A TIA Portal új verziójától kezdve a fenntarthatóságot növelő mesterséges intelligencián át a felhőalapú vezérlőrendszerig, gyártási és informatikai technológiák együttműködését könnyebbé és hatékonyabbá tevő megoldásokat mutatott be a Siemens az SPS 2022 kiállításon.
Az okos és digitális automatizálás teljes spektrumát felvonultató SPS konferencia a COVID miatt kihagyott tavalyi év után idén visszatért Nürnbergbe, ahol november 8-10. között 999 kiállító legújabb megoldásait felvonultatva több mint 43 ezer szakmai látogatót fogadott.
– Egy egész kiállító csarnokot megtöltő standján a Siemens gyakorlati példákon mutatta be innovatív megoldásait, amelyek az informatikai (IT) és a gyártási (OT) technológiákat integrálják. A szenzoroktól a „edge computing”-t magába foglaló IoT megoldásokat minimalizált kódírást követelő fejlesztéssel és használatra kész alkalmazásokkal ötvözik – mondta Barabás Zsolt, a Siemens Zrt. értékesítési mérnöke, akit a kiállítás után a friss bejelentésekről kérdeztünk. – Az automatizálás és digitalizáció révén ezek a megoldások nyíltabbá, rugalmasabbá és fenntarthatóbbá teszik a gyártás és a tervezés folyamatait.
Itt a TIA Portal V18 – immár Visual Studio támogatással
A kiállításon debütáló megoldások a Siemens Xcelerator új – partner ökoszisztémát és online piacteret is tartalmazó – digitális üzleti platformjának részét alkotják, amely könnyebb, gyorsabb és méretezhető transzformációhoz segíti a vállalatokat, méretüktől és digitális érettségüktől függetlenül.
Kiemelkedik közülük a TIA Portal integrált fejlesztőkörnyezet V18-as verziója, amely többfelhasználós eléréssel támogatja a mérnök- és fejlesztőcsapatok együttműködését, az automatizációs könyvtárak közös létrehozását, menedzselését és vállalati szintű bevezetését.
– A TIA Portal egyik újdonsága az IT-központú megközelítést alkalmazó SIMATIC AX – mondta Barabás Zsolt. – Bár a TIA Portal alapvetően automatizálási és hajtástechnológiai megoldásokat alkalmaz, a SIMATIC AX kiegészítéssel az IT-szakemberek is mérnöki funkciókat fejleszthetnek benne az általuk ismert Visual Studio eszközeivel, a verziókezeléshez és a teszteléshez pedig a GitLab nyílt forráskódú DevOps szoftvercsomagját használhatják. Az általuk létrehozott könyvtárakat zökkenőmentesen integrálhatják a TIA Portálba, amelyben a szabványosított kódkészletekkel mindkét oldal együtt dolgozhat. Minthogy a SIMATIC AX is felhőalapú, a vállalatok bárhonnét, bármikor könnyen letölthetik és frissíthetik.
Programozható logikai vezérlők (PLC) fejlesztésében a Siemens több mint hatvan éve élenjár és több, iparági szabvány is a köthető a cég nevéhez, az idei SPS konferencián is újabb PLC-innovációkat vonultatott fel. Az S7 1500-s PLC vezérlőit nagyobb memóriakapacitással és ipari kommunikációs teljesítménnyel vértezte fel, ami gyorsabb és hatékonyabb adattovábbítással segíti az IT-OT integrációt és automatizálást. A redundáns S7 1500 H rendszereknél megjelent az R1-es redundancia, amely már lehetővé teszi a duplikált kommunikációs hálózat kiépítését Profinet hálózatokon így növelve a megbízhatóságot.
A TIA Portal V18-as verziója fejlett (5D/6D) kinematikai, mozgásvezérlési funkciókkal egészült ki, illetve nagy hangsúlyt kapott a mesterséges intelligencia és az ipari robotok integrációja is.
Kisebb a kontroller, de erősebb – energiahatékony SIMATIC vezérlők
Újabb mérföldkőhöz érkezett 4.0-s verziójával a Simatic PCS neo DCS folyamatirányító rendszer, amely 64 ezer folyamatobjektum és 56 vezérlő kezeléséig méretezhető, így tetszőleges ipari folyamat automatizálásra alkalmazható.
A SIMATIC S7-4100 új vezérlővel bővült a PCS neo folyamatirányító rendszer. A kontrollerek jelenlegi generációjához képest – amely hosszú távon elérhető marad – az új vezérlő 30 százalékkal kisebb, így a szekrénybe szerelve kevesebb helyet foglal. A Simatic S7-4100 akár hat darab Profinet vagy Profibus interfészével a kommunikáció terén is nagyobb választási lehetőséget kínál, és a Siemens legújabb lapkakészleteinek köszönhetően akár 50 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt.
Friss funkcióval bővítette a Siemens Analyze MyDrives Edge alkalmazását is, amely a teljes meghajtórendszer energiafogyasztására ad nagyobb rálátást. Mesterséges intelligenciájával az új app a meglévő szenzorokról és mérőeszközökről érkező adatokból nemcsak a meghajtó energiafogyasztását és működési hatékonyságát számítja ki, hanem azt is megmutatja, hogy üzemeltetése milyen költséggel jár és mekkora szénlábnyomot hagy – ezáltal elősegíti a további optimalizálást.
– Standján a Siemens számos példán szemléltette, hogy a SIMATIC Energy Manager Pro és a hozzá kapcsolódó mérőeszközök segítségével a vállalatok miként növelhetik energiahatékonyságukat, és a fenntarthatóságot fokozó megoldásokat hogyan építhetik be installációikba, akár zöldmezős, akár barnamezős beruházást valósítanak meg – mondta Barabás Zsolt. – Mind a SIMATIC Energy Manager Pro szoftver, mind a mérőeszközök palettája elérhető a hazai piacon, itthoni ügyfeleink már több területen is bevezették és eredménnyel alkalmazzák őket.
A félvezető technológiát felvonultató eszköz strapabíróbb és ezerszer gyorsabb a hagyományos társainál.
Az olyan iparágakban, mint az élelmiszer- és italgyártás, az intralogisztika vagy a gépipar nagy teljesítményű motorokat használnak például szállítószalagok meghajtására, berendezések elindítására. Ezek meghibásodása esetén komoly károk keletkezhetnek, így a számukra energiát közvetítő motorindítók fontos szerepet töltenek be az üzemekben: ezeknek kell védelmet nyújtani a túlterhelés és a zárlatok ellen is. Az élelmiszeriparban pedig, ahol a szigorú higiénia miatt gyakran kell a szállítószalag-rendszereket magasnyomású mosással tisztítani, a víz könnyen tud zárlatot okozni, ami költséges leállásokhoz vezet.
Ezek megelőzésére kínál megoldást a Siemens új, a zárlati áramot a korábbiaknál akár ezerszer gyorsabban érzékelő SIMATIC 200SP e-Starter motorindítója, ami hiba esetén 4 µs (mikroszekundum) alatt lekapcsolja a berendezéseket. Ezt az ultragyors és a megszakítókhoz vagy biztosítékokhoz képest gyakorlatilag kopásmentes kapcsolást az teszi lehetővé, hogy az új indító félvezető technológiát alkalmaz, szilícium-karbid fémoxid félvezető (SiC MOSFET) tranzisztorokkal.
Így, miután a zárlat okát megszüntették, az eszköz azonnal újraindítható, és korlátlan zárlati lekapcsolást kínál. Azaz a korábbi gyakorlattal ellentétben nincs szükség az eszköz cseréjére vagy tartalékalkatrész beszerzésére, és növelhető az üzem rendelkezésre állása.
A diagnosztikai funkciókkal ellátott, minimális helyigényű és egyszerűen telepíthető eszköz integrált a Siemens fejlesztői környezetével (Totally Integrated Automation – TIA), illetve EcoTech minősítéssel rendelkezik. Ez utóbbi, a legzöldebb megoldásoknak járó, céges fenntarthatósági minősítést a motorindító az anyagfelhasználás minimalizálása, illetve az eszköz energiahatékonysága és a tartóssága miatt kapta meg.
Az új motorindító a hazai piacon is elérhető.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Új fejlesztés: az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is szolgálja az intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi
Intelligens, elektromos rásegítő hajtású komissiózó kocsi fejlesztése történt meg abban a projektben, amelyet a KLS-2000 Ipari és Kereskedelmi Kft. valósított meg a Széchenyi Terv Plusz program, ezen belül a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében.
A cég erre 199,76 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert el. A támogatás mértéke a projekt elszámolható összköltségének 62.94%-a. Alvállalkozóként az Universitas-Győr Nonprofit Kft. a Széchenyi István Egyetem kutatóinak bevonásával részt vett a villamos hajtás- és irányítórendszer fejlesztésében. A két és fél éve kezdődött projekt 2024. november 15-én zárul.
A GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00213 azonosítószámú projekt során fejlesztett elektromos, ember-gép együttműködést megvalósító, rásegítő hajtás révén a gyártórendszerekben használatos nagy tömegű komissiózó kocsikkal energiahatékony, ergonomikus és biztonságos anyagmozgatás valósítható meg.
Az európai autógyárakban telephelyenként több száz, de gyármérettől függően akár több ezer olyan terület van, ahol nagy tömegű komissiózó kocsikkal történik az áruk begyűjtése és leadása a gyártórendszer megfelelő pontjain. Ezeket a járműveket a komissiózó zóna és a gyártósorok között általában elektromos vagy más módon hajtott targoncákkal vontatják, igény szerint egyszerre többet is összekapcsolva. A komissiózó kocsik össztömege a termékek tömegétől, darabszámától és a kocsi alapszerkezetétől függően nehezebb áruk/termékek esetén a másfél tonnát is eléri. Ezeket a depózás után közvetlenül a gyártósorokhoz, sokszor 100-150 méter távolságba kell egyenként, kézi erővel mozgatni, ami gyakran több munkás segítségével történik.
Erre a problémára egy új, innovatív módon vezérelhető differenciál-hajtáslánc fejlesztése valósult meg Vecsésen, amely kiküszöböli a piacon elérhető szervohajtások erős kompromisszumait, hátrányait. A fejlesztett rendszer nyomatékérzékeny karok segítségével képes 5 kilométer/óra sebességig rásegíteni az emberi erő által kifejtett mozgatóerőre, emellett vontatható és a komissiózóállomásokon töltőkön dokkolható is. A rendszer több olyan új megoldást tartalmaz, amely az energiahatékonyságot és a munkabiztonságot is jelentős mértékben javítja, illetve olyan új funkcióknak enged teret, amelyek illeszkednek az ipar 4.0 (és a majdani ipar 5.0) gyártástechnológiai trendekhez.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
A Samsung a Carbon Trusttal és egyéb nagy technológiai vállalatokkal együttműködve új módszertant vezetett be a csatlakoztatott eszközök, például a laptopok és a hangszórók használata során keletkező káros anyag kibocsátás és kibocsátás-csökkentések mérésére.
A módszertan bevezetése hozzátartozik a Samsung részvételéhez a Decarbonizing the Use-Phase of Connected Devices (DUCD) (A csatlakoztatott eszközök használati fázisának karbonsemlegesítése) kezdeményezésben. A vállalat a Carbon Trusttal, az Amazonnal, a Microsofttal és a Sky-jal közösen fogott össze azért, hogy csökkentse az internethez csatlakoztatott elektromos és elektronikai eszközök használat közbeni energiafogyasztásából eredő üvegházhatású gázkibocsátást.
Ezek a szervezetek különösen a használati fázisra összpontosítanak, mivel egy termék – a teljes életciklusát tekintve – jellemzően ebben a szakaszban termeli a legtöbb szén-dioxidot. A csatlakoztatott eszközök világszerte jelenleg körülbelül 500 terrawattóra (TWh) energiát igényelnek évente, amely megközelíti Franciaország teljes energiafelhasználását. A technológiai iparnak ezért kiemelten fontos, hogy felmérhesse és elszámolhasson a termékek szén-dioxid-kibocsátásával, valamint megoldásokat találjon az eszközök használata általi kibocsátás csökkentésére.
Az új módszertan iránymutatást adhat a vállalatoknak, hogyan értékeljék a felhasználók eszközeiből származó adatok alapján a kibocsátás mértékét, ezáltal növelve a jelentések pontosságát, amelyek eddig a jelenlegi kibocsátási elszámolásokban használt üzemidő-előrejelzéseken alapultak. A technológiai cégek a módszertan alkalmazása során elért káros anyag kibocsátáscsökkentését is elszámolhatják majd.
A felhasználás során keletkező kibocsátások éves jelentése és a kibocsátáscsökkentésről szóló kimutatás átláthatóbbá teszi a kommunikációt a felhasználókkal, és arra ösztönözheti a vállalatokat, hogy akár a felhasználási időszakban is csökkentsék a kibocsátást. Az adatok szabványosítása és pontossága arra motiválhatja őket, hogy újszerű megoldásokkal csökkenthessék eszközeik széndioxid-kibocsátását.
A Samsung közreműködik az új DUCD-módszertan bevezetésében, amely az új energiatakarékos módszerek megtalálása iránti elkötelezettségének része. Ezen újítások közé tartozik a SmartThings Energy funkció, amellyel a felhasználók nyomon követhetik energiafelhasználásukat és jobb energiahatékonysági döntéseket hozhatnak. Csakúgy mint az AI energia mód, amely a felhasználási szokások és az energiaköltség figyelembevételével segíthet az energiafelhasználás előnyösebb kezelésében.
„Eszközeink életciklusuk során a használati fázisban bocsátják ki a legtöbb széndioxidot, a méréssel pedig jelentősen tehetünk a kibocsátás kezeléséért és csökkentéséért – mondta Inhee Chung, a Samsung vállalati fenntarthatósági központjának alelnöke. – A Samsung klímastratégiájának kulcsfontosságú része, hogy a felhasználókat bevonja az energiatakarékos megoldásokba, és alig várjuk, hogy a DUCD módszertanán keresztül bemutathassuk, hogy a SmartThings felülettel és annak AI energia módjával hogyan követhetik nyomon és csökkenthetik csatlakoztatott eszközeik energiafelhasználását.”
„Az összekapcsolt eszközök egyre fontosabbak mindennapi életünkben, ezért fontos, hogy a technológiai ipar kulcsszereplőivel közösen kezdhessük meg a felhasználás során keletkező kibocsátás kezelését. Ez az együttműködés egy olyan lényegesen hatékonyabb megközelítést tett lehetővé, amellyel kiszámíthatjuk és rögzíthetjük az összekapcsolt eszközökből származó széndioxid-kibocsátást és az elért csökkentéseket, valamint a kibocsátások kezelésére irányuló erőfeszítéseink alapjául szolgálhat ezen a kihívásokkal teli területen”
– mondta Felix Prettejohn, a Carbon Trust vezető tanácsadója.
További friss híreket talál az IoTmagazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!