Ipar
Hogyan segítenek az AMR-ek minimalizálni a pazarlást és maximalizálni a hatékonyságot?
A munkaerőhiány és a globális versenyhelyzet arra készteti a cégeket, hogy kevesebb alkalmazottal folytassák tevékenységüket, aminek következtében számos vállalkozás megismerhette a lean gyártás előnyeit. Közülük az egyik a hozzáadott értékkel nem rendelkező tevékenységek megszüntetése, ilyen művelet például a maradékanyagok mozgatása.
Számos iparágban – függetlenül attól, hogy a vállalatok éppen a visszaküldéssel, a csomagolással vagy a gyártási folyamatokkal foglalkoznak – gyakran előfordul, hogy nagy mennyiségben halmozódik fel hulladék anyag, amely aztán értékes helyet foglal el az üzemek amúgy bevétel generálására használt területein. Ezeket az elemeket gyakran külön erre a feladatra csoportosított alkalmazottak mozgatják manuálisan, akik az újrahasznosítható anyagokat és a hulladékot a megfelelő helyre szállítják, mindez azonban ez egyáltalán nem hatékony. Egy olyan piacon, ahol a munkaerőszerzés nagy kihívást jelent, ez egy olyan feladat, amelyet lehet, és kell is automatizálni annak érdekében, hogy a munkavállalók értékesebb feladatokkal tölthessék idejüket.
Az FM Logistic évente 200 tonnányi használt kartonpapírt mozgat meg, így szüksége van automatizált hulladékanyag-szállításra.
Egy AMR napi 24 órában, a hét hat napján szállít használt csomagolóanyagot az FM Logistic üzemében
Az FM Logistic nemzetközi 3PL szolgáltató integrátori szerepet tölt be a termelők és a kiskereskedelmi láncok között, mely során a részfeladatokat is integrált megközelítéssel végzi el, a raktározástól a közös csomagoláson át a szállításig és a forgalmazásig.
A közös csomagolás, azaz az áruk kicsomagolása, újracsomagolása, újracímkézése és szállítása, különös tekintettel a kis tételben gyártott termékekre, lehetővé teszi a gyártóvállalatok számára, hogy termékeik értékesítésére és promóciójára összpontosítsanak. Naponta mintegy 70 különböző termék megy keresztül az FM Logistic közös csomagolási folyamatán, melyeket 20 különböző csomagolási technológia alkalmazásával és kombinációjával csomagolnak újra. Az FM Logistic újracsomagolási tevékenysége során évente 200 tonna használt kartonpapír keletkezik, amit mind szállítani, illetve újrahasznosítani kell.
A használt csomagolóanyag-szállítás hatékonyságának növelése érdekében az FM Logistic egy konténerrel felszerelt MiR200-at telepített a hulladéknak minősült anyagok szállítására a közös csomagoló gyártósor és billenő között, amely emberi beavatkozás nélkül működik. A MiR200 egész nap dolgozik, három műszakban, heti öt-hat napon. A robot alkalmanként 300 méternyi távolságot tesz meg, egy nap alatt összesen pedig 18,5 kilométert, ami azt jelenti, hogy leveszi az alkalmazottak válláról a monoton feladatok terhét, valamint jelentősen csökkenti a hulladék anyagok mozgatásával járó költségeket.
Vegyes flotta: a Visteon MiR robotokat telepített az alkatrészek szállítására és a hulladék kezelésére, hogy biztosítsa a lean gyártási környezetet.
Az autonóm tájékozódásnak köszönhetően a MiR AMR-jeinek telepítése nem jár extra infrastruktúra kiépítésével, és így a megoldás könnyedén skálázható is:
„Az a megoldás hihetetlen előnye, hogy nem kell megváltoztatni az épület infrastruktúráját. Egy további nagyszerű jellemzője pedig az, hogy egy mobil megoldásról beszélünk, amit más helyszíneken is alkalmazhatunk, biztonságosan és egyszerűen”
– mondta Arkadiusz Buczek, az FM Logistic mszczonów-i üzemének közös csomagolásért felelős igazgatója.
Rugalmas megoldás, amely szektorok és iparágak széles körében alkalmazható
A hulladék és újrahasznosítható anyagok eltávolítása, jelenleg a MiR robotok iparágakon átívelő egyik legelterjedtebb használati módja.
A robotokat az egészségügyi szektorban hulladékkal teli ládák és kocsik felvételére, szállítására és leadására használják kórházakban, illetve egyéb egészségügyi intézményekben. Az AMR-ek átveszik a nehéz kocsik emelésével és tolásával járó feladatokat, valamint megkímélik az alkalmazottakat a kórházban megtett több kilométernyi gyaloglástól, aminek köszönhetően jobb munkakörnyezetet teremtenek a személyzet számára, akiknek így több idejük jut a betegek ellátására.
A gyártók AMR-eket használnak különböző alkalmazások formájában, hogy automatikusan szállítsák a hulladékot a forgalmas termelési területektől távolabbi feldolgozó területekre, a kicsomagoló állomásokra, hogy rendben tartsák a folyosókat és a padlókat, miközben a dolgozókat értékesebb feladatokra helyezik át. A szlovákiai Visteon Electronics egy polctartóval felszerelt MiR robotot helyezett üzembe, amely a gyár állomásai között folyamatosan közlekedve képes felvenni és elszállítani a polcokat, ezzel biztosítja a hulladék anyagok eltávolítását és lean működést. A Visteon több MiR robotot is telepített a különböző belső logisztikai folyamatok automatizálására, az alkatrészek gyártósorok közötti szállításától kezdve a hulladék anyagok összeszedéséig, amelyek mindegyike segít a Visteonnak a folyamatok optimalizálásában:
„A MiR robotok két fő területen nyújtanak nekünk munkaerővel kapcsolatos előnyöket: az egyszerű és monoton feladatokat ma már robotok is elvégezhetik, ami költségmegtakarítást jelent számunkra. Emellett pedig ergonómiai szempontból is nagyon hasznos, hogy az alkalmazottakat a megfelelő időben és kényelmes módon szolgálják ki az alapanyagokkal anélkül, hogy nekik kellene nehéz fizikai tevékenységet elvégezniük”
– mondta Richard Čiernik, a Visteon Electronics Slovakia üzemvezetője.
Ipar
Hankook Dynapro AT2 Xtreme: sokoldalú és tartós
A Hankook bemutatja új, nagyteljesítményű gumiabroncsát, a Dynapro AT2 Xtreme-et, amely minden terepre alkalmas, és amelyet kifejezetten a lakóautók, a klasszikus terepjárók és az építőipari szállítók sokoldalú használatára terveztek.
A négyévszakos gumiabroncs ötvözi a megbízható tapadást a vezetési kényelemmel és tartóssággal, évszaktól és útfelülettől függetlenül. Összesen 15 méretet kínálnak 15 és 17 col között, amelyek a klasszikus 4×4-es tartományt is lefedik. A Dynapro termékcsaládban továbbra is megtalálható a Dynapro AT2, amely 20 colig terjedő méretekben kapható, és így számos terepjáróhoz tökéletes.
„A Dynapro AT2 Xtreme termékkel megerősítjük pozíciónkat a növekvő terepjáró szegmensben azzal, hogy megbízható, tartós és kényelmes megoldást kínálunk a terep- és az országúti használat közötti váltáshoz”
– nyilatkozta Jongho Park, a Hankook Tire Europe elnöke.
A Dynapro AT2 Xtreme univerzális modellként egészíti ki a Dynapro termékcsaládot, az úttestre specializálódott Dynapro HPX és az off-road Dynapro MT2 között. Megfelel a modern terepabroncsokkal szemben támasztott elvárásoknak, miközben kiválóan alkalmas mindennapi használatra. Ezt az innovatív futófelületi kialakítás és modern anyagkeverék kombinációja teszi lehetővé.
Megbízható és kényelmes
A gumiabroncs különleges vállidom-kialakítása mély oldalfalú blokkokkal megvédi a terepen a vágások és egyéb sérülések ellen. Ugyanakkor a kifinomult futófelületi alakzatok többirányú lamellákkal és barázdákkal biztosítják a lehető legjobb súrlódást – akár havon is. A Dynapro AT2 Xtreme 3PMSF-minősítéssel rendelkezik, így az abroncson megtalálható alpesi/hópehely szimbólum, ami azt jelenti, hogy kihívást jelentő téli időjárási körülmények között is használható. A különlegesen kialakított blokkszélek és az extra barázdák a futófelületi blokkok között csökkentik a menetzajt, valamint stabilizálják a futófelületet a kényelmes és biztonságos utazás érdekében.
Az újonnan kifejlesztett futófelületi keverék erőssége abban rejlik, hogy funkcionalizált polimereket tartalmaz, amelyek biztosítják az optimális szilikaelosztást, továbbá olyan integrált részecskéket, amelyek ellenállnak a deformációnak és a szélsőséges hőmérsékletnek, ezáltal javítva a tapadást. Az eredmény egy, még az elődjénél is hosszabb élettartam. A “Max Mileage” technológiának köszönhetően a Dynapro AT2 Xtreme rendkívül magas futásteljesítményt ér el.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Microsoft és Siemens összefogás
A nagyobb épületek – például kereskedelmi létesítmények, adatközpontok vagy felsőoktatási intézmények, – IoT-alapú működtetését könnyíti meg és optimalizálja a Microsoft és a Siemens új együttműködése.
A megállapodás lehetővé teszi a Siemens digitális épületfelügyeleti platformja, a Building X és a Microsoft Azure IoT Operations szolgáltatások közötti átjárhatóságot.
A Microsoft Azure felhőalapú szolgáltatásaihoz csatlakoztatott Siemens Building X platform és annak különböző, például energiagazdálkodást vagy karbantartást támogató alkalmazásai lehetővé teszik a jelenleg elkülönülten működő IoT-eszközök adatainak egységes kezelését. Ennek eredményeként az épületüzemeltetés különböző rendszerei egy közös, átlátható felületen integrálódnak, és válhatnak hatékonyabban irányíthatóvá.
Ezáltal olyan adatok integrálhatóak, mint például a fűtési, szellőzési és légkondicionáló (HVAC) rendszerekből érkező információk, a szelepek hőmérsékletének, nyomásának adatai vagy a beltéri levegőminőség különböző jellemzői. Így az ügyfelek saját épületeikre szabott energiafelügyeleti és optimalizálási beállításokat és karbantartási terveket alakíthatnak ki.
Az együttműködésnek köszönhetően az épületekben elhelyezett eszközök gyártófüggetlenül, egyetlen kattintással csatlakoztathatóak lesznek a felhőalapú rendszerekhez. A mostani az egyik első olyan integráció, amely tisztán nyílt ipari szabványokon – World Wide Web Consortium (W3C), Web of Things (WoT) és Open Platform Communications Unified Architecture (OPC UA) protokollokon – alapul a szolgáltatók között.
Így az integráció a korábbi, hasonló összehangolási megoldásokhoz képest a szükséges erőforrások akár 80 százalékának megspórolásával valósulhat meg.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ipar
Már nem elég beszélni róla: hét kiemelt fenntarthatósági téma szerepel a magyar vállalatok napirendjén
A jelentéstétel nemcsak jogi kötelezettséggel, hanem stratégiai előnnyel is jár – derül ki az EY friss tanulmányából, amely több mint 200 – köztük 16 magyar – vállalat első, uniós irányelvek (CSRD) szerint készült fenntarthatósági beszámolóját elemezte.
Az érintett cégek döntő többségének már van ESG felelőse és stratégiája. A társaságok átlagosan hét kritikus területet azonosítottak a működésük szempontjából.
A vizsgált jelentések terjedelme jelentős eltérést mutatott: a legrövidebb 33, a leghosszabb 412 oldalas volt, míg átlagosan 120 oldalt tettek ki. A legátfogóbb dokumentumok a pénzügyi szektorhoz köthetők, ahol a befektetői elvárások és a szabályozói megfelelés egyaránt részletes tartalmat követelnek meg. Az elemzett vállalatok közel fele, míg idehaza a cégek többsége (58%) már rendelkezik olyan belső jelentéstételi politikával, amely rögzíti, hogy a társaság miként készíti el a fenntarthatósági jelentéseit. Szinte az összes jelentéstevőnek (88%) van fenntarthatósági stratégiája, míg tízből nyolc cég rendelkezik dedikált ESG-felelőssel.
A társaságok átlagosan hét kiemelt területet határoztak meg a kettős lényegességi felmérés (Double Materiality Assessment, DMA) során, ami azt vizsgálja, hogy mely fenntarthatósági hatások jelentősek a vállalat, és annak értéklánca szempontjából, illetve milyen pénzügyi kockázatok és lehetőségek merülhetnek fel. Ezek közül az éghajlatváltozás jellemzően minden iparágban releváns volt, csak nagyon alapos indoklással hagyható ki, továbbá a saját munkaerőre és vállalatirányításra vonatkozó közzétételek is iparágtól függetlenül relevánsak. A körforgásos gazdaság, az értékláncban dolgozók, a fogyasztók és végfelhasználók, illetve a biológiai sokféleség és ökoszisztémák szintén lényeges témaként szerepeltek a 216 vállalat napirendjén.
„A CSRD-jelentések első alkalommal adnak képet az érintett vállalatok fenntarthatósági érettségéről. A következő lépés, hogy az adatalapú, stratégiai megközelítés a napi működés részévé váljon és a cégek kialakítsák az ehhez szükséges tartalmi és formai keretrendszert”
– emelte ki Lukács Ákos, az EY Klímaváltozási és Fenntarthatósági üzletágának partnere.
„Ehhez elengedhetetlen a fenntarthatóság szervezeti integrációja, amihez a kulcs a közös célrendszer, az egyértelmű felelősségi körök és a világos ösztönzési folyamatok kialakítása”
– tette hozzá az EY szakértője.
A cégeknek a jelentéstételt üzleti szempontból is érdemes kiértékelniük, különös tekintettel a kettős lényegességi felmérésre. A sikeres adatszolgáltatáshoz elengedhetetlen a szervezeti és informatikai háttér megerősítése, a megfelelő belső kontrollkörnyezet kialakítása, valamint a komplex adatforrások – például az átállási tervek és klímakockázatok – hatékony kezelése. A cél a megfelelésen túl a fenntarthatósági teljesítmény javítása és az üzleti értékteremtés. Ezt az ESG-minősítések javításával, a zöld finanszírozási lehetőségek kiaknázásával és a kockázatok tudatos elhárításával érhetik el a döntéshozók.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
-
Szórakozás2 hét ago
A Balaton Park Circuit készen áll a MotoGP-re és a World Superbike-ra
-
Ipar2 hét ago
Rangos elismerést kapott a Hankook a dunaújvárosi Semmelweis-napi ünnepségen
-
Okoseszközök2 hét ago
Indul a Real-Time Text, vagyis a valós idejű szöveg a Telekom hálózatán belül
-
Gazdaság1 hét ago
70 ezres drágulás egy hónap alatt, és más érdekességek a KSH és Használtautó.hu első közös statisztikájából
-
Mozgásban6 nap ago
A Forma–1-es Brit Nagydíjon versenyez Molnár Martin a hétvégén
-
Gazdaság1 hét ago
TIME100: a Huawei a világ legbefolyásosabb vállalatai között
-
Mozgásban1 nap ago
A Kia EV5 az elektromos mobilitást az európai vezetők igényeihez szabja
-
Gazdaság2 hét ago
Másodpercek alatt csap le a mesterséges intelligencia