arra sem lesz lehetőség, hogy a családtagok kivásárolják egymást tulajdonrészét egy örökölt ingatlanból.
1. Nagyon sok ház jogviszonya rendezetlen
Nem kifejezetten az Otthon Start hitelhez kapcsolódó, ám nagyon gyakori probléma, hogy sok családi háznak – egylakásos lakóház ezek hivatalos megnevezése – rendezetlen a jogi státusza. Ez leginkább a 70-es, 80-as és 90-es években épült házaknál fordul elő, amelyek sok esetben családi összefogással épültek.
Előfordul például, hogy nem volt rájuk építési engedély, vagy ha volt is, végül nem az épült meg, mint ami az engedélyben szerepelt. Szintén gyakori, hogy volt építési engedély, maga az épület is rendben van, ám nem tüntették fel a tulajdoni laphoz tartozó térképszelvényen.
Azért jelenthetnek ezek problémát hiteligényléskor, mert az értékbecslőnek meg kell győződnie arról, hogy a tulajdoni lapon feltüntetett adatok megegyeznek a valós állapottal. Amennyiben ez nem teljesül, akkor a bank vagy elutasítja az igénylést, vagy a forgalmi értékhez képest csak kisebb hitelösszeget ad. Vagyis 10 százalék önerő ebben az esetben biztosan nem lesz elegendő.
Ugyancsak gyakori, hogy a közművek a szomszédon keresztül jönnek be, ám nem kapcsolódik ehhez szolgalmi jog. Tóth Renáta ügyvéd, ingatlanjogász szerint ráadásul sok ingatlannak nincs főmérője, csak almérője, ami ugyancsak nehézséget okozhat.
2. Nem feltétlenül hitelezik a bankok a korszerűtlen ingatlanokat
Bár az Otthon Start rendelet mindössze annyit köt ki, hogy a megvásárolt vagy megépített ingatlannak lakhatónak kell lennie, a gyakorlatban a bankok ennél szigorúbbak.
Az ingatlanjogász szerint a CSOK Plusz esetében a bankok például nem hitelezik a “H” vagy ennél alacsonyabb energetikai besorolású ingatlanokat, amelyekből vidéken még mindig sok van. A Lechner Tudásközpont adatai szerint például 2020-ban a kiállított energetikai tanúsítványok több mint negyede HH, II vagy JJ minősítésű volt.
3. Nem hitelezhető egy osztatlan közös tulajdon
Az, hogy a jogszabály nem teszi lehetővé a tulajdonrész vásárlást, az Tóth Renáta szerint egyben azt is jelenti, hogy osztatlan közös tulajdonban lévő ingatant sem lehet majd vásárolni az Otthon Start hitellel. Akkor sem, ha használati megosztási szerződése van a tulajdonosoknak, ami egyébként piaci hitel igényléséhez elegendő lehet. A szakember szerint ez sok ingatlant kizár a lehetőségből.
4. Nem lehet az örökölt ingatlanból kivásárolni egy családtagot
Gyakori élethelyzet, hogy például testvérek örökölnek meg egy ingatlant, így abban többüknek is tulajdonrésze van. Innen úgy tudnak továbblépni, ha eladják az ingatlant, majd osztoznak a vételáron, vagy egyikük kivásárolja a másikat. Az előbbit követően jogosultak lehetnek majd az Otthon Start hitelre, ám arra nem igényelhető a konstrukció, hogy egyikük kivásárolja a másikat. Ugyanis az eladó nem lehet a vevőnek közeli hozzátartozója.
5. Garázsra és tárolóra nem igényelhető az olcsó hitel
Amennyiben a lakáshoz olyan garázs, tároló vagy más olyan helyiség tartozik, ami külön helyrajzi számon van, akkor az nem finanszírozható az Otthon Start hitellel. Ezt vagy saját megtakarításból kell kifizetni, vagy piaci hitelt kell igényelnie a vevőnek.
6. A tanya megvétele megfinanszírozható, de a hozzá tartozó földterület már nem
Az Otthon Start hitel szabályait rögzítő rendelet szerint tanya is vásárolható a 3 százalékos hitellel, ám itt is van egy kis csavar. A tanyákhoz ugyanis sok esetben tartozik földterület is, mégpedig rendszerint külön helyrajzi számon, szántóként vagy erdőként. Ebben az esetben a tanya megvásárlására fordítható a Start hitel, ám a földterületet már piaci hitelből lehet csak megfinanszírozni.
7. Ellentmondás a 10 százalékos önerővel kapcsolatban
Az Otthon Start hitel akár 10 százalékos önerővel is igényelhető, ám a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló 32/2014. (IX. 10.) MNB rendelet egyelőre ellentmond ennek. Itt ugyanis az szerepel, hogy kizárólag abban az esetben elegendő a 10 százalék önerő, ha az igénylő nem töltötte még be a 41. életévét, valamint nincs és korábban sem volt lakóingatlanban 50 százalékot elérő tulajdoni hányada. Ezért Tóth Renáta ügyvéd, ingatlanjogász szerint a két rendelet összehangolására mindenképpen szükség lesz.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Kihagyott lehetőség: üzleti értéket teremt a kibervédelem, ha hagyják
Látványos megtakarítást hoz a kiberbiztonság a cégeknek világszerte, mégsem vonják be a terület vezetőit a kulcsfontosságú üzleti döntésekbe – mutat rá az EY legfrissebb nemzetközi felmérése, amely 550 topmenedzser és kibervédelmi vezető (CISO) bevonásával készült.
A tanulmány szerint az adatvédelem a megfelelő hozzáállással könnyen a vállalati növekedés motorjává válhat.
A megfelelő IT-biztonság egy-egy vállalati projektben jellemzően 11–20 százalékos értéktöbbletet eredményez a globális adatok szerint, ami akár több millió dollár nyereséget is jelenthet. Miközben egyre világosabban kimutatható a digitális védelmi tevékenységek kedvező üzleti hatása, az EY elemzése szerint a terület költségvetését látványosan megnyirbálták a megkérdezett cégeknél: két év alatt 1,1%-ról 0,6%-ra esett vissza az éves árbevételhez képest.
„Ha az online adatbiztonságra csak kötelező kiadásként tekintünk, aminek egyetlen célja a kockázatok csökkentése, akkor könnyen alulfinanszírozhatjuk, és ezzel elszalasztjuk a benne rejlő lehetőségeket. Pedig a kibervédelem lehet a bővülés, az innováció és a hosszú távú siker egyik hajtóereje is”
– fogalmazott Zala Mihály
A kutatás szerint mindössze a CISO-k tizede mondta azt, hogy már a stratégiai döntések korai szakaszában bevonják őket. Akiket viszont igen, azok szignifikánsan nagyobb üzleti értéket tudtak teremteni a szervezetüknek. A versenytársaknál fejlettebb digitális adatvédelmi funkcióikkal rendelkező cégek nemcsak kevesebb biztonsági incidenst szenvednek el, de pozitívabban hatnak a márka megítélésére is. Ezek a társaságok nagyobb arányban vesznek részt az ügyfélélmény fejlesztésében és aktívabb szerepet játszanak a mesterséges intelligencia bevezetésében is.
„A kibervédelemnek ki kell lépnie a technológiai háttérszerepből, és a vállalati stratégia középpontjába kell kerülnie. Ehhez érdemes olyan külső tanácsadókkal együttműködni, akik nemcsak technológiai szakértőként, hanem üzleti vezetőként is képesek gondolkodni, ezáltal a kockázatcsökkentés mellett a társaság hosszú távú pénzügyi érdekeit is figyelembe veszik. Ezáltal a terület képes lehet betölteni a valós funkcióját, és jelentős értéket teremteni a szervezet egésze számára”
– hangsúlyozta Zala Mihály az EY kibervédelmi üzletágának vezetője.
Jelenleg a cégek átlagosan 35 különböző kibervédelmi eszközt használnak, meghatározó részük pedig több mint 50 alkalmazást. Nem meglepő, hogy sok vezető törekszik az eszközpark egyszerűsítésére, így az elmúlt két évben a válaszadók ötöde végzett technológiai racionalizálást, és tízből négy válaszadó jelenleg is dolgozik ezen. A nemzetközi tanulmány eredményei szerint az MI-automatizálás negyedével csökkentette az észlelési és reagálási időt, miközben a folyamatok egyszerűsítésével éves szinten átlagosan 1,7 millió dollárt takarítottak meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Gazdaság
Új vezető a Yettel Márka- és Marketingkommunikációs Igazgatóság élén
2025. szeptember 1-től Hamza Kata csatlakozik a Yettel Magyarországhoz a Márka- és marketingkommunikációs Igazgatóság vezetőjeként.
Hamza Kata pályafutása kezdetén fiatalokat célzó élmény- és fesztiválszervezésben szerzett szakmai tapasztalatot, majd a bankszektorban többek között az OTP Junior márka marketingkommunikációján és a bank social media jelenlétén dolgozott. 2017-től az OTP Bank újonnan létrejött Márkamenedzsment csapatát vezette, 2019-től pedig már Márkamenedzsment vezetőként dolgozott 11 országra – Magyarországot is beleértve – kiterjedő csoportszintű márkastratégiai és arculati keretrendszerek kialakításán és implementálásán. A nemzetközi stratégiai támogatás mellett, a magyar piacon teljeskörűen felelt a márkakommunikáció tervezéséért és megvalósításáért.
Kata közel 20 éve foglalkozik marketingkommunikációval, és elkötelezetten hisz a márkaépítés erejében.
„A márka építése számomra sokkal többről szól, mint kommunikáció, hiszen minden egyes interakció formálja azt, legyen szó az ügyfélszolgálattól a digitális felületekig. A márkastratégia számomra az iránytű, ami összhangot teremt, vezet és összeköt bennünket.”
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Mozgásban6 nap ago
Budapestre érkezett a LEGO® F1 pilótaparádé egyik sztárja
-
Gazdaság2 hét ago
Dinamikusan bővül a SPAR franchise hálózata – már több mint 300 üzlettel van jelen országszerte
-
Gazdaság2 hét ago
Megjelent az Otthon Start jogszabálytervezete
-
Okoseszközök2 hét ago
TOP 10+1 vezeték nélküli fülhallgató: melyiket érdemes megvenni 2025-ben?
-
Ipar2 hét ago
Nemzetközi díjat nyert a magyar mérnökök digitális tervezése
-
Ipar3 nap ago
Hazai cég biztosít automata raktárrendszert egy amerikai gyárnak
-
Ipar2 hét ago
Vadonatúj, modern irodába költözött a Lufthansa Systems Hungária Szegeden
-
Gazdaság2 hét ago
Stratégiai partnerséget kötött a 4iG és az IAI a Spacecom adósságrendezésére