Ipar

Universal Robots – A jövő szinonimája: automatizáció

automatizáció

A vállalatok manapság sok esetben nehezen találnak szakképzett munkaerőt a különböző pozíciókba.

Ennek több oka is van: a népesség elöregszik, és nincs, aki jelentkezzen azokra a pozíciókra, amelyeket korábban könnyebb volt betölteni. Ha ezt a tényt összekapcsoljuk a járvány okozta negatív hatással, akkor egyértelmű, hogy világszerte sok vállalat miért kerül nehéz helyzetbe a munkavállalók megtalálása terén.

Az automatizálási megoldások – beleértve a robotokat, CNC-rendszereket és különféle más rendszereket – az 1960-as évek első fele óta terjednek az ipari termelésben. Az utóbbi években az értékesítésük hatalmas növekedése elsősorban a vállalatok termelékenységére és hatékonyságuk maximalizálására irányuló törekvéseinek köszönhető. Különösen a robotika ért el óriási előrelépést az elmúlt évtizedben, nem utolsósorban azért, mert elérhetősége jelentősen javult.

A kollaboratív robotok a rugalmasságot és a pontosságot ötvözik, az eddig még nem automatizálható folyamatokban is. Egyik legfőbb előnyük, hogy képesek 24 órán át működni, ez pedig lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy a termelési kapacitásukat maximálisan kihasználják.

Az automatizálási megoldások számos iparágban segítenek megváltoztatni az általunk ismert munkahelyeket. A robotika és az automatizálási technológiák alkalmazása fokozatosan hozzájárul ahhoz, hogy a munkahelyek hatékonyabbá és produktívabbá válhassanak. A robotok nem veszik el a munkát az emberektől, sokkal inkább megnyitják az utat a biztonságosabb és rendezettebb álláshelyek létrehozása előtt. Emellett nem elhanyagolható tényező az sem, hogy az automatizálás nagymértékben hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez, hiszen növeli a termelékenységet, miközben megoldást kínál a munkaerőhiányra.

A Universal Robots már régóta elkötelezett a munkavállalók képzése és átképzése mellett. A Universal Robots Academy egy egyedülálló platform, ahol ingyenes online interaktív tanfolyamokon keresztül a jelentkezők lépésről lépésre megtanulják az együttműködő robotok programozását. Egy átlagember esetében mindössze körülbelül másfél órát vesz igénybe egy alapszintű Universal Robots robot programozása.

Az automatizáció és a robotika fejlődése, terjedése fokozatosan átalakítja a munkaerőpiaci igényeket és lehetőségeket. Mielőtt kétségbeesnénk, hogy a robotok elveszik majd a munkánkat, fontos megjegyezni, hogy az újítások egészen máshogy érintik a különböző foglalkozásokat – míg bizonyos munkakörök a robotizáció hatására akár el is tűnhetnek, addig más foglalkozásokban nemhogy csökkenhet, hanem drasztikusan megnövekedhet a humán munkaerő iránti igény. A kereslet növekedését jósolják a hozzáértők például a technológiai ismereteket igénylő munkakörökben: ezekben a foglalkozásokban egyes előrejelzések szerint, akár 55%-kal is nőhet a munka mennyisége. Általánosságban elmondható, hogy a legkevésbé automatizálható foglalkozásoknak a felsőfokú végzettséget igénylő szakmák tekinthetőek.

A robotikus folyamatautomatizálási megoldások számos előnnyel járnak, mint például költségcsökkentés, rövidebb ciklusidő és nagyobb termelési kapacitás, rugalmasság és skálázhatóság, nagyobb precizitás, biztonságosabb munkavégzés, jobb hangulat a dolgozók körében, pontosabb és nagyobb mennyiségű adatrögzítés.

Az emberekben gyakran megfogalmazódik olyan negatív vélemény, miszerint a robotok és az ipari automatizálás elveszi a munkát az emberektől, különösen azoktól, akik nem rendelkeznek megfelelő tapasztalattal és képzettséggel. Ennek azonban sok esetben éppen az ellenkezője igaz. Számos feldolgozóiparban működő vállalat tapasztalatai azt mutatják, hogy a robotikába és az ipari automatizálásba való beruházás növelheti a munkavállalók számára elérhető munkahelyek számát. Az automatizálási megoldásokba beruházó vállalatok több üres munkahelyet teremtenek, mivel a termelés hatékonyságának jelentős növekedésével egyidejűleg az egész vállalat termelékenysége is nő.

A jelenlegi munkahelyek esetleges elvesztése kapcsán felmerülő bizonytalanság miatt nem szabad, hogy az országok, vállalatok lemondjanak az új technológiák által teremtett lehetőségéről. Ezek a technológiák idővel minden országot el fognak érni, ezért jobb a változások elébe menni, és ezáltal a globális verseny élvonalába tartozni.

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss