Ipar

Hogyan segítenek az AMR-ek minimalizálni a pazarlást és maximalizálni a hatékonyságot?

A munkaerőhiány és a globális versenyhelyzet arra készteti a cégeket, hogy kevesebb alkalmazottal folytassák tevékenységüket, aminek következtében számos vállalkozás megismerhette a lean gyártás előnyeit. Közülük az egyik a hozzáadott értékkel nem rendelkező tevékenységek megszüntetése, ilyen művelet például a maradékanyagok mozgatása.

Számos iparágban – függetlenül attól, hogy a vállalatok éppen a visszaküldéssel, a csomagolással vagy a gyártási folyamatokkal foglalkoznak – gyakran előfordul, hogy nagy mennyiségben halmozódik fel hulladék anyag, amely aztán értékes helyet foglal el az üzemek amúgy bevétel generálására használt területein. Ezeket az elemeket gyakran külön erre a feladatra csoportosított alkalmazottak mozgatják manuálisan, akik az újrahasznosítható anyagokat és a hulladékot a megfelelő helyre szállítják, mindez azonban ez egyáltalán nem hatékony. Egy olyan piacon, ahol a munkaerőszerzés nagy kihívást jelent, ez egy olyan feladat, amelyet lehet, és kell is automatizálni annak érdekében, hogy a munkavállalók értékesebb feladatokkal tölthessék idejüket.

Az FM Logistic évente 200 tonnányi használt kartonpapírt mozgat meg, így szüksége van automatizált hulladékanyag-szállításra.

Egy AMR napi 24 órában, a hét hat napján szállít használt csomagolóanyagot az FM Logistic üzemében

Az FM Logistic nemzetközi 3PL szolgáltató integrátori szerepet tölt be a termelők és a kiskereskedelmi láncok között, mely során a részfeladatokat is integrált megközelítéssel végzi el, a raktározástól a közös csomagoláson át a szállításig és a forgalmazásig.

A közös csomagolás, azaz az áruk kicsomagolása, újracsomagolása, újracímkézése és szállítása, különös tekintettel a kis tételben gyártott termékekre, lehetővé teszi a gyártóvállalatok számára, hogy termékeik értékesítésére és promóciójára összpontosítsanak. Naponta mintegy 70 különböző termék megy keresztül az FM Logistic közös csomagolási folyamatán, melyeket 20 különböző csomagolási technológia alkalmazásával és kombinációjával csomagolnak újra. Az FM Logistic újracsomagolási tevékenysége során évente 200 tonna használt kartonpapír keletkezik, amit mind szállítani, illetve újrahasznosítani kell.

A használt csomagolóanyag-szállítás hatékonyságának növelése érdekében az FM Logistic egy konténerrel felszerelt MiR200-at telepített a hulladéknak minősült anyagok szállítására a közös csomagoló gyártósor és billenő között, amely emberi beavatkozás nélkül működik. A MiR200 egész nap dolgozik, három műszakban, heti öt-hat napon. A robot alkalmanként 300 méternyi távolságot tesz meg, egy nap alatt összesen pedig 18,5 kilométert, ami azt jelenti, hogy leveszi az alkalmazottak válláról a monoton feladatok terhét, valamint jelentősen csökkenti a hulladék anyagok mozgatásával járó költségeket.

Vegyes flotta: a Visteon MiR robotokat telepített az alkatrészek szállítására és a hulladék kezelésére, hogy biztosítsa a lean gyártási környezetet.

Az autonóm tájékozódásnak köszönhetően a MiR AMR-jeinek telepítése nem jár extra infrastruktúra kiépítésével, és így a megoldás könnyedén skálázható is:

Az a megoldás hihetetlen előnye, hogy nem kell megváltoztatni az épület infrastruktúráját. Egy további nagyszerű jellemzője pedig az, hogy egy mobil megoldásról beszélünk, amit más helyszíneken is alkalmazhatunk, biztonságosan és egyszerűen”

mondta Arkadiusz Buczek, az FM Logistic mszczonów-i üzemének közös csomagolásért felelős igazgatója.

Rugalmas megoldás, amely szektorok és iparágak széles körében alkalmazható

A hulladék és újrahasznosítható anyagok eltávolítása, jelenleg a MiR robotok iparágakon átívelő egyik legelterjedtebb használati módja.

A robotokat az egészségügyi szektorban hulladékkal teli ládák és kocsik felvételére, szállítására és leadására használják kórházakban, illetve egyéb egészségügyi intézményekben. Az AMR-ek átveszik a nehéz kocsik emelésével és tolásával járó feladatokat, valamint megkímélik az alkalmazottakat a kórházban megtett több kilométernyi gyaloglástól, aminek köszönhetően jobb munkakörnyezetet teremtenek a személyzet számára, akiknek így több idejük jut a betegek ellátására.

A gyártók AMR-eket használnak különböző alkalmazások formájában, hogy automatikusan szállítsák a hulladékot a forgalmas termelési területektől távolabbi feldolgozó területekre, a kicsomagoló állomásokra, hogy rendben tartsák a folyosókat és a padlókat, miközben a dolgozókat értékesebb feladatokra helyezik át. A szlovákiai Visteon Electronics egy polctartóval felszerelt MiR robotot helyezett üzembe, amely a gyár állomásai között folyamatosan közlekedve képes felvenni és elszállítani a polcokat, ezzel biztosítja a hulladék anyagok eltávolítását és lean működést. A Visteon több MiR robotot is telepített a különböző belső logisztikai folyamatok automatizálására, az alkatrészek gyártósorok közötti szállításától kezdve a hulladék anyagok összeszedéséig, amelyek mindegyike segít a Visteonnak a folyamatok optimalizálásában:

„A MiR robotok két fő területen nyújtanak nekünk munkaerővel kapcsolatos előnyöket: az egyszerű és monoton feladatokat ma már robotok is elvégezhetik, ami költségmegtakarítást jelent számunkra. Emellett pedig ergonómiai szempontból is nagyon hasznos, hogy az alkalmazottakat a megfelelő időben és kényelmes módon szolgálják ki az alapanyagokkal anélkül, hogy nekik kellene nehéz fizikai tevékenységet elvégezniük”

mondta Richard Čiernik, a Visteon Electronics Slovakia üzemvezetője.

Ipar

Hatalmas automatizált játékraktár

siemens

Anyagmozgatás – Ha a játékokról nagyban gondolkodunk, akkor érdemes a REGIO Játék Törökbálinton megvalósított raktárrendszerét megismerni, ahol körülbelül 800 méter szállítópálya található, a szortírozó rendszeren pedig csúcsidőszakban akár 900 láda is áthaladhat óránként.

Tíz másodpercenként felkerül egy doboz a szállítópályára– mondja Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője. Majd így folytatja: beérkező, kimenő és raktáron belüli forgalmat is kezel az új rendszer, amelyet a játékforgalmazás legnagyobb hazai cége rendelt meg. A beérkező árukat a rendszer raklapozási vagy szortírozási igény szerint válogatja szét, majd a szortírozásra szánt ládákat a raktár erre szolgáló területére szállítja. Ott a ládákat a megfelelő munkahelyekre helyezi, a szortírozás pedig áruházanként történik. Összesen 24 ilyen munkahely van, a beérkező ládák RFID antennás elágazásokon keresztül kerülnek a megfelelő helyre. Az elágazások a REGIO Játék adatbázisából kapják az utasítást arra vonatkozóan, hogy hova továbbítsák a ládákat. A rendszer egyébként a raktár webáruházi árukészletének feltöltésére is alkalmas, mivel a szállítópálya egy automata magasraktárhoz is csatlakozik.

Nagyon fontos szempont volt, hogy a boltok igényét napi szinten ki tudják elégíteni, és ne legyenek a kiszállítással csúszásban, ezt az új raktár rendszer kiválóan teljesíti. – Kordás Imre, a beruházást megtervező és megvalósító XXL Mechanika Mérnöki Iroda projektvezetője.

Mik voltak a REGIO Játék főbb igényei?

A megrendelőnek a raktáron belüli anyagmozgatás automatizálása volt az egyik fő célja. A teljes körű raktári automatizálás során a fő igény az volt, hogy a munkát felgyorsítsák, emberi munkaerőt váltsanak ki, illetve a hibákat csökkentsék. Erre szállítópályák hálózata lett kiépítve, illetve a beérkező és kimenő áruk feldolgozását automatizálták.

A raktár fő feladata a 42 darab Régió Játék áruház kiszolgálása. Ez komoly logisztikai kihívás, főleg a terheltebb időszakokban. A játékok szortírozása volt a cél az XXL Mechanika által megtervezett rendszerben, hogy a nagy raktári készletből 42 felé, a boltok változó igénye szerint a termékek szét legyenek szedve. Emellett beszállításról is szó van, tehát a raktárba érkezik külföldről és itthonról is áru. Alkotóelemek szintjén ez nagyrészt görgős és hevederes szállítópályákból, illetve a szortírozó egységekből áll. Ezek egyedileg kialakított munkaállomásokat jelentenek, amelyek a vállalatirányítási rendszerhez kapcsolódnak, és adják ki a dolgozók munkahelyére a megfelelő ládákat, ahol összeállítják az egyes üzletek megrendelését.

Milyen Siemens-technológia segíti az intralogisztikai feladatokat?

A teljes mozgásvezérlést, illetve a profinetes kommunikációt Siemens termékek végzik. Hét darab S7-1200 PLC-t építettünk be, ezek mindegyikéhez tartozik egy 15 colos ipari kezelőpanel (HMI). Az RFID fejegységből 45 darab épült be és összesen 114 olvasófejet lát el. A G115D terepi frekvenciaváltó a 400 voltos szállítópályáinkat vezérli, ebből 67 darab épült be. Ezen kívül a profinet modulok, a profinet rendszerhez szükséges switchek és kábelek, a csatlakozó fejek, illetve a 24 voltos tápegységek is Siemens termékek. A rendszer 400 voltos és 24 voltos szállítópályákat alkalmaz. A rendszer nagy részét egyébként saját tervezésű szállítópályák és dobozirányító egységek alkotják, amelyek kifejezetten ide készültek.

Milyen egyedi igényeknek kellett megfelelniük a tervezés és kivitelezés során?

Van például diafilm méretű termék, és van óriásmackó is, tehát olyan méretbeli különbségek vannak, amelyek speciális igénynek minősülnek. A projekt legelején sok egyeztetés történt azzal kapcsolatban, hogyan lehetne mindent kezelni. Még robotcellák is szóba jöttek, de pont a szélsőséges mérettartományok miatt ezeket végül is elvetettük. Végül az a döntés született, hogy a termékek körülbelül 80 százalékát kezeljük automatizált raktárrendszerben, illetve azt kezeljük, ami egy 400x600x300 mm-es ládába belefér. Ami ezen kívül esik, azt a dolgozóknak kell a raktárban elhelyezniük.

www.siemens.hu


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Áttörést ért el a Siemens

siemens

Újabb akadály hárul el a nagy hatótávolságú e-kamionok elterjedése elől.

Sikeres tesztet teljesített a Siemens: töltési rendszere 1 MW teljesítményt adott le.

A német cég prototípusát egy nagy hatótávolságú e-kamionnal tesztelték. Az új készülék több Siemens SICHARGE UC150 töltőberendezésből, ezek kimeneti teljesítményét összefogó kapcsolási kialakításból (switching matrix) és a megawatt-töltésre speciálisan kialakított diszpenzerből állt.

Ezzel a teljesítménnyel az e-kamionokban általában használt akkumulátorokat körülbelül 30 perc alatt, 20 százalékról 80 százalékra lehet tölteni.

Növekvő igény a zéró emissziós távolsági fuvarozási megoldások iránt

A nehéz haszongépjárművek felelősek az EU közúti közlekedéshez köthető, üvegházhatású-gázkibocsátásának több mint 25 százalékáért. Így a klímacélok elérése és az európai országok fosszilis importenergia-függőségének csökkentése érdekében az árufuvarozás elektrifikációját az uniós előírások több fronton is sürgetik. A cél, hogy a nehéz tehergépkocsik és a buszok CO2-kibocsátását 2040-re 90 százalékkal csökkentsék, 2035-re pedig már minden új városi busz zéró kibocsátású legyen.

Az e-haszonjárművek elterjedéséhez ugyanakkor az infrastruktúra-fejlesztés számos eleme szükséges Németországban is, ezekről fehér könyvet jelentett meg közösen a Siemens és a MAN.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss