Okoseszközök
Jönnek a „hibrid plázák” – a kereskedelemben is összemosódnak a határok
A felhasználók várakozása szerint 2030-ban úgy fogunk majd bevásárlóközpontokba látogatni, hogy a kiterjesztett valóságot kínáló okosszemüvegek vagy épp a mozgásérzékelős ruhák révén nemcsak a fizikai, hanem a virtuális valóságban is átélhetjük a vásárlás, vagy csupán az érdeklődő nézelődés élményét a plázákban – derül ki az Ericsson fogyasztói trendeket vizsgáló laborja, a ConsumerLab legújabb jelentéséből.
Az évtized végére a mindennapok megszokott részévé válhatnak és a vásárlói élmény új szintjét tehetik lehetővé a hálózatban kötött, a valóságot virtuális technológiákkal ötvöző hibrid megoldások. Erre számítanak azok a “korai adaptálónak” számító felhasználók, akik részt vettek az Ericsson 10 aktuális fogyasztói trendet vizsgáló idei felmérésében. Az átfogó kutatás világszerte mintegy 57 millió olyan felhasználó várakozásait és előrejelzéseit mutatja be, akik már ma alkalmazzák az úttörő technológiákat.
Bevásárlóközpontok téglából és kódból – jön az XR élmény
A 2021 decemberében kiadott jelentés, mely már a tizenegyedik a sorban, egy fikciós, hibrid vásárlási élményt kínáló bevásárlóközpontra koncentrál. A felhasználóknak 15 olyan, a vásárlás élményét digitálisan technológiákkal ötvöző szolgáltatást kellett értékelniük, amilyen egy ilyen hibrid bevásárlóközpontban elérhető lehet majd 2030-ban. Öt válaszadóból csaknem négyen úgy vélték, hogy mind a 15 tesztelt koncepció elérhető lesz majd valamilyen formában. Ezeknek a “téglából és kódból” álló, a fizikai és digitális valóságot ötvöző létesítményeknek a megszületését a virtuális (AR) és kiterjesztett valóság (VR) – együttesen XR –, illetve a programozható anyagok teszik majd lehetővé.
„Úgy gondoljuk, hogy a bevásárlóközpontok lehetnek az első helyszínek, ahol a következő generációs digitális élmények megjelenhetnek, mivel zárt terekről van szó, ahol könnyebb biztosítani az ilyen alkalmazásokhoz szükséges nagyon rövid hálózati válaszidőt – vélekedik Magnus Frodigh, az Ericsson Research vezetője. – Az XR megéléséhez szükséges eszközöket a helyszínen lehetne biztosítani a felhasználóknak, akik a vállalkozások magánhálózatához csatlakozva vehetnék igénybe a digitális szolgáltatásokat.”
Globális élmények helyben
„Nehéz elképzelni, hogy 2030-ban felhasználók tömegei lesznek felszerelve a kiterjesztett valósághoz szükséges technikai eszközökkel, például AR szemüveggel, vízálló VR szemüveggel, haptikus, azaz mozgásérzékelő ruhával, vagy épp taktilis, érintőképernyők vezérlésére alkalmas kesztyűvel. De ha elérhető áron igénybe vehetik a plázában ezeket a felszereléseket, akkor miért ne lehetne bevezetni a plázákban ezeket az új szolgáltatásokat?”
– mondta el Michael Björn, az Ericsson kutatási programjának vezetője.
A megkérdezettek zöme egyetértett abban, hogy a bevásárlóközpontok nagyobb valószínűséggel rendelkeznek majd következő generációs technológiákkal, mint az egyéni felhasználók, hiszen már régóta a csúcstechnológia központjai, gondoljunk csak a 3D és 4DX mozikra, játéktermekre és hasonló létesítményekre. A high-tech bevásárlóközpontok vonzóbbá tehetik a kisvárosi és vidéki létet is, hiszen így helyben is elérhetőek lesznek a virtuális térben a globális élmények.
Az Everyspace Plaza 10 fő szolgáltatása
- Virtuális előadóterem
Tíz fogyasztóból közel nyolc olyan rendezvénytermeket képzel el, ahol távjelenlét révén a művészek digitálisan úgy léphetnek fel, mintha személyesen is ott lennének.
- Avatár-szépségszalon
A fogyasztók kétharmada olyan szépségszalonokat jósol, ahol volumetrikus – térbeli – modellezés segítségével digitális avatár-önmagunk szépülhet.
- Metaszabóság
Fast fashion csak rád szabva. Tíz AR/VR-felhasználóból több mint hét olyan szabászatot lát a jövő plázáiban, amelyek szükség esetén vízállóvá vagy szellőzővé váló anyagokból készítenek egyénre szabott viseletet.
- Űrmedence
Vízálló, oxigénellátást biztosító VR búvársisakok segítségével vízben lebegve képzelhetjük majd magunkat a súlytalanságban lebegő űrhajósnak. A fogyasztók kétharmada számít ilyen medencékre.
- Hibrid edzőterem
Sokak számára a fizikai erőnlét és a mentális egészség elválaszthatatlanul összekapcsolódik. A mentális fitneszközpontok, amelyek multiszenzoros, személyre szabott AR/VR látványvilággal rendelkeznek, segítenek majd a mentális egészség javításában.
- A kívánsággyár
A jövő a személyre szabott gyártásé és javításé. A fogyasztók több mint fele szeretne fenntartható módon vásárolni olyan gyári outlet üzletben, amely újrahasznosítja régi termékeit.
- Virtuális étterem
A fogyasztók fele szeretne úgy étterembe járni, hogy virtuálisan együtt falatozhasson egy másik étteremben étkező barátjával, akárhol is legyen a világon.
- Kiterjesztett áruház
Próbáld ki virtuálisan, mielőtt megveszed! A fogyasztók háromnegyede arra számít, hogy új termékek kipróbálásakor az üzletben is képes lesz kivetíteni otthona belső terét.
- Orvosi multiplex
Hozzászoktunk, hogy minden azonnal történik. Miért várnánk mást, ha az egészségről van szó? A fogyasztók 77%-a bevásárlóközpontokban található orvosi központokat vizionál, ahol egy mesterséges intelligencia által végzett egészségügyi szkennelést követően szinte azonnal tájékoztatást kapnak egészségügyi állapotukról.
- Park 2.0
A városlakók számára hiányozhat a természet. A fogyasztók 42 százaléka szeretne egy olyan bevásárlóközponton belüli parkot meglátogatni, ahol a hibrid élményeket nyújtó digitális és programozható anyagok segítségével közelebb érezheti magát a természethez.
Az Ericsson ConsumerLab teljes jelentését az Everyspace Plázáról itt lehet elolvasni.
Okoseszközök
Okosmegoldások, amelyek értéket adnak az ingatlanokhoz
Az elmúlt években a digitalizáció nemcsak a munkahelyeket vagy a közlekedést alakította át, hanem az otthonainkat is. Az okosotthon-technológiák ma már messze túlmutatnak az egyszerű kényelmi funkciókon. Nemcsak arról van szó, hogy a lámpákat egy gombnyomással vezérelhetjük, hanem arról is, hogy az otthonaink energiatakarékosabbá, biztonságosabbá és sokkal rugalmasabbá válnak. Ez a változás pedig közvetlenül hat az ingatlanpiacra is, hiszen egy korszerűen felszerelt lakás vagy ház jóval vonzóbbá válik a vevők szemében.
Példák a piacról: kiadó lakások és eladó házak
Az okosotthonok iránti kereslet nem csak a technológiai újdonságokra nyitott rétegeknél jelentkezik. Ma már egy kiadó lakás Budapest belvárosában sokszor alapból rendelkezik olyan megoldásokkal, mint a távolról vezérelhető fűtés vagy világítás. Ugyanez figyelhető meg a külvárosi vagy az agglomerációban található ingatlanoknál is: egy eladó ház Budapest környékén gyakran kínál előre telepített biztonsági rendszert vagy energiamenedzsment-megoldásokat. A Tecnocasa tapasztalatai szerint az ilyen fejlesztések egyre inkább elvárásnak számítanak a vásárlók és bérlők körében, nem csupán plusz extrának.
Az okosotthon, mint értéknövelő tényező
Az ingatlanpiacon a korszerűség régóta fontos szempont, de az okosmegoldások új szintet jelentenek. Az energiatakarékos fűtés és világítás például nemcsak költségcsökkentést jelent a mindennapokban, hanem hosszú távon növeli az ingatlan értékét is. Egyes vásárlók már kifejezetten olyan otthont keresnek, ahol előre beépített IoT-rendszerek működnek, hiszen így nem nekik kell a fejlesztésekre költeniük. Ez pedig a hirdetések szövegezésében is visszaköszön: a modern technológiai megoldások gyakran az elsők között szerepelnek a kiemelt jellemzők listáján.
A jövő ingatlanpiacának iránya
A trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a digitalizáció mélyen beépül az ingatlanpiac működésébe. Ez az ingatlanfejlesztők, -közvetítők és a tulajdonosok számára kihívást és lehetőséget is jelent egyaránt. Kihívás, mert folyamatosan lépést kell tartani a technológia fejlődésével, és lehetőség, mert az okosotthon-megoldásokkal rendelkező ingatlanok iránti kereslet várhatóan tovább nő. Akár egy városi lakásról, akár egy agglomerációs családi házról van szó, a digitalizáció mára megkerülhetetlen szemponttá vált.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
Közel kétmillióan szavazták meg, hogy Móron épülhessen a következő okoszebra
Átadták a móri okoszebrát a 2025-2026-os tanévkezdésre
A Generali a Biztonságért Alapítvány évek óta népszerűsíti okoszebra programját. Idén – a tavalyihoz hasonlóan – egy szavazás keretei között a hazai lakosság arról dönthetett, melyik városban alakítsanak „okossá” olyan gyalogátkelőhelyet, ami iskola közelében található. A verseny a nyár elején lezárult, a napokban pedig átadásra is került a győztes városban az okoszebra.
Napjainkban sokkal több nehézséggel kell szembenézniük a gyerekeknek a gyalogos közlekedés során, mint évtizedekkel ezelőtt – elég csak a gépjárművek megnövekedett mennyiségére gondolnunk. Nem véletlen, hogy a szülők nehezebben engedik el egyedül akár csak iskolába a gyerekeket: a Generali a Biztonságért Alapítvány tavaly júliusi kutatásában 1000, 16-75 év közötti magyar lakost kérdezett többek között arról, hogy mennyire érzik magukat biztonságban a gyalogátkelőkön. A válaszokból akkor egyértelműen kiderült, hogy a hazai lakosság kétharmada inkább csak viszonylag érzi magát biztonságban, amikor gyalogátkelőn halad át. A válaszadók mindössze 16 százaléka számolt be arról, hogy általában véve maximálisan biztonságban érzi magát a zebrán való átkeléskor. A kutatásból az is kiderült, hogy átlagosan a 10-11 éves kor az, amikortól a szülők úgy érzik, egyedül is közlekedhet a gyerek.
Okoszebra szavazás 2025: elkészült a móri okoszebra
A Generali alapítványa nyár elején indított közönségszavazást: a hazai lakosságnak két héten át lehetősége volt online megszavazni egy, az OBB javaslata alapján összeállított 19-es listából azt a legveszélyesebbnek ítélt, iskola közelében található gyalogátkelőhelyet, amit okossá alakítanak még az idei iskolakezdés előtt.
A szavazatok számából ezúttal is kiderült, hogy rengeteg embert foglalkoztat a gyermekek biztonságos közlekedése: több, mint kétmillió szavazat érkezett a két hét alatt. A győztes város idén Mór lett, őt követte a legtöbb szavazatot kapott városok listáján Szombathely, a bronzérmet pedig Karcag szerezte meg.
Így a móri, Szent István tér és Kossuth Lajos utca kereszteződésénél lévő gyalogátkelő szeptemberi iskolakezdésre okossá alakult – a napokban megtörtént a gyalogosvédelmi rendszer átadása is.
„2021-ben hirdette meg először a Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. azt a versenyt, melynek során olyan zebrákat kerestünk, ahol veszélyes az átkelés. A legtöbb voks egy ózdi és egy váci zebrára érkezett, így mindkét város gyalogos-átkelőhelye lassan négy éve már okoszebraként működik. A 2022-es szavazást Szentendre nyerte, ahol azóta már okoszebra segíti a biztonságosabb közlekedést. A 2023-as okoszebra szavazás győztese Mohács volt, tavaly pedig Mátészalkára szavaztak a legtöbben, így 2024 szeptemberére el is készült az okoszebra, ami azóta biztonságosabbá teszi az iskolába igyekvők mindennapjait. Büszkék vagyunk rá, hogy az okoszebrák létesítésével sokat tehetünk azért, hogy a gyermekek nagyobb biztonságban közlekedhessenek a mindennapokban”
– mondta Kalmár László, a Generali a Biztonságért Alapítvány képviselője.
Mi az az okoszebra?
A SafeCross® okoszebra egy olyan közlekedésbiztonsági rendszer, amely az útburkolatban elhelyezett aktív LED prizmák segítségével a zebrára lépő járókelőre hívja fel a figyelmet. Tehát az okoszebra célja, hogy az adott átkelőhelynél a járművezetők mindig észleljék a gyalogosátkelést. A fényjelzés kizárólag addig tart, ameddig az áthaladás is, így a zebra csak indokolt esetben lép működésbe.
A Generali a Biztonságért Alapítvány szívügyének tekinti a biztonságosabb közlekedés elősegítését: a program elindítása óta közel 70 zebrát alakított okossá; és több mint 120 millió forint értékben kerültek okoszebrák kiépítésre szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Szegeden, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, illetve a fővárosi agglomerációban.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Okoseszközök
A Samsung egy új, személyre szabott, „A-65%” energiabesorolású mosógépet mutat be az IFA 2025 kiállításon
A Samsung a berlini IFA 2025 kiállításon mutatja be a legújabb mosógép-innovációit, köztük az új Bespoke AI készüléket, amely 65%-os energiahatékonysággal rendelkezik, és olyan funkciókat kínál, mint az AI Mosás+.
A Samsung továbbra is nagy hangsúlyt fektet az energiatakarékos és intelligens funkciókkal rendelkező, egyedi stílusú készülékek fejlesztésére.
„A Samsung az új A-65% energiabesorolású mosógéppel magasabb szintre emeli az energiahatékonyságot – mondta Jeong Seung Moon, a Samsung digitális készülék (DA) üzletág K+F csoportjának vezetője és ügyvezető-alelnöke. – A vállalat személyre szabott élményt kínál az AI-funkciókkal, mint az új AI Mosás+, valamint a hatékony, továbbfejlesztett hardverrel és a változatosabb formatervezéssel. A személyre szabott élmények párhuzamosan csökkenthetik a felhasználók energiabefektetését, míg növelhetik kényelmüket.”
„A-65%” Bespoke AI mosógép: Egy új mérföldkő az energiahatékonyságban
A Samsung az IFA 2024 kiállításon mutatta be az „A-55%” energiabesorolású Bespoke AI mosógépet, idén pedig az új, „A-65%” energiabesorolású modellt leplezi le, amely 65%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint az európai piacon meghatározott „A” osztályú energiabesorolás követelményei. A hatékonyabb motor, valamint a finomhangolt mosási és keringtető algoritmusok gondoskodnak erről a teljesítményről.
Az új mosógép a továbbfejlesztett AI Mosás+ funkcióval is rendelkezik, amely mostantól intelligensen igazodik a legkülönbözőbb textíliákhoz, beleértve a szabadtéri öltözéket és a farmeranyagot is. Az AI Mosás+ érzékeli a töltet súlyát, a szennyezettség mértékét és az anyag típusát, majd ezek alapján automatikusan beállítja a víz- és mosószeradagot, valamint a mosási ciklust az optimális végeredményért.
A mosógép funkcionális fejlesztésekkel Sötétacél színben lesz kapható és megtalálható rajta egy 7 colos érintőképernyő, amely forradalmi funkciókkal és szolgáltatásokkal, valamint zökkenőmentes SmartThings-integrációval kínál minőségibb felhasználói élményt.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Tippek2 hét ago
Hogyan térjünk vissza a munkába nyaralás után? – a munkahelyi etikett segít.
-
Okoseszközök2 hét ago
Papírhatású kijelzővel és 2.5K felbontással érkezik a HUAWEI MatePad 11.5
-
Ipar2 hét ago
A hazai additív gyártás régi-új arca: a FreeDee mostantól ADMASYS HU
-
Okoseszközök2 hét ago
Az LG felhőalapú innovációkkal és játékújdonságokkal erősíti gaming-ökoszisztémáját
-
Okoseszközök2 hét ago
NUKI Smart Lock Pro – a szerkesztőség új biztonsági kedvence
-
Okoseszközök2 hét ago
A Lenovo bemutatja az AI-alapú eszközök és élmények teljes portfólióját a fogyasztói, üzleti és mobil szegmensben
-
Okoseszközök2 hét ago
Nincs megállás, újabb innovatív megoldásokkal rukkolt elő James Dyson!
-
Okoseszközök2 hét ago
Hogyan dolgozz otthonról laptoppal: Az ideális munkaállomás kialakítása