Okoseszközök

25 év alatt zsebre vágtuk a munkahelyünket

mediamarkt

A MediaMarkt összegyűjtötte azokat a technológiai változásokat, amik nélkül ma nem lenne home office.

A technológia robbanásszerű fejlődése mellett a munkavégzés fizikai kontrolljának elengedése tette lehetővé a távmunka és a home office elterjedését, amit a covid-járvány is ösztönözött. Az otthonunkból iroda lett, a munka és a magánélet összefonódott. Az idén 25 éves MediaMarkt górcső alá vette a munkánkat meghatározó technológiai változásokat, az egyre kisebb, ergonomikusabb és okosabb eszközöket. Az asztali számítógépek és a vezetékek lassan eltűnnek, de nem minden ikonikus darab került a süllyesztőbe: van olyan iparág, ahol például a floppy ma is élet-halál ura.

Az elmúlt 25 évben úgy összezsugorodtak az irodák, hogy már a zsebünkben is elférnek egy okostelefonon. Ha egy képzeletbeli időutazáson belépnénk egy átlagos irodába 1997-ben, méretes asztali számítógépek, hangosan zúgó mátrixnyomtatók, fénymásolók és persze kábelrengeteg venne körül minket, miközben a kisrádióból a Barbie Girl és Puff Daddy szól. A MediaMarkt az elmúlt negyed évszázadban mindig naprakész technológiát kínált vállalati és lakossági ügyfeleinek egyaránt; a 25. születésnap apropóján pedig összegyűjtötte, hogyan is változott meg korunk emberének munkahelye, az iroda.

Manapság lényegében egy mobiltelefon is képes teljesíteni azokat az elvárásokat, amiket a hagyományos irodai munka során kell elvégeznie a munkavállalóknak, lehet szöveget szerkeszteni, e-maileket küldeni, képeket, táblázatokat készíteni, zoom meetingelni. Sokszor a magánélet-munka közti határok is elmosódnak, és a feladat akár hétvégén is megtalál minket.

„Radikális átalakuláson megy át a munkavégzés, az évtizedek óta tartó folyamatokat a covid-járvány jelentősen felgyorsította”

– mondta el Papp Balázs, a MediaMarkt kellék kategória vezetője.

A helyhez nem kötött, mobil, azaz többnyire otthoni munkavégzés elterjedését egyszerre segítette is a technológiai átalakulás, de markáns professzionális és kényelmi igényeivel maga is generálta, ösztönözte a technika fejlődését. Ma azokat az eszközöket keresik a vásárlók, amelyek biztosítják, hogy a munka bárhol, bármikor elvégezhető legyen, a technológia pedig lehetőleg élménnyé tegye a munkavégzést.”

– összegezte a szakember.

Az irodai munkavégzés évszázadokon át keveset változott, amíg az asztali számítógépek, a PC-k, amik eleinte inkább az adatrögzítésben és a dokumentálásban játszottak szerepet, el nem terjedtek az irodákban. Dr. Jarjabka Ákos, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának intézetvezető egyetemi docense arra is rámutat, hogy a távmunka és az otthoni munkavégzés elterjedésének alapfeltétele volt, hogy a fizikai kábelek nélkül az internetre csatlakozó integrált informatikai eszközök mára teljes mértékben kiváltották a nagy és nehézkes asztali gépeket.

„A technológiai innováció és az informatikai eszközök hard és soft dimenziókban történt fejlődése mellett szükség volt még valamire a home office és a távmunka elfogadottá, megszokottá válásához. Ez pedig az emberi tényező”

fogalmazott Dr. Jarjabka Ákos.

A koronavírus-járvány volt az mérföldkő, amikor a home office-szal szembeni munkáltatói ellenérzések pszichológiai gátja hazánkban is átszakadt, azaz a munkaadók ráébredtek, hogy ezekben a munkakörökben vagy nincs szükség a munkavégzés fizikai kontrolljára, vagy az technológiailag könnyedén megoldható. A dolgozó felelősségvállalása saját munkája elvégzése kapcsán ugyanis általában még erőteljesebb, mint folyamatos ellenőrzés mellett. A home office ilyen jellegű előnyeit mind a munkáltatók, mind a munkavállalók felismerték, így valószínűsíthető, hogy »a szellemet már nem lehet visszagyömöszölni a palackba«, és az otthoni munkavégzési formák tartósan velünk maradnak”

– hangsúlyozta a szakértő.

Az egyik szembeötlő kényelmi újítás a vezetékek fokozatos eltűnése, ma már szinte minden periféria elérhető vezeték nélküli kivitelben is, ezáltal egy letisztultabb, „clear desk” élményt lehet elérni akár otthon, akár irodai környezetben. A másik nagy változás ezen a területen, hogy a szórakoztatás teljesen beépült a felhasználói élménybe. A PC-kbe sokkal komolyabb vezérlőkártyák kerültek, a számítógépes játékok miatt pedig átalakultak a billentyűzetek, egerek, hangfalak, fejhallgatók is, és egyre nagyobb tudású, ergonomikusabb, kifejezetten játékokra optimalizált eszközök kerültek piacra.

De hol vannak ma már a PC-k? Így került a zsebünkbe az iroda

25 éve a laptopok még nagyon drágák voltak, és főként az üzletemberek engedhették meg maguknak ezt a luxust, a munkahelyeken még asztali számítógépek, azaz PC-k álltak. Annyi előnye persze volt – és van ma is – a helyhez kötött nagy dobozoknak, hogy fejleszthetők és javíthatók, alkatrészt lehet bennük cserélni, fel lehetett építeni egy komolyabb gépet, amire – ha nem is a munka, hanem inkább a játék miatt – szükség is volt és van továbbra is. 1997-ben már megjelentek a síkképernyős monitorok is, de ezek még katódcsövesek voltak, és ha a képernyő nem domború, hanem sík volt, az már modernnek számított. A szemet fárasztó vibrálás gondot jelentett, akkoriban még külön szemkímélő monitorszűrőt akaszthattunk a monitorra, reménykedve, hogy használ valamit.

Az internet még éppen csak megjelent a hétköznapi használatban, otthon még keveseknek volt saját kapcsolata, emlékeztetett rá a MediaMarkt szakértője. 25 évvel ezelőtt főleg „betárcsázós” analóg modemekkel lehetett az internetre csatlakozni, de a technológia ezen a területen szédítő sebességgel fejlődött, az analóg kapcsolatokat felváltották a digitális ISDN, majd ADSL technológiák, később a kábeles és optikai megoldások, amin már ezerszer gyorsabb adatforgalom érhető el a betárcsázós korszakhoz képest.

Ezt követve a technológiai evolúció következő állomásán megjelent az okosotthon, az internethez, illetve egymáshoz vagy akár egy központi rendszerhez csatlakozó elektromos- és fűtésrendszer, számítógéppel, órával, tévével, hűtővel, gépkocsival. Negyed évszázada ezek a lehetőségek még ipari környezetben is ritkán voltak elérhetőek, nemhogy otthoni körülmények között.

25 éve a mai adatmennyiség töredékét kezeltük

Egészen más volt a tájékozódás és a közösségi élmény is. 25 éve a másnapi újságból vagy a tévéhíradóból értesültünk róla, hogy mi történt a világban, ma a zsebünkben lévő okostelefonra érkező híreket elkerülni is alig lehet. Megosztani pedig leginkább telefonon vagy személyesen tudtuk az élményeket (többek között a fényképésznél előhívott nyaralási fotókat), feltölteni nem volt hova. Hol volt még a közösségi média! Kutatáshoz, fordításhoz még könyvtárba kellett járni, katalógusokat, szakkönyveket tartani. A vaskos telefonkönyveket évente frissítették és újranyomtatták. A Yellow Pages hazai verziója pedig azzal hirdette magát, hogy „aki kimarad, lemarad”.

Másrészt 25 évvel ezelőtt még nagyon kevés adatot kellett mozgatnunk. Az általánosan elterjedt adathordozó a floppy lemez volt, ekkoriban a 3,5 hüvelykes verziója, mivel az 5,25”-os már kiment a divatból. 1-2 megabyte adatmennyiség fért a floppyra, a Magyarországon ebben az időben megjelenő CD-lemezekre viszont már 6-700 MB is, ami óriási előrelépésnek számított, csak fel kellett turbózni a gépünket CD-íróval. Ma már apró memóriakártyán, pendrive-on vagy külső merevlemezen több terabyte adatot tudunk tárolni.

Azt hihetnénk, hogy a floppy éppen úgy eltűnt, mint a fax, ami egykor a legelterjedtebb módszer volt, ha iratokat vagy képeket akartunk küldeni és fogadni. De ahogy faxot is sok irodában használják még, úgy néhány iparágban élő kövületként a floppyk is velünk vannak. Elsősorban a légitársaságoknál, mivel a repüléselektronika a régebbi repülőgépekben még az évtizedes technológiát képviseli, és több géptípusnál ma is floppyról történik a szoftverfrissítés.

Okoseszközök

Már több millió európai Samsung felhasználó veszi igénybe az új One UI 6.1 frissítéssel érkezett Galaxy AI funkciókat

one ui

A One UI 6.1 frissítéssel még több eszközön váltak elérhetővé a Galaxy AI funkciók, amelyekkel a Samsung elsőként a – 2024 februárjában megjelent – Galaxy S24 készülékeket látta el.

A szoftverfrissítés a Galaxy S23 FE, Z Fold5, Z Flip5 és Tab S9 szériát érintette, az AI funkciók márciustól egyre több készüléken váltak elérhetővé, amelynek köszönhetően Európa-szerte több millió felhasználó tapasztalja meg a Galaxy AI élményt.

Bevezetésük óta mintegy 8,8 millió Samsung felhasználó töltötte le és használja rendszeresen a Galaxy AI funkciókat. A mesterséges intelligenciát igénybe vevő felhasználók száma folyamatosan növekszik, a vállalat kitűzött célja, hogy 2024 végéig több mint 100 millió felhasználó alkalmazza ezeket a szolgáltatásokat.

Most, hogy egyre több felhasználó tapasztalhatja meg a kommunikációt támogató Galaxy AI funkciók előnyeit, és választhatja ki az új szolgáltatások közül az igényüknek leginkább megfelelőt, máris kirajzolódnak a leginkább népszerű lehetőségek. A bevezetés óta leggyakrabban használt Galaxy AI szolgáltatások, többek között az Élő fordítás, az Átírósegéd, a Chatsegéd vagy a Bekarikázással keresés a Google-lel.

A Galaxy Z Fold5 felhasználók közel 75 százaléka, az S23 Ultra felhasználók mintegy 80 százaléka, valamint a Tab S9 felhasználók csaknem 65 százaléka töltötte le Európában a One UI 6.1-es frissítést, így ez a Samsung egyik legnépszerűbb szoftverfrissítése.

A One UI 6.1 szoftverfrissítések első szakasza után, a Samsung bejelenti a szoftverfrissítés kiterjesztésének második körét. Májustól még több Galaxy okostelefonon és tableten válhatnak elérhetővé a Galaxy AI funkciók, így a Galaxy S22 szérián, a Galaxy Z Fold4 és Galaxy Z Flip4 hajlítható okostelefonokon, valamint a Galaxy Tab S8 tableteken is.

További információ érhető el a Samsung weboldalán.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

55 felett is van szexting a közösségi médiában

Több időt töltenek már facebookozással, mint tévénézéssel – szeniorok online szokásait vizsgálta egy friss felmérés

Többet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra, sőt közel egyharmaduk volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek a közösségi médiában – derül ki az 55 év feletti korosztályról a “Szeniorok a neten” elnevezésű online felmérésből, amelyet idén márciusban készített a BeSocial közösségi média fókuszú digitális ügynökség.

A tinik netezési szokásairól már három alkalommal is készített felmérést a Be Social – legutóbb tavaly -, most az 55 felettiek online jelenlétét vizsgálták.

“A ‘Szeniorok a neten’ felmérésből most kiderül, hogy bár a klasszikus média még sokkal jobban jelen van a mindennapjaikban, mint a fiatalabb generációknak, de már helyet kér magának a közösségi média, a chat és a streaming is – sőt, van olyan online csatorna, amivel már több időt töltenek, mint amennyit a hagyományos médiára szánnak. A válaszadók több mint egyharmada napi 3-4 órát tölt online, minden hatodik pedig 4 óránál is többet. A napi tevékenységeiknél a Facebook szerepel az első helyen, csak ezután jön a tévénézés és a különböző családi programok, amiket a portálok olvasása (5.), a YouTube videók nézegetése (6.), chatelés (7.), és podcast hallgatása / nézése (10.) követ”

– foglalja össze Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a BeSocial ügyvezetője.

A Facebook a kedvenc, jön fel az Instagram és a TikTok

Ha csak egyetlen platformot használhatnának, akkor a válaszadók közül a legtöbben (59,7%) a Facebook mellett tennék le voksukat, egynegyedük (24,37%) pedig a Messengert választaná, míg minden tizedik 55 év feletti válaszoló (10,4%) a YouTube-ot priorizálná. Viszont ennek a korosztálynak az online nyitottságát jól jelzi az is, hogy megkérdezettek 30%-a már használja a TikTokot, minden tizedik szenior naponta felkeresi ezt a platformot. Lelkes látogatói az Instagramnak is: a válaszadók 47%-a van itt jelen több-kevesebb rendszerességgel. Aktivitásuk viszont elég ingadozó. A megkérdezettek egynegyede naponta posztol a Facebookra. A hozzászólásokat leginkább zárt csoportokban (67,98%) vagy ismerősök posztjainál (67,9%) írják, de csaknem egynegyedük (23,7%) a hírportálok posztjai alatt is szívesen osztja meg másokkal a véleményét. A válaszadók 9%-a viszont soha, semmit nem rak ki a Facebookra.

Inkább podcastek, mint influenszerek

Bár még több tévét néznek, mint más korosztályok, a szeniorok 60,03 %-a egyre nagyobb lelkesedéssel figyelemmel kíséri a magyar nyelvű podcast adásokat is. A YouTube-on elérhető tartalmak is népszerűek körükben: a felmérésben a szenioroknak meg kellett jelölniük, hogy 10 felsorolt, különböző műfajban tevékenykedő, különböző generációhoz tartozó tartalomgyártó produktumai közül kitől láttak már legalább öt videót.  Ez alapján a lista élén végzett Friderikusz Sándor (54,5%), mögötte Bödőcs Tibor (44,67%), Pottyondi Edina (44,52%), a Partizán (42,6%) és a Tvrtko a Föld körül csatorna (31,13%). A YouTube első közismert magyar tartalomgyártói közé tartozó Dancsó Péter viszont nem a kedvencük. Őt csak a válaszadók elenyésző hányada (2%) jelölte meg a bekövetett tartalomgyártók sorában. Hasonlóképp jártak az influenszerek is. A szeniorok többsége (41,63%) 10-nél kevesebb influenszert követ, ugyanakkor minden tizedik válaszoló azt mondta, hogy  vásárolt már valamit egy influenszer / tartalomgyártó ajánlására próbáltak ki.

A szeniorok felismerik a csalókat a neten és egy jó részüknek a szexting sem marad ki az online életükből

Az 55 év feletti válaszadók töredéke (5,6%) ismerte be, hogy csalók áldozatául esett az online térben. A megkérdezettek több mint fele (52,68%) ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy legalább egyszer már találkozott átverési kísérlettel, de azt gyanúsnak találta és nem dőlt be neki. A szeniorok leginkább attól érzik magukat biztonságban a neten, ha nem vesznek tudomást az ismeretlenektől érkező bejelölésekről, üzenetektől (59,06%), de viszonylag sokan (37,99%) a kétlépcsős azonosítást is alkalmazzák. Jobb félni, mint megijedni alapon 43,17% soha nem adja meg online a bankkártyája adatait, 9,35% pedig soha sehova sem posztol, vagy kommentel. Az erotikus tartalmak sem kerülik el ezt a korosztálytHa a tinik esetében ijesztőnek hatott, hogy 60%-uk kapott már interneten erotikus fotót, a szenioroknál inkább csak érdekesen hangzik, hogy közel egyharmaduk (31,9%) volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek.

55 felett is kijönnek a nemek közti különbségek

A férfiak magabiztosabban elboldogulnak a neten. Legalábbis maguknak és másoknak sem szívesen ismerik be, ha elakadtak. A felmérés szerint a szenior korosztályba tartozó férfiaknak csak 37,73%-a kér segítséget családtagjától, ha valamit nem talál, vagy nem tud megoldani online, míg az 55 év feletti nőknek több mint a fele (53,1%). A férfiak ugyanakkor nagyobb arányban használják naponta a TikTokot (12,2 % vs. 8,39%) és a YouTube-ot (42,97% vs. 35,1%), mint a nők, akik a kommentelésben is lemaradást mutatnak. Meglepő módon a korosztályt képviselő férfiak a lelkesebb véleménynyilvánítók a közösségi médiában. 31,27%-uk napi rendszereséggel osztja meg a véleményét a Facebookon a nők 22,83%-ával szemben. Sőt, a kérdőívet kitöltő férfiak 30,67%-a a különböző portálok hírei alatt is ír hozzászólásokat, míg a nőknél ez az arány csak 19,6%. A férfiak javára írandó, hogy ők tűnnek tudatosabb netezőnek. A szenior férfi válaszadók harmada használ mindenütt különböző jelszót, míg csak minden 5. megkérdezett nő teszi ugyanezt. Emellett a férfiak a kétlépcsős azonosítást is jóval nagyobb arányban állították be, mint a nők (47,6 % vs. 32,67%).


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Okoseszközök

Már hazánkban is előrendelhető a számítógép nélkül is használható LG 4K okosmonitor

okosmonitor

Hamarosan Magyarországon is kereskedelmi forgalomba kerül az LG MyView okosmonitora, a 32SR85U, ami tulajdonképpen egy okostelevízió és egy professzionális munkamonitor funkcióit ötvözi.

A 31,5 hüvelykes, 16:9 képarányú, 4K UHD felbontású IPS monitorhoz távirányító és beépített webkamera is jár. A kijelző különlegessége, hogy külön számítógép csatlakoztatása nélkül használható rajta például a Netflix, a Google Calendar és a Twitch. Az LG webáruházában már most előrendelhető az eszköz – méghozzá 20% kedvezménnyel.

Okostévé és monitor egyben

A 32SR85U modellnévre keresztelt okosmonitor beépítve kínálja az LG okostévékből ismert webOS platformot, azaz közvetlenül a kijelzőről érhetjük el az olyan streaming-szolgáltatásokat, mint a Netflix, a Disney+, a Prime Video, az Apple TV, a YouTube vagy a Spotify. A monitoron tehát dolgozhatunk, nézhetjük a kedvenc filmjeinket, sorozatainkat vagy sportműsorainkat, de zenét is hallgathatunk anélkül, hogy csatlakoztatnunk kéne hozzá egy számítógépet. A kezdőlapról ugyanígy bármikor konzol nélkül léphetünk be felhőalapú játékokba vagy nézhetjük a Twitch streamjeit. Mindezt egy 4K UHD (3840 x 2160) IPS képernyőn tehetjük meg úgy, hogy az akár 95%-os lefedettségű DCI-P3 színskála mindig tiszta képet és pontos színeket nyújt széles látószögben.

Elegáns kialakítás

Az elegáns, fehér színű MyView monitor vékony, három oldalon gyakorlatilag kávamentes kialakítása miatt kevesebb helyet foglal az asztalon. A 32SR85U megjelenése kompakt és elegáns az állítható, lekerekített szegélyekkel ellátott állvánnyal és lapos talppal. Mindezek miatt nem véletlen, hogy számos formatervezési elismerést, köztük a Red Dot és az iF dizájndíjait is kiérdemelte.

Home office funkciók

A monitor kifejezetten ideális a munkavégzésre, hiszen közvetlenül elérhetőek róla az olyan produktivitást elősegítő munkaprogramok, mint a Microsoft 365 vagy a Google Calendar. Az okostelefonunk vagy tabletünk képernyőjét is gyorsan tükrözhetjük az AirPlay 2 és Miracast funkciókkal. A beépített wifi és Bluetooth révén pedig minden kiegészítő eszköz – például billentyűzet, egér – gyorsan, kábelek nélkül csatlakoztatható, így a munkaállomás kevésbé lesz zsúfolt. A laptop párosításához elegendő egy USB Type-C™ kábel, ami egyszerre biztosítja a gyors adatátvitelt és a laptop töltését. Az okosmonitoron összesen három USB Type-C™ port és két HDMI-port kapott helyet.

A 32SR85U okosmonitorhoz egy mágnesesen rögzíthető, levehető Full HD webkamera is jár, amely hasznos kiegészítő lehet a videokonferenciák lebonyolításához. A kamerában egy kettős mikrofonrendszer és egy manuálisan használható lencsefedő is helyet kapott – utóbbival egyetlen mozdulattal eltakarhatjuk a kamerát, amikor azt éppen nem használjuk.

Monitor távirányítóval

A monitorhoz – akárcsak egy tévéhez – távirányító is jár, amivel távolról is kényelmesen vezérelhető a kijelző, a külön kapható ún. Magic Remote távirányítóval kiegészítve az eszközt pedig akár hangparancsokkal is irányíthatjuk a készüléket. De a kijelzőt az okostelefonunkkal is vezérelhetjük – a ThinQ alkalmazást letöltve a telefonunk távirányítóként funkcionálhat, így arról állíthatjuk a hangerőt vagy válthatunk csatornát. Így nem kell az asztalhoz ülnünk, ha például valamire rá akarunk keresni a beépített böngészőn.

Az LG 32SR85U okosmonitor április 30-ig 20% kedvezménnyel előrendelhető az LG webáruházában.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss