Ipar

Az ipari automatizálás legújabb megoldásai

automatizálás

Összefoglaló az SPS 2022 konferenciáról.

A TIA Portal új verziójától kezdve a fenntarthatóságot növelő mesterséges intelligencián át a felhőalapú vezérlőrendszerig, gyártási és informatikai technológiák együttműködését könnyebbé és hatékonyabbá tevő megoldásokat mutatott be a Siemens az SPS 2022 kiállításon.

Az okos és digitális automatizálás teljes spektrumát felvonultató SPS konferencia a COVID miatt kihagyott tavalyi év után idén visszatért Nürnbergbe, ahol november 8-10. között 999 kiállító legújabb megoldásait felvonultatva több mint 43 ezer szakmai látogatót fogadott.

– Egy egész kiállító csarnokot megtöltő standján a Siemens gyakorlati példákon mutatta be innovatív megoldásait, amelyek az informatikai (IT) és a gyártási (OT) technológiákat integrálják. A szenzoroktól a „edge computing”-t magába foglaló IoT megoldásokat minimalizált kódírást követelő fejlesztéssel és használatra kész alkalmazásokkal ötvözik – mondta Barabás Zsolt, a Siemens Zrt. értékesítési mérnöke, akit a kiállítás után a friss bejelentésekről kérdeztünk. – Az automatizálás és digitalizáció révén ezek a megoldások nyíltabbá, rugalmasabbá és fenntarthatóbbá teszik a gyártás és a tervezés folyamatait.

Itt a TIA Portal V18 – immár Visual Studio támogatással

A kiállításon debütáló megoldások a Siemens Xcelerator új – partner ökoszisztémát és online piacteret is tartalmazó – digitális üzleti platformjának részét alkotják, amely könnyebb, gyorsabb és méretezhető transzformációhoz segíti a vállalatokat, méretüktől és digitális érettségüktől függetlenül.

Kiemelkedik közülük a TIA Portal integrált fejlesztőkörnyezet V18-as verziója, amely többfelhasználós eléréssel támogatja a mérnök- és fejlesztőcsapatok együttműködését, az automatizációs könyvtárak közös létrehozását, menedzselését és vállalati szintű bevezetését.

– A TIA Portal egyik újdonsága az IT-központú megközelítést alkalmazó SIMATIC AX – mondta Barabás Zsolt. – Bár a TIA Portal alapvetően automatizálási és hajtástechnológiai megoldásokat alkalmaz, a SIMATIC AX kiegészítéssel az IT-szakemberek is mérnöki funkciókat fejleszthetnek benne az általuk ismert Visual Studio eszközeivel, a verziókezeléshez és a teszteléshez pedig a GitLab nyílt forráskódú DevOps szoftvercsomagját használhatják. Az általuk létrehozott könyvtárakat zökkenőmentesen integrálhatják a TIA Portálba, amelyben a szabványosított kódkészletekkel mindkét oldal együtt dolgozhat. Minthogy a SIMATIC AX is felhőalapú, a vállalatok bárhonnét, bármikor könnyen letölthetik és frissíthetik.

Programozható logikai vezérlők (PLC) fejlesztésében a Siemens több mint hatvan éve élenjár és több, iparági szabvány is a köthető a cég nevéhez, az idei SPS konferencián is újabb PLC-innovációkat vonultatott fel. Az S7 1500-s PLC vezérlőit nagyobb memóriakapacitással és ipari kommunikációs teljesítménnyel vértezte fel, ami gyorsabb és hatékonyabb adattovábbítással segíti az IT-OT integrációt és automatizálást. A redundáns S7 1500 H rendszereknél megjelent az R1-es redundancia, amely már lehetővé teszi a duplikált kommunikációs hálózat kiépítését Profinet hálózatokon így növelve a megbízhatóságot.

TIA Portal V18-as verziója fejlett (5D/6D) kinematikai, mozgásvezérlési funkciókkal egészült ki, illetve nagy hangsúlyt kapott a mesterséges intelligencia és az ipari robotok integrációja is.

Kisebb a kontroller, de erősebb – energiahatékony SIMATIC vezérlők

Újabb mérföldkőhöz érkezett 4.0-s verziójával a Simatic PCS neo DCS folyamatirányító rendszer, amely 64 ezer folyamatobjektum és 56 vezérlő kezeléséig méretezhető, így tetszőleges ipari folyamat automatizálásra alkalmazható.

SIMATIC S7-4100 új vezérlővel bővült a PCS neo folyamatirányító rendszer. A kontrollerek jelenlegi generációjához képest – amely hosszú távon elérhető marad – az új vezérlő 30 százalékkal kisebb, így a szekrénybe szerelve kevesebb helyet foglal. A Simatic S7-4100 akár hat darab Profinet vagy Profibus interfészével a kommunikáció terén is nagyobb választási lehetőséget kínál, és a Siemens legújabb lapkakészleteinek köszönhetően akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt.

Friss funkcióval bővítette a Siemens Analyze MyDrives Edge alkalmazását is, amely a teljes meghajtórendszer energiafogyasztására ad nagyobb rálátást. Mesterséges intelligenciájával az új app a meglévő szenzorokról és mérőeszközökről érkező adatokból nemcsak a meghajtó energiafogyasztását és működési hatékonyságát számítja ki, hanem azt is megmutatja, hogy üzemeltetése milyen költséggel jár és mekkora szénlábnyomot hagy – ezáltal elősegíti a további optimalizálást.

– Standján a Siemens számos példán szemléltette, hogy a SIMATIC Energy Manager Pro és a hozzá kapcsolódó mérőeszközök segítségével a vállalatok miként növelhetik energiahatékonyságukat, és a fenntarthatóságot fokozó megoldásokat hogyan építhetik be installációikba, akár zöldmezős, akár barnamezős beruházást valósítanak meg – mondta Barabás Zsolt. – Mind a SIMATIC Energy Manager Pro szoftver, mind a mérőeszközök palettája elérhető a hazai piacon, itthoni ügyfeleink már több területen is bevezették és eredménnyel alkalmazzák őket.

Ipar

Közös fejlesztést jelentett be a Siemens és a Mercedes-Benz

mercedes

Az energiarendszerről készített digitális ikrek a gyártervezés jövőjére is kihatnak

Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-rendszerről készített digitális másolat segítségével felgyorsíthatóvá válik az autógyárak energiarendszerének megtervezése, modernizálása.

A Digital Energy Twint a Mercedes sindelfingeni üzemében tesztelték, ahol olyan adatokat kötöttek össze a virtuális térben, mint például az épületek berendezései, az energiatermelés, az időjárási adatok, a terhelési profilok. A megoldás a fizikai energiarendszert szimulálva ellenőrzi a javasolt tervezést, energiafelhasználási forgatókönyveket, és ajánlásokat ad a kívánt eredmények optimalizálására, ideértve az energiahatékonyságot és a kapcsolódó költségmegtakarítást, valamint a CO2 kibocsátás csökkentését.

Az új fejlesztés a Mercedes-Benz azon törekvését támogatja, hogy a saját tulajdonú gyártóhelyeit 2039-re 100 százalékban megújuló energiával tudja üzemeltetni.

„A Digital Energy Twin a válaszunk a sikeres vizualizálásra, elemzésre és optimalizálásra az energiahatékony építési folyamatok terén. Ezzel jobban megértjük a meglévő gyárépületeket, és okosépületekké alakíthatjuk őket. A technológiának köszönhetően előremutató szabványok kialakítását segítjük elő”

– mondta Arno van der Merwe, a Mercedes Benz gépjárművek termelési tervezésért felelős alelnöke.

A Siemens és a Mercedes-Benz 2021-ben kötött stratégiai partnerséget a fenntartható autóipari gyártás és a termelési módszerek digitalizációjának elősegítésére. A mostani közös fejlesztés átláthatóbb döntéshozatalt tesz lehetővé az autógyárak tervezésének korai szakaszában.

A digitális ikrek technológiája a Siemens portfóliójának kulcsfontosságú része, mely felhasználható az új termékek megtervezéséhez, valamint a vállalatok fenntarthatósági céljainak eléréséhez is. A müncheni központú vállalat nemrég jelentette be a Heinekennel közös projektjét, melynek keretében segíti a sörgyártó dekaborbonizációs törekvését, és várhatóan telephelyenként 15-20 százalékkal mérséklik a felhasznált energia mennyiségét, illetve 50 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

Járatindítási gyakoriság és átfutási idő – hogyan működik egy precíziós rendszer?

dachser

Rugalmas és megbízható – a DACHSER ezt a két jelzőt használja legtöbbet a saját működése viszonylatában.

De miből ered ez a magabiztosság? Milyen rendszert működtet a vállalat annak érdekében, hogy ez a két szó valóban fedje a tevékenységüket? Mit jelent pontosan az, hogy naponta indulnak járatok Európa minden területére? DACHSER Tudástár sorozatunk első részében a járatindítási gyakoriság és az ún. lead time, vagyis átfutási idő irányából vizsgáljuk meg, hogyan működik egy logisztikai cég.

Amikor egy küldemény útjára indul, a feladónak általában egyszerű igényei vannak: épségben érkezzen meg az áru a célállomásra, a megadott időben teljesülön a szállítás, és mindezt lehetőleg kedvező áron. A háttérfolyamatok érthető módon általában kevésbé érdeklik – ez már a logisztikai cégek feladata, akik nem egy-egy küldeményt, hanem szállítmányok millióit kezelik rendszeresen. A logisztikai szolgáltató működése mégis hatással van arra, hogy miként teljesülnek az ügyfelek igényei, ezért most bepillantást engedünk ezekbe.

Járatindulás mindennap

A DACHSER Magyarországról minden nap indít járatokat európai hálózatába, és ezen keresztül Európa valamennyi országába. A menetrend minden nap fix: csakúgy, mint a repülőgépek és a légi közlekedés esetében, a gyűjtőszállítmányozás során a DACHSER is előre meghatározott időpontokban indítja útnak járatait meghatározott irányokba. Ezek a menetrendek mind a vállalat, mind az ügyfelek számára a tervezhetőséget és a megbízhatóságot garantálják. Ugyanúgy, mint a repülőgépeknél, a DACHSER-nél is a járat indítása előtt fél órával zárják a „kapukat”, azaz a teherautókat. A küldemény a megadott időben, percre pontosan indul és érkezik. Ez segíti a DACHSER-raktárakban a rakodási feladatok ütemezését, illetve a címzett vállalatoknál az áruk fogadására való felkészülést. A háttérben a gyűjtőszállítmányokról rendszerszintű szolgáltatások intelligens kombinációja gondoskodik.

A DACHSER-nél a naplementével sem áll meg az élet, sőt éjszaka kezdődik igazán a munka, hiszen késő délután és este indulnak a járatok. Az áru nem vár az átrakóraktárban, hanem pár órán belül útra kel úticélja felé. Portugáliától Finnországig bárhol lehet a rendeltetési helye, a hálózat lefedi valamennyi európai országot, sőt, Tunéziát, Marokkót, valamint Törökországot is A logisztikai gyakorlatban sokszor egy célállomásra hetente egyszer indítanak csak kamiont – például ha Portugáliába csak csütörtökönként, akkor a pénteken beérkező áru közel egy hetet várakozik, és ez az idő hozzáadódik a szállítási időhöz. A DACHSER esetében ilyen késedelem nem történik – a futamidő, vagyis amíg az áru valóban mozgásban van, és a teljes szállítás ideje megegyezik.

Egyértelmű, hogy ez a szállítási intenzitás áldásos hatással bír a logisztikában transit time-nak vagy lead time-nak nevezett átfutási időre. A küldemények háztól házig eljuttatását a szervezés ebben az esetben gyorsítja, nem pedig lassítja. A rövidebb szállítási idővel a cégek is jobban járnak. Árujukat minden nap feladhatják a Dachser hálózatában, amely gyorsabban ér célba, így korábban tudnak számlázni a vevő felé.


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább

Ipar

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

MITTE

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

A Sunmoney Solar Group több mint egy évtizede működő, dubaji székhelyű globális startup. Két évvel ezelőtt indította útjára a világ első tokenizált naperőmű projektjét, a Smart Digital Business Network-őt (SDBN). Ez a blokklánc alapú innováció lehetővé teszi, hogy bárki biztonságosan és könnyen hozzáférjen a megújuló energia beruházásokhoz. A projekt mögött valós napenergia termelő kapacitás áll, ami tovább növeli a befektetés vonzerejét. A projekt elnyerte az év Web3 vállalkozása díjat a Virtuzone Entrepreneurship Awards versenyén 2023-ban.

A Smart Digital Business Network (SDBN) márka online brandjének gondozását a MITTE vállalta, beleértve az Instagram oldal dinamikus menedzselését is.

A Sunmoney közösség tagjai a Sunmoney 360 app segítségével csatlakozhatnak egymáshoz és jutalompontokat gyűjthetnek. Az applikáció dizájnját ügynökségünk készítette, tovább erősítve a felhasználói élményt és a márka digitális lábnyomát. Az app nem csupán egy közösségi platform, hanem egy innovatív eszköz a megújuló energiaforrások iránt elkötelezett embereknek, hogy aktívan részt vegyenek a zöld energia forradalmában.

A MITTE egy évtizede elkötelezett kommunikációs partnere a hazai startup ökoszisztémának. Márkakommunikációs mentorai voltak a Design Terminál induló inkubációs programjának, a mai napig full service ügynöksége a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának, három évig arculati partnere volt a világ egyik piacvezető navigációs szoftverfejlesztő vállalatának, az NNG-nek, három évig full service ügynöksége volt a mára 52 országban jelen lévő Protect One egészségügyi startupnak, branding és social partnere volt a 10 országban működő nemzetközi szoftverfejlesztőnek a WeCan-nek, illetve harmadik éve kommunikációs és branding partnere a Műszaki Egyetem innovációmenedzsment szervezetének a BME FIEK-nek.

A Sunmoney Solar Group weboldala:  https://sunmoney.com/


További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Tovább
Hirdetés Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Facebook

Hirdetés Hirdetés
Hirdetés Hirdetés

Friss